Voetbalzone

Gemengde gevoelens in België: '80 minuten gedomineerd tegen topland'

Woensdag, 12 september 2012 om 08:45

België verspeelde dinsdag zijn eerste punten in de kwalificatiereeks van het WK van 2014 in Brazilië. Thuis tegen Kroatië speelde het elftal van bondscoach Marc Wilmots gelijk, 1-1. Dries Mertens kon er mee leven. ''We moeten tevreden zijn. Dit was een moeilijke tegenstander'', zei de aanvaller van PSV.

/

Heel veel meer zat er ook niet in. ''Al hebben we in de tweede helft een fase gehad dat we sterker waren. Toen hadden we de 2-1 kunnen maken. Helaas is dat niet gelukt. Maar iedereen heeft z'n uiterste best gedaan. Dit is een goed resultaat.'' Vooralsnog wil Mertens niet spreken van een tweestrijd tussen België en Kroatië. ''Er zijn meer zware tegenstanders in deze groep.''

Wilmots vond dat zijn elftal recht had op meer. ''Als er één verdiende te winnen, dan waren wij het. Tegen een topland als Kroatië hebben we tachtig minuten gedomineerd. Ik vond dat we heel sterk speelden. Het enige dat we misten was een echte 'killer' voorin. Anders hadden we ongetwijfeld de winnende treffer gemaakt.''

Poll

Plaatst België zich voor het WK van 2014?

12 september 2012 om 08:57

Kroatië is heeft een sterke ploeg, maar een topland is ook weer een beetje overdreven. Aanvallend & op het middenveld hebben ze wel kwaliteit, maar vooral achterin vind ik het nog redelijk matig. Toplanden zijn Spanje of Italië..

12 september 2012 om 09:44

kroatie was nog lang niet compleet hoor, ze misten voorin nogal wat spelers.

12 september 2012 om 09:55

Nummer 9 op de fifa ranglijst. Dat lijkt me toch een topland

12 september 2012 om 11:26

Dat je nog rekening durft te houden met die lijst ongelooflijk... Omdat Frank Raes dit soms zei? Die lijst is geen goede graadmeter. Kijk maar op welke plaats Engeland staat. Ze verliezen sowieso van Brazilië dat rond de 11-12de plaats staat.

12 september 2012 om 12:09

Je komt niet bovenaan die lijst terecht zonder dat je goed presteert en wedstrijden wint. Of die nu volledig de sterkte weergeeft of niet: Kroatie was erbij op het EK en had bijzonder veel pech om in een groep met Italie en Spanje terecht te komen (en ze wisten zich nog bijna te plaatsen)

Ik luister trouwens al jaren niet meer naar Raes.

12 september 2012 om 12:20

Zelfs al vind je die lijst belangrijk, is nummer 9 dan nog wel absolute top?
Ik reken top 5 tot de top, daarna komt de subtop.

12 september 2012 om 10:19

Topland Italië kon op het EK anders ook niet tegen de Kroaten winnen! En Spanje slechts heel nipt, bijna onverdiend zelfs. Ik vond ze gisteren verdedigend net heel sterk staan, een hecht blok.

12 september 2012 om 11:21

Vooral achterin matig? Dan heb je die mannen gisteren toch niet bezig gezien, hun verdedigers waren juist uitstekend

12 september 2012 om 08:58

Hoe zit het eigenlijk met de poules?
Zijn de nummers 1 & 2 zeker van kwalificatie, en spelen de beste nummers 3 nog play-offs?

12 september 2012 om 09:00

Alle nummers 1 kwalificeren zich en verder spelen de beste nummers 2 een playoff tegen elkaar waarbij de slechtste of slechtste 2 nummers 2 uit de poule al voor de playoff afvallen en uitgeschakeld zijn..

Dit is precies wat ik gisteren bedoelde met Belgie... Weer in een wedstrijd die er echt omgaat weten ze 't niet af te maken...

12 september 2012 om 09:06

Weet je het zeker? Op het volgende EK gaan er toch meer dan 16 landen meedoen, of vergis ik me nu?

12 september 2012 om 09:07

Dit gaat om het WK in 2014

12 september 2012 om 09:13

Er zijn 9 groepen. de groepswinnaars gaan door. De 8 beste tweedes spelen play-offs. Dus 1 land dat 2e wordt, valt af.

12 september 2012 om 09:18

Okee thanks!
Ja dan heb je gelijk chris, want dan gaan ze het nog zwaar krijgen. Servie rolt Wales even met 6-1 op, en tegen Kroatie zijn ze dan al niet heel goed begonnen aangezien ze nog naar daar moeten.
Ik gun het ze van harte! Al moet ik wel zeggen dat ik dan nu die 'grote monden' van de laatste tijd, dus weer zeer ongegrond vindt. Beginnen ze over dat ze in potentie beter zijn dan Nederland, maar de kwalificatie wordt een flinke klus voor ze.

12 september 2012 om 09:04

Geweldige pot tegen Kroatie, ik ben bij Nederland begonnen maar vond het na 1 helft wel mooi daar en ben toen naar Belgie - Kroatie overgestapt, veel meer tempo en geweldig positiespel en driehoekjes van de Belgen.

Zou echt een schande zijn als Belgie met dit materiaal het WK niet haalt.

12 september 2012 om 09:15

Heb nu de 2 wedstrijden gezien en ik moet toegeven dat Belgie-kroatie een stapje hoger was dan Nederland-hongarije.
Van éénzaak ben ik zekerls Belgie een Huntelaar had,dan konden de Nederlanders een poepje ruiken aan de Belgen.

13 september 2012 om 08:12

Ja, en als Nederland Kompany had hadden we de Belgen een poepje laten ruiken.....

12 september 2012 om 09:16

België was gisteren echt genieten, technische hoogstandjes, driehoekjes en hoog tempo.

12 september 2012 om 09:22

Er heerst een vloek op België. Kwaliteit missen ze niet. Is hetd an toch mentaliteit?

12 september 2012 om 09:30

Een goede spits.

12 september 2012 om 10:14

Ik zou eerder zeggen: infiltrerende middenvelders, want die spits staat op een eiland...

12 september 2012 om 11:36

Dan moet je als team verder naar voren spelen. Linies korter op elkaar, want naar mijn weten hebben Witsel, Fellaini en Hazard aardig wat diepgang toch?

Ik ken Belgie niet zo goed als jij, maar ik heb genoeg voetbal gekeken om te begrijpen dat je vaak zonder goed resultaat naar huis gaat als je wel domineert maar geen goede spits hebt. Vandaar mijn misschien wat overhaaste conclusie.

12 september 2012 om 13:25

Ik denk ook tactische keuzes.. Ze passen zich nog altijd teveel aan de tegenstander aan. Dat blijft zonde.. Kleine tactische ingrepen prima maar meer niet..

12 september 2012 om 09:27

Nou ja, ze hebben vooral in de tweede helft gedomineerd qua balbezit, maar tot kansen kwam het amper. De goal zelf was ook een zondagsschot. Beide teams hadden een goede verdediging staan waar weinig gaten in zijn gevallen.

12 september 2012 om 09:34

België heeft topspelers. Ik ben het een beetje zat dat ze maar steeds blijven zeggen 'ja, maar dit was een topland' (wat Kroatië helemaal niet is). Ze moeten het nu laten zien om in 2014 te gaan vlammen..

12 september 2012 om 09:49

Inderdaad. Wederom weten ze een wedstrijd waarbij het er om gaat niet te winnen. En dit was in België. Mochten ze uit verliezen, wat in mijn optiek, in de lijn der verwachtingen ligt als Kroatië werkelijk zo'n 'topland' is, dan kunnen ze het WK wéér vergeten. Kunnen we weer 4 jaar luisteren naar ''hoe goed België is'' zonder dat ze aan een groot toernooi deelnemen...

12 september 2012 om 09:34

Idd. België is duidelijk aan het groeien. Een paar jaar geleden werd dit soort wedstrijden steevast verloren. Maar alle euforie ten spijt (we hebben het jaren moeten doen zonder goed voetbal én punten, nu zien we toch al aantrekkelijk voetbal) is er toch nog een wezenlijk verschil tussen een echt topland en dit België...efficientie! Een echt topland maakt uit 1 of 2 100% kansen een doelpunt en houdt de punten thuis. Wij meten ons graag met Nederland, maar het grote verschil is dat zij die kwaliteit wél hebben. Ookal zitten ze momenteel in een overgangsfase tussen 2 generaties (wij hebben daar 10 jaar over gedaan!) en valt Kroatië moeilijk te vergelijken met Hongarije, de essentie is dezelfde: de concurrentie een tik uitdelen..

12 september 2012 om 11:49

prima commentaar...
wat ik alleen niet snap is de haat tegen de hollanders..., ben echt geschrokken van die oefenpot!
het leek wel oorlog
toen ze het volkslied zelfs verstoorden was voor mij het respect totaal weg.
terwijl iedere hollander sympatie heeft voor de belgische selectie.
en nu hoor je dat ze goed gevoetbald hebben, maar daar schiet je niets mee op!
resultaten, daar gaat het om... en als het even kan niet met een oefenpotje waar niets op het spel staat.
belgie is een mooi land, alleen jammer dat de belgen teveel naar hollanders kijken.

12 september 2012 om 09:37

Dit is toch wel een probleem voor de zuiderburen welke ze moeten doorbreken. Elke keer als het er echt om gaat geven ze niet thuis... Dit is een thuiswedstrijd en die moet je dan eigenlijk gewoon winnen, zeker als je beter bent. Ze zitten toch in een behoorlijk zware poule alhoewel er niet 1 echt topland tussen zit. Wat dat betreft zou het een schande zijn als ze geen tweede worden. Echter als ze tweede worden zal het evengoed nog heel lastig zijn want de kans is vrij groot dat ze dan niet bij de geplaatste ploegen gaan zitten en dus weer een lastige tweeluik gaan krijgen. Ik hoop in ieder geval echt dat de Belgen weer eens op een eindtoernooi zullen acteren. Met dit materiaal zou het toch erg jammer zijn als ze het niet halen en de wereld smacht naar goed voetballende ploegen als België.

12 september 2012 om 09:43

Het materiaal van Belgie wordt wellicht ook iets overschat. Kroatie is zeker een sterk elftal, maar geen wereldtop en Belgie weet zich nauwelijks kansen te creeeren. Sterker nog, ze zijn goed weggekomen met een punt aangezien Kroatie voor open doel mist in de slotfase.

12 september 2012 om 09:49

Belgie mist gewoon diepgang. Ze zijn traag en voorspelbaar door de middenvelders die te graag met de bal rondlopen en teveel laterale passes geven.

De organisatie en het samenspel zit goed, nu enkel nog snediger uit de hoek durven komen.

12 september 2012 om 10:17

Inderdaad: veel teveel dezelfde types in het middenveld! Ze willen allemaal de bal in de voet krijgen, niemand gaat eens diep zonder bal. Benteke stond meestal als enige in de 16, dat is natuurlijk makkelijk te verdedigen. In de 1e helft was er een uitstekend voorbeeld: voorzet van links naar de 2e paal, Benteke legt af met het hoofd en daar staat... helemaal niemand.

12 september 2012 om 09:55

dit is zo jammer natuurlijk, ik had het belgie echt gegund want belige is gewoon een geweldig land met geweldige mensen. ik ga er zo vaak heen en soms kijk ik wel eens een derde klasse wedstrijd. je hoort zo weinig over het voetbal in belgie maar de mensen leven daar echt voor, erg leuk om te zien. moet je eens voorstelle wat het teweeg brengt als zo'n nationaal team van kroatie wint, geweldig.. hopelijk maken ze de volgende wedstrijden de doelpunten wel.

12 september 2012 om 10:21

Sommige reacties hier kan ik echt moeilijk begrijpen. Kroatie mag dan misschien geen topland genoemd worden maar ik heb het gevoel dat mensen de verhoudingen hier niet echt kunnen inschatten. Kroatie heeft zich als land van 4,7 miljoen inwoners voor de laatste 7 van de negen toernooien geplaats. Belgie heeft zich al sinds 2000 niet meer geplaatst. Dat zal toch wel met kwaliteit te maken hebben.

Belgie heeft nu goede spelsrs maar mensen vatten niet watvoor cult Kroatie wel niet is. Kroatie heeft de afgelopen jaren gewonnen van Duitsland, Engeland, Italie en Argentinie. Wanneer heeft Belgie een tegenstander van dat formaat verslagen? Lang geleden.

Mandukic is een uitstekende speler bij Bayern. Moderne spits.
Modric is een genie.
Perisic is een fysieke allrounder/ tweebenig. (dortmund)
De debutant gistern Radosevic (dm) 18 jaar oud deed het vele malen beter dan Clasie bij Nederland. Kan een hele goeie dm worden. Belgie kwam gewoon niet door het midden. Gaat in de toekomst een goede transfer maken.
Simunic was een aantal jaar geleden uitgeropen tot de beste verdediger van duitsland. Heel ervaren en een rots. Speelde omdat Lovren (lyon) geblesseerd is.
Strinic is verdedigend heel degelijk.
Vida is onze beste balafpakker en heeft Mertens in zijn zak gestopt. Defensief beest.gaat ook een goede transfer maken.

Met Kovacic die ook was opgeroepen maar zich blesseerde hebben we iemand van wereldklasse die een hele grote zal worden. Bekijk dit filpmje maar en zeg me wat jullie ervan vinden.http://www.youtube.com/watch?v=docn7alzznk...
Badelj is een superspeler die als enige Modric centraal kan vervangen. Dan zal Modric een linie opschuiven.

Kroatie zal er binnenkort anders uitzien en nog beter zijn. Doordat we Corluka en Lovren misten durfden de twee langzamere cv niet naar voren waardoor het hele middenveld terug werd getrokken. Met 5 man in het middenveld domineert Belgie niet.

Dit Kroatie kunnen jullie verwchten.

-----------------mandzukic---------------

--perisic-------modric-------kovacic-----

--------radosevic------badelj---------

--strinic--lovren----corluka----vida

Belgie mag zn borst nat maken.

12 september 2012 om 11:31

Je bent dan wel voor de tegenstander, maar ik ben het grotendeels met je eens. Alleen vond ik België gisteren juist wel heet grootste gedeelte van de match het middenveld domineren.

Maar je hebt gelijk, jullie hebben echt een geweldige ploeg die veel mensen gewoon onderschatten. Qua kwaliteit doen jullie uiteraard wel onder voor de echte toppers zoals Spanje en Duitsland, maar jullie hebben dan wel juist weer zoveel strijdlust en het is een echt team dat goed op elkaar is ingespeeld, iets wat bij België nog altijd niet volledig het geval is. Daarom denk ik dat België het zeer lastig zal krijgen in Kroatië, jullie lijken me juist het type ploeg te hebben dat nog is 10 tot 20% beter kan worden door het thuispubliek achter je te hebben.

12 september 2012 om 12:14

Ik vind kroatie ook goed hoor schat, die modric is zo geweldig, die brengt in zijn 1tje het niveau al 3 levels hoger!

12 september 2012 om 10:41

teveel van hetzelfde soort spelers bij België.
Dembele, Witsel, Fellaini, Hazard, De Bruyne...allemaal onbetwiste topspelers maar ook allemaal spelers die naar de bal komen en de bal in de voet willen hebben.
Weinig of geen spelers die diepgang brengen of loopacties zonder bal opzetten.
Mertens zou dat moeten doen maar die komt veel te kort voor dit niveau en in principe zou ook Hazard veel meer weg moeten spelen van de bal als je met ons huidig middenveld speelt.

En een topspits, die hebben we niet. Is echt het enige dat ik van Nederland zou willen lenen, Huntelaar of liefst zelf Van Persie....

12 september 2012 om 11:44

De Bruyne hoort niet in dat rijtje. Hij is net diegene die snelheid in het spel brengt en diepgang zoekt. Het scoringsprobleem van de duivels is relatief makkelijk op te lossen. De Bruyne moet altijd op de 10 spelen met Hazard op links in een vrije rol. Op rechts zet je Chadli met zijn kracht, snelheid en techniek kan hij goed op de flank spelen. Voorin heb je Lukaku die zich goed aan het ontwikkelen is bij Wba. Met deze opstelling win je deze groep.

Courtois
Gillet
Kompany
Vermaelen
Vertonghen
Fellaini
De Bruyne
Witsel
Chadli
Lukaku
Hazard
12 september 2012 om 10:43

Belgie gaat het niet halen denk ik. De balkan ploegen zullen gaan uitmaken wie de eerste plaats bemachtigd. Belgie heeft veel talent maar is teveel van hetzelfde. Mertens,hazard,dembele etc zijn allemaal goede spelers maar lopen veel te veel met de bal. Ze willen alles in de combinatie doen en lopen zodoende ook veel ruimte dicht.

12 september 2012 om 11:16

de Belgen waren beter, maar tactisch hebben ze het gewoon niet slim uitgespeeld.
elke keer gingen de buitenspelers, en het middenveld naar binnen toe, en ja, dan sta je tegenover 5 Kroaten. tot de 16 was het aardig, en creëerden zeker wat kansen. het had alleen slimmer gespeeld moeten worden.

ik hoop ze tenminste te zien om het WK 2014 in Brazilië
deze lichting is te mooi om dat te missen

12 september 2012 om 11:30

België domineert tegen de nummer 9 van de fifa ranking en het is weer niet goed volgens iedereen.
Nog geen 2 jaar geleden konden ze niet winnen van Azerbeidjan/armenië etc...
Na deze wedstrijd denk ik toch dat België topfavoriet is om deze groep te winnen. Ze missen nog een goeie spits maar Lukaku is zich goed aan het ontwikkelen bij WBA .

12 september 2012 om 12:20

De Belgen zijn te snel tevreden, als je eerste wil worden in een groep met Servië en Kroatië moet je al je thuiswedstrijden gewoon winnen. Omdat beide teams ook tegen elkaar moeten is er nog geen man overboord, maar je maakt het jezelf zo moeilijk.

12 september 2012 om 12:35

dit belgie mist en echte flank.

daarom zou ik lamah volgende oefenwedstrijd oproepen. je speelt niet zomaar in het elftal van osasuna. hij is minder als de bruyne mertens hazard. maar het is en heel ander type. maar ik vind dat mertens en hazard ook meer nr 10 zijn als flank.

met zo'n speler erbij gaat het team beter draaien.

herinnert iemand nog de match van belgie tegen oostenrijk? toen legaer echt heel goed speelde. die diepgan mis ik bij de duivels

12 september 2012 om 12:41

Ik denk echt niet dat de Rode Duivels beter gaan draaien als Lamah gaat meespelen. Je kan moeilijk Hazard, Mertens of Mirallas op de bank houden voor Lamah.

12 september 2012 om 20:54

Legear was idd in die wedstrijd , de eerste en laatste keer toen ik hem zag spelen bij België , écht top. Hij talmt niet te lang en gebruikte zn snelheid en actie om z'n tegenstander uit te schakelen. Jammer dat hij nu in Rusland speelt , kon beter aan.

12 september 2012 om 13:00

Zet gwn Kevin De Bruyne op de 10 en dan winnen we dit soort wedstrijden ook. Hij creert op zijn eentje zoveel kansen door zijn inzicht en perfecte steek- en crosspasses. En dat is wat we te vaak missen op ons middenveld. Witsel, dembele en fellaini lijken te veel op elkaar om voor een goeie mix te zorgen van kwaliteiten.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

Voetbalzone video

België

Stand
Selectie
Actuele wedstrijden
 TeamPnt+/-
1.België1610
4.Wales6-8
Voor de complete stand: Kwalificatie WK - Europa
SpelersPositieW
Thomas VermaelenVerdediger60
Jan VertonghenVerdediger61
Moussa DembéléMiddenvelder60
Kevin De BruyneMiddenvelder62
Eden HazardMiddenvelder62
Axel WitselMiddenvelder60
Voor de complete selectie: Clubpagina België.

116 fans
Aanvaller, 26 jaar
SeizoenClubW
2012/2013 PSV 29 16 2 0
2011/2012 PSV 33 21 4 0
2010/2011 FC Utrecht 31 10 3 0
2009/2010 FC Utrecht 38 7 3 0
2008/2009 AGOVV Apeldoorn 35 13
Laatste voetbalnieuws

Wilmots haalt broertje Hazard voor het eerst bij Belgische selectie

De Belgische nationale ploeg speelt aan het einde van de maand een oefenduel met de Verenigde Staten en speelt een ruime week later de WK-kwalificatiewedstrijd tegen Servië. Bondscoach Marc Wilmots heeft...Lees verder

In de wandelgangen

Zaterdag 18 mei
Na één seizoen houdt Thiago Silva het weer voor gezien bij Paris Saint-Germain. Lees verder

Uitgelichte documenten

Achtergronden
Populair actueel
Archief

Wat beoogde Advocaat nu werkelijk met zijn terugkeer bij PSV?

Al in december baalde Dick Advocaat van het dagelijkse pendelen naar zijn werk. Tijdens zo’n geestdodende rit tussen Den Haag en Eindhoven (en weer terug) betastte hij zijn pols en vroeg zich nuchter af of hij niet beter kon gaan vissen op de pier van Scheveningen. Lees verder

Clubexperts

Actueel
Populair
Klassiekers
Titel
Beoordeling
Titel
Beoordeling
  •  
    Door ( reacties)

Bekijk onze Clubexperts

Titel
Beoordeling

Online Soccer Manager

Online Soccer Manager OSM

(Advertorial) Word nu ook manager van je favoriete voetbalclub. Laat de wereld zien dat jij de beste manager bent! Meer...

Pagina gegenereerd in 0.328125 seconden.