Voetbalzone

PSV investeert miljoenen in verbouwing Philips Stadion

Woensdag, 5 september 2012 om 07:00

PSV investeerde in de afgelopen jaren flink in de spelersselectie en nu is het stadion aan de beurt. De Eindhovenaren gaan de komende jaren vijf miljoen euro uitgeven aan het vernieuwen en verbouwen van het Philips Stadion. Het onderkomen van de club wordt grondig aangepakt om een gastvrijere uitstraling te realiseren, zo meldt het Eindhovens Dagblad.

Bekijk de voorpagina voor het laatste nieuws.

5 september 2012 om 07:29

Waar haalt PSV toch al zijn geld vandaan!?

5 september 2012 om 07:33

In ieder geval niet bij de gemeente. Dat is denk ik wat d PSV supporters zullen zeggen ;

5 september 2012 om 07:56

Nee niet vd gemeente .als je nou gewoon leest en dan conclusie trekt. Maar das een bekend trekje hier op vz...verkeerde conclussies trekken al dan niet bewust en dan losgaan.

5 september 2012 om 08:11

Er staat 'complexe herfinanciering'. Weet jij zeker dat de gemeente daar niks mee te maken heeft? Volgens mij was dat ongeveer de grootste herfinanciering van de laatste 10 jaar bij Psv. Ik krijg ongetwijfeld rooie duimpjes van gefrustreerde PSV supporteres, maar ik kan hier niet uithalen dat de gemeente er niks mee te maken heeft.

5 september 2012 om 08:39

Tuurlijk heeft het met de deal te maken tussen de gemeente Eindhoven en de Duitse bank. Ik was alleen bang dat er weer zo ndiscussie zou ontstaan over dat het gemeenschapsgeld zou zijn.gefrustreerde Psv ers?? Haha nee ik ben trots op deze deal.alleen jammer dat het nodig was.

5 september 2012 om 08:48

@dvsermelo,
Bij de gemeente, dat is denk ik wat de ajacieden zullen zeggen. ;

5 september 2012 om 08:51

Met die herfinanciering heeft de gemeente direct niks te maken nee,

PSV heeft alleen te maken gehad met de gemeente door grond te verkopen. Vervolgens heeft PSV met dat geld weer ge-herstructureerd / financierd. Dat verder los staat van de gemeente.

Als jij salaris krijgt van je werk, en je koopt daar een kratje bier van. Dan heeft jou baas toch ook niks met dat kratie bier te maken ofwel?

5 september 2012 om 08:19

Ach bij de gemeente gaan zeuren om een huurverlaging, in een stadion dat verliest draait en niet eens van je cubje is, omdat je anders zelf ook rode cijfers draait. Nee dat zijn geen overheidsgelden...

5 september 2012 om 08:47

@steegir: Met de verkoop van KJH hadden ze voldoende binnengehaald om het hele stadion te kunnen aanpakken ;;

Aissatti heeft PSV meer gekost dan opgelevert, of denk je dat zijn opleiding gratis was???? en ook al speelde hij weinig wedstrijden voor Ajax...hij heeft toch ook wel beslissende punten binnengehaald. Als je het optimistisch bekijkt kun je dus stellen dat Ajax voor een paar milj het kampioenschap van PSV heeft gekocht. Nog bedankt daarvoor.

5 september 2012 om 09:06

Hysteria dat Narsingh een flop is moet nog blijken.ik denk meer dat je dat hoopt...en over gemeenschapgeld ,ach hou jij je verknipte waarheid maar lekker vals de one and only waarheid aan, kun je lekker frusti over Psv blijven doen wat ook je hobby is blijkt keer op keer.

5 september 2012 om 07:34

Lezen blijkt ook een vak te zijn als je het stukje eens nog eens leest en dan niet alleen de kop dan zul je lezen hoe en wat.

5 september 2012 om 07:59

Leg jij mij eens uit hoe en wat dan, want een 'complexe herfinanciering' word ik niet wijzer van..

5 september 2012 om 08:16

Schijnbaar heb jij al een tijdje onder een steen geleefd. Geen zin om dat alles nog een keer uit te leggen. Lees maar terug of is dat voor jou ook al te moeilijk?

5 september 2012 om 08:17

als je dat nou nog niet weet 1,5 later, dan verwijs ik je door naar google.

5 september 2012 om 08:23

Schijnbaar ben ik op vakantie geweest. Maar kunnen jullie mij ff een link passen dan, want op google kom ik alleen maar uit bij dit verhaal en dat de gemeente de grond van de herdgang heeft gekocht e.d. Dan lees ik t graag terug.

5 september 2012 om 09:18

een Herfinanciering is volgens mij het opnemen van een krediet of waarde van een merk/bedrijf of onderpand. het komt er op neer dat je speelt met je eigen geld. het stadion is bijvoorbeeld 200 miljoen waard. door 10 miljoen op te nemen daalt de waarde van het stadion dus tot 190 miljoen. het plan is om met deze 10 miljoen het stadion te verbouwen en de waarde te laten stijgen dus laten we zeggen dat na de verbouwing het stadion 20 mil extra waard is. in totaal wordt het stadion dus 210 mil waard.

de bedoeling is dus om met je eigen geld een meerwaarde te crieeren en winst te boeken in een later stadium mocht er geld nodig zijn. in feiten geef je je stadion als onderpand je krijgt alleen minder als het fout gaat, want het andere deel heb je al gehad. (je verkoopt alleen geen aandeel van je onderpand)

slimme zet van psv, ze kunnen de meerwaarde goed gebruiken straks.

5 september 2012 om 09:26

bedankt! dit verheldert de zaak voor mij wel.

5 september 2012 om 08:59

het einde van de regenboog staat met enige regelmaat in Eindhoven...

Boeit je dat echt, waar PSV z'n geld vandaan haalt? Lees het jaarverslag zou ik zeggen.....

5 september 2012 om 09:47

Doe dat nou niet, zo'n nutteloze discussie starten. On: In de Arena kan je ook net een station of een metaalfabriek binnenlopen. Mogen ze ook wat aan de sfeer en aankleding doen.

5 september 2012 om 21:49

Investeerders zoals Philips zullen ongetwijfeld een belangrijke bedrage leveren aan de verbouwing. Ik ga ervan uit dat Philips bijvoorbeeld een aantal belangrijke innovaties zal leveren, want dat is tegelijkertijd reclame en informatie voor Philips. Enz enz enz.

En waarom maken mensen zich zo druk over waar PSV het geld vandaan haalt? Er is en er wordt geen belastinggeld voor gebruikt. De zogenaamde steun van de gemeente, was een zakelijke deal. PSV kreeg geld, de gemeente (belastingbetaler) waardevolle grond.

5 september 2012 om 07:32

Lijkt me een goed ding. Ik rij er wel eens langs, en ben het wel eens met Tiny over de ingangen. Die zien er 'koud' uit zoals hij al aangeeft.

Ik had trouwens sowieso niet verwacht dat PSV voor een nieuw stadion zou gaan. Ik heb die zogenaamde geruchten ook nergens gelezen hoor.

5 september 2012 om 08:08

Afgelopen jaar voor het eerst in het Philips-stadion geweest en ik ben mij rot geschrokken. Het is oud, vies en koud. Dus ik denk dat het een goed idee is om dat aan te pakken. Topclub onwaardig vond ik het destijds...

5 september 2012 om 09:29

Ben je ooit in de kuip geweest? Daar is het toch nog wel iets meer belabberd hoor! Het valt reuze mee bij ons, de stoeltjes en ingangen zijn inderdaad wat verouderd maar het stadion zelf ziet er hartstikke goed uit. En er zit een ster restaurant in, wat natuurlijk ongekend is in Nederland! Ik ben erg blij dat we blijven waar we in 1913 begonnen zijn! Heerlijk midden in de stad, echt uniek!

5 september 2012 om 11:46

Leuk, een ster restaurant maar dat heeft voor de gemiddelde voetbalsupporter denk ik nul meerwaarde. Het stadion midden in de stad, ondanks sommige bijkomende problemen, wel!

5 september 2012 om 15:50

Snarf..

Ja, ik ben ook in de Kuip geweest. Dat vind ik, als supporters van Ajax, het mooiste stadion van Nederland. Dat ademt voetbal en ook al is het oud, is een echt voetbalstadion. Dat vind ik niet van het Philips-stadion want dat is oud, vies en koud, zoals ik al zei. De Arena is ook een blok beton maar dan wel nieuw en schoon.
Overigens ben ik ook een aantal keer naar Borussia Dortmund en Schalke'04 geweest. Dat zijn beide geweldige(!) stadions zeg. Vooral die van Dortmund. Wat een beestachtig groot stadion is dat. Ik vond het zelfs mooiere stadions dan een San Siro in Milaan of een Camp Nou in Barcelona, ook al zijn dat natuurlijk grotere clubs met een rijkere geschiedenis..

5 september 2012 om 22:46

@kebm,

Dan heb je bij Dortmund waarschijnlijk ook gezien dat de wandelgangen van waaruit je op de tribunes moet komen daar lege, koude, grijze betonnen gangen zijn zonder enige sfeer. Zelfs de biertentjes zijn tijdelijk en worden na de wedstrijd weer verwijderd. Op de tribune is het een fantastisch stadion, maar dat heeft met de grootte en vooral met het publiek te maken, maar de aankleding is ook matig daar.

5 september 2012 om 07:33

Mooi, de stoeltjes kunnen wel een likje verf gebruiken!

5 september 2012 om 07:46

Je zal maar 35.000 stoeltjes moeten gaan schilderen . Maar goed, ik vind dat toch wel een van de pluspunten van de Eredivisie. Mooie, moderne, nette en schone stadions, dat kun je niet van iedere competitie zeggen.

5 september 2012 om 07:35

Natuurlijk een hele goede zaak, al vind ik het stadion wel een van de mooiere van de Eredivisie. Ik weet alleen niet of ze de capaciteit van het stadion ook nog op kunnen gaan schroeven. Want dat zou natuurlijk ook voor een hogere begroting kunnen gaan zorgen. Op dit moment is de capaciteit van het stadion qua supporters aantallen nummer drie van Nederland, maar als over een paar seizoenen het stadion van Fc Twente gegroeid zal zijn naar ruim 42.000 toeschouwers zijn ze al nummer 4. En je weet niet wat andere clubs nog gaan (uit) bouwen in de toekomst.

5 september 2012 om 08:21

Ben het met je eens. Het is nou eenmaal zo dat geld en voetbal gewoon niet zonder elkaar gaan. Voor een club als PSV is een groter stadion nodig. Twente en Vitesse willen nu echt een 'alternatief' gaan worden voor de traditionele top3. Het is dus meer dan logisch wat psv wil.

5 september 2012 om 07:52

Begin aub ook maar meteen met de stoeltjes op de oost tribune want die zijn echt een drama.(niet rood maar roze)
Kan altijd mijn broek meteen de was in donderen.

We zitten al bijna 100 jaar op dezelfde plek dus ben blij dat het voorlopig nog zo blijft.
En zoveel uitbreiden heeft geen zin denk ik,dan krijg je lege plekken.
Weet dat er een wacht rij is op de oost tribune maar bij de andere tribunes niet.
Dit jaar iets minder kaarten verkocht dan vorig seizoen.

5 september 2012 om 07:58

Dan moet je ook niet gaan zitten jongu!! Overigens heeft schilderen niet veel zin denk ik, dan gaat het gewoon weer afgeven..

Die dingen moeten gewoon een keer vernieuwd worden. VDL (een van de hoofdsponsors) maken die dingen, dus daar kunnen ze vast wel een vriendenprijsje mee afspreken om dat te doen.

5 september 2012 om 08:03

lol,gewoon nieuwe stoeltjes, oogt allemaal wat beter als heel het stadion rood wit is en niet gedeeltelijk rood wit,wit roze.

Heb nog 3 jaar op de l-side gestaan en daarna naar de oost-tribune verhuisd,kan me niet herinneren dat ooit die stoeltjes vervangen zijn.

5 september 2012 om 08:11

Volgens mij niet, Ik zit zelf op erezuid maar die stoeltjes geven daar niet af, weet niet of die al een keer vervangen zijn. Misschien komt dat op oost omdat iedereen over die stoeltjes heen loopt en op staat te springen, zou het anders ook niet weten.

5 september 2012 om 08:14

Klopt en ze kunnen niet drinken,soms moet ik wel blijven staan want dan ligt er bier op mn stoeltje.

5 september 2012 om 09:42

Rood is 1 van de moeilijkste kleuren om de kleurechtheid te bewaren in zonlicht en Rood plastic helemaal. Het is tegenwoordig wel mogelijk om Rode stoeltjes uv proof te maken maar die samenstelling kost gewoon wat meer per kuipje. Als je 20.000 rode kuipjes wilt maken dan tikt dat aan en ben je misschien 1/3 meer aan kosten kwijt dan wanneer je kuipjes in een andere kleur zou gebruiken.

5 september 2012 om 09:33

Op Oost moeten de stoeltjes gewoon weg en een groot sta vak van maken! Verder ben ik het er mee eens dat de stoeltjes vervangen moeten worden. Aan de andere kant, als het vol zit zie je er niks van!

5 september 2012 om 09:48

Lol,klopt maar telkens als ik binnen kom schieten de tranen in mn broek.
Worden ook niet een keer afgespoten lijkt wel.
Bier plekken zitten er nog op van de vorige wedstrijd.

5 september 2012 om 09:52

Helemaal waar ja! Die zoute pindas liggen er ook nog tussen!

5 september 2012 om 10:01

haha die pindas ja,net alsof je een hap zeezout naar binnen gooide.

5 september 2012 om 10:11

Commercieel gezien natuurlijk heel slim, daar heb je dat halve litertje wel voor nodig! ;

5 september 2012 om 08:05

ik vind het zoiezo een uitstraling van niks.. net een grote schoenendoos.. net als vele andere stadions eigenlijk.
de mooiste is natuurlijk de kuip..het gelredome en kyocera-stadion gaat nog wel, arena en afas-stadion is wel oke maar de rest.. tijd voor iets nieuws denk ik..

5 september 2012 om 08:12

Kuip is zeker is zeker mooi,maar als je gelredome niet op een schoenendoos vind lijken en die van ons wel vind ik wel apart.
Gelredome is toch echt meer rechthoekig.

5 september 2012 om 08:23

Gelredome met die muren waar je op bepaalde plekken geeneens een vak supporters kunt zien? Ooit geweest of zie jehet alleen op TV?
Ik vond de Kuip altijd het mooiste,maar het stadion van PSV vind ik ook best mooi .
Arena vind ik wat minder. En misschien op de Kuip na,vind ik de Grolschveste toch het mooiste stadion.
Als de ring af is,het mooiste en ook het hoogste stadion op misschien de Arena na. Maar ik weet niet hoe hoog dat is.

5 september 2012 om 09:06

Wanneer gaan ze die andere hoeken ophogen bij jullie?
Heb tijdje terug gewerkt daar en als die opgehoogd zijn zit het er echt mooi uit.

5 september 2012 om 08:26

@sc.feyenoor vind je Gelredome echt zo mooi ik vind hem niet heel mooi hoor. vooral die grote palen in de hoeken en dat het bijna altijd maar voor 75 % is gevuld

6 september 2012 om 12:45

nou mooi is misschien het verkeerde woord.. mooi is ie niet en ik heb hem alleen tijdens concerten mogen bezoeken dus weet ook niet hoe het eruit ziet als er volle bak is.. maar ik vind het een praktisch stadion.. ik denk dat dat het juiste woord is.

5 september 2012 om 08:31

Nou sorry hoor maar de Kuip is toch geen mooi stadion aan de buitenkant?

Je zegt 'tijd voor iets nieuws' volgens mij is het Feyenoord stadion nog helemaal nooit gerenoveerd als je dat zo ziet van de buitenkant.

De Kuip is een historisch stadion daarom is het 'mooi' maar qua design ziet het er niet uit vindt ik. De binnenkant is speciaal en uniek maar daar is alles ook mee gezegt.

De Arena en het Philips stadion zijn veel moderner dan de kuip en ik vindt die stadions er dan ook een stuk mooier uitzien..

5 september 2012 om 10:04

@penerai

Voordat je loze dingen roept over de Kuip ken je feiten, is begin jaren 90' nog gerenoveerd. Daarnaast schrijf je "vindt ik". Daar word ik een beetje verdrietig van.

5 september 2012 om 10:35

@1908tillidie

Nou dan hebben ze volgens mij de onderkant van de stoeltjes en de achterkant van de tegels in het toilet gerenoveerd want het ziet er allemaal maar oud en versleten uit.

Dat jij verdrietig wordt van taalfouten daar kan ik me niet echt druk om maken..

5 september 2012 om 08:40

Ik weet niet of jij ooit in het Philips stadion geweest bent, maar het is een erg mooi stadion hoor.
Was er vorig seizoen geweest.
Het oogt trouwens nog heel modern allemaal. Je zou niet zeggen dat het er al bijna 100 jaar staat.
Ik ben 2x in de Gelderdomme geweest en vind dat stadion dubbel niks eigenlijk. Een kil stadion met die muren in de zijkant. Als dat geen blokkendoos is weet ik het niet meer.
Zit ook nooit vol, behalve bij een concert
In de Kuip ben ik 2x geweest, een mooi oud voetbal stadion, alleen de faciliteiten niet meer van deze tijd.
Het ADO stadion ben ik ook vorig jaar geweest. Dat is een ook een modern stadion en mooi rond ook net als bij AZ en Feyenoord.
Ben al in heel wat stadions geweest in Nederland. Het stadion van Twente ben ik ook geweest, vind het een heel mooi stadion. Alleen toen ik er was, was het uitvak nog beneden. Voor de instorting dus.
Gezellige stadions vond ik RKC en NEC waar ik geweest ben. Ben volgens mij nog meer geweest, alleen weet het niet meer zo goed haha. Oja de Arena, daar ben ik al heel vaak in geweest. Ik vind de stoeltjes daar heel lelijk, heeft niks met Ajax te maken. Ze moeten daar rood - witte stoeltjes maken.
Het grootste stadion waar ik in geweest ben is het San Siro in Milaan. Was bij de 3e voorronde Europa League tegen Hajduk Split geweest. Een prachtige ervaring om mee te maken.

5 september 2012 om 08:54

Ik vindt van de grotere stadions het gelderdome nog de lelijkste hoor, dat is gewoon een betonnen blokhut..

5 september 2012 om 09:08

Ik vind de westmaat wel wat hebben 2 grote stadions voor amateur begrippen naast elkaar van 2 clubs google maar eens

5 september 2012 om 13:30

En alweer ik vindt??? Ik vind zonder T, komop spelfouten zijn normaal maar dit!!!
Verder vind ik je meningen over de stadions goed.
Geldredome is lelijk, vierkante betonnen bak en die hoeken zijn verschrikkelijk als je binnen bent.
Arena: Best een mooi stadion
De Kuip: Nostalgie zal zeker meespelen en de sfeer ook maar ik vind het een mooi stadion.
Psv: Ook gewoon een leuk stadion, zeker niet het mooiste stadion van NL maar een top 4 notering zeker in mijn ogen.

5 september 2012 om 09:08

Als ik eerlijk moet zijn vind ik het Phillips Stadion nog wel wat mooier dan het Gelredome, de gymzaal en dan de Arena, de Ufo.. Ik zou eerder Euroborg zeggen van Groningen. Gelredome is wel een mooi ding, voor concerten en grote feesten maar voor voetbal niet echt.. Altijd zo sfeerloos als maar kan vind ik.

5 september 2012 om 09:36

Je hebt helemaal gelijk over de kuip. Maar het geldredome?? Kom op man, daar ben je nog nooit geweest anders zou je dit niet zeggen. Dat is echt het lelijkste evenementen complex van Nederland! Die rare betonnen hoek die daar zit kan echt niet! Zelfs de eigen supporters zeggen dat.

6 september 2012 om 12:53

ik zei "gaat nog wel".. dat houd in dat ik hem niet mooi vind maar praktisch.. ik had er beter praktisch neer kunnen zetten.. ik ben er namelijk alleen tijdens concerten geweest.
vol met fans en zonder grasmat..
ik weet dus niet hoe hij er uitziet als hij "vol" zit met supporters..

5 september 2012 om 08:10

Ik dacht dat ze hem groter gingen maken. Dan kunnen ze dat ook wel gelijk doen.
Zag laatst al een gedeelde op tv wat af was. Dat zag er al mooi uit.

5 september 2012 om 08:17

Heeft geen zin groter denk ik,krijg je lege plekken.
Zit het alleen met de top wedstrijden vol.

5 september 2012 om 08:27

Ja maar dat is toch bij alle clubs zo. Als je CL speelt heb je gelijk meer inkomen, want dan willen er wel minimaal 40.000 man naar zo'n wedstrijd. Aan de gloryhunters moet je ook verdienen als het goed gaat en mooie wedstrijden speelt ;

5 september 2012 om 08:37

Klopt alleen ben je er niet zeker van dat je elk jaar championsleague speelt, dus voor een club als PSV is het niet rendabel om het stadion zelf uit te gaan breiden omdat het veelste lang duurt om het geld er uiteindelijk weer uit te krijgen, en het volgens mij niet eens zeker is dat het rendabel is, plus dat PSV niet ff 80 miljoen heeft liggen voor een uitbreiding van 5000 plaatsen.

Enigste kans om het stadion gratis of goedkoop uit te breiden voor PSV is als er een WK of EK in Nederland georganiseerd gaat worden, dan wordt het grootste gedeelte gesponsord.

In de piek seizoenen. (bijvoorbeeld 2005/2006) stonden er 6500 mensen op de wachtlijst en was het stadion al 6 jaar achter elkaar uitverkocht. Nu spelen ze 3 seizoenen slecht en is er ook geen wachtlijst meer. Ik geloof dat er nog steeds bijna 30.000 seizoenskaarten zijn verkocht, maar het zit niet altijd meer vol.

Overigens vindt ik mensen die hun seizoenskaart om de sportieve redenen opzeggen gewoon nep supporters, oftewel successupporters, zie hoef ik ook niet in het stadion te zien, dus ik vind het wel goed zo.

5 september 2012 om 08:45

Nou vind PSV dit jaar aardig goed hoor. Ik denk dat er nog grote mooie Europa League wedstrijden komen. Dan komt het wel aardig vol, tegen Napoli bijvoorbeeld.
En als ze overwinteren staan er ook nog grote clubs in de rij waar iedereen wel heen wilt.

5 september 2012 om 08:52

Het feit is ook dat we gewoon minder supporters door land hebben als ajax en feyenoord.
In de arena zit ook aardig wat volk wat ver buiten amsterdam vandaan komt.
Dus dan heeft uitbreiding ook minder zin vind ik.
35.000 vind ik een mooi aantal misschien 40 maar echt niet meer.

5 september 2012 om 08:55

Dus een topclub als PSV krijgt niet een stadion vol als het 38K man in kan?

5 september 2012 om 09:01

Maak je punt.

5 september 2012 om 09:05

Als jullie CL spelen krijg je een stadion van 50.000 man vol.
En 40.000 man zou een mooie capaciteit zijn, alle beetjes helpen hé.
Sinds DSB weg is bij AZ, krijgen wij een stadion van 17.000 amper vol.
Was eerst wel anders, maar een hoop gloryhunters hebben hun biezen gepakt toen goede spelers zoals Dembelé enzo vertrokken.
Tegen Anzhi hadden we 11.512 op de tribune, oké het was wel vakantie, maar toch.
Voor een Europa Cup wedstrijd waar Samuel Eto´o meedoet is dat erg pover.
Zelfs vorig jaar tegen Udinese zat het niet vol, alleen in de kwartfinale tegen Valencia was het stijf uitverkocht. Omdat toen de gloryhutners een kijkje kwamen nemen.

5 september 2012 om 09:07

@pc_rulez, als ze elke keer weer 3e eindigen dan niet nee. PSV heeft tijden gehad waarbij het wel 40k kwijt kon, maar dat is helaas niet gegarandeerd elk seizoen.

Een club als Ajax heeft gewoon zo veel supporters dat het daar schandalig zou zijn als je die 50.000 man niet binnnen krijgt.

PSV moet het echt van de regio Eindhoven hebben, en daar wonen ongeveer 500.000 mensen. Ter vergrijking inde Regio Amsterdam wonen volgens mij al 2 miljoen mensen plus dat Ajax supporters heeft door heel het land, PSV ook wel maar niet in zulke grote getalen als Ajax bijvoorbeeld.

5 september 2012 om 09:23

Ben ook benieuwd hoeveel mensen er bij ons zitten dit jaar.
Zal wel weer om te janken zijn.
19u is ook een klote tijd als je moet werken buiten eindhoven.
Maar dit jaar zijn alle thuis wedstrijden om 21.05u dus ben benieuwd.

5 september 2012 om 09:02

@hysteria En de Amsterdam Arena is wel volledig van Ajax zeker??

5 september 2012 om 09:14

Is dat belangrijk dan? Wij betalen keurig huur (bepaald geen vriendenprijsje). Maar het is een goede zaak dat PSV haar stadion aanpakt. Had gehoopt op meer plaatsen, grote stadions maken onze competitie aantrekkelijker.

5 september 2012 om 09:27

Is ook niet belangrijk,maar ze moeten wel wat doen aan stoeltjes bij jullie.
Admirals spelen er niet meer dus lekker rood/wit maken toch.

5 september 2012 om 10:20

Wat Ajax betaalt is zeker niet weinig, maar in 2010 is er nog een huurverlaging geweest.
Neemt niet weg dat er jaarlijks rond de € 9 miljoen + een bepaald percentage van de omzet afgetikt moet worden om er te mogen spelen.

Ik meen me te herinneren dat ze sinds de bouw in 1996 tot 2010 ongeveer € 10 miljoen per jaar moesten betalen. Dat is in totaal bijna € 140 miljoen.

Daar zouden ze dan wel een echt mooi stadion van kunnen bouwen dat eigendom is!
Hoeven ze ook niet meer te roepen dat zij het mooiste stadion hebben....euh huren..

5 september 2012 om 09:13

Het stadion uitbreiden heeft geen enkele zin, althans, niet met gewone stoeltjes. Als je gaat kijken naar het aandeel op de begroting dan daalt dat structureel. Meer toeschouwers brengt natuurlijk wel wat extra geld op maar het echte geld komt binnen via business rooms en business seats. Aangezien daar nog voldoende ruimte is (er zijn nog veel business seats beschikbaar) zal een uitbreiding van de capaciteit van het stadion geen hoge prioriteit hebben.

Ik vind het wel goed dat PSV besloten heeft om het stadion op te knappen. Overigens komt dat voort uit de nieuwe hospitality strategie van Sanders (wat VZ natuurlijk weer niet vermeld). Sanders wil de beleving van de bezoekers tijdens wedstrijden aan het stadion zo optimaal mogelijk maken en heeft tot in alle geledingen van de club die strategie laten doorklinken. Hij heeft er ook gevolgen aan verbonden voor de organisatie, alles wordt gericht op de bezoeker, ook de zakelijke bezoeker.

Wat dat betreft een compliment aan Sanders, hij is ook op dit vlak zeer goed bezig en naar mijn mening de beste (directie-) voorzitter sinds Ruts.

5 september 2012 om 09:34

Sanders bezuinigt niet alleen heel hard bij PSV maar investeert tegelijkertijd ook weer in Psv. Helaas zal elke investering van PSV heel zwaar op de weegschaal worden gelegd. Dat er inmiddels een gezonde financiele huishouding begint te heersen bij PSV telt niet mee. Supporters van andere clubs moeten overigens niet zo wijzen want op alleen Agovv Apeldoorn na heeft geen enkele club het zonder de steun van lokale overheid het gered. De pot verwijt hier dus de ketel. Feitelijk gezien is de grond door PSV verkocht aan de gemeente waarbij de gemeente zelfs aan PSV verdiend. Dat lijkt me toch heel iets anders dan wanneer een gemeente niets krijgt en toch niet aan een club verdiend. Dan spreken we pas van overheidssteun.

5 september 2012 om 09:41

Blijft toch 1 van de lelijkste stadions van ons landje. De buitenkant lijkt op een verkapte ufo en de binnenkant heeft veel weg van een voetbalstadion wat bij Ikea is gehaald, en waarbij de gebruikershandleiding nogal onduidelijk bleek te zijn. Vind met name de balkonnen in de hoeken totaal niet passen.

Al met al overdrijf ik natuurlijk ook wel en is het zover ik weet een heel sfeervol stadion. Maar ik zou persoonlijk toch de voorkeur geven aan een nieuw onderkomen.

Kritisch bekeken: waarom 5 miljoen voor kleine aanpassingen? Wat is de winst die je er uit haalt? Hoe komt die 5 miljoen weer terug bij Psv? Een bordje boven de sponsor lounge met ''sponsor Lounge'' lijkt me nu niet per definitie winst gevend, hetzelfde voor de verbouwde ingangen.

5 september 2012 om 09:58

Je haalt winst uit de meerwaarde van de stadion na een verbouwing.
Is na een verbouwing van je huis toch ook zo.

5 september 2012 om 10:49

Mijn huis kan ik doorverkopen. Een stadion is dat vrij lastig bij, wie moet het stadion straks kopen? Ik kom uit op 1 antwoord en wellicht een hele flauwe vanwege het gezeur van de laatste twee jaar, maar verder dan de gemeente kom ik echt niet. En dan praat je ook niet over de komende 5 of 10 jaar, maar naar alle waarschijnlijkheid later. Dus ik snap die investering op dit moment niet zo. Juist op een moment dat het sportieve prioriteit nummer 1 is, omdat PSV zo graag weer eens kampioen wil worden.

5 september 2012 om 11:10

tjonguh jonguh toch....
waar ga jij als klant het liefste eten?
toch wel bij de meest zuivere, mooiste en lekkerste eeterij!

je moet dit in een ander perspectief zien.
Sanders is een marketing koning en wil sponsors lekker maken door inderdaad...
de tent te verbouwen om zodoende aantrekkelijke sponsors binnen te loodsen

sponsors zijn het belangrijkste voor de financien binnen een voetbalclub.
en daar speelt Sanders op in.
en die prietpraat van jou, hou toch op.... het gaat niet om een verkoop van, maar om een club te verkopen marketingtechnisch!

5 september 2012 om 22:49

@feankenner

moet je eens kijken een paar post boven je heeft iemand het al uitgelegd. Zo kan PSV hier dus winst uit maken

een Herfinanciering is volgens mij het opnemen van een krediet of waarde van een merk/bedrijf of onderpand. het komt er op neer dat je speelt met je eigen geld. het stadion is bijvoorbeeld 200 miljoen waard. door 10 miljoen op te nemen daalt de waarde van het stadion dus tot 190 miljoen. het plan is om met deze 10 miljoen het stadion te verbouwen en de waarde te laten stijgen dus laten we zeggen dat na de verbouwing het stadion 20 mil extra waard is. in totaal wordt het stadion dus 210 mil waard.

de bedoeling is dus om met je eigen geld een meerwaarde te crieeren en winst te boeken in een later stadium mocht er geld nodig zijn. in feiten geef je je stadion als onderpand je krijgt alleen minder als het fout gaat, want het andere deel heb je al gehad. (je verkoopt alleen geen aandeel van je onderpand)

5 september 2012 om 10:11

Ik denk dat je de Arena verwisselt met het Philips Stadion?

Daarbij hoef je uit investeringen te doen niet altijd ergens winst uit te halen. Dit is gewoon investeren in vaste activa! Oftewel een investering waarmee je de stadion waarde laat verhogen en tevens de uitstraling ervan ten goeden laat komen! Dat betekent dat mensen zoals jou niet meer de verwarring leggen tussen het Philips Stadion en de Arena. Je zal vort niet meer zeggen dat het op een stadion lijkt die bij de Ikea is gehaald en op een Ufo lijkt! Dat is een van de redenen en ik vind het een prima investering!

5 september 2012 om 09:57

Vraag me af wat er verder nog valt te verbouwen wat de winst vergroot? Bovendien is de capaciteit voor een topclub niet enorm, zeker niet als je bedenkt dat een simpele provincieclub als Heerenveen al in de buurt komt wat betreft capaciteit. Fc Twente en Vitesse timmeren hard aan de weg en halen Psv wellicht snel in met bezoekersaantallen. Waarom dan niet kiezen voor een nieuw, modern stadion? Zijn de centjes dan toch op..?

5 september 2012 om 10:20

Heb je weleens gekeken naar de locatie van het stadion, deze is werkelijk geweldig. En een nieuw stadion wie moet dat gaan betalen? Voordeel is nu dat PSV geen huur betaald omdat het stadion van PSV zelf is. Niet meer dan logisch dat het verbouwd wordt naar de eisen van deze tijd; gastvrij heet dat.

Winstgevendheid ziet niet alleen in de thuiswedstrijd maar ook in de verhuur van diverse ruimte(s), horeca en concerten, daar is dus winst te halen.

5 september 2012 om 10:47

Nee dat zou erfpacht moeten zijn. De grond is niet meer van psv maar van de gemeente.

5 september 2012 om 16:14

Ik heb het over het stadion, niet over de grond.

5 september 2012 om 10:01

er komen dus geen zitplaatsen bij?

5 september 2012 om 11:13

nee,
ze maken het stadion aantrekkelijker voor de sponsors!
zeker niet onbelangrijk, sponsors kijken naar de faciliteiten om zodoende gasten uit te nodigen....
en daar ziet onze directeur kansen.......prima zaak lijkt mij, sanders heeft al een groot aandeel in het lokken van nieuwe grote sponsors

5 september 2012 om 11:26

Belangrijk om je stadion uitnodigend te maken voor zowel sponsors als de supporters.
Dat zijn toch grote inkomstbronnen van voetbalclubs.
Goed nieuws voor de PSV fans.

5 september 2012 om 11:53

Jammer dit, had gehoopt op uitbreiding. Ik vind namelijk dat de traditionele top drie wel een stadion van 50.000 mensen kan gebruiken. Denk dat Psv dat op den duur ook wel vol gaat krijgen. Bij Ajax zat er in het begin ook maar 38.000 man in, maar de laatste 4 a 5 jaar is dit aantal gegroeid naar 48.000 man. Kan PSV er niet een ring bovenop bouwen? Of is dit stadion daar niet op gebouwd?

5 september 2012 om 18:27

Nee het maximum aantaal zitplaatsen wat dit stadion kan hebben bij een verbouwing was volgensmij 45.000. Maar dan heb ik de staanplaatsen nog niet meegerekent.

5 september 2012 om 12:11

Dat is ook broodnodig ! Inmiddels zijn ze al overruled door Twente en Vitesse.

De capaciteit wordt niet aangepast, waardoor het voor een topclub erg beperkt blijft !! We zullen zien, wat ze daadwerkelijk gaan veranderen, wat het gaat kosten en hoe ze het gaan financieren ..

5 september 2012 om 17:02

Haha Vitesse nog niet! Moet nog genoeg gebeuren daar

5 september 2012 om 12:20

Blijft PSV nog langer op deze plek zitten waaruit blijkt dat de gemeente, door de grond onder het stadion te kopen, een kat in de zak heeft gekocht. Maar, dit was bij iedereen, zowel de gemeente als PSV al lang bekend. Zelfs de buitenwacht wist dit al. Ik, en met mij een hele hoop anderen, riepen dit direct al bij de deal met de gemeente. Simpel gezegd komt het er op neer dat de gemeente een lening heeft verstrekt onder de noemer grondaankoop. Toch slim om op zo'n manier de discussie over overheidssteun te verdoezelen. En maar gek vinden dat er commentaar vanuit de buitenwacht is op onze kooplustige Eindhovense vrienden.

5 september 2012 om 14:12

En hiervoor elke maand een bedrag overgemaakt krijgen...vreemde constructie , hahaha!

5 september 2012 om 14:45

Slotti, volgens mij is dat standaard bij een lening. Als jij geld bij de bank leent moet je ook elke maand een deel terug betalen.....

5 september 2012 om 14:19

misschien ben jijzelf de kat in de zak...
waardeloos commentaar en allang achterhaald!
als je nu werkelijk nog niet weet waar het allemaal om gaat houdt dan toch je commentaar voor je.

5 september 2012 om 15:01

Hoezo allang achterhaald? Op het moment dat PSV deze constructie aanging met de gemeente was allang bekend dat de grond die de gemeente kocht waardeloos was. PSV zou er tenslotte toch niet weg gaan. Maar, omdat er veelal wordt geklaagd dat de overheid profclubs niet moeten steunen hebben ze, door onbruikbare grond te verkopen gewoon, eigenlijk gewoon geld geleend van de gemeente. Over een x aantal jaar, wanneer de lening is afbetaald zal de gemeente de grond wel weer voor het symbolische bedrag van een euro verkopen. Je mag je kop in het zand blijven steken en vertellen waarom de gemeente hier slim aan heeft gedaan. Net als het feit hoe je aan de buitenwacht wilt verkopen dat zowel de supporters als het bestuur de gemeente Eindhoven onder druk hebben gezet omdat, de gemeente iets MOEST doen omdat anders PSV in de acute financiële problemen zou komen. Ze komen tot een lening alleen noemen ze dat niet zo en vervolgens, terwijl de inkt nog nat is, koopt PSV voor ugh miljoen aan nieuwe spelers. Hadden ze dan die leningen die zijn geherstructureerd niet met eigen geld kunnen oplossen?

5 september 2012 om 17:40

@ Frankapf
Hoezo koopt de gemeente waardeloze grond dan?
PSV betaalt de gemeente een bedrag voor het gebruik van de grond dat hoger is dan de rentekosten van de gemeente. Het kost de gemeente dus niets, gaat niet ten koste van de begroting en leidt niet tot extra besparingen op andere activiteiten. Als de gemeente het geld geleend had om andere (sociale) activiteiten te subsidiëren, waren er niet de inkomsten geweest om de rentelasten te compenseren. Dan had het wel geld gekost.

De rente bedraagt 2,1 mln voor de gemeente en psv betaalt 2,4 mln huur. dus ik weet niet of het wel waardeloze grond is?

5 september 2012 om 15:44

Ben benieuwd hoe het eruit gaat zien; een beetje topclub moet wat mij betreft een fatsoenlijk stadion hebben en elke keer als ik er kom verbaast het me dat de stoeltjes nog rozer zijn geworden.

5 september 2012 om 16:42

Mooi dat PSV dit zelf bekostigt. Dit in tegenstelling tot clubs waar de gemeente bijspringt bij een verbouwing van het stadion of zelfs een geheel nieuw stadion bekostigt voor een club.

5 september 2012 om 18:10

Dat werd ook wel eens tijd. Het moet ook veel aantrekkelijk worden.
Het is nu een beetje een saaie boel en geen warm gevoel.

Maar mooi dat het gaat veranderen. Ook mooi dat PSV dit zelf kan bekostigen.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

Voetbalzone video

PSV

Stand
Selectie
Actuele wedstrijden
 TeamPnt+/-
1.Ajax7652
2.PSV6960
3.Feyenoord6926
4.Vitesse6426
Voor de complete stand: Eredivisie
SpelersPositieW
Atiba HutchinsonMiddenvelder332
Georginio WijnaldumAanvaller3314
MarceloVerdediger321
Kevin StrootmanMiddenvelder325
Jeremain LensAanvaller3015
Boy WatermanKeeper290
Dries MertensAanvaller2916
Voor de complete selectie: Clubpagina PSV.
Programma 
Uitslagen
Voor de alle wedstrijden: Clubpagina PSV.

In de wandelgangen

Maandag 20 mei
Barcelona gaat Adriano na dit seizoen als wisselgeld gebruiken om de vraagprijs van Thiago Silva te drukken. Lees verder

Uitgelichte documenten

Achtergronden
Populair actueel
Archief

Wat beoogde Advocaat nu werkelijk met zijn terugkeer bij PSV?

Al in december baalde Dick Advocaat van het dagelijkse pendelen naar zijn werk. Tijdens zo’n geestdodende rit tussen Den Haag en Eindhoven (en weer terug) betastte hij zijn pols en vroeg zich nuchter af of hij niet beter kon gaan vissen op de pier van Scheveningen. Lees verder

Clubexperts

Actueel
Populair
Klassiekers
Titel
Beoordeling
Titel
Beoordeling
  •  
    Door ( reacties)

Bekijk onze Clubexperts

Titel
Beoordeling

Online Soccer Manager

Online Soccer Manager OSM

(Advertorial) Word nu ook manager van je favoriete voetbalclub. Laat de wereld zien dat jij de beste manager bent! Meer...

Voetbalzone is wettelijk verplicht toestemming te vragen voor het gebruik van cookies. Deze hoef je eenmalig te accepteren. Wij maken gebruik van functionele cookies en cookies voor het beheer van webstatistieken, advertenties en social media. De cookies bewaren geen persoonsgegevens en zijn dus niet aan een individu te koppelen. Klik op accepteren als je al geïnformeerd bent over het gebruik van cookies. Meer weten over cookies en hoe je deze uit kunt schakelen?
Pagina gegenereerd in 0.1875 seconden.