'Grootste schlemiel ooit' mag 'als straf' niet in Europa League uitkomen

Dinsdag, 4 september 2012 om 09:50

Maicosuel Reginaldo de Matos, kortweg Maicosuel, is het komende half jaar niet in Europa te bewonderen. Udinese heeft de aanvallende middenvelder uit Brazilië niet ingeschreven voor de groepsfase van de Europa League. Volgens Italiaanse media wordt Maicosuel gestraft vanwege zijn gemiste strafschop tegen Sporting Braga.

Udinese en Sporting Braga streden afgelopen maand om een toegangsbewijs voor de groepsfase van de Champions League. In de noodzakelijke strafschoppenreeks koos Maicosuel voor een penalty á la Panenka, maar de slappe inzet van de Braziliaan werd gekeerd en de Portugezen gingen door naar het hoofdtoernooi. Udinese liep daardoor in ieder geval een bedrag van minimaal zeven miljoen euro mis.

Maicosuel, die door de Italiaanse media al weken 'de grootste schlemiel ooit', wordt genoemd, zou door het bestuur van Udinese zijn gestraft. Volgens zegsman Matia Pertoldi moet er echter niets achter de afwezigheid van Maicosuel, die 5,4 miljoen euro heeft gekost, worden gezocht. "De keuze is op 21 andere spelers en vier spelers uit de eigen jeugd gevallen", claimt de woordvoerder. In de Europa League treft de club uit Udine Liverpool, Young Boys en Anzhi Makhachkala.

4 september 2012 om 10:02

Dit vind ik nou niet nodig, het was dom om op zo'n moment een panenka te doen, maar 7 van de 10x gaat het goed. Het was gewoon een goed uitgevoerde panenka, maar ja als de keeper blijft staan heb je daar vrij weinig aan.

4 september 2012 om 10:22

Een echte Panenka doe je als het echt ergens omgaa anders vind ik het gewoon een misselijke arrogante actie.

4 september 2012 om 10:25

Het ging om een CL ticket. Is dat niet genoeg?

4 september 2012 om 17:14

Ik word hier verkeerd begrepen. Ik doelde dus ook niet op de actie van deze speler!

Ik reageerde op de uitspraak van Zinofr dat het dom is om het op zo'n moment te doen. Een echte Panenka (dus ook op een belangrijk moment) is dan volgens hem dan altijd dom.

4 september 2012 om 10:27

Heb er nu al twee gezien die niet goed gingen. Maicosuel dus en dit weekend v. Persie..

Zo vaak gaat het niet goed, maar je ziet vaak alleen de beelden van degenen die wel goed gaan.

4 september 2012 om 11:36

Die van Van Persie vond ik met alle respect oerdom: hij trapt een panenka, maar wel naar de hoek. Dat is toch belachelijk? Volgens mij ga je er bij een panenka net van uit dat de keeper een hoek kiest, dus trap je hem door het midden en vrij hoog, zodat de doelman ook zijn voeten niet meer kan gebruiken.

Maar deze van Maicosuel is gewoon slim van de keeper dat die het door heeft. Ik vind de panenka op zich nog altijd een zeer doeltreffend wapen

4 september 2012 om 12:27

Mooie, of het leuke, aan de Panenka van van Persie, is dat hij in zijn aanloop als besefte dat hij iets verkeerds ging doen.

4 september 2012 om 10:03

Hartstikke onprofesioneel van de club! Deze jongen heeft gewoon ontzettend pech en om dan hem nog ook is zo zwaar te straffen is naar mijn inziens onterecht.

4 september 2012 om 10:28

Ontzettende pech? Natuurlijk, iedereen kan een penalty missen, maar het gaat om de intentie die je hebt bij het nemen van een strafschop. Op zo belangrijk moment moet je gewoon met volle concentratie achter de bal gaan staan, een hoek kiezen en schieten. Wordt die dan gemist, jammer maar zijn intentie was goed.

4 september 2012 om 11:05

Ik ben het hier volledig mee eens. Een hoek kiezen en vegen met die bal maar mag jij daar iets van zeggen met Pirlo in als Ava?? Ik herriner me nog wel een penaltyreeks op het EK waar Pirlo hem maakt middels een Panenka (heerlijk om te zien maar niet door mijn eigen land aub)

4 september 2012 om 11:20

Dat ik al jaren Pirlo in mijn Ava heb wil toch niet zeggen dat ik met alles wat hij doet eens ben?

4 september 2012 om 12:07

"op zo belangrijk moment moet je gewoon met volle concentratie achter de bal gaan staan, een hoek kiezen en schieten."

Probleem daarbij is dat hard richting hoek schieten weliswaar onhoudbaar is voor de keeper, maar het risico met zich meebrengt dat je naast of over schiet. Bij de Panenka ga jee ervanuit dat de keeper een hoek kiest. Als dat zo is, dan is de keeper kansloos. Je kunt het natuurlijk niet altijd doen. Fer koos vorige week voor een Panenka, maar schiet daarna gewoon tweemaal hard binnen.
Maar je hebt in zoverre gelijk: als de nemer een hoek kiest, dan heeft-ie alles in eigen hand. Bij de Panenka ben je afhankelijk van de keeper.

4 september 2012 om 10:05

Italinanen zijn hard. Toen met WK 2002 had zuid korea italie uitgeschakeld en de doelpuntenmaker speelde in Italie, hij mocht niet meer voetballen in Italie.
Je kan een speler straffen voor zo een strafschop maar wat als die strafschop een goal was? Dan was hij opeens held. Het is moeilijk om hier een oordeel over te hebben. Maar dat hij niet in de EL leuague mag uitkomen gaat te ver..

4 september 2012 om 10:06

Zeer terecht van de club. Die gemiste penalty heeft helemaal niks met pech te maken, het is gewoon hartstikke dom. Hij laat zien dat het hem blijkbaar niks interesseert dat de club geen CL speelt. Ik walg echt van dit soort types die hun moment of fame belangrijker vinden dan het belang van de club.

4 september 2012 om 10:27

Jaaaa en Pirlo was briljant zeker? De lijn tussen schlemiel en held is heel dun...
Ik word een beetje moe van die eeuwige hypocrisie!!!

4 september 2012 om 11:02

Pirlo was het niet van plan maar zag de keeper al een hoek kiezen. Heeft dus met pure klasse te maken. Deze jongen probeert gewoon de show te stelen door een panenka te doen. Tsah als de keeper dan geen hoek kiest ben je de zak. En dan mag je wel degelijk boos worden op die jongen!

4 september 2012 om 11:19

Onzin, echt onzin!!! Bekijk die penalty nog eens goed en gebruik je common sence. Tegen de tijd dat de keeper richting hoek gaat zit Pilro zijn been al in de swing om de bal te raken, daar kon die nooit meer optijd op reageren, die panenka was gepland, en als je Pirlo een beetje kent weet je dat dit zeker niet zijn eerste is en dat het ook enkele keren fout is gegaan....

4 september 2012 om 10:07

Die 2de penalty in het filmpje? Mag dat?

Off: Mensen? Duimpje omlaag voor een vraag?

4 september 2012 om 10:28

Tegenwoordig niet meer! Toen nog wel

4 september 2012 om 10:28

Volgens mij niet, volgens mij moet je in 1 doorlopende beweging de strafschop nemen.

4 september 2012 om 10:07

Ik vind het wel een statement als de club het inderdaad om die reden heeft ondernomen! Door jouw stommiteit loopt de club voor het tweede jaar op rij, een behoorlijk bedrag mist. Een Panenka is de laatste tijd een behoorlijke trend aan het worden, maar je hoort hem gewoon erin te schieten klaar.

Maar dan wel jammer dat ze het 'ontkennen' door 21 andere spelers + 4 jeugd spelers te benoemen als reden.

4 september 2012 om 10:08

Hij heeft Udinese wel een hoop centen mis laten lopen, door het missen van die strafschop.
Maar toch wel sneu voor deze man, dat hij er op dergelijke manier op afgerekend wordt.

4 september 2012 om 10:09

Er staat toch in de tekst dat zijn afwezigheid niks te maken heeft met het missen van de penalty. Of dat echt waar is zullen wij niet te weten komen.

Een penalty op zo'n belangrijk moment missen kan iedereen gebeuren.
Maar je moet op zo'n moment niet de show willen stelen, want als je dan mist, moet je ook op de blaren gaan zitten, vind ik.

4 september 2012 om 10:13

Ik vind het een belachelijke actie van het bestuur.
Je weet als je achter de bal gaat staan dat de kans er is dat hij mis gaat.
en als hij dat door middel van een panenka wil doen dan is dat niet slim maar vaak genoeg gaat die er ook gewoon in. en wat hadden wij naar euro 2000 moeten doen jongens zoals de boer,stam enz niet meer oproepen?

4 september 2012 om 10:29

Ze hebben helemaal gelijk, wat een rare vogel om op dit moment een panenka te doen.

4 september 2012 om 10:31

Wij man utd fans vinden robin van persie door zijn gemiste penalty ook de grootste schlemiel ooit -_-

4 september 2012 om 10:33

Terecht. Een strafschop kan je missen, maar niet zo!

4 september 2012 om 10:33

De wanvertoning tegen Braga heeft maar 1 schuldige en dat is Guidolin.
Heb het helemaal gehad met zijn laffe countertactiek dat enkel gebaseerd is op het lanceren van Di Natale. Die overigens zeer irritant bazig doet in het veld en voetbalt als een natte krant.
Guidolin heeft ook gewoon een aantal voorkeurspelers dat gewoon prutsers zijn, 1 met name Pinzi.

Deze beslissing is dan ook zeer laf en treurig. Lekker makkelijk om Maicosuel als zondebok te laten opteren. Iedereen kan een penalty missen. Maicosuel maakte een keuze en dat pakte niet goed uit.
Dit is een schande van Guidolin.
Udinese mag van mij apart volgend seizoen lekker in de serieb uitkomen.

4 september 2012 om 10:35

Terecht,nu lopen ze miljoenen mis door zijn zijn mislukte panenka.
Weet zeker dat hij dat nooit meer doet in z'n beladen wedstrijd.

4 september 2012 om 10:36

Vreselijk domme actie als je weet dat het je team duur komt te staan doe je het niet vooral in zo een cruciale moment gewoon een domme actie.

4 september 2012 om 10:39

Sjah Pirlo doet het op het EK en hij is een held, Abreu doet het op het WK en hij is een legende, terwijl beide heren nochtans al eerder een panenka gedaan hadden en het mislukte. Bij deze Maiconsuel mislukt het en hij is de schlemiel. Ik vind ook dat je penaltys er gewoon keihard moet proberen inknallen, maar zo een straf is natuurlijk volstrekt belachlijk. Ik denk dat hij het zijn lesje sowieso wel al had geleerd.

4 september 2012 om 10:43

Je moet die bal gewoon keihard binnenkegelen, zo'n panenka is alleen maar kleinerend voor de tegenstander. Ik snap wel de reactie van het bestuur, de kans dat een penalty misgaat à la panenka is groter dan wanneer je hem gewoon binnen pegelt. Hij neemt teveel risico met geld wat de club goed kan gebruiken. Wie z'n kont brandt moet op de blaren zitten.

4 september 2012 om 10:59

Hij verdient het vanwege zijn kapsel alleen al.

Maar goed, op zo'n moment moet je die bal gewoon keihard in de hoek (proberen) rammen. Als je arrogant wil doen en een Panenka probeert, maak dat dat ie erin zit. En anders moet je maar op de blaren gaan zitten. De kans dat zo'n penalty verkeerd gaat is natuurlijk groter dan bij een gewone penalty in de hoek of zelfs in het dak va het doel.

4 september 2012 om 10:59

Hij is al genoeg gestraft met het niet halen van de CL en heel de club die over hem heen is gevallen. De club snijdt zichzelf nu in zijn vingers als ze hem niet selecteren.. Worden ze zelf alleen kwalitatief minder van.

4 september 2012 om 11:07

Ik vind het goed van Udinese, laat maar eens zien dat het niet om de roem van de speler maar van de club is. De club wordt door deze actie benadeelt en nu ook de speler. Terecht!!!!

4 september 2012 om 12:17

Ga je dan alle spelers die ondermaats presteren passeren? Als ze alleen voor de keeper staan en missen? Een penalty hard op de paal knallen? Bij een veelbelovende aanval buitenspel staan?

je mag toch aannenemn dat het zijn bedoeling was die penalty te benutten. Als de trainer vindt dat een penalty zo niet genomen mag worden, dan had hij (of een van zijn assistenten) het daar met hem over moeten hebben, of een andere penaltynemer aanwijzen (of was het een Cisseetje?)

4 september 2012 om 12:40

Als de speler ondermaats presteert en dat komt omdat zijn inzet niet goed is zal ik hem zeker straffen. Een bal missen kan altijd als de intentie maar goed is. Met goed bedoel ik niet de show stelen zodat iedereen kan zien wat voor grote meneer hij is. Een keeper kan hem eruit houden maar op deze manier mag meneer zich wel realiserend at hij veel risico nam en dat dit niet om monopolie geld gaat.

4 september 2012 om 11:09

tja dat is inderdaad wel een lullig gevalletje.. echter begrijp ik wel dat ie niet mee gaat.. dit heeft veel te veel geld gekost.. aan de andere kant, is hij wel een speler die er mede voor heeft gezorgd dat zij zo ver zijn gekomen dus is het wel een speler die je moet missen..

4 september 2012 om 11:14

Tja... Schiet je hem links in de hoek en de keeper pakt hem.. Wat dan? Was hij dan ook gepasseerd? In principe heb je door het midden meer kans, 9 van de 10 keepers pakken al een hoek...

Ik vind dit echt te ver gaan. En die gozer die dan de bal er in kans schieten tijdens de wedstrijd maar over zijn benen struikelde? Is die ook gepasseerd?

En als Van Persie nou niet de 2-2 en 3-2 maakt tegen Southampton, was hij dan de volgende wedstrijd ook gepasseerd??

4 september 2012 om 12:22

"9 van de 10 keepers pakken al een hoek"

Precies! Het is mijn overtuiging dat een keeper die blijft staan behoorlijk wat penalties pakt. Alles wat in de buurt van het midden is gaat er dan niet in, en de ballen hard in de hoek gaan er toch ook in als je wel een hoek kiest. Mis je alleen de ballen die minder hard de hoek ingaan, of hard maar minder scherp in de hoek. Dat zijn ballen die een keeper kan hebben als hij een hoek kiest, maar dan moet-ie wel de goede hoek kiezen. Nee, als ik keeper was zou ik in minstens dehelft van de gevallen blijven staan in het midden. Wel klaar om te reageren natuurlijk

4 september 2012 om 11:37

Stel je voor dat na 2000 Stam, Kluivert enz. enz. niet meer zouden worden geselecteerd na het missen van al die penalties tegen Italie, in de halve finale ten tijde van Euro 2000

4 september 2012 om 11:50

Vind dit te ver gaan. Die jongen kost niet alleen een godsvermogen, maar is daarnaast ook gewoon een bruikbare speler in je elftal en omdat hij een penalty mist, wat iedereen kan overkomen, mag hij de Europa League niet in. Vind ik wel erg ver gaan, als je het mij vraagt.

4 september 2012 om 12:36

Bij een panenka moet je altijd weten wat je doet.
Hij had ook de held kunnen zijn, maar bij zulke belangrijke penalty's mag je dat risico niet nemen.
Snap dat de hele club woest is. Cl en el is een wereld van verschil financieel.
In Italië leeft de Europa League niet. Nu zitten ze nog in een zware poule ook.
Die struikellaar mag ook wel gestraft worden, bij die grote kans één op één

4 september 2012 om 12:41

Was ook een belachelijk slecht genomen penalty. Je mag pas een Panenka uitvoeren wanneer je dit met succes afrond, kan je het schijnbaar niet moet je gewoon die bal, waar je voor bent aangenomen, het netje in knallen..

Meer dan terecht wanneer deze speler bestraft zou worden.

4 september 2012 om 13:03

Een panenka is gewoon een manier om een penalty te nemen. Het ziet er dan wel arrogant uit, maar als hij hem door het midden had geschoten (dus niet a la Panenka) had hij hem dus ook gehad. De uitvoering was echter slecht, want hij aarzelde. Maar een slechte uitvoering van een penalty is geen reden om hem zo te straffen.

4 september 2012 om 13:10

Van een profvoetballer mag je verwachten dat ze de penal serieus nemen. Heb je de kwaliteiten en de rust om een panenka/schot door het midden goed uit te voeren, prima. Alle andere voetballers moeten serieus die bal gewoon in het hoekje plaatsen. Dat hij er een keer net naast gaat of eruit gehaald wordt door de keeper vind ik persoonlijk minder erg dan een mislukte panenka/schot door het midden.

Je mag wel iets eisen van voetballers...

4 september 2012 om 21:04

dus als messi in de cl finale een panenka doet en ze verliesen daardoor omdat die mist moet die volgend seizoen ook maar niet ingeschreven worden?

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

Voetbalzone video

Udinese

Stand
Selectie
 TeamPnt+/-
1.Juventus8747
2.Napoli7837
3.AC Milan7228
5.Udinese6614
Voor de complete stand: Serie A
SpelersPositieW
Roberto Maximiliano...Middenvelder375
Antonio Di NataleAanvaller3323
Danilo LarangeraVerdediger322
Željko BrkicKeeper310
Maurizio DomizziVerdediger302
Dusan BastaVerdediger281
Voor de complete selectie: Clubpagina Udinese.

0 fans
Middenvelder, 26 jaar
SeizoenClubW
2012/2013 Udinese 20 2 4 0
2012 Botafogo 6 0 0 0
2012 Botafogo 12 5 5 1
2011 Botafogo 35 4 3 1
2010 Botafogo 13 2 2 0

In de wandelgangen

Vrijdag 24 mei
Florentino Pérez mag het, als José Mourinho is vertrokken, allemaal zelf bepalen. Lees verder

Uitgelichte documenten

Achtergronden
Populair actueel
Archief

Clubexperts

Actueel
Populair
Klassiekers
Titel
Beoordeling
Titel
Beoordeling

Bekijk onze Clubexperts

Titel
Beoordeling

Online Soccer Manager

Online Soccer Manager OSM

(Advertorial) Word nu ook manager van je favoriete voetbalclub. Laat de wereld zien dat jij de beste manager bent! Meer...

Voetbalzone is wettelijk verplicht toestemming te vragen voor het gebruik van cookies. Deze hoef je eenmalig te accepteren. Wij maken gebruik van functionele cookies en cookies voor het beheer van webstatistieken, advertenties en social media. De cookies bewaren geen persoonsgegevens en zijn dus niet aan een individu te koppelen. Klik op accepteren als je al geïnformeerd bent over het gebruik van cookies. Meer weten over cookies en hoe je deze uit kunt schakelen?
Pagina gegenereerd in 0.75 seconden.