Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

'Misschien krijgt Ajax er tien miljoen euro bij en wij maar één ton'

Laatste update:
/

FC Volendam houdt gemengde gevoelens over de lucratieve deal tussen de Eredivisie Media en Marketing en het bedrijf Fox International van mediamagnaat Rupert Murdoch. "Het gat wordt groter", stelt bestuurslid Cor Tol.

"De afgelopen jaren deelden de clubs de verantwoordelijkheid voor de schuld van Eredivisie Live", legt Tol uit aan RTV Noord-Holland. "Met dit akkoord praten we niet meer over schuld maar over een inkomstenbron. De afgelopen jaren schoven de Eredivisieclubs een percentage van de inkomsten uit Eredivisie Live door naar de Jupiler League. Hopelijk blijft dat percentage hetzelfde."

Tol vreest voor een nog groter verschil in financiën in absolute aantallen. "Misschien krijgt Ajax er tien miljoen euro bij en wij maar één ton", geeft het bestuurslid aan. "Dan wordt het gat natuurlijk groter. Maar misschien kunnen wij wel meer met die ton. Procentueel is een ton veel geld voor ons."

Ajax houdt miljoenen per jaar meer over aan de nieuwe tv-deal tussen de Eredivisie en Fox. Dit terwijl de samenvattingen gewoon gratis te zien blijven. Volgens de commercieel directeur van Ajax, Henri van der Aat, zou iedereen dus gelukkig moeten zijn met de deal en Ajax, dat miljoenen rijker wordt door de overname, misschien nog wel het meest van iedereen.

Voetballers
De Vereniging van Contractspelers (VVCS) verwacht dat de voetballers op termijn ook kunnen profiteren van de lucratieve deal. ''Als de clubs meer geld gaan genereren, is dat goed voor het Nederlandse voetbal, voor de clubs en mogelijk ook voor de spelers'', zegt een medewerker van VVCS aan het ANP

Hoewel vaak anders wordt beweerd, is het gemiddelde salaris voor een profvoetballer volgens de VVCS nagenoeg gelijk gebleven. ''De clubs mogen slechts een bepaald percentage van hun begroting aan salarissen uitgeven. Als ze meer te besteden krijgen, kunnen ze op hetzelfde percentage blijven zitten of de selectie uitbreiden. Iedereen wil de beste spelers hebben, maar daar moet je voor betalen. Deze deal kan voor de spelers positief uitpakken.''

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Het is natuurlijk vervelend voor de Eerste divisie clubs, maar het is niet anders, want het is gewoon een hartstikke onaantrekkelijke competitie. Het is dat RTL 7 nu de samenvattingen van de Juliper League heeft, want anders had geen enkele andere zender het pakket genomen en zou ook niemand kijken.

8 augustus 2012 om 17:19

Dit hele verhaal te verklaren door het feit dat competitief en commercieel belang hier van elkaar verschillen. De competitie is erbij gebaat dat de spanning groot blijft en de kans op verassingen altijd blijft bestaan. Dat competitieve belang strookt echter niet met het commerciële belang van uitzendrechten van Eredivisiewedstrijden. De aanbieder van live Eredivisiewedstrijden heeft de geweldige situatie van het feit daf er een monopolie is op die markt. Hij is dus de enige aanbieder. De vraag naar wedstrijden van topclubs is per definitie groter dan de vraag naar wedstrijden van de lagergeplaatste clubs met enige uitzondering van derbys en degradatiewedstrijden.

In zo'n situatie zou je kunnen stellen dat de schaarste groter is bij topwedstrijden en de genoemde uitzonderingscategorieën dan bij de gemiddelde Eredivisiewedstrijd. Het zijn de 'schaarse' wedstrijden die ervoor zorgen dat de uitzendrechten van livewedstrijden in de Eredivisie zo aantrekkelijk zijn. Verreweg de meeste abonnees van Eredivisie Live zijn fan van topclubs, simpelweg doordat zij grotere achterbannen hebben.

Als de televisiegelden gelijk verdeeld zouden worden in plaats van recht evenredig naar het commerciële belang dat een club heeft in de competitie zou de aanbieder twee opties hebben. Enerzijds zouden de gelden gelijk getrokken kunnen worden naar het gemiddelde van het huidige totaalbedrag van de gelden, anderzijds zouden de lagergeplaatste clubs wat meer geld kunnen ontvangen om ook voor hen een substantieel bedrag mogelijk te maken.

De eerste optie zou positief werken omdat het de competitie sterk verhoogt tussen de clubs, wat de spanning ten goede komt. De optie is echter onmogelijk, omdat de sterke lobby van de topclubs, die verreweg het meeste geld opleveren, er niet mee in zee zal gaan.

De tweede optie is niet gunstig voor de aanbieder, omdat het hem meer geld zal kosten. Voor de competitie zou het echter zeer gunstig zijn. De concurentiepositie ten opzichte van buitenlandse clubs zal - vooral voor de kleinere clubs - toenemen.

De conclusie van dit - qua lengte uit de hand gelopen - betoog is dat de belangen voor de cometitie altijd zullen blijven onderdoen voor de belangen van de commercie. Jammer, spijtig en eigenlijk het voorbijschieten aan het primaire doel van sport: vermaak.

8 augustus 2012 om 17:24

Ja en wat heeft je prachtige betoog met mijn reactie te maken? Of wil je lekker bovenaan staan? Jouw opties had iedereen wel kunnen bedenken.

8 augustus 2012 om 17:39

Zoals je ziet begint mijn 'betoog' met: ''dit hele verhaal te verklaren door ...'' Het woord ''dit'' verwijst naar jouw reactie. Je zou het als een verlengstuk kunnen zien.

Bovendien stond alleen jouw reactie hier toen ik begon met schrijven, want het schrijven duurde best lang. Ik had het dus net zo goed afzonderlijk kunnen plaatsen, maar dat is nou juist waar ik me aan erger: enorme delen van het reactiegedeelte zijn uitgestorven doordat iedereen langs elkaar heen spreekt.

Toen ik klaar was, waren er op eens 19 reacties. Vandaar dat het lijkt dat ik hier graag wilde 'toppen,' maar dat was niet m'n bedoeling.

Het is wel minder voor de kleinere clubs ,want zo groeien alleen de topclubs en blijven de kleinere clubs zo klein terwijl het NL voetbal in zijn totaal moet groeien dat zou ook goed ziijn voor de competitie op zijn duur . Maar aan de ene kant is het wel logisch voor clubs als Ajax,feyenoord en Psv want die hebben een hele grote aanhang en brengen meer commercieel enzo op.

8 augustus 2012 om 18:03

Indirect hebben de kleinere clubs er natuurlijk ook een hoop profijt van. Als ajax, psv, feyenoord, twente, az en andere eventuele aanhakers in de toekomst (vitesse, Heerenveen, Groningen) meer geld te besteden krijgen, gaat:
A) De meeste clubs zoeken (jonge) talenten in eigen land, dus bij de kleinere clubs. Een voorbeeld: Ajax koopt Sulejmani voor 16 miljoen, Heerenveen koopt daar weer voor 10 miljoen andere spelers van bij Go Ahead en Agovv, die investeren weer in nog kleinere talenten waar zij het in zien zitten. Kortom, de meeste investeringen van de topclubs, worden verdeeld over de kleinere clubjes en zet een proces in werking!
B) Het opleidingniveau van grote clubs gaat omhoog, want daar kan meer in geïnvesteerd worden. Wat nu als jeugd door zou stromen naar het eerste, valt dan waarschijnlijk af voor de selectie. Kleinere clubs nemen deze talenten graag over en zijn overbodig, dus voor een prikkie of gratis af te halen.
C) Een talent dat het eerder niet redde bij een topclub, maar bij een kleiner clubje veel speelt en een groei doormaakt, wordt daarna weer verkocht voor een stap hogerop. Meestal is dit binnen de grenzen van ons landje, dus komt er weer geld van hogere clubs binnen.

Ik snap het argument van de kleinere clubs, maar indirect profiteren ze er allemaal van. Voor de grote clubs wordt in eerste instantie nou eenmaal meer voor gegeven...

Tja, voor mijn club Ajax is het misschien wel goed, maar voor de supporters niet! Door supporters leeft het voetbal in Nederland en kunnen middelmatige spelers toch best veel geld verdienen. Ik vind het erg jammer dat wij nu de dupe zijn omdat ene rijke meneer het even overkoopt..

8 augustus 2012 om 17:26

Wat bedoel je nou precies

8 augustus 2012 om 21:00

Hij sugereert iets wat nog lang niet van toepassing is, de kosten om je club live te zien zou duurder worden.

8 augustus 2012 om 17:30

Inderdaad. En Welke supporter ik nog het meest in elke discussie mis is de (in mijn ogen) belangerijkste en dat is die naar het stadion gaat. Als je zie hoeveel invloed eredivisie live (verliesgevend) had op wedstrijd tijden (invoering 17.30, vrijdag avond wedstrijd, topclubs sprijden over weekend, enz...) dan vrees ik voor de invloed van deze partij bij de knvb.

We krijgen straks door de weeks om 18.00 want dan kunnen mensen lekker tijdens het eten kijken. en 22.00 voor het naar bed gaan enz. enz.... mooi voor de tv kijker maar de doodsteek voor de stadion supporter die uitwedstrijden bezoekt of niet binnen een straal van 10 km van het (thuis)stadion woont...!

8 augustus 2012 om 17:35

@rwprwp
Dat kan je wel zeggen maar die verdeling in tijdsplanning zorgt er wel voor dat jouw clubje meer inkomen genereerd. We kunnen wel met zn allen om half drie zondag middag willen spelen maar dat is commercieel gezien niet aantrekkelijk.

8 augustus 2012 om 19:33

Bovendien zou ik het wel leuk vinden om een wedstrijd tijdens het eten te kijken in plaats van herhalingen van comedy's van 10 jaar geleden.

8 augustus 2012 om 20:19

Daarom zeg ik ook, voor de thuisblijvende tv-kijker is dit prachtig. Maar als de stadions niet meer vol zitten is het tv kijken ook niks meer aan. Ik praat mischien beetje met de stadionbezoek bril op, maar ik heb persoonlijk ook niet zo veel met voetbal op tv kijken, ik vindt de beleving veel minder.

Inderdaad het zorgt voor meer inkomsten en dat is inderdaad belangerijk. Maar ergens ligt een grens. Ik persoonlijk kan niet echt genieten van het engelse voetbal. De sfeer is in 10 jaar tijd uit de stadions verdwenen, de clubs hebben geen "ziel" meer, clubs hebben alleen nog bezoekers inplaats van supporters enz...heeft natuurlijk niet allemaal met comercie te maken ook andere factoren (de mislukte invoering van de voetbalwet, maar dat is een andere discussie) spelen daarin mee.

Maar van de andere competities zonder geld kijk je ook weer niet naar.

Ik vind zelf de duitse competitie de beste mix tussen cultuur, commercie en kwaliteit. Mag graag een stadion bezoeken, kaartjes kosten gewoon 10/20 euro, clubs hebben veel geld, uit en thuis supporters lopen door elkaar, en toch meedoen met de "grote" landen!

Het is ook maar de vraag hoeveel je hiermee opschiet. Binnenlandse transfers die duurder worden, denivellering binnen de Eredivisie. Aan de andere kant meer inkomsten, al vraag ik me af of dat significant veel verschil zal maken ten opzichte van de Europese competities. In ieder geval zullen aardig wat clubs weer wat ruimer in de cijfers zitten.

8 augustus 2012 om 17:50

Binnenlandse transfers zullen inderdaad duurder worden. Als de gelden enigszins gelijkmatig worden verspreid, zullen de clubs daar niet veel van merken. De relatieve transferprijzen blijven in zo'n geval immers gelijk. Als de begroting van de gemiddelde Eredivisieclub met 5 procent groeit en als de transferprijzen als gevolg daarvan ook groeien met zo'n 5 procent, merkt de gemiddelde Eredivisieclub daar natuurlijk vrij weinig van.

Toch schiet je er weldegelijk iets mee op. De concurrentiepositie van Nederlandse clubs ten opzichte van buitenlandse clubs neemt namelijk toe. Ten eerste kunnen Nederlandse clubs iets meer uitgeven aan transfers en ten tweede kunnen ze iets hogere salarissen betalen. Daarmee kan je onderhandelingspositie ten opzichte van bijvoorbeeld de Portugese, Franse en Belgische competitie toenemen.

Verschil moet er zijn, een club als Volendam moet er blij mee zijn! Denken namelijk ook dat er 100x zoveel mensen kijken naar Ajax dan Volendam! Ik als Hagenees ben natuurlijk blij met 1 of 2 miljoen extra in de begroting!

Ja logisch er is ook veel meer interesse in Ajax dan Volendam. Alleen maar mooi dat clubs nu meer geld krijgen, kunnen ze ook wel goed gebruiken met dat achterlijke kunduz-akkoord.

Het is natuurlijk logisch dat Ajax meer krijgt dan Volendam, maar of het verschil echt zo groot moet zijn is natuurlijk maar de vraag. Aan de andere kant, als al die nieuwe wetten doorgevoerd worden moeten clubs als Ajax, PSV en Feyenoord miljoenen meer gaan betalen, terwijl het bij een club als Volendam wel mee zal vallen. Dus de topclubs hebben de miljoenen misschien wel harder nodig, anders raken we nog verder verwijdert van de Europese top.

Lijkt me meer dan logisch. De top vier hoesten samen de meeste abonnementhouders op. Daarnaast hebben ze ook meer uitgave's dus staat het volledig in verhouding. Ik snap uberhoud niet waarom hierover discussies ontstaan.

''een werknemer krijgt toch ook niet zelfde salaris als zijn manager''


8 augustus 2012 om 17:39

toch zou het vreemd zijn als de manager 100 keer zoveel verdient als een werknemer,ook al is het de schoonmaker.

ik denk dat ze wel begrijpen dat ajax meer krijgt, alleen is het verschil voor hun gevoel veel te groot.

hier scoort Cor Tol van FC Volendam punten , het spelers materiaal van de Jupiler league word leeg gezogen door de Eredivisie , zij krijgen door deze deal nog meer
miljoenen en de jupiler league die krijgen een fooitje , zal mij benieuwen wat de
Knvb hieraan gaat doen , de jupiler is toch ook betaald voetbal of telt die nu opeens niet meer mee ????? of houd hier hun bestaansrecht op ?????

8 augustus 2012 om 17:21

Ze krijgen een percentage van de inkomsten van de eredivisie zoals je kan zien, als de eredivisie meer inkomsten heeft, hoef je geen rekenwonder te zijn om te bedenken dat de Jupiler League ook meer inkomsten krijgt.

8 augustus 2012 om 17:29

Leeg gezogen? Hoeveel spelers maken jaarlijks de overstap denk je? Transfers leveren de Eerste divisie juist geld op en daar zijn er juist te weinig van jaarlijks.

8 augustus 2012 om 18:12

De eerste divisie word kunstmatig in leven gehouden door de grote clubs in de eredivisie. Niet leeggezogen zoals jij beweerd.

8 augustus 2012 om 18:11

Wat een onzin. Twee jaar geleden hoorde Heerenveen nog bij de top vijf, en nu ineens niet meer? Ik denk dat AZ een kleinere club is dan Heerenveen (marketing technisch) en die horen ineens bij de top vijf, vanwege dat ene kampioenschap? Ik had een top zes veel logischer gevonden. De rest van die ploegen hebben inderdaad weinig klaar gespeeld de laatste tien jaar. Heerenveen wel.
Straks is het gat tussen Heerenveen en (ik noem maar twee clubs) Twente en AZ drie miljoen per jaar voor televisiegelden. Dat gaat men natuurlijk nooit meer goed maken.

Voor bepaalde clubs is dit een goede deal, maar voor de spanning in het veld is het alleen maar slecht nieuws.
Jammer dat geld het weer moet verpesten.

8 augustus 2012 om 18:29

Dat is pas onzin Heerenveen groter als AZ. De intresse in AZ is laatste jaren (minimaal 5 jaar) groter geweest als Heerenveen.
Heerenveen heeft de kans gehad om door te groeien, wat niet is gelukt, maar zijn inmiddels lang en breed gepasseerd door Twente en Az.
Als Heerenveen eens wat presteerd in Europa krijgen ze meer aanzien maar dat is in de jaren nog niet gelukt.

8 augustus 2012 om 19:20

feanfan86

Heerenveen mag van mij groter zijn maar omdat het toch onzin is wat snarf666 vertelt, kan het jou nooit veel moeite kosten om deze onwetende in jip en janneketaal uit te leggen waarom Heerenveen dan (marketingtechnisch) groter is dan Az.

Ik snap niet dat er mensen zijn die twijfelen of meer inkomsten voor de voetbalclubs wel goed nieuws is. Natuurlijk is dat goed nieuws. De enige reden waarom Ajax, Feyenoord en PSV de aansluiting hebben verloren met de grote in de CL is omdat we geld tekort komen. Nederland is een geweldig, schitterend opleidingsinstutuut. Als de topclubs in Nederland de spelers meer salarissen kunnen bieden dan is de competitie ook aantrekkelijker. Ja, ook de mindere clubs krijgen meer, dus ook die kunnen meer salarissen bieden en dus ook spelers binnen halen die ze nu niet kunnen betalen.

Dus ook over de hele wordt de eredivisie er sterker mee. Goh, ik droom alweer wat ver maar stel je voor Ajax en Feyenoord samen in de knock-outfase van de Cl!

Kippenvel..

8 augustus 2012 om 17:23

Dus die enkele miljoenen extra gaan het verschil maken tussen wel of geen plaatsing voor de Champions League? Nice!

Seriously, wat is 5 miljoen in het hedendaagse voetbal nou waard? Ik hoop met je mee hoor, daar niet van, maar het optimisme lijkt me iets te oppervlakkig.

8 augustus 2012 om 17:26

Die hogere salarissen gaan niet komen. Ze willen juist af van die torenhoge salarissen. Dat ze nu wat miljoenen erbij krijgen wil niet zeggen dat ze meteen hogere salarissen gaan geven. Ze gaan gewoon door met de weg die ze nu ingeslagen zijn. En terrecht.

8 augustus 2012 om 18:42

Met hogere salarissen hoef je niet per se alleen dure buitenlanders aan te trekken, maar je kan ook spelers uit je eigen jeugd meer geld bieden zodra ze hun waarde bewezen hebben, waardoor het financieel niet per se een vooruitgang hoeft te zijn om naar het buitenland te gaan.

8 augustus 2012 om 19:11

Precies, en die hogere salarissen daar willen ze vanaf omdat ze te hard op de begroting drukken, als je meer inkomsten hebt is dat ook niet zo.

8 augustus 2012 om 19:46

feyrus............je kan de jeugd wel meer geld bieden maar als er een club uit de PL komt dan gaat het sportieve ook ontzettend tellen. Het gaat niet alleen om het geld. Als je kan kiezen uit spelen in kleine stadions in nederland of elke week in bomvolle stadions spelen met zoveel meer sfeer dan zou die keus voor mij heel gemakkelijk zijn. Dan kijken veel spelers niet eens naar geld.

8 augustus 2012 om 17:30

Dit is echt onzin wat je schrijft. Die enkele miljoenen meer maakt heus niet het verschil of we wel of niet in de CL en rol kunnen spelen. Nu zijn de verschillen al zo groot, dat die 5 miljoen meer die Ajax erbij krijgt helemaal niet meer van belang is. We leven nu eenmaal in een klein land, we hebben een veel kleinere markt tov Engeland, Duitsland, Spanje en Rusland om een wat te noemen. Verder hebben we hier nog met een mediawet van doen, een niet onbelangrijk fenomeen wat ons land beperkingen geven tov de grote landen.

Ze kunnen natuurlijk wel nog een systeem inbouwen voor financial fair play. Heb je een nette begroting, zoals volendam, kan je een stapje extra krijgen, en meer uit de tv inkomsten ontvangen. Op die manier kan je het financiele beleid van de voetbalclubs ook wat meer in de grip krijgen.

De deal is mij nog niet geheel duidelijk. Ik lees dat de topclubs gestreden hebben voor 'een evenwichtige verdeelsleutel', maar vooralsnog lijkt 't zo dat met name de topclubs er verhoudingsgewijs het meeste voordeel halen.
De top heeft zowel een verantwoording alswel een eigenbelang om de clubs die onderin spelen en in de Jupiler league financieel mee te laten liften met deze deal. Wat de verhoudingen precies moeten zijn, is natuurlijk lastig en ben zeer benieuwd hoe deze liggen in de nieuwe deal.

Men moet zich niet zo blindstaren op dat geld. Die 10 miljoen gaat toch allemaal op aan salaris en onzin bij grote clubs, Het gaat erom wat je op het veld heb staan. Als ze in Volendam goed scouten en toptalenten de kans geven, dan kunnen ze best een goed team neerzetten wat onderin eredivisie mee kan doen. Zo werkt het nu eenmaal als je een ministad bent zonder aanhang en klein stadion. Dan heb je weinig in de melk te brokkelen tov de big boys. Maar het is niet zo dat psv of ajax nu ineens 100 keer zo goed worden als ze 100 keer meer betaald krijgen.

Hetgeen waar het allemaal omdraait is dat ''kleinere'' clubs nu een kans zien om meer op de kaart te komen. Het kaliber grotere clubs is een reputatie die zorgvuldig is opgebouwd en waarin geïnvesteerd is. Kijkend naar kleinere clubs is het voor hun zaak om een beleid uit te stippelen zodat zij ook als grotere club worden gezien en een grotere supportersschare krijgen.

Onlangs hebben clubs zoals AZ en Fc Twente ook hun reputatie opgebouwd om ook als grotere club te worden beschouwd. Ik zie hierin een voorbeeld hoe de eerste divisie clubs dienen te werken aan hun reputatie, klantenbinding oftewel het vermarkten van het merk voetbalclub. Dit doen ze om te investeren maar de boventoon ligt op saneren. Het innovatieperspectief is groot maar clubs maken er niet of nauwelijks gebruik van.

Een persoonlijk voorbeeld is een lokale betaald voetbal vereniging waar ik nooit ten nimmer iets van zie. Terwijl ik toch weldegelijk een prospect ben.

Ik beschouw dit als een grote kans voor het Nederlands voetbal en men moet niet het heilige boontje willen uithangen. U dient uw zelf gewoonweg te gaan verkopen om in de toekomst toe te werken naar een hogere inkomstenbron vanuit televisiegelden.

PEC dus op het goede moment gepromoveerd!

8 augustus 2012 om 18:54

Ja die krijgen nu miljoenen. Veel meer dan de tonnen uit de JL. Het verschil tussen beide divisies baart mij wel zorgen.

De amusementswaarde van fc volendam tegen vvv venlo is 300 duizend keer lager dan een wedstrijd van twente tegen psv.

Wellicht kan de big five nu aanhaken bij de top van europa met fair play. En met dat succes kan de gehele competitie gaan meeliften (transfers, opleidingen delen,etc).

Vooruitgang is de enige optie. Als je nu al zo kortzichtig reageerd dan kom je als club ook nooit ver!

8 augustus 2012 om 18:55

Aanhaken bij de top met 8 miljoen per jaar? In Duitsland vangt de laagste club 45 miljoen televisiegeld. In Frankrijk iets van 35 miljoen om over Engeland nog maar te zwijgen. Daar harkt de promovendus iets van 83 miljoen binnen.

8 augustus 2012 om 19:26

Hercacles is wel degelijk aangehaakt in de eredivise, en dat met een begroting die afgelopen jaren van zes miljoen naar negen miljoen is opgelopen. Het kan dus wel degelijk, maar voor een club uit een dorpje met goed 21.000 inwoners, wordt het wel erg lastig. Zeker met Ajax en AZ in de buurt. Volendam zou zich beter op de top van de ameteurs kunnen richten, ze missen gewoon het achterland voor betaald voetbal.

Schijnt dat Ado rond de 5 miljoen per jaar extra krijgt

8 augustus 2012 om 17:59

Dat is mooi, want dan kan dat Kunduz-akkoord ook betaald worden door clubs.

Hoemeer geld er wordt betaald,hoe groter de verschillen worden. Dat is toch logisch?? Stel als er 10 triljard wordt betaald.
Krijgt Volendam maar 400 miljoen Euro en Ajax 2 miljard. Wordt het verschil nog groter.
Ze doen er wel zielig over...maar dat extra geld kunnen ze goed gebruiken om het hoofd boven het water te houden.
Iedereen gaat er op vooruit,praten over verschillen is appels met peren vergelijken.

Ik snap hem wel maar die rechten hadden nooit betaald kunnen worden met alleen hun betalende klanten/kijkers.
Het is daarom ook niet meer dan logisch dat de grotere clubs meer ontvangen daar hun wel veel meer betalende klanten/kijkers hebben en de kleine clubs daarom blij mogen zijn dat er uitzendrechten zijn.
Daarnaast hoor ik de hem niet praten over de amateurclubs die het tegenwoordig erg moeilijk hebben,maar dit terzijde.

Vind het ook wel logisch dat ajax enzo meer krijgen omdat mensen voor de toppers het misschien kopen niet voor voledam enzo vaak.

Volkomen terecht dat ajax meer geld krijgt sinds de oprichting van eredivisie cv legt ajax geld bij wat we beter zelf hadden kunnen verdienen als we de rechten zelf verkochten

Ajax is de club die samen met Feyenoord zorgt voor de meeste abonnees, beide hebben alle recht op het grootste deel van de opbrengsten. Psv, Twente en AZ zitten daar een stuk onder. De rest van de clubs mag zeker blij zijn met die gegarandeerde inkomsten.

Jupiler League in Nederland is niets van te maken, gaat geen hond voor zitten natuurlijk.

8 augustus 2012 om 18:53

Het zou wel goed zijn om een solidariteitspotje te maken. Zonder breedtesport is er geen topsport. En laten we wel zijn, als de grote teams een deeltje afstaan zodat er 1 miljoen of 1,5 miljoen naar de JL gaat worden ze er niet veel slechter van. Ik zou er voorstander van zijn als het gehele betaald voetbal in Nederland meeprofiteert. Vergeet niet dat Feyenoord en Ajax ook spelers willen verhuren om te laten groeien. Als de JL verder af blijft zakken wordt die optie steeds onaantrekkelijker en daarmee schieten de clubs zichzelf ook meteen in de voet.

Op korte termijn zijn die miljoenen extra heerlijk, maar je hebt de kleine teams nodig voor een competitie. Zelfs een sterke 2e divisie is goed voor de hoogste divisie. Als de overgang van JL naar Eredivisie minder groot wordt is dat ook goed voor de weerstand van topteams.

8 augustus 2012 om 19:33

Je moet helemaal niet solidair willen zijn met kansloze clubs. Een club heeft een achterland nodig, dan kan ze uitgroeien tot iets moois. Groningen, Twente, Heerenveen, Ajax, Feyenoord, Psv, Utrecht, ADO hebben dat achterland. AZ is omhooggekatapuleerd door Scheringa maar weet zoch wel mooi te handhaven.

Als je verder kijkt, dan zie je dat in Zeeland en Limburg nog genoeg achterland is waar een club zich zou kunnen handhaven. Je kan beter investeren in een samengaan van Fortuna, Roda en MVV dan geld over de balk smijten naar dorpjes met 21.000 inwoners. In Volendam wordt het nooit wat, net zoals Veendam etcetera. Te klein voor betaald voetbal.

En als je JL verder afzakt? Daar is allang een oplossing voor, men overweegt om de tweede elftallen van grote clubs toe te laten in de JL, indien er te weinig clubs overblijven. Leren de spelers meer van dan een jaartje Volendam.

9 augustus 2012 om 00:02

Tja ik denk dat je toch een te groot deel van Nederland met lege handen achterlaat als je zo gaat denken. Dan krijg je inderdaad een Schotse competitie.

Beide divisies eerst maar eens terugbrengen naar 14 of 16. Dan ga je de pot geld met minder teams verdelen en krijg je automatisch meer geld per club. Teams als Telstar en Veendam hebben niks te zoeken in het betaalde voetbal maar delen ook mee, dat soort onkruid moet je eerst wieden.

Hij heeft gelijk als ie zegt dat het verschil steeds groter wordt. te groot. Gelukkig is daar wat aan te doen.

Ze hebben bij Ajax berekend als ze zelf hun Rechten verkochtte , dan kwamen ze rond de 20 miljoen euro of hoger uit ...
Maar Ajax is Solidair ten opzichte van de rest van de Eredivisie teams , want weet wel , zonder Ajax/feyenoord/psv , zal een PEC Zwolle echt geen 3 miljoen aan TV gelden opzich zelf kunnen schrapen bij elkaar .. want niemand boeit die wedstrijden van PEC Zwolle .... wel van Ajax/psv/feyenoord

Daarom vind ik het zowiezo gek dat AZ en Twente bij die Top 5 zitten , want dat zijn in mijn ogen geen Topclubs , niet kwa Status , niet kwa Achterban , niet kwa Begroting , aan niks eigenlijk..

8 augustus 2012 om 20:24

Knudde je reageert alsof Ajax nog steeds internationaal top is. Verruim je blik, in het land der blinden is eenoog koning, De Rangers is het voorbeeld in een competitie waarslechtst 2 à 3 clubs bepalend zijn.
In Nederland was een kleine 8 à 9 jaar geleden sprake van een top drie, Feyenoord zit zwaar in de schuldsanering, PSV moet zijn grond verkopen, en Ajax moet een salarisplafond hanteren om niet in de verliezen te komen.
Voor Nederland is het een zegen dat er een aansluiting heeft plaatsgevonden van AZ, Twente en hopelijk Vitesse.
Jij vind het gek dat AZ en Twente bij die top 5 zitten, maar Twente heeft een begroting, en status die bij de Uefa naar waarde word beoordeelt.

8 augustus 2012 om 20:59

@ De Boes
Het gaat om wat voornamelijk in het buitenland afspeelt , en daar is Ajax nog steeds een grote naam ja .. en ze hebben het gewoon onderzocht en kwamen erop neer dat Ajax 20 miljoen zelf kon krijgen , maar dat gaat niet anders gaat de competitie eraan en heeft Ajax geen competitie meer om in te spelen...

Maar mooi voorbeeldje , wie in het buitenland zit op Pec Zwolle tegen Ado Den Haag te wachtten ??

Juist ja helemaal niemand!

8 augustus 2012 om 20:52

Na 6 keer Ajax - PSV in een seizoen zit daar ook niemand meer op te wachten

dit is vraag en aanbod simpele marktwerking , en ajax is in binnenland en buitenland verreweg het populairst , vandaar ook meer geld . roepen dat je cluppie de beste is , dat zegt niet dat je dat ook bent . ajax is nr1 en dat voorlopig niet veranderen , win maar eerst zoveel als ajax , dan kan je roepen .

8 augustus 2012 om 19:10

Lekker makkelijk om dat als club uit de hoofdstad met de meeste volgers en de hoogste begroting te zeggen. Mag Ajax misschien het beste presteren gezien de mogelijkheden? Natuurlijk praten andere clubs in hun eigen straatje, dat is logisch.

"de afgelopen jaren deelden de clubs de verantwoordelijkheid voor de schuld van Eredivisie Live", legt Tol uit aan RTV Noord-holland"

Wanneer ze moeten betalen hoor je ze niet en willen ze vast ook niet de schuld eerlijk verdelen maar wanneer er weer extra inkomsten komen piepen ze als eerste om meer te krijgen ;

Maar ik ben nog steeds van mening dat de verdeling gewoon hetzelfde moet blijven als het altijd al was en niet de extra inkomsten alleen maar naar de topclubs geven. De inkomsten zijn vergroot en dus moet iedereen er wat van merken en niet alleen de topclubs ondanks dat die veel meer kijkers trekken maar een competitie bestaat uit 18 teams en niet uit alleen maar de topclubs.

8 augustus 2012 om 19:36

Tol zijn clubje speelt niet in de Eredivisie maar in de JL, de JL is niet verkocht aan Murdoch, die zit bij Rtl. Tol heeft ook nooit iets betaald, de schuld is gewoon in eredivisielive gebleven, ook toen Volendam degradeerde kreeg ze geen rekening. Murdoch neemt nu de schuld voor zijn rekening.

Voor iedereen schijnt het beter te zijn. De clubs, de spelers, de zaakwaarnemers. Maar de supporters dan? Die gaan nog meer betalen om de toch al walgelijke salarissen van die gasten te kunnen ophoesten. Ik ga persoonlijk niet meer dan € 15 per maand betalen om naar mijn cluppie te kijken.

8 augustus 2012 om 19:46

Heb je ergens dan gehoord dat je meer moet betalen? Maar als je nu naar je club wilt kijken en graag het internationale voetbal wil volgen, zit je ook met een tweede sport1 abonnement. Stel dat je straks Fox Sport krijgt met het Engelse, Spaanse en Nederlandse voetbal. Wil je dan nog steeds geen 30 euro betalen?

Het mag duidelijk zijn dat als Eredivisie live niets extra's krijgt, de meeste mensen geen grote prijsverhogingen zullen accepteren.

Persoonlijk vind ik het ook nog steeds erg raar dat je geen korting krijgt als je een seizoenskaart hebt. De thuiswedstrijden van Ajax zie ik al in het stadion. Met het reizen erbij kan ik die dag geen andere live- wedstrijden zien maar je betaald er wel voor, maar dat ter zijde. Is meer een persoonlijke frustratie.

8 augustus 2012 om 20:20

Waarom zou Eredivisie live jouw van korting voorzien omdat je een seizoenkaart hebt? Daar verdienen ze niks aan. Je kiest zelf voor zowel de seizoenkaart als een erdivisielive abonnement.

8 augustus 2012 om 20:26

Omdat Eredivisie live van de clubs was en je al aan de club je seizoenskaart betaald om de thuiswedstrijden te kijken. Tuurlijk kies ik ervoor om ook eredivisie live te nemen voor de uitwedstrijden, maar persoonlijk vind ik het jammer dat ze nooit aan koppelverkoop gedaan hebben, dus een mooie korting voor seizoenkaarthouders. Voor alleen de uitwedstrijden zijn ze best duur.

Net alsof de spelers nu al niet genoeg verdienen....

Ik vrees vooral voor de aanvangstijden van wedstrijden, gaan we nu ook op zaterdagmiddag voetballen? En nog erger, maandagavond?

Jammer dat ze in zee moeten met Mr. Burns, maar als het om geld gaat maakt het opeens niet meer uit met wie je zaken doet.

Ik vrees ook voor de aanvangstijden, en doordeweekse wedstrijden.. Wie zit er nu te wachten op zaterdagmiddag, maandagavond en dinsdagavond??
Supporters zullen thuis blijven omdat ze het niet meer kunnen combineren, of te ver weg wonen. Het gevolg daarvan is dat de stadions half gevuld zullen zijn..

Ik denk dat dit alleen een 'oplossing' is voor de komende 2/3 jaar, na die tijd zullen clubs dit gaan merken...

is ook logisch, ajax, psv enz maken de eredivisie ook aantrekkelijk

En terrecht dat gezeur van die kleinere clubs.. het wordt naar verhouding verdeel, eerlijker kan het niet.. wees blij dat je er een ton bij krijgt! Ajax etc. kunnen makkelijker de goede spelers van de kleinere clubs oppikken en dat is alleen maar goed..

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren