Voetbalzone

Mourinho schrijft Messi af als kandidaat-kanshebber Gouden Bal

Zaterdag, 4 augustus 2012 om 09:45

José Mourinho zou het vreemd vinden, wanneer Lionel Messi in januari zijn vierde Gouden Bal op rij wint. De Argentijnse spits scoorde weliswaar een duizelingwekkende vijftig doelpunten in de Primera División, maar bleef qua belangrijke prijzen wat achter. Na de winst van de Super Copa, Europese Super Cup en het WK voor clubteams won men alleen de Copa del Rey.

/

“Totdat men mij vertelt dat het zo niet werkt, vind ik dat de Gouden Bal moet gaan naar een speler die vorig seizoen iets belangrijks heeft gewonnen”, vindt Mourinho in gesprek met ESPN. “Chelsea won de Champions League, Real Madrid de titel in de zwaarste competitie van allemaal en Manchester City de titel in de wellicht meest nieuwswaardige competitie.”

“Laat niemand dus zeggen dat Ronaldo een speler is die niets heeft gewonnen, waarmee hij de Gouden Bal zou kunnen verdienen”, merkt Mourinho scherp op. In reactie op de aloude vergelijking tussen CR7 en El Pulga zegt de trainer dat beiden erg goed zijn. “En de beste is hij, die met zijn team het grootste succes boekte in een specifiek seizoen.”

Poll

Wie moet de Gouden Bal winnen?

4 augustus 2012 om 09:47

Aub geen nieuwe strijd tussen Messi en Ronaldo laten ontbranden ik zal scherp modereren.
Discusseren over wie al dan niet beter is mag, maar zonder persoonlijke aanvallen en gescheld.

4 augustus 2012 om 09:53

Sorry maar over wat anders zou deze topic wel kunnen gaan dan? Ik zie Mourinho toch echt over Messi en Ronaldo praten? Ik vind overigens dat de beste individuele speler hem moet krijgen en dat is momenteel Messi. Ook al hebben ze niet veel gewonnen, je kan niet om Messi heen. Ronaldo verdient wel een tweede plaats op het podium, gevolgd door Pirlo die ook een prachtige jaar achter de rug heeft.

4 augustus 2012 om 10:05

Voor alle duidelijkheid je mag wel op een respectvolle manier van mening zijn dat de een of de ander beter is.
Ik accepteer alleen geen gescheld of persoonlijke aanvallen.

Voor alle duidelijkheid ook ik als moderator heb geen enkele invloed op de inhoud van de artikelen.

4 augustus 2012 om 10:20

Sorry hoor maar vond Ronaldo dit seizoen echt fenomenaal hij heeft ook veel assists achter zijn naam dus dit seizoen hoort Cr7 hem te winnen

4 augustus 2012 om 10:38

Als je het op de cijfers laat aankomen dan komt Ronaldo niet eens in de buurt van de cijfers die Messi heeft gehaald dit seizoen. Jouw reden zou zorgen dat Messi hem zou winnen, dus je conclusie of je redenering is sowieso fout.

4 augustus 2012 om 15:47

@fctleon

Ken je de onderlinge prestaties. Messi heeft zowel meer goals als assists op zijn naam staan namelijk.

@mourinho

Ik kan me niet voorstellen dat Messi de Gouden Bal dit jaar Niet wint.

4 augustus 2012 om 16:49

Messi heeft meer goals en assists geleverd.zowel Competitie als Europees.

4 augustus 2012 om 11:51

Pirlo krijgt de bal

4 augustus 2012 om 12:00

Ik hoop het ook. Ik vind dat een speler moet winnen die er op de belangrijke momenten staat. Dit jaar zijn dat Messi, Iniesta, Casillas en Pirlo voor mij waarvan ik hoop dat Pirlo en Casillas hem winnen voor de verandering.

4 augustus 2012 om 12:08

klopt...of Casillas, landskampioen met Real. En aanvoerder van een team dat 3x een toernooi wint achter elkaar..

4 augustus 2012 om 12:10

Oké, uit de winnende maken in Camp Nou is niet meer belangrijk? 2 goals in de halve finale van de CL doet natuurlijk ook iedereen. Op het EK je land tot de halve finale krijgen is ook de normaalste zaak van de wereld. En zo zijn er nog zeker meer voorbeelden te noemen. Wanneer stond Messi er dan wel wanneer Ronaldo er dit jaar niet stond?

4 augustus 2012 om 14:11

Stiekem is Casillas de persoon waar ik op hoop. Belachelijk sterk seizoen wederom.

4 augustus 2012 om 21:55

Ik hoop het van harte, er is geen man die ik het meer gun dan hem, kan niks anders dan respect hebben voor die man.

4 augustus 2012 om 13:31

Nee geen strijd tussen messi en ronaldo
als ik het goed begrijp dan moet dit de eind nominatie zijn.
Drogba (chelsea CL winst gegeven)
Aguero (belangerijkste man afgelopen seizoen bij Man City)
CR7 (46 competitie goals en 13 assists spaans kampioen geworden)

Nou Mourinho dit is ehm dus...

4 augustus 2012 om 09:49

Dus Mourinho bedoelt dat Ronaldo afgelopen seizoen beter was en Messi de voorgaande seizoenen. Kan ik in komen, Ronaldo speelde een puik EK en heeft met Real gewoon een fantastisch seizoen doorgemaakt. Ik zou het niet onterecht vinden als hij de Gouden Bal wint, al zie ik liever iemand anders winnen, maar dat is meer om redenen die weinig met voetbal te maken hebben. Messi afschrijven als kandidaat vind ik wel wat ver gaan trouwens, maar aangezien hij weinig heeft gewonnen en de prijs toch wel gerelateerd hoort te zijn aan prijzen heeft hij daar misschien een punt. Aan de andere kant heeft Messi natuurlijk individueel gezien een fantastisch seizoen gedraaid met duizelingwekkend veel goals. Het zal mij benieuwen!

4 augustus 2012 om 09:49

ik ben het helemaal met mourinho eens dat CR7 hem moet winnen want dit was zijn jaar en messi is dit keer een goede 2e net als ronaldo de afgelopen 3 jaar

4 augustus 2012 om 11:15

We hebben nog een half seizoen te gaan he. En 2 jaren geleden had Sneijder recht op de gouden bal. Op z'n minst een top3 nominering. Toen won Inter Milan de CL en pakte ze de landstitel. Sneijder had toen ook een zeer groot aandeel in hetgeen wat Nederland op het WK bereikte (finale). Het gaat dus niet om de prijzen die je pakt. Het gaat niet om feiten. Het gaat om meningen. En het gaat mij iets te ver om te zeggen dat Messi geen kandidaat is. Want kwalitatief is hij verre weg de beste speler, maar hij heeft afgelopen seizoen niet naar zijn kunnen gepresteerd. Hij liet het af weten op de belangrijkste momenten. En dat zelfde heeft Ronaldo ook wel. Ondanks dat hij 3 a 5 competitiewedstrijden (atletico madrid bv) alleen heeft beslist, heeft hij in de CL er niet gestaan tegen Bayern. En tsja, een kampioenschap vind ik niet zo zwaar wegen. In elk land wordt 1 club kampioen namelijk. Dan zal een Ajacied ook in aanmerking moeten/kunnen komen voor de gouden bal namelijk. Dus als het op prijzen aan komt, dan moet je bij Chelsea en Spanje kijken. Dan zal Torres of Mata dus in aanmerking moeten komen. Maar nee, die worden het niet. Dan kijk je naar andere dingen: het aantal doelpunten. Messi heeft in de CL en in de competitie verreweg het meeste gescoord. Dus ja, ik zeg wederom Messi.

4 augustus 2012 om 12:11

Niet tegen Bayern gestaan? 2 goals en een keeper die een gewoon goed ingeschoten penalty pakt.

4 augustus 2012 om 12:38

En een assist.
Daarbij stond hij er ook in de belangrijke wedstrijden tegen barcelona, andere cl-wedstrijden en moeilijke competitiewedstrijden.

Messi heef misschien superveel gescoord, maar er niks mee bereikt. Hij had ze er beter tegen chelsea en real er in kunnen schieten dan 5 tegen een slap bayer leverkusen.

Ik zeg Ronaldo

4 augustus 2012 om 13:04

Daar hebben jullie een punt. Maar ondanks dat speelde Ronaldo wel een ongelukkige matige wedstrijd. Eind van de maand staan er weer 2 El Clasico's voor de deur. De supercopa. En in Oktober voor de competitie. Deze wedstrijden zullen verser in het geheugen staan van de mensen. Wie hier schittert pakt de gouden bal, denk ik.

Het zal me trouwens niet verbazen dat ze gewoon iemand kiezen waarvan men het niet verwacht. Pirlo, casillas, ozil, iniesta, vanpersie, silva, balotteli, zoiets.

4 augustus 2012 om 17:45

Thja als je de belngrijke strafschop mist waardoor Bayern door bekert, dan heb je niets aan die twee goals.
Maar Messi heeft hem ook gemist.
Maar het gaat om wie de beste laat zien, Messi is gewoon de beste quia spel.
Niemand kan dat ontkennen.

4 augustus 2012 om 11:57

Mourinho is uberhaupt niet meer serieus te nemen. Als voetbaltrainer een hele grote meneer geworden, maar alles wat er verder uit die scheur van hem komt kan beter direct genegeerd worden, aangezien dat louter onzin en goedkope psychologische trucjes zijn.

Het zou tijd worden dat ze bij Real eens tegen die maffe Portugees zeggen dat hij een tijdje zijn mond dicht moet gaan houden. Want zou een grootheid als Zidane zich niet doodschamen dat zo'n dorpsgek daar verantwoordelijk is voor de gang van zaken?

Mourinho heeft gewoon te lang met v.gaal samengewerkt en is daardoor besmet.

4 augustus 2012 om 09:50

Nou zegt hij het netjes maar eigenlijk gunt hij het maar één persoon en dat is Ronaldo.

4 augustus 2012 om 22:01

Tuurlijk, en als ie trainer voor Barça zou zijn zou ie het alleen Messi gunnen, het is gewoon paaien van je sterspeler, walgelijk is het, want als ie trainer van Bayern zou zijn zou Robben hem moeten winnen, en als ie trainer van Man U zou zijn moet Rooney hem hebben, en zo kan je wel door blijven gaan.

4 augustus 2012 om 09:50

3 prijzen en 70 doelpunten. Lijkt me meer dan Ronaldo heeft gedaan, daarnaast was z'n ek ook niet erg goed. Hoop dat Messi, iniesta, xavi of Casillas wint maar verwacht Messi of iniesta.

4 augustus 2012 om 09:56

zn Ek was hartstikke goed joh kijk maar naar de statastieken van de fifa

4 augustus 2012 om 11:21

Alleen zijn wedstrijd tegen nederland was echt goed. En tegen tsjechie(?) maakte hij een belangrijke goal. Maar zijn 1e 2 wedstrijden en zijn laatste waren ronduit slecht.

4 augustus 2012 om 11:49

goed? Nou als dat een goed toernooi van ronaldo is hoeven we hem ook nooit meer mee te scharen in de discussie van beste voetballer. Zijn eerste 2 wedstrijden waren werkelijk waar dramatisch. Pas tegen NL begon het te draaien. Tegen tsjechie maakte hij een goede goal, maar tegen spanje niet gezien. Al met al net een voldoende voor zijn gehele prestatie tijdens het Ek; een 7.

4 augustus 2012 om 12:05

Hahah... Uefa/statestieken bewijst dat Ronaldo 1 van de beste spelers was op het Ek.. Meer hoef ik niet te zeggen.

4 augustus 2012 om 12:22

in 2012 heeft messi maar 1 prijs gewonnen tot nu toe.

4 augustus 2012 om 13:11

Ronaldo toch ook?

4 augustus 2012 om 14:02

@blink182,

Ik wil niet lullig zijn hoor, maar de Uefa had CR7 na de groepsfase op nummer 1 staan in die ranking, maar hij was pas de laatste groepswedstrijd echt goed. Daarvoor was het gewoon redelijk slecht.

Dus heel betrouwbaar vind ik dat lijstje van de Uefa ook niet. Klein voorbeeld: Waar is Pirlo? Die staat verdomme 11e op die lijst, Mandzukic, die ook een redelijke vier wedstrijden speelde staat helemaal op de 61e plaats. Dzagoev die zeker niet slechter speelde dan nummer 13 op die lijst (balotelli) staat helemaal als 37e.

In mijn optiek een verkeerde lijst om je op te baseren, maar een ieder zijn mening.

4 augustus 2012 om 15:24

@blink182

Volgens diezelfde statistieken (die gemaakt worden door Ronaldo's sponsor trouwens) was Robben ook de beste Nederlandse speler, dus hoeveel zegt dat nu eigelijk?

4 augustus 2012 om 15:33

@ivanildo,

Messi in 2012: Copa del Rey & Wereldbeker voor Clubteams... Dat maakt er 2!
Ronaldo in 2012: La Liga... Dat maakt er 1!

Maar goed, ik baseer de kwaliteite niet op prijzen en zou je dat wel doen, dan wint Messi alsnog...

4 augustus 2012 om 17:49

hahahahhhahhahahahahahahahahahahahahahahahahahhaha... Ja klopt VVV Venlo de beste op de aarde.( Met alle respect voor VVV Venlo).

Maak je maar niet belachelijk wat betreft Ronaldo op het Ek.
Als hij zelf de media uit zijn eigen land werd bekritiseerd. Bovendien het wwas geen Uefa lijst maar een Poolske lijst die Ronaldo op nr 1 had, Poolske is helemaal van minister tot organisatie is niet serieus te nemen.

De Uefa heeft Inietsa als beste speler van het EK geroepen en niet Ronaldo dus ken jouw feiten voor dat je hier onzin komt uitkramen.

Tegen zwakke (dramatische) Nerderland kon ieder speler van rechtbuiten van der Wiel op zijn zak hebben, tegen zwakke
Tsjechië het zelfde
Verder heeft hij buiten die twee wedstrijden niets laten zien.

4 augustus 2012 om 22:04

WK voor clubs was in december 2011;
On: Dit is een reactie op Analyse

4 augustus 2012 om 09:59

Niet erg goed? Ronaldo was toch een van de betere van Portugal en was belangrijk tegen Tschkechie en Nederland. Ik vind dat hij een redelijke EK heeft gespeeld. Er was trouwens niemand die heel het toernooi lang uitblonk. Zelfs Xavi en Iniesta niet. Pirlo was wel aardig bezig en ook Casillas verdient eigenlijk een pluim.

4 augustus 2012 om 10:00

@chivas_mx

Wedstrijden kijken kan ook helpen, of doe je gewoon je ogen dicht zodra Ronaldo aan de bal komt? Was de beste speler van het Ek!

ON: Het gaat om de beste speler, daar is de prijs voor bedoelt. Als hij zegt dat Ronaldo de beste is deel ik die mening, maar om te zeggen dat het om de gewonnen prijzen gaat vind ik nergens op slaan, daarvoor win je de desbetrefende prijzen al.

4 augustus 2012 om 11:52

beste speler van het EK? Kijk alsjeblieft de eerste 2 wedstrijden van portugal terug, ronaldo speelde zo ongelofelijk slecht dat hij gewisseld had mogen worden. Tegen NL speelde hij erg goed en tjechie ook voldoende, maar tegen spanje amper gezien. Pirlo, casillas, iniesta waren echt veel en veel beter dan ronaldo.

4 augustus 2012 om 10:04

Ze vergeten Copa del Rey zelfs nog. Dus 4 prijzen voor FC Barcelona in één seizoen.

4 augustus 2012 om 10:26

Ik weet niet wat voor EK jij dan hebt gezien hoor Chivas....
Hij heeft Portugal zo ver geholpen! Hij moest de eerste wedstrijd opgang komen, maar daarna ging hij helemaal los. Met als 'dieptepunt' tegen het nederlands elftal....
Iniesta kan ik nog wel volgen, die man is zo ongelofelijk goed!
Ik hoop persoonlijk op een Pirlo, omdat hij juventus persoonlijk kampioen heeft gemaakt en een toptoernooi heeft gedraaid.

Voor mij is het dus persoonlijk Iniesta of Pirlo, waarbij Ronaldo de 3e plek heeft verdiend

4 augustus 2012 om 09:57

Ik hoop echt dat een Real speler die prijs pakt!! Maar niemand verdiend hem meer dan Casillas. Heeft een groot aandeel in het Kampioenschap van Real en de winst op het EK met Spanje(maar 1 goal tegen en enkele (zeer) belangrijke reddingen). Is een echte kapitein. Staat er als het moet en blijft altijd met zijn 2 voetjes op de grond. Maar ja het is maar een keeper zeker??

4 augustus 2012 om 10:19

Lijkt mij ook wel een keer fantastisch als een speler als Casillas hem wint!
Die eeuwenoude strijd tussen Messi en Ronaldo... ja het klopt; naast deze spelers zijn er geen betere aanvallers! En als middenvelder maak je sowieso minder kans, laat staan als verdediger of keeper!
Zonder Casillas was Real denk ik geen kampioen, net als Spanje!
Ik zeg; doen!

4 augustus 2012 om 22:07

Klopt, helaas zal een keeper hem nooit winnen, dat komt gewoon omdat de Uefa de statistieken op een verkrekte manier omrekent naar punten, waardoor aanvaller of middenvelders hem altijd winnen omdat keepers en verdedigers geen of amper doelpunten en assists maken, eigenlijk moet er daarom gewoon een prijs komen voor keepers en verdedigers, en een voor middenvelders en aanvallers.

4 augustus 2012 om 09:57

Ik weet niet wat de exacte criteria zijn voor de Gouden Bal verkiezingen, maar een prijs winnen doe je met een team. De gouden bal is, voor zo ver ik weet, nog steeds een individuele prijs. Dan kan het toch niet zo zijn dat er een speler wordt gekozen op het aantal team-prijzen wat er is behaald.

De speler die de bal gaat winnen moet gewoon belangrijk voor zijn team zijn, en uitblinken. Een speler die vrijwel elke wedstrijd een 9 scoort. Mourinho kan natuurlijk zeggen wat hij wil, maar ik verwacht eigenlijk dat Messi wederom genomineerd gaat worden, even als Ronaldo.

Toch hoop ik nog steeds dat Neymar richting Europa komt, want dan hebben we er waarschijnlijk een 3e gegadigde bij.

4 augustus 2012 om 09:57

Waar gaat het om Mourinho, de beste voetballer of de beste ploeg. Sorry hoor maar een voetballer kan in zijn eentje niet alle prijzen binnen slepen. Messi was afgelopen seizoen gewoon weer de beste voetballer. Ronaldo absoluut niet. Als hij een heel goed Ek had gespeeld oké, maar het was weer hetzelfde liedje. Toen het erop aan kwam gaf hij niet thuis en wordt hij direct erg middelmatig.

4 augustus 2012 om 10:00

Het is toch echt een individuele prijs en Messi is de beste individuele speler. Hij heeft een wereldrecord (!!!) aan doelpunten gemaakt en daarnaast meer assists dan wie dan ook dit seizoen geleverd.

Als je zoals bijvoorbeeld Sneijder in 2010 meerdere teams boven zichzelf laat uitstijgen en grote prijzen wint (of dichtbij komt in het geval van Oranje) dan vind ik dat je kunt zeggen dat een dergelijke speler de gouden bal verdiend. Maar een nationale competitie winnen die tussen twee teams gaat met de recordkampioen? Dat is sowieso niet heel bijzonder.

4 augustus 2012 om 13:42

Vorig jaar (seizoen 10/11) had Ronaldo ook recordaantal doelpunten, waarom kreeg hij de Gouden Bal niet? Je meet met twee maten;.

4 augustus 2012 om 22:16

Hij meet misschien wel met twee maten, maar je moet eens puur naar goals en assists kijken, en niet naar doelpuntenrecords, dan kom je voor 2010-2011 uit op dit: Messi: 53 goals en 24 assists in 55 wedstrijden, en Ronaldo: 54 goals en 14 assists in 54 wedstrijden, en voor afgelopen seizoen op: Messi: 72 goals en 28 assists in 59 wedstrijden, en Ronaldo: 60 goals en 15 assists in 55 wedstrijden, dan is de balans toch gauw opgemaakt: Messi is veel belangrijker voor Barça dan Ronaldo voor Real. Want uiteindelijk kan je het zo het beste berekenen: tel het aantal goals en assists per persoon op, deel dat door het aantal wedstrijden, en dan moet je, om het helemaal eerlijk te houden, ook nog een factor meerekenen voor de competitie waarin de speler actief is, want het is natuurlijk veel makkelijker om er hier 40 in te knallen dan in Spanje of Duitsland.

4 augustus 2012 om 10:00

Ik denk dat Mourinho deed vooral zegt omdat hij het vreselijk vindt dat hij geen Messi in z'n team heeft. De man die deze prijs echt een keer verdient, is Iniesta. Wat een geweldenaar! Al jaren beslissend op het hoogste niveau. (WK 2010, EK 2012 en Barça)

4 augustus 2012 om 10:01

Sinds wanneer is de Primera Division "de zwaarste competitie van allemaal" ? En zeker voor Real Madrid s het niet de moeilijkste. Real zou het in Engeland moeilijker hebben.

4 augustus 2012 om 10:15

het is enkel de zwaarste omdat je daar concurrentie hebt van Barca en Messi. En elk puntverlies cruciaal is omdat die 2 er zo ver bovenuit steken.

Maar in de breedte is sowieso Engeland de zwaarste in mijn ogen.

4 augustus 2012 om 10:18

Ben het met je eens. Ik vind Engeland de zwaarste competitie. In Spanje kunnen dan misschien wel de 2 beste ploegen spelen, maar Engeland heeft veel meer teams die aan elkaar gewaagd zijn in de top.

4 augustus 2012 om 10:31

De sterkste competitie, niet waar het beste voetbal gespeeld wordt, dat wordt door real en barca gespeeld, die kunnen mooie combinaties maken en beheersen alles.

4 augustus 2012 om 22:23

Barça helemaal, Barça zou in Engeland in stukken getrapt worden.

4 augustus 2012 om 10:01

Wat een onzin, Mourinho. De redenen dat Messi deze prijs moet winnen:

- 73 goals in alle competities. Nieuw wereld record.
- 50 goals in La Liga. Bizar.
- 8 hattricks La Liga.

- 5 doelpunten in CL in 1 wedstrijd.
- 14 goals in CL, topscore en nieuw record.
- 29 assist in alle competities.

Die kleine is een klasse beter dan de rest. Hij verdient wederom deze prijs.

4 augustus 2012 om 11:00

Je cijfers kloppen niet. Het gaat om de prestaties in het kalenderjaar 2012.

Ik blijf erbij dat dit een subjectieve prijs is waar niet alleen wordt gekeken naar statistieken.
Dat blijkt maar weer dat verleden jaar bv Mark v Bommel Sneijder had opgegeven omdat hij vond dat Messi de bal onterecht in 2010 had gewonnen.

4 augustus 2012 om 11:24

Mark had 2 jaar terug sneijder opgegeven omdat hij vond dat hij hem het meest verdiende en hij wou niet op iemand anders stemmen.

4 augustus 2012 om 11:05

Helemaal mee eens en daarnaast zegt Mourinho dat Messi hem niet verdient omdat hij geen prote orijs heeft gewonnen. Maar vorig jaar riep die ook dat Ronaldo hem moest winnen omdat hij zoveel doelpunten had gemaakt en belangriker voor het team was dan Messi.

We weten allemaal dat zijn mening helemaal gekleurd is als het gaat om die discussie. Daar ben ik met alle respect niets bij en ik ben van mening dat er niet eens een discussie mag bestaan over wie er beter is in totaal gezien maar ook wie beter was dit jaar. Messi met kop en schouders.

Ronaldo heeft zijn kansen gehad. Ek halfve Finale, Halve finale CL. En dan hoor ik mensen zeggen dat is een knappe prestatie. Maar ik vind het pas knap als die ook daadwerkelijk iets wint op landniveau. (geldt ook voor Messi, alleen had hij dat dit jaar niet).

4 augustus 2012 om 12:09

Maar jij hebt het over ''persoonlijke'' records. Daar gat het niet om.. en dat moeten mensen begrijpen! Het is idd een individuele prijs, maar Messi heeft helemaal geen belangrijke prijs gewonnen met z''n club als afgelopen seizoenen. Dus het lijkt me logisch dat iemand anders het wint. Weet jij hoeveel aanvoerders van Nationale elftalen etc zeggen dat ze Iker Casillas de goudenbal gunnen?

73 goals in een seizoen.. ja dat klopt. Maar hier gaat het om kalenderjaar...

4 augustus 2012 om 12:54

Dat is jouw mening dan, De Gouden Bal moet gaan naar de beste speler van het afgelopen kalenderjaar en dat was wederom Messi. Prijzen pak je niet alleen maar met het hele team, de Gouden Bal is een individuele prijs voor de beste speler van afgelopen jaar.
Als je redeneert zoals jij doet had Sneijder hem 2 jaar geleden moeten winnen, Inter de CL, Titel en NL naar de WK finale geschoten, toch werd het Messi omdat Messi persoonlijk 1 tot 2 klasses beter is, dat was Messi dit jaar weer en okm een Ronaldo of Pirlo kan daar niet aan tippen.

Een Keeper zie ik sowiezo niet een gouden bal winnen omdat dit gaat over de beste speler ter wereld, en als er een keeper wordt gekozen zijn we ver van huis.

Begrijp me niet verkeerd, Cassilas speelde een prima seizoen maar is lang niet zo belangrijk geweest als ronaldo voor Real of Messi voor Barca.

Beste zou zijn dat ze een gouden Bal uitgeven voor de beste speler in elke linie.

4 augustus 2012 om 13:05

Ze geven al een prijs aan elke linie, maar dat is alleen van de Champions League volgens mij. Als ze elke linie een Gouden Bal geven heb je niet het gevoel beste speler, maar beste speler op die positie en dat is toch niet helemaal de bedoeling van deze prijs.

4 augustus 2012 om 13:56

Als ik de goudenbal aan iemand mocht geven.. van Barcelona.. dan zou ik het 100 procent aan Iniesta geven. Niet alleen is hij geweldig maar hij is ook een fantastisch mens, en is tijd dat zulke spelers ook beloont worden. Is alleen maar positief voor het voetbal.

Als ik de goudenbal aan iemand mocht geven... van Real Madrid, dan zou ik het 100 procent aan Cr7 geven. Hij is een goed voorbeeld van een proffesional en dankzij hem won Real Madrid de landstitel. Bovendien was hij volgens de statestieken van Uefa een van de belangrijkste spelers op het EK samen met Iniesta, Alonso Casillas en Ramos..

4 augustus 2012 om 10:01

ik vind dat de gouden bal gaat om de prestatie's individueel..

4 augustus 2012 om 11:10

Ik maak me ook niet druk wat Messi liet zien toen hij in de CL werd uitgeschakeld door Inter was ook fenomenaal maar die Messi is echt niet zo goed als dat deze Messi van 2012 is. Hij won hem toen ook en won ook geen grote prijzen (La Liga). Alleen Ronaldo moet hem winnen omdat?

Kijk ik gun het nog eerder een Xavi of een Iniesta die ook gewoon weer een geweldig seizoen hebben beleefd. Na mijn mening komen hun zeker in aanmerking. De spelers van zowel Chelsea als Bayern maken na mijn mening geen schijn van kans. Chelsea heeft een drama seizoen gehad in de PL en in de CL hebben ze ook alle geluk gehad (die een kampioen toekomt). Het was Inter voetbal en Messi faalde gewoon (althans hij had het geluk niet aan zijn zijde). Paal en Lat raken en ook nog zwak verdedigen an Barcelona na de 1-0.

We gaan het over 3 a 4 maanden zien wie er met die prijs aan de haal gaat maar ikk ben van mening dat Ronaldo hem zeker niet meer verdiendt dan Messi gebasseerd op 1 prijs. Messi blonk voor de rest weer in alles beter uit. (daarom snap ik ook de discussie niet dat Ronaldo compleeter is dan Messi haha lachwekend )

4 augustus 2012 om 10:02

Zijn ek was zo slecht, hoor! Heel elftal werkt hard voor Ronaldo. Zijn eerste en tweede wedstrijden waren zo dramatisch, vele balverlies, doet niks... Tegen Nederland was Nederland gewoon slecht, er speelde al iets aan de hand.

4 augustus 2012 om 10:03

De gouden bal gaat over het kalenderjaar 2012 dus alle doelpunten en prijzen etc.. in 2011 tellen niet mee voor de ballon d,or.

Beide heren zullen hoogstwaarschijnlijk de enigste twee zijn die kans maken maar ik zou het eerlijk gezegd niet erg vinden mocht een Iniesta of Iker er met de prijs van doorgaan.

4 augustus 2012 om 10:07

Als ze letterlijk de beste speler bekronen kom je altijd uit op Messi.
En dat zal dit jaar denk ik weer gebeuren of het word iniesta.

4 augustus 2012 om 10:11

Wat een gelul dit; de titel win je omdat je de beste voetballer bent, niet omdat je in het team speelt dat de meeste prijzen wint

4 augustus 2012 om 10:13

Mourinho wilt wel heel erg graag iedereen ompraten en er meer van maken dan er eigenlijk is. Ronaldo speelde dit seizoen aardig, pakte een prijs, maar werd door Bayern Munchen van t kastje naar de muur getikt en Ronaldo? Bij Portugal ook amper gezien, was er wel, maar alles draaide om de Ronaldo show, viel hij niet op door zn voetbalkwaliteiten dan was t zn haar. Mourinho smeekt hier gewoon de mensen om Ronaldo die prijs te geven, triest, laat de trainers en voetballers zelf beslissen wie ze de beste vinden? Ze zijn geobsedeerd door Messi, als ik Messi was zou ik die beker gewoon afstaan aan Ronaldo, als hij en Mourinho zich daarbij goed voelen. Een prijs zegt niks, je wordt kampioen met 24 man, dat vergeten ze in Madrid.

4 augustus 2012 om 10:14

De wereldvoetballer van het jaar, er staat nergens dat dit met een teamprestatie te maken heeft. Dan zou theoretisch een geweldige voetballer die bij een slechte club speelt nooit kunnen vinden..

CR7 is natuurlijk Mourinho's oogappel, en verre van objectief. Maar dat heeft hij al vaker laten zien..br

4 augustus 2012 om 10:14

Gouden bal is een prijs voor de beste (individueel) speler van het afgelopen kalender jaar en denk dat niemand maar dan ook niemand in de buurt van Messi kan komen.

4 augustus 2012 om 10:19

Wat lijkt me dit een heerlijke trainer als je voor hem speelt. Gister kwam hij er al voor uit dat ronaldo de gouden bal moet winnen en vandaag lees ik het weer. Deze man kan je arrogant, irritant en provocerend vinden als wat, maar het lijkt me fantastisch om voor hem te spelen. Komt voor zijn spelers op tijdens slechte tijden, tactisch zeer sterk en kan het bijna met alle spelers prima vinden.

4 augustus 2012 om 10:26

ik vind dat ronaldo de goudenbal moet hebben en niet messie
, jullie kunnen uren zeggen dat messi 50 doelpunten heeft gemaakt ,
5doelpunten enz.
maar wat heeft het geholpen . jah hij maakt er 4 wanneer ze al weten dat ze real niet meer kunnen inhalen. hij maakt er 5 in de CL maar wie heeft nu de prijs?
. Maar ronaldo heeft real de kampioenschap bezorgt , h heeft er voor gezorgt dat portugal de halve finale heeft gehaald .

4 augustus 2012 om 11:02

Wat jij zegt is complete onzin, als je zou gaan voor de beste speler ter wereld, dus puur individuele klasse, dan kom je bij Messi.

Wil je het persé gaan zoeken in de prijzen, want ik krijg het idee dat de Ronaldo fans dit doen omdat ze anders weten dat Ronaldo hem niet zal winnen, dan zou je moeten zeggen dat Pirlo of Iniesta hem wint. Beide hebben meer en belangrijkere prijzen gewonnen in het afgelopen seizoen, en hier een groot aandeel in gehad.

4 augustus 2012 om 10:32

Dus in de optiek van Mourinho had Sneijder in 2010 de gouden bal moeten winnen.

On: volgens mij is deze prijs voor de beste speler, en niet de beste speler van een succesvol team. br Mijn voorkeur gaat uit naar Messi, omdat hij zo ongelofelijk goed is. Ronaldo ook, maar ik vind wat Messi doet net iets specialer. En nee, ik ben geen Barca fan, maar van Real

4 augustus 2012 om 11:26

Groot verschil is dat sneijder in 2010 de treble won en ronaldo nu alleen de competitie.

4 augustus 2012 om 15:38

Groter verschil is dat Sneijder vanaf het WK volledig instortte en geen bal meer goed raakte.

4 augustus 2012 om 10:34

Ongeloofwaardig deze man. Primera de sterkste competitie. Hou op met deze leugen. Hij weet zelf ook dat de premier league veel beter is. Zelfs de bundesliga is beter dan de primera.

Ronaldo heeft op het ek maar 2 goede wedstrijden gespeelt. Tegen Nederland en Tsjechie en de overige 3 wedstrijden was hij niet goed.

Van mij mag Pirlo het winnen. Kampioen met juventus en finale op het ek.

4 augustus 2012 om 10:53

De twee sterkste clubteams ter wereld spelen in de Primera Division, vandaar de opmerking van Mourinho. Het is dus geen leugen, zoals eerder al gezegd: Elk willekeurig team in de wereld eindigt in Spanje 3e of lager!

On: CR7 verdiend de gouden bal! In het begin bij Real was het vooral ikke, ikke, ikke.... Hij is meer een teamplayer geworden. Dus ontzettend gegroeid. Het is niet alleen op basis van prestatie met de club inderdaad.

4 augustus 2012 om 11:04

Dus omdat de twee sterkste teams in Spanje spelen is dat dan ook gelijk de sterkste competitie? Dat is de grootste onzin die je maar kan beweren, als die competitie zo sterk is word je echt geen kampioen met 100 punten.

4 augustus 2012 om 11:04

Omdat Ronaldo gegroeid is zou hij dus de gouden bal verdienen..? Vreemd argument, dan zou hij eerder een prijs vanuit de club moeten krijgen niet?

4 augustus 2012 om 10:38

haha wauw ! Mourinho praat erover met veel haat jegens Messi en Barcelona. Maar goed, Messi wint hem denk ik weer en verdient het ook weer. Ronaldo zal nooit zo goed zijn als Messi en dat is geen schande, accepteer het !

4 augustus 2012 om 10:43

Ik zie eerlijk gezegd niet letterlijk staan dat hij Messi afschrijft als kandidaat van de Gouden Bal.

Het is best wel moeilijk aangezien ik Messi beter vind dan Ronaldo, maar Ronaldo toch niks onderdoet tot nu toe in 2012 en een hele belangrijke titel heeft gewonnen en is losgebrand op het EK na Denemarken waar ik hem ook niet slecht vond tegen de Duitsers.

In mijn optiek had Xavi hem moeten winnen in 2010 , maar dat Messi hem won kon ik opzich wel begrijpen veel mensen zeiden dat hij net als alle andere sterren een minder WK heeft gespeeld, terwijl dat eigenlijk toch niet het geval is. Hij was zowat betrokken bij elke Argentijnse aanval. Heeft een doelpuntenrecord verbroken en won de landstitel met Barcelona. Dus eigenlijk was het helemaal niet zo gek dat Messi hem won in 2010.

Ik denk serieus als Ronaldo zo doorgaat en in oktober Barcelona pakt hij de grootste kanshebber is.

4 augustus 2012 om 10:51

hij doet gewoon wat elke goede coach doet , en dat is zijn eigen speler te promoten , maar zijn uitspraken kloppen niet , op papier is messi als individu veel succesvoller ,het heeft misschien wel niet tot veel prijzen geleid maar het is ook een teamsport . de prijs zelf is voor het individu . messi is absoluut de beste .

4 augustus 2012 om 10:58

Echt waar die Mourinho is te grappig. De Ballon D'Or is een individuele prijs en dan wil hij Messi afschrijven wat een held die Mourinho. Maar goed hij zegt C. Ronaldo en 70% hier op Voetbalzone zegt Messi en ik ben 1 van de 70%. Maar fair genoeg als Messi hem niet wint dan zeg ik Iniesta of Xavi, want deze zijn kampioen geworden met Spanje en zijn het hart van Barca. Maar goed we hebben nog een half jaartje om te zien wie hem verdiend, want wordt het Messi of C. Ronaldo. We gaan zien voetbal-fanaten!

4 augustus 2012 om 11:01

"real Madrid de titel in de zwaarste competitie van allemaal."

Dit meen hij toch niet neem ik aan?

4 augustus 2012 om 11:05

ik vind dat ozil ook genomineerd moet worden want als je xavi en iniesta nomineerd wrm dan ozil dan niet? ik vind ozil beter dan xavi en iniesta bij elkaar eerlijk gezegd

4 augustus 2012 om 11:11

Ik vind Iniesta de speler van het jaar!

Hij was echt geweldig met zijn passes en zijn techniek is echt wereldtop, hij heeft die prijs volgens mij nog nooit gewonnen en dat zou dan nu toch moeten gebeuren, op twee dan Ronaldo en 3 : Lionel Messi. Persoonlijk vond ik özil ook uitstekend... Wat hasiboytoch zegt over özil is natuurlijk pure onzin, want volgens mij is niemand beter dan Iniesta en Xavi bij elkaar, zelfs özil niet..!

Messi is de beste, maar zou ditmaal door iemand anders worden overgenomen..... Dat zou dan Iniesta moeten worden.!

4 augustus 2012 om 11:30

Wat bedoeld die met zwaarste competitie der zijn maar 2 clubs daar in Spanje waar het omgaat.england is volgens mij stukken zwaarder

4 augustus 2012 om 11:42

Mourinho heeft hier zo gelijk. Vorig jaar maakte Ronaldo meer doelpunten dan Messi, maar won niets. Dus won hij ook niet de gouden bal. Dit jaar heeft Ronaldo Real naar de titel geloodst. Dus op basis van dit heeft Ronaldo meer kans dan Messi. Messi maakte meer doelpunten maar bezorgde barca niet de titel. Eigenlijk is het gewoon omgedraaid tov vorig jaar.

4 augustus 2012 om 11:42

Drie prijzen, waarvan twee grote internationale prijzen, en vijftig doelpunten. Ik zeg niet dat zijn concurrenten het minder gedaan hebben, maar met dat lijstje kom je gewoon in aanmerking voor de gouden bal. Tijd dat Mou eens ophoud met dat kleinzerige gemekker van m. Het word zieliger en zieliger om die man in de media te horen. Hij heeft dat helemaal niet nodig.

4 augustus 2012 om 11:49

Casillas of Iniesta punt

4 augustus 2012 om 11:55

Wat heeft prijzen pakken met je skills te maken? Kijk naar Robin van Persie 30 doelpunten en maakt ook kans....

4 augustus 2012 om 12:02

Mourinho heeft de naam Messi niet genoemd dus de titel klopt al niet. Hij doelde op dat Ronaldo de Gouden bal moet winnen omdat elke winnaar tot nu toe een hoofdprijs had gewonnen. Die heeft Messi niet gehad vorig seizoen en bovendien heeft Messi te vaak wisselvallige periodes gehad waarin hij erg slecht speelde, 1 op 1 kansen misste etc. Wie La Liga heeft gevolgd weet dit.

4 augustus 2012 om 12:05

Komop zeg als Ronaldo het dit jaar niet verdient , dan verdient messi het zeker niet , Ronaldo had zon jaar net als Messi in 2010 messi wint niks behalve de titel en supercup en verliest met 4-0 van Duitsland op het wk , De Uefa kijkt puur naar barca spelers zo is het eenmaal , en dan zeggen ze nog "fifa fair play"

4 augustus 2012 om 12:12

Voor de zoveelste keer; het gaat niet om de gewonnen prijzen, maar om de individuele kwaliteiten van de speler. Messi is momenteel gewoon een klasse beter dan dan iedere andere speler op de velden.

4 augustus 2012 om 12:07

IK vind dat Drogba of Pirlo het meest verdiend

4 augustus 2012 om 15:50

Maak jezelf niet zo belachelijk met je Drogba. Eerste helft van het jaar wint hij idd de CL, maar in de competitie onderpresteerde hij samen met zijn team en de tweede helft van het jaar staat hij te ballen in China. Op basis van die 6 wedstrijden in de CL ga je echt geen Balon d'or winnen vriend.

4 augustus 2012 om 12:07

Messi is naar mijn mening overduidelijk de beste van de wereld.
lees goed naar wat 360naseer zegt.
gaat niet om prijzen, maar kijk naar de skills.
Messi heeft veel betere skills dan ronaldo.

en ronaldo heeft helemaal geen sterk EK gespeeld. hij heeft wel een aardig EK gehad, maar heeft 3 keer gescoord tegen slechte landen op het EK. Met alle respect voor de landen, maar Nederland en dat andere land waar CR7 tegen scoorde zijn niet de grootste landen op het EK. tegen Duitsland en Spanje heeft hij toch niks laten zien.

als de gouden bal echt gaat om de prijzen, dan is het overduidelijk dat Pirlo het moet winnen.
hij heeft veel bijgedragen aan het ongeslagen kampioenschap van Juventus. heeft er mede voor gezorgd dat Italie de finale van het EK heeft bereikt.

dus in mijn ogen is Ronaldo geen goede kandidaat voor de gouden bal. hij staat wel in de top 3.

4 augustus 2012 om 12:14

Hoe komen mensen erbij dat Ronaldo een heel erg goed EK heeft gedraaid? De beste jongen werd na de eerste wedstrijden publiekelijk aan de schandpaal genageld omdat hij totaal onzichtbaar was en tegen het Oranje van dit jaar was het echt niet bijzonder moeilijk om een goede wedstrijd te spelen.

4 augustus 2012 om 12:19

Topscorer op het EK, dan kun je moeilijk zeggen dat hij er niets van heeft gebakken.

4 augustus 2012 om 12:18

Ik zie het nog gebeuren dat Torres hem wint. CL gewonnen, topscorer op het EK en het EK gewonnen met Spanje.

4 augustus 2012 om 13:48

Haha, leuk!

Torres maakte een droomseizoen mee. Hij was in alle markten thuis!

4 augustus 2012 om 12:19

Oneens, een team wint belangrijke prijzen. Een speler is compleet afhankelijk van het team. Messi is de beste, zonder twijfel.

4 augustus 2012 om 12:27

Ik denk dat Barca dit seizoen naast alle prijzen grijpt,rede hier voor is dat het als ploeg niet meer de colectiviteit heef als een half jaar geleden.en hun nieuwe trainer het seizoen niet afmaakt.

4 augustus 2012 om 12:28

De Spaanse competitie de zwaarste ter wereld? De Engelse competitie is toch echt veel zwaarder hoor, in Spanje heb je Barca en Real als vaste nummers 1 en 2 en tussen de nummer 3 zit soms wel 20 punten verschil. In Engeland is het veel spannender omdat het gaat tussen Arsenal, Chelsea, Manchester City, Manchester United en tot voor kort ook Liverpool. In Engeland heb je ook bijna geen makkelijke wedstrijden, het kan zomaar gebeuren dat de nummer 1 van de nummer laatst verliest omdat de ploegen daar goede spelers hebben en nooit opgeven. Spanje heeft dus maar 2 echte topclubs en heel veel makkelijke wedstrijden, terwijl Engeland 5 topclubs heeft zonder echt makkelijke wedstrijden.

4 augustus 2012 om 12:32

Messi maakt 50 doelpunten in 37 wedstrijden dan vind ik de grootste kanshebber gevolgd door Ronaldo. Dat zijn toch echt de smaakmakers van het voetbal en scoren er op los ze maken elkaar alleen maar beter.

4 augustus 2012 om 12:33

Als Je Kijkt Wat Ronaldo Dit Jaar Heeft Gepresenteerd ligt dat boven de cijfers van Messi Ronaldo Schitterde Op Het Ek, Schoot Realmadrid Naar De Landstitel. Ronaldo zal winnen als Messi wint dan weet ik het ook niet meer.

4 augustus 2012 om 12:34

Volgens deze theorie kan ook Meireles of Arbeloa de gouden bal winnen, zij hebben namelijk ook grote prijzen gewonnen. Gaat dus niet op Mourinho, de beste speler wint de gouden bal.

Persoonlijk hoop ik op Messi, maar Ronaldo zou hem ook verdienen.

4 augustus 2012 om 12:40

Neymar wordt beter als messi en ronaldo, misschien niet qua statistieken maar zeker voor het oog net zoals ronaldinho.

4 augustus 2012 om 12:48

gelukkig beslist de beste man het niet. de argumenten waarmee hij nu Messi afschrijft gebruikte hij vorig jaar juist als argumenten waarom Ronaldo hem zou moeten krijgen. Circus Mourinho begint weer. Je hoort andere trainers toch ook niet zo kandidaten afschrijven voor zo'n evenement?

4 augustus 2012 om 13:00

cech verdient hem

4 augustus 2012 om 13:05

Het is goed te begrijpen wat Mourinho hier zegt.

Ronaldo heeft een geweldig seizoen achter de rug en heeft zijn team de hoofdprijs in Spanje gegeven.

Zonder hem is Real Madrid eigenlijk Real Madrid niet.

Hoogtepunt voor Ronaldo was denk ik de winnende goal in het Camp Nou , daar waar iedereen hem wilde uitleggen dat hij nooit bepalend was in classico's.

Persoonlijk denk ik dat Ronaldo dit jaar wel de Gouden bal gaat winnen, puur omdat hij bij Real Madrid geen Xavi of Iniesta achter zich heeft spelen en dit maakt zijn prestatie alleen maar uitzonderlijker.

Die ''kleine'' Messi kan nog geen eens een kop thee zetten zonder Xavi of Iniesta.

4 augustus 2012 om 13:14

@insane
xavi en iniesta zullen vast belangrijk zijn voor messi en barcelona, maar messi is toch overduidelijk de belangrijkste speler van Barca. Dat jij dit zegt, laat eigenlijk zien dat jij een blinde vlek hebt voor Ronaldo, vanwege je clubvoorkeur

4 augustus 2012 om 16:18

Messi geeft meer assists dan Xavi en Iniesta samen, dus je argument is niets waard. Messi doet bijna alles bij Barcelona, waar Ronaldo juist heel vaak afhankelijk is van de laatste schitterende pass van Özil.
Mensen die nog altijd zeggen dat Messi niet zonder Xavi of Iniesta kan, wonen al 4 jaar onder een enorme steen.

4 augustus 2012 om 13:07

Ondanks dat ik Madrid fan ben is Messi de beste speler op deze aardbol. Daar is geen twijfel over mogelijk. CR is een machine, Messi is een voetbal virtuoos een talent. Over de Gouden Bal vind ik dat Drogba daar het meest recht op heeft. Wat hij heeft laten zien op de CL en zijn aandeel is onbeschrijfelijk. Dus ik hoop dat Drogba de Gouden Bal krijgt.

4 augustus 2012 om 13:11

Het mooie aan deze Mourinho is dat het ook niet uit maakt wat hij zegt.. de aandacht van de grijze muizen is gegarandeerd en de media speelt er natuurlijk met alle liefde van de wereld in. Kleurrijk figuur deze man die in staat is om de meeste aandacht te krijgen van degenen die hem juist links laten liggen (weten zij veel dat ze hem juist nog groter maken)

Mourinho en Ronaldo zijn een verrijking voor het voetbal, heb ik het niet eens over wat ze op professioneel gebied presteren maar de manier waarop ze de grijze muizen achter elkaar aan laten lopen is gewoon fenomenaal.. kan niet anders zeggen..

O ja.. OT

uhh.. boeit me niet wie de gouden bal wint al gun ik het de persoon Ronaldo wel meer uiteraard..nog met vijf maanden voor de boeg lijkt het me überhaupt een onzinnige discussie

4 augustus 2012 om 13:12

Ronaldo pakt m dit jaar. Messi stond er niet in de belangrijkste wedstrijden en daar gaat het om!

Mijn short list:

- Ronaldo
- Drogba
- Pirlo
- Van Persie
- Messi

4 augustus 2012 om 13:22

Laten we even heel eerlijk zijn, geen van beiden verdienen die prijs.

Ten 1e word de Spaanse competitie veelste veel opgehyped. Het is geen zware competitie en zeker niet zwaarder dan de Premier League. Naar mijn weten gaat er zo'n 75 of zelfs meer van de televisierechten naar de 2 grootmachten. Daarnaast weten ze niet wat verdedigen is maar enkel aanvallen in Spanje. Kwaliteit matige competitie matige verdedigers garandeert je minimaal 40 goals per seizoen.

En over het hele jaar gezien heb ik een ommekeer gezien bij zowel Juventus, als Chelsea als Arsenal en Bayern Munchen. En met name hun sleutelspelers en in mijn ogen ''the most valuable players'' verdienen het in mijn ogen meer dan Messi en Ronaldo. Tuurlijk ze mogen misschien de 2 beste spelers ter wereld zijn maar ze wonnen niets opmerkelijks in mijn ogen.

Spelers zoals Neuer, Pirlo, Drogba, Van Persie en Cech stegen boven zichzelf, snoerden talloze monden en flikken zoiets 1x in de zoveel tijd. Bovengenoemde namen verdienen het meer dan Messi en Ronaldo.

4 augustus 2012 om 14:12

Mag ik even vragen waarom je Neuer en Cech wel noemt en Casillas niet? Casillas heeft namelijk ook een fenomenaal seizoen gehad. Mensen vergeten soms dat Iker tegen Bayern ook twee penalty's eruit hield. Over het hele seizoen de meest schitterende reddingen en ook een perfect EK gekeept. Als je dan toch Neuer en Cech noemt moet je ook Casillas noemen naar mijn mening.

4 augustus 2012 om 13:22

Beste Mourinho,
ik kan je zo ook wel vertellen dat de beste speler van de wereld de Gouden Bal in ontvangst neemt en niet de speler met de meeste prijzen. Anders had in 2010 Sneijder op de shortlist gestaan en Xavi gewonnen.

Ik ben ervan overtuigd dat Messi of Iniesta hem zal winnen. Cristiano heeft natuurlijk ook een geweldig seizoen achter de rug, vooral vanwege zijn doelpunten in de competitie, maar op het EK speelde hij (op één wedstrijd na) matig en let's face it: Messi is gewoon beter en Iniesta heeft een nog beter seizoen achter de rug.

Mvg,
Horwi

4 augustus 2012 om 13:49

Ronaldo had een geweldig seizoen achter de rug, was doorslaggevend is de onderlinge wedstrijd tegen Barca die overigens ook min of meer bepalend was voor het kampioenschap.. en ook in andere wedstrijden was hij aanwezig..

Maar omdat hij niet het EK niet wist te winnen met 20 goals of wat dan ook zou hij nu kansloos moeten zijn om de gouden bal te winnen..?

Messi won die gouden bal in 2011.. terwijl hij ook niet bepaald veel liet zien op de Copa America.. raar dat hij die prijs toen wel wist te winnen..

4 augustus 2012 om 13:59

Hij was doorslaggevend in één van de zes onderlinge wedstrijden in het seizoen.
Maar goed, het gaat niet om een seizoen, maar om een jaar, dan staan er alsnog drie Classics voor de deur. Dat zou het vier maken in totaal. Als ie van die vier keer alsnog maar één keer beslissend was, dan is dat wel uitzonderlijk mager voor iemand die de Gouden Bal verdient.

4 augustus 2012 om 14:16

@ Almogaver

Ja maar die één classico was de enige die (tot nu toe) in 2012 viel en ook de belangrijkste van het jaar 2012 was voor.. Was het niet dat Barca toen nog maar op 1 punt achterstand stond en met een winst Real in zou halen?

En als je dan toch de winnende maakt bij een 1-1 stand.. Dan kun je mij toch niet vertellen dat het niet echt iets is.. Had Messi de winnende gemaakt en had Barca toen ingehaald dan stond de "barca Wereld" nu op z'n kop..

We hebben idd nog een aantal wedstrijden te gaan in de eerste helf van het nieuwe seizoen..

Weetje wat ik uitzonderlijk raar zou vinden.. als iemand die geen enkele hoofdprijs zij het een Kampioenschap.. CL of EK / WK heeft gewonnen met zijn club/land.. die gouden bal wint..

Ik zei het vaker ik weet niet naar wat men kijkt.. en op basis waarvan men het gaat beoordelen..

Maar hoe goed men ook aan het presteren is.. Er moet toch minstens een hoofdprijs zijn wil men die Gouden Bal winnen.. Dat was tenminste toch altijd wel het geval..

Als dat nu opeens niet zo zou zijn.. dan zou dat wel heel erg raar zijn..

4 augustus 2012 om 15:11

De belangrijkste van het jaar 2012? Dat zijn nog altijd de bekerwedstrijden, omdat deze een directe invloed hebben op de uitschakeling van de tegenstander. In de competitie is het ook zeer belangrijk, maar dat blijven 'slechts' drie punten. En al had Barça gewonnen, dan nog had madrid alles in eigen hand. Het zou hooguit veranderen als Barça daarmee op voorsprong zou komen.

4 augustus 2012 om 15:15

@ Almogaver

Gast kom op man.. het was toch zowat de belangrijkste wedstrijd van het seizoen wat betreft het kampioenschap..

Maar ik begrijp wel dat als het het allemaal omgedraaid was.. En in het voordeel van Barca was dat toch wel de belangrijkste wedstrijd van het seizoen zou zijn voor jou en alle Barca aanhangers..

Als Real in de beker door zou gaan zou men zeggen.. Pff de beker.. wat is dat nou? Een troost prijs..

Zo is het en zal het altijd ook blijven.. fijne dag nog verder

4 augustus 2012 om 13:37

Voordat mensen hier beginnen te lullen moet eerst beseffen dat deze prijs over het jaar 2012 zal gaan..

Onze Messi lovers beginnen meteen met.. Hij heeft (club) WK, Super Cup en Copa del Rey gewonnen.. Dus 3 prijzen.. Men kan gerust de handen weer boven de tafel halen want 2 van die 3 prijzen werden in 2011 verdeeld dus die tellen niet eens mee.. Dus de enige prijs (tot nu toe) is de Copa del Rey.. maargoed. Zoals ik al zei deze editie voor de gouden bal zal gaan over het jaar 2012 en we hebben dus nog een half seizoen te gaan.. En in die ik zeg maar 6 maanden zullen ook een rol van betekenis hebben voor die verkiezing..

Hoe dan ook.. we hebben al 1 helft (met het EK meer) van 2012 gezien en vanaf 01-01-2012 tot het einde van het seizoen of laat ik zeggen Ek.. Was Ronaldo gewoon doorslaggevender en belangrijker en ook meer aanwezig in de belangrijke wedstrijd dan Messi..

- In het onderlingen duel was het Ronaldo die de 2-1 maakte tegen Barca.. wat op dat moment ook doorslaggevend was voor het kampioenschap
- CL zijn zowel Barca als Real beiden in de halve finale eruit geknikkerd.. maar Ronaldo was wel beter met Real dan Messi met Barca die in die 2 wedstrijd tegen Chelsea helemaal geen potten kon breken.. Het zat hem toen jammergenoeg duidelijk tegen..
- En dan komt het EK er nog bij waar Messi dan ook kansloos is, maar dat zijn andere spelers ook als de Copa America wordt gespeeld.. En over Ronaldo kan men wel zeggen dat hij een redelijk goed EK heeft gespeeld.. Het kan niet altijd feest zijn en soms vlieg je er ook uit.. Maar men kan niet zeggen dat hij er op het EK niet stond op sommige belangrijke momenten..

Men kan toch niet anders zeggen dan dat Ronaldo tot nu toe een lichte voorsprong heeft op Messi maar daar kan in de eerste helft van het komend seizoen ook veel aan veranderen.. En dan kan men wel roepen dit telt wel en dat weer niet..

In 2011 had Ronaldo de goals en Messi de belangrijke prijzen.. nu heeft Messi de goals en Ronaldo de belangrijke prijzen..

4 augustus 2012 om 16:27

Hm in 2011 had Messi wel twee belangrijke prijzen tegenover nul. Daarbij was hij topscorer in de CL en moest hij qua assists en doelpunten in de PD enkel Özil en Ronaldo voor zich dulden. Nu heeft Ronaldo een grote prijs meer dan Messi terwijl de statistieken verder niet spreken in het voordeel van het individu Ronaldo. Maar goed, dat even terzijde.

Ik wilde even ingaan op je tweede punt in de opsomming. Het ligt er maar net aan waar je belang aan hecht. Je noemt 'potten breken', moet ik dat vrij letterlijk nemen als in dat Ronaldo twee keer scoorde in Bernabeu (waaronder een bizarre strafschop) terwijl Messi niet scoorde en een belangrijke strafschop mistte? Dan heb je gelijk. Echter vind ik dat Messi al met al beter speelde in de tweestrijd tegen Chelsea dan Ronaldo tegen Bayern. Misschien ook omdat Barça meer het heft in handen had tegen het teruggetrokken Chelsea, maar dat maakt niet heel veel uit lijkt me. Wat wel uit maakt is dat Messi buiten zijn assist bij de 2-0 in Camp Nou geregeld iemand een op een voor Cech zette, zelf middels dribbels en een tweetjes in scoringspositie verscheen, de paal raakte en gewoon nadrukkelijk aanwezig was. Het afwerken was het probleem (niet alleen van hem, ook van o.a. Sanchez, Pedro, Cesc, Busquets en anderen). Die wedstrijden vertellen eigenlijk het verhaal van zijn seizoen. Gewoon erg goed gevoetbald, ontzettend veel werk verricht (mede door het wegvallen van Pedro en Villa) en qua all round performance denk ik niet te evenaren. Echter faalde hij een aantal keer wanneer hij het hardst nodig was (strafschop tegen Chelsea, maar in de competitie ook tegen Sevilla (die was bizar overigens, toegegeven)). Hij was waarschijnlijk de allerbeste, maar zijn nalaten om de klus af te ronden is er mede voor verantwoordelijk dat de prijzen werden misgelopen. Echter moet daarbij niet worden vergeten dat zonder zijn handelen gedurende 2012, Barça niet eens in de buurt van de prijzen terecht zou zijn gekomen.

Maar goed, wie 'm uiteindelijk wint maakt me niet heel veel uit. Wat me meer uitmaakt is dat we het er halverwege het kalenderjaar al constant over hebben door uitspraken van trainers en het eindeloze gezeur van journalisten. We zien het straks wel.

5 augustus 2012 om 00:05

@ Estelada.. ik ben het met je eens..

Natuurlijk, Messi had in een aantal wedstrijd echt zwaar pech maar het kan ook voor een fenomeen als hem niet altijd feest zijn soms zit het mee soms zit het tegen.. Dat is bij Ronaldo ook zo.. In het verleden zat het Messi wel altijd mee in de belangrijke wedstrijden.,. en Ronaldo vaker tegen.. Dit (laatste) seizoen zat het Ronaldo dan vaker mee en was Messi voor de afwisseling eens de speler waarvoor niet echt alles volgens zijn plan ging..

Maar zoals jij ookal zegt.. het was niet alleen Messi maar gewoon het hele elftal die op de beslissende momenten gewoon pech hadden.. Zou dat niet het geval zijn geweest.. en had Messi nu minstens het kampioenschap of de CL (of beide) met Barca gewonnen + zijn statisieken dan zou er abosluut geen discussie over mogelijk zijn en zou hij als het aan mij ligt die Gouden Bal al meteen na het einde van de competitie mogen ontvangen men zou niet eens tot het eind van 2012 moeten wachten..

We hebben nog een half seizoen te gaan.. dus we zien het idd straks wel.. Maar het zou wel opmerkelijk zijn mocht een speler die naast alle hoofdprijzen grijpt opeens de Gouden Bal wint.. want de winnaar komt toch altijd wel uit een team dat kampioen is van een grote competitie.. of de CL heeft gewonnen en als het zo uit komt een WK of EK (of natuurlijk een andere editie van een ander continent)..

Maar we zullen het zien.. Ronaldo zou een logische keus kunnen zijn maar ook een Casillas die kampioen werd met Real + EK won.. of eindelijk eens een keer een Xavi..

En wij zowat allemaal hebben het over Ronaldo en Messi.. maar er wordt wel vergeten dat er ook andere speler in andere competities zijn die prijzen hebben gewonnen.. Wie weet is het strax een Aguero opeens.. Het enige voordeel dat Messi en Ronaldo op de andere spelers hebben zijn gewoon die zieke statistieken elk seizoen weer in combinatie met de prijzen..

Maargoed zoals jij zegt we zien het straks wel..

4 augustus 2012 om 14:03

Hoe ik het ook met Mourinho eens ben denk ik toch weer dat de gouden bal naar Messi gaat.
Persoonlijk hoop ik datie naar Cr7 gaat. Die was afgelopen seizoen fantastisch, won de Liga en miste op een strafschop na de finale op de EK. Terwijl Messi alleen de Copa Del Rey won.
De Wk voor clubteams, Europese Supercup en de Supercoppa won hij in 2011 wat volgens mij niet meetelt bij de komende editie van de Gouden Bal. Daar werd er volgens mij gekeken naar 2012??

4 augustus 2012 om 14:04

Ik denk toch weer Messi, maar ik hoop Aguero of Silvan van Man City, een keertje iets nieuws!!!

4 augustus 2012 om 14:06

Doodmoe word je van deze man. En de winnaar van de Gouden Bal zal ongetwijfeld uit een kampioensploeg komen. Namelijk uit die van de Europees Kampioen. En laten daar nu de waterdragers bij Real Madrid spelen (m.u.v. Casillas) en de sterren bij Barcelona.

4 augustus 2012 om 14:13

Casillas!

4 augustus 2012 om 14:21

ronaldo gaat m pakken, gewoon omdat hij knap en rijk is.. en ook nog eens goed kan voetballen..
dat moet t wel zijn dat mensen tegen hem zijn

4 augustus 2012 om 17:13

Sloeg nergens op toen hij dat zei. Er zijn weinig mensen die David Beckham haten en bij mijn weten is hij rijk, knap en kan ook goed voetballen.

4 augustus 2012 om 14:44

CR7 zal evenmin in aanmerking komen Jose, dus houd maar weer op met je onnodige Real vs. Barca geblaat.

En dit kan hij toch nooit echt gezegd hebben/menen?: ''...real Madrid de titel in de zwaarste competitie van allemaal en Manchester City de titel in de wellicht meest nieuwswaardige competitie.”
Dat moet wel weer een van z'n vele 'troll' opmerkingen zijn om zo een oproer te veroorzaken.

4 augustus 2012 om 14:46

Altijd moet Mourinho met de discussie beginnen Messi.

4 augustus 2012 om 15:05

Ik vind dat een keeper geen bal hoort te winnen heel simpel

4 augustus 2012 om 15:07

Ronaldo stond er gewoon in alle belangrijke wedstrijden. 2 goals en een assist tegen Bayern, op het EK was HIJ Portugal. Hij besliste persoonlijk wie kampioen werd in Spanje. Messi scoorde meer goals, maar veel daarvan waren op het laatst penalty's en toen was de titelstrijd gewoon al beslist.
Maar ja, er is nog een half jaar. Wie weet wat er dan nog kan gebeuren.

4 augustus 2012 om 16:09

Ronaldo werd in januari uitgefloten door een deel van de eigen aanhang en zelfs in Marca bekritiseerd omdat hij in Bernabeu tegen Barça nergens was en faalde in het afronden van makkelijke kansen en omdat zijn positiespel daarna niet verbeterde. In de bekerwedstrijden daarna werd het wat beter en pas aan het eind van het seizoen tegen Barça in Camp Nou en tegen Bayern in de CL was hij nadrukkelijk aanwezig met zijn doelpunten (in de rest van de returg tegen Bayern en in de wedstrijd tegen Barça was hij niet zo bijzonder hoor, enkel zijn doelpunten gaven blijk van zijn aanwezigheid). Op het EK was hij enkel tegen Nederland goed (wie niet?) en kwam er dreiging van hem uit tegen Tsjechië. Tegen Denemarken viel het mee en tegen Duitsland was hij eerder de schlemiel dan de uitblinker. Ronaldo heeft trouwens meer strafschoppen gemaakt dan Messi.

Ronaldo was erg goed en belangrijk maar enige nuance in je post mag wel hoor.

4 augustus 2012 om 15:23

Het is voor een individuele prestatie en niet voor een team prestatie, daarom is niet meer dan logisch dat messi hem wint. check onderstaande stats en oordeel zelf.
zonder de europese stats, record meest totaal aantal doelpunten in een seizoen, club record, record aantal doelpunten in een weds. cl, top scorder cl.

Messi & Cronaldo La Liga 2011-2012

Goals:
Messi 50 (10 penalty)
Cronaldo 46 (12 penalty)

Accuracy:
Messi 5.5 shots/ goal
Cronaldo 6.9 shots/ goal

Individuality of goals:
Messi, 22/50 or 44% were directly assisted (no involvement in buildup play)
Cronaldo, 35/46 or 80% were directly assisted (no involvement in buildup play)

Assists:
Messi 20
Cronaldo 12

Creativity:
Messi 56 throughballs, 92 key passes (resulting in a shot)
Cronaldo 19 throughballs, 60 key passes (resulting in a shot)

Build up play:
Messi 176 dribbless
Cronaldo 73 dribbless

Lost posession:
Messi 96 dispossessed + 61 turnovers = 157 times
Cronaldo 79 dispossessed + 86 turnovers = 165 times

MoM (whoscored.com)
Messi 24
Cronaldo 15

Importance of stats:
Here is La Liga 11-12 without Messi's and Cronaldo's goals, and assists:

http://king-football.com/bb/?p=431

4 augustus 2012 om 18:41

Serieus jij begrijpt het. Waarom willen ze het niet inzien dat het niks te maken heeft met wat het team gepresteerd heeft. Pfff word er zo moe van.

4 augustus 2012 om 16:03

Dat vond de hypocriet vorig jaar anders niet. Ach ja, de enige slachtoffers die hij tegenwoordig nog zaait zijn de mensen die alsmaar weer met open ogen in zijn leugens en manipulaties trappen omdat ze als schoothondjes natuurlijk niet naar hem mogen blaffen. Iedere leek weet wel dat Mourinho vorig seizoen Ronaldo favoriet vond om zijn doelpunten ondanks dat hij niet belangrijk was bij het winnen van een belangrijke prijs. Iedereen weet ook wel dat Mourinho dondersgoed weet dat het gaat over 2012 en niet over 'een specifiek seizoen'. Mourinho is gewoon een hypocriete manipulator, eerste klas psycholoog en bij vlagen een ronduit rottig persoon in de media.

De uitreiking op zich heeft in mijn ogen niet heel veel waarde. De een hanteert namelijk andere criteria dan de ander en de een heeft andere voorkeuren dan de ander. Bovendien lopen er wereldwijd veel meer kenners en experts rond dan dat er mogen stemmen en hun oordeel wordt helemaal niet meegewogen. Mijns inziens kun je 'de beste speler ter wereld' het best kiezen op basis van statistieken. De enige 'menselijke' input wordt dan vertegenwoordigd doordat een comité van democratisch gekozen deskundigen gezamenlijk op zoek gaat naar criteria, naar welke statistieken van belang zijn en welk gewicht hieraan wordt toegekend. Vergelijkbaar met de waardes van spelers in Fifa of Pes.

Ronaldo, Özil, Iniesta, Casillas, Ramos, Alonso, Silva, Xavi, Agüero, Pirlo, Falcao, Drogba, Kompany en Touré Yaya zijn tot nu toe erg belangrijk geweest bij het winnen van een grote prijs. Messi, Rooney, van Persie, Busquets, Zlatan, Arteta, Benzema, Koscielny, Modric, Lampard, Ramires, niet, minder of hebben geen prijs gewonnen, maar zijn wel erg goed en belangrijk voor hun team geweest. In mijn ogen heeft Messi zich wederom onderscheiden, hij heeft weer zoveel goed werk geleverd. Zijn passes, creativiteit naar voren, dribbels, assists en doelpunten waren weer eens niet te evenaren. Als hem iets valt aan te rekenen dan is het een gebrek aan werklust in het pressie zetten en het falen op de belangrijkste momenten tegen o.a. Sevilla en Chelsea. Die momenten nemen mijns inziens niet weg dat hij het best gevoetbald heeft gedurende de eerste zeven maanden van 2012. Ik kan het begrijpen dat mensen toch meer belang hechten aan die paar cruciale momenten en hem daarom niet kiezen. Dan ga je eerder voor Ronaldo, Iniesta of misschien Agüero. Als een van die mensen maar niet luistert naar de naam José Mourinho. Oh wacht, dat doet 'ie wel, ondanks dat 'ie vorig jaar de hele wereld wel even moest vertellen dat Ronaldo met al zijn doelpunten hoorde te winnen.

4 augustus 2012 om 16:54

Volgens de beredenering van Mourinho betekend het dus dat Torres de gouden bal gaat winnen-_-! Snap niet dat hij vindt dat een teamprestatie moet meetellen bij een individuele prijs

4 augustus 2012 om 17:08

Grappig dat Mourinho ook vorig jaar zei dat Ronaldo hem moest winnen. Hij blijft met de dag zieliger worden.

4 augustus 2012 om 17:39

Haha wou het net zeggen! Hij zei ook dat de beste van de wereld degene is die WK voor clubteams won toen Inter dat was. Daarna zegt hij dat dat niet meer geldt wanneer Barca dat was.

Echt een hypocriet, langwekkend persoon. De enigen die nog in zijn manipulatie geloven zijn de meeste blinde Real fans(meeste!) en hersenlozen die makkelijk te manipuleren zijn.

4 augustus 2012 om 17:41

Voor deze twee psychopaten is Messi echt een obsessie,
Mourinhi is totaal heeeel zielig bezig inn media om zijn landgenootje de beste te maken.
Hij roept ieder dag in de media dat Ronaldo beter is zo dat Ronaldo alle aandacht krijgt.

Messi heeft laten zien dat mensen van een eeuw geleden laten zien.
Messi heeft records van 75 jaar gelden verbroken, hij heeft 5x in de CL gescoord wat nog niemand iss gelukt sinds bestaan van de Cl
Elke jaar topscorere in de CL ( zwaarste competitie ter wereld).
Ronaldo scoort vorig jaar 50 en Messi gaat met blind ogen er over heen.
Hele Portugeese media was zwaar ontvereden met Ronaldo's Ek.

Dat hij Van der Wiel voorbij ging wil niet zeggen dat hij een goede EK heeft gedraaid. Man man man wat kunnen sommige hypocriet zijn.
Mourinho de nachtmerrie is Messi en hele Barcelona.
Deze twee moet je echt niet serieus nemen.
Als wij Mourinho moeten geloven dan moeten wij 100 gouden ballen hebben, of de gouden bal moet naar een speler van M. City, want die zijn kampioen geworden in een zware competitie. Aangezien de gouden bal naar iemand gaat die de landstitel won. Als het alleen om prijzen gaat dan zal niemand in anmerking komen dan Casillas die de landstitel won en het EK. Zwaar hypocriet van Mourinho.
Een goede coach maar een hele jaloerze als het om Messi en Barca gaat.

Deze mensen weten totaal waar de gouden bal om draait en zijn niet dom, maar doen dom overkomen omdat zij weten als zij de waarheid vertellen dat Messi hem zal krijgen.

Gouden bal gaat om beste speler en niet wie landstitel heeft gewonnen.
Messi speelt beste voetbal ooit, niemand kan aan hem tippen. Hij is gewoon een klasse beter dn Ronaldo. Zo lang er Messi is dan moet Ronaldo alleen maar genoegen nemen met 2e of 3e plek.

4 augustus 2012 om 18:21

Ik wil zijn face zien als Messi de gouden bal wint!!!

4 augustus 2012 om 19:41

De Spaanse is in de breedte absoluut niet de sterkste competitie van de wereld. Dat is toch echt de Engelse. Wat een onzin van die man. En over Ronaldo, eigenlijk heeft ie het best wel verdiend.

5 augustus 2012 om 04:13

Mourinho begrijpt niet dat de Gouden Bal een individuele prijs is, en dus niet gaat om teamprestaties. Nou is Ronaldo dan wel vaak doorslaggevend bij Real, de Real die landskampioen werd in Spanje, maar dat kan net zo goed niet zo zijn. Als er ergens bij een subtopper een geweldenaar rondloopt, kan die geweldenaar de Gouden Bal winnen, ongeacht wat het team presteert, zelfs al worden ze laatste in de competitie. Dus zijn theorie slaat nergens op en Messi maakt een gigantische kans om die Gouden Bal te winnen. Hij heeft namelijk individueel mogelijk zijn beste seizoen in zijn carrière achter de rug, terwijl het team mogelijk de slechtste seizoen van deze generatie achter de rug heeft.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

Voetbalzone video

Real Madrid

Stand
Selectie
Actuele wedstrijden
 TeamPnt+/-
1.Barcelona9470
5.Valencia6213
Voor de complete stand: Primera Division
SpelersPositieW
Cristiano RonaldoAanvaller3434
Luka ModricMiddenvelder313
Ángel di MaríaMiddenvelder307
Mesut ÖzilMiddenvelder309
Karim BenzemaAanvaller2910
PepeVerdediger281
Xabi AlonsoMiddenvelder280
Voor de complete selectie: Clubpagina Real Madrid.

477 fans
Coach, 50 jaar
SeizoenClub
2010-2013 Real Madrid
2008-2010 Internazionale
2004-2007 Chelsea
2002-2004 FC Porto
2001-2002 União de Leiria
Laatste voetbalnieuws

'De reden dat Real niets gepresteerd heeft is het gedrag van Mourinho'

José Mourinho neemt na dit seizoen afscheid van Real Madrid en vertrekt met een Spaanse landstitel, de Copa del Rey en de Spaanse Supercup achter zijn naam. De prijzenkast werd dus...Lees verder

In de wandelgangen

Zaterdag 25 mei
Wayne Rooney kan in Parijs een duizelingwekkend bedrag gaan verdienen. Lees verder

Uitgelichte documenten

Achtergronden
Populair actueel
Archief

Clubexperts

Actueel
Populair
Klassiekers
Titel
Beoordeling
Titel
Beoordeling

Bekijk onze Clubexperts

Titel
Beoordeling

Online Soccer Manager

Online Soccer Manager OSM

(Advertorial) Word nu ook manager van je favoriete voetbalclub. Laat de wereld zien dat jij de beste manager bent! Meer...

Voetbalzone is wettelijk verplicht toestemming te vragen voor het gebruik van cookies. Deze hoef je eenmalig te accepteren. Wij maken gebruik van functionele cookies en cookies voor het beheer van webstatistieken, advertenties en social media. De cookies bewaren geen persoonsgegevens en zijn dus niet aan een individu te koppelen. Klik op accepteren als je al geïnformeerd bent over het gebruik van cookies. Meer weten over cookies en hoe je deze uit kunt schakelen?
Pagina gegenereerd in 0.25 seconden.