Voetbalzone

Wenger: ‘Anderhalf miljard mensen, maar waar is hun Messi of Ronaldo?’

Maandag, 9 juli 2012 om 12:13

Arsenal gaat deze maand tijdens de voorbereiding op het nieuwe seizoen op tour door Azië en trainer Arsène Wenger, die in het verleden in Japan werkte, kijkt ernaar uit om terug te keren op het oosterse continent. De Franse oefenmeester vraagt zich alleen af of de Aziatische jeugdopleiding beter kan.

/

The Gunners bezoeken achtereenvolgens Maleisië, China en Hong Kong en bij een eerder verblijf in China bleek Arsenal erg populair, vertelt Wenger op de officiële website van zijn club. “We hadden een persconferentie in Hangzhou en de mensen in de zaal wisten meer over de club dan ik. Een verrassing was ook dat de Chinezen heel gepassioneerd zijn als het hun sport betreft.”

Mede daarom vindt de Fransman het vreemd dat een reusachtig land als China geen ‘fantastisch voetbalelftal’ heeft. “Mijn advies is dat ze spelers beter moeten opleiden. Er wonen in China anderhalf miljard mensen, maar waar is hun Lionel Messi of Cristiano Ronaldo? Dat is het probleem van het Chinese voetbal, en het is te verhelpen door de opleiding te verbeteren”, meent Wenger.

Poll

Denk je dat China op korte termijn een goede nationale ploeg krijgt?

9 juli 2012 om 12:16

Daar heeft Wenger zeker een punt.

Tussen die 1,5 miljard mensen moeten echt wel goede voetballers zitten. Echter worden ze niet zo opgeleid als in europa en wordt er weinig gescout in Azie.

9 juli 2012 om 12:26

het is gewoon een kwestie van tijd... alles evolueerd..

china heeft en(nu nog) onder een dictatuur geleden.... andere prioriteiten dan voetbal daar..

mss heeft indie in het jaar 2050 wel een topcompetitie!

potentieel zit er zeker in maar.. europa zal zich even moeten moeien en laten zien hoe het moet..
dit zal europa wel goed uitkomen maar.. wie weet zet china in de komende jaren een even goede topcompetitie als europa neer... who knows....

9 juli 2012 om 13:18

Alles evolueert, agree, maar daarom is het nog geen kwestie van tijd. Want waarom loopt er in de verenigde staten niet een Messi of Ronaldo rond? Juist ja, het heeft ook te maken met welke sporten er beoefent worden. In China is voetbal lang niet zo hot als men denkt. Ze vinden de Europese competitie leuk om te kijken, als er een grote club langs komt, dan gaan ze zich er massaal in verdiepen weten ze er meer van dan menigeen.

Europa hoeft zich helemaal niet te bemoeien met de Chinese jeugdopleiding. Ze moeten het op hun eigen manier doen, ze kunnen namelijk prima opleiden, aangezien ze in diverse sporten toch echt wel wereldtoppers hebben.

Dan nog een kleine aanvulling op Topossnick, wat is de meerwaarde van meer scouten in Azië? Als er daar een type Messi of Ronaldo rondloopt, dan weten de clubs dat snel genoeg hoor. Er hoeft daarom niet meer gescout te worden om een betere competitie te worden. Japan brengt als kleiner Aziatisch land meer voetballers voort, maar dat komt omdat er daar wel een leuke competitie is.

9 juli 2012 om 13:24

In China niet, maar in Japan & Zuid-korea is voetbal verreweg de grootste sport, vooral in Japan leeft het echt onder de mensen.

9 juli 2012 om 13:33

In Japan is honkbal toch echt een stuk groter..

9 juli 2012 om 17:06

Chinezen hebben te maken met twee beperkingen.

Ten eerste is voetbal geen volkssport zoals in Europa, Afrika en Zuid-amerika. In China gaan ze liever een potje pingpongen of dammen.

Ten tweede hebben Chinezen geen fysieke aanleg voor voetbal. Ze zijn te kort voor verdedigers en veel te statisch voor aanvallers. Er bestaat geen Chinees met exceptionele snelheid en kracht. Daar hebben zij de bouw niet voor. Daarentegen hebben Chinezen wel een ijzersterke mentaliteit. Dat wel.

9 juli 2012 om 18:44

Jouw tweede verklaring is een beetje kort door de bocht.
Ten eerste spreek je over 1,5 miljard mensen. Chinezen uit het Noorden zijn bijv. een stuk groter dan hun Zuidelijke landgenoten. De gemiddelde lengte is in Noordelijke delen niet lager dan sommige Europese landen.
Daarnaast moet je je niet teveel laten leiden door postuur. Veel van die gasten hebben veel kracht in verhouding tot de grootte van hun spieren. We kennen allemaal wel een Chinees/z-o Aziaat uit de omgeving die een kracht bezit die je niet verwacht.
Wat betreft snelheid doen ze niet echt significant onder voor andere volkeren behalve sommige groepen met een West-afrikaanse (sprint)gen. Z-O Aziaten hebben vaak juist een grote start-snelheid, wat nodig is bij het voetbal (kijk naar sprintafstanden in het langebaanschaatsen en shorttrack)

laatste argument: Barca

9 juli 2012 om 19:14

Is dat serieus je verklaring? Er bestaan namelijk altijd wel uitzonderingen. Verklaar waarom het Chinese basketbalteam zo succesvol is? Basketbal is namelijk veel fysieker dan voetbal en je moet er ook gemiddeld wel langer voor zijn. Verklaar waarom Chinezen het turnen altijd domineren? Daar moet je toch aardig sterk voor zijn. En niet te vergeten het gewichtheffen. Je eerste argument is zeker waar, maar je tweede

9 juli 2012 om 21:40

De Westerse cultuur spreekt veel Chinezen gewoon aan. Het voetbal wat hier gespeeld wordt spreekt tot de verbeelding. Maar dat betekend nog niet dat ze het zelf ook willen beoefenen. Andere sporten voeren nog steeds duidelijk de boventoon en daar zullen jaren overheen gaan voordat daar een kleine verandering in is op te merken.

10 juli 2012 om 15:42

@ de.cobra

Ik had het meer over snelheid met de bal. Dat is natuulijk anders dan sprinten zonder bal. Maar bedankt voor de info. Ik wist niet dat de Noordelijke Chinezen net zo lang zijn als in Europa.

10 juli 2012 om 15:44

@ mehmeh

Ik heb het over fysieke kracht aan bal. Turnen en gewichtheffen staan daar los van. Tot op de dag van vandaag bestaat er geen fysiek sterke Chinees in het voetbal.

9 juli 2012 om 12:47

Echte topspelers als Messi en Ronaldo zijn zo goed, omdat ze zelf hun identiteit kwijt kunnen in hun spel. Het zijn (ook al zijn het teamspelers) van origine individualisten die vrij zijn. China is wat dat betreft nog veel te rechtlijnig om echte creatievelingen op te leiden. Dat zit (nog) niet in hun aard.

Daarbij komt dat van die 1,5 miljard mensen, ruim 1,4 miljard wel met andere zaken bezig zijn dan met voetbal. Het mag dan een rijzende economie zijn, het is nog niet voor iedereen koek en ei

9 juli 2012 om 13:00

Veel mensen hebben ook geen geld of in competitie verband te voetballen of ze hebben geen tijd omat ze werken. In India mogen sommige mensen niet voetballen vanwege het geloof en allerlei andere zaken, maar dat is niet erg. Hoe eerder die economie ook goed is hoe sneller het zal gaan gebeuren dat ze op andere gebieden ook hun geld gaan uitgeven.

9 juli 2012 om 13:04

In India speelt men ook liever cricket dan voetbal en laat ze daar nou weer wel heel aardig in zijn

9 juli 2012 om 13:13

Volgens mij raak je daar de kern. In China zijn andere sporten veel belangrijker dan voetbal. Als iemand dan een geweldig atletisch vermogen heeft zal die op jonge leeftijd al richting een andere sport worden gemanouvreerd dan richting het voetbal. Turnen, Zwemmen, Badminton, Basketbal, Volleybal en Tennis worden allemaal belangrijker gevonden dan voetbal. Als alle eventuele toptalenten worden dus opgeslokt door zeer actieve scouts van andere sporten en als dit niet gaat veranderen denk ik dat voetbal in China nooit zo groot gaat worden als in de rest van de wereld. Al moet ook aangetekend worden dat er inmiddels zwaar in geinvesteerd wordt, maar meer op de manier zoals dit ook in de VS gebeurt, door oude sterren te laten spelen om de competitie aanzien te geven.

9 juli 2012 om 14:27

Voetbal is dan ook niet de populairste sport.. Daarnaast is er veel armoede, hebben veel mensen geen tijd en geld om naar een voetbalclub te gaan..
Als China ook een voetballand zou worden, zouden ze ongetwijfeld een land van grote waarde kunnen worden..

9 juli 2012 om 12:18

sjonge ben ik de enige die er in gelooft.. Ik geloof best dat het een aardig voetbalelftal kan worden als er genoeg geinvesteerd wordt in opleiding en infrastructuur..

9 juli 2012 om 12:32

Ik denk niet dat jij de enige bent die er in gelooft dat een land met 1.5 miljard inwoners potentieel een goed voetbalelftal kan hebben..

9 juli 2012 om 12:37

ga na een kleine 100x zoveel inwoners als nederland dat zou toch moeten betekenen dat je in potentie enorm veel goede voetballers moet hebben

9 juli 2012 om 12:49

nee maar ik reageerde vrij laat en na mijn ja was de poll die nog bij mij op 0% sloeg.. .. Vandaar trouwens, had ik ook in 't berichtje moet zetten

9 juli 2012 om 15:37

Je moet er trouwens rekening mee houden dat er staat 'op de korte termijn'. Ik weet zeker dat het overgrote deel er ook zeker van is dat China enorm veel voetbal-potentieel heeft, maar ik ben ook van mening dat ze dat er niet zomaar uit kunnen halen (op de korte termijn dus).het opzetten van opleidingen duurt een tijdje, en om ze dan ook nog succesvol te maken duurt nog wat langer.
De jeugdopleiding van Arsenal is dacht ik pas in 1998 opgezet door Wenger, en pas deze jaren beginnen de eerste vruchten zich af te werpen (wilshere, Afobe, Aneke, Lansbury, etc)

9 juli 2012 om 12:53

je kan geen aardig voetbalelftal maken met 1,5 miljard mensen waarvan er mischien maar 10 miljoen voetbal leuk vinden.
Het probleem daar is gewoon dat alle kinderen daar die hier beginnen met voetbal daar gaan tafeltennissen of badmintonnen of iets anders.
voetbal moet daar gewoon DE sport worden dan komen de messi's en ronaldo's vanzelf

9 juli 2012 om 13:09

Hoe kom je er bij dat er maar 10 miljoen mensen voetbal leuk vinden? Daarnaast is dat nog altijd meer dan in Nederland, die toch best een aardig nationaal elftal hebben dacht ik zo.

9 juli 2012 om 14:50

ik geef 10 miljoen als voorbeeld dat voetbal niet erg leeft daar.
en dan hebben ze er wel meer als nederland, en dan komt de opleiding erbij kijken, zoals wenger zegt

9 juli 2012 om 12:19

Het voetbal leeft in die landen nou een maal
Inderdaad Jammer dat daar weinig goede voetballers vandaan komen maar er zijn natuurlijk wel talenten daar maar dan moet je wel goed gaan zoeken daar:
Als er daar word geinvesteerd in de jeugdopleiding Kunnen die landen zeker een goed elftal krijgen.

Wenger heeft hier zeker een punt.

9 juli 2012 om 12:19

Zoals vd Gijp al zei. ze hebben op dit moment in China al een heel aardig elftal. China heeft volgens mij zijn pijlen nu echt gericht op voetbal en als zij hun omstreden trainingswijzen erop gaan toepassen zal daar binnen een aantal jaren een kampioenswaardig elftal staan met mogelijk 1 of 2 wereldsterren. Kijk naar hockey. Van een elftal dat niet bestond zijn ze binnen 10 jaar zowel bij de mannen als de vrouwen wereldtop geworden. China neemt op elk gebied de wereld over.

9 juli 2012 om 12:48

@jokes_on_you

Dat van hockey is gewoon schandalig hoe dat gelopen is, ik hoorde toen tijdens de os in peking van zo'n commentator dat dat korfballers waren die gewoon met een veel te zwaar trainingsschema gemarteld werden, dat moet je ook niet willen.
Maar het probleem in China is dat het scouten heel lastig is, omdat de meeste niet genoeg geld hebben om bij een amateurclub te spelen, denk ik. En dan nog, dan kunnen ze niet allemaal bij de grote clubs spelen omdat de oppervlakte daarvoor te groot is, dat is eigenlijk het geheim van Europa. Als er nu in de regio maar één goed team is, gaat iedereen daar heen en heb je niets aan de tegenstander.

9 juli 2012 om 12:20

Geloof niet dat het alleen met opleiding te maken heeft. Heeft ook voor een groot gedeelte met de cultuur te maken.

9 juli 2012 om 12:35

Natuurlijk moet er een voetbalcultuur zijn om te beginnen. Maar cultuur ook dynamisch en zodra China beter wordt in het voetbal, wordt de sport ook populairder.

Maar opleiding is ontzettend belangrijk. Ik zag laatst een samenvatting van Barcelona U11 en ik schrok gewoon wat ik zag. Belachelijk goed positiespel van jochies zonder okselhaar.

9 juli 2012 om 12:45

Dat filmpje zat ik ook pas te kijken; verbazingwekkend zeg.

Het positiespel was bekoorlijk; de wingers werden telkens perfect in stelling gebracht door spelers die ten eerste de bal goed aannamen, goed opendraaide en vervolgens speelde ze de bal perfect door; dit alles op hoog tempo.

een systeem dat met de paplepel word ingegoten.

Overigens heeft Wenger het vaker over Aziatisch en Amerikaans voetbal gehad; hij vertelde dat daar de toekomst ligt.
( Veel mensen, enorm gediciplineerd en gemotiveerd. )

9 juli 2012 om 12:53

ja was het niet usa-barcelona vs (weet niet meer wie).. een ploeg samengesteld uit de jeugd maar eigenlijk niet officieel in verband met barcelona....

9 juli 2012 om 13:01

Klopt, Barcelona-usa, gestoeld op het Barcelona model aan de hand van Barcelona-coaches. De focus op balbezit en de eerste aanname, echt bijzonder. Aan de andere kant moet je jonge spelers ook niet volstoppen met te veel opdrachten, dat gaat ten koste van de creativiteit.

9 juli 2012 om 13:04

ja inderdaad dat was het... het was tegen u11 van arsenal en tegen nat elftal van spanje! beiden vlot gewonnen inderdaad...

mja ergens heb je wel gelijk maar ik moet zeggen dat deze kerels al redelijk creatief waren... jzs..

9 juli 2012 om 12:20

Misschien zijn ze daar in China wel met iets anders bezig dan voetbal. Je moet niet vergeten dat die mensen het daar een stukje zwaarder hebben dan in Europa. Voetbal is ook niet de grootste passie in het algemeen voor de Chinezen. In Afrika heb je dat toch meer.

9 juli 2012 om 12:21

Om maar eens een open-deur in te trappen... alsof hij hier iets nieuws vertelt.

9 juli 2012 om 12:23

Ik durf 100% te beweren dat er in de hele wereld minstens 20 jochies rond lopen die veel beter dan Messi zijn, voornamelijk idd in China o.i.d. Alleen worden deze jochies nooit ontdekt omdat ze al vanaf hun 4e in de kinderarbeid moeten werken en zo nooit de kans krijgen om met een bal te spelen, laat staan in een team voor een club.

Dit zal voorlopig ook wel niet veranderen, al is het professionaliseren van jeugdopleidingen daar natuurlijk wel een goeie stap toe.

9 juli 2012 om 13:06

Zo kan je voor elk beroep wel wereldwijd minstens 10 mensen vinden die het beter kunnen.
Daar is voetbal geen uitzondering in.
dit zijn alleen maar opendeuren waar we verder niks mee kunnen...tenminste... niet op deze site.

@tim T....
het voetbal leeft juist niet in dit soort landen.
Als het voetbal wel zou leven als bijvoorbeeld in Zuid Amerika of Afrika....dan was het chinees voetbal waarschijnlijk ook veel groter geweest. met zo'n groot vijver om uit te vissen.

9 juli 2012 om 16:28

Oneerlijk verdeeld hé, deze wereld

9 juli 2012 om 12:24

China kan denk ik niet echt spelers opleiden, ze kunnen denk ik alleen spelers die op leeftijd zijn naar hun clubs halen door 'n hoog salaris te bieden, bijvoorbeeld spelers als Didier Drogba, Nicolas Anelka en Seydou Keita.

En ik denk dat doordat die Chinese clubs zulke oude spelers binnen halen, daardoor denk ik dat deze jongens jonge talenten in de weg lopen.

9 juli 2012 om 12:32

Dus deze 3 spelers... of misschien 5 tot 10 uit Europa lopen heel de jeugd van China in de weg?

Is dnek ikw at ver gezocht. Lopen verder amper buitelandse spelers nog. Maar er gaan veel Chinese jongens gewoon niet op voetbal, omdat ze moeten werken vanaf jonge leeftijd al.

Hebben de luxe vanhier niet daar.

9 juli 2012 om 12:39

Nee, niet deze drie spelers.

Ik denk dat de Chinese clubs nog meer grote namen gaan halen en die lopen, denk ik, dan Chinese talenten in de weg, als die er zijn.

9 juli 2012 om 13:10

@rochester...

Maar die Grote namen die AL die talenten in de weggaan staan...die moeten dus NOG gehaald worden, maar waar zijn die talenten NU dan.

9 juli 2012 om 14:09

@schorpioen : Jij begrijpt mijn punt!

Juist als er een paar top splers komen zal dit juist motiverend werken en meer spelers trekken naar de clubs. Kijk Rusland, begon ook met over de top buitlanders en hebben nu ook steeds betere spelers uit eigen land.

9 juli 2012 om 12:26

Beetje krom om te zeggen als er meer mensen wonen dat er genoeg goede voetballers moeten zijn?

Voetbal is in China nou eenmaal niet zo groot en de cultuur is daar heel anders, dan in het vrije Europa.

9 juli 2012 om 12:33

Als wij in Nederland al wereldsterren kunnen voortbrengen, moeten zij dat zeker kunnen! 20 spelers 1.5 miljard mensen, met een goede jeugdopleiding moet dat makkelijk een team van wereldklasse kunnen worden. Dat is dus de taak van de Chinese voetbalbond, om het voetbal aantrekkelijker en de jeugdopleidingen beter te maken. Wellicht kunnen ze hetzelfde doen als bij andere sporten en zoals het voetbalinstituut Clairefontaine in Frankrijk. Talentjes in een instituut klaarstomen voor het grote werk.

9 juli 2012 om 13:54

China heeft al decenium's lang de meeste inwoners.

Maar noem jij maar een handvol goede Chinezen die echt wereldtop zijn geweest in de laatste 50 jaar. Daar kom je niet op, want die zijn er niet.

Het is makkelijker om het te zeggen, dan dat de werkelijkheid is.

9 juli 2012 om 14:30

Allereerst is het decennia, niet decenniums, maar dat terzijde.

Ik zegt toch ook helemaal niet dat ze wereldtoppers hebben of gehad hebben, ik zeg alleen dat de potentie er zeker is. Als China onze infrastructuur en jeugdopleidingen zouden hebben, zou het land met stip op 1 op de wereldranglijst staan. Daarom zeg ik ook dat het een idee zou zijn om een opleidingsinstituut op te richten, zoals China voor andere sporten ook gedaan heeft. tuurlijk is het makkelijker te zeggen, maar dat is met zoveel dingen. Maar dat de mogelijkheid een groot voetballand te worden er is, staat buiten kijf.

9 juli 2012 om 12:26

Logische vraag van Wenger. Hetzelfde geldt op sportgebied nog sterker voor bij India, meer dan een miljard mensen maar geen fatsoenlijk voetbalelftal of tenniser te bekennen. En op de Olympische spelen zie je ze ook haast nooit. China is wat dat betreft toch een stuk verder. Vreemd.

9 juli 2012 om 15:36

China is er heus wel mee bezig nu. Voetbal heeft pas echt een opleving daar gekregen toen het WK eindelijk in Azie werd gespeeld.

9 juli 2012 om 12:26

Het heeft meer met de cultuur te maken. In China heb je weinig topsporters die voor lange tijd meegaan. Er rust namelijk een hele grote druk op de schouders van een speler die goed presteert. Deze wordt gebombardeerd tot de nieuwe verlosser van China. Kijk maar een in andere sporten. In elk sport komt er wel een Chinees die zich kan meten met de top, helaas is dit maar voor 2/3 jaar. Vervolgens zit er zoveel merchandising omheen, dat ze zich daarin begraven.

Als voetbal wat meer in China zit, zal het hiermee ophouden. Wanneer je 4/5 grote talenten opleidt, zal de druk minder groot zijn.

9 juli 2012 om 12:27

Op dit moment is de VS het machtigste land ter wereld. Over 10 jaar is dat China en wellicht over 20 jaar ook nog India. Die landen hebben jarenlang lopen sukkelen, maar krijgen nu de economie op de rit en dat is zo ongelooflijk belangrijk. Je ziet al op de OS dat de Chinezen verreweg de meeste gouden plakken binnen halen. Straks zal dat met het voetbal ook zo gaan. De Chinezen gaan de wereld veroveren.

9 juli 2012 om 12:40

@ Jtw

Wat een onzin. Op elk gebied ligt China ver maar dan ook ver achter op de VS. Ja er wonen meer mensen maar daar is ook alles mee gezegd. De economie groeit daar nu zo hard omdat het zover achter lag op het Westen. Daarom kan het zo hard groeien maar je ziet dat de groei daar nu al oververhit raakt waardoor de groei zal gaan afzwakken. En wanneer ze in de buurt komen van het niveau van de VS en Europa dan zullen ze gewoon op hetzelfde niveau meegroeien.

In het voetbal zie ik China wel een belangrijke speler worden. Maar de VS overigens ook. Je ziet de sport in beide landen rap populairder worden. In de VS zijn de faciliteiten al aanwezig en in China vooral de mentaliteit dat daar met de paplepel ingegoten word. Ik denk dat beide landen op het WK over een jaar of 14-20 dan ook een rol van betekenis zullen gaan spelen.

9 juli 2012 om 13:13

China gaat de VS echt wel inhalen hoor. Er zijn 4-5 keer zoveel Chinezen als Amerikanen, daar kan je niet tegen opboksen.

9 juli 2012 om 13:29

Dat heeft er helemaal niks mee te maken. Duitsland heeft ook maar 60 miljoen inwoners en is financieel 1 van de sterkste landen op de wereld. De grote van je bevolking zegt helemaal niks.

9 juli 2012 om 15:39

Ik wil mijn mede Ajacied niet afvallig zijn, maar ben je soms vergeten dat VS heel veel miljarden schuld hebben lopen bij China? Dus dat China ''ver maar dan ook ver achter op de Vs'' staat ''op elk gebied'' klopt voor geen kant.

Economische denktanks hebben terecht al aangekondigd dat met name door die torenhoge schulden van de VS landen als China en India ze binnenkort inhalen. VS heeft door mensen als Dubya veel aanzien verloren. Rijkste man ter wereld is niet voor niks een man uit Mexico

9 juli 2012 om 17:47

Gast alle landen hebben enorme staatschulden bij elkaar. Overigens zijn het niet echt schulden want het zijn vooral opgekochte staatsobligaties. Dat is juist het grappige. Wanneer de economie van de VS instort dan is het probleem in China groter dan in de VS aangezien China dan 1 biljoen dollar ziet verdampen. Wanneer de dollar zakt dan is het probleem in China groter dan in de VS. M.a.w China is juist grotendeels afhankelijk van de schuld die de VS bij China heeft. Net zoals Japan dat voor een groot gedeelte is. Het is een beetje hetzelfde als de bank en de lener. De bank is niet blij wanneer jij failliet gaat en je je hypotheek dus niet meer kunt betalen. Aan de andere kant ben jij ook niet blij als jou bank failliet gaat omdat jij dan in de knel komt met je hypotheek.

Het Brutonationaalinkomen van de VS is ruim 13 biljard daar waar dit van China net boven de 3 biljard zit. De militaire macht van de VS is vele maar dan ook vele malen groter en veeeele malen geavanceerder.

Ik adviseer je om even te gaan Googlen en binnen 10 minuten zul je genoeg info gevonden hebben die je ongelijk bevestigd. Zoals ik al zei de economie van India en China groeit op dit moment harder dan waar dan ook in de wereld maar dat komt dan ook dat ze een enorme inhaalslag moeten maken op het westen waardoor het mogelijk is om die te maken. .
China groeit nu hard omdat de arbeidskrachten erg goedkoop zijn. Deze krachten worden nu maandelijks duurder en de inflatie stijgt flink in China. Hierdoor gaan de salarissen ook omhoog waardoor ze uiteindelijk zo zullen stijgen dat het voor ondernemers niet meer rendabel is om in China te produceren omdat het over een paar jaar net zo duur is om arbeidskrachten te huren als in andere Westerse landen.
Het enige verschil is dat is dat de VS niet meer de enige wereldmacht is maar dit met China moet delen over een jaar of 10. Maar de kans dat China de VS voorbij zal gaan dat is zeer klein. En zodra de Europese Unie wat stabieler word zij de 3e zijn.

Maar dat is een hele andere discussie die niet gevoerd hoeft te worden op een voetbalsite .

9 juli 2012 om 12:28

Nou weet ik niet veel van China, maar er moeten toch wel goede voetballers rond lopen. Wenger neemt wel twee extreme voorbeelden ik bedoel een Messi komt eens in de 25 jaar voor in de voetballerij en Ronaldo is een soort prototype voetballer waar veel fysiek mogelijk is om zover te komen.

9 juli 2012 om 16:35

Raffaello,

Ik durf te wedden dat er in China zeker 20 jochies zijn die beter zijn dan Messi. Deze talenten komen alleen nooit naar boven omdat ze daar al vanaf hun 4e aan het werk worden gezet, in de fabriek of op het land, en zo geen tijd hebben om te voetballen, of zich aan te melden voor een club.

Buiten dat is het voetbal ook nog lang niet zo populair in China. Als dat zou veranderen, dan domineert China over 20-30 jaar gewoon de voetbalwereld

9 juli 2012 om 12:31

Een land als China zal denk ik binnen een periode van 15 jaar echt een wereldmacht zijn als het over voetbal gaat. Geld zit er zat en wanneer deze mensen hun trainingsmethoden gaan toepassen krijg je me toch een stel atleten daar.... Je ziet nu ook dat ze dmv. het aantrekken van spelers met een grote naam (drogba & Anelka) voetbal populairder willen maken daar en ik denk dat ze dat zeker gaat lukken.

9 juli 2012 om 12:35

Tjah, Wenger vergeet er ook wel bij te zeggen dat er van dat anderhalf miljard maar een heel klein deeltje op ons welvaartsniveau leeft. Niet te vergelijken natuurlijk. Ondanks hun groei en economische cijfers is en blijft China in de praktijk vooralsnog grotendeels een ontwikkelingsland.

Daarnaast zit je ook nog met het feit dat voetbal daar waarschijnlijk niet in de top 5 van nationale sporten voorkomt. Als het al in de top 10 staat. Schijnt weliswaar vrij populair te zijn om te bekijken, maar niet om zelf mee te beginnen.

9 juli 2012 om 12:47

Meen je dat nou echt? Druk dat 'heel klein deeltje' eens uit in cijfers. ( > 15 miljoen mensen die meer dan 80 duizend dollar verdienen per jaar) Dat is nog altijd meer dan wat er in Nederland of Belgie rondloopt.

Heb je de turn en tafeltennis van China gevolgd en de bijbehorende opleidingen en decipline?

Het ligt dus niet aan de mogelijkheden maar aan de culturele belang dat gehecht wordt aan voetbal. Er zijn nu meer liefhebbers dan ooit tevoren en dan is het dus tijd om er wat van te maken en projecten te starten voor het begeleiden van talenten die er ongetwijfeld er zullen zijn.

Als ze alleen de helft van de toewijding en dicipline tonen als bij chaolin kung-fu dan komen ze al gauw tegen de wereldtop aan.

Wenger ziet mogelijkheden en die liggen er zeker. China heeft wel de hulp van grote clubs nodig om hun talenten te scouten

9 juli 2012 om 13:21

@proudgunner...

Ik denk niet dat we Individuele sporten kunnen vergelijken met voetbal.
China doet het heel goed op de OS met individuele sporten, maar zullen weinig potten breken wanneer ze in team verband moeten presteren, want daar komen andere aspecten om de hoek kijken.

''als ze alleen de helft van de toewijding en dicipline tonen als bij chaolin kung-fu dan komen ze al gauw tegen de wereldtop aan.''

Ook dit valt daaronder...chinezen zijn heel erg individualistisch ingesteld...en zijn alleen met zichzelf bezig.
Is misschien ook niet zo gek...omdat de meeste chinezen al moeite genoeg hebben om maar net te overleven...en dus zullen hun prioriteiten anders liggen.

9 juli 2012 om 13:26

Je moet het niet zo persoonlijk opnemen hoor. Wenger heeft een punt dat er mogelijkheden liggen, maar hij schetst slechts een heel klein deeltje van het probleem.

Hij is het die het heeft over anderhalf miljard mensen hé. Dan lijkt het mij niet zo bizar om de kanttekening van de welvaart van de meesten erbij te plaatsen. Als drie kwart van die mensen arme boeren en arbeiders zijn die vanaf hun 12de 12u per dag moeten gaan werken, dan heb je weinig aan die aantallen wanneer het over voetbalopleidingen gaat.
Niks vreemds dus aan wat ik zeg, en je opmerking over die 15 miljoen en België en Nederland slaat dus nergens op.

En ik gaf dacht ik zelf ook al aan dat voetbal lang niet de grootste sport is in China, terwijl dat in Nederland (en in België na het wielrennen) wel zo is. Dat komt er dan ook gewoon nog eens bij.

9 juli 2012 om 13:31

@schorpioen
Hier kan het niet mee eens zijn. Een land dat heel lang onder het communisme heeft geleefd is juist erg ingesteld op het collectief. Bij turnen en ook bij tafeltennis wordt in groepsverband getraind. Chaolin en Tai-chi wordt in massale groepen beoefend en het is collectief

Ze zijn bovendien erg gehoorzaam aan hun leidinggevende (coach, aanvoerder etc..)

9 juli 2012 om 13:39

@proudgunner...

Ja...ik had al een vermoeden dat je daarmee zou komen;, maar als Land..heb je helemaal gelijk...maar als volk...zijn ze mede door het communistisch en brutal regime ...zijn de mensen heel erg introvert en alleen op zichzelf ingesteld.
Klinkt wel krom... dat geef ik toe.

Ja... het trainen van die sporten is collectief, maar als het puntje bij het paaltje komt en er wedstrijden gespeeld moeten worden....is dat toch altijd individueel.en zijn ze alleen voor zichzelf verandwoordelijk.
anders dan in het voetbal...en ja..ze luisteren misschien beter, maar zijn minder creatief.

9 juli 2012 om 13:53

@king_eric

Volgens mij is er hier een misverstand betreft het opleidingssysteem.

-voetbal neemt in populariteit toe
-het land bloeit op en het welvaartsniveau stijgt
-financiele mogelijkheden binnen het voetbal worden ingezien door rijke chinezen (topaankopen sponsoringen, gokbedrijven etc..)

Hieruit moet men dus ook aan de eigenproducten/talenten denken door voetbalscholen te openen met behulp van grote clubs als Arsenal.

Hierdoor worden dus ook Arme talenvolle chinezen van de straten geplukt zoals dat bij Brazilianen uit de krottenwijken en Afrikanen uit arme droppen wordt gedaan.

Het zou dus niet werken als er geen populariteit was en geen mogelijkheden maar die zijn er juist wel

9 juli 2012 om 12:39

Maar China heeft helemaal niks geen historie in het voetbal, daarom is het daar een stuk minder populair als hier

9 juli 2012 om 12:39

Zo vreemd is dat om verschillende redenen ook weer niet. Ten eerste heeft voetbal geen rijke geschiedenis in China en hebben ze dus een achterstand van heb ik jou daar. Ten tweede heb je te maken met een hele andere cultuur en instelling en hebben zaken als het communisme en de eenkindpolitiek ook niet echt mee geholpen met de evolutie van het voetbal. Daarnaast is het grote praktische probleem dat China zo'n immens groot land is, dat het heel veel moeite en geld zal kosten om structuur aan te kunnen brengen in de opleiding. Natuurlijk zal er ergens tussen die 1,4 miljard mensen wel een Messi rondlopen, maar die tijdig ontdekken, overhalen en opleiding is makkelijker gezegd dan gedaan.

9 juli 2012 om 12:41

Wenger heeft gelijk maar ik denk dat de meesten Chinezen te arm zijn om op voetbal te kunnen.
Misschien kan China gratis voetbalopleiding doen en als ze te slecht zijn word je teruggestuurd.
dan denk ik dat ze veel goede voetballers overhouden

9 juli 2012 om 12:58

@sjoerd1404

Als je te slecht bent wordt je teruggestuurd?!
Laat die kinderen kind zijn en laat ze gratis voetballen!
Gewoon een coach per 3 levensjaren ofzo en dan de beste doorsturen naar een stage bij een profclub, dan kunnen de arme mensen ook nog voetballen met begeleiding.
Moet je eens nagaan eigenlijk als de Chineese jeugd beter wordt, dan wordt de competitie aantrekkelijker en komen alle voetballers uit de omgeving naar China en nog meer wereldsterren die een monstersalaris verdienen. Ze kunnen daar zeker nog wat gaan bereiken!

9 juli 2012 om 12:43

Een messie of ronaldo kan je niet opleiden die worden geboren.

9 juli 2012 om 12:49

Ja, maar die moet je wel ontdekken en aan het voetballen krijgen ;

9 juli 2012 om 12:49

Stel dat Messi of Ronaldo al op 1 jarige leeftijd naar China waren geëmigreerd dan waren het nu niet de toppers die ze nu zijn hoor.. geloof ik helemaal niks van. Opleiding en voetbalcultuur zijn erg belangrijk.

9 juli 2012 om 12:52

Flauwekul. Uitzonderlijk talent heeft een brede onderlaag nodig. Die onderlaag is er in de landen waar de beste voetballers vandaan komen (of gevormd zijn).

9 juli 2012 om 12:59

@funk010

Ik ook.

ON: Ze moeten minstens 2 absolute toppers kunnen leveren als ze het systeem op de schop gooien. Gewoon iedereen gratis laten voetballen met een coach per 3 levensjaren, en de beste spelers doorsturen naar een profclub, dan zullen er al heel wat meer sterren doorbreken.

9 juli 2012 om 12:47

Het probleem van China is dat het een zeer groot en uitgestrekt land is waardoor het bijna onmogelijk is om een goeie jeugdopleiding neer te zetten over het hele land , daarnaast hebben ze op het platteland meer behoefte aan moderne riolering.

Hetzelfde geld natuurlijk voor een land als Rusland maar daar zijn bepaalde gebieden ook bijna niet te bereiken en zal er veel talent verloren kunnen gaan , voor je in China goeie jeugdopleiding hebt ben je wel 20 jaar zeker verder want je moet ook de juiste omstandigheden eromheen scheppen.

9 juli 2012 om 12:53

Die problemen hebben ze in Argentinie en Brazilie ook...

9 juli 2012 om 12:56

In veel mindere maten dan op het plattenland van China , dat gaat echt nog ongeveer terug naar onze middeleeuwen.

9 juli 2012 om 12:50

"voetbal, de sport waar een klein land groot kan zijn"

Voetbalkwaliteiten moeten wel een beetje in de aard van het beestje zitten. Hoe kun je anders verklaren dat er relatief veel goede voetballers uit Nederland komen. Daarbij komt dat de cultuur ook wel een beetje mee moet spelen. Vandaar ook dat Canada en Amerika ook geen absolute toppers hebben. Het is wat dat betreft (helaas willen Brazilie en Argentinie niet meewerken) een echte Europese sport.

9 juli 2012 om 12:53

Voetbal is dan ook niet zoals in Europa en zuid Amerika de nummer één sport in China.in China is ping pong denk ik de nummer één sport.dat is gelijk in de U.s.a.de U.s.a telt tegen de 300 miljoen inwoners.en die zitten nog eens niet dicht bij een simpele Europese top speler.wat gaan die dan een Ronaldo of Messi hebben.die steken minder tijd en minder geld in hun jeugd opleidingen.

9 juli 2012 om 12:54

Ik geloof dat het ook cultuur is. Zag een aantal jaar geleden de chinese jeugdploeg Oekraïne van de mat spelen. Allemaal mooi in systeem en opdrachten keurig uitvoerend, maar geen sprankeltje avontuur, geen improvisatie en geen leiderschap. Dat soort elementen zijn wel erg belangrijk. De Chinese cultuur cultiveert nu eenmaal geen individualisme. Daarnaast doen de moderne Chinezen niets anders dan het slecht immiteren van A-producten om die vervolgens veel goedkoper op de markt te dumpen. Ook daar is geen creativiteit voor nodig.
Ik denk dat het gewoon niet in hen zit.
De elementen die nodig zijn om een Messi of Ronaldo te zijn, of een volwassen ploeg op de been te brengen, worden niet gestimullerd in China. Ik denk ook dat dat bewust is, want voetbal, zo leetr de geschiedenis ons, kan een gevaarlijke revolutionnaire werking hebben.
Ten laatste moet je ook iets van een eigen competitie hebben waarin spelers zich kunnen ontwikkelen. De Chinese competitie is in-en-in corrupt. Je kunt met goed fatsoen niet van een competitie spreken. Heel veel wedstrijden zijn gefixed en oudere sterren komen er alleen maar geld ophalen.
Kortom, met een idee over jeugdopleiding alleen, zul je niet ver komen.

9 juli 2012 om 16:53

De Chinese cultuur cultiveert nu eenmaal geen individualisme.

Dat is al een tijdje voorbij. Chinezen zijn tegenwoordig enorm individualistisch. Vooral met jezelf bezig zijn en niet met degene naast je. Klinkt misschien lomp, maar als deze 'ikke ikke'-mentaliteit niet stopt, kan je nog zo'n goede jeugdopleidingen uit de grond stampen, maar het zal niet beter worden. Als ze de individualistische houding veranderen voor deze teamsport, dan kan er wat moois gebeuren.

9 juli 2012 om 12:54

Misschien zijn Chinezen gewoon niet zo goed in voetbal, net zoals veel Afrikanen beter zijn in rennen dan blanken.

9 juli 2012 om 13:05

Dat zou moeten betekenen dat Chinezen niet zo creatief en verfijnd zijn als anderen? Nu is dat creatieve aspect vooral een culturele aangelegenheid, dus dat kan je verhelpen middels goede opleidingen (itt het fysieke, waar Afrikanen zeker voordeel hebben). Maar je kan niet stellen dat Chinezen niet verfijnd zijn, in tegendeel zelfs. Wel eens gezien hoe die gasten ping-pongen ?

9 juli 2012 om 13:16

Haha, dat is echt belachelijk, absurd goed zijn ze in ping-pong. Al die Afrikanen zijn bizar sterk en snel dat wordt volgens mij gewoon met de paplepel ingegoten vanaf geboorte, fysiek aangelegd.

Wanneer de opleidingen in China structuur krijgen en er meer aandacht naar uit gaat kan je beginnen met het opmaken van de eerste balans, er zal niet direct een superster uitkomen maar alles heeft een begin en vergt tijd.

9 juli 2012 om 12:56

De messi van de 1.5 miljard indiers is ooh geland in Rotterdam zuid!!

9 juli 2012 om 12:58

Ik denk dat chinezen en aziaten in het algemeen nooit echt een factor gaan worden in het voetbal. Cultureel en genetisch hebben ze daar geen aanleg voor. Simpele dravers op posities waar geen creativitet verlangd worden kunnen ze wel aan, zoals een ji sung park of een rechtsback ofzo die netjes zijn taken uitvoert maar meer ook niet.

9 juli 2012 om 15:02

Oh nee? Heb je die Lee niet gezien bij Psv? Haalt als back gewoon de achterlijn van de tegenstander en levert zeer goede voorzetten af..

9 juli 2012 om 12:58

In China hebben ook een beperkte fysiek. En dat is niet het enige. doorgaans enigst kind en dus is de druk om te presteren vaak heel hoog. Ze maken lange dagen op school. Weinig tijd om uberhaupt het voetbal te ontdekken..

9 juli 2012 om 13:00

China krijgt een goede nationale ploeg, daar ben ik van overtuigd. Maar een Messi of Ronaldo zijn natuurtalenten die je niet kan 'maken' met een jeugdopleiding

9 juli 2012 om 13:08

China heeft geen voetbalcultuur maar hebben vele andere sporten waar zij goed in zijn, zoals; tafeltennis, badminton, vechtsporten, turnen, atletiek, etc. China behoort altijd tot de top 5 medailleklasse tijdens de Olympische Spelen, zowel de zomerse als winterse. China is een land dat meedoet aan zowat elke sport tijdens Wk's; Schaatsen, skieen, zwemmen, hockey, etc, noem het maar op.

Amerika heeft 500 miljoen inwoners, maar waarom hebben ze geen één echte topvoetballer of een club die de sterren van de hemel speelt. Ook zelfde verhaal als China, geen voetbalcultuur maar wel breed aanwezig bij alle andere sporten.

9 juli 2012 om 13:14

Na verloop van tijd zal er heus wel een talent voortkomen uit China maar voorlopig mijn inziens nog niet.
Waarom niet?
Voetbal is misschien qua entertainment wel volkssport nummer 1 in China maar inzake beoefening loopt het waarschijnlijk nog achter op badminton, tafeltennis en turnen. Net als in India cricket en hockey ook populairder zijn dan voetbal.
Hierdoor is het land ook niet gericht op het opleiden van voetballers maar wel hun traditioneel favoriete sporten. Hierin zie ik ook overeenkomsten met de Verenigde Staten waar voetbal nog steeds qua beoefening en professionaliteit achterloopt op de grote drie sporten van Usa: basketball, baseball en icehockey.
Met het meer openen van China komen er meer invloeden waardoor sporten als basketbal en voetbal enorm in populariteit gestegen zijn in het land.
Nu is het aan de overheid om die populariteit verder te stimuleren om inderdaad uiteindelijk een rol van betekenis te spelen op mondiaal voetbalgebied.

9 juli 2012 om 13:17

Die gaan net zo als de amerikanen in school verband spelen en dan komen de top teams van zelf geef het 15 jaar dan is het op een niveau nl portugal

9 juli 2012 om 13:22

nee laat die chinezen toch lekker pingpongen dat kunnen ze als geen ander

9 juli 2012 om 13:28

Het is een vraag die ik me al stelde tijdens het WK van 2002 toen Brazilie het opnam tegen China...

Er zijn 1 miljard Chinezen, 500 miljoen mannen, 1 pct van die 500 miljoen die voetbal spelen dus dat is 5 miljoen voetballers.

Je zou denken dat in een vijver van 5 miljoen (1/3 van de totale Nederlandse bevolking) er toch wel 20 absolute toptalenten zouden moeten zitten (0.0004 pct...).

Uiteraard zal het moeilijk(er) zijn om hen te detecteren in vergelijking met het rijke westen maar anderzijds : een voetballer van het niveau Messi of Cr.... Die worden niet ontdekt, dat is gewoon pure logica dat dergelijke jongens aan de oppervlakte komen drijven.

In Afrika zal de levensstandaard ook niet van het niveau in West-europa zijn maar daar komen talenten wel terecht...

Het kan enkel maar een kwestie van tijd zijn opdat een Chinees megatalent komt bovendrijven.

9 juli 2012 om 13:45

Voetbal techniek en talent heeft vrij weinig te maken met de levenstandaard, in dat geval zou er in Brazilië nauwelijks goede voetballers moeten voortbrengen. Dit is een kwestie van cultuur, smaak en denkwijze.

9 juli 2012 om 16:25

Mee eens maar de chineze cultuur is flink aan het veranderen door de groeiende welvaart en interesse in voetbal. Hoe groter de populariteit van voetbal hoe meer mensen het gaan beoefenen hoe mee talenten er zullen zijn. Met een beetje begeleiding moet men weldegelijk 20 toptalenten uit deze miljoenen kunnen plukken.

9 juli 2012 om 13:33

Voetbal leeft erg in Azië, in de gok industrie ja.

India en China hebben samen meer dan 2,5 miljard aan populatie, hoe kan het dat er geen enkele voetbaltalent tussen zit dat de (sub)top van Europa aan kan. Zelfs in de UK waar meer dan 1,5 miljoen Indiërs wonen breekt er enkel talent door.

9 juli 2012 om 17:12

Misschien zijn ze van nature gewoon minder goed in voetbal, of ze vinden andere dingen gewoon belangrijker in het leven. Het aantal inwoners zegt eigenlijk niet zo veel. Nederland een land dat in verhouding met andere landen erg klein is, weet toch altijd goede voetballers voort te brengen.

9 juli 2012 om 13:54

Hetzelfde geldt voor India, maar het probleem is dat het voetbal daar niet een belangrijke sport is. Cricket en Hockey zijn veel populairder. Je verdient als voetballer ook veel minder.

9 juli 2012 om 14:01

Zelfs Wenger begint nu al met een open sollicitatie,straks hebben ze niemand meer over bij Arsenal.

Waarschijnlijk lopen daar genoeg Messi's en Ronaldo's rond,maar zullen ze het nooit weten omdat ze nooit tegen een bal zullen schoppen.
Je kan wel 1.5mlrd mensen hebben,als 90% daarvan zich hun hele leven kapot werken,en nooit aan sport kunnen doen,dan zal het er ook nooit van komen dat ze dat soort spelers zullen vinden.

9 juli 2012 om 14:05

Nederland staat er goed op wat betreft het opleiden van spelers. Aangezien chinezen alles opkopen verwacht Ik ook dat ze wellicht een clubje opkopen en daar hun beste spelers willen stallen. Als je ziet wat ze allemaal van plan zijn in katendrecht (rotterdam) zal een paar miljoen voor een club geen probleem zijn.

9 juli 2012 om 14:07

Volgens mij leeft voetbal amper daar, in Europa of Zuid-amerika leeft het veel meer, dus meer aandacht, dus meer kinderen voetballen, dus worden talenten ontdekt.
In bijv. Amerika (is ook groot), weinig aandacht voor voetbal en ook weinig talenten. Maar miss gaat China net als Rusland ook ontwikkelen, ook al hoop ik het niet.

9 juli 2012 om 14:15

Dat heeft wenger makkelijk gezegd, waarom denk je dater in het grote VS geen goede voetbalclbus zijn? omdat American Football daar populair is. Niet in alle landen is voetbal de populairste sport.

9 juli 2012 om 14:33

Komt gewoon omdat voetbal daar niet zo leeft als in Zuid-amerika,afrika en Europa want in die continenten is voetbal 'de' sport. maar het komt er wel, Denk dat er in China meer spelers met grote potentieel zijn dan in Europa. Het enige verschil is dat in Europa dat potentieel word waar gemaakt. Kijk ik zeg niet dat China qua potentieel betere spelers heeft ik zeg gewoon dat er daar meer zijn want 1.5 miljard mensen. In Europa hebben we maar een half miljard mensen en hier hebben we echte toppers. En in China heb je 3 x zoveel mensen en zit er op dit moment geen een echte topper. Ik denk gewoon dat de Chinese voetbalbond het qua voetbal nu serieus moet aanpakken want als je 1,5 miljard mensen hebt moeten er sws rond de 25 jongens zijn die net zo goed kunnen worden als Messi,ronaldo,xavi,ozil,pique,casillias,neuer,puyo... noem maar op. Noem me niet gek want er moet van de 1,5 miljard mensen toch wel 20-30 jongens tussen zitten die met China wereldkampioen kunnen worden? (met de juiste opleiding enzo he)

9 juli 2012 om 14:55

In plaats van al die miljoenen besteden aan spelers als Anelka en Conca zouden ze het idd beter investeren in jeugd opleiding

9 juli 2012 om 15:28

Had er toen met een collega nog erover gehad. Hij was er van overtuigd dat China uit een groot vijver kan vissen en dus in niet al te lange tijd met een goed elftal op de proppen kan komen.

Maar voetbal leeft daar nou eenmaal niet zoals een Brazilie ofso.. dan kun je nog zoveel inwoners hebben..

9 juli 2012 om 16:28

Kjik hoe groot de fanbase van Manu, Real en Barca is in China.
Als deze clubs commercieel zo goed bezig zijn dan kunnen ze sportief het voetbal daar verder promoten en talenten kweken.
De cultuur is in verandering en het duurt niet lang meer

9 juli 2012 om 16:20

+/- 2 miljard mensen waar geen eens 11 sterspelers zijn. Met zo veel inwoners hoor je echt wel een nationale elftal te hebben alleen maar met sterspelers.

Ja, inderdaad. Ik zou ook eens even gaan zitten en diep nadenken hoe dat kan.
Het onmogelijke wordt gewoon letterlijk mogelijk gemaakt.

Vreemd.

9 juli 2012 om 17:08

Potentie zal je in alle landen van de wereld vinden, hoe klein of groot het land ook is. Het idee van een superster creëren zit echter niet alleen in puur talent. Aan alleen talent zal je nooit genoeg hebben om een topsporter te worden. Het fundament met de infrastructuur van de opleidingen, persoonlijke omstandigheden, privé cultuur etc zijn van essentieel belang. Het is een puzzel die op zijn plek moet vallen, je kan alleen proberen om de meeste stukjes daarvan alvast goed te zetten. In China is potentie genoeg, maar ten eerste is voetbal nou eenmaal niet de nr 1 sport. Sporten als basketbal, badminton, tafeltennis, schoonspringen etc worden vele malen meer beoefend door de Chinese jeugd, omdat dat de grote sporten zijn. Voetbal wordt wel steeds bekender en populairder in China, maar het zal nog een paar jaar duren voordat de echt serieus goede opleidingen uit de grond komen. Daarnaast hebben Chinezen op dit moment niet echt de juiste instelling voor een topploeg. Je zal zien dat de meeste Chinese topsporters uitblinken in individuele sporten. Met zijn 2en zal nog kunnen, maar met 11 personen een topteam worden, is op dit moment nog iets te veel gevraagd. Maar dit zal hopelijk veranderen als de opleidingen er komen om dit erin te krijgen. Als laatste is school nog altijd iets huge voor Chinese kinderen. Er is wel tijd om een sport te beoefenen, maar niet veel. Tenzij ze echt super gemotiveerd zijn, zal een kind het toch moeilijk krijgen om echt tot zijn volste potentie te kunnen presteren met de tijd die hem gegeven wordt en samen met de druk die ze al hebben.

9 juli 2012 om 18:30

En waar is de Nederlandse Messi of Ronaldo? En niet met Robben aankomen ; Messi en Ronaldo zijn spelers die je om de 10-15 jaar hebt normaal gesproken. Toch snap ik wel wat hij bedoelt, en zou er inderdaad meer grotere namen vandaan moeten komen. Voor een club als Arsenal lijkt het me ook niet zo moeilijk een paar goede trainers daar heen te sturen en jonge talenten die meer dan alleen tegen de bal aantrappen trainen, gaan ze over naar Engeland komt via de merchandising het geld zelf weer terug.

9 juli 2012 om 19:36

China heeft een heel ander probleem, en dat is hun cultuur.

Brazilie was vroeger ook een arm land, maar had juist daardoor het beste team van de wereld (jaren '60 en '70). Bovendien komen veel goede voetballers vaker uit armere milieu's.

Het grote verschil tussen Brazilie en China is dat in de meeste Aziatische culturen (china, Japan Korea, India (de Hindoestanen) ) school verreweg als het belangrijkste wordt gezien, in tegenstelling tot Blacks, Latino's en Mocro's. Bij laatstgenoemde heb je dat jongens heel veel te vinden zijn op straat en/of pleintjes. Aziaten daarentegen zitten veel vaker binnen, vooral in landen als China of Zuid-korea waar men zes dagen per week 18 uur per dag met school bezig is. En als men wel vrij is moet men vaak meehelpen in de winkel of iets dergelijks. Aangezien voetbal, in tegenstelling tot bv zwemmen en turnen, vooral een straat-en pleintjessport is is het verklaarbaar dat uit dat soort culturen weinig talenten doorbreken.

9 juli 2012 om 20:22

Haha hij heeft een punt alleen hij had niet moeten zeggen waar is hun Ronaldo of Messi want bijna geen een land heeft spelers van die kwaliteit.

9 juli 2012 om 23:03

De Europese topclubs zouden elk al lang hun eigen voetbalschool in een grootstad in China moeten hebben. Tja, in China wordt er niet zo veel gevoetbald waarschijnlijk of mogen de kinderen niet van ouders (strenge maar enorm effectieve opvoeding).

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

Voetbalzone video

Arsenal

Selectie
Actuele wedstrijden
SpelersPositieW
Santi CazorlaMiddenvelder3812
Aaron RamseyMiddenvelder361
Per MertesackerVerdediger343
Mikel ArtetaMiddenvelder346
Olivier GiroudAanvaller3411
Lukas PodolskiAanvaller3311
Theo WalcottAanvaller3214
Voor de complete selectie: Clubpagina Arsenal.
Programma 
Uitslagen
Voor de alle wedstrijden: Clubpagina Arsenal.

172 fans
Coach, 63 jaar
SeizoenClub
1996- Arsenal
1995-1996 Nagoya Grampus
1987-1995 AS Monaco
1984-1987 AS Nancy
Laatste voetbalnieuws

Sanogo bevestigt voorkeur voor zomerse overstap naar Arsenal

Auxerre-aanvaller Yaya Sanogo bevestigt dat hij op weg is naar Arsenal. De twintigjarige Fransman maakte afgelopen seizoen acht goals en beschikt over een aflopend contract. De geruchten dat hij aan de...Lees verder

In de wandelgangen

Woensdag 22 mei
Guus Hiddink laat nog niets los over zijn toekomst. Lees verder

Uitgelichte documenten

Achtergronden
Populair actueel
Archief

Wat beoogde Advocaat nu werkelijk met zijn terugkeer bij PSV?

Al in december baalde Dick Advocaat van het dagelijkse pendelen naar zijn werk. Tijdens zo’n geestdodende rit tussen Den Haag en Eindhoven (en weer terug) betastte hij zijn pols en vroeg zich nuchter af of hij niet beter kon gaan vissen op de pier van Scheveningen. Lees verder

Clubexperts

Actueel
Populair
Klassiekers
Titel
Beoordeling
Titel
Beoordeling

Bekijk onze Clubexperts

Titel
Beoordeling

Online Soccer Manager

Online Soccer Manager OSM

(Advertorial) Word nu ook manager van je favoriete voetbalclub. Laat de wereld zien dat jij de beste manager bent! Meer...

Voetbalzone is wettelijk verplicht toestemming te vragen voor het gebruik van cookies. Deze hoef je eenmalig te accepteren. Wij maken gebruik van functionele cookies en cookies voor het beheer van webstatistieken, advertenties en social media. De cookies bewaren geen persoonsgegevens en zijn dus niet aan een individu te koppelen. Klik op accepteren als je al geïnformeerd bent over het gebruik van cookies. Meer weten over cookies en hoe je deze uit kunt schakelen?
Pagina gegenereerd in 0.171875 seconden.