Voetbalzone

'Ik eis van mezelf dat ik binnen zes maanden vloeiend Nederlands spreek'

Zaterdag, 30 juni 2012 om 09:50

Mathias Zanka Jorgensen is vastberaden zijn verblijf in de Eredivisie tot een succes te maken. De 22-jarige verdediger verruilde FC Kopenhagen voor PSV en heeft zich voorgenomen snel tot de basis door te dringen. De Deen zal met Marcelo, Timothy Derijck en Wilfred Bouma moeten concurreren om speeltijd, maar heeft er vertrouwen in. Ook qua cultuur wil hij de omschakeling snel maken.

Bekijk de voorpagina voor het laatste nieuws.

30 juni 2012 om 10:14

Hij heeft helemaal gelijk! Sommige spelers passen zich nauwelijks aan en spreken de taal niet, ook al zitten ze al jaren in Nederland te voetballen. Voor Denen is Nederlands niet heel moeilijk om te leren aangezien de talen dicht bij elkaar liggen, maar toch een nobel streven.

@ VZ, ik krijg geen bericht als er gereageerd wordt op mijn bericht(en).

30 juni 2012 om 10:17

Idd, kan ik me soms ook aan ergeren. Nkufo bijvoorbeeld, speelde hier al jaren maar geen woord Nederlands. Mclaren zal zich ook niet aanpassen. Als je hier langer dan 2 jaar blijft hoor je gewoon de taal te leren.

30 juni 2012 om 10:22

Wat een onzin, Nkufo sprak 3 talen vloeiend Engels, Frans en Duits.
Mclaren spreekt naar ik weet ook gewoon Engels. Dat wij in dit land achterlijk zijn door vast te houden aan onze eigen neandertaal en niet proberen een woordje over de grens te spreken van een taal die wereldwijd wordt geaccepteerd is de fout van Nederlanders.
Moet je niet de fout bij die buitenlanders gaan leggen als die zich prima kunnen redden in het Engels en/of Duits in Nederland.

30 juni 2012 om 10:32

"mclaren spreekt naar ik weet ook gewoon Engels"

Ik mag het hopen, hij IS Engels!!

Enne, de meeste Nederlanders die ik ken, proberen zich aan te passen aan de taal en cultuur waar ze zijn. Zeker, als je voor langere tijd ergens gaat wonen.
Dat is heeeeel normaal.

30 juni 2012 om 10:35

Volgens mij passen Nederlanders zich juist erg goed aan en ook in eigen land. Ik zeg niet dat er geen Engels gesproken mag worden, maar als een Duitser ofzo hier komt probeert hij ook geen Nederlands te spreken. Andersom is dat wel zo. Dus wat je hier zegt vind ik een beetje onzin.

30 juni 2012 om 10:35

N'kufo woonde dan ook in Duitsland toen hij bij Twente speelde. Hij kwam alleen naar Nederland toe om te trainen en een wedstrijd te spelen, moet je daar nou per sé Nederlands voor gaan leren. Tuurlijk niet.

30 juni 2012 om 10:36

N'kufo is een verkeerd voorbeeld. Hij kon wel gewoon Nederlands maar gaf de voorkeur aan het Engels aangezien hij zich daarin beter kon uitdrukken. Mcclaren is wel een voorbeeld, en dat als trainer.

@ vergie

Wij houden vast aan onze taal? Nederlanders spreken bijna allemaal Duits en Engels en nog heel wat Spaans en Frans. Nederlanders zijn geliefd vanwege het feit dat ze ook andere talen kunnen spreken. Fransen leren nauwelijks Engels, en ook Duitsers houden vast aan hun eigen taaltje. Nee, Nederland is zo'n beetje het laatste land wat vast houdt aan de eigen taal. Mcclaren heeft een groep wat grotendeels bestaat uit Nederlanders, ook werkt hij in Nederland en moet hij vast wel eens met sponsors en dergelijke praten. Dan is het toch logisch dat hij daarvoor Nederlands gaat leren? Hij vertegenwoordigt wel de club, een Nederlandse welteverstaan.

30 juni 2012 om 10:47

Nkufo kon inderdaad Nederlands maar wou Engels praten in interviews etc. Doet er ook niet toe, zoals al gezegt is spreekt hij nog 3 talen vloeiend. Wat verwacht je.. Mcclaren; Zouden er uberhaupt Engelsen bestaan die een andere taal spreken? Ik zou het niet weten namelijk, nooit 1 tegengekomen.

30 juni 2012 om 10:51

Het lijkt mij juist een verrijking van jezelf om een extra taal te spreken. Als je dat niet doet is dat ten eerste niet echt sociaal, maar dan heb je ook niet echt veel zin om in jezelf te investeren. Zegt erg veel over iemand zijn karakter, ook als voetballer...

30 juni 2012 om 11:06

Sorry hoor maar dit is echt de grootste onzin die jij verteld. Nederland staat juist bekend vanwege het feit dat we veel talen leren op school en ons gemakkelijk aanpassen in internationale gemeenschappen. Als jezelf in zo'n gemeenschap zal gaan wonen, zal je ook merken dat wij helemaal niet vasthouden aan onze eigen 'neandertaal'.

30 juni 2012 om 11:18

ik geloof dat jij fout bent om zo te denken .
als je hier je geld wil verdienen ben je verplicht de taal te leren .
waarom moeten wij ons aanpassen in ons eigen land .
doen ze anders om toch ook niet .

30 juni 2012 om 12:01

Als een Duitser hier komt voetballen dan is dat (zoals bij de meeste voetballers) een tussenstop. Dan is het meteen al een stuk minder belangrijk om de taall te leren. Maar Nederlanders (of andere voetballers) die in Duitsland gaan voetballen zien dat al gauw als eindstation en dan is het natuurlijk wel belangrijk om de taal te leren. Er zit dus een verschil in. Al hoort iedereen zich gewoon aan te passen. In iedergeval te voetbaltaal.

30 juni 2012 om 12:08

@ Storing

Onzin, Van der Vaart ging naar HSV maar dit was overduidelijk niet zijn eindstation. Toch leerde hij Duits (ich bin blei). Dus dat klopt niet echt met jouw theorie.

30 juni 2012 om 12:12

Het is inderdaad zo dat je je in Nederland met Engels op zich prima kan redden, maar het is gewoon respectloos als je totaal geen moeite doet om de taal te leren en dat iedereen maar jouw taal moet spreken. Nu snap ik dat Nederlands voor buitenlanders een ontzettend moeilijke taal is om te leren, maar je moet als trainer zijnde toch op zijn minst de pers te woord kunnen staan. Neem een voorbeeld aan Louis van Gaal. Die man heeft bij Barcelona en Bayern de taal proberen te spreken. Soms leek het nergens op en werd er een beetje lacherig over gedaan, maar hij probeerde het wel.

30 juni 2012 om 12:31

Tsja, het is een Zwitser, die worden meestal tweetalig opgevoed. Frans en Duits zijn dus zijn moedertalen. Vloeiend Engels heb ik hem nog nooit horen spreken, meestal antwoorde hij in het Frans. Komt omdat onze verslaggevers meertalig zijn. Wij Nederlanders passen ons gewoon altijd veel te veel aan.

30 juni 2012 om 12:46

@ Dd28 #46

Niet alleen van der Vaart; ook Silvie (als ze het niet al kon, maar ze heet het daar in ieder geval verbeterd), volgens mij laten ze zelfs hun zoontje de taal van het land waar ze in leven leren..

Ik ben zelf 8 weken in Portugal geweest voor stage. Ik heb daar lessen Portugees gevolgd om me uit te kunnen drukken en te communiceren. De oudere Portugezen kunnen namelijk geen Engels en de jongere Portugezen gebrekkig Engels.

Het grote probleem in veel andere landen (of voordeel van Nederland) is dat er op TV veel gesynchroniseerd word en het onderwijs systeem ''hun eigen taal'' de belangrijkste vinden of slecht onderwijs hebben.

Op het eind kon ik in het Portugees mezelf al aardig verstaanbaar maken, terwijl ik daarvoor nooit Spaans of Frans had geleerd. Ik vind dit toch een voorbeeld van Nederlanders in het buitenland; wij passen ons zo veel mogelijk aan en doen daar moeite voor.

Ik vind het niet meer dan logisch dat een speler die hier een contract tekent (en dus minimaal 6 maanden blijft) de taal goed probeert te leren. Clubs moeten hier ook echt in investeren en de spelers ook beoordelen op hoe ze de taal leren spreken, dit is ook belangrijk voor hun functioneren.

30 juni 2012 om 13:11

@ vergie

Volgens mij begrijp jij het niet helemaal. We wonen in Nederland. dat houdt in dat we Nederlands spreken. Het woord zegt het eigenlijk al Ne-der-land. Anders had het wel Engeland of Duitsland geheten als we hier ineens andere talen gingen praten. Spelers moeten dan ook gewoon de Nederlandse taal proberen te leren

30 juni 2012 om 13:16

@ Vergie,

Waar heb jij t over gozer? Als er 1 volk is wat zich (qua taal) bijna altijd probeert aan te passen zijn het de Nederlanders.
Dan mag je er vanuit gaan als je hier in NL woont en werkt dat je je aanpast aan de cultuur en mensen die er wonen en Dus de taal leert. Zoniet mag je van mij direct weer opflikkeren waar je vandaan komt.

30 juni 2012 om 13:52

Het Nederlands honkbalteam heeft met Brian Fadley een Amerikaan als coach. De beste man spreekt ook gewoon Nederlands. Reden; omdat hij vind dat hij rondom het veld ook wil horen wat de spelers tegen elkaar zeggen. Met engels kom je heel goed weg in Nederland maar een echte topper kun je niet worden. De communicatie rondom je heen moet je ook begrijpen.

30 juni 2012 om 14:29

Ik lees hierboven diverse mensen zeggen dat Nederlanders zich zo makkelijk en goed aanpassen. Dan zullen Frank en Ronald de Boer wel heel goed Arabisch spreken en Tscheu La Ling vloeiend Slowaaks. Ik denk het niet.

30 juni 2012 om 15:26

Uit persoonlijjke ervaring kan ik je vertellen dat heel veel Britten Duits als tweede taal spreken.

Dit heeft er vooral mee te maken dat zij of hun ouders gestationeerd waren op legerbases in Duitsland.

Er zijn ook heel veel Britten die wel de wil hebben om een tweede taal te leren, maar toch die stap niet zetten uiteindeliijk. Vinden ze zelf ook wel spijtig.

Naast de mensen uit het leger heb je natuurlijk ook mensen in Wales, Scholand en (noord-) Ierland die hun lokale taal machtig zijn.

30 juni 2012 om 16:27

Slaat nergens op wat jij nu zegt. Kijk eens naar de Internationals van ons waar ze ook hebben gespeeld ze kunnen de taal vloeiend uitspreken. Italiaans, Duits, Spaans en engels.

30 juni 2012 om 17:55

@vergie Snap niet waar je al die rode duimpjes vandaan haalt, heb je een magneet bij ofzo?

Nkufo sprak al 3 verschillende talen, lijkt me normaal dat hij daar niet nog eens Nederlands zou bijnemen. Je hele reactie is een compliment waard.

30 juni 2012 om 17:56

Groundhopper is de enige die gelijk heeft, hier. Weer een paar gevalletjes misplaatste arrogantie van Nederlanders.

Moet Drogba Chinees gaan leren?
Moest Willem van Hanegem Arabisch leren?
Moet La Ling Slowaaks leren?
Moet Demy de Zeeuw Russisch leren?

30 juni 2012 om 18:38

Ey zeg Healer, dus omdat Chinees moeilijk is hoeft Drogba dat niet te leren? Hij moet het gewoon leren, je gaat in China voetballen, prima dan leer je ook chinees. Maar omdat het moeilijke talen zijn hoeven de spelers die talen niet te leren? wat is dat voor een generalisatie

30 juni 2012 om 18:48

@healer,

Als je ervoor kiest om die landen te wonen dan lijkt me dat wel handig ja. De Zeeuw leert gewoon Russisch.

30 juni 2012 om 18:56

Wat dachten we van Miralem Sulejmani volgens mij sinds 2005 of 2006 hier in NL maar na die 6 a 7 jaar kan hij nog steeds niet vloeiend Nederlands spreken

1 juli 2012 om 16:59

Chinees, Russisch, Arabisch zijn toch een stuk moeilijker te leren voor Europeanen dan Europese talen. Wie een jaartje gaat cashen in China kan best Chinees gaan leren, maar veel succes ermee. Die landen zullen sowieso westers georienteerd zijn, anders trekken ze geen spelers en trainers uit Europa aan. China zal niet kunnen profiteren van Europese voetbalexpertise wanneer ze van iedereen eisen vloeiend Chinees te leren. En zover ik weet spreekt Ling wel Slowaaks en de Zeeuw leert ook Russisch.

30 juni 2012 om 10:28

Wat we spelers en trainers nu ook hierop beoordelen? Als ze gewoon goed functioneren boeit het me niet of ze de taal spreken of niet. en voor Nkufo dames en heren is Nederlands heel moeilijk. Zelf wij Nederlanders hebben vaak moeite met het Nederlandse taal.

30 juni 2012 om 10:44

Voor de communicatie is Nederlands sowieso belangrijk. Ook voor het groepsproces is het van belang dat je de taal van de groep spreekt, aangezien ze anders buiten de groep staan. Ten derde is het met besprekingen ook handig als je weet wat er gezegd wordt.

3 redenen waarom de taal van belang is, vooral voor verdedigers is het belangrijk gezien de communicatie.

30 juni 2012 om 11:12

Daarom vind ik het ook zo knap van jonge gasten als Eriksen en Boilesen. Ze spreken vloeiend Nederlands. Wat mij betreft moet het ook een verplichting worden om de Nederlandse taal te leren

30 juni 2012 om 20:48

Nee dat slaat nergens op ja voor spelers die al vroeg naar nederland komen en hier in veel gevallen naast het voetbal ook nog een opleiding doen ja oke.
Maar verder ?? nee hoor en Van Deens naar Nederlands is ook een stuk makkelijker.
Gebeurd het Andersom ook ?? spreekt bv de Zeeuw Russisch

30 juni 2012 om 13:41

Inderdaad ik heb respect voor zijn reactie, Vooral wat hij op het einde zegt.

dat hij zich al goed verdiept heeft in zijn nieuwe club. Hij ziet het als een verplichting naar de fans, vindt Jorgensen. “een club investeert veel geld in een speler en ik vind het dan niet meer dan normaal te laten blijken dat je er graag bij hoort, dat je er niet alleen maar bent om je geld op te halen.”

ik denk dat dit soort dingen wel goed bij de supporters vallen.

Wel vraag ik me af, Als ik opstellingen zie van PSV supporters hebben ze hem allemaal naast Marcelo gezet, Ik vraag me af waarop iedereen dat baseert want 99 procent van de nederlanders hebben hem zelden tot nooit aan het werk gezien.

30 juni 2012 om 10:15

Lijkt wel clubliefde! Goede instelling heeft hij.

30 juni 2012 om 13:30

Zanka zeer groot talent van wat ik heb gehoord en gezien(niet zoveel gezien) maar toch mooi dat hij alsnog naar Psv wou komen zelfs toen hij Transfervrij was en naar Duitsland en Engeland kon!
En dan ook nog zo'n instelling ga zo door Zanka!

30 juni 2012 om 10:17

Daar houd ik van! Van die (toch vaak deense/ scandinavische) spelers die gewoon 100% voor het voetbal leven. goed gedisciplineerd en het zijn harde werkers. misschien kan hij Labyad wat manieren bij brengen? Laten we het voor de Psv'ers hopen!

30 juni 2012 om 10:23

Hahah ik vindt je laatste zin wel heel erg goed hoor " misschien kan hij Labyad wat manieren bij brengen? " ik hoop dat hij dat kan

30 juni 2012 om 10:34

Dan is Labyad al weg denk ik ;

30 juni 2012 om 13:18

Ik volg Zanka op twitter, maar hij weet exact hoe het met Labyad zit. Hij heeft regelmatig naar gevraagd. Hij heeft ook al verschillende wedstrijden bekeken vanuit Denemarken. Echt super gaaf om te lezen. Zo op twitter mee te juichen om doelpunten etc.

Prachtig om te zien dat er voetballers zijn die vol voor hun nieuwe baas gaan! Overigens was hij ook super ten opzichte van de Deense fans en waren deze in de regel super blij voor hem met deze transfer.

Zanka wordt echt een publiekslieveling in Eindhoven, bijna 100% zeker!

30 juni 2012 om 10:19

Denen zijn toch fantastische gasten, deze jongen heeft een goeie instelling. Heb em nog nooit zien spelen maar neem aan dat hij Marcelo en Bouma wel uit de basis kan houden!

30 juni 2012 om 10:20

Waarschijnlijk zal hij samen met Marcelo in het centrum gaan spelen. Marcelo is voetballend inderdaad niet geweldig, maar in de 1 op 1 is hij moeilijk te kloppen

30 juni 2012 om 10:19

Goede instelling, voor een verdediger is communicatie inderdaad heel belangrijk, dus goed dat hij zichzelf daarin snel wil ontwikkelen.

30 juni 2012 om 10:21

Ik hoop dat dit ook echt gaat gebeuren , hij lijkt me een hele goede speler voor PSV als Adam Maher en Luciano Narsing die zeer waarschijnlijk allebij komen zou dit de beste opstelling zijn ,

Tyton
Aankoop
Zanka
Marcelo
Willems
Strootman
Van Bommel
Narsingh
Maher
Mertens
Lens
30 juni 2012 om 10:36

Maher komt echt niet hoor,die is veel te duur.

30 juni 2012 om 10:37

zou alleen als ze Narsingh halen Matavz in de spits zetten, Matavz is de echte afmaker, Lens mist te veel opgelegde kansen, Matavz is de Ideale spits met iemand als Narsingh op de vleugels

30 juni 2012 om 11:04

Dus je zet Matavz en Wijnaldum zo maar op de bank ?? Ik neem aan dat Psv niet zo'n kapitaalvernietiging in zijn hoofd heeft.

30 juni 2012 om 12:00

Narsingh wil men juist aantrekken om Matavz van een voorzet te voorzien, dus die staat volgend seizoen gewoon in de spits.

30 juni 2012 om 12:28

In potentie het beste elftal van de eredivisie. Maarja dat was vorig seizoen ook zo. Lens vind ik nou niet een fantastische spits ofzo. Kun je Pieters ook op rechtsback zetten? Dan ziet het er goed uit voor Psv. Ze moeten natuurlijk eerst nog wel centjes overmaken naar AZ en Sch.

30 juni 2012 om 13:21

Maher is op dit moment geen haalbare kaart, wie weet volgend jaar. PSV mag imho niet de hoofdprijs voor die jongen betalen, als ze het uberhaupt al kunnen.

30 juni 2012 om 10:32

Goede voetballer heb hem wel is zien voetballen sterk in de opbouw en goed in de duels.

Top mentalitieit, heb ook al stukje in VI gelezen hij is echt vastberaden om te slagen hier..

30 juni 2012 om 10:40

zo zie ik het graag, met z'n mentaliteit zit het wel snor. nou hopen dat na z'n zware blessure hij weer snel op niveau komt en een echte meerwaarde kan zijn voor PSV (al kan dat niet moeilijk zijn met Bouma en Derijck als referentie materiaal)

30 juni 2012 om 10:52

geweldige instelling van deze deen, toch geweldig volk die scandinaviers!
hoop dat hij snel basis plaats te pakken krijgt!
Als hij zijn woorden op het veld ook waarmaakt dan heeft psv goeie slag geslagen!

30 juni 2012 om 10:56

Goede instelling van deze speler! Zoals Moozz al zegt, misschien kan hij Labyad wat manieren bij brengen

30 juni 2012 om 11:02

Zo hoort dat ook inderdaad, toch is het wel opvallend dat dit bijna altijd geld voor Scandinaviërs.. Het schijnt dat de talen elkaar goed liggen, maar toch vind ik het getuigen van veel respect en ook intelligentie als een speler extra moeite gaat doen om de taal goed te leren.

Het geeft je namelijk al gelijk 5 pluspunten bij de supporters van de club, en ook al kom je niet helemaal lekker uit je woorden. de mensen vinden het toch vaak prachtig dat iemand het probeert.(denk aan Suarez interviews als aanvoerder bij Ajax, of Louis van gaal in het Duits) ik vond het altijd prachtig om hier naar te luisteren.

30 juni 2012 om 11:04

Kijk dit nou! Dit is pas een instelling.. Een ware professional! Ik hou nu al van deze speler

30 juni 2012 om 11:15

Zo, kijk zo hoort het! Hij is een van de weinige spelers die zich wel aan z'n omgeving wilt aanpassen.

Maar over het algemeen spreken andere Deense landgenoten van hem ook gewoon goed en vloeiend Nederlands. Kijk maar naar Simon Poulsen, Christian Eriksen, Michael Krohn - Dehli, Dennis Rommedahl en Lasse Schone.

30 juni 2012 om 11:34

Zo hoort het idd. Uit het goeie mentale hout gesneden. Ik ben benieuwd wat ie brengt. Schijnt net zo snel als Robben te zijn. En een man dekken kan ie wel. Maar opbouwend heb ik mijn twijfels. Gezien het vele Nlse talent centraal achterin met Nuytinck, Gouweleeuw en Viergever is het op zich matig dat ze elders rondkijken voor deze positie. Tenzij het een exceptioneel talent is. Hij kon ook naar Liverpool en de subtop van Duitsland, maar heeft zijn plan duidelijk uitgestippeld. Die scandinaviers hebben NL sowieso hoog zitten als sprinkplank. Psv kan in ieder geval door hem dichter tegen de middenlijn gaan staan, deze gozer kan op snelheid alles corrigeren. Dat uitelkaar vallen van de linies zoals vorig jaar moet nu minder worden,

30 juni 2012 om 11:41

Kan deze gozer ophouden met zijn "Dirk Kuijt" gedrag? Hij is al maanden bezig om de supporters te paaien met die correcte praatjes van hem. Daarnaast bemoeide hij zich ook via twitter met het "sekou cisse vertrapt PSV shirt" incident. Zonder die belachelijke actie van Cisse goed te praten heb ik wel zoiets bewijs je eerst op het veld en dan neem ik die praatjes op de koop toe. Niet van tevoren teveel bezig zijn met wat zullen de supporters van me denken. Gewoon voetballen en geen keloel!

30 juni 2012 om 11:54

Ik vind dat heteen goed streven is, omdat iedereen weer anders moet praten

30 juni 2012 om 11:57

Top aankoop voor Psv, deze jongen hoort over een paar jaar bij de absolute top.

30 juni 2012 om 12:05

Hoe ben jij daar zo zeker van? Vertel mij is, hoe ben jij tot deze conclusie gekomen?

30 juni 2012 om 16:20

hij is pas 22jaar maar heeft toch al 4jaar een basis-plek bij FC Kopenhagen, lichamelijk erg sterk, kan goed opbouwen, kopsterk. hield zich een jaar geleden goed staande in de CL.

30 juni 2012 om 12:00

Goede instelling van Zanka..het wordt een held! De spandoeken op Oost zijn al klaar voor hem. Het wordt de 2de Alex. Nu nog hopen op Narsingh, Zuiverloon en Maher. Nu nog Lens, Ola en Manolevje verkopen en dan hebben we weer een selectie die meedoet voor de prijzen..niet alleen nationaal maar ook internationaal.

Tyton
Zuiverloon
Marcelo
Zanka
Willems
Bommel
Strootman
Narsingh
Maher
Mertens
Matavz
30 juni 2012 om 12:02

Heb jij hem al zien spelen dan?

Edit: Verder ziet je opstelling er keurig uit, al zie ik liever een andere rechtsback komen dan Zuiverloon.. Dat vind ik maar middelmaat.

30 juni 2012 om 12:02

Mooi streven, nu hopen op goede prestaties van die jongen! De potentie heeft die, nu moet die het laten zien op het veld. Ik verwacht wel veel van hem en ook dat hij 'gewoon' in de basis zal starten, samen met Marcelo.

30 juni 2012 om 12:03

Zeer mooie instelling! En ook mooi dat die jongen nu al qua gevoel zo betrokken is bij onze club! Hij is echt trots op het feit dat ie voor PSV gaat spelen! Welkom en hoop op goede tijden met je!

30 juni 2012 om 12:09

ja, ik heb hem 2x persoonlijk zien spelen bij Denemarken onder -19. Verder op Eurosport 2 en zijn naam stond in de scoutrapporten van de helft van de Bundesligaclubs. Na zijn blessure zijn er bundesligaclubs weggevallen ivm. het risico wat men zou lopen. PSV bleef hem echter volgen, bovendien is Hutch een zeer goeie vriend van hem.

30 juni 2012 om 12:26

geweldig om te zien dat een jongen zo gedreven is om te slagen bij psv

de perfecte instelling heeft hij

30 juni 2012 om 12:43

Dat is toch een geweldige instelling zo hoort het ook. Je krijgt er een dik betaalde boterham ook voor en dan moet je daar ook wat oor doen. Daar kan mc Claren nog wat van leren. Het is toch een schande dat z"n vent na jaren werken in Nederland geen woord spreekt. Daar moest Twente bovenop zitten. Zelfs Romario en Ronaldo spraken Nederlands in hun tijd bij Psv.

30 juni 2012 om 13:27

Ja, dat is waar ook.

Ik heb ooit eens een interview met Ronaldo gezien, toen hij al een tijdje weg was bij Psv.

Hem werd door een Nederlandse journalist een vraag gesteld in het Engels en hij gaf antwoord in het Nederlands. Die vent met zijn microfoon was totaal perplex en begon te stamelen. Prachtig!

On:
Prima instelling van Zanka.

Vroeger was het verplicht bij PSV om de taal te leren meen ik. Ware er "klasjes" voor. Zeker voor een Deen mag het geen enkel probleem zijn. Voor Zweden ook niet, zie bijvoorbeeld Toivonen (die al lang Nederlands sprak toen Derksen zat te verkondigen dat het belachelijk was dat hij alleen in het Engels kon communiceren).
Maar het leukst zijn altijd de Brazilianen. Nederlands met Portugees accent.

30 juni 2012 om 14:59

Zeldzame uitspraken, komen we niet veel meer tegen.

30 juni 2012 om 17:27

zoo wat heeft deze gozer een top instelling !!
dit soort spelers kunnen de top halen als ze ook nog een beetje talent hebben.

30 juni 2012 om 17:52

Wat is dat toch met al die Scandinaviërs die naar Nederland komen. Hij is niet de eerste die dit zichzelf beloofd. Club Brugge heeft afgelopen seizoen een Zweed van Groningen (stenman) en een Deen van NEC (zimling) gekocht en die spreken allebei droogweg vlot Nederlands. Da's echt te gek.

30 juni 2012 om 18:01

Wat een onzin. Ik word zo ongelooflijk moe van dit soort politiek correcte, slijmerige opmerkingen van voetballers. En het ergste is nog dat mensen bij clubs er ook nog vatbaar voor zijn. Door zo'n houding kunnen mindere voetballers juist overleven zonder kwaliteit (zie Dirk Kuyt de afgelopen 2 jaar). Een speler wordt betaald om te voetballen, niet om te praten.

30 juni 2012 om 19:00

Wat een belachelijke reactie van jou, het was een interview, moet die dan liegen ofzo?

En het is niet alleen praten maar ook doen, ik snap echt niet dat jij hier kritiek op kan hebben.

30 juni 2012 om 19:41

Ik heb het over het doen. Heb je ook nog argumenten, of kom je hier alleen maar de burgerlijke perfecte schoonzoon-mening verkondigen zonder een goed onderbouwd betoog?

30 juni 2012 om 20:26

Wat valt er aan te onderbouwen? Door te zeggen dat het een interview was lijkt het mij wel duidelijk genoeg dat hem het gevraagd is en hij gewoon duidelijk antwoord geeft. Dat jij dat slijmerig vindt, vind ik raar.

En je hebt het over het doen? Bedoel je nou dat het slijmerig is dat hij zich aanpast en Nederlands leert? “Op het veld is communicatie extreem belangrijk'', zoals je in de tekst kan lezen. Buiten dat is het zeer netjes dat je moeite wilt doen om de taal te leren als je in een ander land gaat werken, helemaal voor zo'n salaris zoals hij zelf ook al aangeeft.

30 juni 2012 om 21:29

Goede instelling. Voegt hij ook wat toe aan Psv, want ik ken hem verder niet.

1 juli 2012 om 16:42

Zo dat klinkt goed!! Ik ben voor Ajax maar zou het als super prettig ervaren als een buitenlandse aankoop met dit soort teksten komt. Hij is denk ik uit het juiste hout gesneden...ben wel beetje jaloers

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

Voetbalzone video

PSV

Stand
Selectie
 TeamPnt+/-
1.Ajax7652
2.PSV6960
3.Feyenoord6926
4.Vitesse6426
Voor de complete stand: Eredivisie
SpelersPositieW
Atiba HutchinsonMiddenvelder332
Georginio WijnaldumAanvaller3314
MarceloVerdediger321
Kevin StrootmanMiddenvelder325
Jeremain LensAanvaller3015
Boy WatermanKeeper290
Dries MertensAanvaller2916
Voor de complete selectie: Clubpagina PSV.

19 fans
Verdediger, 23 jaar

In de wandelgangen

Zondag 19 mei
Het ziet ernaar uit dat José Mourinho inderdaad manager van Chelsea wordt en de Portugees heeft weinig trek om zijn terugkeer op Stamford Bridge ongemerkt voorbij te laten gaan. Lees verder

Uitgelichte documenten

Achtergronden
Populair actueel
Archief

Wat beoogde Advocaat nu werkelijk met zijn terugkeer bij PSV?

Al in december baalde Dick Advocaat van het dagelijkse pendelen naar zijn werk. Tijdens zo’n geestdodende rit tussen Den Haag en Eindhoven (en weer terug) betastte hij zijn pols en vroeg zich nuchter af of hij niet beter kon gaan vissen op de pier van Scheveningen. Lees verder

Clubexperts

Actueel
Populair
Klassiekers
Titel
Beoordeling
Titel
Beoordeling
  •  
    Door ( reacties)

Bekijk onze Clubexperts

Titel
Beoordeling

Online Soccer Manager

Online Soccer Manager OSM

(Advertorial) Word nu ook manager van je favoriete voetbalclub. Laat de wereld zien dat jij de beste manager bent! Meer...

Pagina gegenereerd in 0.1875 seconden.