Voetbalzone

AZ-aanwinst: 'Ik had helemaal niet het idee om weg te gaan bij Twente'

Woensdag, 27 juni 2012 om 09:35

Steven Berghuis rondde dinsdag zijn transfer naar AZ af en speelt de komende vijf jaar in Alkmaar. Dit tot zijn eigen verbazing, want de aanvaller rekende erop dat hij zich gewoon weer bij FC Twente zou moeten melden. Tijdens zijn vakantie kreeg Berghuis echter te horen dat de Tukkers het eens waren geworden met AZ over een transfersom, waarna zijn overgang snel werd afgerond.

Bekijk de voorpagina voor het laatste nieuws.

Poll

FC Twente krijgt nog spijt van de verkoop van Steven Berghuis

27 juni 2012 om 09:43

wat is de transfersom dan.

27 juni 2012 om 09:46

Kan nooit echt meer dan 4-5 ton zijn, gezien hij nog niet zoveel ervaring heeft. En twente blijkbaar niet ''alles aan deed'' om hem te behouden/willen houden.

AZ (helemaal GJ Verbeek) zal hem wel weer ''oplappen'' en gaat hij voor het 10 voudige weg over 3 jaar :D

27 juni 2012 om 11:04

Ik hoop het voor AZ. Ik vind dat ze het toch wel slim doen daar in Alkmaar hoor. Gewoon jongens voor weinig geld hebben die bewezen talent hebben. Zo'n Viktor Elm die wat kan maar nog niet helemaal zn draai heeft gevonden. Zo'n rosheuvel revelatie van de jupiler en deze Berghuis was gewoon 1 vd grotere talenten van nederland in de jeugd.
AZ heeft op dit moment geld van een middenmoter, maar door slim technisch beleid draaien ze mee in de (sub)top!

27 juni 2012 om 09:44

Twente is echt een handelshuis geworden. Zodra ze aan een speler kunnen verdienen mag ie weg. Misschien moeten ze eens een keer de eigen jeugd een kans gaan geven, want ze worden steeds meer een koopclub.

27 juni 2012 om 10:02

misschien zagen ze gewoon geen toekomst in Berghuis in het eerste van Twente. Je kan de speler dan beter verkopen dan constant verhuren of bij de selectie houden. Dit is dan beter voor club en speler.

27 juni 2012 om 12:57

Inderdaad.. Het warme imago van Twente begint bij mij toch zo langzamerhand te verdampen met deze handelswijze beginnen ze nu echt de vormen aan te nemen van een topclub in Nl.

On Topic: Leuk voor Berghuis, dat hij bij AZ waarschijnlijk wel zijn kans krijgt om zich te bewijzen.
Ik vind persoonlijk dat je een jeugdspeler meer krediet moet geven een dan 1 seizoen als invaller.

27 juni 2012 om 17:06

Een half seizoen zelfs, want hij is in de winter aan VVV verhuurd. Daar kwam ie binnen in een extreem slecht draaiend elftal bestaande uit dure buitenlanders en matige spelers. Als je daar een jonkie in zijn eerste jaar al op gaat afrekenen moet een speler echt van de buitencategorie zijn wil hij je na een jaar al kunnen bekoren.

27 juni 2012 om 09:46

en wanneer Maher wordt verkocht snel de optie op Wildschut lichten, kan Berghuis mooi doorgroeien

27 juni 2012 om 10:48

Welke optie op Wildschut?

27 juni 2012 om 11:56

wildschut = gewild, niemand koopt 'm en stewart heeft vvv-verleden en al lang afgesproken dattie komt, zodra maher, of martens wordt verkocht, niet voor de gevraagde 5 mio, maar minder met een percentage bij verkoop, tenminste, zo zou ik het hebben gedaan, als ik stewart was......

27 juni 2012 om 12:02

Haha, dat had jij gedaan?
Ik snap je niet helemaal.. maar je wil dus zeggen dat Stewart een optie zou hebben afgedwongen?

27 juni 2012 om 09:48

Het laatste vind ik wel frappant: ''het gekke is: ik heb niemand van FC Twente meer gesproken. De trainer niet, de voorzitter niet, niemand niet. Al een hele tijd niet zelfs. Maar zo gaat het blijkbaar in de voetballerij."

Vind ik niet echt netjes van Twente, je wens toch iemand succes bij een andere club of neemt afscheid, vind ik niet echt vriendelijk. Maar, ach ja, zoals Steven dat al zegt: zo gaat dat in de voetballerij.

27 juni 2012 om 09:55

Ik vind het niet netjes van Berghuis communicatie gaat twee kanten op. Nou klaagt hij over iets waar hij zelf ook schuldig aan is.
Maar goed wel een talentje hier gaat az en verbeek wel plezier aan beleven. Had hem wel bij twente willen zien opbloeien.

27 juni 2012 om 10:25

Misschien komt dat nog, afscheid nemen. Maar het is natuurlijk wel heel vreemd dat je met een club in gesprek/onderhandeling gaat over de verkoop van een speler en daar op geen enkele manier met de speler over communiceert. Dat is inderdaad niet netjes van Twente.

27 juni 2012 om 09:50

Denk dat AZ beter is voor hem,verbeek is een goede trainer en denk dat hij beter wordt bij AZ dan bij Twente.

27 juni 2012 om 09:51

Dit is ook gewoon de hand van Mclaren die wil helemaal geen jeugd inpassen maar gewoon scouting en spelers kopen toepassen... Tja, of je moet gewoon een supertalent zijn natuurlijk.. Maar dat zijn de uitzonderingen die de regel bevestigen..

Je kan zeggen wat je wilt van Preudhomme en Adriaanse maar die gaven jeugdspelers wel kansen..

27 juni 2012 om 09:57

Klopt, het valt mij ook op dat juist de jeugd bij Twente nu opeens snel vertrekt. Twente maakt zichzelf niet echt een leukere club. Tenminste, dat is de schuld van Mclaren, je zou als club helemaal niet zo'n kortzichtig persoon moeten willen.

27 juni 2012 om 10:47

leuk mcclaren bashen, maar hoeveel heeft Berghuis onder Adriaanse gespeeld? Buiten de voorbereiding heeft Berghuis maar enkele keren minuten gemaakt en stond zelfs rosales nog een tijdje rechtsbuiten. En geloof mij, dat is niet omdat rosales zo goed is op die positie.

27 juni 2012 om 10:01

Weer zo'n meningkje...

Wanneer je de feiten er bij pakt zul je zien dat Mcclaren minimaal zoveel jeugdspelers genruikt als Adriaanse en Mph, waarschijnlijk zelfs meer. Adriaanse zette Vujicevic uit de selectie en stuurde Berghuis terug naar de beloften daar waar Mcclaren Arnautovic een basisplaats gaf en vorig seizoen veel gebruik maakte can Röseler en ook Promes en Leugers regelmatig speeltijd gaf.

27 juni 2012 om 10:13

Geef mij de feiten meer. Arnautovic was net zo'n supertalent die ik bedoel..

en het gaat niet alleen om spelers laten debuteren maar ook langere tijd speelminuten geven.. en dan eigenlijk nog mooier na de winterstop of na seizoen (niet met Adriaanse te vergelijken) bij de selectie te houden.

Want van de 3 die jij noemt gaat Leugers volgens mij ook alweer weg, naar Nac.. Vergeet daarnaast niet een hoop spelers die zonder een kans te hebben gekregen van Mclaren al weg zijn gegaan of maar niet naar Twente kwamen zoals Bruns van Heracles bijv..

27 juni 2012 om 10:17

Promes heeft een wedstrijd meegedaan, tegen Az.
Leugers heeft drie wedstrijden meegedaan.
Roseler heeft acht wedstrijden meegedaan.

Als je acht wedstrijden verstaat onder 'veel gebruik maken van', en respectievelijk drie en een wedstrijden als 'regelmatig speeltijd gaf', dan breken er toch aardig wat talenten door onder Mcclaren. Maar goed, we kunnen natuurlijk altijd nog jarenlang koketteren met Arnautovic.

Overigens heb je gelijk dat onder Adriaanse en MpH dit alles niet veel beter was. Echter doet dat niet af aan het feit dat Mcclaren ook niet zo happig op de jeugd is.

27 juni 2012 om 10:25

@onelovechris

Lighters noemt al wat feiten op, in vergelijking met andere trainers doet Mcclaren het zeker niet minder en misschien zelfs beter, ook bij Middlesbrough en Wolfsburg heeft hij verschillende jonge spelers bij de selectie gehaald en zelfs basisplaatsen gegeven. Het is typisch iets wat iemand roept en door iedereen voor waar wordt aangenomen, dat was mijn punt.

Bruns is trouwens een slecht voorbeeld, hij kon ook tekenen bij Twente maar koos voor Heracles.

@lighters

8 wedstrijden in 1 seizoenshelft vind ik inderdaad tamelijk veel, Leugers en Promes hebben ook speeltijd gekregen onder Mcclaren, geen basisplaats en niet in heel veel wedstrijden maar gezien het niveau van Leugers en de leeftijd van Promes is dat verklaarbaar. Ola John maakte vorig seizoen ook nauwelijks speelminuten.

27 juni 2012 om 10:36

Het probleem is, Twente heeft bij de eerste selectie in korte tijd grote stappen genomen in de kwaliteit en het niveau qua voetbal. Het wordt voor spelers dus steeds moeilijker de stap te gaan maken naar de eerste selectie.
De kwaliteit van de jeugd moet gewoon mee omhoog, maar is lastiger, omdat de spelers met genoeg kwaliteit nog niet voor Twente kiezen als ze keuzes hebben uit meerdere clubs. Dat zijn onderdelen die groeien langzaam door, zo gaat dat nu eenmaal, je ziet het bij veel clubs die snel doorgroeien vanuit lagere regionen.

27 juni 2012 om 14:04

Niks mis met de jeugdopleiding van Twente lijkt me.
Ze hebben oa john net verkocht voor 9-12 M. Welke club verkoopt zijn jeugdspelers nog voor zulke bedragen. Dat doe je het goed.

27 juni 2012 om 09:55

''het gekke is: ik heb niemand van FC Twente meer gesproken. De trainer niet, de voorzitter niet, niemand niet. Al een hele tijd niet zelfs. Maar zo gaat het blijkbaar in de voetballerij.''

Wellicht hierdoor: http://goo.gl/rersb

27 juni 2012 om 09:57

Ik snap niet dat ze hem laten gaan. Ola John is nu vertrokken, Bajrami wil nog weg, Chadli mocht weg, Berghuis is nu weer weg. Je hebt voor de 2 buitenspelers nu alleen nog J. John, Tadic, Verhoek en eventueel Chadli.
Als Chadli of Tadic op 10 komt te spelen heb je nog minder keus. Volgens mij doen ze er niet verstandig aan om hem te verkopen.

27 juni 2012 om 10:17

Joshua John ahhaha, matig bij Sparta en kreeg een twente transfer.

Wesley verhoek heb ik ook nooit echt begrepen........het niveau wat twente heeft komt hij tekort voor, laat staan als Twente nog stappen omhoog wilt maken.

Maar mijn god, wordt wel redelijk karig bij Twente als Bajrami en Chadli ook nog eens weggaan!
John is al weg! Douglas doet gek (transfer afdwingen?) en De Jong is ook een speler waar veel interesse voor is!

27 juni 2012 om 10:38

Dan heb je dus kans dat je komend jaar met Tadic, Plet, Verhoek speelt terwijl vorig jaar nog grotendeels met John, de Jong, Chadli was..

27 juni 2012 om 10:47

Want Twente incasseert meer dan 20 miljoen en zet dit geld op de bank?

Vooralsnog is geen van deze spelers vertrokken dus is er geen reden om een vervanger aan te trekken, daarnaast is Twente nog bezig met een middenvelder die er direct zal staan omdat men verwacht dat Gutierrez een jaar nodig heeft om zich aan te passen.

Er is gericht ingekocht op creativiteit, linkspoten en leidinggevende (alle aankopen waren aanvoerder bij hun vorige club) kwaliteiten, precies wat er vorig seizoen ontbrak in de selectie. Ook is Alessandro Schoenmaker teruggehaald, misschien wel de beste 'aankoop' deze zomer.

27 juni 2012 om 10:23

In deze zaak vind ik, maar dat is mijn mening, het echt belachelijk dat dit talent al een hele tijd niks meer van Twente heeft gehoord. Je wil toch weten of je in de toekomst nog aan spelen toekomt.

Als ik Twente was zou ik deze jongen aan boord hebben gehouden. Bij Vvv-venlo was hij aardig bezig, en bij Az kan hij met het juiste vertrouwen alleen maar beter worden.

27 juni 2012 om 10:30

Het was eerst toch de bedoeling dat hij in ruil dat Twente Schilder kreeg, zou NAC breda 3 andere spelers krijgen waaronder Berghuis. Maar dit is dus blijkbaar niet doorgegaan ofso? Kan iemand mij uitleggen hoe dat zat want dit heb ik mij laten vertellen. Het zou ook gewoon bullshit kunnen zijn hoor.

27 juni 2012 om 10:40

Je gaat toch niet 1 speler tegen 3 spelers ruilen? Dat is helemaal niet handig omdat elke speler dan apart een akkoord moet bereiken en als ze allemaal pas akkoord zijn kan het doorgaan. Dus nu heeft FC Twente zelf Schilder gehaald en NAC op zijn beurt Leugers gehuurd.

27 juni 2012 om 10:41

Dat wilde Nac... net zoals ze ook 3 miljoen voor Schilder vroegen. Je krijgt nu eenmaal niet alles wat je vraagt.

28 juni 2012 om 11:09

Ja dat dacht ik al ja.

27 juni 2012 om 11:18

Dat was voor de daadwerkelijke transfer. Toen gingen de geruchten over 3 spelers. Wat erbij de daadwerkelijke transfer is afgesproken is mij onduidelijk.

27 juni 2012 om 11:09

Op de site van de nos, staan wat geluidsfragmenten met interviews met Verbeek en Berghuis. Berghuis zei dat hij bij AZ al sinds de winterstop op de lijst stond als opvolger van Holman. Daarna had AZ niet meer van zich laten horen. Waarschijnlijk was Wildschut eerste keus. Want ik heb Verbeek hier ook weleens horen zeggen dat ze hem niet konden betalen. Hopelijk voelt ie zich niet tweede keus. Maar dat idee heb ik niet. Hij zei ook al die ie 't mooi vond dat AZ aanklopte, ondanks dat ie een slecht seizoen heeft gedraaid. Dus ik denk dat ie gaat vlammen.
Verbeek zei trouwens, ook bij de nos, dat hij gehaald is als linksbuiten, maar ook kan spelen als rechtsbuiten. Toch wel opvallend, want Berghuis moet het niet echt hebben van z'n versnelling.

27 juni 2012 om 11:19

Nog opvallender is dat Berghuis helemaal geen aanvaller is maar een (linker)middenvelder, aan de andere kant, dat was Holman ook.

27 juni 2012 om 12:37

Nouja, het zal wel loslopen. Verbeek zal vast wel een goeie positie voor hem vinden. Poulsen is ook verhuisd van linker middenvelder naar linksback en Holman is linksbuiten geworden zoals je al zei. En Marcellis was bij PSV een centrumverdediger, maar is bij AZ uitgegroeid tot een belangrijke rechtsback.

27 juni 2012 om 12:11

Ik zit nog steeds te gissen naar de beweegredenen van Twente. Berghuis is één van de grootste talenten uit de Twente opleiding, waarom verkoop je hem dan zonder slag of stoot aan een concurrent die om dezelfde plek in je competitie strijdt? Wat krijgt Twente er voor terug, of zou het transferbedrag zo idioot geweest zijn dat Twente niet anders wilde?

Daarbij zijn Gourye, John en Thesker ook verkocht......tevens acties die ik niet direct begrijp. Wil men op deze manier de jeugdopleiding meer uitstraling geven?

27 juni 2012 om 12:50

Blijkbaar is men er bij Twente van overtuigd dat Berghuis het niet gaat redden of twijfelt men dusdanig aan zijn mentalen en fysieke gesteldheid dat men heeft besloten hem van de hand te doen. Mocht Verbeek Berghuis toch aan de praat krijgen dan heeft Twente ongetwijfeld een doorverkooppercentage of een terugkoopclausule bedongen.

Gouriye komt zelfs voor de basis van Heracles tekort terwijl hij nauwelijks jonger is dan Luuk de Jong, Thesker kon zelfs op huurbasis bij Fortuna niet imponeren en is ook al 21. Het verhaal van John is bekend, die wilde zelf persé vertrekken en voor Twente restte er weinig meer dan er zoveel mogelijk geld uit proberen te slepen.

27 juni 2012 om 13:09

Allemaal waar, maar ik vraag me af of men de talenten niet te snel afschiet. In het geval van Berghuis verdien je dan misschien geld als hij het goed doet, maar het nadeel is dat een concurrent dan wel van die goede prestaties profiteert. Thesker kwam inderdaad tekort. Gourye zie ik nog in de basis van Heracles uitkomen, ik zie in hem in elk geval meer potentie dan Plet. Alhoewel het natuurlijk wel andere spelers zijn. Bij John was inderdaad de koek op.

Andersijds wordt op deze manier nog maar weer duidelijk dat het niveau van de opleiding nog niet aansluit aan het niveau van het eerste elftal. Ik ben benieuwd of de nieuwe lichting (promes, David) dat dan wel is. Röseler geeft in elk geval veel vetrouwen op dat gebied.

27 juni 2012 om 13:15

Met het laatste punt heb je gelijk hoewel ik de indruk krijg dat het gat bijna overbrugd is, jongens als Röseler, Promes, David, Rendla en misschien Bouma en Marsman zie ik het eerste wel halen.

Het probleem is dat de grote talenten (john, Arnautovic, El Ahmadi en Vennegoor bijvoorbeeld) na 1 seizoen al weer hogerop willen en Twente uiteindelijk alleen profiteert van de Brama's en de Boschkers.

27 juni 2012 om 12:27

Wel slecht van Twente om het niet eens te bespreken met die jongen! Ik gun het die jongen wel om door te breken bij AZ en via hun bij een topclub terecht te komen. Hopelijk krijgt Twente spijt van deze transfer.

27 juni 2012 om 12:54

Prachtig hoe ze in Twente omgaan met hun spelers, hopelijk doen ze dat nog een paar keer zodat niemand meer naar die club toe wil. Misschien gaan ze dan wel met eigen jeugd spelen, maar Mcclaren kennende zal dat wel niet gebeuren.

27 juni 2012 om 13:10

Jammer dat hij t nu blijkbaar nog niet snapt. De jeugdopleiding bij Twente wordt alsmaar beter. Ook als je het eerste na n jaar niet red, kan je alsnog in de subtop terecht.

27 juni 2012 om 14:04

Je bedoelt, kan je bij een betere club terecht, grote praatjes voor de nr 6 van NL! En trouwens, die opleiding van Twente is helemaal niet zo goed. John,arnautovic,brama en een riskante Berghuis, dat was het dan ook voor de laatste 6 jaar

27 juni 2012 om 17:50

De laatste 6 jaar hebben meer dan 30 spelers uit de opleiding van Twente hun debuut gemaakt in het betaalde voetbal. Bij de clubs met de beste jeugdopleidingen staat een jeugdproduct van Twente in de basis, zo slecht zal het allemaal wel niet zijn.

27 juni 2012 om 18:45

Namen?!

27 juni 2012 om 21:54

Zullen we er een paar noemen? Bij Ajax is dat Boerrigter, bij Feyenoord El Amhadi, bij Heerenveen Zomer, bij ADO is dat Chery. Zo kunnen we nog even verder gaan hoor.

27 juni 2012 om 15:23

Ja en dan sta je zomaar mee te trainen met AZ gisteren, het kan snel gaan zeg.
Deze transfer kwam letterlijk uit de lucht vliegen.
Hoeveel heeft AZ eigenlijk betaald ?

27 juni 2012 om 20:07

Tja bij elke eredivisieclub vallen spelers uit de selectie. Het was inderdaad wel netjes geweest om Steven hiervan op de hoogte te stellen. Normaal wordt er bij Twente netjes afscheid genomen van ex spelers. Vorig jaar is b.v. nog afscheid genomen van Theo Janssen en Janko terwijl ze al voor hun nieuwe club voetbalden.
Trouwend de nr 6 van Nederland? Dan tel je alleen dit jaar en dat mag ook.maar kijk je naar de laatste pakweg 5 jaar dan heeft Twente toch wel wat meer krediet verdient.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

Voetbalzone video

AZ

Stand
Selectie
Actuele wedstrijden
 TeamPnt+/-
10.AZ392
11.PEC Zwolle39-13
Voor de complete stand: Eredivisie
SpelersPositieW
Roy BeerensAanvaller345
Jozy AltidoreAanvaller3323
Dirk MarcellisVerdediger310
Etiënne ReijnenVerdediger312
Nick ViergeverVerdediger310
Adam MaherMiddenvelder317
Voor de complete selectie: Clubpagina AZ.
Programma 
Uitslagen
Voor de alle wedstrijden: Clubpagina AZ.

5 fans
Aanvaller, 21 jaar

In de wandelgangen

Donderdag 20 juni
Er staat geen maat meer op Manchester City. Lees verder

Clubexperts

Actueel
Populair
Klassiekers
Titel
Beoordeling
Titel
Beoordeling
Titel
Beoordeling

Online Soccer Manager

Online Soccer Manager OSM

(Advertorial) Word nu ook manager van je favoriete voetbalclub. Laat de wereld zien dat jij de beste manager bent! Meer...

Voetbalzone is wettelijk verplicht toestemming te vragen voor het gebruik van cookies. Deze hoef je eenmalig te accepteren. Wij maken gebruik van functionele cookies en cookies voor het beheer van webstatistieken, advertenties en social media. De cookies bewaren geen persoonsgegevens en zijn dus niet aan een individu te koppelen. Klik op accepteren als je al geïnformeerd bent over het gebruik van cookies. Meer weten over cookies en hoe je deze uit kunt schakelen?
Pagina gegenereerd in 0.328125 seconden.