Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Podolski: 'Niveau Bundesliga niet ver meer verwijderd van grote competities'

Laatste update:
/

Met ingang van het komende seizoen speelt Lukas Podolski voor Arsenal en de spits kan niet wachten tot het zover is. De Duits international vertelt in het Arsenal Magazine dat hij met name voor the Gunners heeft gekozen vanwege manager Arsène Wenger. “Hij spreekt zijn talen, waaronder ook Duits. Dat kan bijzonder handig zijn.”

Ook de aanwezigheid van landgenoot Per Mertesacker speelde een rol in het keuzeproces. “Ik spreek Per vaak. Hij heeft me verteld over de organisatie binnen de club, het trainingscomplex en de fans. Dat heeft me absoluut geholpen. Misschien heeft het onbewust ook wel invloed gehad op mijn keuze. Maar uiteindelijk moet ik natuurlijk zelf de knoop doorhakken.”

Podolski speelde tot nog toe altijd in de Bundesliga, maar hij kijkt uit naar een nieuwe ervaring in het buitenland. “Ik denk dat de Bundesliga de afgelopen jaren veel terrein heeft gewonnen ten opzichte van de grote competities. Het niveau in Duitsland is niet meer ver verwijderd van de grote leagues. Maar Engeland heeft in mijn ogen nog altijd de sterkste en meest attractieve competitie.”

Gaat Lukas Podolski slagen bij Arsenal?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Het wordt hoog tijd dat meneer Podolski het eens bij een grote club gaat laten zien. Ben benieuwd of hij het gaat redden bij Arsenal, ik heb mijn twijfels.

21 juni 2012 om 19:07

Dit is juist een speler die ze nodig hebben bij Arsenal, iemand die buitenom en binnenlangs kan en ook nog een goed schot in de benen heeft.

21 juni 2012 om 15:50

Het verbaasde mij dat hij naar Arsenal ging. Ik denk dat hij er wel kan slagen.

21 juni 2012 om 16:11

Hij laat het al vaak genoeg bij Duitsland zien en in de Bundesliga. Ook prima toch?

21 juni 2012 om 18:39

Nee. Wil hij de boeken ingaan als een grote voetballer dan zal hij het mijn inziens toch echt ook eens over een langere periode bij een topclub moeten laten zien.

Bundesliga is een mooie competitie. Het wordt ook steeds beter met Dortmund en Schalke dat meestrijden i.p.v. Bayern veruit de favoriet.
Sfeeren zijn overigens ook goed in de Bundesliga vind ik.

21 juni 2012 om 18:30

Inderdaad ik vind de bundesliga de moeilijkste competitie om kampioen te worden (al kijk ik liver naar de PD en Pl). Elke week zijn er wel 1 of meerdere topwedstrijden door al die (sub)topploegen: bayern, shalke, dortmund, Hsv, Berlin, Stuttgart, Werder, ...

Duitsland gaat de grootste competitie worden in de toekomst denk ik. Meer dan 80 miljoen inwoners en de groots economie van de EU. Als straks de fair play regel ingaat word het verschil alleen nog maar kleiner. Italie hebben ze al ingehaald.

21 juni 2012 om 15:54

Als de Fair Play regel van kracht is, haalt Duitsland niet Engeland en Spanje in, maar zakt het niveau van deze 2 landen naar onder die van Duitsland. In Duitsland wordt er tenminste "eerlijk" gespeeld. De meeste clubs zijn financieel onafhankelijk. Toch ben ik benieuwd wat zo een Fair Play nou brengt. Als club mag je niet meer uitgeven dan wat je verdiend, maar moet een Ronaldo straks naar China of verder gaan voor zijn 20 miljoen salaris? Of willen ze in Europa blijven voor waarschijnlijk de helft?

21 juni 2012 om 15:56

Clubs zullen geen elf supersterren meer op het veld kunnen neerzetten. Al zal er wel het een en ander gesjoemeld gaan worden met rand verdiensten via lokale bedrijven.

21 juni 2012 om 16:07

Als je fatsoenlijk beleid voert kan het wel, maar ik weet geen team met 11 supersterren.

21 juni 2012 om 16:08

Ronaldo kan gewoon het zelfde blijven verdienen hoor. Real Madrid maakt meer omzet dan ze uitgeven. Ze maken de laatste drie jaar al gewoon winst.

De kant tekening is dat de merchandise duurder word. Dus de supporters draaien ervoor op dat Ronaldo (en meerdere) zoveel moet verdienen. Een voorbeeld is dat het nieuwe thuis shirt, broekje en verzendkosten bij elkaar €167,90 kosten. Vorig jaar was dit 'maar' €121,49.

Het is echt te gek voor woorden...

21 juni 2012 om 16:14

Salaris mag straks alleen maar betaald worden uit inkomsten van kaartverkoop, merchandise en tv gelden. gesjoemel zal dus ook niet echt meer mogelijk zijn.

21 juni 2012 om 16:32

@chimaera

Inderdaad, slaat echt nergens op. Het keepersshirt kost ook 100 euro. Dan zeg ik laat maar hoor. Heb al een prachtig tenue met gouden strepen. Denk dat ik nu een trainingspak ga kopen want die prijzen worden echt te hoog.

21 juni 2012 om 16:44

Haha, echt hé. Bij Barcelona is het ook al zo erg. Daar is het shirt met bedrukking €110,39. Dan kan je nog z'n Fifa World Cup logo er op hebben voor €9 extra. Eigenlijk gewoon verschrikkelijk dat de voetbal clubs dit durven te vragen.

Het thuishirt van vorig seizoen met de goude strepen kan inderdaad niet tippen aan dit seizoen. Geweldig tenue.

Ach, heb het vorige tenue voor me verjaardag gekregen dus vraag dat nu ook gewoon. Eens zien als mijn ouders het willen betalen, vorig jaar vonden ze het al veel te duur.

21 juni 2012 om 17:52

Chimaera
En dat shirt van barcelona is lelijk als de nacht! Had ik eindelijk genoeg geld gespaard voor een shirt van Messi, is dat shirt zó lelijk... Vaag, die overgang van blauw-rood-blauw, niet eens strepen.
En dan zoveel betalen, ik doe et niet hoor. Hooguit dat geel-oranje uitshirt, maar die is et ook niet echt waard.

On: Heeft ie volledig gelijk in, Duitsland laat et al zien en daar speelt bijna iedereen in de Bundesliga. Bayern laatste 3 jaar ook 2x in de finale, toont ook al aan hoe sterk zij (en Duitsland daarbij) zijn.

Maar Podolski houd je niet meer bezig met Duitsland, het is tijd om te vlammen voor Arsenal!

22 juni 2012 om 08:52

Maar de supporters krijgen wel Ronaldo,kaka,özil,benzema,ramos,alonso etc. bij hun club.ik denk dat een aantal supporters dan best extra willen betalen.
Maar salarissen van Real worden tegek,je krijgt nu Kaka ,lassana en Altintop die niet weg kunnen of willen i.v.m. hun hoge Real salaris.

In potentie een topspeler, fysiek sterk, snel en een kiezelhard schot. Goed om het misschien eens in het buitenland te zoeken zoals ie nu doet, Engeland past in ieder geval bij zijn speelstijl.

Ontopic: Bundesliga wordt inderdaad steeds grotere competitie, opvallend dat veel clubs daar wel hun financiën op orde hebben i.t.t. clubs uit Engeland en Spanje.

Sensatie titel natuurlijk weer, vrij selectief gekozen stuk van een quote.

Want niemand kan ontkennen dat in de PL veel meer topspelers spelen dan in de Bundesliga. In Duitsland zijn er misschien 2 a 3 clubs met echte goede spelers in Engeland toch echt wel wat meer.

21 juni 2012 om 16:02

Bayern, Dortmund, Schalke, Hsv, Leverkussen, Wolfsburg, Borussia MG zijn toch allemaal clubs die veel goede spelers hebben . Maar in Engeland zijn er toch ook maar 2 a 3 clubs die kampioen kunnen worden?

De laatste 10 jaar:

Seizoen Kampioen Topscorer(s)
2011/12 Manchester City Robin van Persie (arsenal, 30)
2010/11 Manchester United Dimitar Berbatov (manchester United, 21), Carlos Tevez (manchester City, 21)
2009/10 Chelsea Didier Drogba (chelsea, 29)
2008/09 Manchester United Nicolas Anelka (chelsea, 19)
2007/08 Manchester United Cristiano Ronaldo (manchester United, 31)
2006/07 Manchester United Didier Drogba (chelsea, 20)
2005/06 Chelsea Thierry Henry (arsenal, 27)
2004/05 Chelsea Thierry Henry (arsenal, 25)
2003/04 Arsenal Thierry Henry (arsenal, 30)
2002/03 Manchester United Ruud van Nistelrooij (manchester United, 25)

Maar de PL is vanzelfsprekend wel nog altijd de sterkste en samen met de Buli de spannendste. Spanje is alles behalve spannend.

21 juni 2012 om 16:17

Gladbach vind ik een schitterende club die het dit seizoen boven verwachting gedaan hebben. Maar ik verwacht wel een leegloop jij? Reus gaat naar Bvb. Dante naar Bayern en Neudstädter vertrekt naar Schalke. Oke Granit Xhaka komt dan nog wel, maar volgend jaar wordt het super lastig om weer zo hoog te eindigen voor Gladbach.

21 juni 2012 om 16:30

Ik heb het nergens over kandidaten voor het kampioenschap, ik had het over teams met topspelers (goede spelers zullen ze ongetwijfeld hebben). Het aantal kandidaten voor het kampioenschap zegt niets anders zou je zelfs Nederland bij de vergelijking kunnen zetten.

Overigens stel je dat de Bundesliga spannend was en de Spaanse niet. Dortmund staat uiteindelijk ook met /- 20 punten voor op de nummer drie.

21 juni 2012 om 16:31

Duitsland de laatste 10 jaar

2002–03 Bayern Munich
2003–04 Werder Bremen †
2004–05 Bayern Munich †
2005–06 Bayern Munich †
2006–07 VfB Stuttgart
2007–08 Bayern Munich †
2008–09 VfL Wolfsburg
2009–10 Bayern Munich †
2010–11 Borussia Dortmund
2011–12 Borussia Dortmund †

PL 10 jaar zijn 4 verschillende clubs kampioen geworden
Bundesliga 10 jaar zijn 5 verschillende clubs kampioen geworden
La Liga 10 jaar zijn 3 verschillende clubs kampioen geworden

Het moge duidelijk zijn dat er veel meer kwaliteit in de PL rondloopt.
Ik moet wel zeggen dat ik ze alle drie spannend vind.

21 juni 2012 om 17:59

Ik geloof dat de Bundesliga hofleverancier is voor het EK. Komt omdat spelers uit Zuid Amerika of Afrika niet meedoen, maar als je daarnaast kijkt naar titel kandidaat Duitsland die voornamelijk bestaat uit spelers uit de eigen competitie, en de CL finale Bayern meespeelde dan is de BL toch wel een hele sterke competitie.

als je ziet dat een beperkte voetballer als huntelaar er topscorder kan worden, dan lijkt mij het niveau nog lang niet tevergelijken met Engeland of Spanje

21 juni 2012 om 16:02

Huntelaar is één van de beste afmakers die er zijn, maar ik kan ook niks anders verwachten van jou realpino. Hoog tijd om misschien voetbal te volgen en niet alleen de wedstrijden van het Nederlands Elftal die je op de standaard zenders kunt zien.

21 juni 2012 om 16:33

Als hij één van de beste afmakers is waarom heeft hij dan afgelopen seizoen alleen tegen de kleine clubs gescoord. Tegen clubs uit de top zes wist hij namelijk niet te scoren (dat zijn 10 wedstrijden).

21 juni 2012 om 16:38

Dat bewijst toch juist dat hij de beste afmaker is. Veel kansen en hij scoort veel, dus zijn specialiteit is dus juist niet zelf iets creëren, maar ballen erin schieten wanneer er kansen zijn.

21 juni 2012 om 17:58

@yannick,
Help me ff een zender opzoeken waar momenteel ander voetbal te zien is.

21 juni 2012 om 18:59

Afgelopen jaar na Messi en Ronaldo de meeste doelpunten gescoord in alle competities bij elkaar, topscorer BL en EK kwalificatie en Europees topscorer Schalke.

Topscorer eredivisie geweest, 2 x eerste divisie, EK -21 en topscorer aller tijden van jong Oranje en topscorer Oranje van alle actieve spelers. Zelfs in zijn tijd bij Milan hele behoorlijke cijfers vaak opgesteld als buitenspeler of invaller 37 goals in 56 wedstrijden

Inderdaad een zeer beperkte spits die wel vaak weet te scoren en zijn hele carriere al topscorer is geworden in bijna elke competitie waar hij speelt

Maakt mij verder niet uit, maar je verkoopt onzin door te stellen dat hij alleen tegen kleintjes kan scoren...

21 juni 2012 om 21:45

Prima opsomming, en zoals je zelf vermeld: topscorer in Bijna elke competitie waar hij speelt. Spanje en Italie waren dus wat te hoog gegrepen voor deze beperkte voetballer.

21 juni 2012 om 16:02

Je hoeft helemaal geen topvoetballer te zijn om toch een goede spits te kunnen zijn. Jouw bewering over het verschil tussen de competitie van Duitsland tov die van Engeland en Spanje vind ik derhalve overdreven, waarmee ik niet wil beweren dat het niveau in Duitsland gelijkwaardig is met die van Engeland of Spanje.

21 juni 2012 om 16:08

Wat een onzin. Dus eigenlijk moeten er in een topcompetitie alleen maar 'ronaldo's en Messi's' rondlopen?

Duitsland is -in mijn optiek- al even ver als Spanje als je naar de gehele competitie kijkt. Real Madrid en Barcelona springen daar natuurlijk ver bovenuit maar Duitsland heeft met Bayern, Schalke, Dortmund, Monchen Gladbach, Leverkusen, Stuttgart een bredere ''top''. En zeker als je de financiële mogelijkheden met elkaar vergelijkt scheelt het elkaar bijzonder weinig!

Kan het zeker waarderen dat we eindelijk eens wat fysiek kunnen toevoegen op die flanken, daarnaast kan deze man ook nog behoorlijk goed voetballen.

Ik vind dit weer zo'n net niet speler.

Begrijp me niet verkeerd, hij is een prima aanvulling op de selectie maar juist voorin kan Arsenal nog wel wat creativiteit gebruiken. Een type David Silva. Podolski is redelijk snel en heeft een hard schot, maar is niet bepaald een speler met een briljant overzicht en veel creativiteit. Ik ben benieuwd wat Arsenal nog meer gaat kopen, want zij lopen nog ver achter op beide clubs uit Manchester terwijl ook Chelsea weer bezig is de nodige aankopen te doen.

21 juni 2012 om 15:57

Misschien is Belhanda wat voor Arsenal? Een speler met een goede techniek en een goed overzicht die aanvallende impulsen aan het spel kan geven.

21 juni 2012 om 16:04

@ vlaav

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik de Franse competitie nauwelijks volg, dus ik weet niet of hij een goede aanvulling zou zijn in mijn ogen. In ieder geval heeft hij het wel goed gedaan afgelopen seizoen en schijnt het een technisch sterke speler te zijn. Ik denk wel dat Arsenal voorin wat extra creativiteit kan gebruiken. Walcott is pijlsnel, maar niet echt een creatieve speler.

21 juni 2012 om 16:23

Die mag niet weg en als hij al weg zou gaan zal het voor een astronomisch bedrag zijn. Ik vrees dat Arsenal dat niet wil betalen. Daarnaast met zoveel geïnteresseerd clubs is het de vraag of hij het wel eens wil natuurlijk.

21 juni 2012 om 16:07

Dus nu ga je een nummer 10 vergelijken met een spits/linksbuiten? Wat is dat nou weer voor onzin? Arsenal kan zeker een type zoals Silva gebruiken, iemand zoals Belhanda. Maar Podolski vind ik zeker een goede aankoop.

Ten eerste omdat ik Gervinho erg vind tegenvallen. Daarnaast heeft Walcott ook veel momenten waar hij uitermate zwak speelt en nog maar een contract van 1 jaar. In Podolski heb je nu een goede buitenspeler erbij die makkelijk scoort waardoor je ook minder afhankelijk bent van Robin.

Daarnaast zoals eerder gezegd kan Podolski ook in de spits spelen en heb je meteen een goede vervanger voor als je Robin een keer rust wilt geven. Al zie ik Giroud ook nog wel komen.

Als laatste punt kan je met Podolski en Giroud ook nog eens teruggaan naar Wenger's oude systeem, de 4-4-2 vorm. Sowieso vind ik dat Arsenal hier de spelers voor heeft met een blok van Song-wilshere of misschien wel M'vila.

21 juni 2012 om 16:11

@ Respect2al

David Silva staat bij Spanje op de flank te spelen en bij Man City ook. Gervinho en Walcott moeten het van hun snelheid hebben, niet van hun creativiteit. Podolski is een prima aanvulling, maar ook hij zal niet de nodige creativiteit gaan brengen.

21 juni 2012 om 16:16

Dat is niet te vergelijken, in het systeem van City lijkt het meer een buitenspeler, al zwerft hij vaak ook veel, maar in het systeem van Arsenal zijn het op dit moment niet de spelers van de flank die voor de creativiteit moeten zorgen. Het is dus een rare vergelijking. Zoals gezegd heeft Arsenal wel een type Silva nodig, maar niet in plaats van Podolski.

Duitsland wordt idd steeds sterker en is Italie al mijlenver voor. Alleen is het grote verschil met Spanje en Engeland dat er in Duitsland geen schulden bestaan van honderden miljoenen. Alleen Dortmund had hier jarengeleden veel problemen door en moesten noodgedwongen alles verkopen en alles op de jeugd gooien. Het geen wat nu zijn vruchten afwerpt.

21 juni 2012 om 16:06

@ Borussen

Ik zie Duitsland uitgroeien tot de sterkste competitie van Europa als de Eufa nieuwe regels mbt financien gaat invoeren. In Engeland en met name in Spanje hebben vrijwel alle topclubs torenhoge schulden. In Engeland zijn veel clubs zelfs afhankelijk van investeerders en zouden ze op eigen poten allang verzopen zijn met hun beleid. De Duitse competitie is aantrekkelijk, grote stadions die vol zitten, er wordt goed voetbal gespeeld en er zijn in potentie enorm veel clubs die in aanmerking komen voor een plek bij de eerste 5/6.

Podolski: 'niveau Bundesliga niet ver meer verwijderd van grote competities'

Ik vind de Bundesliga al opzich een topcompetitie hoor. Misschien niet zo'n een als de Liga Bbva en Premier League maar het doet niks onder met de Serie A.

Sterker nog Duitsland is al een topcompetitie. De Spaanse top is alleen sterker de rest echt niet. Italië is al minder en de Engelse is natuurlijk wel sterker. Als de Fair Play regels door wordt gezet wordt de Bundesliga samen met de Ligue 1 de sterkste van Europa. En de Bundesliga heeft echt wel topspelers.

Bayern heeft Robben, Ribery, Schweinsteiger en Gomez als grote namen onder andere
BVB idem met Götze, Reus volgend seizoen, Kagawa en Lewandowski
Schalke Huntelaar en Raul die dan wel weggaat
Leverkusen heeft Schürrle en Augusto
Bremen Pizarro en Marin
Wolfsburg, Stuttgart, Hannover en Gladbach hebben ook prima spelers

De Bundesliga is dus gewoon al een topcompetitie.

Wekelijks zitten de stadions vol de meeste clubs hebben een stadion capaciteit van 40.000 toeschouwers of meer en daarbij worden er niet zulke gekke bedragen uitgegeven als in Spanje of Engeland.

21 juni 2012 om 16:56

Marin en Kagawa spelen volgend seizoen in Engeland.

Duitsland heeft een prachtige competitie met altijd hoge toeschouwersaantallen en waar in de onderste regionen ook nog behoorlijk wordt gevoetbald. Alleen de top5 doet nog onder voor de top5 van spanje en engeland, maar met de financial Fair Play zal dat wel eens kunnen veranderen

De bundesliga is soms wel aardig om na te kijken. Het valt alleen wel op hoe erg de top wedstrijden daar tegen vallen. Voor de rest is de uitstraling van de competitie en de geweldige fans natuurlijk prachtige dingen.

Als de niveaus niet zoveel verschillen, dan moet Lukas Podolski niet echt grote aanpassings problemen hebben bij Arsenal;.

Maar Podolski lijkt me wel 'n goede aankoop voor Arsenal. Misschien kan hij dan de positie van Gervinho overnemen, want hij heeft mij tot nu toe niet weten te overtuigen.

Goeie voetballer met een snoeihard schot

Ik vind het wel meevalen, je hebt 6 clubs, de rest is Eredivisie niveau

21 juni 2012 om 16:45

Ik noem Herta BSC (gedegradeerd), HSV (14e), FC Köln en Werder Bremen nou niet echt kleine clubjes?? Is het in Spanje zoveel beter in de middenmoot en onderin met Osasuna's en Gefate's?

21 juni 2012 om 18:50

Ik denk dat Ajax PSV Feyenoord AZ Twente en Vitesse, de clubs die jij opnoemt, prima partij zal geven.

De Bundesliga is een geweldige competitie. Het trekt verreweg de meeste toeschouwers van Europa en ook het niveau van de ploegen gaat elk jaar weer omhoog. Zodra de clubs in Italië, Spanje en Engeland de fair play regel gaan voelen zal de Bundesliga, met clubs die bijna allemaal gezond beleid voeren, weleens op de nummer één kunnen komen.

Weet eigenlijk niet als die Podolski een goede aankoop is voor Arsenal, Bij Bayern volledig door de mand gevallen maar speelde toen wel nog goed voor de nationale ploeg, nu speelt hij echter ook een zeer onopvallend EK waardoor ik toch m'n twijfels hebben bij deze man.

Klopt Podolski, alleen bepaalde clubs hebben nog steeds meer aanzien dan de meeste clubs in de Bundesliga. De serie A is in vergelijking tot de Bundesliga een onaantrekkelijke competitie qua toeschouwers en voetbal. Maar clubs zoals AS roma, Inter en AC Milan, Napoli en Juventus hebben eenmaal een grote uitstraling en naam dan een Schalke, Dortmund en Stutgart.

Ik ben het met Podolski eens dat Engeland de sterkste competitie is, maar ik vind het niveau van de Bundesliga hoger dan de Primera Division.
In Spanje gaat de strijd al jaren tussen Real & Barca alleen, dat gewoon vanaf de start van de competitie. In Engeland heb je de laatste jaren vaak United dat na 38 wedstrijden de nummer 1 is, maar daar gaat de strijd nog teminste tussen verschillende & meerdere clubs wat het ook leuker, mooier & spannender maakt natuurlijk. Duitsland heeft precies het zelfde & er zijn zelfs ploegen die uit het niets een hoge sprong maken & ineens in de top 5 eindigen waarvan men daar droomde of nooit over hadden gedacht. Clubs in de Bundesliga liggen kwa niveau dichter bij elkaar dan welk competitie ook. Net als in Engeland kan een top club in Duitsland van elk club verliezen, ook daar moet je je tegenstanders zeker niet onderschatten, ook het geval in Engeland, terwijl in Spanje Real & Barca hun tegenstanders in de meeste gevallen overlopen.
De Duisters zorgen overigens voor de beste sfeer van West Europa, zo niet heel Europa!
wat Italie betreft, die staan in mijn lijst op plaats 4. Bij de Uefa is dat ook het geval, vandaar dat de Serie A een CL ticket heeft moeten inleveren. Wat ik daar ook dood zonde vind, zijn de lege stoeltjes. Onbegrijpelijk, terwijl Italie een wereld competitie is.

Verder wens ik Lucas een leuk & fijne seizoen bij Arsenal. Uiteraard zal ik de rivaal van United volgen zoals ik altijd wel doe. Ben erg benieuwd hoe hij het daar gaat doen, hoe hij zich aanpast aan de PL.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren