Voetbalzone

De Boer analyseert Portugezen: 'Wij dicteren, zij gaan met de winst naar huis'

Zaterdag, 16 juni 2012 om 14:12

Portugese voetballers in de Eredivisie: het was en is vrijwel uitgesloten. Veelal kiezen de Zuid-Europeanen voor warmere oorden als Spanje of Italië, dan wel de sfeer en ambiance van de Premier League. In de jaren negentig wist Ajax, destijds een Europese grootmacht, echter één van de grootste Portugese talenten op dat moment naar Nederland te halen: Daniel da Cruz Carvalho. Ronald de Boer haalt, in het kader van de EK-wedstrijd van zondag, herinneringen op.

/

De voormalig Oranje-international zegt bij vlagen te hebben genoten van ‘Dani’. “Hij was stylist”, zegt De Boer, die echter ook zag dat de jongeling ondanks een overvloed aan talent nooit helemaal door kon breken in Amsterdam. “Hij was soms ook behoorlijk bezig achter de schermen. Dat breekt je op. Je kan veel hebben, maar als je dan je rust niet pakt, breekt het je op. Dat heeft hij onderschat. Daar heb ik hem wel op aangesproken, maar je gaat het ook niet continue zeggen.”

De Boer ziet zijn voormalig ploeggenoot zo nu en dan nog. “Vorige maand toevallig nog. We speelden met oud-Nederland tegen Oud-Portugal in Istanbul”, vertelt hij verder op de clubsite van Ajax. “Hij zag er goed uit. Vorig jaar heb ik hem gezien en toen was hij zo dik, maar dit keer was het een stuk beter. Hij werkt nog steeds voor de televisie en hij vertelde dat het veel tijd in beslag neemt. We halen altijd herinneringen op aan onze Ajax-tijd, de trainingen, de trainers de grapjes in de kleedkamer. Er komt van alles boven.”

Het gesprek over de Portugees leidt automatisch tot een voorbeschouwing op het duel van zondag. “Het is altijd moeilijk tegen Portugezen”, weet De Boer. “Net als tegen Braziliaanse teams hebben we het tegen hun altijd lastig. Ze weten heel goed op resultaat te voetballen. Wij dicteren en zij gaan met de winst naar huis. Dat moeten wij leren. Zij knallen die bal naar voren en daar gaan ze pas voetballen. Dat kunnen ze dan goed. Als jij dan denkt ‘Ik loop een stappie terug’, dan pakken ze je. Je moet negentig minuten geconcentreerd zijn.”

16 juni 2012 om 14:17

Dani was gewoon een Stylist, een geweldige voetballer, Maar veel en veel teveel bezig met het leven in amsterdam, Had een pracht van een voetballer kunnen worden, Maar het is hem nooit helemaal geworden

16 juni 2012 om 14:21

Ik heb de wedstrijd oud-portugal (onder meer Costinha en Dani) tegen oud-nederland (onder meer R. de Boer en van Hooijdonk) op tv gezien. Dani liet bij vlagen zien dat hij het spelletje niet afgeleerd was. Echt genieten.

16 juni 2012 om 14:21

Hij is niet voor niets op zijn 27e gestopt, was met alles bezig behalve voetbal...

16 juni 2012 om 16:08

Dit staat vrijwel letterlijk in het artikel...

16 juni 2012 om 14:17

Onzin, Nederland in de nieuwe opstelling wint van Portugal

16 juni 2012 om 14:22

Heerlijk arrogant blijven als je al 2 wedstrijden hebt verloren, het zou jullie sieren als je eens een keer realistischer naar voetbal zou kijken...

16 juni 2012 om 14:35

Waarom zou het niet mogelijk zijn dan tegen Portugal? Hij is juist realistisch dat het kan. Al zijn de andere supporters er dan meteen bij om het woordje arrogant te roepen.

16 juni 2012 om 14:43

juist nu moet je arrogant doen, alle hulp is van toepassing, hoe dan ook, en op wat voor manier en spychologisch

16 juni 2012 om 14:48

Je kan ook als een slappen zeggen: we winnen niet. Maar met die instelling kom je niet ver in het leven.

16 juni 2012 om 14:53

Arrogant is misschien niet het goede woord, eerder overmoedig of onrealistisch. Dit is een heel ander Portugal als destijds met Figo, en tien dachten wij ook altijd dat we beter waren. Fysiek en technisch sterk en altijd lastig. Nederland draait momenteel voor geen meter, dus waarom zal het nu ineens wel lukken. Ik hoop het van harte, maar ik verwacht er niet teveel van, dan kan het alleen maar meevallen. Mentaal is Nederland behoorlijk geknakt, en bij 1 doelpunt van Portugal lopen ze weer achteruit, en met Nani en Ronaldo acht ik ze instaat uit het niets te kunnen scoren. Doelpunt van Postiga gezien? Onze verdediging zal weinig aan veranderen en 90 minuten concentratie wordt lastig. Tot nu toe duurde die concentratie 20 minuten. Ik hoop ook op 0-4 voor Nederland, maar ik vrees van niet. 0-2 of 1-3 is natuurlijk meer dan genoeg...

16 juni 2012 om 16:12

Precies en dan zo arrogant gaan doen dat je het zelf gaat geloven en er zelf keihard afgaat.

16 juni 2012 om 16:18

En jij bent wel realistisch? Beetje neerslachtig naar Nederland doen, terwijl wij de laatste 4 jaar een stuk beter presteren dan Portugal.
En Nederland is gewoon de vice-wereldkampioen, dus een winst tegen Portugal lijkt mij wel degelijk mogelijk en dus niet arrogant.

16 juni 2012 om 17:39

Arrogant omdat jullie ook wel ff van de Denen en Duitsers zouden winnen. Het Nederlands elftal draait niet goed en de kans is klein dat ze dat tegen Portugal wel zullen doen. Het kan ja, maar om te zeggen dat je met een nieuwe opstelling meteen wint is gewoon arrogant. Pas maar op, dadelijk eindigen jullie nog met even veel punten als Ierland...

16 juni 2012 om 17:41

@ silverfront: en hoe kwam het dat NL zo ver kwam? Door een gebrek aan goede tegenstanders. Makkelijke poule, makkelijke loting. Enige serieuze tegenstander was Brazilie en dat is niet het Brazilie van een aantal jaren terug. NL heeft de finale gehaald maar zou met dezelfde poule als bij dit EK ook niet doorgaan naar de tweede ronde.

16 juni 2012 om 21:14

What the...... is er arrogant aan om te te voorspellen dat Oranje wint van Portugal???? Dat is gewoon een reëele optie hoor. Ook ik denk dat t gaat gebeuren

16 juni 2012 om 22:31

@ricardoquaresma

Het is toch realistisch dat Nederland wint?
Die kans is vrij groot.
Maar als ze winnen is het zeker weer onverdiend.
Ja, want arrogant zijn ze in Portugal zeker niet.

Nederland maakt gewoon een hele goede kans de volgende ronde te halen, als zelfs de minister-president het zegt.

16 juni 2012 om 14:22

Welke nieuwe opstelling? Ik verwacht er niet te veel van

16 juni 2012 om 14:39

ik hoop het voor de neutrale supporter! en natuurlijk voor jullie..

het probleem is dat portugal niet mag scoren.......

16 juni 2012 om 14:48

Hoezo?
Met 3-1 zijn we toch ook door? (tenminste als duitsland van denemarken wint) Niet dat ik dat snel zie gebeuren maar toch

16 juni 2012 om 15:01

mm ja dat bedoel ik... dat moeten jullie al 3x scoren...

16 juni 2012 om 14:18

laten we het maar niet hopen. de boer heeft wel gelijk er is bij ons te veel onnodig balverlies achterin tot nu toe heeft het niet tot een tegendoelpunt geresulteert maar we moeten wel voorzichtig zijn

16 juni 2012 om 14:20

Enige wat ik van Dani herinner is dat incident met Lodewijks en dat die regelmatig op de toilet te vinden was,maar niet om zn natuurlijke behoefte;

16 juni 2012 om 14:24

Marvingaye analyseert: Van Bommel, Robben en Afellay op de bank, Stekelenburg op doel, Van der Wiel, Heitinga, Mathijsen, Willems; De Jong, Van der Vaart; Narsingh, Van Persie, Sneijder; en Huntelaar op negen >3 punten.

16 juni 2012 om 14:28

Maar winnen we ook met 2 of meer doelpunten verschil? Dat is de meest relevante vraag.

16 juni 2012 om 14:34

Als we met 3-2 of 4-3 winnen is 't geen probleem.

Moet Duitsland wel netjes met 1-0 van Denemarken winnen.

Want..
We hebben meer gescoord dan de Denen dus, we staan boven hun
We hebben gelijk doelsaldo met de Portugezen, dan telt onderling resultaat en dat is in ons voordeel.

Jeeeeeeeeeeuh!

16 juni 2012 om 14:36

Die vraag zal Zondag 22.30 worden beantwoord.

Het moeilijkste zal worden om geen of zo min mogelijk doelpunten tegen te krijgen, dat blijkt toch een minpuntje van het Nederlands elftal.

16 juni 2012 om 14:37

@arnautovic

Met mijn opstelling natuurlijk, daar hoeven we geen discussie over te hebben. Bert kan nog een hoop leren van iemand met mijn inzicht. Zal Bert het echter aandurven om én Van Bommel én Robben op de bank te zetten. Dát is de meest relevante vraag.

16 juni 2012 om 14:41

perry dat klopt niet want dan hebben heb je dit
duitsland 9
nederland 3
denemarken 3
portugal 3
en dan telt het onderlingen resultaat en de denen hebben van ons gewonnen

16 juni 2012 om 14:42

Ik ben er niet zo zeker van dat Duitsland wel zal winnen van Denemarken.... En daarbij moeten wij met 2 goals winnen van Portugal... Hmm wordt heel erg moeilijk we moeten hopen op een wonder

16 juni 2012 om 14:47

jjiipp, en de portugezen van de denen gewonnen ;.
Dan telt meest gescoorde doelpunten.
Volgens mij heeft Perry gelijk hoor!

16 juni 2012 om 14:48

@jjiipp,

Daar klopt weinig van, want dan kan je ook zeggen dat Portugal doorgaat, omdat die van de Denen hebben gewonnen,

On: ik heb er alle vertrouwen in en ben ervan overtuigd dat het gaat lukken

16 juni 2012 om 14:50

@googlelt en Manfredo17
o je heb gelijk maar dan krijg je een driehoek
nl wint van portugal portugal wint van denemarken denemarken wint van nl .
hoe word dat dan opgelosd ?

16 juni 2012 om 14:54

Nog even uitgerekend.
Volgens mij als Duitsland met 2-0 van Denemarken wint,
Nederland met 3-2 van Portugal dan hebben de Denen het zwakste doelsaldo.
Dan word er gekeken naar onderline resultaat NL - Portugal

16 juni 2012 om 14:56

oke bedankt googlelt dus gewoon winnen van portugal en dan zijn we door, het enige wat we nu kunnen doen is hopen

16 juni 2012 om 14:58

Perry, het gaat eerst op onderling resultaat, daarbij ontstaat zoals eerder gezegd in de situatie dat Duitsland van Denemarken wint en Nederland van Portugal een driehoek (denemarken wint van Nederland wint van Portugal wint van Denemarken), dus dan telt onderling resultaat niet meer mee. Daarna gaat men kijken naar het aantal gescoorde doelpunten, en daarom moet Nederland met 2 goals verschil winnen van Portugal: bij 1 goal verschil heeft Portugal meer doelpunten gescoord dan Nederland. Onderling resultaat is hier niet meer van belang.

16 juni 2012 om 15:02

@perry.

Dat is niet juist! Kijk maar naar het volgende overzicht. Er moet dus wel degelijk met twee doelpunten verschil gewonnen worden.

Ned - den 0-1
Dui - Por 1-0

Ned - Dui 1-2
Den - Por 2-3

Den - Dui 0-1
Ned - Por 3-2

Dui 9 X-X (x)
Den 3 3-3 (0)
Por 3 5-5 (0)
Ned 3 3-3 (0)

Als er 2 of meerdere teams in hun groep gelijk eindigen op basis van punten, worden de volgende criteria toegepast om hun positie te bepalen:
1.hoogste aantal punten verkregen bij de onderlinge wedstrijden tussen de teams; Gelijk
2.doelsaldo verkregen bij de onderlinge wedstrijden tussen de teams (als er meer dan 2 teams gelijk eindigen op basis van punten); Gelijk
3.hoogste aantal gescoorde doelpunten verkregen bij de onderlinge wedstrijden tussen de teams (als er meer dan 2 teams gelijk eindigen op basis van punten): Portugal Door!
4.mocht er, na het toepassen van criteria 1-3, nog steeds 2 teams gelijk eindigen, dan moeten criteria 1-3 opnieuw worden toegepast tussen deze 2 teams. Staan deze team dan nog steeds gelijk, wordt de positie bepaald door criteria 5-10;
5.doelsaldo verkregen bij alle wedstrijden in de groep;
6.hoogste aantal gescoorde doelpunten verkregen bij alle wedstrijden in de groep;
7.mochten er 2 teams in de laatste groepswedstrijd tegen elkaar spelen, de wedstrijd in een gelijkspel eindigen en de teams gelijk staan op criteria 1-6, spelen deze 2 teams een strafschoppenserie om hun positie te bepalen. Dit geldt niet als er nog een ander team in dezelfde groep gelijk staat met deze 2 teams.
8.positie op de Uefa-coëfficiëntenranglijst;

16 juni 2012 om 17:20

Juist maoam.. Dat zijn de regels.

Even voor alle duidelijkheid samengevat.
Duitsland moet winnen van Denemarken. De uitslag van die wedstrijd maakt niet uit omdat het doelaldo tussen de wedstrijden van Denemarken, Portugal en Nederland gaat als Nederland wint van Portugal.
Nederland moet met 2-0 of 3-1 winnen om op doelsaldo door te kunnen gaan.
Echter is 3-2 ook al voldoende voor Nederland.
Portugal en Nederland staan dan in doelsaldo gelijk maar komen ze boven Denemarken vanwege het aantal gescoorde doelpunten.
Omdat Nederland hoger dan Portugal staat op de Uefa ranking, gaat Nederland door naar de volgende ronde

16 juni 2012 om 14:34

Met die verdediging krijgen we sowieso twee goals tegen, dus dan moeten we er vier maken...

16 juni 2012 om 14:38

We hebben dit EK pas 1 goal gemaakt

4 gaan we er echt niet maken, 2 zal al moeilijk zijn laat staan dat we niet eens weten hoe Bert zal starten.

16 juni 2012 om 14:40

@lapulga_10

De verdediging is inderdaad niet de sterkste linie dat komt door het domme selectiebeleid van Bert. Hij had natuurlijk Anita en Emanuelson mee moeten nemen. Dan had je achterin meer bagage gehad en waren we niet afhankelijk van een knulletje zonder enige ervaring in de Europese top.

16 juni 2012 om 14:45

Willems kan je niks verwijten hoor, Urby had hij moeten selecteren dat zeker maar als je ziet dat we nog een Bouma hebben lopen en Schaars die zich niet zeker voelt achterin en daar nog nooit heeft gespeeld op een helft na, dan is Willems een verademing t.o.v deze twee.

Verder hebben we op rechts iemand staan die zich niet inzet, WK finale ervaring heeft en nog erger door het ijs zakt. In het centrum staan twee onbenullen die met al hun ervaring een Gomez niet kunnen tegenhouden.

16 juni 2012 om 14:52

@memoires

Nee, daarom... We maken er al denk ik sowieso al geen twee, laat staan vier .

@marvingaye

Heeft Anita ervaring in de Europese top dan? Emanuelson wel, maar ik vind dat je Willems niet de schuld kan geven. Heitinga en Van der Wiel zijn degene die zo ontzettend slecht spelen, echt niet normaal. Van Willems kun je niet veel meer verwachten dat dit, al had daar inderdaad Emanuelson moeten staan!

16 juni 2012 om 15:09

Dat lijkt me toch allemaal vrij duidelijk?

Anita houd zich staande tegen grootmachten als Real Madrid en Lyonnais. Scoorde nog tegen eerstgenoemde, die kampioen zijn geworden in de beste competitie ter wereld. Anita zou geen modderfiguur slaan in de basis van Oranje, is simpelweg beter dan Strootman, Van Bommel en Clasie als je alle wedstrijden van hem hebt gezien.

16 juni 2012 om 15:37

Met Anita kun je ook niet in de basis beginnen joh.. Hij heeft het wel in zich en moet nog veel groeien, over een paar jaar zal hij wel in de basis staan, nu nog niet. Al had hij wel mee gemoeten.

16 juni 2012 om 14:36

T-ars10 analyseert: van bommel, affelay, narsingh eruit, voor de rest ben ik het met jou eens. Robben moet sowieso spelen.

16 juni 2012 om 14:53

v-d Wiel gooi er ook maar uit,die speelt werkelijk hopeloos.het ideale medicijn voor CR7 om weer te scoren is v-d Wiel er tegenover zetten.

16 juni 2012 om 14:25

De Boer heeft wel gelijk over het spel van Portugal, verder vind ik her jammer dat er bijna nooit Portugese spelers in Nl spelen, want het is ook leuk om nu Nederlandse jongens in Portugal te zien spelen en het daar te maken

16 juni 2012 om 14:34

Klopt niet helemaal wat hij zegt.
Als Portugal wint, gaan wíj naar huis. Portugal zal nog wel een weekje blijven daar in Oekraïne.

16 juni 2012 om 14:55

Als ze al blijven is het in Polen ;.

16 juni 2012 om 15:22

Ik zie eerder Denemarken doorgaan dan Portugal. Ik denk dat we gelijk spelen of met 1 goal verschil winnen... Verder zie ik Denemarken wel gelijk spelen tegen Duitsland, of althans, Duitsland zie ik niet winnen van Denemarken

16 juni 2012 om 14:40

Tja, zoals Evers ook al zei gaan we lekker vroeg naar bed zondag!

http://www.youtube.com/watch?v=x1ucx_ggw4o

on:
Hopen dat we morgen een goede wedstrijd hebben en we minimaal 2 keer scoren. En dan de Duitsers nog winnen van Denemarken.

16 juni 2012 om 15:38

_____________stekelenburg______________
VD Wiel__heitinga__mathijssen__boulahrouz
________de Jong_____¬___sneijder________
Kuyt__________van Persie_________robben
______________huntelaar_______________

VD Wiel + De Jong  Ronaldo
Boulahrouz  Nani
Mathijssen  Postiga
Heitinga  inschuiven

Gewoon zo neerzetten en we pakken ze hard 4-1.

16 juni 2012 om 15:56

Gewoon niet gaan huilen vlammen, ik wil Oranje mocht het niet lukken in ieder geval strijdend ten onder zien gaan 2-0 kan nog wel het is geen 5,6 doelpunten verschil wat je moet maken kom op alles vol op de aanval...

16 juni 2012 om 16:03

In een van de eerste wedstrijden die ik me nog kan herinneren van Ajax, speelde deze Dani een mooie pot. Hij produceerde een schaarbeweging en werd toen foutief afgestopt. En dan Nikos Machlas, die een bal krulde langs Hans Vonk.

1999/2000 was een mooi seizoen.

16 juni 2012 om 16:33

Als Frank de boer nog bij het nederlands elftal was,dan zaten we al in de volgende ronde.gewoon nuchter bekeken is dat gewoon zo.

Plusfrank zal er zeker voor zorgen om morgen met een 3-4-3 variant te spelen. Bij Ajax is dat gewoonte trouw Anita die dan meer naar het middenveld schuift en de boel onder controle houd,zodat de verdediging niet veel te doen heeft.
Nu als Frank er was, (dan had Anita meegekomen)zou die rol voor vd wiel geweest zijn.
Hij kan dan meer op komen zodat er meer ballen van de zijlijn zouden komen.huntelaar die kopt ze er dan wel in.
Plus vd wiel kan dan Ronaldo vroegtijdig stoppen/

Maaaaaaaaaaaaar daar komt ie, van Marwijk blijft trouw aan een On nederlands een allang achterhaalde opstelling voor de tegenstander:
4444444444444---------------33333333333-----------... Fout, Fout EN NOG Eens Fout.

Daar gaan we tegen de portugezen niet van winnen met zo een verdedigende opstelling.

Ik weet niet of jullie het door hebben,maar ik baal dat nu alle spelers de schuld krijgen terwijl het aan het trio ligt faber,cocu en van Marwijk.
Opstelling is belangrijker dan de gemiddelde supporter door heeft.

Ik blijf duimen dat van Marwijk wakker wordt. U ook???

PS: Italie is ook afgestapt voor het toernooi van 4-3-3-.bij hun is het geen 4-3-3 maar let op_ 3-5-2

16 juni 2012 om 16:41

Frenkie zal; best gelijk kunnen hebben! Ik denk dat het gevaar erin zit dat we alles op alles gaan zetten waardoor er voor de Portugezen een open huis ontstaat. Zijn onze backs bestand tegen de enige sterren (cr7/nani) die de Portugezen hebben?

16 juni 2012 om 16:55

Yahweh 1979 lees wat ik schrijf over vd Wiel.

Mvrgr.l

16 juni 2012 om 18:13

Wie of hoe we spelen interesseert me helemaal niks!
Het enige wat ik van de spelers wil zien is dat ze met het mes tussen de tanden spelen en voor elke bal gaan alsof het hun laatste bal is.
Dan maar geen 'mooi Hollands voetbal', maar echte strijd. Iets wat ik bij deze spelers op dit moment mis. Wat ik wil zien is dat ze aan het eind van het duel bij wijze van spreken zo kapot zijn dat ze halfdood ter aarde storten. Als we dan niet door zijn dan zul je mij geen kritiek horen hebben op het Nederlands elftal!
Maar waar ik bang voor ben is dat we met deze spelers en bondscoach weer gewoon lekker tikkies terug op Maarten Stekelenburg gaan geven en weer met gaten tussen de linies gaan lopen. Verder denk ik dat ze ook geen stap teveel doen, wat ze al niet hebben gedaan.

Met veel strijd en alles of niets spelen dat is dus wat ik wil zien. Wie dit gaan doen maakt me weinig uit, al heb ik wel een voorkeur qua strijders in het NL elftal wat resulteert in deze opstelling:

Stekelenburg
Boulahrouz
Van Bommel
Vlaar
Schaars
De Jong
Kuyt
Sneijder
VD Vaart
Huntelaar
Van persie
16 juni 2012 om 19:24

Nederland heeft nog geen enkele wedstrijd gedicteerd. Tegen Denemarken ging het gelijk op (ook qua veldspel, in tegenstelling tot wat veel mensen onterecht zeggen), en tegen Duitsland werden ze gewoon kansloos weggetikt. Ik zie niet echt in waarom dat tegen Portugal anders zou zijn.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

Voetbalzone video

Ajax

Stand
Selectie
Actuele wedstrijden
 TeamPnt+/-
1.Ajax7652
2.PSV6960
3.Feyenoord6926
4.Vitesse6426
Voor de complete stand: Eredivisie
SpelersPositieW
Daley BlindVerdediger342
Siem de JongMiddenvelder3412
Toby AlderweireldVerdediger332
Christian EriksenMiddenvelder3310
Lasse SchöneMiddenvelder326
Ricardo van RhijnVerdediger310
Voor de complete selectie: Clubpagina Ajax.
Programma 
Uitslagen
Voor de alle wedstrijden: Clubpagina Ajax.

In de wandelgangen

Donderdag 23 mei
Real Madrid wil Carlo Ancelotti vastleggen als de opvolger van José Mourinho, maar Paris Saint-Germain werkt niet mee. Lees verder

Uitgelichte documenten

Achtergronden
Populair actueel
Archief

Clubexperts

Actueel
Populair
Klassiekers
Titel
Beoordeling
Titel
Beoordeling

Bekijk onze Clubexperts

Titel
Beoordeling

Online Soccer Manager

Online Soccer Manager OSM

(Advertorial) Word nu ook manager van je favoriete voetbalclub. Laat de wereld zien dat jij de beste manager bent! Meer...

Voetbalzone is wettelijk verplicht toestemming te vragen voor het gebruik van cookies. Deze hoef je eenmalig te accepteren. Wij maken gebruik van functionele cookies en cookies voor het beheer van webstatistieken, advertenties en social media. De cookies bewaren geen persoonsgegevens en zijn dus niet aan een individu te koppelen. Klik op accepteren als je al geïnformeerd bent over het gebruik van cookies. Meer weten over cookies en hoe je deze uit kunt schakelen?
Pagina gegenereerd in 0.390625 seconden.