Voetbalzone

'Van Persie kán eigenlijk niet slecht spelen, maar zelfs hij verkrampt'

Zaterdag, 16 juni 2012 om 11:45

Wim Kieft denkt dat Robin van Persie met spanning in zijn lijf op het EK loopt. De spits kende een geweldig jaar bij Arsenal, dat beloond werd met een Champions League-ticket en drie individuele prijzen. Behoudens zijn doelpunt tegen Duitsland maakt Van Persie echter geen onuitwisbare indruk in Polen en Oekraïne en oud-spits Kieft denkt te weten hoe dat komt. Hij noemt de baan van spits de mooiste ter wereld, maar ook de zwaarste.

/

“Als je scoort is dat een voordeel, scoor je niet dan is het een nadeel. Want naarmate je langer droog staat, hoe groter de druk. Dit laatste zie je nu bij Van Persie. Er gaan bij hem dingen mis als gevolg van spanning. Iemand die zoveel kwaliteit heeft dat hij eigenlijk niet slecht kan spelen, zelfs als hij een keer zijn dag niet heeft. Maar zelfs hij verkrampt”, constateert Kieft. De oud-aanvaller van onder meer Ajax en PSV zegt dat ook terug te zien bij Fernando Torres.

“Die heeft het afgelopen seizoen soms kansen gemist, niet normaal gewoon. Na de megatransfer naar Chelsea is hij nauwelijks nog zichzelf geweest. Een geweldige spits die gewoon heel veel moeite heeft met het enorme verwachtingspatroon en daardoor op zijn tenen loopt. Normaal gesproken, doet een doelpunt dan wonderen. Intussen heb ik al honderd keer gedacht dat Torres er doorheen was, maar zo eenvoudig is dat niet. Daarom moet ik het nog maar zien, hoe hij dit EK verder door gaat komen.”

16 juni 2012 om 12:01

Wim kieft is een van de meest irritante kerels in commentaarland. Deze man praat hele leuke wedstrijden gewoon dood, ik kijk een mooie wedstrijd city arsenal op zondagmiddag en deze man is co-commentator. Heeft helemaal niks te zeggen alleen wat voor walgelijke vent balotelli is voor 90 minuten lang. Denkt die man dat hij daarmee het plezier factor omhoog haalt bij de kijker ofzo? Hij maakt me gewoon chagrijnig terwijl ik gewoon plezier wil hebben!! Dat hij als een zuurpruim door het leven wil gaan prima, maar hou je chagrijnige onzin voor je

16 juni 2012 om 11:48

Vind je het gek? Heel Nederland roept en zeurt om Huntelaar en de media en zelfs de regie tijdens de wedstrijden voeren de druk extreem op. Je ziet dat Van Persie bang is om fouten te maken en als hij zich goed voelde had hij nu op meer goals gestaan. Die man mist vertrouwen en dat is heel belangrijk voor een spits. Als de publieke opinie nou eens achter het elftal stond ipv steeds te zeuren...

16 juni 2012 om 12:06

Maar ik geloof dat bijna niemand zegt dat van Persie eruit moet. Hij had gewoon al vanaf het begin samen met Huntelaar voorin moeten worden gezet, zo zou de druk ook veeeel lager voor hem zijn. Daarnaast is het niet zo dat het alleen de druk is, als je de afgelopen 2 jaar bekijkt was de druk op hem in het begin heel anders en toen wist hij ook niet te presteren. Van Marwijk heeft gewoon verkeerde keuzes gemaakt en nu is het aan de spelers om die fouten te herstellen. Begin er wel steeds meer in te geloven als ik de verwachte opstellingen hoor..

16 juni 2012 om 12:11

Volgens mij vergeet je nu het WK waar hij niet tot scoren kwam en de prestaties van de destijds tweede spits tijdens de afwezigheid van de nummer 1 spits van Persie. Als de nummer 2 betere cijfers kan overleggen dan de nummer 1 dan is het logisch dat mensen zich gaan roeren. Ondanks het vertrouwen van de trainer en zijn goede prestaties in de PL bezweken onder de druk die hij zichzelf ook ongetwijfeld heeft opgelegd. Als je de druk niet aan kan en niet presteert dan moet je zelf ook groot genoeg zijn om te zeggen dat het anders moet, maar daar is ook nooit sprake van geweest. De druk van de pers zal ongetwijfeld groot zijn, maar daar kan hij zich ook voor afsluiten. Praten met de pers doet hij het hele toernooi al niet meer, voor het toernooi nog wel...

16 juni 2012 om 11:52

Van Persie is een spits van top klasse en kan veel meer met de bal als Huntelaar. Ik denk echt dat het geen verschil is of je nou Huntelaar of Van Persie er in zet met buitenspelers als Robben en Affelay.
Als je nou met een buitenaanvaller zoals Narshing speelt dan is het zonder twijfel Huntelaar die daar moet staan

16 juni 2012 om 11:55

haha echt niet he... kijk hoe nederland speelt de bal komt zelden op de flanken in een actie-manier. Huntelaar komt zwaar tekort op ek niveau dat verbloemt hij door bij schalke zo veel te scoren maar bekijk zijn doelpunten eens driekwart zijn gewoon intikkertjes. Voetballen kan hij voor geen meter, loopt in de weg en hij is veelste traag

16 juni 2012 om 12:06

Zijn goals bij Schalke waren niet tegen topclubs, hij heeft tegen de top 5 volgens mij maar 1 keer gescoord terwijl een Van Persie 3 keer scoorde tegen Hummels waar Huntelaar moeilijk tegen hem had en niet eens 1 keer heeft gescoord.

Daarnaast speelde hij samen met Raul in de spits, Raul als schaduwspits. Hij creerde dan veel ruimte voor hem aangezien Huntelaar niet met de rug naar de goal kan spelen en niet alleen tegen 2 verdedigers. Raul was dan degene die met de ruimte naar de goal speelde en ruimte voor hem maakte waarna een pasje genoeg was om te scoren.

16 juni 2012 om 12:15

Tot nu toe is het het toernooi van de nummer 9, net als bijvoorbeeld Gomez is Huntelaar een echte nummer 9 Ongelofelijk dat mensen maar blijven roepen dat hij niet geschikt is terwijl hij geen echte kans krijgt en betere cijfers kan overleggen dan de man die wel de kans krijgt en ondanks alle kwaliteiten die hem worden toegedicht het net niet weet te vinden.

16 juni 2012 om 12:04

Robin heeft het de afgelopen jaren moeilijk gehad met de spelers die achter hem stonden. Anno 2012 is Sneijder juist veel meer voetballend geworden, meer een teamspeler. Echter als je op de vleugels twee halve zolen hebt staan, dan kun je nog niets als je al tegen een centraal duo staat.

Het hele team moet de spits ondersteunen, maar Bert van Marwijk vindt dat blijkbaar niet.

16 juni 2012 om 11:53

Van Persie moet lekker stoppen bij Oranje! hij wordt niet gewaardeerd als ik van Persie was zou ik lekker zeggen: Als jullie me niet op prijs stellen in de Spits ga ik toch lekker bij Arsenal,juve of Barca in de spits staan en ik hoor het wel als jullie me terug willen, omdat klaas jan er niks van bakt

16 juni 2012 om 12:06

Hij wordt niet gewaardeerd omdat hij niet presteerd als diepe spits!
Ik kan me WK 2006 herinneren toen hij geen diepe spits stond en puike wedstrijden speelde! Van Persie moet lekker kort achter Klaas Jan gaan spelen! Dan is Klaas Jan bliksem afleider zoals je zag met die goal tegen Bulgarije en Duitsland!
Van Persie is van wereldklasse maar niet op de spits positie in Oranje! En ik wijt dat voornamelijk An het feit dat ze bij Arsenal in dienst van hem spelen, echter vind ik dat je niet van Robben en Sneijder kan verlangen de hulpjes van robin te zijn!
Er dient eendracht te komen en iedereen die zich in een bepaalde rol schikt, ik zie robin in de rol op 10 Sneijder naast de jong en Huntelaar als afleidmiddel voor Rvp

16 juni 2012 om 14:02

in dienst van hem spelen? haha daar geloof ik echt niet in het ligt niet aan de rang van een speler het ligt ook aan je medespelers. Kijk als je 4-2-3-1 speelt met sneijder als nummer 10 en 2 verdedigende middenvelders die hem nooit aanspelen krijg je beperkt drang naar voren wat dodelijk is voor een spits..

Kijk hij wordt dus niet gewaardeerd dat straal jij door je reactie ook uit, omdat Huntelaar in de spits moet nou als ik van Persie was zou ik liever niet meegaan dan achter zo'n prutsertje spelen die niet eens een eigen kans kan creeren. Van Persie op 10 zetten is het verprutsten van zijn kwaliteiten ik weet niet of je vaak naar zijn spel kijkt maar van persie is degene die de bal vasthoud en wacht tot er een medespeler aansluit of hij gaat er zelf langs.

Klaas Jan Huntelaar presteerd in het Nederlands elftal ja tegen landen als Bulgarije,hongarije,noorwegen,macedonie,cyprus,and... maar stel hem eens op tegen engeland en je ziet hem 9/10 niet scoren

16 juni 2012 om 15:18

Haha tegen Engeland gaf je een assist en scoorde die? Dus wat een onzin schijf jij vet! Huntelaar is een spits een echte spits hoeft zelden zijn eigen kansen te creëren! Ruud van Nistelrooy was ook een peutertje toch, creëerde ook bijna niks zelf!

Vpersie in 2006 goed nu een flop dus waar zal dat aan liggen?

16 juni 2012 om 11:54

Wordt hier een beetje moe van. De mensen praten hem ook een knauw in het zelfvertrouwen aan. Als je de wedstrijd tegen Duitsland nog eens terug kijkt, dan kom je tot de conclusie dat van Persie een van de weinigen is die overeind blijft, oke hij mist 2 kansen in de eerste helft, maar dat waren lang niet de makkelijkste. Daarnaast was hij balvast en goed in de combinatie. Tweede helft had hij een klasse schot rand zestien, wat de keeper gewoon heel goed redde, en maakte hij een doelpunt. Al met al vond ik het wél een goed optreden van van Persie, maar de rest van de ploeg bleef achter.

16 juni 2012 om 11:54

Kieft heeft helemaal gelijk hierin.

Van Persie denkt nu over alles 500x na door de media en het publiek terwijl die bij Arsenal op automatische piloot speelt. Dan gaat alles veel soepeler, veel meer vertrouwen en vrijheid. Als we hem dat gaven had hij ons de wereldtitel bezorgd. Tijdens het WK kreeg hij geen ballen terwijl hij veel ruimte had en maakte voor de anderen, doordat die toen niet zoveel heeft gescoord is de druk nu zo hoog dat het niet meer normaal is.

16 juni 2012 om 11:58

van persie heeft wel een prachtige Goal gemaakt tegen duitsland!!

16 juni 2012 om 12:01

Als het zo bedoelt was wel, maar twijfel sterk dat het de bedoeling was om hem door de benen van die duitser te schieten. Hij schoot laat, maar het was ook het laatste moment dat hij nog vaart achter de bal kon krijgen.

Misschien dat hij expres laat schoot, maar er zat zeker een geluksfactor bij. Laten we hopen dat het doelpunt iets van druk wegneemt en vertrouwen teruggeeft.

16 juni 2012 om 11:58

Van Persie moet in de spiegel kijken en zich afvragen wat hij wil bereiken en waar hij op dit moment staat. Welke rol wil hij gaan vervullen? Is hij wel een diepe spits of is het liever een schaduwspits. Alleen Van Persie kan en moet deze vragen beantwoorden. Ik blijf erbij: bij Arsenal is hij bij toeval in de rol van diepe spits terechtgekomen. Bendtner werd verhuurd, Chamakh werd geblesseerd en kon het niet waarmaken, idem voor Gervinho. Van Persie was goed omdat hij Nasri en Fabregas in het 11-tal had zitten..het wordt alleen nog maar minder met hem mits hij betere/andere spelers om zich heen zal krijgen en dat hij een andere rol gaat vervullen bij Arsenal.

16 juni 2012 om 12:13

sorry maar dit is onzin. wat was van persie zijn beste seizoen? juist, afgelopen seizoen waar ie met een paar koekenbakkers om zich heen speelde dus niet met nasri en fabregas. die vlieger gaat dus niet op. chamakh was er nog niet eens. Ook hoor ik mensen hier roepen dat arsenal om hem heen is gebouwd. is echt flauwekul. gervinho? arteta? das toch middelmaat joh. hij valt gewoon op omdat ie extreem goed is. daarom word ik ook zo moe van dat telgraafpubliek wat schreeuwt dat ie op de bank moet of naar huis. met afstand je beste speler. het is triest. hij staat onder druk, normaal had ie er nu in ieder geval 3 inliggen. hij loopt goed vrij en zijn loplijnen zijn subliem maar hij si gespannen en dat is jammer.

nog even over arsenal: v persie staat nu 2 jaar in de vaste spits. het is dat hij iedere keer geblesseerd is geraakt anders stond hij zonder twijfel in het rijtje ronaldo, iniesta, ibrahimovic. messi is van een andere planeet

16 juni 2012 om 12:15

Nasri en Fabregas en nu heeft hij Gervinho, Walcott en Ramsey. Kom op zeg dat is een klasse minder en hij schiet er meer in.

Huntelaar raakte tegen Duitsland toch ook geen pepernoot? Hij kreeg ook geen ballen net als Van Persie die ook al twee jaar niet krijgt. Met buitenspelers die naar binnen gaan, een nummer tien die meer een spelverdeler is en twee centrale middenvelders die nooit de middenlijn oversteken slaagt geen een spits...

16 juni 2012 om 12:21

juist, hij valt op omdat de rest midner is...goals maken wil nietz eggen dat je persoonlijk een betere ontwikkeling hebt meegemaakt. Robin was met Nasri en Cesc veel beter dan met Arteta en Ramsey.

16 juni 2012 om 11:58

Het is ook de kunst om de druk van jezelf af te schuiven. Dat doet je niet door je te verstoppen in de beschermde omgeving van je hotelkamer maar dat kan je juist doen door eens voor de camera te verschuiven. Die interviews van de spelers zijn echt te pijnlijk. De spelers hebben nul persoonlijkheid en denken er alleen maar over hoe ze zo minst mogelijk kunnen zeggen. Doe je dit net wat ontspannender zoals Sneijder 't doet, gooi je er een paar dooddoeners uit als 'we moeten nu echt presteren', 'het moet echt beter', 'er moet wat veranderen', 'we kunnen zo niet doorgaan', 'dit is onze laatste kans' en weet ik veel wat, dan word je al meteen gezien als de grote leider..... Zo triest is het eigenlijk gesteld.

Het is niet eens dat van Persie slecht speelt, helemaal niet, maar hij mist net die kansen (waarvan sommigen niet te maken waren) en dan krijg je dit. Maar kom dan voor de camera vertellen waarom ''t niet lukt in plaats van je te verstoppen.

Maar ze verzanden in individuele overpeinzingen, want elke verandering zou mogelijk hun positie in gevaar kunnen brengen.

16 juni 2012 om 12:15

goed verwoord. ik snap ook niet dat ie niet voor de camera komt. hij is behoorlijk welbespraakt en denkt over het spel goed na. ik wil hem ook wel een keer zien. het is jammer dat ie in nederland soms verguisd wordt. mensen zien kwaliteit helaas niet vaak

16 juni 2012 om 13:14

Klopt, maar RvP mag van Arsenal niet voor de camera verschijnen. En wat die domme Derksen er ook over zegt, Arsenal betaalt zijn salaris, ook deze maand dus die hebben daar alles over te zeggen.

Dit maakt het voor RvP nog moeilijker want dan kan hij het camping volk niet te woord staan.

Hij verstopt zich heus niet door gebrek aan persoonlijkheid. Bij Arsenal is hij de beste captain sinds Vieira.

Sneijder heeft het ook wel makkelijker he. Het volk en de media houden van hem, het elftal speelt in dienst van hem en tegen Denemarken kreeg hij zoveel vrijheid dat hij lekker kon ballen. Ik ben wel tot de conclusie gekomen dat wij de slechtste sportmedia ter wereld hebben. Wat een halve garen.

16 juni 2012 om 13:55

Dan zeg ik het anders, het is geen gebrek aan persoonlijkheid maar een gebrek aan de juiste persoonlijkheid. Hij is te aardig en misschien te netjes. Geef toe, Sneijder bluft 'm gewoon af, dit zonder één fatsoenlijke wedstrijd in twee jaar gespeeld te hebben. En toen Huntelaar aan zijn pr campagne begon waar de verkiezingscampagne nog een heus voorbeeld aan kan nemen, ook toen kon van Persie de druk van zich afgooien door te zeggen dat hij er van overtuigd is en hij zeker zijn goals zou maken. Maar hij liet Huntelaar, en wat blijkt achteraf, zonder goede reden, twijfel zaaien waardoor op elke misstap van van Persie gelet zou worden.....

Wij zullen vast wel een van de slechtste sportmedia ter wereld hebben, zeker als je zelf denkt en wat wil voor te stellen op voetbalgebied, is het bijzonder matig, zonder echte analyse en diepgang. Ook zonder echte autoriteit. van Gelder stelt nooit kritische vragen, Van Halst is een veredelde amateurvoetballer (hij voegt misschien nog wel het meest toe met zijn momenten), Jan Mulder een hopeloze romanticus, naar Waterreus wil je niet luisteren, Gijpie is niet serieus en Derksen weet er helemaal niks van..... T sja.

16 juni 2012 om 12:04

Van Marwijk moet zich schamen om twee zulke goede spitsen gewoon kapot te maken. HIj had vanaf dag 1 toen Oranje aan het trainingskamp begon moeten zeggen: Robin en Klaas kom eens bij ome Bert, jullie zijn zo goed en zo zelfverzekerd, en zo erg in vorm. Ik ga het team volledig op jullie afstemmen, jullie zijn altijd verzekerd van een basisplaats, samen voorin. Dat had gewoon zoveel vertouwen aan die gasten gegeven en zoveel duidelijkheid. Dan had de wereld er compleet anders uitgezien. Nu is het te laat. Tegen die leipe Portugezen ga je natuurlijk nooit winnen, laat staan met twee doelpunten verschil.

16 juni 2012 om 12:37

Ik heb een team gebouwd om van Persie, Huntelaar, Sneijder en zelfs Robben en van Bommel...compact(voor de mensen die het niet kunnen belopen), Eenheid(als team bereik je meer) en Voetballen(dat is voor jullie wel weg gelegd) is het motto, laat jullie voeten spreken ipv jullie hersens, wees een team, knok voor elkaar en blijf bij elkaar als team, dan word het 3-0;

Stekelenburg
Boulah
Heitinga
Vlaar
Willems
vd Vaart
v Bammel
Sneijder
Robben
van Persie
Huntelaar
16 juni 2012 om 13:11

Kieft heeft hier wel gelijk. Dit had Bert moeten voorkomen door Huntelaar ook te laten spelen. In de tweede helft was RvP veel overtuigender dan in de eerste helft puur omdat de druk er wat van af is Morgen een opstelling met beide voorin waarbij Huntelaar as diepe spits speelt en RvP daar achter. Zal je zien dat RvP veel beter tot zijn recht komt. En eindelijk verlost wordt van het nu al maanden durende gezeik over de spits positie.

RvP weet elke kans die niet tot een doelpunt leid wordt onder een vergrootglas gelegd. Met Huntelaar erbij niet dan zal iedeen zeggen Bert heeft gedaan wat moest en het is helaas niet gelukt.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

Voetbalzone video

Nederland

Selectie
Actuele wedstrijden
SpelersPositieW
Bruno Martins IndiVerdediger62
Kevin StrootmanMiddenvelder60
Robin van PersieAanvaller55
Jeremain LensAanvaller54
Ron VlaarVerdediger40
Jordy ClasieMiddenvelder40
Rafael van der VaartMiddenvelder44
Voor de complete selectie: Clubpagina Nederland.

1017 fans
Aanvaller, 29 jaar
SeizoenClubW
2012/2013 Manchester United 37 25 6 0
2012/2013 Arsenal 0 0 0 0
2011/2012 Arsenal 38 30 8 0
2010/2011 Arsenal 25 18 4 0
2009/2010 Arsenal 16 9 3 0
Laatste voetbalnieuws

Van Persie: 'Eigenlijk moeten ze 25 van die Gouden Schoenen maken'

Robin van Persie was zondag nog trefzeker in de spectaculaire 5-5 remise tussen West Bromwich Albion en Manchester United en eindigt het seizoen daardoor op 26 doelpunten. Daarmee werd de aanvaller...Lees verder

In de wandelgangen

Maandag 20 mei
Barcelona gaat Adriano na dit seizoen als wisselgeld gebruiken om de vraagprijs van Thiago Silva te drukken. Lees verder

Uitgelichte documenten

Achtergronden
Populair actueel
Archief

Wat beoogde Advocaat nu werkelijk met zijn terugkeer bij PSV?

Al in december baalde Dick Advocaat van het dagelijkse pendelen naar zijn werk. Tijdens zo’n geestdodende rit tussen Den Haag en Eindhoven (en weer terug) betastte hij zijn pols en vroeg zich nuchter af of hij niet beter kon gaan vissen op de pier van Scheveningen. Lees verder

Clubexperts

Actueel
Populair
Klassiekers
Titel
Beoordeling
Titel
Beoordeling
  •  
    Door ( reacties)

Bekijk onze Clubexperts

Titel
Beoordeling

Online Soccer Manager

Online Soccer Manager OSM

(Advertorial) Word nu ook manager van je favoriete voetbalclub. Laat de wereld zien dat jij de beste manager bent! Meer...

Voetbalzone is wettelijk verplicht toestemming te vragen voor het gebruik van cookies. Deze hoef je eenmalig te accepteren. Wij maken gebruik van functionele cookies en cookies voor het beheer van webstatistieken, advertenties en social media. De cookies bewaren geen persoonsgegevens en zijn dus niet aan een individu te koppelen. Klik op accepteren als je al geïnformeerd bent over het gebruik van cookies. Meer weten over cookies en hoe je deze uit kunt schakelen?
Pagina gegenereerd in 0.125 seconden.