Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Immers en ADO gaan vrijuit na anti-Joodse leuzen na winst op Ajax

Laatste update:

Het Openbaar Ministerie hoeft Lex Immers en ADO Den Haag niet te vervolgen voor de anti-Joodse leuzen die hij vorig jaar maart samen met supporters scandeerde na een zege op Ajax. Volgens het gerechtshof in Den Haag zijn zulke leuzen in principe strafbaar, maar is Immers daarvoor tuchtrechtelijk al zwaar gestraft en heeft hij publiekelijk spijt betuigd. Dat meldt het ANP.

/

Het gerechtshof in Den Haag vindt het aannemelijk dat Immers niet de intentie had Joden te beledigen of aan te zetten tot haat tegen het Joodse volk. De middenvelder annex aanvaller van de Hofstedelingen had zich echter wel moeten realiseren dat anderen dit wel zo hadden kunnen opvatten en dat supporters zijn gedrag als sterspeler als een aanmoediging zouden kunnen zien.

Federatief Joods Nederland had de procedure bij het hof aangespannen, omdat de organisatie vond dat Immers wel moet worden vervolgd. Na de triomf tegen Ajax (3-2) op 20 maart 2011 werden in het supportershome bij het stadion antisemitische leuzen geroepen. Staand op de bar deed Immers daaraan mee.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

En terecht lijkt me.
Er zit niks geen antisemitische gedachte achter

2 mei 2012 om 11:38

Dat niet nee, maar niet slim om te doen als speler.
Vergeet niet dat je een voorbeeldfunctie hebt, dit moet niet kunnen maar ik vind dit iets om binnen de club op te lossen. Om hem hier verder op te straffen vind ik ook overdreven.

2 mei 2012 om 12:05

Wat is dan die voorbeeldfunctie? Dat je met camera's erbij, Ajax geen Joden mag noemen? Terwijl het bij afwezigheid van camera's de normaalste zaak van de wereld is, door iedereen geaccepteerd? Dat is geen voorbeeldfunctie, maar schijnheiligheid.

2 mei 2012 om 12:12

Het schijnheiligst is dat er aandacht aan wordt besteed, terwijl Ajacieden juist 'trots' zijn op hun 'joden' naam. Of dit goed of slecht is laat ik in het midden, maar je krijgt het er toch niet uit!

Toch vind ik dat Immers moet oppassen met dat soort dingen, maar hij heeft ook een berisping gehad vanuit de club, prima!

2 mei 2012 om 12:18

De manier waarop Fan123,
Het was provocerend bedoeld naar Ajacieden toe.
Wat er in de Arena gebeurd is aanmoedigen en dat ze zichzelf Joden noemen staat totaal los van wat hier gebeurde.

Maakt verder ook niet uit, ik kan me er ook niet druk om maken maar het is gewoon niet handig om te doen als speler zelf.

2 mei 2012 om 12:19

@harmjan

Ik sluit me bij je aan, zolang wij deze naam als geuzennaam gebruiken mogen we niet klagen,. Maar toch moet immers eerder inzien dat het niet slim van hem is !! Achteraf hebben ze altijd spijt en daar koop je niets voor,dat is enkel om een zo laag mogelijke schorsing te krijgen. Maar Jantje zong ook het zijn maar kut......., dat vind ik net zo vergeklijkbaar ;

2 mei 2012 om 12:42

Men mag dus niet provoceren?

2 mei 2012 om 12:57

Fan123.
Provoceren is dus niet netjes in een voorbeeldfunctie die Immers heeft nee.
Ik begin over provoceren omdat jij dit geval vergelijkt met Ajacieden die zichzelf altijd Joden noemen.

2 mei 2012 om 14:58

@alle bovenstaande.

De Federatie Joods Nederland heeft Lex aangeklaagd. Zij vertegenwoordigen Joden, gelovigen van het Jodendom. Niet Ajax. In het midden van de 20e eeuw is er heel actief jacht gemaakt op joden. Dit gebeurt nu nog steeds, zij het gelukkig niet met gaskamers. Als een voetballer die feest jubelt op Jodenjacht te gaan is dit verwerpelijk.

Joden zijn mensen, geen Kakkerlakken en daardoor is de vergelijking met Jan zijn ''het zijn maar kutkakkerlakken'' wel een 'beetje dom'. Iedereen behalve Marianne Thieme is het erover eens dat we mensen belangrijker vinden dan dieren en al helemaal insecten.
Ajax is van oorsprong een Jodenclub en ontleent daar de bijnaam/geuzennaam aan. Een jood is echter nog steeds niet per definitie een Ajacied, maar een gelovige. Nogmaals, daarom is Lexie zunne grote mongol.

2 mei 2012 om 18:44

@ Hegemoon zoals jij dit omschrijft is typisch iemand die niet weet waarover hij het heeft. Nogmaals, ik ben zelf joods, hij refereert niet aan de jacht op joden in de 2e WO. Als jij dat denkt net zoals die zogenaamde FJN (zij vertegenwoordige niet alle joden in NL zeer zeker niet!!!), is te triest voor woorden, zelfs een beetje zielig.

In emotie kunnen mensen iets roepen die ze eigenlijk niet hadden moeten roepen, heeft hij dat geroepen in 'prive sfeer' in een home.
Die domme belg met zijn gemaakte ''haat'' tegen feyenoord vind ik triester voor woorden dan Lex heeft geroepen, hij heeft dat geroepen ten overstaan van duizenden mensen.
Lex is jongen van de stad Den Haag en doelde uiteraard niet op eerdere genoemde feiten, maar op ajacieden. Als je dat niet begrijpt zit er een steekje los bij je.
Ajax ontleed zijn geuzennaam niet aan de oprichters die wel joods waren, maar aan de tegenpartij die hun uitscholden voor joden en pas veel later dit als ''trotse'' naam gingen gebruiken.

Ik zelf, en meer joodse mensen, kan mij veel meer irriteren dat niet joodse mensen, overgroten deel van ajax fans, joden gebruiken in hun liedjes.

2 mei 2012 om 12:15

nee er zit geen antisemitische gedachte achter, daarvan ben ik overtuigd. maar de gedachte ergens achter mag het uitgangspunt voor een strafmaat ook niet zijn - het gaat om de werkelijke daad. zoals de uitleg van de rechter aangeeft, zijn dit feitelijk strafbare uitspraken maar is hij op andere wijze genoeg gestraft.

immers wilde ff goedkoop scoren bij het ado publiek. met een beetje verstand had hij ingezien dat de overwinning al genoeg aanleiding was voor het publiek om hem een held te vinden, immers had het niet nodig om te verwijzen naar jodenjacht wat bij veel mensen toch een pijnlijk bittere smaak oproept. ik betwijfel of je dezelfde luchtige mening zou zijn toegedaan als een hij een vrolijk liedje had gezongen over hoe geweldig het was dat rotterdam is plat gebombardeerd. sommige dingen roep je gewoon niet. dat geldt voor spelers, supporters, iedereen.

2 mei 2012 om 13:00

Jodenjacht is een woord uit de Tweede Wereldoorlog, en is buiten het voetbal nog nooit ergens anders voor gebruikt dan het opsporen van ondergedoken joden om ze naar vernietigingskampen te sturen. Hoezo zit daar geen antisemitische gedachte achter?

2 mei 2012 om 13:25

Je geeft het zelf al aan, buiten het voetbal. Dit gebeurt 'binnen' de voetbalwereld. Jij weet zelf net zo goed als iedereen hier dat Immers hier doelt op de Joden als in Ajacieden en niet op de aanhangers van het Joodse geloof. Er is dus geen antisemitische gedachte achter omdat er dus op Ajacieden wordt gedoeld en niet op de 'echte' Joden.

Nu al uitspraak? Wat gaat dat toch lekker rap hier in Nl!
Terecht dat ie niet strafrechtelijk wordt vervolgd.
Al zou ik het mooi vinden als de term ''joden'' gewoon door niemand meer gezongen zou worden.

2 mei 2012 om 11:48

Zolang je iets goeds over Joden zingt kan dat geen kwaad vind ik, maar zodra je domme dingen gaat roepen ( zoals Immers) , dan is dat wel schandelijk.

On: Je kan hem straf geven maar dit lijkt me een beter oplossing..

2 mei 2012 om 13:30

Typisch gevalletje van wij mogen het wel en jullie niet. Misschien komt het roepen van joden wel kwetsend over op Palestijnen. Weet jij veel. Gewoon mee kappen, ook met die Israëlische vlaggen in het stadion want de palestijnse vlaggen die de tegenpartij meeneemt worden daarintegen wel in beslag genomen onder het mom van "provocerend gedrag"

Ik vind het allemaal hypocriet.

2 mei 2012 om 13:37

Ik zou mij als Jood ook gekwetst voelen als zo'n stelletje idioten in een Ajax stadion staat de roepen dat ze Joods zijn en moeten springen, terwijl ze nog nooit een synagoge van binnen hebben bekeken. Wat nou Joods...

Het is gewoon enorm stom wat Immers heeft gedaan en daar is hij terecht voor gestraft denk ik zo en daar nu nog een keer weer overheen straffen is wat mij betreft niet nodig. Dus ik zeg... Goede uitspraak.

2 mei 2012 om 15:29

Je kent de geschiedenis van Ajax en de meer toch wel?
Psv'ers roepen ook dat ze boeren zijn... 90% is het niet.

Dat gejood is ten eerste niet door ons verzonnen!!!
'we' werden vroeger joden genoemd door rivalen omdat het stadion 'de meer'
in een joodse buurt lag.
Dus begonnen de tegensupporters met leuzen als joden te slingeren.
Aan de ene kant was het wel waar dus is het in positieve zin overgenomen.

Uiteindelijk vind ik ook dat er een verschil is tussen positief en negatief in dit verhaal.

2 mei 2012 om 16:59

@fcdh_slb
Ik weet niet wat Palestijnen hier te maken hebben.. En waarom zou je Palestijnen kwetsen als je een Joosde vlag naar stadion meeneemt haha? Wist jij dat Palestijnen dag en nacht alleen maar roepen dat Joden dood moeten? Maar zie ik je hier zeggen dat Palestijnen Joden kweste.. Nee. Waarom?
Omdat mensen gewoon Joden haten;
BTW in mijn land is oranje kleur, kleur van disrespect, dus zullen we niet meer oranje aankleden als Nederland speelt voor "provocerend gedrag"

hartstikke goed, prima en klaar!

nu vanavond maar es kampioen worden!!

Ik vind de hele kwestie in de middelste alinea prachtig omschreven, lijkt me dat hiermee dit boek gesloten is.

Voetbalzone kiest wel altijd de beste foto's van de spelers uit zeg, hehe

Ontopic:
Denk dat het idd hiermee gedaan moet zijn. Hij heeft een straf gehad(terecht vind ik overigens) en heeft netjes publiekelijk z'n spijt betuigt. We moeten het niet erger gaan maken dan t is; t was puur op ons ajacieden gericht en niet meer. Een speler moet dit gewoon niet doen gezien t feit dat zij vaak een voorbeeldfunctie hebben en al helemaal niet als aanvoerder.

Hij kreeg een schorsing en hij heeft spijt betuigt.
Goed dat dit geen staartje heeft gekregen want het slaat natuurlijk nergens op dat hij daadwerkelijk het Joodse volk wou beledigen, al kan het natuurlijk niet wat hij zong als voorbeeld prof.

Als ze Immers hadden vervolgt dan hadden ze meteen tienduizenden mensen moeten vervolgen...

Hehe zijn we ook weer van dat gezeur af. Ajax supporters zingen zelf ook over joden maar als andere teams het doen is het ineens anti-semitisch?. Dat onderscheid kun je natuurlijk niet maken.

2 mei 2012 om 11:45

ajax supporters zingen joden joden om ze aan te moedigen, das wat anders dan zingen dat je ze dood moet schopppen!

2 mei 2012 om 11:46

Het gaat erom dat de club Ajax Nooit de term Joden zal gebruiken en de supporters zelfs al meerdere malen heeft gevraagd er ook mee te stoppen. Spelers en bestuurders van Ajax zullen het dus nooit zingen. Wat supporters van Ajax of andere clubs doen mogen ze zelf weten, maar van spelers van verschillende clubs mag je verwachten dat ze hier niet in mee gaan.

2 mei 2012 om 11:50

@reinier67

Kom op, niet zo simplistisch doen. Bij Ajax wordt er positief gezongen over de Joden, dat is dus per definitie nimmer strafbaar. Of het wenselijk is, is een andere verhaal maar hier heeft het OM geen werk aan.

Bij ADO wordt er negatief gezongen over Joden en dat kan wel strafbaar zijn. Dat onderscheid maakt de wet wel degelijk.

2 mei 2012 om 11:59

Als ajax supporters zichzelf joden noemen, en ado-supporters zingen wij gaan op jodenjacht, wat is dan het probleem? Dan gaat het ineens over de oorlog? En als ajax het zingt gaat het niet over de oorlog, neeee dan is het een stoere geuzen naam. Dat bedoel ik met het ondersheid wat je niet kunt gaan maken. Maar goed dat is nu in de rechtzaak ook wel gebleken.

2 mei 2012 om 12:05

Speedyafc heeft natuurlijk wel gelijk wat betreft het strafbare aspect. Jij richt je echter vooral op het bewijsrechtelijke aspect, waarvoor alle omstandigheden van het geval belangrijk zijn voor de rechter, maar ook voor het Om.
Zo is de geuzennaam niet strafbaar, maar speelt het wel een rol voor de rechter en ook voor het Openbaar Ministerie uiteindelijk niet over te gaan tot vervolging, dan wel tot een strafrechtelijke veroordeling, net zoals de omstandigheid dat Immers al gestraft is en zijn spijt heeft betuigd.

2 mei 2012 om 12:12

Ik ben een jood. (totaal geen verwijzing naar de oorlog)
Wij gaan op jodenjacht. (jodenjacht en de tweede wereldoorlog staan hier wel heeeel dicht bij elkaar)
Dus zoals je zegt, zelf iets positiefs zingen gaan inderdaad niet over de oorlog. Hier een negatieve wending aangeven echter wel. Mogelijk had je dit zelf ook kunnen bedenken.

2 mei 2012 om 12:38

@reinier67

De klacht is ingediend door een Joodse organisatie die met het liedje van Immers werd geconfronteerd op tv. Het OM en de rechter hebben besloten om niet te vervolgen omdat de tuchtcommisie Immers al heeft gestraft, niet omdat het niet strafbaar is.

Het gaat er niet om of het een geuzenaam is of niet, het gaat erom wat strafbaar is in Nederland en wat niet.

2 mei 2012 om 12:55

Reinier67

Als jij het verschil niet begrijpt sta je wel heel simpel in het leven. Maar daar heb jij weinig schuld aan.

2 mei 2012 om 14:12

@janneke
soms is het leven nou eenmaal simpel. Daar kan ik inderdaad niets aan doen. Ik ben in ieder geval blij dat immers zich nu gewoon weer op voetballen kan focussen. Al hoop ik niet dat hij naar Feyenoord toe komt, want ik ben geen grote fan van zijn spel.

2 mei 2012 om 15:31

Nee ook wij ajacieden weten wel dat het niet over 'de joden' gaat.
Maar over de ajacieden.
Maar als je als jood dan die leuzen hoort van we gaan op jodenjacht...dan is dat iets erger dan dat je mensen in de Arena joden hoort roepen wat in positieve zin is.

2 mei 2012 om 12:19

het grootste probleem is niet dat er iets negatiefs over Joden wordt gezegd. Als je het hier voer kutjoden of iets dergelijks zou hebben wordt dit niet als heel erg gezien. Wanneer het echter echt niet kan is als er dingen worden geroepen mbt Woii. Hier zijn namelijk dusdanige dingen gebeurd die bij mensen die hem hebben meegemaakt (ja er leven er nog steeds) nooit meer van hun netvlies afgaan en dergelijke liedjes/leuzen herinneren deze mensen weer aan deze tijden...

2 mei 2012 om 12:22

"wij gaan op jodenjacht" zingen is heel wat anders dan "joden, joden"

Het is een klein beetje erger dan roepen "het zijn maar kakkerlakken", want daar beledig je alleen wat Feyenoord-supporters mee en geen Joodse volk.;

2 mei 2012 om 15:17

Waarom is dat anders? Immers bedoeld hiermee te zeggen dat ie op Ajax jacht gaat omdat jullie je eigen Joden noemen. Dat is gewoon precies het zelfde hoor.

2 mei 2012 om 15:34

Haha je hebt blijkbaar de hersenen van Toivonen.
Ik vind jouw opmerking namelijk een beetje dom.
Maar dat is mijn mening;

Hij heeft (zoals elke voetballer)een voorbeeld functie.
Iedereen ziet dat...ook de jongere generatie.
En geloof mij die nemen dat over, Het is echt niet zo dat als de ajax supporter hiermee stoppen...dat de rest van Nederland er ook mee gaat stoppen.
Dat werkt simpelweg gewoon niet.

2 mei 2012 om 16:27

Toivonen,

"joden, joden" roepen beledig je in principe niemand mee, maar om te zeggen dat je op jodenjacht gaat is toch echt wat anders. Sommigen hebben dat n.l. dat jacht echt meegemaakt. Ik neem aan dat jij de geschiedenis wel een beetje kent?

Jij en ik houden van voetbal en weten daarom ook veel over het voetbal, de supporters en de Nederlandse clubs. Er zijn ook mensen o.a. joden, die niets weten van voetbal en wat moeten zij nou denken als er een topsporter roept 'wij gaan op jodenjacht'?

2 mei 2012 om 12:22

@reinier67 en nog velen anderen,
Het is niet meteen anti-semitisch maar de gedachte ligt nog rauw op menigeens dak. wat (pas) 60jaar geleden is gebeurd was verschrikkelijk en mag nooit meer gebeuren. en als je iets in trant van jodenjacht zegt is dat (in dit geval) idd richting ajax bedoelt maar de herinnering ligt bij menig persoon nog hartstikke vers. elke associatie kan pijn doen ookal is dat niet zo bedoeld. De Joodse federatie voelt zich aangesproken wat niet hoeft want het was totaal niet tegen hun bedoeld maar zo'n vuile uitspraak (naar woord; jodenjacht) komt toch wel in associatie met een verloren familielid of beste vriend. daarom mag dit niet. Ajax zingt Joden Joden maar dit doen ze omdat ze zich associëren met de joodse gemeenschap, heeft niks met semitisme of wereldoorlogen te maken maar als jij zegt jodenjacht heeft dat WEL weer direct een verband met Woii, daar ligt de grens dat Joden wel mag en hamas hamas hamas joden aan het gas niet. Ik vind dat je dat als weldenkend mens toch wel zou moeten inzien

2 mei 2012 om 14:31

Ajax supporters gebruiken de term Joden omdat er vroeger veel Joodse toeschouwers naar Ajax gingen, en we hebben ook enkele Joodse voorzitters gehad(van Praag sr en jr) dus er zit wel degelijk een reden achter. Ik vind ook dat het gewoon gezongen mag worden, zolang het maar geen betrekking heeft op de Tweede Wereldoorlog. Maarja Immers kan je niet veel kwalijk nemen, het het idee dat als hij 70 jaar geleden geleefd had hij inderdaad ook op jodenjacht gegaan was, echt een Nsb'ertje

hoe dan?!? Jan wordt wel geschorst voor iets over fey... en hij dan weer niet... heerlijk voorbeeld idd...

2 mei 2012 om 11:43

Klopt, want Jan werd geschorst door het Openbaar Ministerie.
Calimero, zowel Jan als Lex hebben hun schorsing door de Knvb opgelegd gekregen, waarbij Immers nog enkele wedstrijden meer heeft gekregen.

2 mei 2012 om 11:44

Hij is toen heel veel wedstrijden geschorst geweest als je kijkt( en ook goed nadenkt) wat hij deed. Dit gaat echt over strafrechtelijke vervolging. Had dat FJN dat ook nog voor mekaar gekregen.

2 mei 2012 om 12:14

Jan mag blij zijn dat hij niet is aangeklaagd door de dierenbescherming!

2 mei 2012 om 12:32

Ik denk dat de dierenbescherming de schorsing al hoog genoeg vond vanwege het feit dat Jan kakkerlakken vergeleek met Feyenoord.

Maar het blijft wel wat overdreven. Jan had terecht zijn straf gehad en Immers heeft ook gewoon zijn straf gehad. Beide hebben nog hun excuses aangeboden en dan moet het afgelopen zijn. Een beetje jammer voor Immers dat dan zo''n vereniging nog even een schepje bovenop wilt doen.

In dit geval is er ook geen antisemitisme in het spel denk ik. in dit geval is jood of joden compleet losgekoppelt van het geloof. net als dat sommige mensen nu ook homo gebruiken als term zonder dat daarmee direct bedoeld word dat de ander op mannen valt.

Natuurlijk is het fout wat hij heeft gedaan maar ben er nu wel een beetje klaar mee. Het is gebeurd en het is niet anders.

Ik vind dat ADO zelf veel meer tegen had moeten doen. Ze zitten wel altijd dat de supporters dingen roepen die niet door de beugel kunnen. Of dat ze moeten stoppen met gooien van spullen naar spelers. Maar je spelers helpen er gewoon aan mee eigenlijk. Ze hadden een veel groter statement moeten nemen tegen deze actie van Immers

Krankzinnig, werkelijk krankzinnig. Alles op beeld, zo zuiver als wat. En je wordt wel geschorst voor 'kut kakkerlakken', zoals Vertonghen.

2 mei 2012 om 11:48

Zo moeilijk is het toch niet. Zowel Immers als Verthongen zijn geschorst door de Knvb, hier betreft het een strafrechtelijke vervolging door het Openbaar Ministerie. Het onderscheid is zo simpel...
Strafrechtelijke vervolging van Immers lijkt me in zijn geheel niet opportuun, niet minder dan een juist besluit.

2 mei 2012 om 11:49

Heb je überhaupt het stuk wel gelezen? Immers is al lang en breed geschorst geweest hiervoor. Hij wordt alleen niet verder strafrechterlijk vervolgd.

2 mei 2012 om 11:50

Denk na,lees alles nog een keer over en kom dan terug. Immers is ook geschorst geweest, voor 5 wedstrijden geloof ik,wat ik al zeer hoog vind. Dit gaat echt om strafrechtelijke vervolging.

2 mei 2012 om 11:51

Jullie noemen jezelf toch altijd joden? Waarom mogen anderen dat niet zeggen dna?

Terecht dat hij verder niet gestraft word. Dit boek is gewoon gesloten nu.

2 mei 2012 om 11:56

Dat jij de ernst van deze zaak niet ziet laat alleen maar zien op welke level jij zit in deze maatschappij. Deze speler heeft vreselijke dingen geroepen over joden, en als jij geschiedenis hebt gehad op school dan weet je wat voor invloed dit heeft op de Joodse gemeenschap.

Het is niet Ajax dat een procedure had aangespannen maar de Fedaratief Joods Nederland.

2 mei 2012 om 12:00

Kom op man. Iedereen weet toch dat dit puur tegen Ajax en die supporters is bedoeld. Heeft totaal niets te maken met de 2e WO oid.

2 mei 2012 om 12:10

@ FR marianum,

Dus volgens jou heeft ''hamas, hamas, joden aan het gas'' niets te maken met Wo II ?

2 mei 2012 om 12:14

Bedenk dan eens leuzen waar de oorlog los van staat.. Steeds maar die oorlogskreten het stadion in slingeren en dan roepen dat ze enkel ajacieden bedoelen. Ajacieden weten dit zelf ook, al vinden de joden in dit land dat deze leuzen gewoon veel te ver gaan.

2 mei 2012 om 12:15

Het is toch puur bedoeld tegen Ajax. Maar als je zelf er nog veel meer achter wilt zoeken doe je dat lekker. Dit zal nooit stoppen.

2 mei 2012 om 12:21

het heeft totaal niets met Woii te maken? Wie heeft denk je bedacht dat joden aan het gas zouden moeten?

2 mei 2012 om 12:23

Het gaat er niet om of het tegen Ajax is of tegen de Joden.
Het gaat erom dat je een hele bevolking hiermee enorm pijn doet.
Bedenk dat er mensen in dit land zijn die vrienden, families , collega's etc hebben verloren aan zulke dingen.

Deze mensen hebben vandaag nog een trauma en dan doe je de televisie aan en dan hoor je zulke uitspraken op televisie. Dat kan niet in dit land, dat mag niet en je moet gewoon een straf krijgen.

2 mei 2012 om 12:50

Boe boe huil huil.

1. Het is vreselijk om dingen over een bevolkingsgroep te roepen, als het criterium daarbij de etnische afkomst is;

2. In dit verband heeft Immers gezongen: wij gaan op Jodenjacht. Jij, ik en de rest van Nederland weten dat de Ajax supporters zichzelf de geuzennaam "joden" hebben gegeven.
! Immers zegt dus niet: wij gaan op jacht op een groep mensen van Joodse komaf !
! Immers zegt hier: wij gaan op jacht op Ajax-supporters !

(natuurlijk slaat het ook dan nergens op, maar de uitspraak is dus zeker N I E T rasistisch bedoeld).

En 3. De geschiedenis (lees: tweede wereldoorlog) was inderdaad verschrikkelijk. Maar heeft Immers het hier over? Zie jij in het filmpje van hem ook maar één verwijzing naar de holocaust of het vermoorden van mensen puur vanwege hun afkomst? Ik niet hoor...

Het feit dat jij deze context overduidelijk zelf niet ziet, zegt denk ik meer over je eigen "level in deze maatschappij", zoals je dat zo leuk formuleerde. Ieder weldenkend mens snapt toch dat dit totaal niet het issue hier is.

Mijn conclusie:
- Immers had dit niet moeten roepen;
- Immers is terecht gestraft door de Knvb middels schorsingen;
- Immers heeft publiekelijk schuld erkend en excuses aangeboden.

Ik vind het daarom zéér triest en zéér kinderachtig van deze Federatie Joods Nederland en hoop met heel mijn hart dat dit niet ook een organisatie is die gesubsidieerd wordt door mijn belastingcenten. Want dan kunnen ze hun tijd wel wat beter besteden...

2 mei 2012 om 14:34

@ Frmarianum. Dus het bekende Bommen op Rotterdam heeft ook niks met de weede Wereldoorlog te maken, maar is gewoon puur gericht tegen Feyenoord??

2 mei 2012 om 15:36

Dat gejood is ten eerste niet door ons verzonnen!!!
'we' werden vroeger joden genoemd door rivalen omdat het stadion 'de meer'
in een joodse buurt lag.
Dus begonnen de tegensupporters met leuzen als joden te slingeren.
Aan de ene kant was het wel waar dus is het in positieve zin overgenomen.

Hij noemt zichzelf geen jood, hij zegt ''we gaan op jodenjacht''
Wat voor de 'echte' joden kwetsend kan overkomen.
Wij weten ook wel hoe het zit.
Overigens was die zaak aangespannen door de Joodse Federatie ofzo.
Niet door Ajax.

2 mei 2012 om 11:52

Volgens mij was Immers door de knvb geschorst voor een paar wedstrijden.
Let op : Het gaat hier om het OM, en niet om de tuchtcommisie van de knvb.
Verthongen werd niet eens vervolgd door het OM dus je kan dit niet vergelijken.

2 mei 2012 om 11:55

@wyzyndebeste

Dit is op basis van de Nederlandse wet, hij heeft al een door de knvb opgelegde schorsing van 4 wedstrijden uitgezeten.
Doe je research voordat je domme dingen gaat roepen, want een schorsing in het voetbal staat los van de wet.
Dit was een rechtszaak aangespannen door een joodse vereniging.
Vertonghen had trouwens wel geluk dat er toen geen animalcops waren, want anders was hij misschien wel opgepakt. ;

2 mei 2012 om 12:19

@tom12 Nee hoor! Ook toen was er al wetgeving m.b.t. dierenwelzijn. Dus Jan had best aangesproken kunnen worden, ware het niet dat hij met "kutkakkerlakken" de vrouwelijke sekse van de kakkerlakken wilde aanspreken :-D

2 mei 2012 om 12:15

Jij bent duidelijk niet de beste in artikels lezen.
Je naam zal wel doelen op complottheorien.

2 mei 2012 om 12:28

Inderdaad krankzinnig! Hij verdient gewoon 2 jaar cel, minstens! Zullen we dan meteen die 50.000 man bij jullie in het stadion 2 jaar richting de Bijlmerbajes sturen wegens hetzelfde misdrijf?!

2 mei 2012 om 13:23

Geldrop,

Weet jij wel wat Immers heeft gezegt? Of wil je gewoon even hier meedoen? Immers zei n.l. "we gaan op jodenjacht". Ajacieden zeggen "joden, joden". Zie je het verschil al?;

Maar wat ik al eerder hier heb vermeld is dat Immers zijn straf heeft gehad en hij heeft zijn excuses aangeboden, dus ik snap nu al dat ophef over hem nu niet.

2 mei 2012 om 13:41

Ik hoor ook vaak genoeg kreten als 'bommen op Rotterdam' Volgens mij is dat ook een gevoelig onderwerp bij de mensen die het bombardement hebben meegemaakt, misschien heeft Geldrop wel gelijk, allemaal opsluiten die mensen. Er vergeet niet die andere Feyenoorders die roepen dat alle Joden aan het gas moeten.

Kom op zeg, iedereen weet dat die leuzen puur richting de andere supportersgroep zijn gericht en geen antisemistische lading of haat dragen naar een bevolkingsgroep of geloof. De schorsing vanuit de Knvb is terecht, want Immers heeft nu eenmaal een voorbeeldfunctie naar veel mensen (vooral kinderen) en het was gewoon niet slim zoiets te zeggen, maar een strafrechtelijke vervolging zou nergens op slaan, want dan kun je denk ik het grootste deel van de supporters ook maar meteen vervolgen. (en ja, in de rechtbank wordt geen onderscheid gemaakt tussen speler en supporters, daar is als het goed is iedereen gelijk)

2 mei 2012 om 14:37

@ Peerk,
Jij snapt er echt niks van he? Als het niet antisemitisch bedoeld is waarom moet de Tweede Wereldoorlog erbij gehaald worden?? Zing dan iets over ajacieden, dit is gewoon antisemitisch hoor. Kan je wel zeggen van ja dat bedoelde ik niet zo, maar dan verzin je maar iets anders. Je kunt ook moeilijk iets racistisch zeggen over negers, en dan vervolgens: ja maar het was niet tegen jullie bedoeld, wat een onzin is dat zeg

2 mei 2012 om 14:47

Ik snap wat hij heeft gezegd ja, en er is inderdaad een verschil. Alleen die jongen wordt meteen veroordeeld dat hij iets over Joden tijdens de WO II zei, terwijl een normaaldenkend persoon (of Immers er daar een van is, is een andere vraag) ongetwijfels zal begrijpen dat hij dat niet bedoelde.

Wat je zegt is inderdaad waar. Hij heeft zijn straf gehad (volledig verdiend) en daarmee is het over. Dit is een beetje mosterd na de maaltijd, of oude koeien boven water halen, ofzoiets...

2 mei 2012 om 15:38

Heb je wel gelijk in.
Maar dat word als 'actie...reactie' gebruikt.
Doordat er negatief werd gedaan over 'joden'
Gebruikte de hardekern van toen(en nu) dat als reactie.
Aangezien het relevant van elkaar is namelijk.

2 mei 2012 om 16:36

Geldrop,

Je bedoeld een normaaldenkend persoon die iets weet over voetbal. Iemand, die ook nog eens een Jood is, die zich totaal niet interesseerd voor voetbal en hoort zo'n profsporter iets roepen van dat ze op jodenjacht gaan, denk je dan echt van dat die persson weet waar Immers het over heeft?

3 mei 2012 om 17:10

Nee, maar is dat de fout van Immers dat hij daar niets vanaf weet? Dat betekent dat diezelfde personen zich misschien wel gekwetst kunnen voelen, omdat hele stadions zingen 'en wie niet springt, die is (g)een Jood', om zo maar even een voorbeeld te noemen...

Dit is dus een vrijbrief voor elke voetballer, hooligan e.d. om antisemistische leuzen te roepen als bv. Ajax langskomt, want ze bedoelen tenslotte niet letterlijk dat wat ze schreeuwen. Wat een schandalige beslissing!
Dit soort dingen zijn ver over de grens van het acceptabele, maar nota bene in Nederland, waar om elke windturbine in de zee nog een proces wordt aangespannen ter bescherming van de vogels, wordt dit dus gewoon toegestaan.

2 mei 2012 om 12:07

Lijkt me prima ja, dat volk in amsterdam noemt zichzelf Joden, dus dan zingen wij leuke 'anti-joden' liedjes. Ik snap niet waarom mensen hier moeilijk over doen.

2 mei 2012 om 12:14

Omdat er in de tweede wereldoorlog miljoenen joden op gruwelijke manier in de gaskamers zijn omgebracht. Dus als mensen zingen ''joden aan het gas'' kan dat misschien toch wel als kwetsend worden uitgelegd, of vind je nog steeds van niet?

2 mei 2012 om 12:20

Nope. Ik zie dagelijks honderden auto's langsrijden. Er zijn miljoenen medemensen gestorven in auto-ongelukken. Zie je mij in huilen uitbarsten elke keer dat ik een auto zie?

De joden weten dondersgoed dat er met die anti-joden liedjes alleen maar ajax wordt bedoeld. Gewoon aandacht tekort denk ik.

2 mei 2012 om 13:18

Het eerste alinea van jou slaat echt helemaal nergens op. Er is een enorm verschil tussen een ongeluk en massamoord.

Dat tweede alinea deel ik jou mening. Immers was al door de Knvb flink geschorst en dan moet niet zo'n Joodse vereniging nog een schepje bovenop willen doen.

2 mei 2012 om 14:38

@hootch30, gewoon niet op reageren die man is niet goed wijs, gaat een beetje de Holocaust vergelijken met auto-ongeluk dan ben je toch niet lekker ofwel?

2 mei 2012 om 15:40

Aandachtstekort?
Jij bent niet goed in je bovenkamer.
Dit was een oorlog vriendelijke vriend....geen auto ongeluk...
Dat je dat vergelijkt met elkaar en vervolgens nog ''aandachts tekort'' zegt ....

"wie niet springt die is geen jood" (ajax) Toegestaan!
"wie niet springt die is een jood" (overige clubs) Verboden.!
In het verleden kreeg Ulrig van Gobbel hier een schorsing voor toen hij onderstaande zin probeerde te zeggen.

2 mei 2012 om 11:58

Toch wel wat anders dan jodenjacht en hamas aan de gas.
Zie jij het verschil daar echt niet in?
Ken jij onze geschiedenis niet en zie jij de ernst er niet in?
Het gaat niet eens om Ajax maar om de Joodse bevolking.

2 mei 2012 om 12:01

Het gaat hier wel om Ajax. Die Joodse bevolking heeft hier niks mee te maken en daartegen is het ook helemaal niet bedoeld. Immers heeft een hekel aan Ajax, dat weet iedereen. Hij had het natuurlijk niet moeten doen, maar zo erg is het nu ook weer niet, stel je niet zo aan.

2 mei 2012 om 12:16

Dat jij hier de ernst niet van inziet schrik ik toch even van. Deze leuzen kun je toch niet uit je keel krijgen? Zing dan iets hatelijks over Ajacieden... Niet hamas hamas joden aan het gas.. Dat je überhaupt deze woorden in één zin durft uit te spreken... Waar gaat het heen hier in dit land?

2 mei 2012 om 12:26

De Joodse bevolking hier helemaal niks mee te maken? Wat denk jij van de Joodse mensen die hun ouders hubben verloren doordat een of andere man met een raar snorretje had bedacht dat ze aan het gas moesten?

Die mensen horen nu duizenden mensen zingen dat dergelijk taferelen weer moeten gebeuren!

2 mei 2012 om 12:28

Hij zong toch echt alleen dat ze op jodenjacht gingen.
Ik vind dit zelf nog wel kunnen, aangezien er niets word gezegd dat er joden vergast worden, wat voor mij de link wel weer duidelijker maakt naar Woii.

2 mei 2012 om 12:51

@ -026-

De term "jodenjacht" is anders zeer sterk gerelateerd aan de taferelen uit de Tweede Wereldoorlog. Doelt op de zoektochten van de speciale eenheden van de Nederlandse politie, die letterlijk op jacht gingen naar ondergedoken Joodse Nederlandsers onder het Nazi-regime.

Ik snap ook wel dat Immers die link niet legt, maar het is desalniettemin idioot om zulke teksten uit te spreken omdat zij een grote emotionele lading bij zich dragen.

2 mei 2012 om 13:03

Als een stel voetbalsupporters zingen dat ze op jodenjacht gaan, na een wedstrijd tegen Ajax, moet je in mijn ogen wel redelijk ver terug kijken om te denken dat dit over de razzia's gaat.

2 mei 2012 om 15:42

Bij overige clubs is het helemaal niet verboden?
Hoe kom je er bij? het is ook niet kwetsend.

''jodenjacht'' is iets erger dan wat jij noemt.

Iedereen in de voetbalwereld weet dat er met Joden Ajaxsupporters bedoeld wordt. Ze noemen zichzelf al jaren zo en daarom moet er niet te veel achter gezocht worden.

2 mei 2012 om 12:27

Helaas zoeken we er eigenlijk allemaal wel wat achter. 'hamas, hamas, joden aan het gas' gaat gewoon te ver.. 'we gaan op jodenjacht' ook. Verzin eens iets nieuws mensen, bedenk eens wat minder oorlogs-gerelateerd.

2 mei 2012 om 12:58

hou toch eens op met die selectieve verontwaardiging! Bommen op R'dam, met of zonder bijbehorende shirts, daar hoor ik dan weer niets over... en zo zijn er voorbeelden ten over! Lees in deze context gewoon Ajax/ajacieden voor Joden, dat is het enige wat er bedoelt wordt. Los van wat je er verder inhoudelijk van mocht vinden. De tenen zijn tegenwoordig overal zo lang!!

2 mei 2012 om 14:42

Zowel anti-semitische teksten, als dingen als Bommen op Rotterdam, of vuurwerkgeluiden in Enschede dat is gewoon onmenselijk en bij de eerstvolgende keer gewoon iedereen van het desbetreffende publiek een paar wedstrijden uitsluiten van de competitiewedstrijden. Je wilt toch niet in een maatschappij leven waar dit soort taferelen worden vergoeilijkt met een opmerking van: Zo bedoel ik het niet. Hou toch op man, gewoon iedereen stadionverbod die zulke dingen roept dan is het snel genoeg afgelopen.

2 mei 2012 om 17:45

Daar hoor je niets over omdat het niet in deze topic thuis hoort. Ook daar zeg ik nee tegen. Moet ik soms alles gaan opsommen waar ik nee tegen zeg? selectieve verontwaardiging noemt hij dat.. Vraagstuk hier is, kan dit door de beugel? Ik zeg Nee!

Er zat geen verdere bedoelingen bij maar Lex moet wel gaan beseffen dat zulke uitspraken niet door de beugel kunnen.

@fr1990

Om hem als Held te bestempelen vind ik een beetje triest. Mijn advies aan jou is dus even een bezoekje aan Auschwitz of een ander concentratiekamp brengen.

2 mei 2012 om 12:28

Amen! Dat mensen dit goedkeuren slaat toch nergens op? Waarom zouden we de verloedering van de samenleving aan moeten moedigen omdat hij het 'onschuldig' bedoeld.

@wyzyndebeste
Lees nou eens een keer goed. Immers wordt niet Strafrechtelijk vervolgd. Een schorsing van de Knvb heeft hij allang gekregen, zelfs 2x zoveel wedstrijden als Jan Vertonghen. Die schorsing heeft hij dus uitgezeten en daarmee is het klaar.
Is het echt zo moeilijk om een artikel eerst te lezen voordat je onzin uitkraamt?

Gaat het? Federatief Joods Nederland? Probeer eerst eens te zorgen dat Ajax zelf stopt, of is dat gedrag soms bevorderlijk voor het Joodse geloof?

2 mei 2012 om 11:57

@feyen0ord

Dat van Ajax kun je eigenlijk als een lofzang aan de joodse oprichters zien, maar dat loopt helaas vaak uit de hand.

Maar dat hij niet vervolgt wordt verbaast mij wel, een boete zou, als is het maar symbolisch, wel op zijn plek zijn geweest. Of een gevangenisstraf van 3 dagen of iets in die richting.

2 mei 2012 om 12:06

Ajax opgericht door joden? Klets niet man, haha.

Ajax heeft veel joodse leden gehad, daarom is Utrecht daar ooit mee begonnen, en is dat later als geuzennaam aangenomen. Maar Ajax is van oorsprong helemaal niet joods, echt kolder.

2 mei 2012 om 12:19

@sjaakc

Ik heb het opgezocht en je hebt gelijk. Dat Ajax van oorsprong joods is, is mij bij Levensbeschouwing vertelt, maar klopt dus niet.

Echter, gaat het, volgens Wikipedia, niet zoals jij zegt:
"de aanhang was echter wel van meer Joodse afkomst en zo hing er in de jaren dertig van de vorig eeuw al een Joods imago rond de club."
Dus niet omdat Ajax veel Joodse leden heeft gehad.

ON: Een symbolische straf was wel op zijn plek geweest, een kleine boete of een celstraf van 1 dag. Om gewoon aan te geven dat dit niet mag.

2 mei 2012 om 13:10

In de tijd dat Amsterdam verschillende clubs op het hoogste niveau had (volewijckers voor Noord, Blauw-wit voor Zuid, DWS voor West) was Ajax de club van Oost, waar zo ongeveer alle joodse Amsterdammers woonden. De meesten waren geen lid van de vereniging, maar op de tribune was er een duidelijke joodse cultuur. Er zijn krantenknipsels uit de jaren twintig en dertig waarin Ajax al een ‘neuzenclub’ genoemd wordt, refererend aan het stereotype-beeld dat Joden een grote neus hebben.

Ajax heeft enkele Joodse spelers en bestuursleden gehad, waaronder Jaap van Praag (oud-voorzitter), Bennie Muller, Sjaak Swart, David Endt en de meest recente, de half Israëlische, Daniël de Ridder. Hij verliet Ajax in 2006 voor het Spaanse Celta de Vigo. Oud-voorzitter Michael van Praag (zoon van Jaap van Praag, zelf niet joods omdat zijn moeder dat niet was) heeft vele pogingen ondernomen om de geuzennaam te verbannen en het gebruik van Davidssterren in te perken. Onder de voorzitter John Jaakke werden deze plannen doorgezet, maar waren keer op keer gefaald. Bennie Muller werd ooit eens in de stadsderby Ajax - DWS door een tegenspeler uitgemaakt voor ‘vuile jood’. Er zijn ook clubmensen die trots zijn op het imago van de club, waaronder oud-verzorger Salo Muller.

De bijnaam ‘joden’ heeft voor de Ajax-aanhang geen enkele religieuze of politieke grond.

Zijn jullie ook weer op de hoogte.

Veel mensen hier kunnen blijkbaar geen onderscheid tussen spelers en supporters maken. Niet één Ajax speler hoor je over Joden zingen, alleen de supporters doen dat. Supporters van andere clubs mogen dit ook (zolang ze maar niet té beledigend zijn. "wie niet springt die is een Jood" moet gewoon kunnen). Spelers van andere clubs hebben hier echter de functie van rolmodel en horen hier absoluut niet in mee te gaan.

2 mei 2012 om 11:59

@henkspaan

Voorbeeldfunctie is echt zo achterhaald, iedereen moet toch gewoon wijs genoeg zijn het niet te doen? En wat maakt het uit wie het zingt, het kan gewoon niet, voorbeeldfunctie of niet, zodra het te ver gaat moet er een straf komen, dus ook voor de supporters.

ON: Ik had toch liever een symbolische straf als een boete of een celstraf van 3 dagen na het seizoen gezien, omdat dit toch echt niet door de beugel kan.

2 mei 2012 om 12:18

Een celstraf hiervoor?! kom op joh. Stel je niet aan.

2 mei 2012 om 12:32

Een voorbeeldfunctie is helemaal niet achterhaald... Waar haal je dat vandaan? Ga eens amateurwedstrijdjes kijken.. Je ziet allemaal kleine profs lopen, ze kleden, gedragen en praten net als hun helden. Zo zag ik gister zelfs bij de senioren een kopie van Clasie lopen. Het loopje, de haren, de stem en zelfs het tenue op dezelfde wijze gedragen. Een prof moet zich gewoon enigszins gedragen.. Duizenden kinderen en zelfs volwassenen gaan het namelijk compleet kopiëren.

Allereerst: de actie van Immers cs. was smakeloos en ordinair maar daar is genoeg over gezegd.

Het is niet handig dat sommige Ajax fans zich 'joden' noemen. Dat leidt steeds weer tot vermoeiende misverstanden. Gelukkig ligt er nu een verstandige uitspraak van de rechter. Ook de motivatie zouden velen eens goed moeten lezen. Er was geen sprake van: "intentie (...) Joden te beledigen of aan te zetten tot haat tegen het Joodse volk". Hoe lastig en wellicht kwetsend het voor sommige Joodse organisaties ook is: soms wordt met 'jood' een Ajax-supporter bedoeld en verder niks. Dat is misschien niet smaakvol maar gelukkig niet strafbaar.

Lijkt me logisch. Vind het ook belachelijk dat Federatief Joods Nederland het nodig vind om hier geld van belastingbetalers aan te spenderen. Tevens merkwaardig dat zogenaamde intellectuelen voetbalsupporters afschilderen als domme wezens, terwijl nagenoeg alle voetbalsupporters wel begrijpen dat dit tegen Ajax-supporters gericht is en niet tegen joden in het algemeen.

En ja de oorlog was wreed en mag nooit vergeten worden, maar kom op...grow up! Stop dan liever energie in zo'n damschreeuwer.

Gaat lekker snel. Meer dan een jaar geleden man! En iedereen weet dat ie bedoelde dat ze Ajax wilden inhalen, want dat was toen serieus een mogelijkheid.
Ben blij dat het goed uitgepakt heeft voor Immers.

Was voor iedereen duidelijk dat Immers hier verwees naar de geuzennaam die de supporters van Ajax zelf nodig vinden om te gebruiken. Die hele federatie moet zich niet zo aanstellen. Volgens mij heeft Vertonghen ook wel eens wat gezongen over kakkerlakken, moet de dierenbescherming dan ook een zaak aanspannen? Ophef om niks dit.

2 mei 2012 om 12:49

@cristobal. Ik ben Feyenoordsupporter, maar dat Vertonghe over kakkerlakken zingt, staat in geen verhouding met het beledigen van Joden.
Jammer dat hij ons kut-kakkerlakken noemde, maar verder zit er denk ik niemand mee.
Als ik er één op Tenerife zie lopen denk ik misschien wel aan Vertonghe.
Joden blijft helaas een ongelukkige Geuzennaam. En als je dan ook nog met Israelische vlaggen gaat lopen, haal je toch het Joodse volk erbij en is het meer dan alleen een naam.

2 mei 2012 om 12:50

De dierenbescherming dacht dat de kakkerlakken niet zo beledigd waren.

Natuurlijk verwees hij naar de Geuzennaam. Dat weten wij en dat wisten de Federatief Joods Nederland ook wel, dus was ook wel een beetje belachelijk dat ze alsnog naar de rechter waren gestapt. Sonde voor al die moeite en kosten, die uiteindelijk door de Joodse leden wordt betaald.

Edit: Calafel66, wat ik wel frapant vind is dat Vertonghen alleen zong ''het zijn maar ket-kakkerlakken'' en meer niet, terwijl er daarvoor en daarna niets over Feyenoord werd gezegt en dat juist ik, jij en de media pas de link legde naar de club Feyenoord en niet letterlijk door Vertonghen.

Maar uiteraard wisten wij wel aan wie Vertonghen natuurlijk dacht. Ik wil natuurlijk niets goed praten, maar dat vind ik gewoon grappig. Iemand zegt een woord en meer niet en de rest wordt door anderen ingevuld.

2 mei 2012 om 13:05

Je kunt een rechtszaak ook aanspannen om meer bewustzijn te kweken voor deze kwestie. Natuurlijk weet de FJN ook dat de kans op strafrechtelijke vervolgens miniem was, maar via deze weg wilde ze de misstanden in dat supportershome toch aan de kaak stellen en dat is hun goed recht. In plaats van het weer weglachen van zo'n domme actie, vind ik het goed dat het aangevochten wordt. Al is het maar zodat mensen eens gaan nadenken over wie of wat ze allemaal beledigen met dat domme geschreeuw in die stadions. Het moet maar eens afgelopen zijn met dat achterlijke gedrag. Een speler heeft daarnaast ook nog eens een voorbeeldfunctie. Heeft dus helemaal niets met aanstellerij van doen.

2 mei 2012 om 17:03

Leprechaun,

Weet je waarom Immers flink geschorst werd door de Knvb? Precies om de redenen die jij allemaal noemt.

Spelers zullen nu wel iets beter gaan nadenken voordat ze wat zeggen in de supportershome, deze domme actie werd door de Knvb zeker niet weggelachen en ook vanwege dat Immers een voorbeeldfunctie heeft is hij zwaar genoeg gestraft door de Knvb.

Verder heeft zijn uitspraken en de straf die daarop volgde genoeg media-aandacht gekregen. Door al dat media-aandacht was het allemaal al duidelijk genoeg geworden dat zulke uitspraken niet gehonoreerd wordt

Hoeveel bewustzijn wil je nou nog meer?

Immers is zwaar genoeg gestraft en hij zal altijd herinnerd worden aan dat moment en dat draagt hij met zich mee zo lang hij voetbalt en waarschijnlijk langer.

Iedereen heeft mogen oordelen en hij is publiekelijk door het stof gegaan en daar mee was het wel klaar , het is niet goed te praten maar er zat ook wel veel frustratie en emotie bij , je moet het ook in de juiste context plaatsen.

Waarom weet ik niet, maar het is net alsof den haag overal mee weg komt.
Nu zijn het leuzen oke.
Maar heb het idee dat ze daar alles kunnen maken?
Spreekkoren naar scheids worden niet of nauwelijks bestraft,oerwoudgeluiden?voorwerpen op het veld gooien.ik kan het mis hebben maar ik krijg dat gevoel bij die club.wat ik me ook afvraag is dat die immerd altijd over de rooie moet gaan als ajax de tegenstander is.
Lekker het goede voorbeeld voor de kinderen die voetballen.ik weet dat hij naast speler ook supporter van ado is ,maar dat gevoel moet je uitschakelen of anders stoppen met profvoetbal.

2 mei 2012 om 13:06

Den Haag komt overal mee weg? Wat een volslagen onzin! Als er één club is waar alles juist altijd onder een vergrootglas ligt, is het ADO wel!! Alles wat je noemt, zie ik wekelijks bij minstens 10 clubs, alleen hoor je er niets over.. Triest, maar waar...

Laten we het er maar op houden dat Lexie te dom is om het gewicht van zijn woorden en zijn gedrag in te zien en dat hij daarom niet vervolgd wordt.

Wat er in dat clubhuis gebeurde is meer dan verwerpelijk en ook al komt er dan geen vervolging, ik hoop van harte dat die ongelooflijke dombo's een klein beetje inzien dat ze zich in het vervolg beter moeten gedragen. Het beangstigt me bijna wat voor dom gajes er tegenwoordig in voetbalstadions zit.

Nogmaals; strafrechtelijke vervolging was wat veel van het goede geweest, maar ik ben blij dat deze kwestie breed uitgemeten is en niet in de doofpot is gestopt. Dit soort stupide gedrag moet maar eens afgelopen zijn.

2 mei 2012 om 17:10

Zit ik van alles uit te leggen in jou voorgaande reactie, kom ik dus met deze reactie van jou erachter dat je gewoon totaal het artikel niet hebt gelezen.

Wat is dit nou voor iets doms, want anders had je gewoon al geweten dat Immers al lang door de Knvb gestraft is.

Maar voorruit: "volgens het gerechtshof in Den Haag zijn zulke leuzen in principe strafbaar, maar is Immers daarvoor tuchtrechtelijk al zwaar gestraft en heeft hij publiekelijk spijt betuigd. Dat meldt het Anp".;

2 mei 2012 om 17:18

Nee, het gaat mij erom dat het door middel van een rechtzaak ook maatschappelijke relevantie krijgt en niet alleen een zaak blijft die door een tuchtcommissie van de Knvb behandeld wordt. Ik ben blij dat het dankzij de FJN een breed gedragen maatschappelijke discussie is geworden en niet alleen behandeld is als een voetbalgerelateerde misstand.

2 mei 2012 om 17:49

Immers, de Knvb en de straf hadden meer media-aandacht dan de bekendmaking over een strafrechtelijke onderzoek.;

En hoe kom je bij het woord misstand? Bij een misstand krijgt een speler meestal een berisping en dat is wat Immers echt niet heeft gekregen.

Als Lexie moet stoppen met anti semitische teksten, moeten Amsterdamse supporters ook stoppen met het scanderen van 'joden'. Dan worden er juist dingen uitgelokt. Ajax is geen joodse club. Er zijn een aantal jongetjes geweest die een joodse achtergrond hadden. Zo heeft elke club wel wat. Ik ben blijkbaar een lamp. Nou straal ik wel veel uit, maar dat wil niet zeggen dat ik ook een lamp ben.

2 mei 2012 om 13:07

Hou toch eens op met dat geklets over uitlokken. Immers kan toch ook voor zichzelf denken? Ik keur het ook niet goed dat onze supporters altijd maar 'joden' scanderen, maar dat legitimeert dat wangedrag van Immers toch niet? Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen gedrag.

2 mei 2012 om 15:28

Ho, het wangedrag keur ik ook niet goed. Maar het is wel zo dat Ajax 9 van de 10 keer beschermd wordt. Kijk maar naar Ajax-feyenoord een aantal jaren terug. F side rolt de Israelische vlag uit (nergens voor nodig mijn inziens) en van Feyenoord uit hebben ze dan Palestijnse vlaggen. En F'noord werd erop aangesproken. Maar je hebt gelijk wat betreft de verantwoordelijkheid van spelers. Maar het verhaal heeft altijd 2 kanten, waarvan in dit geval (weer) 1 kant uitgelicht wordt. Dat vind ik kwalijk van de pers alsmede de Knvb. 2 clubs zijn verantwoordelijk voor gedrag van spelers/supporters dus moeten zij beide een berisping krijgen.

2 mei 2012 om 17:20

Ajax heeft er ook vaak op aan gedrongen dat haar supporters moeten stoppen met het gebruik van de geuzennaam 'joden'. Wellicht moet dit dan nog vaker gebeuren. Feit is wel dat deze Ajax-supporters de term niet kwetsend gebruiken.

Wat zijn die ajax supporters hier zielig !!! Bommen op Rotterdam mag door het ajax publiek wel gezongen worden zeker ??? Dat heeft niks met WO 2 te maken zeker... Lex heeft zijn straf gehad.

2 mei 2012 om 13:32

Dat is natuurlijk minsten even erg. Het enige verschil is dat in het geval van Immers 1 individu duidelijk op camera dit soort teksten zingt. Deze is dus persoonlijk te pakken.

Wanneer er spreekkoren zijn is dit lastiger aan te pakken. (zeker niet onmogelijk)

Bovendien is Immers een publiek figuur waar mensen (supporters) tegenop kijken. Wanneer spelers dit soort leuzen bezigen, geef je een signaal naar supporters en zeker jonge kinderen, dat dit kennelijk de normaalste zaak is.

Neemt niet weg dat ik Immers ook zeker zwaar genoeg gestraft vind. Alleen jammer dat er weinig supporters zowel van Ajax als van andere clubs iets van geleerd hebben. Want helaas zijn de oorlog referenties, zeker op internet, nog veelvuldig aanwezig.

2 mei 2012 om 13:37

Amen!
Jezelf joden noemen komt beledigend over op Palestijnen. Daar worden nu nog steeds dagelijks mensen vermoord door joden. Moet nu dan een Palestijnse organisatie een rechtszaak aanspannen tegen Ajax?
Hypocriet allemaal. Iedereen weet in welke context Immers het heeft bedoeld.

Hoewel ik het walgelijke uitspraken vind en ik me voor kan stellen dat er mensen zijn die zich er oprecht gekwetst door voelen, kan ik me hier goed in vinden.

Maar ik denk niet dat Immers en 95% van de andere mensen die zulke leuzen scanderen ook maar de intentie hebben om daadwerkelijk Joodse mensen te kwetsen of om haat te zaaien tegen Joodse mensen. Het is gewoon anti-ajax sentiment in combinatie met onwetendheid en eventueel zelfs beperkte intelligentie. Ongetwijfeld was het op dat moment voor Immers slechts gezonde rivaliteit. Als hij even na had gedacht had hij zich vast op een andere manier geuit.

Maakt dit alles goed? Nee. Het blijft niet goed wat hij deed. Maar men moet nu ook niet doen alsof deze beste man ineens de bak in moet of iets dergelijks. Het belangrijkste op zo'n moment is dat je Immers zelf, en in dit geval mooi meegenomen ook een deel van de massa, bewust maakt van de impact van die woorden en de geschiedenis. Juist door er nu te dramatisch over te gaan doen krijg je het omgekeerde effect. Je ziet nu al veel mensen die niets met Ajax hebben enkel reageren van "ja dan moet Ajax zich maar geen Joden noemen", dit effect wordt enkel maar versterkt door Immers steeds hoger aan de schandpaal te nagelen. Maar uiteindelijk is iedereen verantwoordelijk voor wat hij zelf zegt. Hetzelfde als door sommige aangehaalde "bommen op Rotterdam". Sommige dingen kunnen gewoon niet.

Ajax staat natuurlijk bekend als joden. Hamas hamas joden aan het gas en we gaan op jodenjacht is echter wel heel ernstig. Mensen die dit verdedigen sporen niet helemaal denk ik

We zijn op een maatschappelijk en sociaal dieptepunt aangeland als een volstrekt onbeduidend spelertje van het kabouterkaliber Immers een voorbeeldfunctie wordt aangewreven. Dat roept bovendien de volstrekt legitieme en ongemakkelijk vraag op voor wie hij dan als modelrol zou moeten dienen.

Deze beperkte voetballer is te dom en te impulsief om hem van antisemitisme te kunnen beschuldigen. Ook van anti-joodse leuzen is geen sprake. De kop van het artikel is racistischer getint dan de uitspraken van Immers.

ajax 10 punten in mindering wegens al die joodse vlaggen en het al jaren opruien van hun tegenstanders met hun geuzenaam(uitlokking).
feyenoord kampioen.
wat willen we nog meer.
nee, het zal twente wel zijn die nu de zwatre piet krijgt vanwege die aansteker(inderdaad schandalig).
maar er wordt al jaren met 2 maten gemeten over het woord Joden.
helemaal verbieden, buiten, maar dan ook IN amsterdam.

De intentie van Joden beledigen was er niet. In die zin heeft de Rechter gelijk. Maar de gevolgen waren er wel degelijk. Het was zeer pijnlijk voor Joden en die zin heeft de Rechter een fout gemaak die over de hoofden van Joden heen is gemaakt, Maar het belang van voetbalclubs wordt waarschijnlijk door de Rechter belangrijker gevonden. Ik vind dit een pijnluijke misser van deze Rechter. Overigens of ze Ajax hiermeer af of niet hebben beledigd vind ik juridisch verder als Ajax-supporter niet interressant..

2 mei 2012 om 15:54

Het feit dat iets door een groep als pijnlijk wordt ervaren is in deze niet leidend en daar kun je ook niet voor veroordeeld worden. Het gaat namelijk om de intentie van je woorden omdat dat het enige is waar je zelf invloed op hebt. Als ik iemand die mij bijna aanrijdt uitmaak voor eikel, dan is dat op zich niet vriendelijk maar niet schokkend, mocht nou toevallig zijn broer zijn overleden omdat er een eikenboom op zijn hoofd is gevallen, dan kan hij dat wel als kwetsend ervaren. Moet ik dan veroordeeld worden? Lijkt me niet.

Ik weet het, het is een heel slecht voorbeeld, maar de essentie van het verhaal is dat je enkel voor je eigen daden en intenties kan worden veroordeeld en niet voor hoe anderen dit opvatten/interpreteren.

2 mei 2012 om 17:57

Het is net zo pijnlijk als een heel stadion joden joden joden loopt te roepen terwijl er niks joods aan is en niet 1 jood bij de club speelt. Kan je ook als een vorm van belediging zien. De rechter kan dan ook de rollen omkeren en zeggen het woord jood mag niet meer met iets niet-joods worden geassocieerd en dus verboden worden in elk stadion. Zodat deze fratsen ook niet meer gebeuren.

Dus beledigen mag en dan zeggen dat het niet zo bedoeld is. Zo kunnen die twee jongens in Den Haag die de juwelier dood hebben geschoten ook zeggen dat ze het zo niet bedoeld hebben en mogen vrij de Rechtbank uit lopen. Lekker simpel geredeneerd.

2 mei 2012 om 16:55

Dat kun je als gedaagde inderdaad aandragen als verdediging van je daden en dan is het aan de rechter om te oordelen. Er komt nog wel een dimensie bij, namelijk het feit of je redelijkerwijs had kunnen inschatten of hetgeen je tegen/over de andere partij zei ook voor diegene als schokkend ervaren kan worden.

Het gevalletje Den Haag is daar weer een leuk voorbeeld van, want je kan inderdaad aandragen dat je niet de bedoeling had om iemand dood te schieten maar dat je enkel het pistool op hem wilde richten om hem bang te maken en nooit had willen schieten. De rechter zal echter oordelen dat als jij een pistool op iemand richt, je bewust het risico neemt dat je pistool ook af kan gaan en dus kan bedenken dat je iemand dood kan schieten. Ander voorbeeldje; als ik door rood rijd doe ik dat niet om iemand dood te rijden, maar als het gebeurt, dan zal de rechter mij wel verwijten dat ik redelijkerwijs had kunnen redeneren dat ik een risico nam dat er iemand anders door groen reed en dus wordt ik wel veroordeeld.

Wie bedenkt nou ook joden als bijnaam van zijn club? Dan ben je ook niet helemaal in orde. Immers had zich gewoon moeten inhouden, maar ik ga er niet van uit dat het bedoelt was om het joodse volk te kwetsen of wat dan ook. Dit ging puur om ajax. Logisch dat hij geen vervolging krijgt.

Deze zaak was toch al afgehandeld?

Ach ach , ik lees hier weer vele domme reacties en discussies over wie het wel en wie niet mogen zingen of roepen . Slaat werkelijk helemaal nergens op in mijn ogen? Want de geuzen naam joden is nergens op gebasseerd en de scheldpartijen zijn van nog minder niveau.
Dat Immers een domme actie maakte met dat dronken gebler van hem snappen we allemaal ,maar maak het niet groter dan het is zou ik zeggen en ga gewoon genieten van het voetbal voor welke club je ook bent !

Zelfs het OM heeft meelij met ADO kijk maar naar hun reeks

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren