Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Update: Sportarts houdt terugkeer Muamba voor mogelijk: ‘In theorie’

Laatste update:

Het gaat langzaam maar zeker steeds beter met Fabrice Muamba. De middenvelder van Bolton Wanderers, die zaterdag werd getroffen door een hartaanval, ligt nog steeds op de intensive care van het London Chest Hospital. Muamba was 'in feite' 78 minuten dood, zo stelt clubarts Jonathan Tobin.

/

Het hart van de 23-jarige Muamba kon in totaal 78 minuten niet kloppen en de middenvelder zelf kon in die tijd niet ademhalen. Vijftien elektronische schokken boden geen uitkomst. "We waren 48 minuten onderweg naar het ziekenhuis. En daarna nog eens dertig minuten.. In die fase was hij, in feite, dood." Tobin is verrast door het goede herstel dat de speler doormaakt. "We vreesden het ergste en hadden niet gedacht dat hij zich zo goed zou herstellen. Ongelooflijk."

Marcel Muamba vroeg zijn zoon woensdag of hij hem herkende, waarop Muamba junior antwoordde met 'ja'. Daarop vroeg de middenvelder zijn vader: 'Hebben we de wedstrijd verloren?' Muamba senior legde vervolgens uit dat de wedstrijd tegen Tottenham Hotspur gestaakt was bij een 1-1 stand. De middenvelder vroeg waarom dat gebeurd was. Muamba senior moest uitleggen dat het duel gestaakt was omdat zijn zoon een hartaanval had gekregen.

Update 23 maart 12:32 uur - Muamba heeft 'nog een lange weg te gaan' in revalidatieproces
De situatie van Fabrice Muamba is stabiel, maar de middenvelder is voorlopig nog niet verlost van zijn ziekenhuisbed. "Ondanks het feit dat hij stappen vooruit heeft gezet, heeft hij nog een lange weg te gaan in zijn revalidatieproces", laten vader Marcel en verloofde Shauna weten in een statement. "Fabrice ligt nog altijd op de intensive care en hoopt dat de mensen hem in gedachten houden bij hun gebeden. Iedereen bedankt voor de steun in de afgelopen dagen: niet alleen van de fans van Bolton Wanderers, maar van mensen over de hele wereld. Dit heeft ons erg veel kracht gegeven."

Update 30 maart 20:45 uur - Muamba dankt supporters met foto op Twitter voor steun
Het gaat steeds beter met Fabrice Muamba, die nu een halve maand in het ziekenhuis ligt na het krijgen van een hartaanval in de bekerwedstrijd tegen Tottenham Hotspur. De middenvelder van Bolton Wanderers is druk bezig met zijn herstel en bedankt voor alle steun die hij heeft gekregen. "Fabrice wilde dat wij deze foto voor jullie plaatsten. Hij wil jullie tevens bedanken voor de overweldigende steun die hij krijgt", luidde het bericht dat vrijdag geplaatst werd op Twitter.

Update 16 april 17:18 uur - Herstelde Muamba wordt ontslagen uit ziekenhuis
Het London Chest Hospital heeft Fabrice Muamba maandag ontslagen uit het ziekenhuis. In een wedstrijd tussen Bolton Wanderers en Tottenham Hotspur op 17 maart zakte de middenvelder in elkaar en werd hij naar het ziekenhuis vervoerd. Daar bleef hij tot maandag. "Ik ben natuurlijk enorm blij en wil van deze gelegenheid gebruikmaken om iedere medewerker in het ziekenhuis hartelijk te danken voor hun zorg voor mij", geeft Muamba aan. "Nu ik uit het ziekenhuis ben, zie ik ernaar uit kostbare tijd door te brengen met mijn familie."

Update 17 april 18:20 uur - 'Muamba zou over zes maanden weer kunnen spelen'
Fabrice Muamba mag hoop houden op een rentree op het voetbalveld. Volgens dokter Richard Cooke, een hartspecialist in het ziekenhuis waar Muamba werd behandeld, is een terugkeer op het voetbalveld zeker mogelijk: "Er zijn meerdere voetballers actief met een soortgelijke historie. Hij krijgt waarschijnlijk een defibrillator en als hij goed revalideert, dan kan hij gewoon weer voetballen. Ik denk dat hij over een maand of zes weer zou kunnen spelen."

Update 19 april 12:40 uur - Coyle juicht rentree van Muamba toe: ‘Geweldige boost’
Bolton Wanderers-coach Owen Coyle zou een rentree van Fabrice Muamba meer dan toejuichen. De speler revalideert momenteel thuis, met zijn gezin, maar heeft alweer zin om aan de slag te gaan. “Ik heb hem gesproken en hij klonk erg opgewekt. Afgaande op wat hij heeft doorstaan is dat een flinke opsteker. We hebben allemaal de trieste gebeurtenissen in Italië langs zien komen. Ik ken Fabrice en weet dat hij een vechter is. Het zou mij niks verbazen als hij weer terugkeert. Maar ik moet wel benadrukken dat hij tijd nodig heeft. Mocht hij terugkeren, dan is dat voor iedereen een geweldige boost”, aldus Coyle.

Update 24 mei 16:57 uur - Sportarts houdt terugkeer Muamba voor mogelijk: ‘In theorie’
Fabrice Muama hoeft mogelijk geen afscheid te nemen van het leven als profvoetballer. Na zijn hartstilstand leek dat scenario voor de hand te liggen, maar volgens sportarts Jiri Dvorak, medisch chef van de FIFA, mag de middenvelder blijven hopen. “Het is iets dat de cardioloog moet beslissen, maar als het te maken heeft met hartritmestoornissen, en dat is waarschijnlijk het geval, dan is het in theorie mogelijk. Er is een jonge Amerikaanse speler die drie jaar geleden hetzelfde heeft meegemaakt, en hij heeft sindsdien alweer meer dan honderd wedstrijden gespeeld.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ongelooflijk hoe de medische wereld eig. in elkaar zit. Iemand die gewoon 78 minuten 'dood' is kan nog leven. Waar ligt de grens?

21 maart 2012 om 18:28

Er ligt eigenlijk nergens een grens. Tegenwoordig is er heel veel mogelijk. En in de toekomst is er nog meer mogelijk. Dus de grenzen verschuiven eigenlijk continue.
Maar bij Friso roepen heel veel mensen dat hij niet zo lang gereanimeerd moest worden. Dat zoutoch niet helpen. Hier is het bewijs dat het soms wel gewoon goed is om zo lang door te reanimeren.

Ik hoop dat het snel goed komt met deze jongen. En dat hij net als Sno bijvoorbeeld weer goed kan leven.

21 maart 2012 om 18:42

Maar hebben zijn hersenen dan ook 78 minuten geen zuurstof gehad? Dan zou die onmogelijk toch zo kunnen herstellen?

21 maart 2012 om 18:42

Er is wel een verschil. Bij Friso is het probleem niet zozeer het hart, maar het feit dat de hersenen zo lang zonder zuurstof hebben gezeten toen hij onder de sneeuw lag...

21 maart 2012 om 18:59

Door de verdrukking van de sneeuw kun je niet ademhalen aan gebrek van zuurstof. Muamba heeft ook 78 minuten niet kunnen ademhalen en heeft zijn hart niet kunnen kloppen. In die tijd hebben de hersenen dus ook geen zuurstof gehad, dit kan toch erge gevolgen hebben en het is nog altijd niet zeker of Muamba "schadevrij" er vanaf komt. Of heb ik het hier mis?

21 maart 2012 om 19:06

"het hart van de 23-jarige Muamba kon in totaal 78 minuten niet kloppen en de middenvelder zelf kon in die tijd niet ademhalen."

Het grote verschil hier is dat er zuurstofapparatuur aanwezig was. Muamba is waarschijnlijk direct aan het zuurstof gelegd, waardoor de hersenen nog steeds zuurstof konden krijgen, daarmee de kans op hersenletsel wegnemen. Een "luxe" die Friso helaas niet had, omdat hij op een piste ondergesneeuwd was, en Muamba in een vol stadion een hartaanval kreeg.

Zo, al dat House kijken heeft me geen windeieren gelegd, haha!

Ik hoop dat Muamba volledig kan herstellen en hopelijk ooit weer op een voetbalveld kan staan. Zal wel een pacemaker krijgen, ze moeten dit alleen bij de Fa/bolton goedkeuren. Kijk bijvoorbeeld naar Evander Sno, die werd medisch afgetest in Italie (torino, geloof ik?) maar goedgekeurd bij Rkc...

21 maart 2012 om 19:08

Volgens mij wordt er als je hartmassage geeft wel degelijk bloed rondgepompt. Dat is het verschil met Friso geweest. Tenminste dat denk ik, maar een medicus ben ik ook niet.

21 maart 2012 om 19:09

Ik studeer hiervoor en hoop het iets duidelijker te kunnen maken.

Ik snap zelf niet wat de arts zegt. In principe als het hart stil staat, stopt de bloedsomloop en gaat er geen zuurstof naar de rest van het lichaam. Na 3 a 4 minuten begint het lichaam van binnen al af te sterven, omdat het op zoek is naar zuurstof. Bij Friso maakte het niet uit of hij wel of niet onder de sneeuw lag, geen zuurstof = geen zuurstof. In principe bij 78 minuten zonder zuurstof zou er zoveel schade aan de hersenen zijn ontstaan, dat wakker worden eigenlijk niet meer mogelijk zou zijn, zonder weer normaal te functioneren. Herstel lijkt mij dan uitgesloten als ik het medisch bekijk!

Het enigste wat ik me zou kunnen bedenken als ik het verhaal zo lees, is dat de arts bedoeld dat Muamba niet zelf heeft kunnen ademen, dat hij kunstmatig is beademd, terwijl zijn hart wel weer zelf klopte, misschien heeft mij hierbij hulp nodig gehad, anders zou ik echt niet weten waar deze arts het over heeft, want medisch is het onmogelijk!

21 maart 2012 om 19:13

Ik ben verder ook geen arts, en eigenlijk vind ik dit ook een beetje gevaarlijk wat we doen want we praten over iets waar we weinig van af weten, tenminste ik neem aan dat geen van ons een arts is.

Volgens mij door middel van reanimatie neem je als het ware de pompfunctie van het hart over. Waardoor, welliswaar met mindere kracht toch het bloed blijf doorstromen en daardoor en door middel van mond op mond beademing toch nog zuurstof in de hersenen komen.

En bij Friso is het volgens mij zo dat zijn hersenen nu de inhoud van een pinda hebben omdat ze pas na een tijdje bij hem kwamen en zijn reanimatie eigenlijk te laat is begonnen.

Volgens mij zit het simpel gezegd zo in elkaar, maar corrigeer me als ik verkeerd zit.

21 maart 2012 om 19:13

Als er gereanimeerd word, dan word het bloed door de compressies van de borst door het lichaam gepompt. Door de mond op mond beademing krijgt hij nieuwe zuurstof binnen die dan het lichaam word rondgepompt zodoende krijgt hij ook zuurstof in de hersenen. Het grote verschil tussen Friso en Muamba is dat Muamba meteen geholpen kon worden en niet onder een berg sneeuw lag.

21 maart 2012 om 19:19

De enige reden dat hij het heeft kunnen redden is de reanimatie.
Door te reanimeren blijft het bloed door het lichaam heen gepompt worden waardoor de vitale delen van zuurstofrijk bloed blijven voorzien.
Daardoor blijft de kans er dat met de juiste apparatuur het hart weer op gang geholpen kan worden en er de minste schade is.

Echter kan reanimatie er niet voor zorgen dat het hart weer gaat kloppen, die kans dat dat lukt is zeer miniem.
Het zorgt er dus alleen voor dat zijn vitale delen niet beschadigd raken.

Desondanks vind ik het een wonder dat hij na 78 minuten zonder hartfunctioneren toch nog tot leven gebracht is.

21 maart 2012 om 19:26

Om eventjes een duidelijk antwoord te geven. Er wordt gezegd dat hij 78 minuten dood is.
Normaal gesproken volgens de medische begrippen is iemand dood als hij geen enkele hersenactiviteit meer vertoont. Ik denk echter dat ze hier bedoelen dat zijn hart voor 78 minuten stilstond. Dat zijn hart stilstond wil zeggen dat zijn lichaam niet in staat was zelfstandig zijn bloed rond te pompen.

Muamba zakte tijdens de wedstrijd in elkaar door een hartstilstand (het hart pompt geen bloed meer rond) en is direct gereanimeerd.

Bij reanimeren wordt door externe beademing en compressie van de thorax het bloed weer systematisch rondgepompt en van zuurstof voorzien om simpelweg hersenschade te voorkomen.

Muamba heeft door middel van reanimatie voldoende zuurstof gehad in zijn hersenen waardoor schade zoveel mogelijk beperkt bleef. (of er daadwerkelijk schade is durf ik niet met zekerheid te zeggen).

21 maart 2012 om 19:32

Als je iemand reanimeert en ondertussen kunstmatig beadement kan het prima wat er is gebeurt. Dat is ook gebleken. Er is ook wel degelijk een verschil tussen Friso en Muamba.

Friso zat onder de sneeuw en heeft nooit lucht kunnen krijgen en zijn hart stopte waardoor er ook geen zuurstof meer rondgepompt kon worden in zijn lichaam. Terwijl Muamba vrijwel gelijk is gereanimeerd en er binnen no time ook beademt werd. Beide een "luxe" die Friso nooit heeft gehad.

Het hart zorgt er voor dat het bloed de zuurstof door het lichaam brengt. Wanneer men reanimeert is er een soort van kloppen van het hart gesimuleerd waardoor er zuurstof blijft stromen. Wanneer men dan door middel van intuberen of mond op mond beademing kan zorgen dat de longen voldoende zuurstof krijgen kunnen ze zoiets heel lang rekken.

21 maart 2012 om 19:44

nee hij zat uiteraard binnen 1minuut aan de zuurstof.

16 april 2012 om 20:20

Jij zit fout. Muamba heeft zuurstof toegedient te kregen en heeft wel degelijk 78 minuten geen hartslag gehad

17 april 2012 om 18:28

ahhh ik vroeg me al af hoe dat zat met hersen schade etc. Maar erg mooi om te horen dat deze speler hesteld...

24 mei 2012 om 17:30

Ze hebben hem beademd?

21 maart 2012 om 19:08

zou wel leuk zijn als ze iets vonden dat je vooraltijd leefde

21 maart 2012 om 19:40

Er ligt geen grens, maar je moet echt heel veel geluk hebben. Kijk maar na Prins Friso die was ook een aantal minuten dood, maar hij leeft ook nog. Hij is er niet beter op, maar er ligt geen enkele grens meer.

On: Ik krijg gewoon rillingen toen ik het verhaal las en dat hij nog alles wist echt heel knap.

23 maart 2012 om 12:42

Dit is werkelijk waar de grootste onzin die er is, dit zeg ik als Geneeskunde student.

Tuurlijk is er wel een grens. Op een gegeven moment heb je zo veel schade aan je hersenen, dat je gewoon hersendood verklaard wordt.

Veel kwaliteit van leven, je levenlang aan slangen liggen en alleen maar kunnen kwijlen, net als bij Friso het geval is..

24 maart 2012 om 10:59

Ik denk dat daarbij je conditie een grote rol in speelt.

23 maart 2012 om 13:06

Er is geen grens als miljoenen mensen op aarde gaan bidden voor deze jongen.

19 april 2012 om 13:28

Dat jij gelooft is natuurlijk prima en dat respecteer ik maar door zo'n uitspraak te doen wil ik toch even op je reageren.

Geloof en bidden heeft mijn inziens hier niets mee te maken, zonder de snelle hulp die Muamba heeft gehad, de reanimatie en mond op mond beademing was het waarschijnlijk veel minder afgelopen, dus moet je hier de artsen en de medici die direct ter plaatste waren bedanken
begrijp me niet verkeerd, ieder zo zijn ding maar om dit af te schuiven op het "geloof" gaat mij wat te ver en doe je de artsen veel te kort.

Ikzelf ben niet gelovig (was ook wel duidelijk lijkt me) maar dat komt vooral omdat ik het niet kan behapstukken dat iedereen het over god, allah of wat de benaming ook is terwijl er zoveel onschuldige mensen lijden in de wereld, hongersood en noem het maar op.

enige geloof wat in mijn ogen belangrijk is, is geloof in jezelf en je naasten ;


19 april 2012 om 13:36

Zou je geloven in een God als er geen hongersnood, lijden en oorlog was?
Waarschijnlijk ook niet he.

19 april 2012 om 15:27

Dat weet ik zo 1,2,3 niet. heb om mij heen meer dan genoeg pijn en lijden gezien bij mensen die dit totaal niet verdienden en daardoor heb ik van jongs af aan al deze in- / opstelling tegenover geloof.
Maar dat was het punt ook niet.

Het ging mij om die grens die jij aangaf, terwijl mijn mening daarin is dat het vanwege de artsen en hulpverleners (de medische wereld en kennis) is dat muamba ten 1e nog leeft en ten 2e dat hij er zeer waarschijnlijk zonder al te veel problemen weer uitkomt.
En niet door (de zeer zeker goed bedoelde) gedachten van anderen richting Muamba.

Was ook niet als aanval bedoeld als het zo is opgevat.

19 april 2012 om 16:37

Ik vat het niet op als aanval hoor. Als er geen pijn in de wereld was, is de kans om te geloven in een God kleiner dan wanneer het er wel is. True?

Maar deze jongen was 78 minuten dood, volgens de artsen. Lees artikel hierboven. Wat zou ons medische kennis iemand van de dood terug kunnen halen? Of is het een misvatting en was hij geen 78 minuten dood?

Vertrouwen op onze medisch kennis moeten we zeker doen, maar in de wereld zijn alle wonderen nog niet uit. Ik wijt dit aan een God.

19 april 2012 om 20:02

Ja had het artikel gelezen en daarnaast ook een hoop reacties. Het schijnt dat hij 78 minuten niet zelfstandig heeft kunnen ademen en daarbij geen hartslag had, zonder reanimatie/borstcompressies hadden zn organen ook 78 minuten geen zuurstofrijk bloed gehad en had hij dit zeer waarschijnlijk niet overleefd,

Zou graag geloven in "wonderen" maar ik ben een persoon die het eerst met zn eigen ogen moet zien (terwijl ik ook terdege bewust ben dat wat je ogen je voorspiegelen ook niet altijd juist is)
Daarentegen wil ik wel graag geloven dat er iets is na het leven, hemel/hel /reincarnatie.
Daar kunnen we lang en breed over speculeren maar dat merken we pas als onze tijd daar is. En ik hoop dat we nog aardig wat tijd hebben met zn allen :D

30 maart 2012 om 22:36

Nou echt super blij om dit te horen was ook op het Nos!
(een van de ) beste speler van Bolton!

Ongelooflijk dat hij dit dan nog overleefd heeft. Gelukkig maar want dit wens je niemand toe op zo'n jonge leeftijd.

Nogmaals ik heb het erg te doen met Muamba
ik hoop dat hij gauw weer beter word en weer kan voetballen

Sterkte Muamba!

Aiiii !! gelukkig is ie nu weer bij bewustzijn en redelijk buiten gevaar

Heeft al dat bidden toch nog goedgedaan.
Gelukkig heeft dit wonder mogen plaatsvinden.
Hopen op een spoedig herstel.

Ik schrok me kapot toen ik de titel las.. was bang dat hij juist nadat het goed ging toch nog binnen 78min overleden was..

Gelukkig herstelt hij heel goed, echt een vechter deze man. Hoop echt dat het steeds beter gaat!

Het blijft zwaar om te horen dat hem verteld moest worden dat hij een hartaanval gehad heeft. Ik ben blij om te horen dat het nu een stukje beter gaat. Nogmaals sterkte Muamba!

Wat een mentaliteit! Hebben we de wedstrijd verloren! Ik hoop dat hij hersteld want het kan nog steeds misgaan, hoop dat hij voor zijn gezondheid kiest want zo te zien is het echt een voetbalgek.

Fijn om te horen dat het beter gaat, toen ik het moment bekeek stond ik op mijn knieen te trillen.

Beterschap

Poeh poeh goed nieuws. Voortaan vaker medische keuringen ondergaan. Hopelijk zien we zulke gebeurtenissen niet meer op voetbalvelden terug.

Kippenvel bij het lezen

Ongelofelijk.. Verder geen woorden voor.. Echt een opluchting dat hij grote positieve stappen maakt..

Lijkt me verschrikkelijk om uit te leggen aan je zoon dat hij een hartaanval heeft gehad.
Maar wat een instelling van die gast! Geweldige sporter, hoop dat hij ooit nog op het veld kan staan!

21 maart 2012 om 18:56

Op dat moment is de vader vooral heel blij omdat hij merkt dat het enorm goed gaat met z'n zoon, vergeleken met waar hij had kunnen zijn..

Toch een heftig verhaal, hoop dat alles weer helemaal goed komt met Muamba.

het lijkt me gewoon verschrikkelijk als je een speler in eenkeer neer ziet gaan en dat tie gewoon niet meer ademt
hoop dat hij snel weer op het veld staat

Pfff... het was/is toch allemaal veel erger dan ik dacht toen ik de wedstrijd zat te kijken...
Gelukkig gaat het nu beter met hem, naast een voetballer is hij natuurlijk ook een zoon, vader en verloofde.

Mooi om te horen dat Muamba op de goede weg is. Alle lof naar de medici die hier verantwoordelijk voor zijn.
Ik wil niet te voorbarig klinken maar kan hij ooit weer gaan voetballen? Een hartaanval kan het weefsel ernstig aantasten en ik zou dan ook graag willen weten of iemand wat medische kennis hier wat meer informatie over kan geven?

21 maart 2012 om 19:09

Tsja, die vraag is moeilijk te beantwoorden omdat ik niet beschik over de juiste medische gegevens van Muamba.

Allereerst om voorop te stellen Muamba is een speler van 23 jaar. Dat is geen normale leeftijd om al een hartaanval te krijgen.

Een hartaanval wil zeggen dat de slagaders die het hart van zuurstof voorzien, de coronairen (kransslagaders) geblokkeerd zijn en daardoor niet genoeg bloed (zuurstof) in het hart zelf terecht komt.

De oorzaak van de verstopping kan van alles zijn, familiale hypercholesterolemie (hoog cholesterol) een embolie (bloedklonter), ritmestoornissen.
Aangezien hij door een medische keuring heenkomt lijkt me hypercholesterolemie en embolie uitgesloten.
Ritmestoornissen van een sporthart zou een mogelijke oorzaak kunnen zijn.

Als gevolg hiervan kunnen er infarcten ontstaan. Een infarct is deel van het hartspierweefsel dat afsterft en niet meer kan herstellen (hartspierweefsel kan niet regenereren zoals bijvoorbeeld een lever dat kan in het geval van Abidal).

Het artikel is niet duidelijk of er daadwerkelijk sprake is van een infarct of niet.
Er wordt melding gedaan van 15 schokken, dus ik neem aan dat het een hartritmestoornis was, waardoor zijn hart destijds niet meer klopte.

In het artikel wordt gesproken vdat Muamba 78 minuten dood was. Nu volgens de medische begrippen is iemand dood als diegene geen enkele hersenactiviteit meer vertoont. Ik neem echter aan dat ze bedoelen dat zijn hart 78 minuten niet meer klopte.
Gelukkig is hij goed gereanimeerd en het feit dat hij antwoord kon geven op vragen van zijn vader en zelf ook vragen kon stellen zijn hoopgevend over zijn hersenfunctie.

Of hij ooit weer zal kunnen voetballen, daar kan ik helaas geen duidelijk antwoord op geven. Ik weet namelijk niet of er sprake is van een infarct en of hij wel of geen schade aan zijn hart heeft en of hij eventuele hersenschade heeft. Maar nogmaals, het feit dat hij alweer op een goede manier kan communiceren is erg hoopvol.
We zullen de komende dagen moeten afwachten totdat er meer informatie over vrijkomt.

Ik gun Muamba het allerbeste en hoop op een goed herstel

22 maart 2012 om 09:35

De kans op zulke aanvallen kan ook erfelijk zijn dus dan kun je zo gezond leven als je wil het kan iedereen overkomen.

Gelukkig gaat het beter met hem, op zo'n jonge leeftijd overlijden wens je niemand toe.
Hopelijk zal hij er niks aan over houden en zullen we hem gauw weer op de velden zien.

Een speler die zoiets overleefd, geweldig!

Gun je het allerbeste!

toen ik de titel las dacht ik dat ie was gestorven.
Gelukkig niet

78 minuten dood? Dan hoor je toch al miljoenen hersencellen verloren te hebben? Ik vraag me af in hoeverre hij nog hetzelfde functioneert als hiervoor.

21 maart 2012 om 19:31

Zoals hierboven gezegd: zolang ze reanimeren en je aan de zuurstof ligt krijgen al je organen(of in ieder geval de belangrijke) zuurstof, en sterven ze dus niet af. Bij Friso was dit niet zo, hier wel.

21 maart 2012 om 19:41

Ok dank je. Ik wist niet dat ze hem al die tijd kunstmatig lieten ademen. In dat geval klopt het natuurlijk wel dat er weinig tot niets is afgestorven. Ik vind het trouwens wel heel kwalijk dat je in een stad als Londen 48 minuten nodig hebt om bij het ziekenhuis te komen. Dat het verkeer heel druk is snap ik, maar dat je tijdens een extreem spoedgeval meer dan drie kwartier moet wachten tot je bij het ziekenhuis bent.

21 maart 2012 om 19:48

tja hij is ook niet zomaar dat stadion uit.

Gelukkig dat wonderen nog bestaan. Hulde voor deze man. Letterlijk uit de dood opgestaan.

hoop gewoon dat hij snel weer met zijn ploeg kan voetballen
hopen maar dat dit nooit meer gebeurd want dit is verschrikkelijk
beterschap voor hem en zijn familie

moet je voorstellen dat je hoort dat je zoon een hartaanval heeft gehad en mischien dood gaat

ik hoop dat hij gewoon weer gaat voetballen me zijn ploeg en dat tie weer kan genieten van het spel

beterschap

nou als je zoiets hoort krijg je alleen maar meer respect voor de medische wereld

Dus hij had geen bijna dood ervaring, maar een helemaal dood ervaring.

Hij heeft het gehaald gelukkig,23 is nog jong en dit zal hij en iedereen die zijn naam nu kent niet meer vergeten.
Eens kijken hoe hij ermee omgaat,want mensen die 1 doel hebben willen nooit ermee stoppen en ik denk dat muamba net zoals Abidal gewoon wilt doorgaan zolang het kan.

En dan zeuren wij wel eens dat we een wedstrijd verliezen of dat we helemaal uit ons dak gaan als we gewonnen hebben. Zo kun je maar weer zien wat echt belangrijk is! Hopelijk komt hij er weer helemaal goed bovenop.

''animo Muamba''

Veel sterkte, met je herstel. Hopelijk zien we hem als z''n gezondheid het toelaat, ooit nog terug op de velden.

Respect voor deze speler! Dit gun je niemand.. En wat een mentaliteit van hem om te vragen: ' Hebben we de wedstrijd gewonnen'

Bestaan er geen helikopters of zijn de ziekenhuizen in Engeland op zaterdag gesloten. Hoe kom je aan die 48 minuten?

Blij dat hij op z'n minst z'n naam weet, dat wil zeggen dat hij mentaal zo goed als in orde is.. kan zijn dat hij een deel van z'n geheugen kwijt is maar dat komt wel terug. Als hij fysiek er niet veel heeft aan overgehouden en mag doorvoetballen staat hij in het beste geval in augustus terug op het veld. Ben zo gelukkig dat alles in orde is met hem.

21 maart 2012 om 19:06

Inderdaad, daar zeg je wat. Een helikopter zou er niet langer dan 5 minuten over moeten doen om er te zijn. Ruimte genoeg om te landen op het veld. Of kan dat niet? Beetje vreemd.

21 maart 2012 om 19:18

Dat is inderdaad vreemd dat die niet per helikopter is vervoerd. Het zou kunnen zijn dat de opening in het dak van het stadion niet groot genoeg is om de wind die van de helikopter afkomt goed het stadion uit te lijden. Dat kan tot gevaarlijke situaties lijden voor de mensen die in het stadion zitten.

21 maart 2012 om 19:41

Als er geen plek is in het stadion, buiten het stadion is er altijd wel een open plek op de parking of op een groene plek - nuja tis en blijft Londen. Desnoods zet de politie de baan af zodat de helikopter kan landen. Maar dat ze hem 48 minuten in een ziekenwagen laten liggen. :x

21 maart 2012 om 22:48

Dat is inderdaad heel vreemd! Misschien was de benodigde apparatuur niet aanwezig in de helikopter. Maar 't blijft raar 48min in een ziekenwagen.

21 maart 2012 om 19:10

Ook in het ziekenhuis duurde het nog heel lang voor zijn hart klopte. Zo vreemd is het toch niet?

werkelijk ongelooflijk hoe een mens 78 minuten van de wereld verdwenen is en daarna weer gewoon kan praten. echt ik wist niet eens dat je ruim een uur "dood"kon zijn!

Zo iets wens je niemand, 78 minuten geen ademhalen is veel. Misschien heb ik het verkeerd gelezen, dat kan maar ik vindt het gewoon te erg voor woorden.
Voor 40.000 mensen neervallen op het veld, het lijkt me als speler/coach/sta ff/supporter niet leuk om dit te zien gebeuren. Hoop dat hij er helemaal boven op komt, alles goed komt hij over 2 seizoenen weer kunnen voetballen. Eerst rustig revalideren.

Niet normaal. Iemand die 78minuten praktisch dood was en nog steeds leeft. Het is mooi dat het steeds beter gaat met Muamba. Hopelijk komt alles weer goed.

Laten we hopen dat hij er weer "ongedeerd" uit deze situatie komt. Eerst weer opknappen van deze zware aanslag op zijn leven, daarna pas zorgen maken of hij ooit weer kan voetballen.

Laat zien dat de medici goed werk hebben verricht direct na zijn hartstilstand. Prachtig dat we zulke kundige mensen in ons midden hebben.

Fantastisch nieuws voor Muamba, zijn familie en teamgenoten. Toen dit vorige week plaatsvond was ik een beetje aan het zappen tijdens het sporten en bleef ik hangen bij Spurs-bolton. Het rare is is dat iedereen die op en vlak om het veld heen staat gelijk doorheeft dat er iets ernstig aan het hand is terwijl je dit als tv-kijker of als je in het publiek zit niet meteen doorhebt. Toen ik het door had had ik ook eerlijk niet verwacht dat deze jongen ooit nog op zou staan.

Bij deze verdienen de medische staff van Bolton en Tottenham, die als teamgenoten samen deze jongen er doorheen hebben gesleept een dikke pluim.

Of hij ooit nog zal voetballen doet er nu even niet toe denk ik, het is belangrijk dat hij eerst helemaal hersteld. Maar ik kan me ook goed voorstellen dat hij na dit alles geen zin meer heeft om te voetballen. Dat is voor ieder persoonlijk.

'hebben we de wedstrijd gewonnen?' Wel mooi dat hij zoveel geeft om het voetbal (tenminste de wedstrijd). Dit wens je inderdaad niemand toe. Sterkte Fabrice!

Ik las een tweet op twitter van @therealeboue.
Er stond in: When Fabrice Muamba woke, docters informed him Torres scored 2 goals. Fucking hell, how long was I out for? He replied!

Het is een geweldige tweet, maar het blijft erg dat dit gebeurt is en we moeten met zn alleen hopen dat die weer snel de oude is!

http://nl.wikipedia.org/wiki/hartinfarct
Een hartaanval kan je zeker overleven ZIE DE Site Hierboven

Mooi om te horen, goed nieuws voor Bolton Wanderers, hopelijk herstelt hij snel en 100%. Hij is pas 23 jaar en heeft nog een lange carrière voor de boeg.

Beetje raar dood=dood dus hij is nooit echt dood geweest alleen heeft zijn hart die 78 minuten niet geklopt en heeft hij zuurstof gekregen doormiddel van hulp.

Ik ben erg blij voor Muamba, het zal vast vreselijk zijn geweest voor zijn familie en vrienden.. Goed nieuws dit en ik hoop dat hij binnenkort weer staat waar hij moet staan, namelijk het voetbalveld en dat hij nog een mooie carrière mag hebben!

Wanneer ik, ieder jaar, op bhv-herhaling, ga wordt vaak het beeld van Feher (benfica) getoond. Het moment dat hij neerviel en daarna de reanimatie. Helaas mocht dat bij Feher niet baten. Moest ik gelijk aan denken toen ik dit bericht las. Hopelijk heeft Muamba geen hersenletsel opgelopen en hopelijk wordt hij weer gezond. Dood en ziekte hoort bij het leven, helaas. Dat het op een voetbalveld gebeurt en live op tv is maakt het enger omdat het zo "dichtbij" is.

Op goed geluk na zoveel minuten zeg en fantastisch werk door het ziekenhuis personeel.

Het klinkt misschien dom maar is dit hetzelfde als wat Sno had ?

23 maart 2012 om 13:16

Volgens mij wel ja. In ieder geval ongeveer hetzelfde.

Haha, een echte voetballer die Muamba. Meteen vragen hoeveel ze gespeeld hebben en hoe het kwam dat het gestaakt was. Maar goed dat hij gewoon weer kan praten, hij zal nu waarschijnlijk net als Ebecilio een peacemaker krijgen. En hopelijk kan hij ooit weer voetballen.

23 maart 2012 om 15:09

Ligt eraan. Een pacemaker (niet peacemaker) werkt niet bij elk hartprobleem. Een pacemaker is eigenlijk een apparaat dat helpt je hart aan een constant ritme te laten kloppen wanneer je bijvoorbeeld een hartritmestoornis hebt. Als Muamba een hartinfarct heeft gehad, ten gevolge van bv een verstopte hartarterie, dan zit een pacemaker er niet meer in en zit zijn carrière als topsporter er op.

23 maart 2012 om 15:18

Ja pacemaker zorgt er ook voor dat je een schok krijgt wanneer je hart er weer mee stopt of wat dan ook. Maar vergeet niet dat ajax speler Ebecilio en Sno na een hartaanval ook nog steeds voetballen. dus ben benieuwd.

23 maart 2012 om 15:50

Klopt, maar dat is een hartinfarct van andere oorsprong. Nu weet ik niet wat de oorzaak was bij Muamba, maar om nu al te besluiten dat hij verder kan voetballen met een pacemaker is wat voorbarig. Daarbij is het nog afwachten wat de schade aan het hart zelf is. Als een groot gedeelte verlittekend is, gaat een pacemaker ook niet meer voldoende zijn voor topsport.

23 maart 2012 om 16:02

Hartritme stoornis is de hoogstwaarschijnlijke oorzaak. Het komt vaker voor bij sporters die ibrufen gebruiken omdat ze last hebben van spierpijn. Laatst gehoord op de radio en het heeft als bijwerking dat het mogelijk is dat je last krijgt van hartritme stoornissen. Maja volgens mij moet de officiele verklaring nog komen.

Muamba is toch keeper ??!
Hier staat dat hij middenvelder is.

21 maart 2012 om 21:11

Nee, het is echt de middenvelder

In feite heeft ie dus 78 minuten niet geleefd... Ongelofelijk dat hij het nog gered heeft.

Sterkte voor z'n familie en hem.

Heftig zeg, ruim 5 kwartier gewoon 'dood' zijn. Mooi dat hij het alsnog heeft gered.

Volgens medische regels was hij dood maar misschien gaat het nog veel verder dan dat want de mens zal nooit alles begrijpen.

Als hij er weer bovenopkomt, zou ik hem als Voetballer stoppen als dat de aanbeveling is.
Waarom dat risico lopen.

23 maart 2012 om 14:39

Hij leeft, net zoals Abidal, voor de sport. Z'n eerste vraag was ook ''hoeveel is het geworden?'', dat getuigt er van dat voetbal echt bij hem 'hoort'.

23 maart 2012 om 15:40

Tuurlijk is hij een voetbalman, maar als het onverstandig is moet je de juiste keuze maken.

23 maart 2012 om 15:02

Goede test vooraf aan de wedstrijd extra controles zouden niet misstaan.

Zo te zien is er nog altijd verwarring. De arts heeft gewoon een slechte woordkeuze gebruikt. Muamba's hart heeft waarschijnlijk 78 minuten stilgestaan waardoor hij niet zelfstandig kon ademhalen. Als hij effectief zolang geen zuurstof heeft gehad, was het met hem waarschijnlijk een pak erger gesteld dan Friso. De koude van de sneeuw zorgt immers voor een vertraging van je metabole processen (lees: minder nood aan energie = zuurstof).

23 maart 2012 om 15:20

Tja, daarbij komt ook nog dat je wel 78 "dood" kunt zijn zolang je hersenen het nog doen. Als je hersenen ermee ophouden is het helemaal klaar.

23 maart 2012 om 15:53

Yep, helemaal gelijk. Om het 'dood' te noemen, vind ik gewoon een slechte woordekeuze, aangezien hij gewoon nog hersenactiviteit had.

Toch wel mooi dit hoor veel sterkte Muamba.

Muamba ben erg blij dat je dr boven op bent gekomen !!! Ga zo door !!!

Fantastisch nieuws dit!
Hopen dat hij er snel weer helemaal bovenop is en terugkeert op de voetbalvelden!

Heel mooi dat het weer goed met hem gaat! Ben erg blij voor deze jongen, hopelijk komt hij zsm weer terug op het voetbalveld!

Dat hij zelfstandig kon ademhalen wil niet zeggen dat alles goed komt.

Heel mooi dat hij teminste weer te zien is.
Het herstel zal nog heel erg lang duren maar ik hoop dat Muamba weer volledig terug komt.

Kijk hij kan weer lachen, hopelijk kan hij ook weer doen waar hij het best in is en ook het liefst doet. En dat is voetballen.

Het is te hopen dat hij terug kan komen maar ik denk het niet. Misschien als hij nog een pacemaker krijgt dan zie ik hem misschien nog voetballen maar het blijft nu zeker riskant vind ik.

5 april 2012 om 14:31

Een defribrilattor zul je bedoelen. Ja terug gaan voetballen zal misschien nog wel lukken maar of hij nog het niveau van de Premier League kan halen, is niet te voorspellen.

16 april 2012 om 17:30

Zie jij Muamba met een defribillator over het veld rennen? Het is toch echt een pacemaker net zoals Sno die heeft.

17 april 2012 om 15:03

Een pacemaker zoals Sno een heeft, is een defribrillator. Een pacemaker is voor een traag hartritme, een defribrillator voor hartritmestoornissen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/implanteerbare_cardio...

Geweldig nieuws voor hem en zijn omgeving. Hopelijk komt hij er snel weer bovenop!

Ben blij dit te horen.
Hoop natuurlijk dat die ooit weer eens kan voetballen, net zoals dat met Sno en Ebecilio gebeurde.
Maar het is van nu af aan afwachten.
Laten we eerst maar eens hopen dat hij weer fit en gezonder woord.

Heel mooi dat hij weer kan lopen! Ben erg blij voor Muamba. Hopen dat hij gewoon weer alles kan en weer kan voetballen over een tijdje.

Mijn dag is weer helemaal goed! Geweldig voor Muamba.

Mooi dat hij nu al uit het ziekenhuis is!

Mooi nieuws voor deze jongen. Wanneer mag hij uberhaupt weer beginnen met training?

16 april 2012 om 17:28

Het is nog helemaal niet bekend of hij ooit weer kan gaan voetballen. Dit is natuurlijk wel geweldig nieuws voor hem!

Mooi dat hij gered is, blij om te horen.

Fantastisch nieuws dit, hopelijk kan die dan ook zo snel mogelijk weer zijn ding doen!

Goed nieuws, en met al deze gevallen de afgelopen tijd is het misschien zinvol om een regel in te stellen voor een maximaal aantal wedstrijden per jaar en een maximaal aantal trainingsuren. De roofbouw op deze jongens is verschrikkelijk.

Geweldig om te horen. Het zou prachtig zijn als hij ooit weer aan voetballen toe zou kunnen komen, al is dat niet het belangrijkste.

Wat is zijn perspectief, ik heb geen idee hoe dit normaal gaat? kan hij misschien weer voetballen ooit of is dat totaal onrealistisch?

Fantastisch nieuws.

Voetbal is bijzaak op dit moment.
Nu lekker tijd doorbrengen met je familie en hopelijk zien we je ooit nog op een voetbalveld;

Gelukkig. Maar helaas is er een collega van hem wel overleden. Wat erg is dit zeg. De doodstrijd die Muamba voerde op het veld en die die Italiaanse Jonge voerde. Ontroerend en hartbrekend.. Hopelijk blijft het andere jongens bespaard.

Het zal me benieuwen of Muamba (snel) weer terug gaat na het voetballen.

Mooi om te horen, het lijkt dat hij er ook niks aan over heeft gehouden, gelukkig zijn er ook nog zulke gevallen, die gewoon zonder "schade" er vanaf komen.

Hoor dit nieuws nu steeds vaker de laatste tijd, mooi om te horen dat Patrice Muamba het wel heeft gered. Extra controles voorafgaand de wedstrijd misschien een nieuwe regel ?

Gefeliciteerd Muamba. Hopelijk kan hij snel weer voetballen

Het goede nieuws mogen horen

Muamba, geniet maar van je vrije tijd met je familie en nog veel beterschap, voor zover nodig natuurlijk.

Goed nieuws voor hem en zijn familie!

en nog zonder schade, geweldig!

Ik vraag me af of hij weer volledig fit op t veld kan staan en of dat medisch verantwoord is?

Sno kon toch ook weer voetballen

Dit is heel erg goed en mooi nieuws. Ik hoop dat hij er weer snel bovenop is en gewoon weer het gene kan gaan doen wat hij zo graag doet: voetballen. Chapeau voor de inzet van de medische staf en de mensen in het ziekenhuis.

Ik zie de vraag enkele keer voorbij komen, dus op de vraag kan hij ooit weer voetballen probeer ik antwoord te geven:

Het is moeilijk het verloop van zijn toekomst te schetsen omdat ik niet over de nodige medische gegevens beschik.

Welnu, de oorzaak van zijn hartaanval wordt niet gegeven.
Voor meer info kun je even terugscrollen naar mijn vorige antwoord, control f en zoek naar 'hassiebassie' daar vindt ge al veel info omtrent zijn ziektebeeld.

Allereerst, hij kon op 5 april weer enkele passen zetten nadat hij op 23 maart nog op de intensive care lag. Uit deze relatief lange herstelperiode maak ik op dat hij niet ongeschonden uit zijn hartaanval is gekomen. Daarmee bedoel ik dat hij een infarct heeft gehad. Een infarct wil zeggen: ontstaan van dood weefsel door zuurstoftekort. Ik neem dus aan dat hij een hartinfarct heeft gehad dat wel ernstig was.
De revalidatieduur is gekoppeld aan de ernst van het infarct. De revalidatieperiode kan 1-3 maanden duren en daarna kun je in principe weer alle normale werkzaamheden oppakken.

Op de vraag kan hij ooit weer op professioneel niveau voetballen kan ik dus nog steeds geen antwoord geven omdat er ook allerlei complicaties kunnen optreden na een hartinfarct. Ik weet niet of Muamba een complicatie heeft opgelopen en hoe ernstig zijn hartaanval is geweest.

Ik zag sommige mensen het hebben over een pacemaker en een defibrillator.
Een combinatie van beide bestaat ook al namelijk de ICD (implantable cardio defibrillator)
Je kunt er prima mee sporten maar vanuit mijn opleiding heb ik geleerd dat lichamelijke contactsporten vermeden moeten worden (3,5 jaar geleden). De techniek staat echter niet stil en wellicht dat het mogelijk is of dat er hiervoor uitzonderingen worden gemaakt, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Of een pacemaker/icd nodig is bij Muamba weet ik ook niet omdat ik, en ik wil er nogmaals op wijzen, niet genoeg medische gegevens heb van Muamba.

Samenvattend: hoe ziet zijn toekomst eruit? Geen idee, we beschikken niet over de medische gegevens en die mogen ook niet vrijgegeven worden (beroepsgeheim), tenzij Muamba of anderen in een interview het zelf zal vertellen.

16 april 2012 om 18:41

Bedankt voor de heldere uitleg!

16 april 2012 om 19:44

volgens mij heeft Evander Sno van RKC zo'n ICD maar jij zegt dat contactsporten vermeden moeten worden, ik weet niet hoe dat zit. Maar hopelijk krijgt Muamba zoiets als Sno want Sno functioneert weer prima.

Heerlijk om te horen dat Muamba uit het ziekenhuis is ''ontslagen''.
Schitterend nieuws, zeker na de dood van Morosini is dit toch wel een opsteker! RIP Nogmaals daarvoor.

Voor de rest hoop ik dat hij eerst fatsoenlijk kan leven, en eventueel weer kan voetballen later

Heel mooi! Ik hoop dat hij nog een mooit toekomst tegenmoed gaat, zowel in als buiten het voetbal!

geweldig dat het goed met hem gaat want het ging eerst toch heel slecht.

Geweldig nieuws dit. Hopelijk komt hij na zijn verdere revalidatie nog toe aan topsport. Maar een keuze op dit moment voor zijn familie is de enige juiste.

Ik vind dit echt prachtig nieuws!

Na alle gevallen de laatste tijd in de sportwereld met hartaanvallen en dergelijken is er nu weer eens positief nieuws. Zo had je natuurlijk afgelopen week die speler van Livorno (geleend van Udinese), een speler in Ridderkerk (van Overmaas) en een jongen na de Marathon in Rotterdam.

Ik hoop dat Fabrice langzamerhand weer aan voetbal mag denken en zo niet hoop ik dat hij in ieder geval een normaal leven kan lijden met zijn familie. Dat gaat sowieso voor...

Geweldig nieuws natuurlijk. Zal een mooi moment worden als hij ooit weer eens invalt.

Dit begint steeds meer op het Evander Sno-verhaal te lijken. Geweldig nieuws dit natuurlijk, het is Muamba gegund.

Fantastisch nieuws. Hij zou dus binnen 6 maanden alweer kunnen voetballen. Of dat daadwerkelijk gaat gebeuren is afwachten maar elke stap vooruit in deze situatie is geweldig nieuws voor hem

Dit is nou eens goed nieuws. Geeft toch aan hoe ver het kan gaan met de medische wereld!

Geweldig voor deze jongen. Echt mooi nieuws dit.

Geweldig nieuws dit, maar het is wel respectloos tegen de gestorven Morosini, dat helemaal geen aandacht krijgt/kreeg van zowel de voetbalwereld als de mediawereld.

Geweldig om te horen, hij zal bij bolton en waarschijnlijk in heel de premier league als een held worden ontvangen. Het ga je goed Muamba!

Super nieuws dit!
Hoop dat deze man weer helemaal fit terug op de velden komt, en dat ie nog een mooie carriere tegemoet gaat!

Geweldig nieuws voor Muamba. Ik kijk nu al naar het moment wanneer hij weer op het veld gaat spelen.

Super om te lezen dit! Word denk ik een geweldig rentree voor hem, met alle dank aan de medische hulp die hem is geboden.

het is geweldig dat hij zo snel al wer kan spelen
hij verdiend met zijn rentree zeker een staande ovatie
ik denk dat het het mooiste is als hij zijn rentree tegen totenham kan maken.
die hebben het natuurlijk meegemaakt van dichtbij en de fans leefde mee (niet alleen die fans maar van allemaal (hoop ik dan)) maar ik denk dat er dan een grotere ovatie komt.

Wat hoop ik op een Rentree van Muamba, Ik kan al bijna niet wachten tot dat moment

wow die rentree wordt echt helemaal briljant daar bij Bolton Wanderers

Doe dat nou niet. Als je hart niet bestand is tegen de enorme lichamelijke druk, zou ik het rustiger aan doen.

Kom op voetbalzone, maak hier nou eens een heel nieuw artikel van... Al zou het stukje anders kort zijn, plaats er wat oudere informatie bij. Bijvoorbeeld:

Op 17 maart stortte Fabrice Muamba tegen Tottenham Hotspur in door toedoen van een hartaanval. Het hart van de 23-jarige Muamba kon in totaal 78 minuten niet kloppen en de middenvelder zelf kon in die tijd niet ademhalen. Vijftien elektronische schokken boden geen uitkomst. Vervolgens was Muamba in een ziekenhuis in London in een kunstmatige coma gehouden. Hier werd hij tot 16 april gehouden en nu wordt de hoop op zijn rentree zelfs weer uitgesproken. Dit zou dan eventueel naar schatting over 6 maanden kunnen gebeuren.

Bolton Wanderers-coach Owen Coyle zou een rentree van Fabrice Muamba meer dan toejuichen. De speler revalideert momenteel thuis, met zijn gezin, maar heeft alweer zin om aan de slag te gaan. “Ik heb hem gesproken en hij klonk erg opgewekt. Afgaande op wat hij heeft doorstaan is dat een flinke opsteker. We hebben allemaal de trieste gebeurtenissen in Italië langs zien komen. Ik ken Fabrice en weet dat hij een vechter is. Het zou mij niks verbazen als hij weer terugkeert. Maar ik moet wel benadrukken dat hij tijd nodig heeft. Mocht hij terugkeren, dan is dat voor iedereen een geweldige boost”, aldus Coyle.

Zet er vervolgens een foto bij en je hebt een redelijk artikel. Dit was natuurlijk puur een voorbeeld, maar ik zou het persoonlijk makkelijker vinden als dit gebeurde. Dit omdat er nou een aantal verschillende stukjes staan en er ook al verouderde reacties zijn geplaatst.

Ik hoop ook dat Muamba nog kan terugkeren in het voetbal en misschien als het moet op een lager niveau. Mocht dit het niet geval zijn dan hoop ik dat hij in ieder geval een normaal leven kan lijden met zijn gezin, wat sowieso voorop gaat bij mij.

Geweldig om te zien,

Geweldig voor Muamba dat hij weer kan terug voetballen.
Hoop dat hij weer zo snel mogelijk kan terug keren en zijn oude vorm haalt.

Zou fantastisch zijn voor hem natuurlijk, maar hij is toch ook ruim een uur "dood" geweest? Zou de staat van zijn hersenen dan ook nog meespelen?

24 mei 2012 om 17:25

Niet dood, kunstmatig zuurstof gekregen.

24 mei 2012 om 17:37

Ja dat is altijd de vraag in zo een geval. Als je hart stilstaat, wordt er geen bloed rondgepompt en krijgen je organen en je hersenen geen zuurstof. Dat is al snel redelijk schadelijk. Tijdens een reanimatie wordt kunstmatig het bloed zo goed mogelijk rondgepompt zodat die schade beperkt blijft.
De mate waarin vooral zijn hersenen te lijden hebben gehad onder dat zuurstoftekort zal bepalen of hij weer kan gaan voetballen.

24 mei 2012 om 17:54

Dank voor de reactie, daarvan was ik dus niet op de hoogte.

Het zou toch geweldig zijn, het lijkt me echt een kippenvel moment om die man het veld op te zien stappen in zijn Bolton Tenue.

Zou het wel mooi vinden als Sno een keertje bij hem op bezoek zou gaan, om hem extra vertrouwen en positieve energie te geven.

Dit ga je toch niet menen? Mijn dag kan werkelijk waar niet meer stuk. Wat een geweldig nieuws! Al zou deze man zijn rentree maken in het Bolton tenue, ik ben er van overtuigd dat ik het niet droog houd. Maar ook al kan hij niet meer voetballen, zeer veel respect voor deze man! Uit een zeer moeilijke situatie zo goed teruggekomen! Pray for Muamba!

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren