Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Het Engelse voetbal is doodziek

Laatste update:

Volgens mij is er maar één voorbeeld van het ultieme voetbalelftal. Het Celtic van de legendarische Jock Stein dat in 1967 de Europa Cup I won. Dat is op zich al een bijzonderheid als je de huidige status van de Schotten onder oogschouw neemt, maar de prestatie is nog knapper. Deze trofee werd gewonnen met een selectie waarvan geen enkel lid verder dan dertig mijl van Glasgow, de vestigingsplaats van The Bhoys, was geboren.

Zo’n compleet thuisgeboren elftal met zo’n prijs is toch eigenlijk wel het ultieme dat je kan bereiken en het is bijna uniek. Arsenal en Barcelona pretenderen wel opleidingsclubs te zijn, maar ook daar wordt voor veel geld aan spelers weggekocht. Maar dat is ook geen probleem. Het voetbal is nou eenmaal ook geglobaliseerd. Het is nu haast onmogelijk om met elf spelers uit Amsterdam, uit Londen, uit Parijs, uit Madrid, de Champions League te gaan winnen.

Dan nu de clou. Woensdag was de halve finale in de NextGen-series tussen Liverpool en Ajax. Voor de duidelijkheid, dat is een toernooi voor voetballers tot achttien jaar en is een soortement van mini-Champions League. Ik was goed benieuwd naar de grote talenten van beide clubs. Echter was het geen wedstrijd. Liverpool kon Ajax geen partij bieden. Sterker nog, Ajax had meer moeite met FC Den Bosch dan met Liverpool. Het eindigde 6-0 voor de Amsterdammers. Dat was dan wel enigszins geflatteerd, maar de boodschap was duidelijk. Het was geen wedstrijd.

Dan nu het schrijnende aan het verhaal: Liverpool is één van de beste jeugdploegen van Engeland. In het klassement staat de ploeg van Rodolfo Borrell derde, zonder participatie in de energieslurpende NextGen-series zou dat zomaar hoger geweest kunnen zijn. De conclusie was snel getrokken. Het Engelse voetbal is ziek en niet een beetje. Op deze manier zijn jeugdelftallen in Engeland een verspilling van moeite en tijd.

Als je de uitkomsten van een onderzoek van het kwaliteitstijdschrift FourFourTwo uit augustus bekijkt zal je sneller begrijpen waar het gebrek aan talentvolle Engelse spelers, het gebrek aan eigen jeugd bij Engelse clubs vandaan komt. Want de cijfers zijn schokkend. Het gemiddelde aantal trainingsuren dat een Engelse jeugdspeler bij een club krijgt is 3,760. Spaanse spelers hebben 4.880 uur. Fransen krijgen 5.740 uur en ‘top of the building’ is Nederland met 5.940 uur. Opeens is de 6-0 afslachting geen gek verschijnsel meer.

Maar de cijfers houden hier net op. Een zwemmer van vijftien krijgt in Engeland vijftien trainingsuren per week. Een voetballer is echter wettelijk gelimiteerd tot anderhalf uur per dag, gemiddeld komt het tot vijf uur per week. Barcelona en andere Spaanse clubs mogen spelers ieder uur van de dag coachen op welke manier ze ook maar willen.

Aan deze feiten kan een Engelse jeugdopleiding niet veel doen. Het houdt echter niet op. Het mismanagement is verbazingwekkend. Spelers van elf jaar oud gaan in Engeland al op het grote voetbalveld spelen, waardoor loopvermogen en snelheid belangrijker worden dan techniek en passing. Ter vergelijking, in Spanje is het dertien jaar oud, Frankrijk pas veertien en Duitsland, momenteel een lichtend voorbeeld qua opleiding, pas vijftien jaar oud. Er wordt veel geld uitgegeven voor bekers en premies voor winnaars van jeugdtoernooien. Dat stimuleert enkel het verkiezen van grote, sterke spelers boven technici.

Engeland heeft slechts 5.796 gediplomeerde trainers. In Spanje zijn dat er 23.995, Italië heeft er 29.240 en de koploper is ook hier Duitsland met 34.970. Met het geld dat Chelsea voor Fernando Torres overhad zou je alle jeugdopleidingen in de Championship, League One en League Two een jaar kunnen laten runnen zoals ze nu doen.

Want geld is het probleem niet. Of misschien juist wel. Liverpool verdient jaarlijks meer geld uit de sponsordeal met Standard Chartered dan Ajax aan haar spelersgroep betaalt. Geld maakt lui en daardoor geeft men liever veel geld uit voor spelers die weinig toevoegen. Kijk maar eens hoeveel spelers er zelf opgeleid zijn doorgebroken in de afgelopen vijf jaar bij Chelsea, Liverpool en Manchester United die nu nog bij de club spelen. Niet veel.

Bij Chelsea alleen Ryan Bertrand, een reservelinksback. Bij Manchester United Jonny Evans, Danny Welbeck en Tom Cleverley. Enkel die laatste is basisspeler. Bij Liverpool is het niet veel beter. Jay Spearing en Martin Kelly zijn de enigen die je regelmatig ziet. Dat is niks om vrolijk van te worden. Bij gevolg heeft het Engelse elftal geen enkele echte topspeler in haar gelederen. Wayne Rooney is in principe topniveau, maar dat haalt hij nooit constant.

Steven Gerrard, Frank Lampard, Paul Scholes, Ryan Giggs, Jamie Carragher, John Terry. Een generatie zelfopgeleide topspelers loopt op zijn einde. De opvolging is nauwelijks geregeld. Dat een domme kracht als Scott Parker basisspeler bij Tottenham Hotspur is mag al een wonder heten. Dat hij aanvoerder van het Engelse elftal is vertelt je alles wat je moet weten.

Deze luiheid van technisch directeuren, die liever met bankbiljetten zwaaien dan fatsoenlijk jeugdbeleid maken, kan de Premier League op korte termijn opbreken. Ooit zijn de bankbiljetten op en dan is het Plan B non-existent. Nogmaals, ik ben niet zo naïef om te denken dat we het Celtic uit de jaren zestig kunnen regenereren, maar dit gaat wel heel ver.

Je gaat mij niet vertellen dat er in Nederland, Spanje, Frankrijk en Duitsland continu talenten rondlopen en in Engeland door één of ander freak accident niet. Het gaat erom dat de jeugdopleidingen zich meer op voetbal en minder op fysiek gaan richten. Anders zal de Premier League langzaam haar autoriteit verliezen en zal het nationale team van het moederland van het voetbal zich moeten behelpen met spelers van gênant niveau zoals Gareth Barry.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Je punt is duidelijk, niet om heen te draaien en gewoon de waarheid. Je had wellicht ook nog meer aandacht kunnen besteden aan de regel dat clubs alleen spelers uit de omgeving mogen halen, waardoor jeugdige talenten niet altijd op hun niveau getest worden.

Overigens ben ik wel van mening dat de nieuwe generatie Engelsen die eraan komt, weldegelijk van een hoog niveau is en de opvolging van de sterren als gerrard gaan verzorgen. Hart, Richards, Smalling, Jones, Gibbs, Rodwell, Wilshere, Cleverley, Sturridge, Wellbeck, Chamberlain, om zo maar een eventuele opstelling met jongelingen te maken.

Wel een goede CE, zoals we van je gewend zijn.

17 maart 2012 om 23:22

Leuk wat je roept, maar ik denk dat Smalling, Gibbs, cleverly en Sturridge niet het niveau gaan halen, zodat ze Engeland richting een EK of WK spelen. Het zijn leuke dienende spelers, die aardig tegen een balletje kunnen trappen, begrijp me niet verkeerd. Het zijn echter geen spelers die uitzonderlijke talenten zijn.

Hart, Richards, Jones, Gibbs, Rodwelle en Wilshere, zijn leuke spelers, hoger niveau dan eerder genoemde, maar ook niet de beste. Je moet altijd exceptionele talenten kunnen opleiden, waardoor een elftal in dienst van bepaalde spelers kan spelen.

Spanje bijvoorbeeld, Xavi, Iniesta, Villa zijn spelers waarvoor andere door het vuur moeten, dit gebeurd dan ook gewoon.

LFC heeft helemaal gelijk als hij zegt dat het Engelse voetbal doodziek is. De PL zal er nog niet zo snel onder lijden, de nationale elftallen daar in tegen wel.

18 maart 2012 om 10:51

Je noemt Gibbs in beide groepen. En verder vergeet je Aoc, die sowieso een echte topper gaat worden. Wat die jongen laat zien is ongeëvenaard.

On: Weer een uitstekend stuk Dutchy. Naast dat het gewoon weer goed geschreven is is het ook de waarheid. Wat je trouwens nog vergeet is dat het in Engeland voor de grote clubs ook moeilijker is veel Engels talent binnen te halen dan in bijvoorbeeld Nederland. De clubs daar mogen dacht ik alleen jeugdspelers hebben die binnen een bepaalde straal van de club af wonen. Dat betekent dat een club uit Londen dus voornamelijk spelers uit de stad zelf mag halen, maar deze 'poel' wel moet delen met een heleboel andere clubs die dichtbij liggen.
Een club in het platteland hoeft dan weer al het talent in de buurt niet met veel andere clubs te delen, maar daar wonen weer veel minder mensen dan in de stad. Zo kan het dus dat er misschien het grootste talent ooit in Engeland rondloopt, maar dat hij zich niet kan ontwikkelen omdat hij te ver weg woont van grote clubs.

"until U-12, the academy rules restrict clubs to signing players who live within a one hour commute from the training site. After that, the geographical limit is expanded to 90 minute commute and from U-16 onwards, clubs have no geographical limits for getting players."

18 maart 2012 om 14:01

@harmjan1983

Hart niet de beste? Hart is een wereldkeeper, voor mij niet minder dan Casillas enz. Hart overtuigt me wekelijks bij Manchester City dat hij een van de beste keepers ter wereld is. Daarnaast vind ik Cleverley echt een geweldige speler. Dit Engelse elftal hoeft niet eens zo'n slecht elftal te zijn hoor, alleen moet je geen spelers als Barry in de basis gaan zetten. Wilshere was voor zijn blessure een zwaar goede middenvelder. Ik zou hem altijd boven Barry kiezen.

On: Laatst hoorde ik dat Nemeth van RKC laatst topscoorder van de Engelse jeugdcompetitie was geworden toen hij bij Liverpool zat. Laten we eerlijk zijn, Nemeth is een fantastische voetballer voor de Eredivisie, maar hij zal nooit Messi worden. Dat geeft toch ook een beetje het niveau aan van die jeugdcompetitie, aangezien Nemeth nooit echt een kans heeft gehad bij Liverpool. Maar een interresante clubexpert, vijf sterren van mij.

18 maart 2012 om 14:35

@harmjan1983.

alsjeblieft zeg, cleverley was voor zijn gebroken voet in september/oktober in topvorm! stond er elke wedstrijd in!.
ik kan ze allemaal wel opnoemen, maar ze zijn allemaal al redelijk goed en nog in de bloei van hun carriere. dus zoveel kan je er niet voer zeggen. en kijk is bij welke clubs ze zitten.
man utd. arsenal en chelsea. ze zouden niet bij deze topclubs zitten als ze over een paar jaar niet goed genoeg zullen zijn voor england.

18 maart 2012 om 19:58

Als je Hart, Jones en Wilshere leuke spelers noemt maar niet de beste, dan wil ik eigenlijk niet met je in discussie gaan.

Ik kan het toch niet laten: had Xavi op zijn 19e het niveau dat Wilshere vorig jaar heeft laten zien?

19 maart 2012 om 14:19

Haha, vind je hart geen goed niveau hebben?
Zie je hem wel eens keepen is een van de beste keepers ter wereld, en dan ben ik niet subjectief he want ook mensen die van andere clubs fans zijn zeggen dit ook.
Richards is mijn favoriete speler omdat ik op hem lijk, we hebben dezelfde bouw en ik kom ook altijd explosief op via de rechterflank en er komt niks langs mij ;.

Vind ook dat je Wilshere onderdoet want die is ook heel goed en daarna noem je ook nog Xavi Iniesta en Villa dat zijn al spelers met meer ervaring en iets hoger niveau je vergelijkt appels met peren de spelers die je bekritiseerd zijn nog heel jong en kunnen nog beter worden dan ze al zijn.
Sowieso vind ik echt dat je hart onderdoet.

Erg interessant onderwerp dat je hier aansnijdt en we kunnen het niet ontkennen; de engelse jeugdopleiding is bij lang na niet van het goede niveau als van de landen die jij opnoemt. Het is dan ook dat er zoals je eveneens benoemt totaal verkeerd wordt opgeleid en Brandon Rogers zag dit ook. Het zegt toch wel iets als je een team als swansea van de laagste divisie in Engeland naar de hoogste weet te krijgen puur door combinatie voetbal, of niet dan?
Jep, goed stuk en ik ben het dan ook met je eens.
5 stars.

Prima stuk wat een hoop zegt, maar dat stuk over Scot Parker is nonsens. Is namelijk echt een prima voetballer.

nee, dit kan je zien als de vernietiging van het engelse elftal. Daarom vind ik het ook een schande dat onze jongens daar al op jonge leeftijd heen gaan. Hun kans op slagen is klein. Het geld maakt daar het voetbal kapot. Verder geef je goede redenen en argumenten. Verder schetsen dde voorbeelden ook een beeld van de situatie. Nee, een leuk stuk om te lezen. Ik geef 5 sterren.

prima stuk.

het is gewoon duidelijk en goeie argumenten. vind alleen de sneren naar barry en parker beetje te. je kan ook gewoon zeggen dat het niet het goede niveau is.

maar voor de rest een prima stuk.

echt heel goed! Verder valt er niks te zeggen, het zit goed in elkaar en je belicht alles top!; Saillant detail; veel Engelse clubs halen tegenwoordig (bijna) rijpe spelers uit het buitenland om zo in hun eerste elftal te laten spelen en daarvan te zeggen dat ze '' homegrown'' zijn omdat ze in de jeugdopleiding hebben gespeeld. De FA, de Engelse regering en alle clubs zouden is naar ''die Borussen'' moeten kijken, moet je is kijken hoeveel eigen opgeleide spelers daar spelen!

Wilshere, Sturridge, Hart, Jones, Smalling, Mceachran, Cleverly, Betrand, Welbeck. Dit zijn al acht toekomstige jonge talenten die het sowieso gaan maken of al hebben gemaakt.

Als je deze spelers geen topniveau meer noemt weet ik het ook niet meer. Oke Sturridge en Jones moeten nog veel leren, maar de rest zie je hoe hoog het potentieel is.

Capello is niet echt een fatsoenlijke coach geweest voor Engeland he? Het voetbal leek nergens op, zat geen progressie in en het meeste werd gedaan op kracht. Nu hebben zij eindelijk een generatie voetballers waar veel techniek inzit. Dus ben het daar niet mee eens.

Ben het ermee eens dat Engelse voetbal zich meer moet richten op techniek maar juist deze generatie voetballers beschikt daarover. Daarbij staat het Engels voetbal nou niet echt bekend om hoog technisch voetbal. Maar eerder om hun conditie en het fysiek.

Ik vind het een goede CE, tenminste wat je wilt duidelijk maken. Maar je argumenten zijn niet echt steekhoudend in mijn ogen. De cijfers die je geeft wilt natuurlijk niks zeggen. Ik heb liever 500 trainers die top zijn dan 90000 trainers waarvan er maar 400 er iets van kunnen.

Nu zeg ik niet dat het in dit geval zo is, maar slechts om aan te geven dat die cijfers niet perse iets hoeven te beteken.

Ook zeg je dat het de luiheid is van de technische directeuren. Ik denk niet dat het daaraan ligt. Chelsea heeft de afgelopen jaren eigenlijk pas flink geinvesteerd in de jeugdopleiding, zoals ik toen al zei, je gaat er pas over een jaar of 6/7 echt iets van merken. En dat doen wij nu, Bertrand en Mceachran. En er zitten nog een hoop aan te komen.

Ook dat Liverpool van Ajax met 6-0 verliest wilt helemaal niets zeggen. Want is een Ebecilio of Anita nou echt zoveel beter dan bijvoorbeeld Bale ? Of Scott Parker bijvoorbeeld. Heel leuk die jeugdtoernooien maar is dat niet precies wat volgens Cruijff mis is ? Dat wij waarde hechten aan die toernooien maar dat zodra zij in het eerste moeten stromen het niveau bedroevend laag is. En in enkele gevallen, zoals nu met Maher of V. De Wiel heb je natuurlijk nog talenten die ontwikkelen en doorgroeien op een positieve manier.

Maar het zegt dus eigenlijk helemaal niks.

Dan kom je op het punt dat de overige voetballanden dus wel meer met de jeugd doen wat natuurlijk absoluut zo is. Maar een Madrid heeft het ook bij elkaar gekocht. Barcelona word al jaren geroemd om haar opleiding, die kan je niet meetellen. En laat nou deze twee de dienst uitmaken in de Pd.

Je vraagt eigenlijk om een systeem wat voor veel clubs veeeeel tijd kost om in te voeren, laat staan uit te voeren. Zeker in Engeland. Engeland heeft veel buitenlandse spelers en dat is alleen maar goed. Want het geeft die spelers uit arme landen dus een kans op aan glansrijke carriere in Europa en helpt de economie op die manier omdat die spelers vaak goede doelen steunen in hun eigen land.

De jeugdopleiding moet beter, maar die word in mijn ogen ook beter. Deels door de druk van buitenaf, deels door de wil om het niveau van Barcelona te halen en hetzelfde systeem in te voeren.

Je krijgt van mij 3 of 4 sterren. De doorslag voor 4 sterren is omdat ik het wel met je eens ben dat Engelse jeugdopleiding te lang op verbetering heeft moeten wachten.

16 maart 2012 om 23:06

Helemaal met Zola eens. Ik heb het stuk niet gelezen waar je de cijfers vandaan hebt, maar zoals je het nu brengt zegt natuurlijk helemaal niets.
Het niveau van de Engels trainerscursus zou hoger of anders kunnen zijn dan in Spanje bijvoorbeeld?

Ook moet een club natuurlijk voetballers opleiden die passen binnen het systeem van het eerste, dat is in England altijd fysiek & conditieneel op de eerste plaats techniek op de tweede plaats ( wat je ook aangeeft ). Maar dit zal altijd wel zo blijven dat zit gewoon in de Engelse voetbalcultuur.
En daarnaast, echt grote goede technische voetballers breken ook zonder die extra trainingsuren wel door hoor ;

Uiteraard wel weer prima geschreven, prima je punt verwoord en duidelijk gemaakt, weinig op aan te merken.

" gemiddelde aantal trainingsuren dat een Engelse jeugdspeler bij een club krijgt is 3,760. Spaanse spelers hebben 4.880 uur. Fransen krijgen 5.740 uur en ‘top of the building’ is Nederland met 5.940 uur "
- Waarom staat 3760 met een komma en de rest met een punt trouwens? ;

Helemaal mee eens, alleen 1 klein kritiekpuntje:

"dan nu het schrijnende aan het verhaal: Liverpool is één van de beste jeugdploegen van Engeland."

Moet dat niet "dan nu het schrijnende aan het verhaal: Liverpool heeft één van de beste jeugdploegen van Engeland." of zit ik nu helemaal verkeerd?

Verder prima stuk en sluit me er volledig bij aan. Techniek is nog altijd belangrijker dan fysiek naar mijn mening.

16 maart 2012 om 18:01

Nee, je zit fout. Het kan namelijk allebei. Je moet het maar eens goed lezen .

16 maart 2012 om 18:07

Heb het een paar keer gelezen maar blijf het een rare zin vinden, misschien is het niet fout maar het leest in ieder geval een beetje raar weg.

16 maart 2012 om 18:30

Oke, ja het leest een beetje raar, maar het kan dus wel. Al had ik ook gekozen voor 'heeft' inplaats van 'is'.

Mooie stuk en je punt is erg duidelijk. Staan leuke feitjes in en heb ook geen fouten kunnen vinden. 5 sterren.

Mooie CE, een van de beste die ik laatste tijd gelezen heb. Je argumenten ook goed ondersteund door de cijfers wat ik indrukwekkend vind, geeft toch aan dat je veel moeite erin hebt gestoken. Ik vind je alinea's ook goed verdeeld, niet te lang, niet te kort. 5 sterren.

Je laat met deze clubexpert een hele andere kant van het Engelse voetbal zien. Jeugdopleidingen zijn van groot belang als je tot de absolute voetbaltop wil behoren. We zien het bij Barcelona, waar spelers van het tweede elftal in een Champions League groepswedstrijd tegen Bate Borisov moeiteloos mee kunnen spelen. Met alle respect voor Bate, maar dat team is kwalitatief niet de sterkste ploeg in de Champions League. Maar normaal gesproken zou je het niet verwachten dat een tweede elftal met veel jeugdspelers onder de 21 jaar moeiteloos een Champions League wedstrijd wint. Maar het klopt dat je zegt dat Barcelona ook voor veel geld spelers koopt (fabregas, Marscherano, Abidal en Sanchez bijvoorbeeld).

Niet alleen bij Barcelona zie je dit, kijk maar eens naar Bayern Munchen met hoeveel eigen jeugdspelers de ploeg deze week tegen FC Basel speelde in de Champions League. Ik geef toe, om een absolute topploeg te zijn kun je niet om grote aankopen heen, maar een goede eigen jeugdkern is bij een topploeg ook nodig! Jeugdspelers vertegenwoordigen naar mijn mening de ware identiteit van een club.

Je snijdt met het deelondewerp geld een zeer interessant onderwerp aan. We kunnen niet ontkennen dat het geld de groei van de spelers blokkeerd. Het is jammer om te constateren dat Chelsea slechts 1 speler uit de eigen jeugdopleiding in de selectie heeft die 5 jaar geleden nog in de jeugd zat. Misschien is het een idee dat Britse clubs per wedstrijd verplicht zijn twee spelers onder de 21 jaar uit de eigen jeugdopleiding op te stellen, zodat de doorstroom van jeugdspelers versoepeld wordt?

Kortom, ik moet zeggen dat je een goed onderwerp hebt gesneden met deze clubexpert. Ik moet wel even kwijt dat ik je intro zeer leuk gevonden vind. Helaas verandert voetbal met de jaren en zijn dit soort teams nauwelijks meer te vinden op topniveau.

En Frank Lampard is niet door Chelsea opgeleid, maar door West Ham United!

16 maart 2012 om 20:08

Hij beweert toch ook nergens dat hij door Chelsea is opgeleid?

16 maart 2012 om 20:20

Op een gegeven moment noemt Dutchy een aantal Engelse spelers die bij grote clubs spelen die zelf zijn opgeleid. Ik nam aan dat hij met deze spelers bedoelde dat zij bij grote Engelse clubs zijn opgegroeid. Hij noemt ze 'een generatie zelfopgeleide topspelers' met Lampard in het rijtje. Vandaar mijn opmerking. Misschien heb ik deze Constatering verkeerd opgemerkt, anders mijn excuses voor mijn verkeerde benadering ervan!

16 maart 2012 om 20:29

Excuses aanvaard, excuseer mijn mierenneukerij

Goed stuk qua inhoud, maar op vorm kun je naar mijn mening nog veel meer scoren.

vorm
''dan nu de clou''. Naar mijn mening een overbodige en daarnaast (te) korte zin. Ook gebruik je af en toe komma's waar ik dan weer eerder een punt zou zetten. Waarna een start kan worden gemaakt met een nieuwe zin.

inhoud
Top dat je naslagwerk hebt gebruikt, met daarbij statistische gegevens. Het was iedereen al opgevallen dat het voetballand Engeland relatief gezien te weinig talent voortbrengt, gezien het aantal inwoners. Waar ikzelf dacht dat het puur om commerciële overwegingen ging, had ik niet gedacht dat het tot de handelswijze en regelgeving van de Engelse voetbalopleiding te leiden is.

Leuke schrijfstijl, interessant onderwerp met nieuwe inzichten (voor mij althans) kortom; drieënhalve ster.

Laat ik beginnen dat ik het inhoudelijk een goede CE vind, met goede argumenten.

Grammaticaal heb je een fout gemaakt in je inleiding (geen erge want de meeste doen dit fout).

Het gaat om deze zin: ''dat is op zich al een bijzonderheid als je de huidige status van de Schotten onder oogschouw neemt, maar de prestatie is nog knapper''.

Oogschouw is in deze zin fout toegepast, dit is de regel :In een samenstelling wordt een tussenklank met -en geschreven als het linkerdeel van de samenstelling een zelfstandig naamwoord heeft dat een meervoud betreft.

Ogenschouw was dus de juiste woordkeuze geweest.

Mooi stuk, de inhoud is sterk en je punt is duidelijk.

Er zit absoluut een kern van waarheid in, en waar ik wel benieuwt naar ben is of die clubs daar zelf niks aan doen? Of dat de voetbalbond hier niks aan wil doen? Die moeten toch ook zien dat het zo niet langer door kan gaan. Desnoods moeten er regels veranderd worden zodat er wel goeie opleidingen komen, want als je zo door gaat als nu word het zoals je al zegt alleen maar slechter.

So true, so true. Wat dacht je van het achterlijke beleid vanaf de U19 (?) dat spelen voor de club een voorwaarde is. Dan kom je automatisch uit op de sterkste en minste spelers. Zo was een Wilshere geen onderdeel van diverse jeugdteams.

Vind alleen geld niet de kern van het probleem. Wellicht dat geld de reden is dat er te weinig druk op de overheid gezet wordt, maar het is niet de reden van de slechte jeugdopleiding. De rest wel uiteraard.

p.s

Giggs is natuurlijk geen Engelsman. Had dan Beckham genoemd.

Ik begrijp deze verontwaardiging niet echt. Na de wedstrijd van Ajax A1 tegen die van Liverpool, concludeer jij dat het hele Engels jeugdvoetbal enorm zwak is. Volgens mij was het algemeen bekend dat de Engelse jeugdopleidingen van een minder niveau zijn dan de Nederlandse. Dat zie je duidelijk terug aan de jeugdspelers die er jaarlijks doorbreken en wat voor een niveau ze halen.
Engelse ploegen moeten het hebben van het geld dat ze tot hun beschikking hebben, terwijl de Nederlandse clubs het met goede jeugdopleidingen moeten doen.
Uiteindelijk is de Engelse variant succesvoller, dus ik begrijp jouw frustatie niet. Je kan het nou eenmaal niet allemaal hebben.

16 maart 2012 om 20:12

Rare reactie van je. Je zegt zelf al in je reactie dat hij gelijk heeft dat de jeugdopleidingen van een laag niveau zijn, daar gaat zijn CE toch over? Dus dan heeft hij toch gelijk? Natuurlijk schrijft Dutchy deze CE niet alléén naar aanleiding van die 6-0, hij is niet achterlijk. Hij geeft meerdere keren aan waarom zijn CE relevant is en daar heeft hij helemaal gelijk in.

Daarnaast is het Engelse model helemaal niet succesvoller. In de afgelopen 5 jaar heeft alleen United 1 x de CL gewonnen, zo indrukwekkend is dat dus niet. En dit jaar is het helemaal huilen met de pet op. Over het Engelse elftal hoeven we het niet eens te hebben zo dramatisch als dat is.

Goed dat iemand hier eindelijk een CE overschrijft. Voor mij is het niet iets nieuws, maar voor veel mensen wel. Dat zijn meestal dezelfde mensen die roepen dat Engelse clubs zelf maar spelers moeten opleiden. Dat klopt in essentie natuurlijk zeker, maar ze weten niet waarom dat niet gebeurd..

Echter zie je wel een groot punt over het hoofd en dat is de Eppp. Dit plan pakt juist de punten aan die jij noemt in je CE en zal dan ook veel veranderen in de Engelse jeugd. Het niveau van de coaching wordt aangepakt en ze zullen in een bepaald centrum voortaan coaches opleiden. Het aantal coaching uren gaat ook omhoog en de 90-minute rule wordt afgeschaft.

Alleen blijven dan de problemen dat de Reserve League totaal niet goed genoeg is. Bij Barcelona hebben ze zoveel goede talenten o.a omdat de B-teams gewoon in de echte competities spelen. Daarnaast moeten de talenten nog wel de kans krijgen en dat krijgen ze tot nu toe ook niet. Ook al hebben ze genoeg kwaliteit.

17 maart 2012 om 12:06

Gaan die idiote regels eraan? Dat heb ik dan gemist, maar des te beter.

17 maart 2012 om 16:40

Waarschijnlijk wel ja. Zelfs de FL clubs zijn er mee akkoord gegaan en die werden nog wel het meest benadeeld. Echter heb ik er al een paar maanden niks meer over gehoord dus ik weet niet hoe de huidige situatie precies is.

Steengoede Clubexpert. Je geeft veel informatie die ik zelf nog nooit heb gelezen en waarschijnlijk nooit gelezen zou hebben, iets wat een echte Clubexpert hoort te doen. Ben het verder absoluut met je eens en je verhaal zit gewoon uitstekend in elkaar.

"volgens mij is er maar één voorbeeld van het ultieme voetbalelftal"

Ken er nog 1, als je die mee wilt tellen, wat dacht je van de gewonnen Fa-cup troffee door West Ham United in 1975.
Het team bestond toen alleen uit Engelse spelers die de troffee in beslag namen.
Lijkt me ook een goede kandidaat.

Trouwens, 5 jaar later wonnen ze nogmaals de Fa Cup maar toen stonden er 10 engelsen op het veld.

Over je stuk.

Heel goed geschreven en interessant stukje.
Ben het eens met je stuk dat Engeland achterloopt met betrekking tot het zelf opleiden van talenten.
Vind dat clubs moeten ophouden om jonge talenten weg te kapen uit de hele wereld.

4 sterren krijg je van mij.

18 maart 2012 om 12:54

Hij doelt niet op een team met maar één nationaliteit, maar op een team waarbij alle spelers uit maar één stad komen. Desalniettemin is het een mooie prestatie van West Ham. Echter is het voorbeeld van Celtic mooier. ;

18 maart 2012 om 14:06

Klopt, maar ook de bedoeling achter stukje is dat clubs spelers uit de regio en dezelfde nationaliteit moeten kunnen hebben. In plaats van dat ze jonge spelers wergkapen.

Cleverley enige basis speler?br Ik zie Evans en Welbeck laatste tijd vaker basis staan dan de heer Cleverley

17 maart 2012 om 00:12

Cleverley speelt, mits hij fit is.

17 maart 2012 om 10:31

Poepoe, George Best speelt ook geen basis meer bij Man United, de man is dood. Tuurlijk gaan ze geen geblesseerde spelers opstellen. Het erge is dat je jezelf ook nog 'fan' noemt.

Alleen al voor de openingsalinea krijg je van mij vijf sterren (bij deze; die zijn vast binnen). Heerlijk stukje voetbalgeschiedenis waar ik intens van geniet. Echter was Il Grande Torino nog opzienbarender dan het team waar je over rept in het je stuk. Maar dat geheel ter zijde. Verder onderhoudend en boven het gemiddelde niveau alhier. Hulde.

Had het mooi gevonden als ook Chelsea gewipt was, maar helaas ze zwijnden tegen Napels. Zonde, want wat is dat een ongelooflijk negatief team (behalve Ramirez; ge-wel-dige voetballer).

17 maart 2012 om 12:04

Met bedankt! Het '' Grande Torino'' ken ik alleen niet goed.

Ik snap je punt nou niet bepaald, wat is er nu anders dan de laatste 20 jaar in de Pl? Voor de nationale selectie maakt het allemaal niks uit hoor want de echte Engelse toppers en talenten krijgen wel de ruimte de tijd, daarnaast is deze ontwikkeling goed voor de nationale team omdat het niveau hoger is in de competitie met die buitenlanders.
En ieder jaar staan er wel wat talenten op, dus wat is nu je punt?

Goed geschreven en zeer interessant!
5 sterren voor jou.

Dat met die gelimiteerde trainingsuren vormt idd een probleem dat de Britse bond zou moeten aanpakken. Engeland heeft dringend een nieuwe heldere visie nodig qua jeugdopleiding. Snap niet waarom die topclubs niet eens de jeugdtrainers in plek van de jeugdspelers van Ajax en Feyenoord komen wegkopen.

5*

Interessant stuk, ben het niet met je eens over Parker maar daarover kan gediscussieerd worden.

Verder je schrijfstijl; de uitdrukking 'top of the building' bestaat volgens mij niet. Ik denk dat je top of the bill bedoelt.

Daarnaast komt er nogal wat spreektaal voor in je stuk, je begint enkele zinnen met 'maar' en 'want', ook twee alinea's achter elkaar met 'dan nu'. Dat is op zichzelf geen probleem maar twee keer achter elkaar leest vreemd.

Mijn advies: probeer zoveel mogelijk het gebruik van uitdrukkingen en spreektaal te vermijden in columns. Lees ook altijd je stukken na en bekijk waar het simpeler kan en pas dit aan.

Verder prima stuk, 4 sterren.

Interessant artikel. Ik mis alleen een conclusie. Je constateert het probleem (je argumenten over aantal trainers en spelen op een groot veld vind ik niet heel essentieel), maar je geeft geen oplossing. Of een suggestie. Meer geld steken in de opleidingen? Meer geld steken in regionaal scouten/opleiden?

Even een zijweggetje, maar ik moest er aan denken.
Villas-boas vond het bijvoorbeeld vreemd dat de B-teams geen officiële wedstrijden spelen. Hij pleitte dat deze teams moeten kunnen meedraaien in de Championship. Nu worden jonge spelers snel verhuurd aan kleine clubs, zodat ze ervaring op doen. Dit blijkt slechts zelden goed uit te pakken. Ze raken uit het oog, verliezen het moraal, moeten van huis weg; het belemmert hun doorbraak. In Spanje draaien de B-teams mee in de lagere divisies, de spelers kunnen rijpen en ervaring op doen in de Spaanse competitie. Spelers als Xavi en Messi hebben jaren in Barcelona B gespeeld. Ik zou het ook geen gekke ontwikkeling voor Nederland vinden. Die Jupiler League interesseert toch niemand? Zou de competitie niet veel aantrekkelijker worden als wij naar de talenten van Ajax, PSV of Feyenoord konden kijken? En zouden de talenten dan niet makkelijker een stap naar het eerste kunnen maken? Ik denk het wel.

17 maart 2012 om 11:17

Normaal gesproken reageer ik niet snel op berichten van andere mensen. Maar bij jouw bericht kon ik het niet laten. Vanwege 1 zin; Die Jupiler League interesseert toch niemand?. Dat het jouw misschien niet interesseert wil niet zeggen dat de gehele nederlandse bevolking dan automatisch hier ook geen interesse in heeft.

Want anders zou de uitzending van de Jupiler League geen 400.000 kijkers hebben. Ga het eens voor de gein kijken. Vrijdagavond 22:00uur, densoods via de site zelf. En je zal zien dat het eigenlijk best wel interessant is.

17 maart 2012 om 11:48

Staar je niet blind op kijkcijfers (gemiddeld rond de 345.000). Die kijkers heeft het voornamelijk te danken aan de goede lead-in van VI. Vrijwel alle stadions zijn halfvol, verschillende teams balanceren op de rand van de afgrond of zijn er al overheen gekukeld, de promotie/degradatieregeling is een fiasco en het gat met de Eredivisie is veel te groot. Tuurlijk zijn er wel een aantal mensen geïnteresseerd in de vermakelijke competitie, maar die interesse zou veel groter zijn als er toptalenten van de grote clubs in zouden spelen.

17 maart 2012 om 12:04

Dat zou ik toch jammer vinden als prachtige traditieverenigingen als Leeds United, Southampton, West Ham e.d. verloren gaan doordat er voor drieduizend man Arsenal Reserves - Everton Reserves gespeeld moet worden. Ik zou daar de League One voor pakken, want een goed idee is het wel.

17 maart 2012 om 20:09

Zelf ga ik regelmatig naar FC Zwolle. Die hebben een redelijk groot stadion en dat zit meestal wel driekwart vol. Ook bij clubs als de Eagles en Cambuur zitten de stadions redelijk vol. En dat met relatief grote stadions. Bij de kleinere clubs in de Jupiler league is het wel feit dat er schrikbarend weinig mensen op de tribunes zitten. Jong Ajax of PSV zal veel interessanter zijn om naar te kijken in de Jupiler League. Zelf ben ik dan ook voorstander van het idee. Echter is het vorig jaar, of dit jaar, al afgewezen door de Knvb.

Het stuk is best aardig. Tot het middenstuk, want toen was er een lelijke fout. "het houdt echter niet op" en een alinea verder stond deze zin er letterlijk weer. Volgende keer moet je de zin dan iets vervormen, zodat de betekenis hetzelfde blijft maar niet dezelfde zin er staat.

Vanwege een paar kleine stijlfouten 4 sterren.

17 maart 2012 om 12:02

Heb je gelijk in. Is er niet uitgefilterd bij m'n Tweede Controle. Bedankt voor de feedback!

Ik vond het tot de helft een uitstekend stukje. Toen zei je dat dat Cleverly de enige is met een basisplaats waardoor het lijkt alsof je suggereert dat Welbeck niet succesvol is. En toen bestempelde je Scott Parker als een domme kracht! Als je enige weet van voetbal hebt kun je zine de Parker de beste man is op zijn positie in Heel Engeland. Hij is de Makelele van nu.

Zeer sterk in verdedigen en het spel lezen. Prachtig loopvermogen en inzet. En is opbouwend ook nog eens sterk. Meer kan je niet verwachten van een DM en dan zeg jij kijk hij is captain en dat kan echt niet:s

Verder is een wel een nieuwe generatie spelers die juist veel technischer zijn. Als je vaak naar het Engels nationaal elftal kijkt zie je dat ze niet meer de bal erin gooien via de vlucht maar korte driehoeks combinaties aan gaan. Ze zitten nu in twee generaties dus spelen ze met twee stijlen maar ik denk dat engeland binnen een jaar weer zich gaat profileren als sterk voetballand. Zie opstelling. Ik vind dit een prachtige generatie die er aan komt!!

Hart
Walker
Phil Jones
Smalling
Baines
Parker
Wilshire
Cleverly
Rooney
Sturrigde
Welbeck/Bent
17 maart 2012 om 12:07

Kom op, Lucas Leiva, Yaya Touré of Alex Song speelt Parker er drie of vier keer uit.

17 maart 2012 om 13:43

Ik ben het niet met Dutchy eens dat Parker niks kan, maar wat jij zegt is wel het andere uiterste. Parker, prima speler, maar ook geen geweldenaar. Zelfde niveau als Nigel De Jong. Goed, maar niet de beste.

Iedereen bedankt voor de moeite van het reageren, feedback uitdelen en beoordelen. Het wordt gewaardeerd!

Goed stuk. Je hebt een duidelijk conclusie genomen en je kent alle feiten rondom de betreffende kwestie. Het is goed uitgewerkt en duidelijk te lezen. Het is echter wel iets te statistisch naar mijn smaak, maar het is een goed stuk.

Ik heb je wel kunnen betrappen op wat foutjes. Bij de volgende zin: ''dat een domme kracht als Scott Parker basisspeler bij Tottenham Hotspur is mag al een wonder heten. Dat hij aanvoerder van het Engelse elftal is vertelt je alles wat je moet weten.'', ben je tweemaal achter elkaar een komma vergeten. (tussen is en vertelt en is en mag)

Steeds als ik op de sterren klik, worden ze weer grijs. Dezelfde kleur van als je nog niet hebt gestemd en ik kan dan weer stemmen. Bij deze krijg je dan maar symbolische sterren.

☺☺☺☺☺ 5

Is blijkbaar inmiddels gelukt.

Zou je de bron kunnen noemen waar je deze cijfers weg hebt gehaald? Verder vind ik alle argumenten niet helemaal top. Toch een goede CE maar ben het niet met alle punten eens.

17 maart 2012 om 20:21

Het maandblad Fourfourtwo. Staat volgens mij ook in de tekst, maar there you go.

Ik las het wist alleen niet of alle cijfers daar weg kwamen.

Echt een super goed artikel maar wel met een paar fails. Zoals het noemen van Caragher, dat is natuurlijk niet echt een topspeler als je hem naast de andere namen in het rijtje zet.

Gareth Barry als laatste twee woorden van je CE vind ik ook onbegrijpelijk, dat is echt matig eindigen door persoonlijk op iemand af te geven!

Interessant stuk. Dit is een reden waarom het nationale elftal weinig presteert. Ze vertrouwen nog steeds op de oude garde, simpelweg omdat er verder weinig is. Ook kopen de clubs vaak buitenlanders, dit gaat ook ten koste van de eigen jeugd.

Je geeft aan dat geld geen probleem is. Maar dat is denk ik juist het probleem. Waarom veel geld en energie steken in een opleiding waarvan het jaren duurt voordat iemand doorbreekt? Met dat geld halen ze gewoon zelf de spelers elders. Kijk naar Feyenoord, die club heeft nauwelijks geld en moet het hebben van de eigen jeugd en ze hebben nu een goed elftal bestaande uit talenten die waarschijnlijk het nodige zullen opbrengen. Geld hebben is makkelijk, koop een speler en zodra die niet bevalt koop je een vervanger. Bij een gebrek aan geld moet je als club een stuk creatiever zijn waardoor het geld denk ik efficienter wordt besteed. Kijk bijvoorbeeld naar Heracles, een club met een lage begroting maar weet toch altijd weer een goed elftal voor weinig geld op de been te brengen. Alleen voor Everton is veel betaald, voor de overige spelers is een ton al hoog ingeschat.

Ik denk dat beide factoren een rol meespelen, net als het hoge verwachtingspatroon wat de Engelsen altijd hebben en de druk die het meebrengt. Engeland heeft simpelweg weinig kwaliteit en de talentjes krijgen te weinig training om zich goed te kunnen ontwikkelen. De toptalenten breken altijd wel door, maar de middelmaat heeft goede training nodig en ze moeten een kans krijgen. En dit krijgen ze simpelweg niet waardoor er maar weinig doorbreekt daar.

Erg lekkere CE, de statistische benadering doet me denken aan Soccernomics (dure Spitsen Scoren Niet). En aan het aantal reacties te zien ook een goeie discussiestarter. Vier sterren.

Uitstekende analyse, verkeerde conclusie in mijn ogen. "de biljetten zullen eens op zijn", ik denk het niet. De Premier League zal altijd geld blijven genereren, pas als supporters zich aan dergelijk beleid gaan storen, zal er misschien verandering in komen, maar als er topspelers van buitenaf jouw team komen versterken, ga je niet lopen klagen. Overigens had je als iets recenter voorbeeld ook Steaua Boekarest kunnen nemen, dat in 86 de EC1 won met alleen maar Roemenen. Overigens is het wel mooi om opstellingen te bekijken van CL finales van bijvoorbeeld 15 jaar geleden. Ajax - Juventus. in de basiself bij Juve 9 Italianen en bij Ajax 8 Nederlanders. Denk dat het rond de eeuwwisseling allemaal achteruit is gegaan..helaas...

Kijk, dit is nog eens een CE met een interessante invalshoek, wordt niet vaak over verteld en je geeft mij allerlei nieuwe info. Daarnaast ook geweldig beschreven, ik werd hier echt heel blij van!

Absoluut een van je beste Ce's wat mij betreft, ik had het idee dat je het een beetje kwijt was. Chapeau!

19 maart 2012 om 17:37

Wat helpt is een onderwerp. Dat klinkt totaal idioot, maar dat is niet zo. Negen van de tien keer is een goed onderwerp een goede tekst. En dit was een goed onderwerp, niet over iets dat in de picture staat.

19 maart 2012 om 17:59

Precies. Klinkt helemaal niet idioot dus..

Soms heb ik het idee dat men te graag en te snel een CE wil schrijven en dan blijft het vaak hangen in algemeenheden en een opsomming van feitjes die de meesten toch wel kennen. Dan kan het best nog wel leuk geschreven zijn, maar ook niet meer dan dat.

Deze is weer eens ouderwets!

Reageer

Je moet inloggen om te reageren. Heb je nog geen account? Dan kun je je gratis registreren. Inloggen

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren