Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Ronaldo: 'Messi wordt pas een legende als hij het WK wint'

Laatste update:
/

De naam van Lionel Messi ging afgelopen week niet voor het eerst de hele wereld over. De 24-jarige aanvaller maakte vijf doelpunten in de wedstrijd tegen Bayer Leverkusen, een prestatie die hij zelf nog niet eerder leverde en ook nog nooit neergezet werd in de Champions League. Eén van zijn illustere voorgangers bij Barcelona, Ronaldo, vindt het echter nog te vroeg om El Pulga al te betitelen als een legendarische spits.

“Messi is fantastisch”, zegt Ronaldo in gesprek met het Portugese A Bola. “Maar iedereen weet dat er in de voetballerij bepaalde criteria gehanteerd worden. Een WK winnen is van groot belang voor Messi, wil hij in de galerij der groten terechtkomen. Messi moet dat bereiken om een legende te worden genoemd”, oordeelt de Braziliaanse oud-aanvaller.

/

Ronaldo laat zich ook uit over zijn talentvolle landgenoot Neymar. Die maakte woensdagavond een fraaie hattrick in de Copa Libertadores-wedstrijd tegen Internacional en lijkt rijp voor een transfer naar Europa. “Hij moet de wereld gaan veroveren”, raadt O Fenomeno hem aan, “de beste ter wereld worden. Het is tijd dat hij zich gaat meten met spelers in Europa en daar gaat exploderen.”

“Neymar kan daar groeien, nieuwe stappen zetten als voetballer en als man. Het zou een fantastische evolutie voor hem zijn. Tot nu toe kiest hij ervoor in Brazilië te blijven en die keuze moet men respecteren. Als Braziliaan ben ik trots dat hij nog in de Série A speelt maar als ik hem was, zou ik al zijn vertrokken. Ik heb een vergelijkbare situatie meegemaakt en ben God nog altijd dankbaar dat het zo goed uitpakte.”

Is Lionel Messi al een legende?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties
10 maart 2012 om 11:33

Daar gaat het wel om. Voetbal gaat om wie de beste is. Anders vraag ik me af waarom je naar voetbal kijkt als je niet wil weten wie de beste team, speler, coach etc is.

10 maart 2012 om 11:41

Je zegt het zelf beste team, dat is waar voetbal om draait verder een oneindige discussie tussen individuelen dat is toch onnodig ,ronaldo heb hele mooie kwalitieten en messi ook geniet ervan ,voor je het weet zijn ze over hun top heen en moet je het met veel mindere spelers doen .maar ik geniet net zoveel van van persie bijv. weer .

10 maart 2012 om 13:34

@deplaszak

Met geweldige individuen kun je een team maken die het beste ooit kan zijn. Met spelers zoals Pieters zul je nooit prijzen winnen. Je hebt genien en grote individuen nodig in team om het team uitzonderlijk te maken. Ze geven dat extra iets aan een team. Messi hoeft van mij geen Wk te winnen om een legende te worden want hij is het al. Messi hoeft geen Wk te winnen om mij of de rest te laten zien dat waarmee hij bezig is nog nooit is vertoond. Messi hoeft geen Wk te winnen alleen is dat voor hem de mooiste prijs die er is net als ik dat persoonlijk de mooiste prijs vind om te kkunnen winnen. Maar ik zal niet anders erover gaan denken als die hem niet wint.

10 maart 2012 om 16:49

Nou heeft Johan Cruijf of Marco van Basten de WK gewonnen?

Messi is gewoon een legendarische speler, wij moeten blij zijn dat hij in onze generatie speelt.. Ik ben blij dat ik spelers als Zidane, Figo, Ronaldo heb kunnen bezichtigen en nu Messi, Cr7, Ibrahimovic enz..

Is Giggs of Scholes bv niet legendarisch?

10 maart 2012 om 17:50

Ik ben het wel met Ronaldo eens, maar zoals Messi de laatste tijd bij Argentinie zijn draai begint te vinden is de kans heel groot dat het WK gaat winnen. Argentinie heeft gewoon een geweldig elftal. Ik geloof erin.

10 maart 2012 om 23:42

Bullshit, waarom kent iedereen Eusebio dan nu nog. Messi in ongeacht welk team of welke bondscoach in Argentinië om hem heen loopt met afstand de beste speler van de laatste 20 jaar!!

10 maart 2012 om 09:59

De mensen hebben misschien wel gelijk over het winnen van de WK. Dat je dan pas echt geslaagd bent als voetballer. Maar ik ben het daar niet helemaal mee eens. Ook al wint Messi nooit de WK, maar hij blijft op deze tempo voetballen en op deze manier scoren en de publiek vermaken en op deze manier record voor record verbreken. Dan zeg ik uiteindelijk toch nog dat hij 1 van de besten ooit is. Misschien wel de beste ooit.

10 maart 2012 om 10:10

Helemaal mee eens met Ronaldo. Als Lionel Messi het WK op zijn naam heeft staan, dan is hij echt de allerbeste van de wereld. Ik bedoel, dan kan niemand dat van hem afnemen en staat hij hoog genoteerd bij de allerbeste voetballers van de wereld ooit.

Ik zelf vind hem al de beste van de wereld en die van vroeger. Spelers als Johan Cruijff, Marco van Basten, Ruud Gullit, Pelé, Diego Maradona, Roger Milla ect ect.. heb ik als kind toen niet mee gemaakt. Spelers als Lionel Messi, Cristiano Ronaldo, Ronaldo, Samuel Eto'o, Zlatan Ibrahimovic, Robin van Persie, Wayne Rooney, Xavi, Iniesta ect ect.. begon ik op mijn leeftijd echt voetbal te kijken op tv. Rond het jaar (2000) begon ik voetbal te volgen, toen Rafael bij Ajax was en Chivu enzo.

10 maart 2012 om 11:37

Wat voor verschil maakt het WK dan? Omdat je met een bepaald team die prijs pakt, maakt het jou de beste speler? Hooguit als hij op dat moment ook de beste speler van het toernooi is, en volledig leidend is geweest in de titelwinst.

Messi is al legendarisch. Je noemt een rijtje met beroemde spelers, waar hij echt wel bij past. En volgens mij heeft Cruijff ook nooit een prijs voor landenteams gepakt, maar om Cruijff nou niet legendarisch te noemen als speler........

10 maart 2012 om 13:22

Als je al vanaf 2000 kijkt en mensen als Zidane en Henry en niet noemt maar Rooney wel dan vraag ik me af wat jou maatstaf is. Daarnaast noen je eigenlijk alleen namen van de laatste 3 jaar ofzo en niet 12.

Het pakken van het WK met een team dat niet Barca is en daar zelf een super grote rol inspelen net als wat bijvoorbeeld Zidane deed, laat zien dat je zo een beetje iedere team kan Leiden en zelf naar de cup schieten! Daarnaast is gewoon een feit dat Messi schittert in de beste team van dit moment, hoe goed zou hij elders schitteren?

Er zijn veel dingen waar je rekening mee moet houden voordat je zegt hij is de beste ooit schrijven jullie gewoon weg als onzin waardoor jullie redenatie dan heel zwak over komt naar mij.

Voor mij persoonlijk is Zidane de beste ooit, puur omdat ik hem heb meegemaakt en heb gezien wat die man in zijn eentje kon doen en hoe bijvoorbeeld Frankrijk domineerde met hem en in elkaar zakten na hem!

10 maart 2012 om 15:33

Zidane ben ik nooit fan van geweest, maar Henry daar in tegen wel. Mensen die ik op noemde heb ik altijd gevolgt als voetballiefhebber, bij Zidane niet echt.. meer eerder zijn maatje des tijd's Ronaldo bij Real Madrid.

10 maart 2012 om 20:55

Nooit fan van Zidane geweest?

En jij durft jezelf een voetballiefhebber te noemen? Ga je schamen man.

11 maart 2012 om 08:06

Zidane had niets te danken aan zijn team? Bullshit
Btw
Messi is velen malen beter dan zidane.
Zidane speelde met zijn galacticos 5 seizoenen en won 1 liga en Cl
Messi in 8 seizoenen 5 ligas en 3 Cl
En messi is pas 24 jaar

11 maart 2012 om 23:02

Zidane is voor mij de beste voetballer aller tijden :D
Het zal geen feit zijn, maar dat is mijn mening/voorkeur.
Zijn speelstyle.. prachtig.

10 maart 2012 om 09:57

Fijn altijd die mensen die hele berichten lezen!

Tsja, op die manier kun je alleen maar legendarisch worden als je een voor één van de toplanden kunt uitkomen. Maar met Argentinië zal het toch wel moeten lukken, over een paar jaar?

10 maart 2012 om 09:57

waarom cristiano aanvallen hij heeft dit nog niet eens gezegd je las waarschijnlijk alleen de titel.

10 maart 2012 om 09:58

Andere Ronaldo ;

En ik geef hem groot gelijk, de echte groten der aarde presteerden overal, niet alleen bij één clubteam.

Oké, Pelé heeft ook maar bij één club echt gepresteerd, maar ook bij het nationale elftal, dat moet Messi nog laten zien. Maargoed, Messi is nog steeds maar 24, dus tijd zat.

10 maart 2012 om 09:58

Wie heeft het over Cristiano Ronaldo in dit bericht??

10 maart 2012 om 10:09

Juliandebest. Kijk eerst even goed voordat je wat zegt

10 maart 2012 om 10:00

Artikel niet gelezen he. Lees nog es, dan zie je dat het over een andere Ronaldo gaat. (edit: was reactie op Juliandebest)

10 maart 2012 om 10:06

Haha oops je valt door de mand haha maar ik heb wel vaker het gevoel dat velen hier maar wat neer pleuren.

10 maart 2012 om 16:13

ja. Hij neemt zelfs niet de moeite om naar de foto te kijken, want die geeft toch ook voldoende duidelijkheid. Ik persoonlijk kijk altijd eerst naar de plaatjes ;
Maar even serieus, het is toch duidelijk dan één man het team niet meer naar een wereldtitel kan leiden. Dat ging vroeger nog iets gemakkelijker. Mensen vergeten soms dat het voetbal ook niet is blijven stilstaan. Ik doe liever geen uitspraken over de allerbeste. Al de namen die hier al zijn vernoemd zijn gewoon heel erg goede voetballers die men zich nog lang zal herrineren.

10 maart 2012 om 10:13

Ronaldo is Brailiaan en geen Portugees
Komt ervan als je enkel de titel leest en niet de inhoud.
Het gaat toch heel duidelijk over de Braziliaanse Ronaldo he, hij praat zels over zijn landgenoot Neymar.

10 maart 2012 om 12:53



Cruijff heeft ook geen WK gewonnen maar is ook een legende in de voetbalwereld, dus waarom zou Messi dat niet kunnen R9?

Cruijf is een legende maar heeft geen wk gewonnen.

Het was toen mischien wel het beste elftal ooit op een wk.
Hoewel het niet te vergelijken is.

10 maart 2012 om 09:59

Precies, of george best, hoort ook bij de grootsten

10 maart 2012 om 10:04

Cruijf heeft echter wel in de WK finale gestaan. Messi kan dit nog altijd niet zeggen

10 maart 2012 om 10:12

Cruijf had in '74 dan ook echt een wereldelftal. Barcelonawaardig. Het Argentinie van nu is in verhouding lang niet zo goed

10 maart 2012 om 16:41

Ja, zo kunnen we de standaard wel steeds gaan verlagen aan de hand van wie nu legendes zijn. Het WK winnen is overschat, het is niet eens het toernooi met doorgaans het beste voetbal, dat is de CL. Daarnaast was de opzet van vroeger heel anders en is het huidige voetbal minder geschikt om als individu een zeer grote stempel op een team te drukken, omdat het niveau van de zwakken hoger en hoger wordt (de goede spelers ook wel, maar minder sterk tov de zwakke) en het zodoende dus nivelleert. Ik snap wel dat mensen die zelf het WK gewonnen hebben dat graag als standaard houden en blijven roepen, mijns inziens is het meer de gevestigde orde die geen nieuwe 'leden' wil en blijft afgeven op alles wat niet van vroeger is, want vroeger was alles beter.

10 maart 2012 om 18:44

Ronaldo (r9) zelf heeft anders wel zijn stempel kunnen drukken, denk bijvoorbeeld aan de WK finale 1998 waarvoor hij een epileptische aanval kreeg en heel het team slecht speelde waardoor Frankrijk met gemak kon winnen. Vervolgens zijn blessures e.d. en op het WK 2002 8 goals maken en zo de Gele Kanaries naar de wereldtitel leiden.

10 maart 2012 om 10:08

@wve,

Precies!

Ik vind het onzin, een WK winnen is natuurlijk fantastisch, maar zegt natuurlijk niets over één speler. Dat zegt meer over een team.

Messi heeft 3 gouden ballen, zijn gemiddelde wat betreft doelpunten is absurd en hij is op dit moment de beste voetballer in de wereld (althans, zo zie ik dat dan). Ik vind hem nu al een legende!

Ik vind ook dat hij nóg beter is geworden. Vooral in zijn passing, sommige passes zijn echt Xavi-like

ik geef als voorbeeld ryan gigs. geweldige voetballer een echte legende, maar als we over grote voetballers praten vergeten gigs altijd, omdat die internationaal nix kon bereiken met wales. natuurlijk kan je wales niet vergelijken met argentinie.

10 maart 2012 om 10:00

Dat is een zeer goede speler en clublegende bij Manu, niet zonder rede. Maar een legende? Over 25 jaar weet niemand meer wie Giggs is. Jonge mensen zullen dan niet met groot respect praten over die geweldige Giggs (terwijl ze hem nooit hebben zien spelen ;).

Maar je punt is natuurlijk duidelijk. Voetballen doe je met z'n 11en. Één speler kan veel betekenen maar het moet én meezitten en je medespelers moeten ook niet door een ondergrens zakken. Daarnaast moet je een capabele trainer hebben die alles goed doet. Onzin theorie die flink achterhaald is.

10 maart 2012 om 10:25

Meen je dit serieus? Mensen zullen niet meer weten wie Giggs is over 25 jaar? Alles gewonnen wat er maar te winnen valt behalve een wk? Bijna 900 duels voor Man United? Zelfs supporters van andere clubs, zoals ik, hebben diep respect voor Giggs en zal hem me altijd blijven herinneren.

10 maart 2012 om 10:34

Ja, dat meen ik. Over 25 jaar praten we over Ronaldo, Messi, Neymar en van Persie. Giggs helemaal vergeten doe je waarschijnlijk ind erdaad niet, maar over 25 jaar is hij niet nog steeds een veelbesproken persoon binnen de voetbal. Hij blijft volgens mij zelf ook liever buiten die schijnwerpers, erg mooi. Een clublegende, maar geen legende die over de hele wereld besproken zal blijven. Absoluut niet.

10 maart 2012 om 13:44

hij heeft groot gelijk, wie kent er nu de legendes van man u behalve de supporters zelf? Ik iig niet hoor. namen als Scholes en Giggs zullen bij deze generatie een belletje laten rinkelen over 25 jaar, maar bij de jongere generatie tegen die tijd echt niet meer. Ik heb Pele, Cruijff en Maradona nooit meegemaakt, hoor over die mensen wel genoeg dingen over hoe goed ze waren enz.

Maar de iets kleinere(lees: minder bekende) spelers als bijv. Giordano en Careca hoor je niks over. Dit terwijl het bij Napoli echt niet alleen Maradona was die ze kampioen maakte, maar dit trio. Of bijvoorbeeld Rummenige en Hoeness, spelers die legendes zijn bij Bayern Munchen, maar die voor het gewone publiek onbekend zijn en (in mijn geval) pas bekend werden nadat ze toevallig bestuurders van Bayern zijn geworden en dit genoemd is door een commentator.
In mijn ogen is er dus een verschil tussen club legendes en voetbal legendes, de club legendes zullen altijd alleen voor hun eigen supporters legendes blijven terwijl voetbal legendes door iedereen geroemd zal worden.

Cruijff is ook een legende. Voor mij hoeft Messi geen WK te winnen. Voor iedereen die zo dom lult als Ronaldo; we spreken elkaar over 25 jaar, tegen die tijd zal iedereen over Messi praten zoals nu over Cruijff en co gepraat wordt.

10 maart 2012 om 10:31

mee eens.
Zelf heb ik Romario en Ronaldo bij PSV meegemaakt en dat waren toen al wereld spitsen en al helemaal toen ze naar Barcelona gingen echter....
messi doet dit al vanaf de jeugd bij barca en presteert wekelijks op het allerhoogste nivau op een manier die nog nooit vertoond is.
alleen maradona staat nog boven hem qua prestaties vind ik met Napoli en het Argentijnse elftal.
maar als je puur naar de voetballer Lionel Messi kijkt dan kun je er niet omheen dat hij de beste ooit is.
Messi heb ik nog nooit niet in vorm gezien ongelooflijk, ohja eenpaar weken geleden miste hij een paar kansen en lulde iedereen hier dat h9oj niet in vorm was en dat het begon te knagen aan hem...lulkoek!
5 keer scoren in de CL ongelooflijk en dan nog wat voor doelpunten!

dat WK gaat hij komende keer winnen als ze echt als elftal in zijn dienst gaan voetballen en dus ook de ego's Tevez higuain aquero zich dienstbaar opstellen en de keizer van het voetbal de bal gunnen.
kijk mannen als sierd de vos die wekelijks alles verslaan zeggen altijd ''let op! want hier heb je het over 25 jaar nog over: Messi!''

10 maart 2012 om 10:59

Hoezo staat Maradonna boven Messi qua prestaties bij Napoli? Oke hij maakte ze landskampioen (in zn eentje) en ze wonnen een keer de uefa cup.. Maar kom op Messi zn erelijst is wel een stukje langer

10 maart 2012 om 14:55

''hoezo staat Maradonna boven Messi qua prestaties bij Napoli? Oke hij maakte ze landskampioen (in zn eentje) en ze wonnen een keer de uefa cup''

Je geeft zelf het antwoord

Napoli was geen geoliede machine als barca

Ronaldo doelt puur op Maradona, die werd een legende zodra hij ook het WK won voor zijn land. Daarom wordt Messi in Argentinië nog altijd niet met Maradona vergeleken, dat Wk...

10 maart 2012 om 10:26

Ik weet niet of dat erachter zit. Brazilianen vinden het nou eenmaal leuk om denigrerend over Argentijnen te doen en omgekeerd.

10 maart 2012 om 16:30

Ik wilde net zeggen, uit ervaring weet ik dat de Argentijnen naar de Brazilianen toe veel boertiger en onbeschofter zijn dan omgekeerd hoor!

Vreselijk achterhaalde stelling die alleen nog als de waarheid wordt bestempeld door beperkte mensen die zich aan standaarden moeten vasthouden en narcistische bejaarden. Vroeger was het zo dat men spelers uit het buitenland niet vaak zag en je alleen de naam hoorde. Het enige internationale moment waarop je jezelf kon laten zien was een WK. Presteerde je daar was je wereldberoemd en een legende. Tegenwoordig is elke competitie toegankelijk en hebben we toernooien als de CL die overal te zien zijn. Je kunt dus ook gewoon een legende worden als je met je club goed presteert. Het WK is één van de toernooien waarin je jezelf kunt laten zien tegenwoordig.

Achterhaalde 'theorieën' genoeg in het voetbal...

Opmerking van Ronaldo raakt kant nog wal. Stel je voor, er staat een geweldig voetbaltalent op in let's say Andorra. De man krijgt een geweldige carriere. Speelt bij de grootste clubs ter wereld. Wint alles wat er te winnen valt. Een waar fenomeen. Iedereen is het er eigenlijk over eens dat hij de beste voetballer ooit is. Maar, omdat hij met Andorra nooit wereldkampioen zal worden is het geen legende. Wat een onzin.

10 maart 2012 om 10:03

Wat je beschrijft is al het geval, alleen moet je Andorra vervangen door Argentinië. Dat is juist het hele punt, Agentinië zal wellicht nooit meer wereldkampioen worden, maar Messi zal een legende blijven.

Onzin. Een legende hoeft niet perse een WK te winnen. Heeft Ronaldo nooit van Cruiff gehoord? Toch een van 's werelds beste voetballers ooit, zónder een Wk te hebben gewonnen.

Messi is al een legende, hij heeft al genoeg gepresteerd om als legende te worden gezien, een wk is daar niet voor nodig.

10 maart 2012 om 10:03

Beetje raar. Dus alleen de spelers uit de agn grote voetballanden kunnen legendes worden. Als je per ongeluk in Wales of Ijsland bent geboren en je bent met kop en schouders de beste voetballer aller tijden, kan je nooit een legende worden?!?

10 maart 2012 om 10:10

Moet dit een reactie op mij zijn? Ik geef juist aan dat het helemaal niet uitmaakt of je een WK wint of niet.

10 maart 2012 om 11:15

tuurlijk wel, giggs is voor vele toch ook een legende?

10 maart 2012 om 14:36

Niet echt. Weet ook niet precies hoe reactie daaronder terecht komt

10 maart 2012 om 10:19

Inderdaad! Maar denk bijvoorbeeld ook, Ronaldo zelf heeft nog nooit een Champions League gewonnen als speler. Dan zou je hem ook niet als legende moeten zien, terwijl hij dat wel is. Hetzelfde geldt inderdaad voor Johan Cruijff.

OF de Noord-ier George Best . als een speler alleen een legende kan zijn vanwege zijn prijzenkast dan zou bijvoorbeeld Seedorf een hendige legende moeten zijn.een WK winnen hangt af of de juiste spelers in vorm zijn of een team zich kan vormen in een korte periode. Messi heeft de pech dat Argentinie een matig elftal is. Maradonna had wel een goed elftal om zich heen in 1986.

10 maart 2012 om 10:12

Het grote verschil is vooral dat het team in 86 in dienst van Maradona speelde en het huidige Argentijnse team los zand is. Maradona had verder in 86, vergeleken met andere teams, geen goed elftal, meer een gemiddelde elftal. De beste spelers van de vorige Argentijnse teams, Passarella en Kempes, waren er al mee gestopt. Maradona nam het team bij de hand en zo geschiedde.

Zou wel mooi zijn als ie het WK won. Dan zit iedereen niet altijd te zeiken dat Maradona beter was. Destijds kon je de bal nog vijf meter voor je uitspelen en stonden de verdedigers te wachten tot je ze uitkapte.
Maar goed, ik wil ook dat Nederland het WK wint. Maar een finale Brazilie - Argentinie in Brazilie is ook niet verkeerd. Met drie doelpunten van Messi.
Als wij het EK dit jaar maar gaan winnen.

10 maart 2012 om 10:17

Niet in de tijd van Maradona, misschien in de jaren 50 of 60 ofzo.

Maradona kreeg constant een mandekker, vaak meerder om zich heen en kreeg daardoor altijd weinig ruimte om te excelleren. Op het WK in 86 was het echt bizar, teams deden er alles aan om Maradona maar af te dekken.

Verder is hij ook echt schandalig behandeld door de verdedigers van die tijd. Kreeg de ene na de andere smerige tackle te verwerken en werd door veel tegenstanders gehaat, vooral in Spanje waar het publiek zelfs klapte als hij onderuit werd gehaald.wat uiteindelijke leidde tot een tackle die dreigde Maradona''s carriere vroegtijdig te beeindigen, gelukkig herstelde hij volledig. Helaas was er in die tijd veel te weinig bescherming voor de grootste spelers, waardoor er sommige vroegtijdig moesten stoppen.

Hier een filmpje waarin je ziet hoe weinig ruimte Maradona kreeg van het beest Gentile op het WK 1982. Deze ontmoeting staat bekend als een van de grootste ''man-marking'' prestaties in de geschiedenis van het voetbal. Gentile pakte Maradona enorm grof aan en haalde hem totaal uit de wedstrijd. Na de wedstrijd riep Gentile toen ook: ''voetbal is niet voor ballerina''s''.

Als Messi het WK niet wint in zijn carriere zal hij nog steeds een van de echte groten der aarde zijn .want wat deze jongen al op zijn leeftijd heeft bereikt kan je alleen maar U tegen zeggen en het zal alleen maar meer worden want hij is tenslotte nog maar 24 en wie weet komt het WK ook nog in zijn prijzenkast want hij heeft in ieder geval genoeg voetbal jaren te gaan.

Ik vind het echt zo'n onzin om te zeggen dat je bij het winnen van het WK pas een legende kan worden.
Neem bijvoorbeeld een echte topvoetballer, in principe de beste, maar hij komt uit Andorra.
Dan is hij geen legende, omdat hij door zijn mindere teamgenoten nooit kans maakt om het WK te winnen. Wat een onzin! Het gaat in dit geval om individuele kwaliteiten en niet om die van het team. Dus deze opmerking slaat kant noch wal in mijn ogen.

Een beetje hypocriet van Ronaldo, maar hij heeft wel gelijk. Zelf heeft hij nooit een Champions League gewonnen, terwijl hij dus wel Brazilië naar het WK schiet. Dan mag je dus gerust zeggen dat Ronaldo geen voetballegende is. Dat is eigenlijk helemaal niet zo, hij is één van de beste, zoniet de beste spits die ooit heeft rondgelopen. Als Lionel Messi nu een WK wint, mag je hem op 24-jarige leeftijd scharen als een legende, maar voor mij is hij dat nu al.

Als je achter de 2 spitsen Messi en Aguero nou eens 9 volwaardige internationals opstelt dan zou Argentinie best nog eens een WK kunnen winnen. Dan zal Messi absoluut in het befaamde rijtje mogen worden geplaatst. Maar voor mij staat hij nu al op eenzame hoogte en dat pas op zijn 24ste. Een WK kun je alleen maar winnen als alle factoren meezitten dus ook een dosis geluk. Daarnaast moet je natuurlijk kwalitatief gezien ook een team hebben klaarstaan die voor elkaar willen vechten en dat lijkt de laatste jaren bij Argentinie te ontbreken.

Nee, Ronaldo. Als hij het WK wint is hij gewoon zonder twijfel de beste en grootste voetballer die de wereld ooit gekend heeft, een legende is hij namelijk allang en dat blijft hij ook wel als hij geen wk wint. Stel hij wint geen wk, maar eindigt wel op 550 goals voor Barça waarvan 90 goals in de CL dan is hij makkelijk een legende.

10 maart 2012 om 10:39

Ik heb heel veel moeite met je zogenaamde grootste legende en voetballer die de wereld heeft gekend. Ik ben bereid hem te scharen in het rijtje van Pele, Maradona, Best, Cruijff, Zizou.

Maar hem de beste oooit en grootste ooit te noemen ? Nee sorry dat gaat mij echt veel te ver. Want daarmee doe je de andere tekort. Qua techniek, flair hoort hij er zeker bij.

Mag ik iedereen eraan herinneren dat George Best 1 van de beste spelers ooit van United ook nooit een EK of WK heeft gewonnen maar als 1 der grootten word gezien. Vindt het dan ook raar dat hij aan eisen moet voldoen waaraan deze ook niet hoeft te voldoen.

10 maart 2012 om 10:54

Is goed. Persoonlijk vind ik hem nu al één de beste, want hij is de beste en compleetste die ik in mijn leven heb gezien en wat ik van voorgaande legendes heb gezien is niet genoeg om mij ervan te overtuigen dat Messi niet in dat rijtje thuishoort. De grootste is daarentegen weer iets heel anders, want dat heeft meer te maken met hoe populair je bent, je reputatie en je prijzenkast dan met hoe goed je ook echt was. Maar als Messi aan het eind van zijn carrière (we gaan ervan uit dat hij alleen het wk nog wint in de komende jaren) 1 wk, 3 Cl's en 5 competities heeft gewonnen en je dat combineert met zijn populariteit en het feit dat hij het doet in het hedendaagse voetbal zal hij vast wel alom beschouwd worden als de grootste ooit.

Ik snap je laatste stukje niet. Bedoel je dat je het onterecht vindt dat Messi aan eisen moet voldoen waaraan Best niet hoefde te voldoen?

10 maart 2012 om 11:02

Jaa ik snap wat je bedoelt. Maar Pele, Garrincha, Maradona zijn levende legendes in Brazilië en Argentinië he. Die populariteit in eigen land is nog steeds ontzettend hoog. En in het buitenland is dat niet anders. Maar ik begrijp wel wat je bedoelt, hij kan alleen nog maar groeien als hij zo doorgaat. Zo jong en nu al zoveel bereikt.

Dat is inderdaad wat ik bedoel. Vind het ontzettend vaag dat mensen Best geweldig vinden terwijl hij niks heeft gewonnen met zijn land. Messi is eigenlijk precies hetzelfde geval. Hij wint alles met zijn club maar niks met zijn land, om andere redenen natuurlijk maar het komt op hetzelfde neer.

Waarom is Best dan wel geweldig en in dat rijtje gezet en Messi niet ? Beetje raar vind ik dat!

10 maart 2012 om 11:16

Aha nu snap ik wat je bedoelt. Het is vaag, maar komt natuurlijk doordat mensen geobsedeerd zijn met Maradona en aangezien iedereen Messi ziet als de troonopvolger van Maradona willen mensen dat hij alles doet wat Maradona vroeger heeft gedaan.

Op VZ lees je ook heel vaak "laat Messi eerst maar eens een subtopper kampioen maken" of "we praten verder als hij een wk in z'n eentje heeft gewonnen". Messi heeft dan wel weer 3 Cl's gewonnen waarvan hij in 2 finales heeft gescoord en heeft op z'n 19e al een hattrick gescoord in de Clásico tegen misschien wel de grootste club ooit, maar dat telt dan niet volgens die mensen. Hij moet het precies doen zoals Maradona 30 jaar geleden deed. Dan pas is hij groot. Onzin natuurlijk.

10 maart 2012 om 11:23

Ja precies maar dat is ook echt heel fout. Maradona is een andere type speler. Die bepaalde alles in het veld. Als je een aanval zag was Maradona er sowieso wel bij betrokken, was hij niet de afmaker, was hij wel de aangever, of de man van de second assist.

Denk dat mensen het niet kunnen verkroppen dat Messi gewoon in dat rijtje thuis hoort. Want precies zoals je zegt, die prestaties die hij nu heeft bereikt is toch ongelooflijk...

Maradona is Maradona, Messi is Messi. Naast dat zij allebei van uitzonderlijk hoog niveau waren/zijn , hun namen allebei met een M beginnen en uit Argentinie komen is Messi niet vergelijkbaar met hem. Want de discussie over, laat hem eerst maar een subtopclub gaan etc is geen valide argument om hem niet in dat rijtje te zetten. Dat argument (gebruik ik ook) is om te bepalen of hij beter is dan Maradona en/of Pele etc.

Dat is een hele andere discussie.

dus een speler van een afrikaans land of azie bv zal nooit een legende kunnen zijn?

waar je word geboren is niet verbonden aan een wk want er zijn genoeg landen die nooit een wk zullen winnen dus kunnen uit al die landen geen legende komen, het ligt ook zeker aan je team om je heen

De jalousie druipt hier gewoon vanaf, een braziliaan zal nooit een argentijn tot beste benoemen, kijk alleen maar naar het gemodder , pluisje-pele.
Messi niet de aller beste noemen nu, maar wel zeggen over neymar dat ie de wereld gaat/moet veroveren, valt me een beetje tegen van de "grote" ronaldo.

Natuurlijk heeft Ronaldo wel gelijk, maar aan de andere kant moet je het ook zo zien:
Je hebt ook hele grote voetballers, die nooit een WK zullen winnen, simpelweg omdat ze uit een heel klein voetballand komen. En hoe goed deze spelers ook (zullen) zijn, ze kunnen toch niet in hun eentje een klein landje naar een WK(titel) spelen.

In Messi's geval heeft Ronaldo natuurlijk wel gelijk, want hij komt immers uit Argentinië, een team waarin ook spelers zoals Agüero, Pastore en Higuaín rondlopen.
Voetbal is en blijft een teamsport.

Cruijff is een held omdat hij echt het voetbal een andere dimensie heeft gegeven, hij nam al zijn teams op speeltouw. Daarom behoort Cruijff tot een van de beste. Messi heeft dat (nog) niet gedaan. Maar we vergeten nog dat hij erg jong is. Vind wel dat de meeste mensen verheerlijken om zijn doelpunten. Hij is niet een speler die zijn team beter maakt, wel een speler die door zijn doelpunten en assist wedstrijden beslist

Edit: Mensen vergeten snel zeg. Ronaldo was voor zijn eerste knieblessure misschien wel 2x zo goed als Messi. Zelden zo''n voetballer gezien. Wat was ik jaloers toen ik hem zag spelen voor Barcelona. Wat wel vreemd was, Ronaldo scoorde aan de lopende band, maar vertrok naar 1 seizoen al weer. Misschien omdat Real Madrid dat jaar de kampioenschap pakte :P

Bespottelijke ikonenfixatie.

De term legende is gedevalueerd toen de sociaal gemankeerde cokesnuiver cq tactische faalcoach Maradona in de eregalerij werd bijgezet. Een legende ben je buiten de krijtlijnen, niet erbinnen.

Messi is grensverleggend. Met zijn uitzonderlijke niveau overstijgt hij elk WK en is dat toernooi niet langer een valide parameter.

Wat mij betreft hoeft Messi helemaal geen WK te winnen ; ik zal ook wel van hem genieten zonder dat hij ooit een WK zou winnen.

Trouwens, al die lijstjes over beste ooit en beter dan... Dat blijven sowieso subjectieve oefeningen, de ene kijkt naar individuele prestaties (vb. 60 doelpunten op een seizoen scoren), een ander hecht dan weer meer belang aan EK- of Wk-winst met je land, nog een ander zal de CL het allerhoogste vinden en nog een andere zal een combinatie van bovengenoemde parameters (of misschien nog andere) gebruiken om over "de beste" te spreken.

Gewoon nu genieten van Messi, net zoals ik heb genoten van Cruijff, Maradona, Van Basten, Ronaldo, Zidane, Del Piero,.... En hopelijk staat er in de toekomst iemand op waarvan dan geopperd wordt dat hij nog beter was dan Ronaldo of Messi, dan kunnen we met zijn allen van die jongen genieten.

10 maart 2012 om 10:43

@michielvc

Naja ik heb hierboven al gezegd hij hoort gewoon thuis in het rijtje van die Zidane, Pele Cruijf, Best en Maradona etc. Best heeft ook nooit iets met zijn land gewonnen maar word wel in dat rijtje gezet. Messi heeft die plek verdient, qua techniek en flair sowieso.

Mensen moeten gewoon niet haten op de club Barcelona want Messi is een geweldenaar. Eerst dacht ik dat hij alleen bij Barca zou kunnen presteren, maar nu ik zie dat hij ook als een volledige 10 kan spelen, ben ik ervan overtuigd dat hij in Engeland of de Serie A net als Silva zal kunnen excelleren.

Zullen het nooit weten maar ik denk het wel.

Een wk winnen doe je toch als team? En niet in je eentje? Ik snap niet waarom mensen altijd zo lopen te janken van dat je het wk moet hebben gewonnen om de beste speler ooit te moeten zijn. Als je drie keer op rij de gouden bal wint dan ben je voor mij een van de beste ooit.

10 maart 2012 om 10:47

Groot gelijk, maar die gouden bal verkiezing is natuurlijk ook niet helemaal objectief, aangezien vorig jaar (dus niet dit jaar) een erg dubieuze uitverkiezing was. Hij is een grote speler die goed op weg is een legende te worden.

Messi is al lang een legende en momenteel de beste voetballer ooit. Wellicht is hij over een paar jaar de beste aller tijden, dat zou mij niet verbazen. Hij is gewoon zo goed. Aan de andere kant begrijp ik wel wat Ronaldo zegt. Als Messi ook nog een WK wint, dan gaat hij zonder twijfel de boeken in als de beste allertijden.

En als hij een WK heeft gewonnen gaat men zeggen dat een WK makkelijker is dan een Ek... Nee, als hij nog een keer een transfer maakt naar een andere competitie of naar een minder goed team en ook daar de sterren van de hemel speelt, dan maakt een WK inderdaad niets uit, maar als je heel je carrière speelt in één van de beste ploegen, misschien wel de beste ploeg ooit, ter wereld, vind ik niet dat je een goed oordeel kunt vellen over de "beste speler ooit". Het is en blijft een fantastische speler, maar laat hem maar lekker voetballen en blik dan aan het eind van zijn carrière nog maar eens terug naar wat ie allemaal bereikt heeft; hij is in ieder geval goed op weg een legende te worden!

Wat mij betreft hoort hij al bij de beste individualisten allertijden, maar is hij de beste voetballer ooit/kan hij het worden? Hij is op de goede weg, maar ook al zou hij de prestaties van de allergrootste overtreffen, dan denk ik alsnog dat mensen hem nooit als de allerbeste gaan zien.

Puur vanwege de nostalgie om Pele en Maradona.

10 maart 2012 om 11:15

Pele en Maradona zijn gewoon levenloos figuren .

Messi beste individualisten aller tijden? dacht het niet dat is echt Ronaldinho en Ronaldo Luiz

10 maart 2012 om 11:48

Dat zei ik ook niet, ik noemde Messi een van de beste individualisten allertijden.

10 maart 2012 om 12:48

je bent 17 jaar en je denkt te weten dat Messi de beste individualist is aller tijden?

Zoek eens heel gauw Ronaldo op in zijn inter periode. En ga daarna je mond spoelen

10 maart 2012 om 12:54

Man man, hoe moeilijk is het om mijn reactie te lezen. Ik zeg dat hij bij de beste individualisten allertijden hoort, dus niet dat hij de beste is. En die laatste zin slaat helemaal nergens op aangezien Fenomeno mijn favoriete speler is en ik ongelofelijk veel van hem heb gezien.

Het valt mij echt op dat de Brazilianen dit als argument bovenhalen, omdat ze zelf een WK gewonnen hebben. Het winnen van een WK is achterhaald als criterium voor de beste voetballer. Als je 3 jaar op rij de gouden bal wint en dan nog altijd prestaties blijft neerzetten in Europa en in Spanje, dan ben je gewoon jaren op rij de beste.
Wereldkampioen worden is absoluut niet nodig, dat is gewoon een drogreden zodat de Brazilianen zich de beste ter wereld kunnen blijven voelen.
Iedereen is het erover eens dat Messi 10 keer beter is dan een Capdevilla en een Gattuso en een Pedro, maar die hebben een WK gewonnen en zijn dus grotere legendes dan Messi.

Messi is misschien nog niet de grootste speler ooit, maar als je binnen 100 jaar de naam Messi laat vallen, dan zal 50% van de bevolking weten over wie er gesproken wordt. Messi presteert op zo een hoog niveau dat hij geen WK nodig heeft om de beste ooit te worden.

Vind het onzin door te zeggen dat je pas kan meten met de allerbeste spelers ter wereld als je een wk hebt gewonnen? En Cruijf dan?? Hij is toch ook 1 van de allerbeste of nu ineens niet meer meneer Ronaldo omdat hij geen WK heeft gewonnen?

Dat is onzin, ook als je goed doet op WK kun je legende worden. Pele had met WK te maken met honderdenmiljoenen inwoners van zijn land. Argentinië maar slechts elf miljoen geloof ik. Zidane won WK dankzij oersterke verdedigers zoals vierra, makelele, deasely, turam, ga zo maar door hierdoor kan Zidane meer risico voetballen.

10 maart 2012 om 13:42

Haaa,

Zidane heeft niet het WK gewonnen op de manier zoals jij het zegt.
Zidane speelde alleeen maar een goed finale en thats it.
Hij was niet de belangrijkste man. Zoals 2006. En daarom was hij niet eens in de top 3 beste speler van het toernooi in 98. Hij was slecht de 5e/6e beste speler op het WK. Maar goed.

Ik ben wel met Ronaldo eens op een ding na. Je hoeft natuurlijk geen WK te winnen om een legende te worden. Cruijf etc hebben geen WK gewonnen. Maar wat wel waar is, is dat aan een gewonnen WK veel waarde wordt gehecht. Zeker in landen als Argentinie en Brazilie.

Hij is natuurlijk al een legende, maar als hij stopt met voetballen zonder de wk te hebben gewonnen, zullen mensen weer gaan zeggen; ''nouja, Maradona was toch beter''.

messi wordt zo ie zo wel een legende, hijs 24 genoeg tijd om alles te doen, vindt het alleen jammer zoals sommige hier al aangeven, dat hij alleen in barca blijft, mocht die zich in engeland of italie of waar dan ook bewijzen dan is hij gewoon legendarisch. Maar als je al deze criteria hoort dan kom je ten conclusie dat zidane toch wel de opper legende is, wereldvoetballer, EK, WK, CL , kampioen in italie, kampioen in spanje en nog tal van individuele prijzen

Dat zijn volgens mij criteria die door Wk-winnaar zelf gehanteerd worden. Ik snap de logica hier niet van in. Tijdens de jaren van Maradona en Pelé was het WK een ultieme event. Nu heb je jaarlijks de CL, dat nog van een stuk hoger niveau is.

Baloney.

gast, wat kan hij er aan doen dat Argentinië matig presteert.
hij heeft al genoeg laten zien dat hij een legende is.
5 x scoren tegen bayern leverkussen dat zegt al genoeg.

Hahahah een Braziliaan die gewoon stink jaloers is op een fenomenale Argentijn.

Dus Cruijff is ook geen legende want hij heeft net niet met Nederlands elftal het WK gewonnen?? Haha die is goed..

Ronaldo: Voetbal is een team sport als het je nog niet was opgevallen. Messi kan niet tegelijk keepen, verdedigen, op het midden veld spelen en aanvallen. Als de rest van het team veel steken laat vallen ja wat moet je dan als Messi zijnde?? Jij speelde in een Braziliaans top team en kreeg veel ballen op een presenteer blaadje.

Ronaldo is ook geen legende omdat hij nog nooit de Champions League heeft gewonnen. Zo kunnen we nog wel even doorgaan.


Messi is al een legende. Die jaloezie van oude spelers komt zo langzamerhand me keel uit.

10 maart 2012 om 12:43

Hahahah een Braziliaan die gewoon stink jaloers is op een fenomenale Argentijn.

jaloers? ga je even verdiepen in wat Ronaldo allemaal heeft gewonnen, hij is de beste aanvaller die ooit op de velden heeft gelopen. en dat terwijl hij 50% van zijn carriere geblesseerd was.

En nee dit is niet alleen mijn eigen mening, vrijwel elke top voetballer van de laatste jaren heeft dit toegegeven. Zelfs Pele heeft toegegeven dat Ronaldo beter was dan dat hij was.

10 maart 2012 om 12:48

Waarom zou Ronaldo jaloers moeten zijn op Messi? Ronaldo was zelf nog behoorlijk wat beter dan Messi nu is. Het is dat de huidige generatie voetballers zo slecht is, waardoor Messi nog beter lijkt dan hij is. De vorige generatie, die was pas goed met Zidane, Ronaldo, Raul, Henry, Figo, etc. Nu heb je alleen Messi die je misschien in dat rijtje kan plaatsen.

10 maart 2012 om 12:50

Eindelijk iemand die mijn mening deelt.

10 maart 2012 om 12:52

Ik kan er gewoon niet tegen als mensen roepen dat Messi beter is dan Ronaldo, Zidane etc. Hij scoort zoveel omdat er in Spanje dramatisch verdedigd wordt. Ook spelen er nu spelers als Gervinho, Kuyt en Malouda bij topclubs. R9 had veel betere verdedigers en teams tegenover zich en nog speelde hij iedereen dol. Hetzelfde geldt voor Zidane, Henry, Raul etc.

10 maart 2012 om 13:03

Je hebt helemaal gelijk. Zodra ik roep dat Messi overschat is in een hele zwakke tijdperk word ik voor gek verklaard. Gelukkig ben ik niet de enige

Ronaldo speelde in (volgens velen) het tijdperk met de beste voetballers ooit en liet daar ongekende dingen zien, en dat terwijl hij steeds geblesseerd was. Al was hij heel zijn carriere fit geweest sprak iedereen over Ronaldo en niet over Messi.

10 maart 2012 om 14:12

Haha kale Ronaldo beter dan Messi?? Ronaldo is een pure spits en hij heeft in zijn hele carriere club voetbal 272 goals gemaakt uit 412 wedstrijden. Messi is pas 24 (!) en heeft nu al 228 goals gemaakt uit 311 wedstrijden. Terwijl Messi in zijn vrije tijd ook nog spelverdeler is met onder andere fantastische passjes.

Deze generatie slecht??? Degene die jij noemt zijn op Henry na allemaal Madrilenen. En Real Madrid op dit moment is ook echt steen goed. Met Ozil, Kaka, Ronaldo, Benzema, Hiquain, Ramos, di Maria, Alonso.

Iniesta, Xavi kunnen ook moeiteloos bij de beste middenvelders ooit.

Ibrahimovic, Robinho, Ronaldinho, Robben, Cristiano Ronaldo, Rooney, Ribery, Kaka, Benzema, Hiquain, Xavi, Iniesta, Fabregas, Busquets, Alves, Aguero, Silva, Tevez, van Persie, Sneijder, van der Vaart, Hulk, Neymar, Cavani, Hamsik,

Ja dit zijn allemaal koekenbakkers! Inderdaad

10 maart 2012 om 14:25

Ronaldo was in zijn beste periode(fenomeno) helemaal geen pure spits, meer een out and out striker. Iemand die zijn veelvuldig liet terugzakken om de bal te ontvangen en daarna aan een rush begon of meevoetbalde. Al was hij natuurlijk wel meer een spits dan Messi.

Pas na zijn blessureleed werd hij veel meer een killer, aangezien hij zijn spel moest aanpassen aan zijn mindere fysieke gesteldheid. Hij werd meer een soort Higuain.

Die statistieken kunnen trouwens de prullenbak in. De competitie was toendertijd anders en evenwichtiger, verder speelde Ronaldo niet in zo'n extreem dominant team.

10 maart 2012 om 14:43

Messi is de beste. Iedereen zegt het en jouw mening is irrelevant.
Ga eens CL statistieken kijken. Messi al 3 jaar topscorer. De zwaarste wedstrijden worden daar gespeeld, waarschijnlijk heb je daar ook een smoes voor.

10 maart 2012 om 15:08

Ach ja als Messi 30 is en statistieken heeft die de pan uit rijzen zal iedereen het wel begrijpen. Noem is spelers uit kale Ronaldo's tijd op die echt beter waren dan wat er nu op het veld loopt?? Oke Zidane is een fenomeen, maar verder kom je niet ver.

Als Messi een spanjaard was hij nu lang en breed wereld kampioen. Kale Ronaldo had fantastische spelers om zich heen daarom kon Ronaldo daarvan profiteren. Messi moet ook een goed team om zich heen hebben dat klopt. Voetbal is een teamsport. Maar als het op het verschil maken aan komt steekt Messi ver boven de rest uit.

10 maart 2012 om 13:58

Ronaldo jaloers?
Komop joh...

Ronaldo jaloers. Ronaldo was de ''schakel'' van ouderwedse naar moderne.
Hij was de eerste moderne spits op aarde samen met Zidane de eerste moderne middenvelder!

Wat heeft Ronaldo niet dat Messi wel heeft haha? 3x een Goudenbal achterelkaar gewonnen. JAa en vroeger kon een zuid amerikaanse speler niet eens een goudenbal winnen, want het was alleen maar voor Europeanen bestemd? Nu heb je zoiezo niet zo veel goede spelers als vroeger. Met alle respect voor Messi. Nu moet je niet zo goed zijn om de goudenbal te winnen.

In de tijd van Zidane en Ronaldo liepen er veel legendes rond. Nu loopt er maar 1 en hij heet Messi. omdat er gewoon niet genoeg goede spelers zijn. Waarom moet Ronaldo jaloers zijn? Snap ik nogmaals niet.

Ronaldo werd 3x gekozen als de bester speler onder Fifa. Nu is de Fifa world player of the year en Goudenbal hetzelfde geworden (bij een gekomen), dus Ronaldo won de goudenbal dan ook 3x!
Hij was de jongste speler ooit die een goudenbal in ontvangst mocht nemen.
Heeft een wk gewonnen. Een wk finale verloren (men zegt het komt omdat hij ziek was. en dat hij moest spelen, omdat hij een contract met nike had. iig daar komen we welicht nooit achter). Hij is bovendien de topscorer allertijden op het WK.

Met verschillende clubs records gebroken etc etc. In verschillende competitie bewezen de beste te zijn. Ronaldo was het gezicht van nike. Nike ontwierp zijn eerste voetbalschoen voor Ronaldo! daarna had r10, cr7 etc etc ook hun eigen voetbalschoen.. R9 heeft dit gestart.
En Ronaldo had het ook niet makkelijk. Hij blesseerde zich in zijn top jaren.

Ik snap echt niet waarom je het zegt. Iemand die alles heeft gewonnen jaloers moet zijn, op iemand die niet alles heeft gewonnen?

10 maart 2012 om 15:12

Wie kan je noemen die echt beter zijn in die tijd dan wat er nu op het veld loopt?? Buiten Zidane.

Messi is pas 24 en een paar gouden ballen komen er nog wel aan. Dus dan is hij daarin ook weer record houder.

Ronaldo heeft de Champions League niet gewonnen. Dus alles heeft ie niet gewonnen.

10 maart 2012 om 15:21

Ronaldo, Zidane, Henry, Raul, Figo, Del Piero, Maldini, Cannavaro, Bergkamp, Kluivert, Vieira, Scholes, Giggs, etc. etc. zijn stuk voor stuk beter dan wat er nu rondloopt: Messi, C. Ronaldo, Van Persie, Benzema, Higuain, Xavi, Iniesta, Ozil, Alonso, Rooney etc.

Er komen gelukkig grote talenten aan: Hazard, Gotze, Neymar, Oxlade-chamberlain, Wilshere enzo.

10 maart 2012 om 17:16

Hou toch op man. Rooney, Messi en Ronaldo waren stuk voor stuk grotere talenten dan de talenten die jij als redders ziet het hedendaagse voetbal weer naar een hoger niveau te brengen.

Hoe weet je trouwens welke groep beter is? Aan de hand van statistiek?

en ronaldo kunnen we pas een fantastische spits noemen als hij de CL wint. Wat een onzin zeg. Cruijf was fantastisch en heeft ook geen wk gewonnen. Maradonna ook geen grote internaitonale prijzen op club niveau. Pele speelde in de laffe braziliaanse competitie. Zo kunnen we bij iedereen wat zeggen. Accepteer, respecteer en adoreer messi gewoon.

10 maart 2012 om 12:40

''pele speelde in de laffe braziliaanse competitie''

De Braziliaanse competitie was in de tijd van Pele de sterkste van de wereld met spelers als Garrincha, Didi, de broeders Santos, Carlos Alberto etc etc.

Pele is naar Europa gegaan met zijn Santos en heeft tegen elke tegenstander zijn stempel gedrukt op de wedstrijden. Met als hoogtepunt de inmaakpartij tegen het Benfica van Eusebio, ook mocht Pele nooit naar de Europese competie vanwege de Braziliaanse regering die hem tegenhield.

Verder ben ik het wel met je eens dat ik het een onzing-argument vindt, aangezien er al talloze legendes zijn die geen WK hebben gewonnnen. Denk aan een Cruyff, Di Stefano, Best etc etc.

Johan Cruijf heeft ook nooit een WK gewonnen en die is ook 1 van de beste spelers ter wereld geweest.
Ronaldo wat word je dik jongen ;p

Het is jammer dat spelers altijd worden vergeleken met spelers uit het verleden aangezien voetbal door de tijd heen heel erg veranderd en je dus eigenlijk kwaliteit van toen niet met kwaliteit kan vergelijken.

Messi is de beste speler van zijn generatie maar of hij beter is dan Maradona of Cruijff is niet achter te komen. Het lijkt me het beste om spelers alleen te vergelijken aan spelers van hun eigen generatie.

Pele, Cruijff, Maradona, Messi, Di Stefano, Puskas, Zidane, etc. het zijn allen speler die de beste van hun generatie waren en dat is wat het belangrijkste is.

Messi is een geweldige speler die zeker een legende wordt of hij nou een WK wint of niet. Messi is een rasvoetballer alleen heb ik meer iets met stilisten als Zidane en Bergkamp.

Je kan eigenlijk nooit zeggen wie de beste voetballer is of was , elke legende had ze eigen specilateiten , en die in hun tijd de beste waren Bijv Cruijf was in zijn tijd de beste ter wereld , Zidane was in zijn tijd bij Real de beste ter wereld , messi in zijn tijd bij barca de beste ter wereld en ga zo maar door je moet kijken van generatie tot generatie .

Ik denk zelf dat Messi in het rijtje Pelé, Cruijf, Di Stefano, Maradonna en Zidane hoort, als hij zo door blijft gaan. Hij moet alleen met Argentina beter spelen en het laten zien.

Ronaldo heeft dezelfde bizarre hersenspinsels als Pélé. Jammer dat zulk voetbaltalent gepaard kan gaan zonder enige vorm van intelligentie. Zie ook Maradonna.

Messi is al een legende in mijn ogen. Daar hoef je geen WK voor te winnen; zie onze Cruijff.

10 maart 2012 om 14:02

Je hebt helemaal gelijk, ronaldo moet zich niet bezig houden met zulke dingen hij moet gewoon spelen dat is wat ze van hem willen

10 maart 2012 om 14:55

Ja maar cruijf verloor een Finale dat is heel wat als je vergelijkt wat messi laat zien bij Argentinie dat is 10x niks bij Barca is hij de beste ter wereld maar bij argentinie is het heel wat anders .

10 maart 2012 om 17:12

Madrileenn Ga je mond aub spoelen of wat wedstrijden van Argentinie bekijken. Ik kon een glimlach niet onderdrukken bij het lezen van je reactie.. 10x niks?

En Cruijff verloor een finale? So? Als kwam hij met Nederland niet verder dan de 1e ronde, hij heeft het voetbal op z'n kop gezet in Barcelona en Nederland. Of wil je zeggen dat je met een 2e plek op het WK ook al een status als legende kunt bereiken? Klinkt als niets meer dan een dom en zwak excuus.

11 maart 2012 om 13:53

Precies, dan zou Ooijer ook een legende zijn.

Messi speelt trouwens helemaal niet slecht bij Argentinië. Hij heeft afgelopen wk gewoon de pech gehad dat zijn coach Maradonna heette; die drie cruciale spelers niet opnam in de selectie en (ongebalanceerd als wat) met 4 aanvallers speelde, die overigens allemaal voor eigen succes gingen.

Het Argentijnse elftal is een zooitje en Messi steekt er nog steeds met kop en schouders bovenuit.

Ja en als ie hem wint, komen ze er zeker weer met het argument dat ie er 3 moet winnen om de beste ooit te worden. Nou ja ik zou het nooit begrijpen waarom je een WK moet winnen om een legende te worden.

Jullie hebben geen verstand van voetbal serieus ronaldo nazario is de beste en grootste speler in de geschiedenis deze man 1e jaar barca verbrak alle records als 19 jarige en ging na 1 jaar naar serie a omdat hy uitdaging wou dat was de sterkste competitie. Met beste verdedigers hy bewees daar kreeg gouden ballen gepakt in competitie dat veel beter was dan PL nu en speelde abnormaal veel beter dan messi zn acties en raakte 3 jaar geblesseerd en kwam terug..op wk 7 april 2002 maakte hy rentree in serie a en ging naar wk met druk op schouders niet eens 100 procent fit en schittert op het wk 2008 8 goals om 7 voor zijn blessure 1998 wk 21 jaar bewezen finale door epilepsie aanval kon hy finale eigenlijk niet spelen hy is wk topscorer allertyden en psv en barca en inter speelden geen cl toen hy daar was en hy leidde ze naar titels..hy heeft 4 competities bewezen en 2 wks gepakt en 3 copa america en wk topscorer en overal topscorer messi alleen by barca zelfs kaka heeft wk gepakt en argentinie is topland 2006 had hy topteam en 2007 copa ook.. En niet bewezen dus afhankelijk van superteam. Psv inter en barca hadden niet team als barca nu. Messi moet wk pakken dan hoort hy erby

Ik vind deze uitspraak echt grote onzin. 'pas legendarisch als je WK wint'
dat kun je toch niet in je eentje, je moet met je hele team een WK winnen. ik vind dat hij sowieso al aardig de kant op gaat van een legende

10 maart 2012 om 15:33

Ik heb slechtere teams gezien dan deze van Argentinie.. Dan zitten gasten als Diego Milito,aguero,zabaleta,salvio en Gago gewoon op de bank

Romero
Garay
G.Milito
Samuel
Zanetti
Cambiasso
Messi
Aimar
Gaitan
Tevez
Higuain

Messi is een van de beste of de beste allertijden maar het word ook eens tijd dat hij bij Argentinie zich ook laat zien dan is hij pas een legende en als mensen weer gaan komen dat hoeft niet moeten ze niet komen zeggen dat het niet perse hoeft . Argentinie heeft een wereld elftal vergelijkbaar met het nederlandse als Messi hun niet op sleeptouw kan nemen met aguero pastore Tevez higuain Cambiasso enzz dan is hij geen Legende .

Ik vind Messi een van de grootste maar ik vind O Fenomeno de beste. Ronaldo was ongelofelijk en is met afstand de beste voetballer die ik vooral ook heb zijn spelen. Maar dit zijn gewoon hele subjectieve discussies. Een voetbalgrootheid als Cruijf zegt nog altijd dat Pele met afstand de grootste speler aller tijden is. Cruijf groeide natuurlijk op met Pele en speelde toen Pele net nog actief was. Op voetbalzone wordt het niveau van vroeger onderuit gehaald maar ik vind dat het niet daarom gaat omdat er vroeger meer negatieve dingen op het spel waren dan positief. Het was gewoon heel moeilijk voetballen waar het tegenwoordig alleen tactisch moeilijker is om te presteren maar alles eromheen beter. Van al die mensen die nu Messi de beste vinden en dit roepen over Pele, wat zou je ervan vinden als ze later zeggen dat Messi niet een van de beste was want het niveau lag veel lager terwijl hij nu op dit moment dit alles laat zien. Dat is gewoon zuur voor een speler van die klasse en ik vind dat op voetbalzone er met meer respect over Pele gepraat mag worden zoals Cruijf en elke profvoetballer doet. Want Pele is de standaard, Pele is voetbal.

Pele,maradonna,zidane!

Nee geen Cruijff, die heeft geen WK gewonnen, laat staan beslissende dingen gedaan in een Wk-finale!(dan eerder dikke Ronaldo en Garrincha)

Of je scoort 5 keer in een CL wedstrijd.. iets wat nog nooit is gebeurd.. in 3 jaar 15 prijzen pakken met je club vindt ik toch echt een betere prestatie dan 1 keer het WK winnen. Alleen jaloerse voetballers zeggen dit soort dingen.. Messi is de beste hoe dan ook!

Voor alle mensen die Ronaldo proberen af te kraken. Messi is nu de beste ja dat weten we nu allemaal wel maar ik zie hem geen dingen doen die Ronaldo heeft gedaan. messi hoort sowieso al bij de legendes maar hij presteert bij barca wel heel goed maar ronaldo heeft wel bij elke club die hij heeft gespeeld laten zien dat hij 1 van de beste ooit is, en ik vind het zo raar dat mensen al vergeten zijn wat hij bij psv had laten zien op zijn 18e en dat was nog het begin van zijn abnormale carriere. Voor alle mensen die het willen zien heb ik een filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=j1uaga02xhs&feature... echt prachtig dit is zo zeldzaam ik zie niemand dit doen 11 minute met open mond gekeke

ronaldo was zeker een topper maar door zijn blessu heeft hij het status als wereld speler niet gekregen.
wel verdiend natuurlijk maar hij heeft gewoon te weinig gespeeld.
ik vind het totale onzin dat ronaldo dit zegt. pele zei het ook al volgens mij zijn de brazilianen gewoon pissig omdat ze het samba in hun voetbal kwijt zijn en barca en betere voetbal style heeft gevonden.
wat als messi nou uit afghanistan kwam? moest hij dan ook per se de wk winnen met afghanistan?
ok dit is wel overdreven maar argentinie zit vol met spelers die alleen voor eigen geluk gaan.
enigste speler die ook maar wat voor het team doet na messi is cambiaso. maar daar kun je natuurlijk niet altijd op teren. ze missen en goed middenveld zoals bij barca die de bal kan leveren aan messi.
ze snappen @ argentinie niet hoe ze met hem moeten spelen. en als ze dat ook zouden snappen dan betwijfel ik het alsnog dat ze ver komen met hun slechte middenveld.
dit is dus totale onzin.dat pele/maradonna enzovoort een wk hebben gewonnen is prima maar dat hebben ze zeker niet alleen gedaan.
voor pele is het ook makkelijker om een wk te winnen aangezien hij aanvallende Middenvelder was. dan kun je de bal ook eens afleveren bij iemand anders.
als messi dit wil doen moet hij terug en dan speelt argentinie zonder spits en komt er minder dreiging.
en dan komt ook nog het feit dat voetbal gewoon meer een tactische sport is geworden in vergelijkking met vroeger. plus messi scoort bijna al z''n goals op top niveau en pele @ brazilie.

maar we zijn te ver afgedwaald. iig ik vind dit complete onzin messi is gewoon de beste #1.ook al heeft hij geen wk gewonnen.
echter vind ik de mooiste doelpunt ooit nog steeds die van pele met al die geweldige stifjes over de tegenstanders.

Dus volgens Ronaldo zou Cruijff geen legende zijn? Hij won dan ook geen Wk. Terwijl een Maradona Cruijff wel weer als een legendarische speler ziet. Men praat vaak mee met zulke grote (oud)spelers. Wat Messi al presteerde t/m zijn 24e is haast niet te geloven.

Ronaldo heeft 2 WK gewonnen 1994(bankzitter),2002
Liever een WK winnen.dat maakt je nooit meer mee.

Gaap..cruijff hoort toch ook tot de wereld legendes..i rest my case..zucht..en dat van een geweldige speler als Ronaldo (bra),dus daarom laat ik het maar voor wat het is.

Ciao

ronaldo zat op zn 17e op de bank bij brazillie ze werden wereldkampioen,,
vele topspelers van nu zitten niet eens op de bank bij brazillie of landen die minder zijn dat zegt genoeg over zijn kwaliteit in de moeilijkste land ...messi op zn 17e speelde wk onder 20 in Nl
ronaldo had op zn 18e basis bij brazillie ookal was de concurrentie moordend en ging naar psv en maakte 30 competitie goals als 17 jarige europeesdebuut wedstrijd tegen leverkusen hattrick en speelde fenomenaal en leverkusen was veel beter dan nu ronaldo speelde tegen ajax en ajax was toen de beste van de wereld ronaldo speelde ze kapot meestal en scoorde goals tegen hun. ronaldo bewees zich tegen de beste van de wereld van toen als 17 jarige messi heeft zich nooit bewezen tegen de beste van de wereld hij speelt bij de beste...dus veel meer respect voor ronaldo hij ging als 19 jarige naar barca normaal moet je basis veroveren hij kreeg basis leidde ze naar uefa cup winst en op minder dan 3 punten voor de titel was 1 belangrijk game geblesseerd hij pakte in 1 jaar prijzen met barca en 47 goals in 49 games enige jaar ooit messi heeft 6 jaar om gedaan om het te verbreken 2 jaar geleden ronaldo ging naar inter beste competitie van de wereld hij plaatste ze naar cl en werd beste speler weer van de wereld achter elkaar ...en 1998 speelde hij fenomenaal pakte prijzen met inter hij versloeg grote teams en wk speelde geweldig ...beste speler van toernooi als 21 jarige druk op schouders bij brazil finale epilepsie aanval en verloren ze finale ..maar wk 4 goals 3 assist als 21 jarige bij brazil met druk en toen bij new seizoen hij raakte geblesseerd 3 jaar en kwam terug 2 maanden voor wk 50 procent fit en speelde wk en leidde brazil naaar titel 8 goals in 7 matches dat is fenomenaal veel inspanning nooit iemand gedaan eerste speler 3 keer beste op aarde en gouden ballen en wk 2 keer gewonnen 3 copa america met druk op schouders bij brazil onafhankelijk van xavi en iniesta argentinie 2006wk hadden ze topteam met riquelme en 2007 copa brazil was niet eens op zn sterkst en messi deed niks dus geen smoesjes hij is onafhankelijk hij moet andere competitie bewijzen ...hele cultuur van barca en systeem in zn kop gaat makkelijk ..hij zei zelf:ik Moet WK Winnen OM IN DE RIJ VAN DE Legendes TE Komen dus praat geen onzin peeps ronaldo nazario is beste ooit

Tja Ronaldo jij bent ook een legende, maar je hebt ook nooit de CL gewonnen, ondanks dat je in topteams hebt gespeeld..
Maar dat maakt u niet minder als speler..

Messi is zoiezo al een legende, maar wat maakt het uit?
Iedereen is heel veel bezig met '' de beste '' de beste is leuk voor de statestieken etc.
Maar kijk gewoon naar het voetbal, want soms word er teveel naar 1 speler gekeken en dat gaat ten kosten van het voetbal.

Cruijf heeft ook nooit een WK of EK gewonnen en staat ook in het ruitje van Legendes.

Ik denk zelf dat Argentinie niet goed genoeg is om een WK te winnen, aangezien de concurrentie uit Europa erg groot is.

Maar Messi kan nog 10 tallen records verbreken en dat gaat ook nog wel gebeuren.

Er lopen net zo veel legendes rond die geen titel hebben gewonnen. En ook andersom. Er zij ook genoeg winnaars die in de vergetelheid zijn geraakt. Maar ik denk niet dat dat het geval gaat worden met Messi. Die zit al op een troon.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren