Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Update: KNVB: 'Het lijkt een broodje aap uit de media in Peru'

Laatste update:

De wereldvoetbalbond (FIFA) is niet gevoelig gebleken voor de uitlatingen van Genaro Ledesma Izquieta, een voormalig Peruviaans senator. Hij gaf toe dat Argentinië tijdens het WK 1978 wilde dat Peru ruim verloor, met als beloning de legale doorstroom van enkele Peruviaanse politieke tegenstanders richting Argentinië. De FIFA gaat echter niet aan de slag met de opmerkingen.

/

Ledesma was niet de enige die zijn mond open deed. Ook Ramon Quiroga, de man die tijdens het WK 1978 het doel van Peru verdedigde, gaf toe dat hij en zijn teamgenoten tijdens het toernooi minder presteerden tegen de Argentijnen en een opvallende 6-0 nederlaag leden. Door die ruime zege kon Argentinië richting de finale koersen, waarin het uiteindelijk het Nederlands elftal klopte. De FIFA gaat echter niet aan de slag met de opmerkingen en noemt het 'pure speculatie'.

“We hebben geen onderzoek geopend. De FIFA neemt ook geen standpunt in over deze kwestie, het is pure speculatie”, zegt een zegsman van de wereldvoetbalbond tegen Xinhua, een Chinees persbureau. “Tot dusver heeft niemand een verzoek bij ons neergelegd om een onderzoek te starten.” Argentinië won in de finale met 3-1 van Nederland en pakte zo de wereldtitel.

Update 16 februari 15:49 uur - KNVB: 'Het lijkt een broodje aap uit de media in Peru'
In navolging van de FIFA zelf heeft ook de KNVB aangegeven dat het niet op de hoogte is van een onderzoek naar het WK 1978. Peruviaanse media zwengelden deze week de discussie over het toernooi aan, nadat oud-senator Genaro Ledesma Izquieta toegaf dat dat Argentinië tijdens het WK 1978 een verzoek indiende bij Peru om ruim te verliezen. In de nationale media werd vervolgens gemeld dat de FIFA zou kijken naar de nieuwe 'bewijslast', maar het komt er niet van. De wereldvoetbalbond ontkende al dat iemand een verzoek had ingediend en namens de KNVB zegt een woordvoerster eveneens dat er niets speelt. "Het lijkt een broodje aap uit de media in Peru", zegt men aan Voetbal International.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Zou toch niet het gevoel geven als dat je hem in 1978 gewonnen had maarja natuurlijk is het wel jammer

16 februari 2012 om 14:47

ach.. het zou wel leuk zijn...

dan zijn we dus al 2 keer wereldkampioen... spanje aan de dope, argentinie aan het omkopen.. en we hebben als Ajax zijnde als enige club de CL 2 keer op rij gewonnen... juve aan de dope...

maar goed.. Fifa en Uefa zullen dit nooit aanpakken... zeker omdat het 'grote' voetballanden betreft en beerputten blijven nou eenmaal gesloten in deze organisaties...

heel jammer dat wij als klein landje daar nu al meer dan eens het slachtoffer van zijn...

16 februari 2012 om 16:03

Am'dammer, ik vind het een beetje suggestief maar ook ik geloof in complottheorieen. Dus in dit geval ga ik met je mee en bedruipt mij ook het gevoel dat wij als brave Nederlanders er behoorlijk bekaaid vanaf komen omdat wij blijkbaar te weinig steekpenningen aan Blatter en dergelijke zakkenvullers geven.

17 februari 2012 om 00:55

En alle andere landen dan die benadeeld zijn door Spanje en Argentinië (als het waar is uiteraard, aangezien complot-theorieën 9 van de 10 keer onzin zijn)? Je had namelijk bijv. een heel andere finale gehad als Spanje en Argentinië eruit waren gegaan. Misschien wel Duitsland - Nederland? Dus vind je het niet een beetje goedkoop om Nederland de wereldbeker cadeau te doen? Zo zie ik het namelijk. Ik win hem liever normaal.

17 februari 2012 om 01:03

Dit zal altijd onderdeel blijven van het voetbal. De wereldbeker winst van Engeland in eigen land was ook zwaar, zwaar dubieus. Zelfs de president van de Fifa was Engels, dus ze kwamen er gewoon mee weg. Helaas, voetbal is een jury-sport. Dat is de werkelijkheid.

17 februari 2012 om 06:25

Ajax heeft helemaal nooit de CL 2 keer achter elkaar gewonnen. Er is geen enkele club die dat gelukt is De C: bestaat trouwens ook pas sinds 1992, misschien dat je in de weer bent met Europacup 1

Er werd toen al geroepen dat daar een luchtje aan zat maar van de Fifa hoef je niks te verwachten want dat is een corrupt zootje! en op deze manier nog tot wereldkampioen te worden uitgeroepen is het ook niet!!

16 februari 2012 om 11:41

Het probleem is dat er geen organisatie is die toezicht houdt op de Fifa. Als de Fifa nu Nederland uitroept als winnaar brengt dat de Fifa zelf ernstige schade toe. Dat gaan ze natuurlijk zelf nooit doen. En weer een schandaal in de doofpot.

Het is inmiddels wel bekend dat Argentijnen, Italianen en ook Spanjaarden vaker corrupt waren geweest. Dit komt voor mij niet als een verassing, maar ik vind het wel jammer dat desbetreffende ploegen er vaak mee wegkwamen en er ook nog eens prijzen mee wonnen. Tegenwoordig is alles wel een beetje anders, maar het geeft toch een vreemd gevoel. Extreem laf en triest.

16 februari 2012 om 11:36

Nou volgens mij hebben we onlangs nog een duidelijk voorbeeld gezien van omkoping waarbij die partij er gewoon mee weg kwam hoor, Dynamo Zagreb en wat dacht je van heel die Fifa zelf? Ze hebben onlangs nog een onderzoek naar corruptie binnen hun organisatie aangekondigd, heb jij daar ooit nog wat van gehoord? Ik ben het wel met je eens dat het steeds vaker wel bestraft wordt (want het gebeurd nog steeds veel te veel) maar wat mij part nog steeds niet vaak genoeg.

16 februari 2012 om 12:20

Waarom Zagreb en niet Genk die met grote cijfers weggeveegd werden? Omdat het toevallig tegen Ajax was? Ajax heeft het laten liggen in de wedstrijden tegen Lyon.

16 februari 2012 om 12:33

Moeten we nou heel die discussie opnieuw gaan voeren?

Genk was gewoon een extreem zwak elftal, die waren in de Europa League net zo goed weggevaagd waar Zagreb toch altijd wel een aardige ploeg was die pas 2 doelpunten thuis hadden tegen gekregen en tot aan de rust maar 3. 6 goals in 20 minuten waarbij je, als je deze goals zag, ook nog eens duidelijk zag dat die keeper expres over een aantal ballen heen dook, dan weet ik wel genoeg.

16 februari 2012 om 13:50

Het was bij Zagreb geen omkoping, ze wilden als ik het goed heb de trainer een hak zetten, omdat ze hem niet mochten. Uiteindelijk werkte het nog ook omdat de trainer na de wedstrijd op straat werd gezet.

16 februari 2012 om 14:20

Ja dat is wat zij zeggen, die kerel heeft natuurlijk gewoon een grote zak geld meegekregen he.

16 februari 2012 om 16:58

Gisteren was er op een andere voetbalwebsite een interview te beluisteren waarin uit de doeken werd gedaan hoe corrupt het er aan toegaat in Kroatië.

Het kwam er kort gezegd op neer dat je als voetballer wel mee moet doen aan omkoping om loon te krijgen en je familie niet in de problemen te brengen.

Reken maar dat er rondom die wedstrijd Zagreb - Lyon meer heeft gespeeld.

Punt is dat het bijna onmogelijk is om hier harde bewijzen voor te krijgen. Het spel wordt zo gespeeld dat dat bijna niet lukt. Het is triest, maar ook de waarheid.

17 februari 2012 om 00:56

Nee, Zagreb was ijzersterk... EN vergeet niet dat Ajax zelf ook gewoon 0-4 verloren heeft.

Dat is hetzelfde als dat Andy Schleck nu ineens als tourwinnaar van 2010 wordt bestempeld wegens de schorsing van Alberto Contador.

Het zal nooit als een echte prijs voelen, voor de spelers zou het toch ook pijnlijk zijn me, als ze nu de titel alsnog opgedragen zouden krijgen. Nee laat maar lekker zitten zo, we nemen ooit wel een zoete wraak!

16 februari 2012 om 11:08

Of hennie Kuiper die de tour had moeten winnen begin jaren tachtig toen Thevenet later doping bleek te hebben gebruikt, trouwens die zoete wraak kwam er nog in 1998 door die schitterende goal van Bergkamp!

16 februari 2012 om 11:14

Of ajax, dat in de volgende ronde van de Champions League had kunnen spelen als de wedstrijd van Lyon niet was omgekocht destijds, in het verre Zagreb.

Oh wat zeg ik nou?

16 februari 2012 om 11:25

Hoh snel de oogkleppen weer op anders zie je dingen die de grote boze buitenwereld helemaal niet mag weten.

Tja, voetbal is corrupt, zo simpel is het. Wij zijn te braaf om landen of ploegen om te kopen en winnen dus uiteindelijk niets. Recent nog Lyon die Ajax een kunstje hebben geflikt in de CL. Uefa/fifa doet helemaal niets.

Conclusie: omkoping loont.

16 februari 2012 om 11:13

Het is gewoon lastig te bewijzen op dat moment.

Ook nu melden zich getuigen pas 34 jaar na dato. Ze hadden gewoon toen het niet moeten accepteren en aan de bel moeten trekken.

16 februari 2012 om 15:17

Hoe lang geleden is Lyon? Dat kunnen ze wel bewijzen, maar dat wil de Uefa/fifa niet, fairplay my *ss!

16 februari 2012 om 16:10

Hoe wil je dat bewijzen? Ik vind het ook allemaal verdacht; maar dat iets er verdacht uitziet is nog steeds geen bewijs.

16 februari 2012 om 17:07

Als dit echt een prioriteit was van de Uefa/fifa hadden ze we 50 prive detectives erop gezet of bijvoorbeeld de geheime dienst van Groot-britannie MI6 ingeschakeld, ze hebben geld genoeg om goede onderzoekers te betalen.

Maar feit is dat Uefa/fifa de waarheid niet wil weten anders hadden ze allang gezorgt voor bijvoorbeeld Tv-beelden om alles eerlijker te laten verlopen. De enigste manier om voetbal clean te krijgen is door alles van Uefa/fifa te boycotten. Met zijn allen niet naar het EK en niet naar het WK in rusland etc. totdat alles transparant en helder is. Maar ja dat durven de spelers weer niet.

17 februari 2012 om 00:58

Uhm, wie zegt dat Nederland nooit wat omgekocht heeft? Of een Nederlandse club? Waarom denken wij toch altijd dat we boven de rest staan? Best arrogant en chauvinistisch.

Ik denk dat Brazilië er misschien meer mee zal zitten als wij, Brazilië is door dit alles niet in de finale gekomen.
Wij hebben die finale gewoon gespeelt op leven en dood tegen Argentinie en helaas verloren.
Maar als Brazilië wel in de finale had gestaan had je hem miscschien ook verloren, dat team dat was niks minder dus dat is iets wat je nooit te weten zult komen.
Als Rensenbrink 5 cm om had geschoten dan waren wij nu juist wel blij dat het zo gelopen was.

16 februari 2012 om 12:17

En dan was het nog de vraag of de spelers van het Nederlands Elftal ooit het stadion levend hadden verlaten.

Mijn vader kan het zich nog als de dag van gisteren herinneren, net als 1978 natuurlijk.

Goh, verrassend. Een corrupte organisatie die onderzoek gaat doen naar corruptie. Kan je beter gewoon helemaal geen onderzoek doen. Misschien dat een onafhankelijke organisatie het onderzoek voor de Fifa wil verrichten en ze dan met de neus op de feiten drukken.

16 februari 2012 om 12:05

Word met hoongelach in de doofpot gegooid door dat zooitje daar in Zurich.

lijkt als de geruchten waar zijn van Argentinie.
dat je zo ook de cup niet wilt winnen, ik hoef nu ook de cup niet meer, heb er nou geen gevoel bij.
laten we maar ek winnen en dan de wk.

16 februari 2012 om 17:00

Nou dat weet ik eigenlijk niet. Als blijkt dat die cup ons op oneerlijke wijze door de neus is geboord, dan wil ik hem nu alsnog wel hebben. Nederland kan er immers niets aan doen en zo is ons landje dan toch gewoon wereldkampioen geweest.

16 februari 2012 om 21:29

Ja, je hebt een punt.
maar het geeft toch niet het echte gevoel..
je krijgt volgens mij een ster, maar ik vind het toch anders.
als dit waar is kunnen ze beter argentinie straffen en gewoon een wk niet mee mogen doen ?

17 februari 2012 om 01:06

Nogmaals, er zijn meerdere landen benadeeld door Argentinië, niet alleen Nederland (als het waar is uiteraard). Bijv. Duitsland, en alle andere landen die door Argentinië dat toernooi zijn uitgeschakeld. De wereldbeker alsnog aan Nederland geven zou een beetje raar zijn aangezien je een heel ander toernooi had gehad.

Lijkt??

Dit verhaal is al jaren een publiekelijk geheim. Maar Fifa voelt al aan zijn water als de berenput wordt opengetrokken de Argentijnen eisen dat de berenput bij hen ook wordt opengetrokken.

Fijn Fifa, corrupte grafinstelling. Ik snap niet dat ze zo graag het voetbal willen verpesten.

16 februari 2012 om 11:39

Ze willen gewoon de eigen zakken vullen en zijn als de dood voor de organisaties achter de corruptie want die kijken het niet zo nauw hoor.

16 februari 2012 om 11:48

Die mensen van de Fifa denken alleen aan hun zelfs. Ze willen alleen hun zakken vullen zonder ene moeite te doen. Zulke mensen maken zo'n mooie sport kapot.

De fifa, uefa en alle andere voetbalbonden zijn zo diep verstrengeld in omkoping en corruptie in het voetbal dat ze nooit een onderzoek instellen. Zo eens in de zoveel jaar worden er een paar opgepakt om de illusie te wekken dat ze er intensief tegen vechten maar dit slaat natuurlijk geheel de plank mis.

De afrikaanse en aziatische voetbalbonden zijn misschien nog wel de ergste wat betreft omkopingen en corruptie. Voor mij is het bewezen dat Ghana op het WK in 2006 wedstrijden verkocht heeft. De bewijzen hiervoor kun je vinden in het boek 'the Fix' van Declan Hill. Daarom kan ik de afrika cup bijvoorbeeld ook niet echt serieus nemen. Begrijp me niet verkeerd, mooi toernooi, leuke winnaar, het is ze gegund maar ik zet gewoon mijn vraagtekens bij de eerlijkheid hiervan.

Wat betreft de uitlatingen over de wedstrijden in argentinie destijds, ik denk dat er zeker een kern van waarheid in zit. Deze personen hebben er geen enkel belang bij om 34 jaar na dato een potje te gaan staan liegen. Maar ik wil er de kanttekening bij plaatsen dat dit op elk groot toernooi gebeurd.

Dat is wel jammer, maar het is zoals het is. Ik wilde graag dat Nederland hun eerste ster kregen, maar dat gebeurd. Misschien gaat het tijdens het WK lukken.

Hoe verrassend!!!

Er was toch niet echt iemand hier die rekening hield met feit dat de fifa iets tegen corruptie zou doen!!??
Die dag wil ik nog wel meemaken...maar ik heb mijn twijfels.

Ja natuurlijk Fifa altijd hetzelfde. Nooit eens een keer actie er heerst zoveel corruptheid in het voetbal het is echt ongelofelijk.

Zou ook wel een potje 'de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet' zijn van de Fifa natuurlijk.

Nederland is helemaal niet direct benadeeld hierdoor. Ze hebben de finale verloren en hadden hooguit tegen Brazilië gespeeld ipv Argentenië. Brazilie is harder genaaid

32 jaar na dato. Zelfs moordzaken vervallen na zoveel jaar

16 februari 2012 om 15:01

Amen My Brother!

Je hebt me gedachtes goed gelezen..
Was precies wat ik gister zei... Brazilie is dik genaaid.. Brazilie was zo goed als zeker door.. niemand had verwacht dat Arg 6 doelpunten ging maken en op die manier de finale zou halen.

En is niet eerlijk om de titel nu naar Nederland te geven.

16 februari 2012 om 16:09

Klopt, alsof er tegen Brazilië wel zomaar ff was gewonnen. Duidelijk broodje aap verhaal inderdaad, en dat na 32 jaar. Storm in een glas water dit.

Ps. de verjaringstermijn voor moord is inmiddels afgeschaft (en terecht) ;

Het zou mooi zijn.
Maar ik heb liever die van 2014.
Dan kan je echt zeggen we zijn goed bezig

Dat Fifa maar actuele onderzoeken doet, Dinamo Zagreb speelt gewoon weer verder in de corrupte wereld, zo'n club zou verbannen moeten worden.

Het zou mooi zijn, maar dan vooral om Krol's speech in zijn steenkool engels te horen als hij de Wereldbeker als nog in ontvangst mag nemen. ''i alway had thought dat die Argentijnen had cheated, but yes er was no bewijs, hè?'' ofzoiets

Jullie schijnen allemaal één ding te vergeten. Mocht het waar zijn dat Argentinië omgekocht heeft is niet alleen Nederland bestolen. Jullie kijken natuurlijk begrijpelijk met een oranje bril op maar er zijn meerdere landen bestolen, namelijk alle landen die door Argentinië uitgeschakeld zijn dat toernooi. Het zelfde geld voor Spanje op het laatste WK. Je had namelijk een andere finale gehad dan. Dus de wereldbeker 'cadeau' doen aan Nederland zou ik groot onrecht vinden en een erg goedkope manier om wereldkampioen te worden. Daarnaast ging de omkoperij om de wedstrijd Peru-argentinië en niet Nederland-argentinië... Als jullie zo wereldkampioen willen worden... Ik niet.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren