Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

'FIFA overweegt titel van Argentinië op WK 1978 te schrappen'

Laatste update:

Nederland wordt 34 jaar na het verliezen van de WK-finale in 1978 mogelijk alsnog uitgeroepen tot winnaar. Oranje verloor de finale van het toernooi van gastland Argentinië, maar de manier waarop de Argentijnen de eindstrijd bereikten doet steeds meer twijfels rijzen. Nieuwe verklaringen en bewijzen kunnen er alsnog toe leiden dat Argentinië haar veroverde titel moet inleveren; Nederland is in dat geval alsnog WK-winnaar.

/

Aan het WK namen zestien teams deel en na de groepsfase bleven acht landen over, die in twee groepen doorspeelden. Nederland won voor Italië, West-Duitsland en Oostenrijk de groep en stroomde zo direct door naar de finale. In de andere groep eindigde Argentinië als winnaar dankzij een wonderbaarlijke 6-0 overwinning op Peru. Daardoor werd Brazilië voorbijgestreefd en mocht Argentinië naar de finale.

Vanuit Peru duiken echter meer en meer berichten op dat het nationale team zich liet omkopen door Argentinië. Zo zou er een enorme lading graan naar Peru gegaan zijn na de wedstrijd. Voormalig senator Genaro Ledesma Izquieta gaf al eerder toe dat Argentinië wilde dat Peru ruim zou verliezen, met als beloning de legale doorstroom van enkele Peruviaanse politieke tegenstanders richting Argentinië. Nu zegt ook Ramon Quiroga, de man die in 1978 het doel van Peru verdedigde, dat verdediger Rodolfo Manzo en hij zich minder inzetten dan eerder in het toernooi.

Meerdere Peruviaans internationals namen het geheim mee hun graf in, omdat zij tijdens een vliegtuigcrash in 1987 om het leven kwamen. De Argentijnse aanvaller Leopoldo Luque liet enkele jaren na het winnen van het WK '78 al optekenen dat er een geur van omkoping hing rond de ruime winst van Argentinië op Peru. “Van wat ik nu weet, kan ik niet zeggen dat ik trots ben op de winst. Maar ik realiseerde me dat destijds allemaal niet, de meeste van ons niet. We speelden gewoon voetbal”, zei hij.

Volgens Argentijnse media overweegt de wereldvoetbalbond (FIFA) serieus om aan de slag te gaan met de nieuwe verklaringen en bewijzen die het heeft ontvangen. De kans is dan ook aanwezig dat de WK-winst van de Zuid-Amerikanen geschrapt wordt en dat Nederland ruim drie decennia na dato alsnog de titel toegewezen krijgt. In de finale verloor Oranje met 3-1; Mario Kempes en Dick Nanninga scoorden in de reguliere tijd en in de verlenging velden Kempes en Daniel Bertoni het vonnis over Nederland met ieder een doelpunt.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Nou dat zou toch echt een hele verrassing zijn.

Nederland als nog wereldkampioen ole ole !

Nu nog even duimen dat het doorgaat allemaal want daar heb ik een hard hoofd in.

15 februari 2012 om 12:33

Zelfs al zou het doorgaan...

Ik zou er nou niet echt super vrolijk van worden ofzo.
Leuk dat we een WK titel krijgen dan maar we hebben het nou niet echt kunnen vieren als zodanig. De betreffende WK finale blijft een verloren finale.

Ik denk niet dat er veel mensen zijn die het dan alsnog groots gaan vieren.

15 februari 2012 om 13:05

Het is natuurlijk zuur om op zo'n manier wereld kampioen te worden, maar WHO THE Hell Cares!? Wereldkampioen olé olé!

Even serieus, ik ben blij om te horen dat de Fifa dit soort landen aanpakt. Smerige corrupte bende.

15 februari 2012 om 13:27

Als je echt gelooft dat de Fifa corruptie gaat aanpakken moet je de documentaire "onze vriend Sepp Blater" van de KRO eens terugkijken. Ze willen het eigen straatje schoonvegen en verder maakt 't ze allemaal niks uit bij de Fifa, als het geld maar blijft komen.

Als je die documentaire hebt gezien, is het raar om te beseffen dat de Fifa top er nog steeds ziet. Zoveel bewijs tegen die mensen..

15 februari 2012 om 13:46

Als het echt waar zou zijn dan zou ik het echt wel gaan vieren met mijn Pa! Die verdiend dat dan wel. Krijgt ie een mooie fles champagne en een bolknak. Maar ff serieus, ik geloof niet dat de fifa dit ook gaat toekennen. Zij zijn net zo corrupt.

15 februari 2012 om 12:42

Nederland is al eens wereldkampioen geweest, alleen dan in andere sporten. Ik denk dat Nederland best wel wereldkampioen kan worden in 1978, dan moet de wedstrijd alleen overgespeeld worden vind ik. Weet niet of alle spelers nog leven, maar dat maakt niet uit. 8 tegen acht kan ook leuk zijn.

15 februari 2012 om 14:31

zo'n titel heeft bij mij totaal geen waarde,wat heb je er aan om na zoveel jaar een papieren titel te krijgen.

15 februari 2012 om 15:03

Dit gaat never nooit gebeuren! Denk je nou echt dat een corrupte organisatie als de Fifa dit echt zal doen? Nee, het is gewoon een afpersings strategie van Blatter c.s.
Heel veel ophef maken nu, dan komen er weer de nodige miljoenen binnenstromen uit Argentinië en loopt dit hele verhaal af met een sisser..
Überhaupt, hoe durft de Fifa het over dit te hebben terwijl zij de organisatie zijn die het WK gunde aan de Argentijnse junta die tienduizenden Argentijnen dood maakte in dezelfde periode??!
Als er 1 organisatie is die vervolgd zou moeten worden is het de corrupte en verdorven Fifa zelf!

Rondvaart door de grachten

15 februari 2012 om 12:35

haha ja met al die oudjes, dat zou geweldig zijn.
Het is dan wel een rare manier, maar we zijn dan tenminste wel een keer wereldkampioen!
Kunnen die Duitsers ons er niet continu belachelijk mee maken

15 februari 2012 om 12:38

Wel ff een rolatorplankie voor het betreden van de boot.

15 februari 2012 om 12:42

@ronaldinho

Nou ik denk dat de Duitsers Nederland dan juist blachelijk zullen maken. Zie het al voor me; wereldbekers van foam en een rode strik eromheen en dan naar de spelersbus van oranje mee gooien...

15 februari 2012 om 12:46

ja maar je hebt nu bijvoorbeeld een standaard grap in Duitsland:
Wat doet een Nederlander als hij wereldkampioen is geworden?
Hij zet zijn Playstation uit en gaat naar bed.
Daar word ik nogal moe van.

15 februari 2012 om 12:57

Eigenlijk is dat een Ajax grap over Feyenoord.

Hoop dat we tenminste kunnen roepen dat we 1 x het WK hebben gewonnen. Ik was er toen nog niet dus weet niet echt wat er is gebeurt etc maar we worden gewoon Europees kampioen, daar ben ik zeker van.(ben zelfverzekerd maar ik zie het somber in.

15 februari 2012 om 13:32

"hij zet zijn Playstation uit en gaat naar bed. "

Da's èn grappig èn waar. Als je driemaal wereldkampioen bent geworden heb je in dit soort zaken wel recht van spreken vind ik. Als Fransen of Engelsen dit soort grappen gaan maken heb ik daar meer moeite mee.

15 februari 2012 om 13:32

zat ik ook al te bedenken. Kunnen we de bokaal door de grachten laten gaan!

15 februari 2012 om 22:15

Hahah lachen met die oudjes, zou dat zijn!

Leuk, Behalve natuurlijk dat hier weinig eer mee uit te behalen is voor nederland

15 februari 2012 om 16:08

jaa, idd.
Maar krijgen we nu eigenlijk dan nog die ster op het shirt??

Ik verwacht niet dat Nederland dan als winnaar wordt uitgeroepen. De finale had in dat geval namelijk Nederland-brazilie moeten zijn..

15 februari 2012 om 12:32

Dat wordt de finale overspelen. Zijn de Nederlandse internationals als Neeskens fitter dan het Braziliaanse team van die tijd?

15 februari 2012 om 12:39

Hahaha ja zou mooi zijn.

Cruijff die 3 x scoort in de WK finale van 1978 gespeeld in 2012.

Eigenlijk moeten ze hier niet meer op terugkomen. Er zijn dan toch alleen maar verliezers. Argentinie wordt haar wk titel ontnomen en Nederland krijgt een prijs waar geen waarde meer aan wordt gehecht

15 februari 2012 om 12:48

ja, die was er dus net niet bij toen... Misschien mag hij nu wel van zijn vrouw!

15 februari 2012 om 13:28

Cruijff speelde Niet mee in 1978, haha ;-)

15 februari 2012 om 13:36

Als jij die finale gespeeld zou hebben en je hoort nu achteraf dat het omkoperij is geweest. Denk je dan niet dat je een voldaan en goed gevoel hebt als je alsnog als kampioen bekroond zal worden?

15 februari 2012 om 12:36

Wel grappig dat mensen zo snel duimpjes omlaag geven.. reageer dan ook even op mijn opmerking en meldt wat er zo slecht aan is.

15 februari 2012 om 12:37

Dan heb jij de hedendaagse wereld nog niet echt door.
Andy Scheleck wint namelijk de tour van Contador, maar als Contador niet mee deed wil dat niet zeggen dat Schleck meteen had gewonnen.
Het is nou eenmaal zo dat men achteraf alleen de nmr 2 kan aanwijzen als winnaar, omdat men niet weet hoe het anders was verlopen. Misschien oneerlijk, maar niks aan te doen.

15 februari 2012 om 13:24

Wat is dat nou weer voor een provocerende reactie? Of ik de hedendaagse wereld nog niet door heb? Pfff..
Ik suggereer alleen maar dat ik niet verwacht dat de titel naar Nederland gaat. Hoevaak komt het in het voetbal voor dat de nummer 2 als nog wordt aangewezen als winnaar?

15 februari 2012 om 13:40

pot8o heeft helemaal gelijk. Ik acht de kans dat de Fifa geen winnaar uitroept of Nederland-brazilie als gedeelde winnaar groter dan de kans dat Nederland alleen de titel krijgt. Brazilie is namelijk onterecht uit de finale gehouden, de fraude van Argentinie vond plaats tegen Peru en niet tegen Nederland.

De vergelijking met wielrennen slaat nergens op omdat in het wielertoernooi iedereen al tegen elkaar ''gespeeld'' heeft en dan komt er een ranglijst uit. Met het WK ''78 heeft Nederland nooit tegen Brazilie gespeeld. Brazilie is onterecht uit de finale gehouden en je kunt dus nooit weten wie gewonnen zou hebben.

Overigens allemaal onder voorbehoud dat we die Argentijnse media kunnen geloven..

15 februari 2012 om 13:52

En het andere team in de groep van Argentinie dan? Zo kan je wel door blijven redeneren!

15 februari 2012 om 14:00

Welk ander team? Toch helemaal niet relevant? Het ging om de laatste wedstrijd in de groep. Brazilië won gewoon maar doordat Argentinië (eventueel met fraude won) werd Argentinië 1e en Brazilië 2e in de groep. Peru kon al geen eerste meer worden (en werkte eventueel zelf mee aan de fraude) dus of Bra of Arg werd eerste.

15 februari 2012 om 14:35

@pot8o Zo is Inter toch kampioen geworden na het omkopingsschandaal in Italië.

15 februari 2012 om 14:50

Inter kampioen is in een competitie waar iedereen al tegen elkaar speelt (eigenlijk net als wielrennen) en je dus makkelijk iemand kan schrappen en de eindlijst kan aanpassen. Een toernooi als WK is dat niet aangezien niet iedereen tegen elkaar speelt.

Sowieso heeft in deze casus Brazilië het recht zich genaaid te voelen, niet Nederland.

15 februari 2012 om 16:00

Dus nu kunnen ze ook nog wel eens Ajax uitroepen tot winnaar van de CL in 1996. Want Juventus stond toen stijf van de doping....
Ik ben er voor. Je ziet het bij de Olympische Spelen gebeuren dat medailles moeten worden ingeleverd. En ook bij bijv. het wielrennen. Dus nu ook bij het WK.

Het zal natuurlijk niet als een echte wereldtitel aanvoelen. Maar ik teken hier toch wel voor als het blijkt dat Peru inderdaad was omgekocht.

Gebeurd is gebeurd. Of je was toen wijzer geweest - het was allemaal bekend - of je laat het rusten. Niet tientallen jaren later met wat fossielen de koppen bij elkaar steken en dit soort maatregelen willen nemen.

En Nederland doe je er al helemaal geen plezier mee.


15 februari 2012 om 14:56

Tja, dan zeg je eigenlijk dat vals spelen loont, zolang je het maar lang genoeg verborgen kunt houden. Ik vindt het een goed signaal dat omkopen nooit loont, ook al komen we er veel later pas achter. Misschien een goed schrikmiddel.

15 februari 2012 om 15:00

Die les die je eruit zou kunnen trekken is dat je doortastend moet optreden als iets speelt. Men zou misschien schrikken als je vanaf nu een geval van vals spelen keihard aanpakt. Deze poppenkast toont alleen maar aan dat je er decennia lang mee kunt wegkomen.

Hoewel ze nu doen alsof er ineens veel meer duidelijk is gekomen, wisten ze toen ook al genoeg, maar hebben ze gewoon de andere kant opgekeken. Verder doe je er niemand plezier mee als je dit nu nog 'rechtzet'.

Dat zou wel de meest hypocriete actie van de Fifa aller tijden zijn. En ze kunnen er nochtans wel wat van... Heel dat WK was zo'n groot schandaal, maar de Fifa sloot vrolijk de ogen. Zoveel jaar na datum nog stoer komen doen is dus de ongeloofwaardigheid ten top.

15 februari 2012 om 12:43

Fifa bestaat doorgaans uit hele fatdoenlijke mensen. Ik begrijp de term: "hypocriet" dan ook niet. Misschien moet jij eerst even naar jezelf kijken en dan pas oordelen. Want dit slaat nergens op.

15 februari 2012 om 12:46

lees het artikel, smart ass!
Ze beschikken nu over nieuw bewijsmateriaal. Ze hadden vroeger niet voldoende bewijs om te kunnen oordelen.

15 februari 2012 om 12:59

Nee, ze wílden geen bewijsmateriaal hebben, dan ging hub hele feestje de mist in. Dat hele WK is één grote schande geweest.

15 februari 2012 om 13:09

Misschien eerst even verdiepen in dat WK, voor je mensen begint uit te schelden.

Nou lekker, zijn we ook ooit eens Wereldkampioen geweest......
Nja voor mij hoeft het allemaal niet. Misschien leuk om Argentinie een straf te geven, maar liever op jacht naar een Wereldtitel, dan eentje "gratis" krijgen (na 30 jaar).

Wow dat is ziek. Zal je zien dat wij, Nederlandse diplomaten en moralisten, de titel niet hoeven en hem alsnog niet toegewezen krijgen.
Hoe zat het met Ajax en de Cl-finale van 1996 ook alweer?

15 februari 2012 om 12:33

Wil jij hem wel dan? Het is een beetje als Andy Schlek die de Tour de France van 2010 nu ineens op zijn naam heeft staan omdat Contador 0,00000000000000000000000009 (zoiets) clenbuterol in zijn lichaam had en daarvoor geschorst is. Moet je daar nou echt trots op zijn? Ik denk het niet. De Argentijnen versloegen Nederland (helaas) gewoon in een rechtstreeks duel dus heeft Oranje het gewoon niet verdiend.

15 februari 2012 om 12:37

Die paal waar Rensenbrink op schoot in de laatste minuut was ook gemanipuleerd.

15 februari 2012 om 12:54

van de andere kant, gebruik je verboden middelen/corruptie of iets dergelijks moet dat niet gestraft worden dan?

Als je er recht op hebt/had moet je het ook toegewezen krijgen heel simpel.

Zo krijgen de verzakers wat ze willen en de eerlijke mensen niet.
Betekend niet dat je er tig jaar na dato trots op zal zijn, maar het is uiteindelijk wel wat je toe komt.

15 februari 2012 om 13:08

Het zou leuk zijn voor de statistieken maar het is niet wat je toekomt want de wedstrijd tegen Argentinie heeft Nederland verloren.

Je zou Argentinie dan wel moeten straffen voor hun omkoping maar je kunt Nederland niet kampioen maken want die hebben eerlijk verloren.

Dus eerlijk zou mi zijn: geen winnaar van 1978!!!

15 februari 2012 om 13:28

Naja, de paal zou niet gemanipuleerd zijn, maar het was wel zo dat het voor de gezondheid en levensduur van de Nederlandse spelers maar beter was dat ze niet wonnen.

15 februari 2012 om 13:29

Ik zie niet in waarom je daar niet trots op kan zijn. Als de anderen, Contador of in dit geval Argentinie, vals gespeeld hebben, ben jij de terechte winnaar. Dat de vreugde er minder om is en het niet als een echte titel aanvoelt, zal ongetwijfeld zo zijn, maar dan mag je er nog best trots op zijn.

15 februari 2012 om 16:14

Nou... Helemaal sportief ging dat ook niet, hoor.

Stukje van een website:
De Finale

Het stadion van Buenos Aires zit bomvol uitzinnige Argentijnen en duizenden snippers vliegen door de lucht als de twee elftallen voor de finale het veld betreden. De intimiderende sfeer neemt toe als het Argentijnse team voor de aftrap protesteert tegen de manchet (gips om pols) van Rene van den Kerhof. Oranje wil van het veld lopen waarna er een compromis wordt gemaakt. Twintig minuten later dan gepland volgt de aftrap. In een keiharde wedstrijd waarin de scheidsrechter zware Argentijnse overtredingen te mild bestraft, neemt Argentinië via Mario Kempes in de eerste helft de leiding. Tien minuten voor het einde knikt invaller Dick Nanninga een voorzet van Rene van den Kerkhof knap binnen (1-1). In de slotfase van de reguliere speeltijd komt Oranje zelfs bijna op voorsprong als Rob Rensenbrink uit een moeilijke hoek de bal op de paal schiet. Het zou een van de laatste wapenfeiten van Oranje zijn. In de verlenging scoren de Argentijnen twee keer. De wereldtitel is voor Argentinië.

Argentinië-nederland 3-1 nv (1-0 Kempes, 1-1 Nanninga, 2-1 Kempes, 3-1 Bertoni)

Waarom Oranje geen wereldkampioen werd.

Nooit was het Nederlands Elftal zo dicht bij de wereldtitel als in Argentinië 1978. In de laatste minuut van de finale stond alleen de paal in de weg. Argentinië had in 1978 zeker geen wonderteam. Vaak wordt de intimiderende sfeer in Buenos Aires als reden genoemd voor de verloren finale. De scheidsrechter zou daardoor te veel op de hand van de Argentijnen zijn geweest. In zijn boek Kapitein van Oranje schrijft bondscoach Zwartkruis: ‘toen ik weer terug was in Soesterberg, dankte ik God op mijn blote knieën. Ik besefte dat als we de finale hadden gewonnen, we ons leven niet zeker waren geweest. Want dan hadden ze ons moeten beschermen tegen hysterische Argentijnen die ons dan zeker hadden willen lynchen!’

Ik meen me te herinneren dat de wisselspelers in de kleedkamer door een piepklein hoog raampje de wedstrijd volgden, omdat ze op de bank gewoon niet veilig waren. Er werd met van alles op ze gegooid.
De oranjespelers zagen hun trainingsaccomodatie meer als gevangenis. Ze mochten niets. Er werd veel getrijterd door de Argentijnse instanties. En wie zat achter de mislukte kidnapping op de familie Cruyff?

Rondvaart door de grachten! Yes! Met z'n allen Nanninga en Neeskens en al die andere helden toejuichen! Heb er nu al zin in!

Feest !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! , zijn alle spelers van 1978 nog aanwezig?

Nou zo wil je ook geen titel winnen...

15 februari 2012 om 14:54

Wel door omkoping? De Argentijnen hebben er gewoon geen recht op als het waar is. En iemand moet die titel krijgen. Dan maar Nederland. Die gasten hebben er alles aan gedaan om Nederland te intimideren toen. Ik noem het gerechtigheid voor de spelers van toen, ook al zal ik er zelf niet heel warm van worden meer.

De finale is en blijft verloren. Hoewel het allemaal zeker niet zuiver is gegaan, heeft Argentinië bewezen beter te zijn dan Nederland. Het zal aanvoelen als een 'valse' wereldtitel, maakt niet uit wie hem toegewezen krijgt. Argentinië omdat ze aan omkoping hebben gedaan, Nederland omdat ze gewoonweg niet de beste waren.

15 februari 2012 om 13:10

Argentinië was indien zij omkoping nodig hadden om überhaupt de poule door te komen zeer zeker ook niet de beste. Of Nederland het beste van de eerlijke teams was is moeilijk te zeggen, omdat ze die nu niet tegen zijn gekomen in de finale.

Ik kan er niet echt om rouwen, alleen in en in triest hoe men deze prachtige sport verziekt. Toen dus al..

kunnen we de straten weer oranje kleuren

@stakkevdb

inderdaad, ze zouden moeten overwegen om de hele Fifa te schrappen,
is toch niks aan om zo'n titel na 30 jaar krijgen. Net of je de tour de france na 3 jaar alsnog wint door dopinggebruik van de vorige winnaar.

15 februari 2012 om 12:33

De overwinning van Oscar Perreiro Sió in de Tour heeft inderdaad ook nooit heel lekker gevoeld.

Lekker boeie heb je een titel zonder inhoud... Nederland heeft die finale eerlijk verloren dus denk niet dat ze erg trots zullen zijn op die titel (ook al had Argentinie er misschien niet horen staan).

15 februari 2012 om 12:38

Dat lijkt me niet, want als ze bereid waren dit te doen... hebben ze hoogst waarschijnlijk ook scheidsrechters omgekocht.
Je gaat niet een heel team(tot op nationaal niveau) omkopen met graan en dergelijke om het vervolgens...aan de voetbal kwaliteiten overtelaten.
Dat ga je dan ook regelen lijkt mij.

Ik ben niet zo'n moralist, zou het hartstikke leuk vinden als we deze titel zouden ontvangen. Voor mij telt toch alleen dat sterretje op het shirt, hoe mooi zou dat toch zijn! Laten we het maar hopen!

Doe maar niet, als het zo moet... Voelt niet echt lekker dan denk ik.

15 februari 2012 om 12:35

nee... dit zouden de Argentijnen moet zeggen en het zelf afgeven!

15 februari 2012 om 12:41

Nederland verdient het gewoon. Het zou erg zijn als Argentinia de beker zou houden terwijl ze het niet verdienen. Nederland moet het gewoon opeisen en dan lekker feest vieren.

Dat zou pas echt Mosterd na te maaltijd voor Nederland zijn.
Maar volgens mij zijn deze beschuldigingen niet nieuw..ook de nederlandse international van toen hadden vraagtekens gezet na de wedstrijd.
Het is leuk voor de statestieken, maar veel meer ook niet.

Nou doe dan ook meteen de finale van Juventus-ajax in '96, en zet de wedstrijd Ajax-real/lyon-zagreb recht, als we toch bezig zijn. Even serieus... als dit gaat gebeuren eet ik mijn schoen op.

15 februari 2012 om 12:39

Lyon-zagreb? Is daar dan ooit enig bewijs voor geleverd? Haal de complottheorie rond 9/11 er anders ook maar meteen bij.

15 februari 2012 om 13:59

Als we even naar de bewijsvoering van dit artikel kijken zie je dat dit inderdaad minstens even marginaal is als het bewijs van omkoping bij lyon-zagreb. Het slaat dan ook helemaal nergens op dat dit als nieuws wordt geplaatst, gewoon ongefundeerde stemmingmakerij. Dit is alleen goed voor het aantal pageviews van voetbalzone.nl zodat ze meer inkomsten kunnen trekken uit adverteren. Zo. Weer een complottheorietje er bij.

Was toch al lang bekend dat dit niet klopte?
De Argentijnen leverden ook plasjes in van zwangere vrouwen ipv hun eigen, nou zoiets doe je ook niet voor niets lijkt me zo...

Het wordt tijd dat ze eens zwaar gaan straffen bij omkoping of corruptie.
komt het uit dat je je als team hebt laten omkopen (of als speler), levenslang schorsen en nooit meer mee laten doen aan wat voor toernooi dan ook.

Lijkt mij de enige optie om dit echt tegen te gaan.

Dat is goed nieuws voor Nederland. Dan krijgt Nederland eindelijk hun eerste ster. Maar krijgen de spelers van '78 dan ook zo'n onthaal op de Museumplein als Nederland dan toch die beker krijgt?

Zijn we toch nog wereldkampioen. Dat is precies hetzelfde wat nu met Schleck en Contador aan de hand is. Zo is winnen helemaal niet leuk.

"beter laat dan nooit' gaat in dit geval niet op. Gewoon bij Argentinië weghalen en aan niemand geven. Dat lijkt mij het beste.

Deze verhalen zijn al langer bekend en Fifa ondernam niets en zal nu ook niets ondernemen. Ze stoppen liever alles in de doofpot dan om (officieel) voor een smet op de wk geschiedenis te zorgen. Want dat Argentinie dat wk 'gekocht' had, is overduidelijk.

Ik denk ook niet dat Nederland hierop zit te wachten, finale werd verloren en meeste mensen hebben zich in dat verlies berust. Een titel toegewezen krijgen zal nooit hetzelfde voelen, als hem daadwerkelijk op het moment supreme winnen.

Als dit daadwerkelijk gebeurd.
Maken we er toch gewoon een feestje van! Wat zou ons het schelen dat het verder geen waarde heeft? Is toch leuk, een feestje zonder reden!

Je hebt de wedstrijd verloren, dus wij, nederland, hebben ook het recht niet.
Het zou wel mooi zijn om "geluiden" naar buiten te brengen dat we blij en vereerd zouden zijn om hem dan, als het zover is, glashard af te wijzen....!!

Ofterwijl, wat een onzin allemaal!

Inderdaad een kwestie mosterd na de maaltijd waar we buiten een ster boven het logo niets aan hebben. Desalniettemin zijn we van de 0 af.

Dit gaat echt niet gebeuren aangezien de finale zelf er buiten staat. De Fifa heeft nog nooit serieuze stappen ondernomen.
Weet niet of het echt gebeurd is destijds, maar ben ervan overtuigd dat het nog steeds voorkomt. Vooral thuisspelende landen worden vaker voorgetrokken door scheidsrechters.
Wat ik me persoonlijk het beste kan herinneren is WK 2002 Zuid-korea tegen Italie. Byron Moreno de dienstdoende scheidsrechter heeft toen heel duidelijk ZK bevoordeeld en er is nooit wat aangedaan. Een aantal jaren terug heeft hij volgens mij een levenslange schorsing gekregen voor een ander incident, maar destijds wilde de Fifa er niks van weten en zo zal het nu ook weer gaan. Helaas voor Oranje want destijds waren ze echt de beste van de wereld en hadden de titel moeten pakken

Dan voel je je als Argentijns international van 1978 toch wel flink genaaid, heb je al 34 jaar die beker en word die afgenomen omdat men bij die bond destijds zo corrupt was als de tering. Ik gun het Nederland wel, maar aan de andere kant heeft Kempes ze destijds wel zoek gespeeld.

Leuk voor de statistieken en eindelijk ben je af van dat ''eeuwige nummer 2'' gedoe en kan je gwn zeggen dat je een wk hebt gewonnen, maar kan me niet voorstellen dat mensen hier intens blij van worden. Tuurlijk is het prachtig voor NL, maar er blijft een naar smaakje aan zitten. Je zal als spelersgroep en land op deze manier niet die intense blijdschap voelen die je hebt als je hem na een echte finale wint. Dat is wel echt jammer.

Edit: ik zie nu al aankomen dat er een paar oud-spelers zijn die het geen flikker boeit en die er helemaal niks meer mee te maken willen hebben. Het gevoel dat je een finale hebt verloren en uiteindelijk toch die beker krijgt zal ze niet zinnen.

15 februari 2012 om 16:08

Zou wel mooi zijn voor Nederland. Maar Brazilie is ook een slachtoffer??? want zij bereikten ook de finale..maar vanwege doelsaldo ging Argentinie door.. Dus dan had je een finale tussen Brazilie en Nederland.

Vind je niet?

15 februari 2012 om 16:13

Maar zo doen ze dat niet. Eigelijk zou het wel eerlijker zijn als ze op een of andere manier 100% konden berekenen wie die finale dan zou winnen (grote kans dat Brazilië zou winnen, want die waren blijkbaar nóg sterker dan Argentinië), maar in dit geval krijgt de nummer 2 altijd de beker.

15 februari 2012 om 16:17

Dat is wel mooi voor Nederland maar toch oneerlijk. Je kan dan echt niet zeggen dat je de beste was in 1978, want iedereen weet dat Brazilie de sterkste selectie had. Argentinie (wereld kampioen), kon niet tegen Brazilie.

Zou wel mooi en eerlijk zijn als je 2 winnaars van '78 kan aanwijzen.

slaat werkelijk waar nergens op dit waarmee de fifa nu bezig is..
beter richten ze zich op andere dingen in de voetbalwereld van nu.. -.-

Dit zou juist mooi zijn man! Dan wordt Nederland voortaan bij een nieuw wk genoemd als wk winnaar! Dat doet toch wel veel met nieuwe generaties die de geschiedenis van deze toekenning niet kennen of willen weten.

Wat mij helemaal ludiek zou lijken is een massaal feest in Amsterdam! Ik denk dat Nederlanders daar gek genoeg voor zijn. Die hilariteit zou de hele wereld over gaan!

15 februari 2012 om 12:45

Haha, als het feest is in Amsterdam, ben ik er zeker bij. Dat is toch de meest mooie actie ooit haha

Kampiooneh kampiooneh olee olee oleeee

Zou toch wat zijn hoor, al hoop ik liever op EK 2012 winst, dan op die verloren titel...

Dit hoeft van mij niet. Als ze Argentinië al de titel afnemen, dan moet het WK van 1978 maar geen winnaar hebben. Wij hebben die finale met 3-1 verloren, dus het zal nooit als een echte winst voelen. Dan pak ik liever die in 2014

Ik zie dit niet snel gebeuren, tenzij keiharde bezijzen op tafel komen. Ik denk niet dat de Fifa zin heeft in deze commotie. Ze zeggen uiteraard alles te zullen bekijken, maar iets anders kunnen ze ook niet zeggen. En van mij hoeft er ook niets te gebeuren, want Nederland heeft in de finale verloren.

Daar moet op gedronken worden hi ha ho hahaha! Kan je toch aan de latere generaties vertellen dat we een keer wereldkampioen zijn geweest, moet je er alleen niet bij vertellen hoe haha

Dan moeten het Brazilie en Nederland van toen de eigenlijke finale gaan spelen...

Als Nederland recht heeft op de titel dan moeten ze die gewoon krijgen. Of bter gezegd als de winnaar geen recht heeft op de titel dan moeten ze die titel afnemen. In de Toer de Frans gebeurd dit ook regelmatig.

Kampioen ! Een ster !!

Nee voor mij hoeft het zo ook niet, dat is net als dat in de tour de france, de nummer 1 zijn titel moet inleveren die dan naar nummer 2 gaat, dat voelt ook niet echt als een overwinning als het achteraf komt. Laat het maar lekker zijn zoals het was.

Als nog was Nederland te zwak om Argentinie te verslaan. Dus ze hadden het sowieso niet verdient. Het gaat hier over omkoping en niet het gebruik va prestatieverbeterende middelen. Als Nederland Wereldkampioen hoorde te zijn dan hadden ze wel gewonnen van Argentinie.

15 februari 2012 om 13:00

Het gaat ook niet om Nederland, het gaat om Argentinie. Nederland heeft de wedstrijd verloren en had daarom geen recht op de titel. Argentinie daarentegen had blijkbaar uberhaupt niet in de finale mógen staan. Dus als iemand de titel níet verdient zijn zij het. Wie hem dan wel krijgt is logischerwijs de nummer 2, hoewel het een eerloze Wk-titel zal zijn.

15 februari 2012 om 13:12

Daar heb je helemaal gelijk in, ik bedoel ook dat Nederland dan helemaal niet trots hoeft te zijn omdat ze die finale wel op eerlijke wijze hebben verloren, dat Argentinie daar niet hoorde te staan oke, daarom wordt misschien hun prijs ook afgepakt.

Als Argentinie in de finale doping heeft gebruikt, dan mag je wel stellen dat Nederland de terechte kampioen is vind ik.

15 februari 2012 om 14:14

De finale is ook alles behalve eerlijk verlopen. De Argentijnen en organisatie hebben alles gebruikt om de Nederlanders van te voren ontregelen. Met als toppunt dat de speler van Oranje waarschijnlijk gelyncht zouden worden wanneer ze de titel hadden gepakt.

Wat zeurt iedereen hier, lekker boeiend hoe we die titel krijgen. Ik heb wel zin in een voetbalfeestje. Boek maar alvast een rondvaartbootje!!! Kampioeneee oleee oleeee

Alsof we op deze manier Wereldkampioen willen worden, laten we het maar gewoon in 2014 doen.

@totti_nr10 Tour de Frans??, heeft Frans een eigen tour dan? zal wel geen klassieker zijn....
On topic, leuk voor de statistieken maar het mooiste is toch op het moment dat je echt kampioen wordt zoals in 88..... dat was pas feest.....

ik weet nog als jong ventje dat er direct twijfels waren over deze wedstrijd. Ook dat de wedstrijd opeens later dan Brazilie-polen werd gespeeld ipv tegelijk. Het verhaal is bekend: Argentinie moest die titel pakken in het thuisland, zeker ook vanwege de militaire junta die er toen met dood en verderf regeerde.

Als er nu echte bewijzen zijn dan is het duidelijk. Afpakken van titel, Argentinie eventueel schorsen (hoe zit het met verjaring?). Dat zijn de regels. En dan is Nederland kampioen.

Nou een rondvaart langs de grachten met alle oud voetballers die mee hadden gedaan aan dat WK van 1978 zou geen verkeerd idee zijn. En zoals dit nu naar boven komt, zul je zien dat de wedstrijd van Lyon in de Champions League tegen Zagreb ook zo naar boven gaat komen over 40 jaar. Omkoping is nu éénmaal iets wat altijd zal blijven voorkomen.

haha prachtig toch, laten we hopen dat ze niet zo flauw zijn om te zeggen; Zo hoeven we heb niet..
Want anders krijgen we er toch nooit 1

Als ze dit doen, kunnen ze net zo goed de vorige wk ook eens goed gaan bekijken, goal van spanje is onterecht goedgekeurd. De wk van '78 hebben we niks meer aan

15 februari 2012 om 13:38

daar zat niks onterechts bij hoor, mischien de corner die 3 minuten ervoor had moeten worden gegeven, maarja nederland kwam daarna ook gewoon nog in balbezit dus dat is een onlogische reden.
Van de vaart werkte gewoon slecht weg

Tuurlijk moet de titel dan naar Nederland gaan. Zo gaat het in alle sporten, ook bij Olympische Spelen (dat is groter dan het WK Voetbal - niet voor ons natuurlijk haha). Maar echt trots kan je er natuurlijk niet op zijn, ook al was die generatie ook toendertijd het beste van de wereld, dus ik denk ook niet dat een ander land het Nederland niet zou gunnen. Maar je moet juist zo min mogelijk aandacht daarna aan geven. Accepteren en dan doorgaan met voorbereiding voor het EK 2012.

Altijd al geweten dat we wel wereldkampioen waren!
dit verklaart ook waarom we 2010 verloren hebben van Spanje.. Wij gulle Nederlanders gunnen die beker gewoon aan een land die hem nog nooit gewonnen had.

JC denkt er misschien anders over, maar mij kan een dergelijke titel totaal geen euforisch gevoel meer geven. Gaan we van beste land dat nooit de wereldtitel wist te winnen, naar het land dat op de meest schlemiele wijze van die naam afkwam. Zonder emoties van 'geluk', is er niks aan.

Het zou me verbazen als de Fifa dit serieus grondig gaat onderzoeken. Maar ik verwacht het niet de Fifa is zelf 1 corrupt zooitje bij elkaar en daarom zie ik ze het ook niet doen.

Man wat onzin. Dat de wielrenbobo's vast van plan zijn hun sport om zeep te helpen door jaren later nog 'es wat in uitslagen te gaan strepen wil toch niet zeggen dat iedereen dat maar moet gaan doen...
Heb overigens altijd wel gedacht dat 'we' er in 78 het dichtst bij waren - in 74 was Duitsland in de finale beter (en dat was ook echt een goed team - Beckenbauer, Müller, Vogts, Breitner, Maier), en in 2010 was Spanje toch uiteindelijk een beter team. En hoewel het Argentinië van 78 geen slecht team was, denk ik toch dat we ze hadden moeten kunnen hebben. Met Rensenbrink had ik de titel graag gehad, op deze manier hoeft voor mij niet.

En terecht. Alle verhalen rond deze finale wezen er al op dat er iets niet in de haak was. Zo hadden we bijvoorbeeld nog een uur door kunnen spelen als het gelijk was gebleven. Argentinie moest en zou wereldkampioen worden, zo simpel was het. Deze titel zou niet meer dan terecht zijn.

Als Rensenbrink gewoon die bal erin hd geschopt waren we ook wereldkampioen geweest. Beter 3 finales gewoon verliezen dan 1 op een oneerlijke manier winnen. Trouwens, wie zegt dat Spanje en Duitsland hun titel eerlijk hebben gewonnen? Laat ht rusten. Het is gebeurd en niemand kan er nog iets aan veranderen.

Zou het juist raar vinden als ze er nu nog wat aan zouden doen. Het zou niet veel mensen echt raken, van woo, we zijn toch wereldkampioen, laten we daarvoor maar een feestje vieren. Het zou het beste van de Fifa zijn om dit juist in de doofpot te stoppen en in deze tijden erop te letten dat het nergens en nooit meer gebeurt. Want volgens mij gebeurt het in de competities wat buiten Europa ligt, nog vaak gebeurd.

Daarnaast, hoezo moet je hem aan Nederland geven, als Brazilië dan tegenover Nederland had gestaan? Je kan de wedstrijd immer ook niet overspelen na 34 jaar. Dus aangezien dat veel mensen in Nederland zelf ook zoiets hebben, op zo een manier hoef ik hem niet en het doet ons niet echt wat, hoezo zou je hem van Argentinië afpakken, waarvan heel veel mensen misschien nog wel trots zijn dat ze kampioen zijn geworden.

Joh wat een onzin dat wij die titel dan zouden krijgen, alsof je er nu nog wat aan hebt. Neem em af bij Argentinië als dat allemaal zo blijkt, prima, laat ze die beker desnoods houden maar echt, hier zit totaal geen eer in.

Gewoon uitreiken aan de toenmalige selectie. Die verdienen de erkenning!

Dan kan de Knvb nieuwe shirtjes met een ster gaan drukken. Goed voor de verkoop van het nieuwe shirt.

Hier geloof ik dus helemaal niets van. Geruchten!

Altijd met dit soort verhalen blijkt later dat het toch niet gebeurt. Dus we hoeven ons er niet druk over te maken, alles blijft zoals het was.

Krijgen we dan alsnog een huldiging op de grachten? Een mooi feestje hebben we toch wel verdiend dan.

en de complottheorie omtrent de wk finale van 2010 dan?

Fifa is corrupter dan de Mafia waarschijnlijk weten ze er allang van maar doen ze er toch niks aan..

Dit soort verhalen hoor je wel vaker. Een paar jaar geleden zou Nederland zogenaamd de titel van 1974 krijgen, omdat Duitsland een niet speelgerechtigde speler heeft opgesteld. Daar hebben ze ook niks meegedaan. Ajax zou de CL van 1996 krijgen omdat de tegenstander in de finale stijf stond van de doping. Ook daar is niks mee gebeurd uiteindelijk. Waarom zou er nu wel iets gebeuren?

Als ze toch iets willen doen, dan moeten ze Messi zijn titel wereldvoetballer van het jaar 2010 afpakken. Dat is de meest onterechte prijs die hij ooit heeft gewonnen. Daar had natuurlijk een Xavi, Iniesta of Sneijder moeten staan.

Leuk voor de statistieken, maar of je er blij mee moet zijn dat Nederland nu nog wereldkampioen wordt voor iets dat ruim 30 jaar geleden is gebeurd. Gebeurd is gebeurd, het zei zo laat Argentinië maar die wereldtitel behouden.

edit: typfoutje

Hoe triest om zo wereldkampioen te worden, het is niet eens NL dat in de finale werd omgekocht, de Fifa mag hem geven, maar niemand zal die titel erkennen!

Waarom zou NL de titel moeten krijgen dan ? marseille is ook geschrapt als winnaar van de CL in 1993. Milan verloor de finale maar heeft die titel niet gekregen, er was gewoon geen winnaar dat jaar. Als ze het schrappen dan zo want wie zegt dat Nederland de finale eventueel gewonnen had.

15 februari 2012 om 16:12

Dat is niet helemaal waar, bij mijn weten staat die titel nog steeds op de naam van Marseille. Het bleek dat Marseille de boel in Franse competitie belazerd had, niet in Champions League, dus daarom behielden zij die Cl-titel.

15 februari 2012 om 16:35

echt? ik zou me kunnen vergissen hoor. Maar had gelezen dat milan een paar jaar geleden had geprobeerd om alsnog recht te krijgen op de CL titel van 1993. Daarom nam ik aan dat ze marseille hadden geschrapt.

de brazilianen zijn benadeeld
niet de nederlanders hoe willen jullie de titel krijgen???
dan zoiu brazilie de finale hebben gespeeld.
in de finale is niks raars gebeurt.
nederland verlist altijd finale toch.
maar jullie mogen wel beetje dromen.

15 februari 2012 om 16:14

Hey, ik heb precies het zelfde gezegd zo net aan ieman hierboven.
Ik ben met je eeens! Argentinie ging door vanwege zijn betere doelsaldo.vanwege die ''corrupte'' 6-0 dus. Anders was Brazilie de finalist geweest.
Het is mooi voor Nederland, maar niet eerlijk voor Brazilie,
want Brazilie verdiende ook een plek in de finale.

Veel te laat komt zoiets echt aan het licht en het is nog niet eens bewezen met keiharde feiten. Ik ben bang dat er toch heel wat wedstrijden en toernooien (wk 1990,1998,2002) op 1 of andere manier zijn omgekocht. Meestal is het dan al verjaard en niet meer te herstellen. Als je zo een titel moet krijgen dan is dat ook heel zuur voor de toen verliezend finalisten van oranje. Ze hadden liever die wedstrijd toen gewonnen!

Tjah, voor mij word het niet echt anders, ik blijf dan nog steeds het gevoel te hebben dat Nederland nog nooit de WK heeft gewonnen.

De Argentijnen mogen wat mij betreft de titel houden ze hebben de finale gewonnen en hun hele toernooi was indrukwekkender dan die van Oranje. De Brazilianen hebben meer recht tot klagen, zij zijn genaaid. De les moet zijn dat dit soort toernooien in democratische landen moeten worden gehouden en niet in bananerepublieken (zoals Argentinië toen was). Alleen op die manier is de kans veel groter dat in ieder het organiserende land zich niet met dit soort praktijken inlaat.
Als de Fifa toch bezig is onderzoek die 12-1 van Spanje tegen Cyprus (of was het Malta ?) ook even.
Om te gaan koketteren met een titel die je niet.zelf hebt gehaald is natuurlijk belachelijk .

Ach ja het wk van 78 raak je nooit over uitgepraat
Zou leuk zijn dat NL alsnog als winnar werd uitgeroepen maar nu hoeft het niet meer
Hadden ze beter meteen kunnen doen
Geloof mij maar , de hele wereld wist dat het een groot complot was

Argentine zou kampioen worden , daar werd alles aan gedaan ...peru kreeg graan en financiele kredieten
Meerdere spelers van Peru hebben het allang toegegeven

de finale was de hardste wedstrijd ooit op een wk .. en bijna alles werd in het voordeel van Argentinie gegeven
Argentijnse spelers kregen doping toegediend , zelfs bij de dopingcontrole bleek dat één van de monsters vrouwelijke hormonen bevatte
Dit bedenk ik niet , staat allemaal in het boek : fifa, How They Stole The Game van David Yallop

De wedstrijd Argentinie -peru werd zelfs verplaatst naar de avond zodat het resultaat van Brazilie bekend zou zijn ...was totaal tegen de regels
De 4e goal van Arg. was buitenspel maar grensrechter Gonella vlagde niet ..dezelfde man floot later de finale ..geruchten zat dat deze man ook omgekocht was
Zo zijn er nog tal van dingen te noemen
De fifa had Argentinie gelijk de titel moeten afnemen maar helaas

Ik weet dat veel mensen de complottheorie niet geloven ..of het nooit gezien hebben omdat ze te jong zijn ...daarvoor een filmpje die duidelijk maakt hoe het er aan toe ging
Brazilie-zweden ..zico scoort de winnende maar in plaats daarvan fluit de corrupte scheids gewoon einde wedstrijd , onvoorstelbaar

Kijk maar youtube , naam filmpje = World Cup Finals memorial moments _ Zico 1978

15 februari 2012 om 23:19

Leuke voorbeelden. Ik herinner me de wedstrijd Arg-pol nog waarbij Kempes een geweldige redding op de doellijn maakte met de rechterhand op een manier waar Jan van Beveren jaloers op zou worden. Nog geen gele kaart kreeg hij, laat staan rood. Om vervolgens na rust doodleuk de 2-0 te scoren.

Wat destijds wel vreemd was is dat Joao Havelange (voorzitter Fifa en toch ook Braziliaan) er geen stokje voor stak dat de bewuste twee wedstrijden niet tegelijk werden gespeeld.

15 februari 2012 om 23:40

Tja die havelange was ook zo corrupt als de pest
Zeker in die jaren werden er miljoenen verdiend door die gasten ..die interesserde het niet wie won
Nog vroeger waren er zelfs spelers die voor 2 of zelfs 3 verschillende landen uitkwamen (Di Stefano) maakte allemaal niks uit

Eigenlijk is er nooit wat veranderd
zou me niks verbazen als Spanje over 25 jaar de wereldtitel kwijtraakt ...dan komen de bewijzen van dopingdokter Fuentes ineens boven tafel

Nog zo n voorbeeld reactie 142 over Spanje - Malta die 12-1
Jaren later gaf Zubizarreta toe aan Ronald Koeman dat ze betaald hadden toen ze samen bij Barca speelden
Maar helaas was al veel te laat en niet meer terug te draaien ... uefa deed er ook nooit niks aan

Zou wel leuk zijn om toch nog een titel op zak te hebben. Wij zijn ook de enige top land met geen wereldtitel. Dit is wel beetje laat maar zal altijd nog leuk zijn.

nou who cares hoe je de wereldtitel wint? staat toch mooi zon ster op je shirt niet? en daarbij is het toch gewoon mooi? want we hebben sws een van de beste generaties van de wereld gehad qua spelers , dus is het logisch dat we daar ook een keer voor gewardeerd worden

Leuk voor de geschiedenisboeken, maar toch vind ik het niet terecht, we hebben destijds eerlijk verloren van Argentinië, en of we van Brazilië zouden winnen is ook maar net de vraag.
Daarnaast voelt het zeker niet als een echt kampioenschap, te lang geleden en niet op de mooie manier.

16 februari 2012 om 10:16

Gast, je bent negentien jaar oud. Wat weet jij nou van de finale van 1978? Eerlijk verloren? Heb je het boek gelezen 'voetbal in een vuile oorlog'? Argentinie was op dat moment ongeveer net zo veilig als Afghanistan nu. Dus zo fijn spelen was het daar niet.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren