Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

'We willen met Ajax weer structureel bij de laatste acht in de CL komen'

Laatste update:

Ajax doet dit jaar opnieuw mee in de Champions League, maar speelt in het kampioenrol een bescheiden rol. De Amsterdammers zijn simpelweg niet opgewassen tegen een ploeg als Real Madrid en het wordt dan ook een hele opgave om de groepsfase van de Champions League te overleven. Het doel van Johan Cruijff is echter om Ajax te laten terugkeren bij de Europese top.

/

Wim Jonk en consorten zijn daarom hard aan de slag gegaan: “Op dit moment spelen we bij de top, Champions League. Maar we willen weer structureel bij de laatste acht komen. Daarvoor zul je alles moeten perfectioneren en creatief moeten zijn”, zegt de Volendammer in NUsport.

Jonk weet echter dat dit een zeer zware missie zal gaan worden. “Wij weten ook dat we niet op kunnen tegen het hele grote geld, maar we leggen de lat hoog en gaan terug naar het gedachtegoed waarmee Ajax altijd zijn successen heeft behaald. Techniek en positiespel”, aldus de hoofd opleidingen, die betreurt dat Cruijffs fluwelen revolutie al snel besmeurd raakte met bloed: “Maar goed, Ajax is nu eenmaal een club waar veel geluld wordt.”

Ajax zal niet meer bij de Europese top aansluiten

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ik heb echt het gevoel dat al die goede oud-voetballers de lat veel te hoog leggen voor Ajax.
Ze denken nog dat Ajax de spelers hebben die ze zelf waren in de gouden jaren. Maar als Ajax goede talenten heeft zullen die snel genoeg worden weggehaald door de echte top zodat Ajax nooit een stabiel team kan krijgen.

28 oktober 2011 om 12:52

Ligt eraan als je die spelers wat te bieden hebt en hoe hoog het niveau van je opleiding ligt. Het niveau van de Ajax-opleiding ligt lang niet zo hoog meer als vorige eeuw. Als er toen een basisspeler vertrok stond er een jongetje uit de A1 in het veld die minstens zo goed was. Als Vertonghen nu wegvalt kan je er geen A1 speler neerzetten omdat die de kwaliteiten mist. Als je de opleiding terug kan brengen op het niveau van de vorige eeuw is er al veel meer mogelijk dan nu. Daarbij moet je niet vergeten dat als Ajax nationaal gaat heersen of in elk geval structureel in de CL speelt de spelers misschien ook wel een jaar langer blijven. Kortom als Ajax spelers 2 jaar langer kan behouden dan nu het geval is, dan is er veel mogelijk.

Persoonlijk heb ik er een hard hoofd in, maar er zijn wel degelijk mogelijkheden tot succes.

28 oktober 2011 om 13:53

@afca_recordkampioen
Voor het gemak vergeet je dat het hedendaagse voetbal veel sneller is geworden en het niveauverschil tussen de jeugd en het eerste elftal gigantisch is. Dit is bij elke club zo, dus niet alleen bij Ajax, dit geld ook voor Manchester United, Barcelona etc. Een goede jeugdopleiding heeft Ajax nog steeds en tegenwoordig werkt zo''n j eugdopleiding nog meer dan voorheen op de lange termijn omdat spelers moeten wennen aan dat niveauverschil. Zoals het vroeger ging dat kan tegenwoordig niet meer.

Van mij mogen Jonk en consorten wel in die nostalgie blijven hangen en ik gun ze het beste, maar ik zie het niet gebeuren.

28 oktober 2011 om 16:58

Laten we in ieder geval hopen dat de tijd zal laten blijken dat de veranderingen in de manier van ontwikkelen van jeugdspelers weer vruchten gaat afwerpen zoals voorheen. Ook goed voor Oranje. Veel jeugdspelertjes zullen gewoon hollandse jochies zijn die dan hopelijk doorstromen naar het grote Ajax en dat we daardoor minder vaak spelers moeten kopen. Dat is waar Ajax groot door is geworden. Dit is waarom Ajax jaren hofleverancier voor spelers van Oranje is geweest. Als straks de lichting van de Sneijder en Vdvaart de schoenen op heeft gehangen, schaam ik me een beetje hoeveel representatie Ajax in Oranje zal hebben. Vroeger was Oranje Ajax met wat aanvullingen. Natuurlijk zal het wat moeilijker zijn in deze tijd omdat goede jonge spelers vroeger weggekocht worden vanwege het grote geld en makelaars, maar als het op Oranje aankwam, zag je er toch altijd een sterke Ajax draad doorheenlopen.

28 oktober 2011 om 12:54

Inderdaad. Men blaast veel te hoog van de toren door dit te zeggen, wat overkomt als hoogmoedswaanzin. Structureel bij de laatste 8 in CL eindigen kan wel een einddoel zijn. Maar om hiervoor in aanmerking te komen dient men eerst structureel bij de eerste 2 (liefst kampioen ivm voorronden) in de competitie te eindigen. Voorlopig staan ze nog op de 6e plek, en voorgaande jaren is dit ook niet echt gelukt... Dus laat ze eerst eens hieraan werken, voordat we weer met de CL bezig zijn. Ze moeten stapjes maken, en niet gelijk groot gaan denken.

28 oktober 2011 om 13:02

Hoge doelen nastreven is geen hoogmoedswaanzin. Dit is pure ambitie. Ajax legt zich niet op voorhand neer bij een reserverol. Zolang ze dit willen bereiken met goed beleid, een top jeugdopleiding en een duidelijke visie is dit alleen maar toe te juichen. Indien het gepaard zou gaan met te hoge begrotingen, salarissen en transfers is het gedoemd om te mislukken en richt Ajax zichzelf ten gronde. De manier waarop ze het nu willen bereiken kan alleen meer tot positieve dingen leiden.

28 oktober 2011 om 13:07

Ik denk dat jij niet snapt waar het allemaal om draait. Altijd makkelijk om met anderen mee te lullen en te zeggen : Ja men blaast veel te hoog van de toren etc. Heb je het besef wel dat dit een jarenlange project is en dat het voorlopig niet klaar is? Wat opleidingen betreft moet alles verandert worden zoals Cruijff het voor ogen heeft. Ajax kan aan Fc Porto een goed voorbeeld nemen wat beleid betreft. Natuurlijk zal alles gepaard gaan met kleine stapjes maar elke stapje voorwaarts is er weer 1.

28 oktober 2011 om 13:11

@ Steccy

Ajax staat structureel in de top 2 van Nederland. Ajax wordt vrijwel elk jaar kampioen of eindigt als 2e. Slechts bij uitzondering valt Ajax buiten de top 2.

28 oktober 2011 om 13:14

Mee eens. Dit is natuurlijk ook de ambitie! En die hoort men ook na te streven! Maar het is misschien wat voorbarig om daar nu al zo over te praten, als op lager niveau de zaakjes (nog) niet helemaal op orde zijn. Waardoor het voor de buitenwacht misschien wat raar overkomt. Dat is wat ik bedoelde te zeggen.

28 oktober 2011 om 13:18

@polop

Maar we weten allemaal uit eerdere ervaringen dat een 2e plek nog geen plaats in de CL garandeert.

28 oktober 2011 om 13:20

Steccy heeft wel deels gelijk. Maar Ajax is de laatste jaren natuurlijk 2 x uitgeschakeld in de vCL en 1x 3e geworden geloof ik in de competitie. Dus structureel horen ze wel op ple 1-2 van de Eredivisie.

Het komt inderdaad op momenten zoals nu waar het sportief gezien niet goed gaat een beetje gek over, maar je moet dit bericht ook in de context kunnen plaatsen. Dit bericht is natuurlijk omdat Cruijff en Ajax momenteel weer een hot item is.

28 oktober 2011 om 13:46

Nee hoor, je moet niet alleen zorgen voor top talenten, je moet ook zorgen dat het financieel stabiel wordt, zodat je niet verplicht hoeft te verkopen, combineer dat met contractverlengingen en salarisstijgingen en je kunt of heel veel krijgen voor je spelers en ze daarnaast langer behouden.

28 oktober 2011 om 17:06

Dat zou een droomscenario zijn Stanafca.
De werkelijkheid ligt jammergenoeg ver hiervandaan.
Zolang in NL niet het geld wordt verdient wat clubs in andere topvoetballanden ontvangen, zullen wij altijd aan het kortste eind trekken wat dat betreft. Ajax Moet juist door blijven gaan met toptalenten ontwikkelen, daar grote spelers van te maken en dan voor top Euros te verkopen. Dat is Ajax' manier om financieel stabiel te worden/blijven.
Het zou natuurlijk wel mooi zijn als wij inderdaad de spelers gemiddeld 2 jaar langer kunnen vasthouden en dat zou geloof ik inderdaad een doelstelling kunnen zijn die wat realistischer is.

28 oktober 2011 om 20:20

De lat kan nooit te hoog liggen. Je kan alleen twisten over de lengte van de aanloop en of die te kort is ;

Dat gebeurd denk ik alleen als de buitenlandse clubs niet miljoenen in de schuld mogen staan

28 oktober 2011 om 17:07

en NL teams ook tientallen miljoenen Euros aan TV inkomsten kunnen ontvangen.

Tsja... een doel is altijd goed. Hopelijk komt het er ooit nog eens van....

Ik moet wel zeggen dat een uitschieter van een Nederlandse echt wel tot de mogelijkheden behoort. Als ik kijk naar Ajax dat die in de 2003 in de laatste minuut in de kwartfinale werden uitgeschakeld, dat jaar hadden ze de CL kunnen winnen. Zelfde geldt voor PSV een jaar later tegen dat zelfde Milan, met die kopbal van ik meen Ambrosini....

Doelen stellen zijn goed net als dat Wijnaldum zegt. We moeten voor de beker gaan in de Europa League. En waarom zal Ajax dat niet kunnen. Over een tijdje komt die geld fairplay er aan. En dan wil ik het nog wel eens zien. Ook andere suptop ploegen lijden onder geld.

28 oktober 2011 om 13:26

Inderdaad. Zonder doelen te stellen zul je ook nergens komen. Ajax moet vooruit kijken en daar is het hard mee bezig. Met het oog op het Financial Fairplay klassement zal er een hoop veranderen. Cruijff weet als geen ander hoe alles aangepakt moet worden en ik heb het volste vertrouwen erin dat het allemaal goed gaat komen al heeft het wel tijd nodig.

Zou wel heel mooi zijn als Ajax weer structureel bij de top 8 zou komen. Maar zoals Jonk al zegt kan Ajax gewoon niet op tegen de clubs met geld. Tegenwoordig speelt geld een veel te grote rol in het voetbal.

Hoe was dat in In dat beleidsplan van een paar seizoenen geleden?!

Één keer in de twee jaar kampioen en uiteindelijk structureel in de halve finale van de CL komen... Daarna werden ze jaren geen kampioen meer.. Zoiets volgens mij, corrigieer me als het anders is.

Mooie teksten, maar ik moet het maar nog zien gebeuren..

28 oktober 2011 om 13:31

Dat beleidsplan van een paar seizoenen terug is allang naar de prullenbak verwezen. Één keer in de twee jaar kampioen worden klopt nog wel en wat de Champions League betreft moet Ajax daar 3 keer in 5 jaar tijd aan deelnemen. Structureel in de halve finales komen lijkt me nog een stap te hoog en ik dacht eerder aan de kwartfinale, dat is structureel bij de laatste acht.
Laten we niet vergeten dat het een langdurig project is. Je zult binnen 1 of 2 jaar nog geen vette resultaten zien.

Dit is natuurlijk vrij logisch, een club als Ajax hoort structureel bij de laatste acht in de Champions League te komen. Dit jaar zit het er zeker in om bij de laatste zestien te komen. Van Zagreb zal gewonnen worden. Maar tegen Lyon zal het een soort finale worden. Win je daar ben je door, echter zou ook nog met een gelijkspel verder kunnen komen.
Jonk heet ook gelijk dat je tegen het grote geld uit Eng, Spa of Ita niet opgewassen bent. Dan moet je jeugdopleiding geperfectioneerd worden. Wat betekent dat spelertjes uit de jeugd direct mee kunnen op het hoogste niveau. Daar is techniek maar ook een goed uitgevoerd positiespel voor vereist. Dit was ook zo toen Cruijff in de jaren 80 de baas was over de jeugdopleiding, uiteindelijk zijn daar ook de successen aan te danken.

28 oktober 2011 om 13:00

Waarop baseer je dat een club als Ajax bij de laatste 8 hoort. wat hebben ze de afgelopen 15 jaar gepresteerd op Europees niveau dat ze daar horen??

28 oktober 2011 om 13:08

Mah, ik wil wel een opsomming maken hoor over de afgelopen 15 jaar. Maar je moet het vanuit een ander perspectief bekijken. Dan denk ik pak de succesen erbij, of de wereldspelers die in het verleden opgeleid zijn door Ajax. Dat zijn allemaal bewijzen dat het makkelijk mogelijk is. Ook kan je in mijn stukje terug zien dat Cruijff al eens een succesvolle jeugdopleiding heeft neergezet. Daar zijn uiteindelijk veel grote spelers uitvoort gekomen.
Ook heeft Ajax wereldfaam, overal ter wereld kennen ze die club. Het is zeg maar de club van Nederland, de rest is bijzaak. Want zeg nou zelf, als clubs als Schalke of Psv de halve finale konden bereiken met een redelijk modaal elftal, dan kan Ajax dat in de toekomst zeker evenaren en wellicht die cup mee naar A'dam nemen!

28 oktober 2011 om 13:30

Barcelona, Real Madrid, Bayern Munchen, Manchester United, AC Milan, Inter, Juventus, Valencia, Arsenal, Chelsea.. zie Ajax ook over de laatste 15 jaar toch niet snel in dit rijtje

28 oktober 2011 om 13:32

Structureel bij de laatste 8 van CL. Betekent dus jaar, jaar uit bij de laatste 8 in de CL. Dit is je reinste luchtfietserij. De grootste mop van dit jaar.

Ben in ieder geval blij om te horen dat het nieuwe technische hart sterk de nadruk gaat leggen op techniek en positiespel. Dat zijn toch dé 2 aspecten die een team zeer dynamisch maken en indien goed uitgevoerd zeer moeilijk te verslaan. Ik ben benieuwd waar Ajax over 10 jaar staat. Of deze revolutie echt tastbare voordelen oplevert (betere jeugdspelers dus) of dat het misschien toch veel gebakken lucht is.

28 oktober 2011 om 12:59

Tristanajax, jij als Ajacied moet weten dat het altijd moeilijk blijft. Uit eindelijk zal het geld de doorslaggevende rol zijn in het voetbal. Ajax zal eigenlijk een investeerder moeten hebben. Of een sponsor die veel geld in Ajax pompt. Maar de sponsors gaan dat niet doen omdat ze weten. Dat Ajax ook mee stemt met een klein bedrag. Je hebt tegen zoveel factoren op, televisie gelden en andere dergelijke dingen. Dat is wel iets waar je als Ajax niet tegen opgewassen kan blijven.

Zelfs de Europa League winnen is voor Ajax moeilijk. Ik zal als Ajax eerst is heel snel de simpele wedstrijden winnen. En laat zien dat je ook is een keer fluitend kampioen kan worden. Hoe het er nu voorstaat wordt het weer wachten op de tegenpartij.

28 oktober 2011 om 13:09

Ik zeg ook nergens dat ik erin geloof dat Ajax structureel bij de beste 8 van Europa gaat horen. In tegendeel, het lijkt me volkomen onmogelijk. De beste 16 lijkt me het hoogst haalbare, daarboven wordt veel teveel geregeerd door het grote geld wat Ajax niet heeft en ook niet zal hebben (of het moet door een miljardair worden opgekocht).

28 oktober 2011 om 13:15

@tristanajax

De echte unieke top is moeilijk om te concurreren. Maar de jeugd van Ajax wint wel diverse top toernooien. Dan spelen ze ook tegen Barcelona of Manchester United. En winnen ze ook die wedstrijden vrij wel gemakkelijk.

Als jij een team kan vormen door een goede jeugdopleidingen. Vol met talenten en spelers die het kunnen maken. Dan zie ik ze misschien nog wel eens ver komen. Maar dat betekent dat Ajax vanuit hun bekende kracht moet halen.

Ajax heeft in 95 toch ook de Champions League gewonnen. Toen speelde ze ook tegen ploegen als Real. Die kochten ook half Europa leeg en de beste spelers. Maar Ajax had een top jeugd en allemaal stuk voor stuk toppers.

Als je zoiets weer kan realiseren met top spelers. Als jij types als Eriksen kan opleiden. Of spelers met een goed gevoel voor talent in de voeten. Zie ik het wel goed komen, maar het zal altijd moeilijk blijven.

28 oktober 2011 om 13:53

Vind het toch apart dat zovelen nog niet van de Finaciel Fair Play regels hebben gehoord. Dankzij deze regels zal de scheefgroei van de laatste 10 jaar weer voor een groot gedeelte rechtgetrokken worden

- Sluitende begrotingen
- Geen schulden
- Eigen jeugd contract bij opgeleide club
- Eigenaars/investeerders mogen niet meer dan 30% van begroting investeren in de club (en nee dus ook niet via zogenaamde sponsorcontracten).
- Maximale selecties (als een club nog maar 25 contractspelers mag hebben dan betekend het dat die overige 10 goede spelers bij Real op de tribune zullen gaan spelen bij de subtop in Europa wat de breedte van het voetbal ten goede komt).

28 oktober 2011 om 15:37

@ajacied777

Ik vind het juist apart dat jij gelooft dat deze regel zoveel invloed zal hebben. Allereerst zijn er al hartstikke veel topclubs met een sluitende begroting (man Utd, Arsenal, Bayern, Real Madrid, Barcelona straks ook). Ten tweede klopt dat punt van die schulden gewoon niet. Ajax heeft ook schulden (zelf opgezocht in hun jaarcijfers die ze een 2 weken geleden bekend maakten), met schulden is ook helemaal niets mis zolang ze maar niet relatief gezien heel groot zijn. Clubs als Real, Chelsea, City, Arsenal, Bayern, Barcelona in mindere mate hebben relatief gezien geen grote schulden dus ook dat gaat hier niet op.
Ten derde, dat jij gelooft dat de eigenaars deze regels niet kunnen omzijlen vind ik wat naief. Die vragen gewoon een vriend om zijn voetbalclub te sponsoren (zoals nu al gebeurd bij City die 45 miljoen per jaar krijgen van een of ander bedrijf uit het Midden-oosten). Die Financial Fairplay gaat heus wel wat invloed hebben maar jij gaat denk ik zwaar teleurgesteld worden als je verwacht dat deze regel allerlei verhoudingen gaat veranderen binnen het voetbal.

28 oktober 2011 om 17:17

Met onze jeugdopleiding is het niet eens zo slecht. De reden waardoor wij op het ogenblik niet echt doorstromen naar de absolute top is omdat wij naast een goede opleiding niet het vermogen hebben om op die posities waar wij zelf geen topspeler voor hebben geld kunnen spenderen aan een topspeler in de wereld voor die positie zoals de RM, Barca, Manu, Manc etc.
Als straks de Financial Fairplay regeling ingevoerd wordt kan dat wat beter worden maar ik geloof dat dat door die teams ook gewoon opgelost gaat worden door een rijke Arabier of Rus aan te trekken als suikeroom. Ik geloof dat we gewoon, zoals in de Vs., met een salarisplafond of/en een plafond aan spelersvermogen zouden moeten werken. Dat zou het voetbal wel eerlijker maken. Maar dat denk ik als Ajacied. Ik denk niet dat fans van een van de Europese Elite ploegen die mening met mij zullen delen.

28 oktober 2011 om 13:16

Nou over de huidige lichting jeugdspeler die er aan komt valt weinig te klagen ,de A1 staat al zo goed als zeker in de kwartfinales van de Nextgen en nog altijd ongeslagen in de competitie. Heb ze zien voetballen , en daar loopt met toch een boel talent rond. Natuurlijk is de vraag of ze de kloof tussen het eerste elftal kunnen oversteken en hoelang het duurt voordat ze uitgroeien tot volwaardige Ajax 1 spelers.

Waar Ajax over 10 jaar staat kunnen we nu alleen nog maar naar gissen , wel ben ik een opportunisch over de toekomst. We kunnen niet veder dan dit seizoen kijken wat mij betreft, het zou ook al zonde zijn te ver vooruit te gaan kijken terwijl er nog zoveel moois in het hudige seizoen te bereiken valt.

28 oktober 2011 om 13:21

De A1 heeft inderdaad een hele goede lichting. Dat betekent dat Ajax door moet gaan met zulke lichtingen creëren. Als Ajax kan zorgen om minimaal 2 jeugdspelers kant en klaar te vormen voor het 1e elftal. Dan vind ik dat al een knappe prestatie.

ik acht de kans heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel klein.
Ajax eindigt gewoon 3e in de poule, en mocht ajax van Lyon verliezen dan zijn ze klaar. want onderling resultaten tellen en geen goals.
Als je niet van klein clubs kan winnen en al een maand lang geen overwining heeft geboekt dan vind ik dat je niks zoekt in de CL. eerlijk gezegd

28 oktober 2011 om 13:01

Ajax staat er in de CL beter voor dan in de competitie. Ajax moet thuis, gezien het vertoonde spel in de uitwedstrijd van Zagreb, altijd van Dynamo Zagreb winnen. Lyon werd met 4-0 weggetikt tegen Real, dus die zullen thuis ook wel slaag krijgen.

Dan resten er nog 3 vragen:
Kan Zagreb incidenteel stunten tegen Lyon?
Kan Ajax een gelijkspel met doelpunten (1-1; 2-2 enz.) halen tegen Lyon?
Kan Ajax thuis stunten tegen een al geplaatst Real Madrid, dat het weekend erna tegen Barcelona speelt?

Als 1 van deze 3 scenario's uitkomt, het tweede scenario is het meest realistisch, is Ajax door. Er vanuit gaand dat de komende speelronde het balletje net zo valt als de laatste speelronde. Ajax en Real winnen.

Ik acht de kans dus aanzienlijk dat ze de tweede ronde halen. Met een gunstige loting en vertrouwen, zie Schalke vorig jaar, kun je het best nog een aardig eindje schoppen in de Champions League.

28 oktober 2011 om 13:33

Het gaat om een beleidsplan voor de toekomst en jij gaat met je korte termijn zicht naar de poule van dit jaar refereren. Als je het artikel niet hebt gelezen of niet weet waar het over gaat moet je niet reageren. Ik adviseer je om de tekst nogmaals door te nemen.

Haha zwaar onrealistisch. Eerste worden in de poule is bijna onmogelijk. Daarvoor zijn clubs als barca, man utd, real, man city,chelsea, bayern en inter gewoonweg te sterk. Of je moet wel heel gelukkig loten. Er van uitgaande dat de 2e plek dus het maximaal haalbare is dan is er een grote kans dat je daarna weer een van deze ploegen loot. Ok ik snap dat cruijf niet nu bedoelt maar over een x aantal jaar. Persoonlijk denk ik, dat als het cruijf lukt wat hij zegt, door Ajax weer een stabiele cub te maken. Dat structureel overwinteren in de cl echt het hoogste haalbaar is en zelfs dat zal nog wel eens een jaartje niet lukken. De top van Engeland en Spanje hebben simpelweg teveel geld om tegenop te concurreren. Bekijk die teams en je gaat watertanden.

Blablablabla voorlopig sta je 6e in de competitie vechten ze elkaar de tent uit. Weet de Boer niet hoe het allemaal moet en dan dit soort uitspraken. Ik persoonlijk noem dit arrogantie.

Dit is realistisch zodra er een financial fair-play systeem is. Dan kunnen de Nederlandse clubs weer mee gaan doen en zelfs dan wordt het moeilijk. Want dat financial fairplay systeem pakt de clubs met schulden aan, zoals Real, Manchester U en Barca. Maar er zijn nog genoeg ploegen die momenteel beter zijn dan Ajax en in handen zijn van mensen zonder schulden zoals Man City, Chelsea, de Russische clubs (al zijn die nu nog niet beter, maar hebben wel meer geld).

Maar ambities zijn goed en het zou natuurlijk prachtig zijn wanneer een Nederlandse club weer ver komt in de CL.

28 oktober 2011 om 13:47

De fianciel fair play doet meer dan allleen clubs met schulden aanpakken.

Eigenaars/investeerders mogen geen enorme sommen geld meer in de club stoppen. Begrotingen moeten sluitend zijn. En nee ze kunnen het niet op een manier zoals zogenaamd 100 miljoen sponsoring per jaar alsnog bij de club brengen want daar heeft de Uefa ook regels voor.

Daarbij komt er ook een maximum aan selecties. Nu zie je bij clubs als Real, City en Barca selecties van 25-30 topspelers. Spelers die bij die clubs op de bank en tribune zitten en bijna nooit spelen. Als die spelers daar niet zouden zijn dan zouden ze spelen bij de subtop in Europa zoals Valencia, Fiorentina, Ajax, Hsv, Lyon etc. Wanneer je clubs een maximum aan spelers oplegt dan zullen die spelers dus minder snel op de bank/tribune bij dit soort clubs komen maar gewoon blijven spelen bij de subtop. Hierdoor zal het voetbal in zijn geheel ook weer op een hoger niveau komen.

28 oktober 2011 om 14:44

oké bedankt. Dat wist ik niet. Dat is wel goed nieuws voor clubs als Ajax inderdaad. Hopen dat het er snel doorheen komt. In het Amerikaanse basketbal heb je bijvoorbeeld salarisplafonds. Dit lijkt me in het voetbal ook wel een goed plan.

Het winnen van de Champions League is zoals iedereen van mening is niet of nauwelijks meer mogelijk voor de Nederlandse top. Clubs als Porto en Benfica tonen aan dat met bescheiden middelen in tegenstelling tot het grote geld er wel degelijk een team kan worden neergezet dat om de Europese prijzen meedoet. Dat zijn in mijn ogen ook clubs waar de Nederlandse clubs een voorbeeld aan moeten nemen.

Ajax zal ten eerste de scouting beter op orde moeten krijgen. Er moeten vaker spelers gehaald worden als Boerrigter en dan doel ik op de prijs kwaliteit verhouding. De fout om de beste spelers van Groningen, Utrecht en Feyenoord voor te hoge bedragen weg te gaan halen, mag absoluut niet gemaakt worden. Dan moet er aan de ene kant dus meer risico genomen worden, aan de andere kant, wat neem je voor risico met een transfersom van 5 ton en een bescheiden salaris.

Daarnaast zal er ook in de jeugdopleiding wat moeten veranderen. We weten dat de kwaliteit er rond loopt, alleen de begeleiding laat duidelijk te wensen over. Spelers als de Sneijder, van der Vaart en de Jong hebben bij Ajax nooit hun top kunnen halen, terwijl de spelers in de jaren 90 zich heel snel aan konden passen aan het hoge niveau en zelfs al konden pieken bij Ajax. Dan kan een Rik van den Boog wijzen naar alle eigen jeugd die in de basis staan, maar dat deze eigen jeugd een paar stappen verder had moeten zijn bij het bereiken van de senioren leeftijd is duidelijk.

Bij deze dus ook meteen een uiting van vertrouwen in Frank de Boer. Ook al vallen de resultaten wat tegen, het daadwerkelijk aanpassen van de opleiding met zijn visie heeft tijd nodig. Ik had helaas ook meer individuele progressie van spelers verwacht, maar ik hoop dat elke Ajacied de tegenstrijdige berichtgeving in de media met een korreltje zout neemt en de verantwoordelijke heren op dit moment minimaal een jaar of 3 de tijd gunt.

28 oktober 2011 om 13:05

Ik hoor echt heel veel mensen porto als voorbeeld nemen. Ik ben van de zomer op vakantie geweest in porto en daar werd me verteld door een paar doorgewinterde fans dat DE maffiabaas van porto daar voorzitter is en hoge salarissen kan bieden aan de spelers omdat deze man erg rijk is. Naast dat je hierdoor makkelijker topspelers kan aantrekken kunnen ze daardoor ook makkelijker nee zeggen tegen topteams die aankloppen voor spelers/trainer zodat deze met astronomische bedragen op de tafel moeten komen.

28 oktober 2011 om 13:17

Benfica en Porto met bescheiden middelen ver komen. Die hebben ook een geweldige begroting en kunnen spelers tegenwoordig ook vasthouden

Zolang spelers de financiën belangrijker vinden dan overige zaken zal Ajax nooit geen Europese top worden. Met een begroting van Ajax heb je ook geen kans. Als modale clubs uit Rusland en Oekraïne tegenwoordig al werken met 100-200 miljoen op jaarbasis dan vis je altijd achter het net. Laat staan als clubs worden gekocht door sjeiks en bedrijven zoals Malaga. PSG en Manchester City die aan aan de weg timmeren en nog niets een geïnventariseerd zijn door de Uefa lijst van rijkste clubs. Dan heb je alle clubs uit Rusland en Oekraïne en Turkije die niet opgenomen worden. Kazan en Fener allebei 150 miljoen.

Club Land Omzet 2010
1 Real Madrid Spanje €438,6
2 FC Barcelona Spanje €389,1
3 Manchester United Engeland €349,8
4 Bayern München Duitsland €323,0
5 Arsenal Engeland €274,1
6 Chelsea Engeland €255,9
7 A.c. Milan Italië €235,8
8 Liverpool Engeland €225,3
9 Internazionale Italië €224,8
10 Juventus Italië €205,0
11 Manchester City Engeland €152,8
12 Tottenham Hotspur Engeland €146,3
13 Hamburger SV Duitsland €146,2
14 Olympique Lyonnais Frankrijk €146,1
15 Olympique de Marseille Frankrijk €141,1
16 Schalke 04 Duitsland €139,8
17 Atletico Madrid Spanje €124,5
18 AS Roma Italië €122,7 €146,4
19 VfB Stuttgart Duitsland €114,8 -
20 Aston Villa Engeland €109,4 -
21 Fiorentina Italië €106,4 -
22 Borussia Dortmund Duitsland €105,2
23 FC Girondins de Bordeaux Frankrijk €
24 Sevilla Spanje €99,6 -
25 Valencia CF Spanje €99,3 -
26 Benfica Portugal €98,2 -
27 Everton Engeland €96,6 -
28 Werder Bremen Duitsland €96,5 €114,7
29 Napoli Italië €95,1 -
30 Fulham Engeland €94,2 -
31 West Ham United Engeland €87,6 -

Ajax staat niet eens in de top 50 dus dan is het onrealistisch en dan snap ik ook dat de RVC en andere ''normaal'' denkende mensen binnen Ajax een beetje moe van Johan en kornuiten aan het worden is.

28 oktober 2011 om 13:07

Je hebt een lijst van 2009 waar leven we nu in? Ja in 2011 ja dat betekent dat er verandering is. Ajax heeft een goede reeks qua geld binnen gehad van de Champions League. Dat zal waarschijnlijk wel wat plaatsen omhoog gaan.

28 oktober 2011 om 17:28

Inderdaad. Ajax had dit afgelopen jaar een omzet van 97.1 miljoen Euro en zouden als je ze in het rijtje iets hierboven op de 27ste plaats staan. Dat is natuurlijk ook niet helemaal realistisch want de omzet is steeds hoger aan het worden.
En enkel aan omzet ben je niet afhankelijk hoor al is een hoge omzet wel als een hele goede kwaliteit slagroom op de taart.

28 oktober 2011 om 13:14

@ Vi-rules

Maak eens een lijst van de jaren 90. Ook dan zie je Ajax qua financien nergens terug in de top. Wel met het voetbal. Het grote probleem is in mijn ogen dat Ajax de belangrijkste spelers niet lang genoeg kan vasthouden. Ze vertrekken meestal net als ze belangrijk zijn. Als Ajax spelers 2 jaar langer in Amsterdam zou kunnen houden dan zou er wel degelijk veel mogelijk zijn.

28 oktober 2011 om 13:19

In de jaren 90 was het Engelse voetbal vooral nog lang niet zo goed als nu he vergeet dat niet. Het is een utopie om te denken dat Nederlandse clubs ooit nog aanhaken. Het enige wat kan is een rijke eigenaar of zorgen dat je je topspelers voor 30 miljoen verkoopt en dat je er 3 goede voor terughaalt wat voor Nederlandse clubs nog weleens een probleem is met slechte scouting

28 oktober 2011 om 13:22

@ jellert18

Ja en Barcelona was ook nog niet zo goed als nu. Wat een onzin. Natuurlijk is het gat groot, maar houd je een team 2 jaar langer bij elkaar dan kun je zomaar de kwartfinale bereiken zonder dat iemand daarvan opkijkt. Wellicht dat een invoering van de 6+5 regel of een alternatief daarvan de Nederlandse clubs weer wat meer kansen biedt.

28 oktober 2011 om 13:37

Niet alleen de 6+5 regel, ook het Financial Fairplay systeem dat er wat mij betreft zo snel mogelijk mag komen. Alleen zo kunnen de verhoudingen weer enigzins recht getrokken worden.

Dan acht ik het zeker niet onmogelijk voor Ajax om structureel door te stromen naar de volgende ronde.

28 oktober 2011 om 13:38

@ Vi Rules

Sorry dat ik het zeg maar je lult jezelf gewoon uit. Je zegt zonder grote inkomsten ben je niks. Dan noem je een Fenerbahce met 150 miljoen. Maar leg mij eens uit wat Fenerbahce de laatste 20 jaar gepresteerd heeft in Europa? Noppes, nada niks. AZ en Twente hebben Fenerbahce op de Coefficiencylijst inmiddels al ingehaald.

Ajax heeft zijn meest matige jaren achter de rug. Maar toch hebben ze europees gewonnen van Hamburg SV, Fiorentina. En goede prestaties behaald tegen Juventus, Marseille, Lyon, Milan, Aston Villa. Stuk voor stuk clubs die hierboven in jou top 31 staan.

En Twente die het goed deden tegen Fulham, Shalke, Tottenham, Inter, Werder Bremen. Ook stuk voor stuk clubs die hierboven in jou rijtje staan.

Toen Ajax de wereldtop was toen moesten ze met een begroting van 50 miljoen ook opboxen tegen een Real Madrid met 200 miljoen gulden.
De scheefgroei is gekomen omdat die clubs enorme schulden, grote selecties hebben (wat de subtop zwakker maakt want die spelers speelden 10 jaar terug bij de subtoppers en zitten nu bij de top op de bank), halen jong talent goedkoop weg etc. De Financiel Fair Play regels zullen hier een grote verandering in teweeg gaan brengen en dat zal voor een land als Nederland dan ook de redding worden. Natuurlijk zal de CL winnen voor een NL club heeeeel moeilijk worden. Maar volgens mij stond PSV 4 seizoenen terug ook gewoon in de halve finale. En gingen ze niet naar de finale omdat Milan in de 93e minuut een uitdoelpunt scoorde waardoor ze op basis van 1 uitdoelpunt meer doorgingen.

28 oktober 2011 om 13:55

@ajacied777

Je kan heel specifiek een paar teams opnoemen die niets winnen maar noem eens een team die de CL heeft gewonnen met een begroting onder de 100 miljoen. Wie betaald die bepaald en zo zal het altijd blijven. Als Ajax niet betaald dan zal het nooit de CL winnen of in de top 10 komen.

28 oktober 2011 om 14:04

@ VI rules

Het gaat hier dan ook niet om het winnen van de CL maar om structureel bij de beste 8 mee te doen. Structureel betekend ook niet elk seizoen maar toch wel een x of 6 per 10 jaar. Volgens mij heeft PSV met een begroting van 55 miljoen op een haartje na de finale niet gehaald een aantal seizoenen terug.

Want al die clubs met hun vele geld volgens jou zullen ook het meeste last gaan krijgen van de financiel fair play. Want het zijn allemaal clubs met enorme schulden en te grote selecties om aan de nieuwe eisen te voldoen..

28 oktober 2011 om 14:20

Zo'n lijst hoeft echt niet bepalend te zijn, kijk maar naar FC Porto, die staan ook niet op de lijst die jij hier laat zien. Daarnaast mag bv Hamburger SV wel op plek 13 staan, maar dat is een club wat nog nooit iets gewonnen heeft en slechter is dan de top van Nederland.

Ambitie is goed, maar eerst moet er een fundament liggen. Ik werd gek vorig jaar van de uitspraken dat Vitesse kampioen wilde worden, maar dit jaar laten ze het zien op en buiten het veld. Ajax moet dus eerst maar eens laten zien dat ze een fundament hebben.

De laatste coach bij ajax die ver kwam in de CL was Koeman, wat een toptrainer is dat toch.
Maar ajax kan pas structureel bij de top 8 komen in de CL wanneer haar begroting minimaal word verdubbeld want anders is het een onbegonnen strijd. Tegen clubs die 200+ begroting hebben is gewoon bijna niet tegenop te concurreren. Ik had liever gehoord dat ze structureel bij de laatste 16 zouden willen komen dat is allemaal realistischer en nu willen ze opeens een te grote stap, dan hou je jezelf als club zijnde en de fans voor gek.

Allemaal heel leuk. Realistisch? Nee.

Op dit moment niet. Er zal iets moeten veranderen. Als Ajax de grootste talenten 2 jaar langer zou kunnen vasthouden dan zou het wel tot de mogelijkheden behoren. Nu is het zo dat als jongens belangrijk gaan worden, ze weggekocht worden door de Europese topclubs. Dat zagen we met Heitinga, Sneijder, Ibrahimovic, Chivu en zo zal dat ook gaan met Vertonghen. Om maar wat voorbeelden te noemen. Kun je dat soort jongens 2 jaar langer bij je houden dan zou je ieder jaar in de Champions League kunnen overwinteren.

28 oktober 2011 om 13:26

En dan nog hopen met een juiste poule. Maar even serieus Ajax heeft fantastische spelers, maar de mentaliteit die er in 95 was. Heerst er nu niet die de spelers toen hadden. Nu hebben blijkbaar genoeg Ajax spelers het gevoel dat ze even winnen. Terwijl de wedstrijd 90 minuten duurt en er ook tegen goals kunnen vallen.

We moeten eerst maar een structureel maar eens kampioen worden. En dat in zo verre stadium dat je niet moet wachten op een concurrent.

28 oktober 2011 om 13:43

Er gaat ook iets veranderen.

Invoering Financiel Fair Play.

Leg de lat maar hoog...zonder die ambitie word het sportief gezien niets. er moet gewoon weer een tijd komen dat wanneer er een basis-speler uitvalt er een kwalitatief net zo'n goede speler uit de jeugd kan worden doorgeschoven....en structureel bij de laatste 8 is een hele grote uitdaging maar ik vind het een prima uitgangspunt....en je moet er ingaan met het idee dat je het niet voor minder doet!

Fijn dat de ambitie in het spel weer oplaaid ipv de ambitie om zoveel als mogelijk in de pocket te krijgen....wat je evengoed bereikt als je de lat hoog legt in sportieve zin.

Hopelijk is de ploeg (cruijff, Bergkamp, Jonk, etc) bestand tegen het bestuurlijk geneuzel en blijven ze "no matter what!" bij de club.

Zie Ajax in de CL ook graag een groei doormaken, goed voor het Nederlands voetbal.
Maar vooralsnog kunnen ze in de Nederlandse competitie zomaar 2e eindigen en dan ben ik altijd al tevreden als de runner-up zich weet te kwalificeren voor CL.

Ja en ik wil structureel de jackpot winnen maar dat gaat me ook niet lukken!

Zolang Ajax niet structureel kampioen wordt kun je beter niet beginnen met zulke hoge ambitie op Champions League niveau. Realistisch gezien is dat gewoon niet haalbaar. Ajax zal ook in de toekomst een team blijven houden van jonge talenten met weinig ervaring op Europees niveau waarvan de beste spelers uiteindelijk vertrekken voordat ze Ajax op dat podium zouden kunnen helpen door te stoten.
Beter richt je je nu op de eigen nationale competitie waar nog genoeg winst te behalen valt.

Goed streven en dat moet je als Nederlandse topclub ook willen. Ik hoor hierboven mensen zeuren over de financiele verschillen. Maar die financiele verschillen waren er 15 jaar geleden ook. Toen had Ajax ook een begroting van 50 miljoen gulden en Real Madrid van 200 miljoen gulden. Dat is nu niks anders. Met het verschil dat de voetbalwereld toen anders in elkaar zat. Nu hebben die clubs enorme selecties met 30 topspelers en honderden miljoenen aan schulden.

De Financiel Fair Play regels zal Nederlandse clubs dan ook redding brengen. Het zal de enorme schulden tegengaan en de grote selecties verkleinen. Ook komt er nieuw beleid op jeugdspelers wat goed voor NL en Ajax is. Zo mogen clubs nog maar een maximum aan selectiespelers hebben. Hierdoor zullen clubs als Real Madrid geen 35 topspelers meer kunnen hebben maar nog maar 20-25. Die andere 15 zullen verdeeld worden over subtopclubs en dus wekelijks spelen daar ze nu bij Real vaak op de bank zitten. Een jongen als Affelay zal dus minder snel verkassen van PSV naar Barcelona waar hij vooral de bank warm houd. Uiteindelijk zal dit het voetbal in de gehele breedte beter maken. De 15 overbodige spelers bij de absolute top zullen minder snel daarheen gaan en langer blijven bij clubs als Arsenal, A Madrid, Valencia, Lyon, Zij zullen ook minder grote selecties hebben en die spelers die toch goed zijn maar daar afvallen zullen langer blijven bij de de middensubtop zoals een Ajax, Hsv, Fiorentina, AS Roma, Marseille. En zo ga je steeds een stapje verder. Ajax zal minder overbodige spelers halen bij Utrecht, Groningen etc waardoor die sterker blijven etc etc.

28 oktober 2011 om 14:33

Maar wat je wel vergeet is om die spelers die doorstromen naar de subtoppers in Europa te linken aan de begrotingen en salarishuizen van de clubs: als je bij Real Madrid weg moet ga je altijd nog liever naar een club als Tottenham dan naar Ajax denk ik (puur uit loonsoverwegingen dan hè) er van uitgaande dat je goed genoeg bent.
Ik denk zelf dat de Financial Fair Play regels niet zo'n grote invloed gaan hebben als dat jij zegt; in principe zijn clubs als beursgenoteerd bedrijf toegestaan om in de schulden te staan zolang de solvabiliteit maar goed is. Verder had je het over dat investeerders nog maar 30 procent van de begroting mogen vormen, maar wat nou als zij dit oplossen via een schenking aan de club zelf in ruil voor hogere dividenden van hun aandelen? Dan is het probleem er toch nog steeds?
Ook het punt van de jeugdspelers zal je denk ik tegenvallen: met de nieuwe Homegrown-regels mag je er van de 25 selectiespelers alsnog 17 uit het buitenland halen, dus er blijft ruimte genoeg voor koopclubs. Wat voor Nederlandse clubs (en dus Ajax) ook nog in het nadeel is, is dat de 8 andere spelers dus zelf uit Nederland zelf moeten komen of hier al 3 jaar in de jeugd moeten hebben gespeeld. Dat verkleint dus de markt van waaruit je spelers kan halen; je hebt een veel kleinere basis dan bijvoorbeeld in Spanje of Engeland. De enige oplossing is dan dus om talent jong uit het buitenland te halen waardoor ze alsnog binnen de Homegrown-regels passen, maar dat is iets waar ik je eerder in dit topic juist tegen zag protesteren.

28 oktober 2011 om 17:44

@ Dirk

Nee hoor want die doorstroom is er dan ook weer van Tottenham naar lagere clubs. Want daar worden dan bepaalde jongens overbodig die weer goed genoeg zijn voor bijv Ajax. Het is gewoon een cirkel. Als de topclubs moeten snijden in hun aanwezige topspelers dan zal dat in elk niveau doorstromen

Topbankzitter van Real --- naar basis Tottenham
Topbankzitter Tottenham --- naar basis Ajax
Topbankzitter Ajax ---- naar basis Roda Jc
Topbankzitter Roda Jc --- naar basis Rkc

En die schenking is ook niet mogelijk. Het maakt niet uit op welke manier de investeerder dat geld wil storten. Of het nu d.m.v een sponsorcontract, een deal of een schenking is slechts 30procent mag afkomstig zijn van die persoon of bedrijven waar hij enig belang in heeft.

In principe ga je door al deze regels gewoon weer terug naar 15 jaar in de voetbaltijd. Natuurlijk zullen er nog problemen zijn want helemaal oplossen dat is onmogelijk maar de scheefgroei zal wel veel meer rechtgetrokken worden. DE Uefa werkt nauw samen met Amerikaanse basketbal en honkbalbonden waar privegeld, grote selecties ook de pan uit rezen.

28 oktober 2011 om 19:27

Ja, maar dan krijg je als Ajax zijnde dus alsnog de B- en C-garnituur van bijvoorbeeld Tottenham (om maar even bij het voorbeeld te blijven) binnen, en dat zijn geen spelers waarmee je structureel in de subtop van Europa gaat meedoen denk ik eerlijk gezegd..
En die schenking was gewoon een idee over hoe de regels te omzeilen zijn, je ziet het Man City nu ook al doen door die naam van het stadion voor dacht ik 500m te verkopen.
Ik hoop ook dat de verschillen recht getrokken worden, dat is alleen maar goed voor het Nederlandse voetbal, maar ik denk zelf dat je de invloeden van FFP enigszins overschat.

Ambitie is goed,maar heeft alleen kans van slagen als het financial fairplay systeem er doorheen komt.

28 oktober 2011 om 13:41

Dat komt er doorheen. Over 2 jaar word het ingevoerd. Clubs hebben dan nog 2 jaar om orde op zaken te brengen en vanaf dat moment zullen er straffen opgelegd gaan worden (geen deelname Europees voetbal).

Zouden dit soort mensen nu echt niet in de gaten hebben dat ze zichzelf volstrekt belachelijk maken met deze uitspraken. Er is geen enkele, nee werkelijk geen enkele kans dat een Nederlandsen club zich in de komende jaren kan gaan melden bij de top 8 in de CL. De financiële middelen laten dat gewoon niet toe en alle talenten zullen eerder vroeger dan later vertrekken naar de buitenlandse topclubs. Deze mensen leven volledig in een waanwereld en zijn het zicht op de realiteit volledig kwijt. Engeland, Spanje, Frankrijk, Duitsland en Italie zullen altijd financieel sterker blijven dan Nederland. Maar het gaat nog verder. Rusland is flink in opkomst en je ziet steeds meer spelers, en ook jonger, die kant opgaan. De Zeeuw en Dzsudzsak zijn daar de voor beelden van. Ook in de Oekraine zijn Kiev en Shaktar clubs met veel mogelijkheden. En dan hebben we Portugal nog. De 3 grote clubs zijn veel sterker dan de Nederlandse clubs. En Portugal is vanuit zijn koloniale verleden ook nog eens zeer aantrekkelijk voor Brazilianen.

Ajax zit in een forse crisis met een icoon en een RvC die de weg volledig kwijt zijn. Een directeur is er niet te vinden en een technisch directeur ook al niet. De club gaat rollebollend over straat en iedere Ajacied ergert zich kapot. Iedere niet Ajacied kijkt een en ander besmuikt glimlachen aan. En dan komt vervolgens Wim Jonk met deze onzin aanzetten en kennelijk omdat Cruyff dit van mening is. Dan is Cruyff echter volledig de weg kwijt en word het de hoogste tijd dat hij met voetbalpensioen gaat. Maar die mening ben ik al langer toegedaan. En hij heeft het ook niet over een incident maar structureel. Volledig van de pot gerukt dat is alles wat je er van kan zeggen.

28 oktober 2011 om 14:06

Waar zijn City, Chelsea, Inter, Juventus, Ac Milan, Porto ?
Zoals ik hierboven al ergens heb gezegd maakt Ajax zichzelf volkomen belachelijk met hun doelstelling en is het bijzonder onrealistisch, een top 16 plek is tegenwoordig al moeilijk genoeg voor een club als Ajax dus laten ze dat nou als doelstelling nemen.

Als Ajax, maar ook andere Nederlandse clubs, er niet eens meer in kunnen slagen eens in de zoveel tijd de laatste 8 van de Champions League te halen, dan kunnen we beter helemaal geen clubs meer inschrijven voor dat toernooi. Het is namelijk helemaal geen eerlijke competitie en de mate van voorspelbaarheid is zeer groot. Op termijn zal het concept van de CL daardoor ook minder succesvol zijn, want waarom zou de NOS nog vele miljoenen betalen voor de rechten, als de Nederlandse clubs toch geen enkele kans maken. Zeker in deze tijd van bezuinigingen kunnen ze dat niet verkopen. En het grote publiek heeft er ook geen geld voor over om dan maar achter de decoder te gaan kijken. Dus de kleinere landen haken ook financieel af zodat je een competitie overhoudt tussen 4 of 5 landen.

Allemaal leuk en aardig dit, maar als je dit wilt bereiken is er meer nodig dan alleen een goede jeugdopleiding. Hele grote talenten zullen 9 van de 10x gewoon direct naar de top gaan, dus moet je klappen blijven verwerken. Daarnaast mag Ajax eerst iets anders zorgen, structureel CL spelen, ze doen net weer 2 jaar mee en gelijk willen ze de druk omhoog leggen. Iedereen weet dat Vitesse met geld smijt en dat daar successen gaan komen, dat PSV dezelfde manier wilt hanteren en dat Twente een van de gezondste clubs van Nederland is, daarnaast wilt Feyenoord binnenkort terug naar de top gaan en heeft Groningen al geroepen dat ze in 2015 mee willen doen in de top. Dat zijn al 6 ploegen voor momenteel slechts 2 plaatsen en dan heb ik het nog niet eens gehad over het mogelijke gouden toekomst die AZ staat te wachten.
Het zou beter zijn als ze zouden roepen dat ze structureel CL willen spelen of dat nou via kampioenschap is of voorronde's dat maakt niet uit. Altijd eerst zorgen dat je doel haalbaar is, kan Ajax de komende 5 jaar constant bij plek 2 eindigen dan pas kan je de lat hoger leggen door te roepen we willen nu de komende 5 jaar minimaal 3x de groep overleven. Dan toon je ambitie die je waar kan maken.

Nu roep je laatste 8, Nederland gaat je dit afrekenen, of ze zien het als arrogantie of ze zien het als een prachtige manier om Ajax uit te lachen(helaas gaat dat zo in deze wereld don't blame me)
Dat terwijl je te maken hebt met 4 Premier League ploegen die kwalitatief altijd beter zal zijn minimaal 3 la liga ploegen die beter zullen zijn of worden (ja ik reken Malaga mee), dan heb je nog een 4e ploeg uit Spanje die vaak ook veel meer kwaliteit heeft. Dan heb je het nog niet eens gehad over een AC Milan, Internazionale, Bayern, Lyon en toekomstig gezien Anzhi en Psg. Dit is niet makkelijk haalbaar met alleen maar investeren in jeugd en zo nu en dan een verdwaalde Suarez te halen

Voordeel is echter wel financial fair play klassement, waardoor soms clubs buiten de boot kunnen vallen, helaas valt uitgave's van rijke mannen niet onder begroting. Daardoor kon Feyenoord bijv. via investeerders als nog spelers halen, dus heb je nog steeds bar weinig aan de truc. Je ziet al hoe ze bij City de regels ontlopen.

Ik hoop dat Ajax net als iedere andere Nederlandse club mee gaat doen in de Europese top, maar vandaag de dag is dit absoluut niet realistisch. Daarnaast zou ik eerder druk maken om dit seizoen dan de toekomst want Ajax leeft op inkomsten van uitgaande transfers en Europees voetbal, als dit zo doorgaat is het volgend jaar geen CL waardoor je structureel om gezond te blijven sowieso 1 steunpilaar moet verkopen

28 oktober 2011 om 14:12

@ Grunbboy.

Leuk je pleidooi. Maar die 4 premier Leage ploegen hebben allemaal enorme schulden en te grote selecties en zullen dus aangepakt worden dankzij de nieuwe regels. De 3 liga ploegen ook. De 4e ploeg uit Spanje ook. Dan benoem je nog de Italiaanse ploegen die ook allemaal met tientallen/honderden miljoenen schulden hebben en te brede selecties.
Bayern is 1 van de weinige gezonde topclubs in europa die financieel goed beleid voeren. Maar ook zei zullen moeten snijden in hun selectie.

Je ziet al hoe ze bij City de regels ontlopen zeg je???. Bij City ontlopen ze de regels helemaal niet want ze zijn nog niet ingegaan. Ze wilden op voorhand de regels ontlopen door zogenaamd voor de komende 10 jaar een sponsorcontract van 100 miljoen per jaar af te sluiten. De Uefa heeft gelijk een onderzoek ingesteld omdat ze echt niet dom zijn en dit sponsorcontract is dan ook tegengehouden.
Want als je even de moeite zou doen om je te verdiepen in de FFP dan zou je zien dat die investeerders slechts 30procent van de begroting mogen investeren. Een club als City met een begroting van 150 miljoen daar mag dus slechts 50 miljoen uit sponsorcontracten/privegeld van de eigenaar komen. Elk miljoen dat via een slinks manier naar binnen word gesluisd word onderzocht. En natuurlijk zal er wel eens een paar miljoen alsnog bij een club binnenkomen. Maar de tijd dat een club als City met een begroting van 150 miljoen een salarishuis van al 180 miljoen heeft en nog eens 100 miljoen uitgeeft aan aankopen per jaar is voorbij. Wanneer een club toch te hoge uitgaven heeft, of probeert geld binnen te krijgen via die manier dan worden ze gestraft. Dit kan oplopen tot 5 jaar uitsluiten van Europees voetbal.

28 oktober 2011 om 14:18

Leuk die schulden, maar als Abramovich zegt hier heb je 100 miljoen draaien ze dat jaar geen verlies en wordt het goedgekeurd door de uefa. Van de Uefa mag je geen negatief jaar hebben, bij 3x wordt je uitgesloten. Dit is ten nadele juist van Ajax maar zo ver heb je vast niet beredeneert? Als Ajax 1x CL misloopt verliest het een groot deel van haar inkomsten, er is eerder al een column geweest waarin duidelijk werd gemaakt dat uitgaande transfers en CL belangrijk zijn voor een positief jaarbalans. Bij Ajax is er geen meneer die ff zegt ook je hebt dit jaar 4 miljoen te kort, kijk aan hier heb je het. Owja moet ook nog volgens de regens gaan dus dat moet via sponsoring of stadion verhuur of wat dan ook.

City heft het wel ontlopen door haar stadion naam, dat was je ongetwijfeld eventjes vergeten.

28 oktober 2011 om 17:47

Zucht. Hoe vaak heb ik hier nu al uitgelegd dat een tekort niet opgevuld mag worden door een eigenaar wat nu wel gebeurd!!! Kun je nu werkelijk zo slecht lezen of lijkt dat alleen maar zo? Lees toch eens eerst het document voor voordat je er een mening over denkt te kunnen hebben. Want ik denk dat ze het daar bij de Uefa toch echt wel beter weten dan jij.

Ook je CL argument is lachwekkend. Ajax begroot al 2 jaar niet op CL voetbal. Elke cent die uit de CL binnenkomt zijn extra inkomsten. Daarom kwam Ajax dit seizoen ook bijna op 100 miljoen euro omzet.

City heeft het helemaal niet ontlopen want ze hebben verre van dat sponsorbedrag gekregen dat in 1e instantie afgesproken was maar gewoon een normaal bedrag wat andere clubs in Europa ook krijgen voor een stadiumnaam....maar dat ben jij ongetwijfeld vergeten

De Uefa werkt nauw samen met de Amerikaanse basket- en honkbalbonden waar de sport ook kapot ging aan het geld. Daar hebben ze goede veranderingen gebracht.

28 oktober 2011 om 17:52

Nee daar heb je gelijk in met je kort
Maar op moment dat City haar stadion naam veranderd komt er weer inkomsten binnen
Daarnaast kunnen ze met investeerders gewoon geld kopen zoals Feyenoord dat deed.

Ajax begroot idd niet op CL, maar als jij een echte fan bent wist je ook dat Ajax leeft op die inkomsten net als inkomsten van uitgaande transfers.

Maar goed ik ga verder de discussie niet aan, heb zelf de regelementen voledig gelezen

28 oktober 2011 om 21:33

Ook bayern zal moeten snijden in hun selectie?

Hoe kom je daar op? Bayern is financieel gezond, heeft ondanks grote investeringen vrijwel geen verlies gemaakt en heeft geen schulden. Het enigste wat ze hebben uitstaan is de lening van het stadion. En er wordt verwacht dat het stadion in 4-5 jaar afbetaald is, dus wanneer die Fair Play regel ongeveer uitkomt krijgt Bayern een extra 30 miljoen per jaar te besteden. En dan niet te vergeten dat Bayern ook nog gewoon 81.8% van de aandelen heeft. Audi kocht een aantal jaar terug voor 90 miljoen 9.1% van de aandelen, je kan je wel indenken wat bayern voor de aandelen kan krijgen dus.

Dat is ook gelijk de reden dat ze bij bayern zo graag die regel doorgevoerd willen hebben. Ze denken er juist heel veel van te kunnen profiteren.

28 oktober 2011 om 23:24

Ook Bayern zal moeten snijden in hun selectie ja. Ze zijn financieel gezond maar zoals ik al zei is 1 van de reglementen dat selecties ingekrompen moeten worden en ook Bayern heeft een te brede selectie dus zal noodgedwongen enkele spelers van de hand moeten doen.

28 oktober 2011 om 23:44

Een te brede selectie? Ze hebben 24 spelers in de selectie, waarvan 4 keepers. Nu weet ik niet precies hoe klein de selectie moet zijn maar het lijkt me heel sterk dat Bayern een te grote selectie heeft. Als er echt maar 25 spelers in een selectie mag zitten dan zit bayern goed. Helemaal nu de verwachting is dat Pranjic weggaat en Bayern eventueel ook de 4de keeper weg kan doen.

29 oktober 2011 om 00:09

Je vergeet dat de engelse clubs veel hogere inkomsten hebben. De Premier league vangt alleen aan tv rechten al meer dan 1 miljard. Zelfs de laagstgeklasseerde krijgt nog 50 miljoen op jaarbasis alleen aan tv rechten. In Nederland krijgen de topclubs 5 miljoen of zoiets. Hetzelfde verhaal geldt voor andere inkomsten. Ook in Spanje zijn de inkomsten vele malen hoger.

Structureel in de top 8 van de CL komen is pure luchtfietserij.

29 oktober 2011 om 15:58

Dat vergeet ik helemaal niet. Overigens krijgt de laagstgeklasseerde geen 50 miljoen maar dat terzijde. Het verschil in inkomsten dat is er altijd geweest. Toen Ajax de CL won hadden ze een begroting van 50 miljoen gulden tegenover ruim 200 miljoen gulden van Real Madrid

Toen PSV een paar jaar terug de halve finale haalde hadden ze een begroting van 55 miljoen euro tegen clubs als Milan met 200 miljoen euro.

Twente doet de laatste jaren toch ook mee om het kampioenschap terwijl ze qua begroting ook nog niet de helft hebben van PSV of Ajax. Geld geeft idd extra middelen maar voetbal is meer dan alleen geld. Want 90 miljoen uit kunnen geven aan ronaldo is leuk maar voor die 90 miljoen had ik een heel elftal kunnen kopen.

het is allemaaal vrij makkelijk. ajax wil structureel bij de beste 8 horen. dan moet er eerst meer tv geld komen. als je meer geld hebt, kan je je topspelers behouden want je hebt toch geen geld nodig. je moet ook nog hopen op die regels van de Uefa. als alles op zijn plaats valt, moet het mogelijk zijn dat ajax bij de eerste 8 kan horen.

Het is goed dat de ambitie er is, maar structueel bij de laatste acht spelen gaat ze met de huidige regels die er gelden nooit lukken. En dat zeg ik niet omdat het hier over Ajax gaat, want dit geld mijn inziens voor alle nederlandse ploegen.

Hoop dat het fairplay systeem er z.s.m. doorheen gaat komen. In dat geval zie ik het wel gebeuren dat er structueel een nederlandse ploeg bij de laatste 8 zit.

Misschien moeten ze maar eens beginnen met structureel de CL halen! Als je daarna dan een keer een ronde of twee verder komt is t knap. Voorlopig staat Ajax niet eens in de vuurt van een plek die er recht op geeft

Ajax moet weer een aantrekkelijke club worden waar jeugdspelers graag willen voetballen, nu kiezen er veel eerder voor AZ omdat ze daar goed begeleid worden.

De enige manier waarop een Nederlandse club weer structureel mee gaat doen met de top 8 van de CL is dat de Uefa eindelijk eens werk maakt van financial fairplay.
Dit geldt dan echter niet alleen voor ajax maar dan maakt Psv ook weer eens kans op Europees succes.
Ik heb nog steeds heel veel respect voor het feit dat Psv enkele jaren geleden doorgedrongen is tot de halve finale van de CL, ondanks dat ze bij lange na niet beschikten over de financiele middelen van de tegenstanders van toen.
Als je deze prestatie in het juiste perspectief plaatst is hij misschien wel groter dan het winnen van de CL van Ajax in 1995.

Zo, en nu dan maar weer tot de orde van de dag met beide beentjes op de grond.
Verder nog iets nuttigs te melden mijnheer Jonk? iets waar je wat mee kan in plaats van luchtbellen blazen???

En inderdaad numberone, laat de Fifa/uefa eerst maar is zorgen dat alle clubs schuldenvrij en financieel gezond worden, misschien dat Jonk dan iets met zijn gedachtengoed kan. Maar nu....... zolang de Fifa/uefa de grote clubs voor miljoenen in het rood laat staan en daar niets mee doet heb je gewoon geen schijn van kans.

'we willen met Ajax weer structureel bij de laatste acht in de CL komen'

Goed om te horen maar laat men dan eerst structureel de baas in de eredivisie worden dat is al moeilijk genoeg

Dat hele voetbal en alles erom heen mogen ze van mij wel veel strenger en harder aanpakken.
In deze tijden kan dat hebzuchtige allemaal niet meer iedereen moet een stap terug doen zo ook dat hele voetbal .
Het voetbal was van het volk maar het is gewoon aan het kapot gaan mensen kunnen het niet meer betalen.
Word tijd dat iedereen wakker word en de liefde terug neemt in zijn hart voor de club.
zonder er zelf aan beter te worden.
Ja ook de voetballers laten ze maar presteren en op basis daar van hun salaris bij elkaar verdienen.
Voetbal is aan het doodgaanop deze manier.

Misschien moeten we maar eerst eens zeven jaar 5 keer kampioen worden dan praten we vedder!

Is Wim Jonk bij Maasbert Schouten in de leer geweest?

laat ajax eerst is structueel de cl halen voordat er zulke doelstellingen gesteld worden

Ajax is een opleidingsinstituut voor het buitenland, en op die manier kunnen ook steeds jonge spelers doorkomen en dat gaat op en af, soms EL, soms CL. Alleen als je hele talentvolle mensen hebt en trainer die klopt dan zal je zover komen. Structureel is een illusie. Je kan het nastreven maar je kan er niet van uitgaan.

Dan hebben ze nog een lange weg te gaan.

Ze moeten ook niet vergeten dat de andere topclubs zich ook verder ontwikkelen met un faciliteiten, dus moet Ajax wel een heel goed plan hebben om dat te kunnen bereiken.

Voor het Nederlands voetbal zou het mooi wezen als we weer een NL club hebben die dat zou kunnen bereiken.

Deze mensen hebben tenminste de ambitie om Ajax en daarmee ook het Nederlandse voetbal weer terug te brengen waar het hoort en laten we met zijn allen hopen dat dit ook gaat lukken.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren