Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Ierse krant herinnert Henry op verjaardag nog eens aan vals spel

Laatste update:

In Ierland heeft men zich klaarblijkelijk nog altijd niet over dé handsbal heen gezet. Op 18 november 2009 speelden Frankrijk en Ierland wedstrijd twee in de play-offs voor het WK 2010. In de verlenging van dat duel beroerde Thierry Henry de bal met de hand, waarna William Gallas kon scoren en Ierland in rouw dompelde. Woensdag, op Henry's verjaardag, herinnerde de Irish Metro Herald de spits nog even aan zijn onvergeeflijke actie.

/

In het kolommetje met de verjaardagen van beroemdheden noemde de krant, naast celebrities als Robert De Niro, Sean Penn en Belinda Carlisle, ook de naam van Henry. In plaats van het te houden bij footballer als de beroepsvorm achter diens naam, zet de Herald er ook nog cheat, valsspeler, bij.

Ierland was dagenlang, zo niet weken, in de ban van het schandaal. Henry gaf na afloop van de wedstrijd toe dat hij de bal op ongeoorloofde wijze had meegenomen en daarna Gallas in staat stelde te scoren. De Ierse bond tekende protest aan bij de UEFA, maar tevergeefs. Frankrijk won de play-off en ging naar het WK; daarop werd het overigens reeds in de groepsfase uitgeschakeld.

Bekijk hier de fameuze handsbal van Thierry Henry:

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ik denk dat hem dit nog wel jaren zal achtervolgen, maar ik geloof absoluut niet dat Henry er wakker van ligt in Amerika, hij zal hoogstens even opgebeld worden door een vriend ofzo en die zegt dat het in die krant staat. Denk dat Henry er zelfs om zal lachen

Neemt niet weg dat het inderdaad een smerige actie was.

18 augustus 2011 om 17:10

Ik denk dat dat wel tegen valt..... in Amerika wonen wel meer dan 40 miljoen Ieren.... dus ook in Amerika zullen ze er ook niet blij mee zijn met die handsbal denk ik....

18 augustus 2011 om 17:45

Wonen rond de 35 miljoen mensen in de USA die een connectie hebben met Ierland.
Dus niet ''veel meer'' dan 40 miljoen zoals jij beweerd.

18 augustus 2011 om 20:12

Ja en die Ieren in Amerika hebben ook niks anders te doen dan Henry het leven zuur maken.

18 augustus 2011 om 19:25

Het was een professionele actie, ik denk dat als ik in zijn schoenen had gestaan precies hetzelfde gedaan zou hebben. Wat ik trouwens niet begrijpen kan is dat Henry hier om veroordeeld wordt maar een Suarez die een glaszuiver doelpunt uit het doel slaat verafgood wordt.

18 augustus 2011 om 19:56

Daar komt bij dat de actie van suarez eigenlijk nog veel meer inpact moet hebben gehad. En wat is suarez voor velen nu: Een held.

Tuurlijk is het nog erg voor ierland, maar elk land wordt weleens benadeeld. Ze moeten zich erover heen zetten

bijna 2 jaar na dato er nog over doorgaan is redelijk sneu, maar aan de andere kant zie ik de humor er ook nog wel in

18 augustus 2011 om 18:01

Het is alles behalve sneu om er 2 jaar na dato nog over door te gaan.
Als iemand wereldkampioen wordt is het toch ook niet sneu om er 2 jaar na data over door te gaan?

Het is een smerige actie van Henry, dat vooropgesteld, ten tweede had de arbitrage dit nooit mogen goedkeuren en ten derde de Uefa en Fifa niet.

Een buitenspel goal plus handbal, te belachelijk.

18 augustus 2011 om 20:08

@oldforward
Vond jij het niet smerig dat Ierland in de beslissende groepswedstrijd tegen Georgië een onterechte strafschop meekreeg en zodoende tegen Frankrijk voor het beslissingsduel mocht spelen? Of vond je toen dat de spelers naar de scheids toe hadden moeten lopen en zeggen dat de penalty onterecht was?

Voor het geval je last hebt van plotseling geheugenverlies heb ik de link voor je:
http://www.youtube.com/watch?v=oqqiaatkfcs

18 augustus 2011 om 22:02

Ik moet zeggen dat ik die wedstrijd helemaal niet gezien heb. Maar als de wedstrijd inderdaad zo verlopen is zoals jij suggereert vind ik dat ook erg onterecht en kwalijk, maar dat rechtvaardigt de handsbal van Henry in de wedstrijd Ierland vs Frankrijk nog niet!

Gelukkig heb ik geen last van plotseling geheugenverlies, dus hoef je me de link niet te sturen. Bovendien ga ik hem ook niet bekijken, aangezien het off-topic is.

Verder leg ik de schuld niet alleen op Henry. De Fifa gunt hem de mogelijkheid om de bal met de hand aan te nemen en daardoor beslissend voor zijn land te zijn, omdat de Fifa hier geen strengere regels voor verzonnen heeft. Zij maken dit allen mogelijk. Eigenlijk hetzelfde als wat Suarez een tijdje geleden voor zijn land deed. (een schot redden met zijn hand om een doelpunt te voorkomen)

De scheidsrechters zijn van een te laag niveau. Kunnen zij niet hoger? Prima, voer dan technische hulpmiddelen in, want van deze omstandigheden wordt niemand vrolijk van.

18 augustus 2011 om 19:03

Dus jij bent niet meer boos op hoe Howard Webb de finale floot? Als ik de naam Howard Webb zie staan, zal ik toch altijd denken aan hoe slecht hij die finale gefloten heeft en dat in mijn ogen Puyol een rode kaart moest krijgen toen Robben doorbrak en dat die vrije trap in de verlenging geen corner werd (spanje kreeg uiteindelijk een doeltrap, niet veel later scoorde Iniesta).
In ieder geval, de Ieren hebben dat met Thierry Henry. Het is natuurlijk een beetje sneu, maar zo zit een mens in elkaar.

Ik herinner dat Henry ze excuses aan bood, Maar als ik hem nu weer zo als een gek zie juichen, begrijp ik de frustratie wel van die Ieren. Ik denk dat elke land het zeker wel voor 20 jaar zou blijven onthouden, als het hen zou overkomen.

Edit: Tering wat zie ik nu.. was me nooit eerder opgevallen Squilaci maakt ook hands!! of tenminste een poging tot (minimaal)!!

Dit noem ik gewoon oude koeie uit de sloot halen. Henry heeft Zelf toegegeven dat hij heeft vals gespeelt maar dat je zoiets in de krant er bij gaat zetten vind ik puur triest. Wat henry heeft gedaan is ook puur triest maar hij geeft tenminste toe dat hij fout zat. En touwens kan henry er ook niets aan doen dat de scheidsrechter het niet ziet en de fifa na beroep er niks aan doet.

18 augustus 2011 om 17:15

''touwens kan henry er ook niets aan doen dat de scheidsrechter het niet ziet en de fifa na beroep er niks aan doet.'' is hetzelfde als je zegt dat ''een vrijlopende moordenaar er ook niks aan kan doen dat de politie hem niet pakt'' en als dit bij Oranje was gebeurd zou je het ook net zo erg vinden als dat de Ieren het vinden. Het blijft gewoon hangen en dan is 1,5 jaar geleden niet zo heel lang geleden voor hun.

18 augustus 2011 om 17:24

nou oranje is ook wel vaker onterecht behandeld door de scheidsrechter. En ik snap ook wel dat ze er nog wel mee zitten dat zouden wij ook doen maar om zoiets dan in de krant te zetten vind ik gwn zwak.

18 augustus 2011 om 17:17

Henry had toch moeilijk kunnen gaan zeggen dat het geen hands was en dat hij niet fout zat.

18 augustus 2011 om 17:18

Henry had ook gewoon even naar de scheidsrechter kunnen lopen en dán zijn fout kunnen toegeven? Om het achteraf te doen, is misschien wel netjes, maar hadden de Ieren ook helemaal niks aan..

18 augustus 2011 om 17:26

robinie,

Jij zou zelf dan ook niet in de wedstrijd naar de scheidsrechter zijn gelopen om te zeggen dat je hands had gemaakt en daardoor uitgeschakeld zou worden. Dat hadden de supporters van jou team en je teamgenoten je ook niet in dank af genomen. al zou je dan wel de fair play prijs winnen.

Achteraf gezien hadden ze beter uitgeschakeld kunnen worden door Ierland, want op het WK was het al helemaal een drama. Nationaal drama voor de Ieren, wat ik me goed kan voorstellen.

18 augustus 2011 om 17:12

Ja dat dacht ik ook al, het was echt voor iedereen (behalve de roddelpers) beter geweest als Frankrijk door Ierland eruit gegooid zou zijn. Zeker voor Frankrijk zelf

Dit krantenartikel is gewoon een leuk grapje. Het is niet alsof er een heel verhaal geschreven wordt ofzo, gewoon 1 woord erbij en de grap is gemaakt. Als het tegen ons was gebeurd dan waren wij er nu ook heus nog wel zuur over. In NL wordt er soms ook nog gezeurd over de 12-1 en over de uitschakeling door de Belgen. Da´s allemaal decennia geleden.

Natuurlijk niet leuk.... De Ieren zijn er nog steeds boos over...... maar wisten jullie trouwens dat het stofzuiger merk Henry niet meer fatsoenlijk werd verkocht na dat incident van Thiery Henry.....

18 augustus 2011 om 17:12

Haha, ik denk dat Ajax brandblussers het ook niet zo goed doen in regio Rotterdam

Is wel leuke manier om je erbij neer te leggen,maar gaat toch iets te ver om het dan op zn verjaardag te doen.

Henry gaf toe en frankrijk had een scahandalige wk gekregen,staan ze toch gelijk en heeft Ireland al hun revenge gekregen.ze mogen best stoppen om op het nieuws te komen omdat Henry ze bekend heeft gemaakt met deze handsba,want laten we eerlijk zijn,ierland had ook de voorrondes niet overleeft op het wk.

Och och och wat triest, als een Ier op deze manier Ierland naar het WK had gebracht had je er niemant over gehoort in Ierland, ze moeten gewoon eens stoppen met deze onzin blehhh.

18 augustus 2011 om 17:14

De animositeit tussen Arsenal en Tottenham is gebaseerd op iets wat ook al decennialang geleden is gebeurd, moeten ze daar ook over ophouden?

Feitelijk gaat het hier om het opnemen van 1 woord (cheat), dus hoe erg is dit nu helemaal. Als we hier al niet meer tegenkunnen, dan is het pas triest.

18 augustus 2011 om 17:49

Feitelijk gaat het hier om een moment opname van Henry, in een 10e van een seconde moet hij hier beslissen (geen opzet dus), het gaat mij er gewoon om dat die Ieren gewoon hypocriet bezig zijn zoals ik hier boven aan geef.

18 augustus 2011 om 17:49

In Ierland natuurlijk niet, in Frankrijk des te meer natuurlijk. Beetje een rare redenering...

Henry is een held!
Niet dankzij deze actie.. Nee deze man kan prachtig voetballen en is voor mij een levende legend. Ik keur deze actie helaas nooit goed!
Onbegrijpelijk.

Wat ik me dan afvraag! Wat was er gebeurd als Ierland naar het WK zou zijn gegaan? Wie weet zag de loting er dan anders uit en was Spanje helemaal geen kampioen geworden.. Haha, heerlijk dat als als als als.

Gaan we elke Ier die in die wedstrijd tegen Nederland (kwalificatie WK 2002) destijds een overtreding maakte ook beschimpen? Dat is immers vals spel.

Ierland, leer er meeleven. Life goes on and don't stick on the past.

18 augustus 2011 om 17:22

Wat nou als het Frankrijk - Nederland was geweest, had je het er dan ook zo tegenover gestaan?
Ik snap best dat die Ieren hier ziek van zijn, zo zijn wij allemaal nog ziek van de WK finale... wat als Robben....

19 augustus 2011 om 00:55

Achja dat is het niet he? En idd ik zou er ook ziek van zijn maar om nu nog steeds lopen te janken? Nee dat zou ik niet doen, er zijn belangrijkere dingen in de wereld en anders had Ierland er zelf maar een paar moeten inschieten. Ik kan je zo een paar dingen op papier geven waarin Ierland ooit mee is geholpen. Boehoe...

18 augustus 2011 om 18:05

Ze leren er prima mee leven. Dat ze hem als valsspeler herinneren heeft Henry aan zichzelf te danken. En wat is dat nou voor redenering; '' Life goes on and don't stick on the past '' ? Dus alles wat er in het verleden gebeurd is moet vergeten worden?

19 augustus 2011 om 00:53

Haha idd je slaat de spijker op zijn kop, er zijn ergere dingen in de wereld kom op zeg. En iedereen zou hetzelfde gedaan hebben als Henry in die positie.

19 augustus 2011 om 01:21

Sla ik de spijker op z'n kop t.o.v. m'n eigen reactie? Wat bedoel je?
Ik geef juist aan dat niet alles wat in het verleden gebeurd is, vergeten moet worden.

Ik snap dit volkomen vanuit Ierland gezien en ik snap het ook volkomen vanuit Henry gezien. Het is niet gek om een wedstrijd te willen winnen en het is niet gek om het iemand kwalijk te nemen als die je land uit een WK houd door moedwillig een handsbalgoal te maken.

Om hier nu nog over te gaan zeuren getuigt wel van laag niveau.

Ik geef toe dat de actie vies was, maar om hier nou over te blijven zeuren.
Het is voorbij, het kan allemaal niet meer worden terug gedraaid dus zet je er gewoon over heen.

18 augustus 2011 om 17:23

Hoe vaak gaat ierland nou naar het wk? Als zoiets bij nederland gebeurd zal nederland er jaren schande van spreken. En groot gelijk ook want dit is een walgelijke actie van een cheater.

18 augustus 2011 om 18:14

Gelijk heb je, maar wil je serieus beweren dat dit iets helpt?
Je kunt wel steeds oude koeien uit de sloot gaan halen maar daar schiet je niks mee op.

Dus ik denk dat ze gewoon dit moeten laten rusten, want je bereikt er toch niks meer mee.

Ik vind het toch wel grappig.
Aan de andere kant ga ik drie jaar na dato ook niet over de buitenspelgoal van Wambero beginnen die Utrecht uiteindelijk van een trilogie aan bekerwinsten afhield. Nou, ja.. als het maar ludiek gebeurd.

Begrijpelijk. De Ieren zijn er zelden bij en dan komt die Henry even smerig doen en liggen ze eruit.

Door dit incident heeft Henry erg veel van zijn status afgebrokkeld. Als je op een dergelijke manier wilt winnen in zon belangrijke wedstrijd dan ben je gewoon een valsspeler. Hij heeft Ierland echt benadeeld en hen van een WK afgehouden.

18 augustus 2011 om 18:17

Ik denk dat we allemaal hetzelfde zouden hebben gedaan als we er op dat moment bij waren geweest als speler. Niet te heilig denken mensen, op zo'n moment doe je alles om de overwinning veilig te stellen.

18 augustus 2011 om 18:22

Inderdaad zouden veel spelers zoiets doen in een dergelijke situatie daar ben ik het mee eens maar dan moet een speler niet raar opkijken van de negatieve gevolgen die zoiets kan hebben, zoiets blijft je gewoon lang achtervolgen.

18 augustus 2011 om 18:29

Nee , maar denk je echt dat Henry hier wakker om zal liggen ?

Och Och, als je er nu nog over begint, en dan weer in de media, begint het wel behoorlijk kinderachtig te worden.
Snap volkomen dat Ierland zich flink bedonderd voelde, maar zo zit het nou eenmaal in elkaar... Beslissing genomen, dan kan het niet worden terug gedraaid, en terecht! Zou te gek voor worden zijn, als je een klacht in dient, dan kunnen we wel elke wedstrijd opnieuw doen.

Misschien zullen vele niet blij met mijn reactie zijn maar ; Wat vond ik de actie geniaal!(wel als het voor de ploeg gebeurd die je steunt!)

Eerlijk gezegd vind ik dat de blaam voor dit incident in hogere mate bij de Fifa ligt dan bij Henry zelf. Henry overtreedt een regel, en overtredingen dienen bestraft te worden door de scheidsrechters die de bonden hebben aangesteld, om de regels en richtlijnen van die bonden te handhaven. Zonder technische hulpmiddelen is de kans op foutieve beslissingen zeer aanwezig. Natuurlijk maakt Henry een overtreding, maar het feit dat Ierland hierdoor het Wk heeft misgelopen mag op het conto van de Fifa geschreven worden.

18 augustus 2011 om 19:45

Helemaal mee eens. De videobeelden spraken boekdelen en zelfs Henry heeft toegegeven dat er opzet in het spel was. Ik had het volkomen terecht gevonden als de Fifa de wedstrijd had laten overspelen. Maar helaas is het doen en laten van de Fifa nog smeriger dan de handsbal op zich, en moest Frankrijk gewoon naar dat WK.

Vond toen niet de schuld van Henry, hij heeft eerlijk toegegeven dat hij hands maakte, alleen de Fifa is weer zo koppig.

Haha, kurkdroog staat er: Thierry Henry, Cheat and Footballer, 34.
Ach ik begrijp de Ieren ook wel, waren geloof ik sinds 2002 niet meer actief op een WK. Zo dichtbij en vervolgens op een niet eerlijke manier buiten de boot gevallen.

Als ik Thierry was, zou ik snel iets schenken aan de Irish Community daar in de Verenigde Staten, want er leven minstens 30m - 40m Ieren in Amerika, en die zijn niet bepaald zachtzinnig

18 augustus 2011 om 18:35

Ach er zijn helemaal geen Ieren meer in Amerika, dat zijn gewoon Amerikanen inmiddels. Die zijn gewoon geassimileerd.

Henry was altijd een van mijn lievelingsspelers, toen hij naar Barcelona ging vond ik dat al minder maar die handsbal vond ik echt niet kunnen. Jammer, want hij was toch wel een van de beste spitsen!

Hmm,, net alsof iemand als Robbie Keane niet hetzelfde had gedaan andersom. Ik snap ook niet waarom iedereen Henry de schuld geeft. Waar was de verdediging? Hoe kan Henry 2 keer de bal in de 16 aanraken met zijn hand? Hoe kan William Gallas van nog geen 5 meter de bal erin koppen?

In plaats van de vingers naar Henry te wijzen moeten de Ieren gewoon erkennen dat zij niet goed genoeg waren om zich te kwalificeren.

18 augustus 2011 om 18:41

Nee, ze waren inderdaad niet goed genoed in handbal om naar het wereldkampioenschap voetbal te gaan.

18 augustus 2011 om 20:41

Ja erg grappig en nu even serieus. Ierland heeft twee maal tegen Frankrijk mogen spelen waarvan de laatste wedstrijd zelfs 120 minuten duurde. Als je dan niet weet te kwalificeren en Thierry Henry de schuld geeft voor je eigen tekortkoming dan verdien je het niet in mijn ogen.

18 augustus 2011 om 22:35

Wat een bullshit, ze hadden gewoon een penaltyserie gaan spelen als Henry die bal niet expres met ze handen voor de achterlijn had gehouden.

Als in de Wk-finale Iniesta de bal met een volleybal-smash in het doel had gewerkt, had Nederland dan ook terecht verloren omdat ze 115 minuten de tijd hadden gehad om zelf een doelpunt te maken?

Voetbal speel je met je voeten en niet met je handen.

Het was een lage actie van Henry, maar om je als krant te verlagen tot zulk soort genoegdoening... Niet echt professioneel en buiten dat slaat het nergens op om Henry voortaan maar als cheat te bestempelen, na alle mooie dingen die hij ons voetballiefhebbers heeft gebracht. De hand van God is onlosmakelijk verbonden met Maradona, maar toch wordt hij herinnert als een fenomenale voetballer en niet als valsspeler. Hoewel ik de handsbal wanstaltig vindt, verdient Henry eenzelfde behandeling.

Tja, beetje kinderachtig om dit weer op te rakelen. Sporters en dus ook voetballers op zo'n niveau, zullen er alles aan doen om een wedstrijd te winnen. Daar horen ook opzettelijke handsballen bij, dat gebeurt toch in veel meer wedstrijden? Als Ierland naar een WK wil, moeten ze maar beter hun best doen in de kwalificatie!

Ja, als Nederland op zo'n manier van een WK zou zijn afgehouden dan hadden we het allang weer vergeven en vergeten, toch? Ik denk het niet.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren