Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Update: Traditioneel Ajax-shirt blijft volgens club zelf gewoon beschermd

Laatste update:
/

Volgens het ANP is de merkregistratie van het rood-witte voetbalshirt van Ajax ongeldig. Dat heeft de rechtbank van Amsterdam deze week bepaald in een zaak die de voetbalclub had aangespannen tegen een man die zonder toestemming Ajax-souvenirs verkocht.

Volgens de rechter voldoet de merkregistratie van de dertigvoudig landskampioen uit 1996 niet aan de technische eisen die in Europa aan kleurmerken worden gesteld. De voetbalclub won de rechtszaak tegen de verkoper uiteindelijk wel, omdat die ten onrechte de indruk wekte dat het om officiële Ajax-producten ging.

Toch is de zaak een groot verlies voor de club, zo stelt merkenbureau Chiever aan het dagblad. “Immers, Ajax raakt hiermee de exclusieve merkrechten op het design van zijn shirt kwijt.”

Update 13:40 uur – Traditioneel Ajax-shirt blijft volgens club zelf gewoon beschermd
Ajax meldt vrijdag op de officiële website dat er ‘geen enkel misverstand’ over bestaat dat het shirt juridisch is beschermd. “Iedereen die het shirt namaakt in welke vorm dan ook, pleegt volgens de rechtbank een onrechtmatige daad. Een wit shirt met een rode baan wordt door het publiek aangezien als een shirt dat afkomstig is van Ajax. Dat is voor de rechtbank voldoende reden om te besluiten dat iedereen die zonder toestemming dergelijke inbreukmakende producten verkoopt ten opzichte van Ajax onrechtmatig handelt”, zo luidt het statement.

“Ajax heeft de procedure dan ook gewonnen”, vervolgt de club, daarmee de eerdere berichtgeving ontkrachtend. “De markthandelaar in kwestie moet de verkoop van zijn witte shirts met rode baan onmiddellijk staken en dient over alle door hem verkochte inbreukmakende producten schadevergoeding te betalen. Verder heeft de rechtbank de markthandelaar bij herhaling hoge boetes in het vooruitzicht gesteld.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

tja beetje raar, kan ajax gewoon niet een soort nieuwe aanvragen dan?

30 juni 2011 om 20:08

Nee, je kan nu niet weer een zaak beginnen bij de rechtbank. Er is immers al een uitspraak over de zaak gedaan, de rechter zal dan daar gewoon weer na verwijzen.

Volgens mij kunnen ze wel in hoger beroep gaan bij het hof.

30 juni 2011 om 20:09

nee ik bedoel die merkregistratie ?die liep tot 1996, maar kunnen ze -net zoals bijvoorbeeld een paspoort- hem op nieuw aanvragen?

30 juni 2011 om 20:11

Ah zo, sorry verkeerd begrepen. Ik denk het wel, maar daar dat zal wel wat tijd kosten qua goedkeuring.

30 juni 2011 om 20:13

hun aanvraag was uit 1996 en is 10 jaar geldig.. dus tot 2006 hebben ze die bescherming gehad, hierna is deze komen te vervallen.

30 juni 2011 om 20:09

Nieuwe aanvragen is wel mogelijk, maar voordat ze hiervoor een goed- dan wel afkeuring voor krijgen, zijn we zo drie à vier jaar verder. In de tussentijd kan men weinig uitrichten tegen fabrikanten die shirtjes verkopen met dezelfde kleurstelling en opmaak.

Het lijkt mij dat Ajax wel een merkenrecht op z'n eigen naam heeft, dus het probleem is niet zo heel erg groot.

30 juni 2011 om 20:12

ah zo oke haha bedankt !

30 juni 2011 om 21:16

op het logo overigens ook.

Iemand die dus een Ajax shirt koopt zonder logo, is niet bijster intelligent als hij niet door heeft dat het geen echte is.

30 juni 2011 om 22:23

Ik ben benieuwd of Ajax wel een merkenrecht heeft....je hebt tenslotte ook Ajax schoonmaakmiddel, Ajax brandblus apparaten. Deze kunnen allemaal de naam Ajax gebruiken ! Dus als zij de huidige shirts laten namaken met de naam Ajax erop, dan heeft de voetbalclub Ajax heel weinig in te brengen....

30 juni 2011 om 22:25

Ze hebben niet het merkenrecht op hun eigen naam. Maar op de afbeelding met daaronder de letters Ajax. Zijn in Merken Register maar liefst 92 merken geregistreerd met Ajax in de naam. Kijk maar eens op www.boip.int

30 juni 2011 om 22:40

@jurgen1971: zo simpel werkt het natuurlijk niet Het is mogelijk dat verschillende bedrijven dezelfde naam hebben zolang ze maar niet in dezelfde branche actief zijn. Zo zou Ajax voetbalclub dus nooit een Ajax schoonmaakmiddel op de markt kunnen brengen.

Daarnaast kan Ajax schoonmaakmiddel ook niet zomaar wit-rood-witte shirtjes gaan verkopen met de naam Ajax erop. Het moet gewoon duidelijk zijn dat het om een ander merk gaat, daar gaat het om.

30 juni 2011 om 22:58

Merken kunnen in verschillende branches gewoon naast elkaar bestaan. Een Ajax brandblusser is iets anders als een Ajax shirt.

De naam Ajax in een voetbalcontext is gewoon beschermt echter een wit shirt met een rode baan niet. Het volledige ontwerp is wel weer beschermt (logo's, Adidas-strepen etcetera).

1 juli 2011 om 10:22

Ja het merk Ajax kan inderdaad in verschillende branches door verschillende ondernemers gebruikt worden... Heel leuk is het dat iedereen de Ajax brandblussers kent. Grappig en tevens dom vond ik , dat die brandblussers bij oplevering van het nieuwe ADO stadion, verwijderd moesten worden,omdat de ADO supporters dat niet kunnen handelen...

1 juli 2011 om 11:43

volgens mij heeft dat te maken met het woord Ajax zelf. het is namelijk een oud grieks woord en
onderdeel van een bekende mythe. Een naam of woord dat wortels heeft in
zulke oude taal/verhalen behoort dacht ik aan iedereen toe.(volgens het wetboek)
Het klopt volgens mij wél dat de merknamen Ajax Amsterdam of AFC Ajax aan de voetbalclub zelf toebehoren.
hetzelfde geld voor Ajax schoonmaakmiddelen etc .

1 juli 2011 om 14:18

''merken kunnen in verschillende branches gewoon naast elkaar bestaan. Een Ajax brandblusser is iets anders als een Ajax shirt.

zo zwart/wit is het niet. In principe kunnen merken naast elkaar bestaan. Echter indien een ander (nieuw) merk teveel meelift op een bestaand merk, kan zij onrechtmatig handelen jegens deze laatste.

1 juli 2011 om 14:23

Waarschijnlijk heeft Ajax de merknaam AFC Ajax (nv)

1 juli 2011 om 12:25

Ik als Ajacied en merkenrecht jurist kan alvast stellen dat zowel het bovenstaande als veel van onderstaande commentaren de plank allemaal misslaan. De rechter heeft in deze specifieke zaak de beeldmerken van Ajax onterecht als kleurmerken aangemerkt en een beroep lijkt dan ook zeer zinvol. De stelling van de genoemde 'expert' is veel te voorbarig. Er is nog helemaal geen sprake van verlies van exclusieve rechten aangezien de merken nog niet zijn vernietigd. Ook wordt er geen aandacht besteedt aan de auteursrechten van Ajax en Verder zal Ajax voor de zekerheid ongetwijfeld nieuwe merkdepots gaan doen. Er is helemaal niks aan de hand behalve dat een slimme marketeer probeert te profiteren van het nieuwsgehalte van dit bericht omdat het de mooiste en grootste club van Nederland betreft. Nothing to worry dus.

dat is goed nieuws voor heerenveen... kunnen ze bij uitduels toch in de shirts van de amsterdammers voetballen

30 juni 2011 om 20:07

Dat konden ze sowieso wel, maar dat gaat niet door omdat geen enkele Heerenveen-supporter hun spelers in een 'lelijkere versie' van het Ajax thuisshirt willen zien lopen.

30 juni 2011 om 20:09

Is het niet juist mooier, sinds het niet de Adidas strepen bevat? Daar klaagt immers vrijwel elke Ajacied over?

30 juni 2011 om 20:16

De strepen zijn niet zo mooi nee, maar zo lelijk vind ik het ook weer niet. Die mensen die klagen moeten maar een shirt uit 1970 gaan kopen ofzo. Tijden veranderen, zo ook voetbalshirts. Liever die 3 strepen dan Heel groot Adidas op de rug of onder het Aegon logo ofzo.

1 juli 2011 om 08:33

Tijden veranderen ? Ja , maar moet daarom het shirt veranderen ? nee natuurlijk niet. Het Ajax shirt is heilig , daar moeten commerciele bedrijven met hun poten vanaf blijven. Als het alleen 3 strepen waren dan kon iedereen daar echt nog wel overheenstappen, maar dit is slechts 1 van de onderdelen die door de commercie is besmeurt binnen de club. Nee, het moderne voetbal , stopt echt niet bij 3 streppen , volgend jaar vind men waarschijnlijk weer wat nieuws , zoals het motto van Addidas op het shirt verwerken of gaat men weer lekker met de rode baan lopen prutsen. Het thuisshirt van Ajax moet ieder jaar op een andere manier verpest worden , want stel je voor dat een thuisshirt een jaar hetzelfde blijft zoals bij vele clubs en helemaal perfect is , dan koopt daarna niemand meer.

Zoals zo vaak , Lang leve het Moderne voetbal *kuch kuch*

1 juli 2011 om 10:26

Hou toch op. Die strepen is een kwestie van smaak. Ik vind het persoonlijk mooi.
Shirts veranderen elk jaar, omwille van verkoop en daardoor inkomsten voor de club. Trouwe supporters kopen elk jaar het nieuwste shirt.
Het shirt van Ajax is wit met een rode baan in het midden. Daar veranderd niks aan. Op details worden de shirts elk jaar veranderd. Dat is gewoon nodig voor de broodnodige inkomsten. Het gezeik met daar moeten ze vanaf blijven is echt niets meer dan gezeik.

Ik vind het persoonlijk heel erg leuk dat een shirt elk jaar net iets anders is. Wat ik jammer vond van het afgelopen jaar, is dat het Amsterdamse logo aan de achterkant was weggelaten. Ik geloof dat het bij net nieuwe shirt terug is gekomen of iets wat erop lijkt...

30 juni 2011 om 20:38

betekent dit dat de shirts van ajax moeten veranderen en dat er geen wit shirt met rode baan gedragen mag worden?

30 juni 2011 om 20:44

Jawel hoor, alleen andere clubs mogen dan precies hetzelfde motief ook gebruiken als zij dat willen..

30 juni 2011 om 20:45

ooh oke gelukkig
ik zou het echt vreselijk vinden als ajax de shirt moesten veranderen

1 juli 2011 om 10:28

??? Iedereen mag met deze kleurencombinatie spelen. Er zijn clubs die voor Ajax al met deze combinatie speelden.

Je mag alleen niet de indruk wekken dat het een officieel ajax shirt is.

2 juli 2011 om 14:54

Wat een afschuwelijke shirts waren dat trouwens :P

hoe lelijk dit ook is voor ajax, is het goed nieuws, dat betekent dat het produceren van echt ajax waardige shirts gewoon door kan.

30 juni 2011 om 20:12

jij doelt op namaak?

30 juni 2011 om 20:24

Dat bedoelt hij denk ik wel maar ik denk dat na deze uitspraak de term namaak niet meer op zijn plaats is. Ajax is tenslotte de exclusieve merkrechten op het design van het shirt kwijt.

30 juni 2011 om 21:22

waar ik op doel is dat er nu een groep supporters zou kunnen opstaan die het initatief nemen een streeploos ajax shirt zonder strepen en het oude logo op de markt te brengen, een echt ajax shirt en niet deze adidas shirt waar de strepen je om de oren slaan, heel leuk die details maar je hele club zo verpatsen voor 3 strepen, daar doe ik niet aan, dat doet mij teveel pijn als ik eerlijk ben.

30 juni 2011 om 22:44

@kaassie: Dan alsnog heeft het Ajax shirt een aantal kenmerken die wel rechtelijk beschermt zijn. Zo mag je niet zomaar het ajax logo gebruiken en daarbij heeft Adidas zijn naam zelf ook beschermt. Het is dus niet mogelijk om zomaar even een wit-rood-wit shirt met het Ajax logo en een adidas embleem op de markt te brengen.

Het enige dat nu eigenlijk wel kan is kale wit-rood-witte shirts verkopen

Kortom je zal altijd het verschil hebben tussen namaak en echte, officiële shirts.

30 juni 2011 om 22:45

@ sprbalotelli: ook dat kan dus niet. Hoogstwaarschijnlijk is het oude ajax logo ook gewoon nog beschermt en de naam Ajax natuurlijk ook gewoon.

30 juni 2011 om 23:01

Wel als de namaak teveel op het design van het huidige shirt lijkt. Als je een wit shirt met rode baan, zonder vermelding van de naam Ajax, het nieuwe logo, de naam Aegon en de adsdas strepen etcetera, wil verkopen, dan mag dat.

30 juni 2011 om 23:41

@haakneus
Ajax heeft indertijd een nieuw logo gekozen omdat het oude logo niet te beschermen was. Dit is namelijk een soort van afbeelding van de Griekse god Ajax en die kan je niet beschermen.

1 juli 2011 om 15:49

@gimmert_5421 ah thanks, dat wist ik niet. Ik dacht dat het altijd was omdat het nieuwe logo makkelijker te bedrukken is en vanaf een grotere afstand meer herkenbaar zou zijn.

30 juni 2011 om 20:20

en dan nog bestaat er zoiets als de exclusieve rechten op het Ajax-logo. Bij echte producten mag dit niet. Als die man geen echte officiële producten verkocht had hij de zaak gewonnen omdat namaak wel mag nu.

nou andere clubs sla je slag! je kunt nu in het shirt van ajax gaan voetballen! wat overigens hilarisch zou zijn.

30 juni 2011 om 20:34

Heerenveen was het al van plan, maar daar waren de supporters het niet mee eens

30 juni 2011 om 23:08

emmen had vroeger ook zo'n thuisshirt meen ik alleen stond er toen gamma op en het was van hummel

Ze raken helemaal niets kwijt, want zoiets als een rode baan over een wit vlak, hebben ze nooit gehad.

Ajax blijft toch de club van de rode baan over het witte tenue. Die kleuren zijn echt niet uniek, die word door nog clubs gedragen. het is de stijl van het truitje dat eeuwig en uniek is.

kan iemand me uitleggen waar het nou precies overgaat, want ik snap er bar weinig van

30 juni 2011 om 20:12

Ajax had in 1996 de kleuren van het shirt in die vorm geregistreerd. Dus als je dan een vergelijkbaar shirt verkocht, moest je eerst toestemming hebben van Ajax. vergelijkbaar met het opkopen van een merknaam zelf. Alleen dan gewoon shirt/broekje van die merknaam. Als je aan Ajax denkt, denk je aan een wit shirt met rode baan, of op ze minst iets 'roodwit's'. Maar Ajax heeft dat verloren omdat het niet aan de Europese eisen voldeed. Dus het uiterlijk van de shirt van 'ajax', is nu open. Zoiets.

30 juni 2011 om 20:16

aha, oke dank voor de uitleg

30 juni 2011 om 20:22

klopt, alleen het logo mag niet zomaar gebruikt worden. Daar rusten gegarandeerd nog patenten op. Enkel de vormgeving van het shirt is nu vrijgegeven, duidelijke uitleg!

30 juni 2011 om 23:02

De naam op het shirt, de sponser en de adidas strepen zijn ook allemaal beschermt.

stukje voor stukje brokkelt ajax af ! haha

nee even serieus het mag toch niet zo zijn dat zomaar iedereen shirts gaat namaken en ze dan gaat verkopen als echte shirts ! goed dat ajax dat iig wel heeft gewonnen !

Lekker typisch weer dit, wellicht kunnen ze gelijk een nieuw tenue bedenken zonder voetbal kraagje!

30 juni 2011 om 20:15

en zonder die drie strepen over de schouder!

On: Erg lullig voor Ajax hoe dit is gebeurt. Hopelijk krijgen ze de 'rechten' weer gauw.

30 juni 2011 om 20:37

Die strepen snap ik de ophef niet over, hier krijgt Ajax gewoon dik voor betaald! Stel die strepen zaten er niet op, was het geen Adidas-shirt, en loopt Ajax tientallen miljoenen mis!

30 juni 2011 om 21:34

Ajax heeft inderdaad een prachtig contract met Adidas. Maar dat staat los van het feit dat het shirt er lelijk uiziet door de strepen.

30 juni 2011 om 22:47

Ik snap de ophef over de strepen ook niet, ik vind het altijd wel een mooie uitstraling hebben, de drie strepen van Adidas, die stralen toch altijd een bepaalde klasse uit vind ik.

Overigens vind ik het patent het uiterlijk van een shirt ook een beetje onzinnig.
Als een of andere amateurclub zo wil spelen, wat maakt het uit?
En als iedere club zo'n patent gaat aanvragen, waar blijf je dan?

30 juni 2011 om 22:50

@joodinho en Kilon: nu ik er eigenlijk nog eens over nadenk zijn wij ajacieden wel super kritisch haha. Ik ook heb liever een shirt zonder al die strepen erop en een iets minder brede rode baan. Maar als je dan naar andere clubs kijkt, zoals psv, die moeten nu met nog een shirtsponsor gaan spelen om aan het nodige geld te komen. Dan heb ik nog altijd liever die 3 strepen van Adidas op de mouw

Het valt me dan op dat ik Psv-supporters dan nooit over dat soort dingen hoor klagen.

Feyenoord supporters klagen overigens weer wel over dat soort dingen. Zo willen zij het uitshirt altijd gewoon groen-zwart hebben.

En nu ik het daar weer over heb, zou Ajax eigenlijk gewoon altijd een zwart-rood uitshirt moeten hebben. Maarja dat is gewoon commercie dat die shirts elk jaar weer veranderd worden en maar goed ook, want het levert de club gewoon knaken op.

2 juli 2011 om 10:13

wat snap jij daar niet aan dan?
ik en veel andere ajacieden vinden de drie strepen over de schouder gewoon niet mooi.

idd. financieel wil ajax helemaal niet meer zonder, die strepen leveren toch best wat op.
maar mooi is het niet

Mooi. Misschien wil iemand ze nu exact namaken, eerlijk zeggen dat het om een niet-authentiek exemplaar gaat en ze vervolgens verkopen voor een prijs die wél realistisch is.

onhandig van Ajax. Met de legio juristen die Ajax in dienst heeft is het een beetje knullig. Neem aan dat het vastleggen van de nieuwe merkrechten met de vormeisen vrij snel gebeurd is?

30 juni 2011 om 20:44

Erg onhandig ja.. maar verwacht gewoon dat dit komende maand vlug wordt opgelost. Financiële schade zal Ajax niet oplopen, maar het is wel slordig.

Het is toch belachelijk dat je een man gaat aanklagen die Ajax souveniers verkoopt. Die man maakt juist reclame voor Ajax dus ze zouden hem eerder een beloning moeten geven! Je weet natuurlijk nooit wat er allemaal verkocht wordt en of alles volgens de 'ajaxnormen' gaat, maar een paar souveniers verkopen moet toch nog wel mogen.

30 juni 2011 om 20:16

Ajax loopt door zo'n mannetje inkomsten mis, of dat is het idee erachter. Merkrechten werden door de verkoper geschonden van Ajax/adidas dus Ajax staat gewoon in z'n recht.

Als je steeds meer toelaat verzwakt je juridische positie en is het steeds moeilijker om imitatie/soevenier verkopers tegen te houden.

En dat is volledig terecht, want het originele concept van dit shirt is niet van Ajax, maar toegeeigend door de club.

Moet niet gekker worden dat je voor een simpel design rechten aan kan vragen. Drie banen, ingekleurd rood/wit klinkt toch vrij basic.

Als is het natuurlijk wel zo dat Ajax wel haar eigen naam kan registreren, wanneer die man daaronder verkoopt is het niet meer dan terecht dat hij hiervoor teruggefloten wordt.

Ik weet niet in hoeverre dit gevolgen heeft. Lijkt me niet dat er nu extra imitatie komt van echte originele shirts want daarop is nog altijd copyright van kracht. Het blijven imitatie producten.

Als een andere club met de wit rood wit baan komt dan kan Ajax daar nu niks meer tegen beginnen.
als ik het goed begrijp...

De beschermingsduur van een merk is voor een periode van 10 jaar. Na deze periode kan de bescherming oneindig voor telkens een periode van 10 jaar worden verlengd. Dit onderscheidt het merkenrecht van de andere rechten waarbij de beschermingsduur voor een beperkte tijdsduur is.

Met andere woorden: als ze dit voor het laatst in 1996 gedaan hebben zijn ze in 2006 blijkbaar iets vergeten te verlengen.
Marketingtechnisch gezien geen goede zaak, maar misschien is verlenging nog wel een mogelijkheid.

30 juni 2011 om 20:17

Het gaat er niet zozeer om dat Ajax vergeten is dit recht te verlengen, maar dat de oorspronkelijke aanvraag uit 1996 onterecht is goedgekeurd.
Vraag is nu waarom deze ten onjuiste is goedgekeurd.
Als dit bijvoorbeeld te maken heeft met het feit dat het onderscheidend vermogen van de kleurencombinatie te klein is, dan gaat een nieuwe aanvraag niet goedgekeurd worden.
Als echter blijkt dat er toentertijd een formuliertje verkeerd is ingevuld, dan is het inderdaad een kwestie van opnieuw aanvragen.
Probleem is echter dat zo'n aanvraag jaren kan duren. Er moet opnieuw onderzoek gedaan worden en dit kan erg lang duren.

30 juni 2011 om 20:27

Het ligt er aan dat het sinds 2006 verplicht is om Kleurcodes te vermelden. Dit heeft Ajax als zovele bedrijven niet gedaan. En daarom is het recht niet meer geldig.

Ik denk persoonlijk dat het niet zo'n probleem moet zijn omdat het in het voebalwereldje toch nog vrij onderscheidend is, de relatief smalle rode baan op een wit shirt. (mede dankzij het niet doorgaan van het heerenveen shirt)

30 juni 2011 om 20:27

Dankje voor de extra uitleg.
Het hoeft inderdaad niet zo te zijn dat ze het zijn vergeten, maar het kan ook ergens anders aan liggen. Enkel zo'n aanvraag kan veel sneller geregeld worden. Want afhankelijk van de wensen van Ajax kan het onderzoek standaard (een maand), versneld (circa twee weken) of per expresse procedure (een dag) worden uitgevoerd.

Dit heeft Ajax dus allemaal zelf in de hand, als ze dit snel opgelost willen hebben zullen er geen jaren overheen gaan.

30 juni 2011 om 20:35

KPN is het destijds in 2006 nooit gelukt om het af te dwingen. Dit kwam mede doordag Mobistar / Movistar hoe heet dat spaanse telecom bedrijf ook de groene kleur gebruikte. Deze opereren in dezelfde branche dat maakte het eigenlijk onmogelijk maar toch.

Het is ff afwachten inhoeverre men vind dat de kleurcode / combinatie / vakverdeling 'uniek' is en daadwerkelijk onderscheidend in de sport of dat men alleen kijkt naar voetbal ik heb geen idee eigenlijk.

30 juni 2011 om 20:42

In 1996 vond men het blijkbaar wel onderscheidend genoeg. Vraag is dan ook waarom de rechter deze merkenregistratie ongeldig heeft verklaard...

30 juni 2011 om 20:49

Omdat het hier nog om echte producten ging. Op de logo's en merknamen zitten wel nog rechten. Dus het echte gebruik van het Ajax-logo/aegon/adidas mag niet. Mede doordat de 10 jaren merkenrechten verlopen zijn, zitten er dus geen rechten meer op de vormgeving.

30 juni 2011 om 21:53

''het ligt er aan dat het sinds 2006 verplicht is om Kleurcodes te vermelden. Dit heeft Ajax als zovele bedrijven niet gedaan. En daarom is het recht niet meer geldig.''

ergens klopt dit wel, als ik alleen al aan de prijs denk (74 euro) heb ik zoiets van die mag best omlaag met 30 dus een niet orgineel exemplaar die stuk goedkoper zou zijn zou niet verkeerd zijn altans voor me kids dan

30 juni 2011 om 21:07

ik vind ze ook belachelijk duur, echter kinder maten zijn 65 euro. Nog steeds 20 te vel maar het zij zo.

On: staat we heel erg knullig dit zeg :P

30 juni 2011 om 22:02

@zakenman: zijn jouw kids ontspoord ? Die van mij dragen vanaf de kleinste maat Psv-shirts.
Van mij mag er ook gerust 30 euro af, je moet bijna een hypotheek afsluiten als je er 3 moet hebben.
Ik laat ze trouwens geheel vrij in hun keuze, ze mogen kiezen voor welke club ze zijn.
Moet wel toegeven dat ze alledrie vanaf hun 4e jaar meegaan op Oost
En als ze eenmaal het Philipsstadion gewend zijn... eens een Psv-er - altijd een Psv-er.

30 juni 2011 om 23:17

@maauwert

ja mijn 2 zonen zijn ook voor psv, ook vanaf dat ze het levenslicht hebben gezien hehe komt meer omdat pap hun dat een beetje opdringt en het nog niet zo goed begrijpen (1 van 6 jaar en 1 van 4) altans die van 4 dan. Maar hier in het huis is alles 1 ofwel alles psv :D mochten ze in de toekomst daar anders over denken dan ben ik de laatste die dit tegenhoud natuurlijk.

@_hunter
ja idd, dat is ook de reden waarom ik meestal wacht op een actie, voor het zelfde geld heb ik al bijna een seizoens kaart bij elkaar... en al zeker in de huidige tijd is het bijna niet meer te betalen als je al 2 of meer shirts wilt kopen.

dus ik juich alleen maar toe

betekent dit ook dat ze inkomsten gaan verliezen? zo ja, hoeveel?

30 juni 2011 om 20:16

ben ik ook wel benieuwd na

30 juni 2011 om 20:18

Dat is niet echt waarschijnlijk, het blijft verboden om Aegon/adidas/ajax logo te gebruiken

Het is niet alsof men nu allemaal massaal Ajax shirts mag gaan drukken

30 juni 2011 om 20:53

het is toegestaan een vergelijkbaar wit shirt met een rode baan te verkopen echter zal het echte shirt natuurlijk nooit teniet gaan nu er ook merkenrechten op het adidas-logo en het ajax-logo berusten. Het is voor Ajax nu zaak om een nieuw merk te deponeren. Overigens is het zo dat de geldigheid van een merk pas aan bod komt wanneer iemand een rechtszaak aanspant tegen de merkhouder, enige fout die Ajax zou hebben kunnen maken is het merk niet te verlengen in 2006, maar dat is routinewerk en lijkt me dus sterk dat dat niet gebeurd is. Het zou kunnen dat het shirt zo gezegd 'te weinig onderscheidend vermogen' heeft waardoor het merkenrecht is vervallen...

30 juni 2011 om 20:22

Denk niet dat ze veel inkomsten verliezen. Er zullen vast wel meer namaak-shirts komen nu, maar niemand wil toch in een namaak shirt rondlopen. Ik niet tenminste. Als ik dan een shirt koop, koop ik het echte shirt, hoe duur ie ook is. Er zullen vast wel mensen zijn die dan neppe shirts kopen maar dat zullen er niet zo veel zijn, en die mensen zullen waarschijnlijk het echte shirt toch nooit hebben gekocht, dus inkomsten missen? valt wel mee! Bovendien, het logo van Ajax is nog altijd gewoon beschermd, dus elk shirt met zo'n logo is, of van Ajax, of strafbaar.

Het valt eigenlijk wel mee alleen het rood wit waar Ajax altijd mee geassocieerd wordt mag volgens mij gebruikt worden.

Snap niet wat bijna iedereen heeft met die strepen. Ik vind ze juist mooi en zie die 3 strepen als 3x 10 maal kampioen.

Ik vindt het hele verhaal een beetje wazig. Het komt over alsof Ajax door die rechtszaak hun merkrechten zijn kwijtgeraakt, maar die hadden ze volgens mij al 5 jaar niet meer. Ajax heeft toen volgens mij ooit in 1996 de merkrechten aangevraagt en die was toen voor 10 jaar geldig.

Kortom wat kun je nou kwijtraken wat je al 5 jaar niet hebt?

Best sneu om als zo'n grote voetbalclub een (hoogswaarschijnlijk) supporter voor de rechter sleept omdat hij ajax-spulletjes verkoopt.

Waar gaat het in hemelsnaam over zeg. Zullen we gewoon lekker gaan voetballen met z'n allen??? Ik ben toch benieuwd waar het de club, eehm het bedrijf Ajax nog meer allemaal recht op heeft aangevraagd. Heel bizar verhaal. Zijn er meer clubs die aan deze onzin meedoen? Psv, Feyenoord, Ado??

30 juni 2011 om 21:48

@ Psv-bayern

Feyenoord zou kunnen omdat het toch wel een uniek shirt is ( dat ik dat uit me mond krijg ). Hetzelfde zou kunnen gelden voor Utrecht en Ado dat zijn toch samenstellingen die je volgens mij nergens anders ziet.

Het PSV shirt is denk ik niet vastgelegd er spelen wel meerdere ploegen in Europa en in Zuid-amerika in het rood wit met de verticale strepen. In Engeland volgens mij Sunderland en nog een ploeg in Spanje die er ook mee speelt.

30 juni 2011 om 22:06

Waar gaat het dan over om je gekleurde banen op je shirt te registreren ???
Feyenoord origineel ?
Blackburn in het rood-wit.
Waar ligt de grens dan ? Amateurclubs mogen die ook registreren ?
Flauwekul.

30 juni 2011 om 23:04

Het is geen faluwekul, voetbal clubs verdienen veel geld aan de verkoop van shirts. Dan wil je niet dat een imitatie teveel op het shirt lijkt waardoor je deze inkomsten mis loopt. Vandaar dat men tracht zoveel mogelijk bescherming te verkrijgen.

30 juni 2011 om 23:33

@ Maauwert

Zoals Speedyafc al terecht opmerkt clubs verdienen hier erg veel geld aan, dus het is logisch dat ze daar kort op zitten. PSV haar logo is toch ook beschermd met copyrights zo moet je het meer zien. Nu blijf ik het toch wel een blunder vinden van Ajax haar kant.

Tja, of je hun shirt nou mooi vind of niet, het is wel een uniek shirt. Nu kan ik mijn geen andere club voor de geest halen die dezelfde kleuren en banen combinatie heeft. Datzelfde geld voor de shirts van Ajax, Heerenveen, Utrecht en Ado om maar een paar voorbeelden te geven.

Voor amateurs weet ik niet hoe het precies geregeld is, maar het lijkt me dat daar hetzelfde voor geld. Als iets beschermd wordt door copyrights maakt het denk niet uit wie het doet, ze hebben de rechten niet dus mag het niet.

Wat ik wel weet en dat is best grappig, dat er een club in Brazilie is die vernoemd is naar Ajax en ook dezelfde tenues dragen. Daar is Ajax per toeval achter gekomen ( stond vorig jaar hier op VZ ), maar die kregen dus toestemming van Ajax om alles wat zij gekopieerd hadden gewoon te houden. De reden dat Ajax niet moeilijk deed was omdat ze het niet commercieel uitbuitte en ze het ook wel leuk vonden. Volgens mij is er daarna even sprake geweest van een samenwerkings verband, maar daar is volgens mij uiteindelijk niet zoveel van terecht gekomen.

dat nepshirt ook wel mee zal vallen, neem aan dat ze de sponsors adidas en aegon ook niet zomaar op shirts mogen drukken, denk dat zeker addidas wel stappen onderneemt als hun goede naam op nepshirtjes staan

Ajacieden, dat wordt het ijselmeervogels shirt kopen
staan ook nog eens 7 sterren op!

30 juni 2011 om 23:38

Klinkt goed krijgen we dan een platinum badge in plaats van een gouden badge ?

Dit is toch gewoon een domme blunder van Ajax. Als je die rechten in 1996 vastlegd voor tien jaar dan verleng je dat toch betijds ?? Dit is gewoon ongelovelijk dom van Ajax, ik vraag me af hoe je zoiets belangrijks kan vergeten. Het is maar goed dat die van der Aat binnenkort opgerot is.

30 juni 2011 om 21:52

Het is niet zo dat ze vergeten zijn het te verlengen. Ik zal het nogmaals uitleggen in 2003 is de regelgeving omtrend merken recht veranderd. Door deze wijziging is het verplicht geworden om een specifieke kleurcode te vermelden. In het geval van Ajax voor de rode baan.

Dat ze dit destijds niet meteen hebben aangevraagd/gewijzigd hebben is niet verstandig geweest. Echter daarin zijn ze niet de enige geweest, vele bedrijven zijn daarin de mist in gegaan.

Denk dat ze van een mug een olifant maken in deze kwestie maar goed.

30 juni 2011 om 22:03

@ L3thalmind

Ahhhh ok, thanks voor de uitleg, het was dus meer een geniepige stille wijziging dus. Aan de andere kant blijf ik het nog steeds een beetje slordig vinden maar goed, je hebt ook wel gelijk dat ze van een mug een olifant maken. Op die grappige actie van Heerenveen na denk ik dat geen enkele club in Europa het Ajax shirt zal copieren.

30 juni 2011 om 22:20

haha geniepig en helemaal stil zal het niet zijn geweest. Maar jet is idd de zaak van organisaties om hun eigenrechten te blijven beschermen. En daarvoor moeten ze gewoon de veranderende regelgeving in de gaten houden.

30 juni 2011 om 23:51

@ L3thalmind

Lol, geniepig is het ook niet het juiste woord, het zal wel net zo onduidelijk zijn geweest als met nieuwe of veranderde wetten. Die worden altijd gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourtant, maar geen hond die dat leest.

Nu zie ik wel 1 groot pluspunt in dit verhaal, nu kan je dus gewoon een Ajax shirt laten maken zonder die lelijke strepen van Addidas, zonder het logo van Aegon en al helemaal zonder die lelijke smurf. Met andere woorden het klassieke Ajax shirt oude logo en de drie sterren

30 juni 2011 om 23:59

@afca_leeds
in 2008 heeft ook Birningham hun uitwedstrijden in het ''ajax'' shirt

1 juli 2011 om 00:43

@ gimmert_5421

Ohh ships daar heb je helemaal gelijk in thanks for the reminder, juridisch gezien kon het dus omdat de rechten in 2006 verlopen waren. Nu hoop ik dat er in de toekomst geen andere clubs met het shirt aan de haal gaan, maar zolang de rechten niet opnieuw geregeld zijn is er helaas weinig tegen te doen.

betekent dit nu eigenlijk dat ze niet meer met de rode streep op hun shirt mogen spelen=o?

30 juni 2011 om 22:18

Dit betekent slechts dat Ajax een andere club niet kan verbieden om met dezelfde baan en kleur te spelen omdat ze het merkenrecht niet meer hebben.

Ze mogen gewoon in het shirt spelen, ze verliezen als het ware het alleen recht.

30 juni 2011 om 23:06

Het ging niet om andere clubs, het ging om straatverkopers / kraamverkopers die proberen rond voetbalwedstrijden spulletjes te verkopen die lijken op de officiele shirts.

1 juli 2011 om 08:30

ow oke ik schrok al
oke bedankt

1 juli 2011 om 16:16

A.F Ajaccio had ook ooit met rode baan gespeld in die tijd? toch?

Opnieuw aanvragen, nu volgens de regels en hopen dat er nog wat te halen valt. Neem er gelijk het echte logo in op i.p.v. die die lelijke smurf die nu op de borst staat!

Zou dit misschien te maken hebben met het smurfen logo, dat dit niet overeenkomt met hetgeen het merkrecht voor af is gegeven. Dat zou helemaal een bom laten ontploffen! Hopelijk zal het nieuwe bestuur gehoor geven aan de vraag van de supporters, wij moeten het shirt uiteindelijk toch kopen/dragen.

1 juli 2011 om 00:01

helaas kan het oude logo niet commercieel worden beschermd aangezien dit een afbeelding is van de griekse god Ajax. ALs ajax hier het alleen recht op zou krijgen dan zou Ajax in geen een geschiedenisboek meer gebruikt mogen worden

Maakt niet zo heel veel uit denk ik.
Zoals nu is er een markt verkoper die souvenirs verkoopt, daar zal het ook bij blijven. Grote bedrijven zullen nu niet gaan denken: Laten we is het zelfde concept shirt gaan verkopen.
Jammer, maar niet zo heel groot punt.

Als ajax dit gewonnen heeft, mogen ze dan ook Heerenveen aanklagen omtrent het uitshirt?

1 juli 2011 om 15:23

dat wouden ze ook doen, maar Heerenveen heeft nu andere uitshirts.

1 juli 2011 om 16:07

ah ok top, thnx voor de uitleg

Dus als ik een marktkraam begin met namaak shirts van Ajax en vermeld erbij dat het nep is dan mag het dus.

en ajax heeft het van het Rode kruis zeker overgenomen?

Maar deze rechterlijke uitspraak ( jurisprudentie) is volledig terecht en we hadden ook niks anders verwacht

1 juli 2011 om 16:27

Sinds wanneer heeft het rode kruis iets met voetbal te maken?

1 juli 2011 om 16:36

Als ik aan rood wit denk dan denk ik aan het Rode Kruis, opgericht door Henri Dunant. Hopelijk begrijp je mijn punt nu een beetje.

Een wit shirt met een rode baan wordt door het publiek aangezien als een shirt dat afkomstig is van Ajax.

OMG is dit serieus?

1 juli 2011 om 18:57

@ forzae

Ja, dat is serieus en toch wel een begrijpelijke uitleg of niet ? Noem jij dan eens wat clubs op die met een ( bijna ) identiek shirt spelen. Een heel goed voorbeeld is Heerenveen, toen zij dat shirt presenteerde riep iedereen toch ook dat het een Ajax shirt was. Is dat echt zo moeilijk voor te stellen dan ? Trouwens in 2008 had Birningham Ajax ( achtige ) uit shirts, dus daar zou men nog achter aan kunnen gaan, niet dat ik verwacht dat men dat zal doen hoor.

Trouwens ook buiten het voetbal heb je dit soort zaken gehad zoals met Gillette en Wilkinson, waar de rechter ook oordeelde dat Gillette eigenlijk altijd wel herkenbaar is geweest met hun mesjes, waarop Wilkinson haar product moest aanpassen en wat niet te denken van de zaak tussen Coca Cola en First Choice of River Cola, 1 van die twee. Die werden ook terug gefloten door de rechtbank, omdat hun flessen teveel op die van Coca Cola oogten qua rode banen en design.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren