Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Het kruispunt van kwaliteit of vreugde

Laatste update:

Het was onlangs 11 december en tevens ook precies zes maanden geleden dat het WK 2010 in Zuid-Afrika geopend werd op een feestelijke, amuserende en spectaculaire wijze door onze broeders uit de Zoeloedorpen. Zo op het eerste gezicht was het een mooi en geslaagd toernooi, maar zijn er ook oude waarden van het Afrikaanse land doorgedrongen tot de voetbalsport bij de kapitalistische naties?

Het is de grootste sport ter wereld en 11 juni begon dit wereldwijde toernooi in het nieuwe Soccer City stadion in Johannesburg. Zuid-Afrika had de eer om als eerste Afrikaanse land het wereldkampioenschap voetbal te organiseren en dit werd grootschalig aangepakt door de overheid en de steun van de bevolking. Dit is een uniek moment, voor Zuid-Afrika, voor u en voor de rest van Afrika. Dit kan en zal nooit meer gebeuren, want dit is de eerste maal in Afrika. ‘’Dear Friends, the World cup is in South-Afica’’, met de volgende woorden opende Sepp Blatter het toernooi. In principe zijn dit simpele woorden, maar de betekenis ervan zijn immens groot voor een land als Zuid-Afrika. Het is het middelpunt van de wereld, iedereen kijkt naar het land en het is voor de bevolking een moment van trots en glorie. Het is nu aan hen om te laten zien wat zij kunnen en daarnaast wat zij kunnen toevoegen aan de wereld.

Het Westen van de wereld, de kapitalistische landen, zijn al jarenlang het meest begaan met de voetbalsport. De competities in deze landen en dan met name in Spanje, Duitsland en Engeland zijn enorm ontwikkeld en er gaan miljarden aan diverse valuta in om. Hoe is het dan mogelijk dat ik dan meer kan genieten van wedstrijd tussen twee echte Afrikaanse ploegen. The keyword is: joy. Pure vreugde, het straalt er vanaf wanneer deze jongens het veld op lopen. Het niveau voetbal dat er gespeeld is weliswaar een veel lager niveau, wellicht is de beoordeling ‘bedroevend’ geschikt? I don’t care. Wanneer ik de emotie, de vreugde, de passie terug zie bij de jongens wanneer zij scoren, dan weet ik elke keer weer waarom ik van deze sport houd. Voetbal is een vorm van kunst, waarbij de voetballers zich moeten wanen op de dansvloer, het mentaal stil zal moeten zijn om hun heen en daarbij de bal moeten gebruiken als de noten van de muziek. Alleen op deze wijze kan de sport voetbal gecomponeerd worden tot een vorm van kunst.

Mensen betalen voor de opera, voor een film in de bioscoop, voor de toegang tot een concert en ook voor het aanschouwen van een voetbalwedstrijd. Uiteindelijk leidt elke eindproduct van de zojuist genoemde mogelijkheden tot amusement tot een geheel dat als kunst beschouwd kan worden. In Afrika is voetbal nog de sport van het volk, maar in Europa worden het steeds meer omzetgerichte bedrijven met enorme leningen of schulden. Dit is alleszins niet onlogisch, want door simpele marktwerking ontstaan deze ontwikkelingen, echter mis ik de simpele manier van vreugde en plezier in het Europese voetbalspel. Met de aanstelling van Zuid-Afrika voor de organisatie van het WK 2010 hoopte ik dat de aanwezige landen, de deelnemende landen en de rest van de wereld zou zien welk geluk de Afrikaanse landen kunnen toevoegen aan deze aloude volkssport.

Wat de laatste weken de voetbalvelden steeds meer passeert zijn spelers die agressief reageren, spelers met een opgefokt houding, spelers die ‘fuck you’ roepen, spelers en trainers die middels de media tegenstanders onteren en ambeteren. Het respect verdwijnt, het geld en egoïsme regeert en de vreugde is passé. Het overlijden van de sport is dichterbij dan men denkt, gelukkig zijn er nog enkele clubs, trainers en spelers die zich hard vastklampen aan eeuwenoude kernwaarden van de sport; respect, plezier en vreugde. Er zijn niet veel clubs meer die volgens deze waarden hun organisatie hebben ingedeeld of spelen volgens deze waarden, toch is er een club in Spanje en een club in Engeland die dit nog altijd doen. Chapeau, de trots van elk klassiek voetballiefhebber mag worden aangenomen?

De sport zou een uitkomst moeten bieden voor de spelers die samen op een artistieke wijze het publiek willen amuseren, maar tegelijkertijd ook hun persoonlijke en gezamenlijke ambitie willen uitten met hun voeten. De volgende lyrics doen mij denken aan de wijze waarop de voetballers met vreugde voetballen en deze lyrics komen uit de song Forever van Chris Brown.

It's you and me. (Schuin gedrukt)
Moving at the speed of light into eternity, Yeah. (Schuin gedrukt)
Tonight, is the night. (Schuin gedrukt)
To join me in the middle of ecstasy. (Schuin gedrukt)
Feel the melody and the rhythm of the music around you, around you. (Schuin gedrukt)

Door dit WK heb ik vele aspecten van het leven leren waarderen, maar bovenal heb ik het geluk in de sport hervonden. Het is nu helder waar deze sport daadwerkelijk om gaat en moge er anderen zijn die deze les ook geleerd hebben. Voetbal is niet geboren in Afrika, maar in Engeland. Het is in Engeland geboren en in Europa geëvolueerd, maar door de jaren heen is het de verkeerde richting in gevaren. Dit WK in Zuid-Afrika is een openbaring geweest welke onderdeel van voetbal onmisbaar hoort te zijn en ongetwijfeld terug moet keren in Europa; vreugde. Iedere Nederlander herkent inmiddels het naar het voorhoofd wijsgebaar van Wesley Sneijder uit de WK wedstrijd Nederland – Brazilië. De emotie die hierdoor ontstond, de vreugde die het een natie liet doen opleven, het is een ware kunst om de tegenstander te verslaan door met de kleinste man te scoren met hoofd. Het doelpunt is niet de kunst, maar de viering van het doelpunt is de parel van de sport. Vergeet dit niet, want het blijft een team- en volkssport.

Het beeld van een 79-jarige dansende Desmond Tutu tijdens de WK wedstrijd van Zuid-Afrika –Mexico in combinatie met een scorende Siphiwe Tshabalala is mijn opinie de perfecte personificatie van het beeld waaraan ik moet denken bij het volgende citaat: I'm releasin' my heart and it's feelin' amazing.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Helemaal niks aan toe te voegen..
*5

Ik ben het helemaal met je eens. Vooral het geld maakt de Europese voetbalcompetitie stuk. Zo'n ruzie tussen Bayern en de Knvb gaat om geld, maar wie betaald een voetballer dan ook 5 mio per jaar, als de Knvb vandaag zou moeten dokken kunnen we morgen internationaal voetbal begraven, dan stromen de onbetaalbare claims binnen.
Bovendien maakt het geld de identiteit van de clubs stuk. Bij Barca heb je gisteren kunnen zien wat nu een echte voetbalidentiteit is. En al vergelijk je het Madrid van de jaren 50/60 met nu dan weet iedereen wat het echte Madrid is, Ik zie nu Casillas, maar ik mis Raul, Guti.ook in Engeland zie je veel te internationale elftallen, en ik begrijp ook niet hoe FC Groningen het nu voor elkaar krijgt om af en toe met 11 vikingen te spelen. Zo maar even een paar losse flodders.
Pas werd de Interesse van Rangers in Theo Janssen weggelachen door enkelen hier, dan weet je te weinig of heb je te weinig respect voor de historie van teams.
Heel goed dat jij dit aanstipt.
Juist de romantiek, plezier, identiteit en verschillende speelstijlen hebben het voetbal gemaakt tot wat het is, het grote geld dreigt het echter voorgoed te verkrachten.

Leuk stuk, wel handig dat je zegt dat het liedje schuin gedrukt moet!

13 december 2010 om 14:54

Inderdaad, hij had beter kunnen beginnen met [i] en sluiten met [/i] dan gaat het direct goed. Know how to use tags

Maar dat is ook het enige puntje van kritiek!

13 december 2010 om 20:42

Haha. Ja jullie hebben gelijk, ik had hier beter zelf de regie in handen moeten nemen. Nu lijkt het nergens na. Het ziet er nu uit alsof er een gedachte achter die tekst zweeft.

In ieder geval bedankt voor de mooie complimenten beide.

Mooi geschreven en er zit een enorme kern van waarheid in.
5 sterren

Ik vond het leuk geschreven, ik vind het juichen van voetballers inderdaad vaak heel mooi, ook toen op het WK. Ze tonen dat ze er écht blij mee zijn, dat ze voor hun volk juichen en niet voor het vele geld wat ze verdienen. Hulde voor deze column, 5 sterren uiteraard!

Leuk stuk. Goed geschreven en boeiend. 1 tip: verander het woordje 'of' in de titel in 'en'.
Verder niets op aan te merken.

Prachtig stuk!
Ik ben het volledig met je eens

5 sterren

Heel goed stuk,
Zit goed in mekaar,
Leuk onderwerp

Je krijgt van mij 5 sterren

Inhoudelijk ben ik t niet helemaal eens
Ik vond echter een bagger WK, echt dood saaie wedstrijden. Nauwelijks voetbal gezien daar... Enige land wat ik beetje sprankelend vond was Chili en Duitsland.

Het vreemde was, ik was best gespannen voor elke wedstrijd van Nederland en hoopte natuurlijk op t beste, maar na de wedstrijd tegen Brazilië van Nederland, was dat bij mij weg. Het kon me niets meer schelen of ze wonnen of verloren.. Heel vreemd, ik had t tegenovergestelde gevoel wat iedereen had. Dat juist iedereen er achter ging staan... maar goed, zal wel aan mij liggen...

Mooi stukje

Ben 't er helemaal mee eens. Overigens wel grappig dat je achter dat liedje ''schuingedrukt'' hebt gezet. Da's ook wel handig, maarja.

Geweldig stuk, mijn complimenten

Verder niets aan toe te voegen
5*

......

geen toevoeging nodig, het stuk is genieten geblazen.

5 sterren zijn meer dan terecht.

Leuk stukje, geen toevoeging nodig.

5 sterren past bij dit stukje

Laat ik eens positief beginnen en positief eindigen.

Het stuk is geweldig geformuleerd. Alles klopt wat je zegt! Hier heb je totaal geen ja-knikkers voor nodig om dit stuk te laten lezen. De formulering en de inhoud van de zinnen zijn gewoon goed, wat zeg ik, uitstekend!

Verder heb ik me totaal niet verveeld omdat een artikel als deze mij nooit zou vervelen. Ik heb het met gemak uitgelezen en ik ben tot de conclusie gekomen dat dit ook wel een goede artikel voor in de Quest zou zijn!

Ook wil ik je vertellen dat ik precies dezelfde mening deel. We kennen allemaal de term 'voetbalmoe' wel. Ook ik was dat, aan het eind van het voetbalseizoen. Helaas hebben we op het WK niet erg veel waanzinnige wedstrijden gezien, maar de wedstrijden van de Afrikaanse landen en Duitsland trokken mij heel erg! Ik had bijvoorbeeld totaal niets met Bafana Bafana maar toen Tshabalala het openingsdoelpunt van het toernooi maakte sprong ik uit mijn stoel en juichde ik mee! Het dansje van onze zuidelijke Afrikanen ben ik dan ook niet vergeten!

Helaas moet ik wel zeggen dat Zuid-afrika economisch zowat is leeggeroofd door de Fifa en andere Westerse bedrijven. Is Zuid-afrika hier op vooruit gegaan door het WK of was het even voor 'one moment' dat Zuid-afrika in de spotlights stond? Ik heb wel eens een artikel in de Volkskrant gelezen waarin stond beschreven dat het geld die de Zuid-afrikaanse regering spendeerde in het WK beter besteed kon worden. Met de miljarden die zijn uitgegeven had de regering van Zuid-afrika de gezondheidszorg, onderwijs en hygiene van het land kunnen verbeteren. Als buitenstaander zou ik daar eerder in spenderen dan een maand lang wereldwijde aandacht.

Ik vind het vooral zonde dat de stadions niet meer als voetbalstadions worden gebruikt, terwijl dat wel de bedoeling was. Als liefhebber van de sport vind ik het leuk dat rugby en cricket in de stadions worden gespeeld, maar voetbal is er niet bij. Als liefhebber van het voetbalspelletje betreur ik dat. In Soccer City gebeurt dat nog wel gelukkig, maar zou dat ook gebeuren in de andere stadions?

Maar ik moet concluderen dat ik me helemaal kon vinden in je stuk en dat de 5 sterren voor deze clubexpert echt verdiend zijn! Chapeau Dutchmen!

13 december 2010 om 20:53

Ik begon te lezen en dacht, positief beginnen en toch niet negatief eindigen hé. Gelukkig voor mij heb jij een mooie parodie gevonden op die eeuwenoude kritische one-liner.

Voetbalmoe, dat was ik sowieso tijdens het voorgaande seizoen al. Er waren zoveel wedstrijden, zo weinig emotie en passie, en als dat er al was dan had het een negatieve houding. Om misselijk van te worden. Tijdens het WK zag je aantal kleinere voetballanden heerlijk voetballen, zij speelden zo vrij als een jong lammetje in de wei. Een genot voor het oog. Landen als Mexico, Chili, Uruguay, maar ook Zwitserland, Nieuw-zeeland en Slowakije verraste mij. Grootste verrassing was nog altijd het power-voetbal van Duitsland, dat verplicht transformeerde naar de magnifieke verfijning van de Hollandse school. Gute Arbeit!

Ik heb de openingswedstrijd gedeeltelijk gezien in de stad van Amsterdam. Ik moest (helaas) shoppen met een vriendin en een vriend voor een huwelijkscadeau, maar toen ik dat doelpunt zag, pff ik sprong een gat in de lucht. En dat dansje van de Afrikanen, dat is de reden waarom dit WK naar Afrika ging. Een beter voorbeeld van passie voor vaderland was er op dat moment niet te vinden. Echter is passie niet zo subjectief als alleen het doelpunt vieren, maar die haalde ik in mijn tekst aan omdat veel doelpuntenmakers tegenwoordig als een einzelganger het doelpunt vieren terwijl het een teamsport is. Onvoorstelbaar! Je werkt als een team ergens heen en toevallig omdat speler X de bal in het net schiet krijgt hij de bevoegdheden om alleen te juichen in plaats van de glorie te delen met zijn teamgenoten, schiet op.

Zuid-afrika is uitgebuit door de Fifa, dat staat vast. Ik las een maand of twee geleden een artikel over dat de hoofdstad nog steeds wacht op geld van de Fifa, zodat zij de betalingen van Soccer City kunnen afronden. Schandeling. Blatter is met de townships kinderen op de foto geweest en die man is zijn achttien sterrenhotel niet meer uitgeweest. Dit terwijl de selectie van Nederland verdomme met gevaar voor eigen leven de kinderen uit de townships hebben leren voetballen en hen een voetbalveld hebben geschonken.

Ja het is lullig dat ik net al een half betoog heb zitten schrijven bij de topic over Cruijff en het vulgaire Barcelona over zo'n beetje het zelfde onderwerp. Ik heb nu even niet de mentale energie om weer zo'n stuk te schrijven. Maar ik wil wel zeggen dat ik het 110 met je eens ben. Het voetbal mist de romantiek, passie en de vreugde van vroeger. Ik mis dat. Daarom kijk ik tegenwoordig steeds vaker op internet naar de Braziliaanse en de Argentijnse competitie. Die hebben dat nog wel.

Bring Back The Passion!!!

13 december 2010 om 20:51

Helemaal eens met jou Michelangelo070. Against modern football!

5* Dutchmen, wederom goed gedaan.

Oké dan, ik vind het allemaal leuk en aardig dat je zegt dat al die Afrikanen daar echt lieten zien wat passie inhoud, maar ik vind het maar een snel getrokken conclusie. Ten eerste sta je daar voor verschrikkelijk veel mensen te voetballen die jou supporteren op een wk dat voor de eerste keer in jouw continent is. Natuurlijk ga je dan net iets meer geven, maar dat komt meer door de adrenaline kick. Dat die Afrikanen dan leuke dansjes doen als ze scoren heeft vind ik niks te maken met passie. (aangezien Boudewijn Zenden der ook wat van kan!)

Ten tweede is je conclusie snel getrokken omdat die Afrikanen echt niet altijd zo zijn..veel Afrikanen die jij beschrijft spelen ook gewoon in Europa en degene die in Afrika spelen zijn daar ook niet zo, neem aan dat jij ook niet veel Afrikaans voetbal kijkt? Alsnog zijn dat ook gewoon mensen die meer om geld geven, en terecht! Ik vind dat je altijd voor veel geld moet gaan als je daar gelukkig van wordt. Ik zou gelukkiger worden van speeltijd dus ik zou daarvoor kiezen maar ieder zijn eigen keuze.

De passie die jij beschrijft en wilt zien is niet realistisch bij de meeste voetbalwedstrijden, want alleen aangestuurd door een verschrikkelijk hoog doel, zoals het WK en in minder mate de CL zullen de echte strijdlust van de voetballers opwekken. En dan is niet omdat het zoveel leuker, wel een stuk leuker, maar meer omdat dat speciaal is, je speelt namelijk elke week competitie.

Nee, ik ben het er niet helemaal mee eens. Der is zeker weten passie op dit moment, want bijna elke voetballer is bloedfanatiek, ik vind het ook passie als je altijd zeikt bij de scheids, dan ben je er mee bezig. Natuurlijk zijn er voetballers die uitblinken in het tonen van passie, dat zijn ook meestal culthelden, maar andere kiezen meer voor het geld, hun goed recht toch?!

13 december 2010 om 20:57

Het is wellicht een snel getrokken conclusie zoals je zegt, maar ik vond het passeren van een half jaar na het eerste WK een mooi voetbal om de oude waarden van de Afrikanen in de spotlights te zetten. Het is algemeen bekend dat Afrikanen veel passie hebben en dat zij dit uitten door te dansen en het publiek te entertainen. Was dat niet de essentie van het aloude voetbal?

Passie voor de sport, het tonen van emotie? Dat de Afrikanen in Afrika dit veelal doen geeft alleen maar weer dat de sport in die cultuur een andere functie heeft dan hier in Europa. Vandaar dat het verschil met de 'europese' Afrikanen hier makkelijk verklaart kan worden, zij spelen hier puur voor het geld. Net zoals de verdere professionals in Europa. Ik zou de passie graag terug zien in plaats van de fuck you gebaren richting de coach.

13 december 2010 om 22:28

Ik denk het niet, wel het entertainen maar dan meer de Barca stijl, aangezien wij, de Europeanen totaal niet kunnen dansen en entertainen laten wij het entertainen over op voetballend gebied. Ik denk dat jij 2 hele grote verschillen door elkaar haalt, de passie en het voetbal. Passie is er naar mijn mening gewoon, want het is echt niet zo dat die Afrikanen daar in de Zuid-afrikaanse competitie met meer passie spelen. Nee het gaat denk ik mee om het voetbal. Het voetbal wordt niet meer gespeeld, en dat komt omdat we vooruitgang boeken, mensen die tactisch sterk zijn zoals Mourinho kunnen goede resultaten boeken.

Vroeger werd dit niet voor mogelijk gehouden, er waren mensen die het probeerden zoals de Italianen met hun verdedigende stijl maar er werd vooral naar de winst gekeken en zoveel mogelijk doelpunten maken, als het er maar meer waren dan de tegenstander is dat goed. Op het moment is Barcelona en in mindere mate Arsenal de enige ploeg die nog echt voetballen. Al zie je wel vooruitgang, kijk naar Dortmund. Laten we gewoon hopen dat ploegen weer echt gaan voetballen want met de passie zit het wel goed. Want is een fuck you niet een teken van passie? Dat geeft aan dat je wilt voetballen en dat je echt graag wilt. Een echte trainer ziet dat.

En dan nog over dat geld, ik blijf erbij dat dat niks met passie te maken heeft. Sommige mensen zullen overal 180% geven ongeacht wat ze verdienen.

13 december 2010 om 22:32

Sorry hoor, maar de essentie van het aloude voetbal is dat de spelers het publiek als entertainment een goede wedstrijd voorschotelen, althans dat is mijn gedachte. Het dansen en feesten tijdens de wedstrijd wil ik dan ook graag gewoon overlaten aan het publiek, die beter dan wie dan ook weten wat het is om een goede sfeer te maken. Ik wil daarom ook geen rare dansjes zien van spelers die daarmee hun vreugde proberen te uiten. Als ik dat wil dan toets ik wel '' funny dance '' in op de website van You Tube. Sterker nog, ik kan me aan dat soort dansjes van spelers mateloos irriteren, het ziet er gewoon belachelijk uit op een voetbalveld.

Ik vind dat je een geweldig beeld schetst waar ik me ook heel goed in kan vinden. Waar ik bij Ce's echter meestal de inhoud waardeloos vindt en de vorm wel redelijk, is het bij jou precies andersom.

In de tweede alinea (inleiding meegerekend) loop je enigszins te klungelen met de tijd waarin je schrijft, dit maakt het voor mij slecht leesbaar.

''het overlijden van de sport is dichterbij dan men denkt, gelukkig zijn er nog enkele clubs, trainers en spelers die zich hard vastklampen aan eeuwenoude kernwaarden van de sport; respect, plezier en vreugde. Er zijn niet veel clubs meer die volgens deze waarden hun organisatie hebben ingedeeld of spelen volgens deze waarden, toch is er een club in Spanje en een club in Engeland die dit nog altijd doen''

Twee erg lange zinnen, het is volgens mij een stuk beter leesbaar wanneer je hier punten tussen zou zetten

''de emotie die hierdoor ontstond, de vreugde die het een natie liet doen opleven, het is een ware kunst om de tegenstander te verslaan door met de kleinste man te scoren met hoofd. '' Iets laten doen opleven is enigszins dubbelop en ook die tweede zin loopt niet helemaal lekker

Goed, dat is natuurlijk enigszins gezeik. Wat de inhoud betreft raak je volgens mij grotendeels de juiste snaar. Alleen hecht je volgens mij iets teveel belang aan de waarde van het vieren van een doelpunt. Wanneer dat Ijslandse team scoort en op een hoogst vreemde, maar wel vernieuwende wijze dat doelpunt viert, noem jij dat dan de kunst van het voetbal?

Ikzelf kijk dan liever naar het schitterende combinatievoetbal van Barcelona, ook al wordt dat dan misschien niet altijd even goed afgerond.
Of heb je Ron Vlaar wel eens een doelpunt zien vieren? Gewoon ouderwets, twee armen in de lucht. Emote spat ervan af. Ook daar kijk ik liever naar dan een getruct dansje of van die andere ''vreemde'' manieren van het vieren van een doelpunt.

Waar het bij mij om gaat is de hele houding van spelers in het veld. Die goede oude tijd van Ronaldinho, wie herinnert die zich niet? Altijd met een enorme glimlach op het veld, het plezier straalde ervan af. Dát was het echte voetbal dat ik zo graag wil zien. Hoe een doelpunt vervolgens gevierd wordt zal mij werkelijk worst wezen...

Concluderend: Ik ben het met je eens dat wij ''hier in Europa'' steeds verder afdwalen van de kern van onze volkssport nummer 1. Dat je dit echter kunt terugzien in het vieren van een doelpunt? Nee, dat niet. Beter is het te kijken naar de houding van spelers in het veld.
Omdat jij echter wel een zeer redelijke column hebt geschreven met een leuke vernieuwende boodschap 4 sterren.

13 december 2010 om 23:21

Bedankt voor je compliment over de inhoud, want dit stuk gaat toch wel over een belangrijk punt in de voetballerij en in dat geval is het fijn dat het punt volledig is overgekomen op de lezer. Met betrekking tot je feedback over de schrijfwijze ben ik het niet altijd eens.

''het overlijden van de sport is dichterbij dan men denkt, gelukkig zijn er nog enkele clubs, trainers en spelers die zich hard vastklampen aan eeuwenoude kernwaarden van de sport; respect, plezier en vreugde. Er zijn niet veel clubs meer die volgens deze waarden hun organisatie hebben ingedeeld of spelen volgens deze waarden, toch is er een club in Spanje en een club in Engeland die dit nog altijd doen''

Ik vind deze twee zinnen niet echt te lang, wellicht dat ze bij sommige mensen voor wat verwarring zorgen. Het grote deel van de lezers snapt het in ieder geval wel en na een tweede keer die alinea gelezen te hebben ben ik toch van mening dat deze zinnen grammaticaal toch in orde zijn.

Natuurlijk is het ook mooi om te zien hoe Barcelona voetbalt en als je goed leest gaf je ook aan dat ik twee clubs in Europa een hart onder de riem stak voor hun frivole voetbal, waaronder dus Barcelona. Het in stijl vieren van een doelpunt vind ik toch ook horen bij de sport zelf. De sport draait om het scoren van de doelpunten, maar waarom direct naar de middencirkel lopen terwijl je de geleverde inzet en moeite ook kan vieren met je teamgenoten op een gepaste wijze. Daarbij is het land van herkomst en cultuur vaak van invloed op de wijze waarop het doelpunt gevierd wordt. Dit doordat elke cultuur zich anders uit qua emotie. Ik kan dus zeer genieten wanneer Vlaar scoort, omdat ik dan een stukje nostalgie zie boven drijven. Echter kan ik onwijs genieten wanneer ik Bafana Bafana een kunststukje zie opvoeren, omdat voetbal ten eerste draait om entertainment en waarom zou bij de viering van het doelpunt dit entertainment dan moeten staken. Dat is mijn opinie althans, echter wil ik graag aangeven dat de viering van een doelpunt toch ook kan behoren tot de passie voor de sport, echter blijft de passie tijdens het voetballen zelf belangrijker.

Heel erg bedankt voor je feedback, je uitleg en je beoordeling.

14 december 2010 om 09:30

Dutchmen, dat grammaticale geneuzel wil ik verder niet te diep op ingaan. Je geeft zelf ook al aan twee keer de alinea te moeten lezen alvorens vast te stellen dat het grammaticaal juist is. Had het echter ook niet over grammaticale juistheid, meer over leesbaarheid

Sport is emotie, daar ben ik het mee eens. Deze emotie bereikt een hoogtepunt wanneer er wordt gescoord toch?
Natuurlijk moet je dan niet direct teruglopen naar de middenstip! Wat mij betreft wordt de 10, 11 en 12-0 nog net zo gevierd als de 1-0. Waar het mij echter om gaat is dat ik de entertainmentwaarde van een ingestudeerd dansje in het niets vindt vallen bij het oprecht vieren van een doelpunt (ron Vlaar dus bijvoorbeeld).

Daarbij is er inderdaad een cultuurverschil. Wanneer ''de Afrikanen'' scoren en hun dansje doen is dat, naar mijn mening, oprecht, het komt uit het hart. Dáár kijk ik graag naar. Wanneer ik echter een Duitse voetbalwedstrijd zie en zie Duitse (of andere buitenlandse speler) eenzelfde dansje doen dan denk ik echt: waar zijn jullie mee bézig.

Het in stijl vieren van een doelpunt hoort zeker bij de sport zelf, echter doe het wel in je éigen stijl

Dan nog even dit: kun jij je er ook zo mateloos aan ergeren wanneer een spits een opgelegde, niet te missen, kans krijgt van een teamgenoot en vervolgens zelf juichend wegrent? Alsof het zo knap is dat híj die bal af heeft gemaakt... Ik vind dat wel zo triest he, voetbal is een teamsport, juichen doe je dus ook met zijn allen!

14 december 2010 om 10:14

Inderdaad. Jij snapt één van de punten die ik wilde aangeven totaal. Voetbal is een teamsport en mensen werken als het goed is voor elkaar in een wedstrijd, waarom een spits dan altijd wegrent om individueel dat doelpunt te vieren is voor mij een raadsel. Hij zal wel een tekort hebben aan aandacht of iets dergelijks, want zonder de pass/voorzet van een medespeler, een loopactie van een medespeler waardoor ruimte bestaat zou de spits namelijk niet gescoord kunnen hebben. Inderdaad mateloos irritant en zelfzuchtig vind ik, totaal beschamend om naar te kijken.

Een doelpunt is een doelpunt, dus bij de 12-0 of de 2-1 zou er bij beide emotie aanwezig moeten zijn. Uiteindelijk ben je namelijk 24/7 bezig met trainen en verbeteren om deze felbegeerde doelpunten te creëren. Echter snap ik wel dat de emotie bij de 2-1 een stuk heftiger is dan bij de 12-0, doch vind ik het super mooi hoe bijvoorbeeld Suarez bij Ajax-whc zijn zevende doelpunt nog in stijl viert. Heerlijk, dat zou best een aspect mogen zijn dat in de Westerse cultuur zou mogen integreren.

Mensen allemaal bedankt voor de reacties zover. Vind het leuk dat jij genoten hebben van het stuk, zo te zien aan de beoordelingen.

Ik kan me helemaal vinden in de boodschap van je column. Zelf ben ik al een poosje aardig voetbalmoe. Zelfs de Premier League kan me maar matig bekoren op het moment en van de vaderlandse competitie lees ik een dag later de uitslagen wel op het www.

Ik zou gewoon zo graag meer sprongetjes met één vinger in de lucht zien bij het scoren van een goal en minder statements. Meer oude Ronald(inh)os en minder nieuwe. Meer korte mouwen en minder schildpaddennekken. Meer lauw bier en minder ijskoude cola zero. Meer haardossen en minder kapsels. Meer lelijke, maar ludieke spandoeken en minder gesponsorde vlaggetjes op de stoel.

Kort samengevat: meer passie en minder poen.

De verpakking is niet altijd even mooi. Ik heb je stuk dan ook niet in één keer gelezen. Tjibbo heeft gewoon gelijk wat de interpunctie betreft. In het stuk ''''het overlijden van de sport is dichterbij dan men denkt, gelukkig zijn er nog enkele clubs, trainers (...)'' hoort tussen ''denkt,'' en ''gelukkig'' een punt in plaats van een komma. Ook een ''maar'' invoegen zou een optie zijn.

Edoch, dit is uiteindelijk maar gemiemel in de marge.

Ik geef je graag 4 sterren: 5 voor de boodschap, 3 voor de boodschappentas.
(als ik zou weten waar ik die sterren geven kan.)

14 december 2010 om 10:35

Juist met jou kan ik prima door één deur heen. Bedankt voor het lezen en je reactie. Als je een beoordeling wilt geven dan kan je dit bovenin aangegeven door middel van het aantal sterren aan te klikken.

Even he: is het niet het kruispunt van twee dingen dus en(!) en niet of zoals wel in de kop staat?
Het kruispunt van kwaliteit en vreugde, krijg je dan. Of hebben kwaliteit en vreugde een kruispunt op zichzelf?
Verder is het een goed stuk met een in mijn optiek wat vage alinea, dat is deze:

Wat de laatste weken de voetbalvelden steeds meer passeert zijn spelers die agressief reageren, spelers met een opgefokt houding, spelers die ‘fuck you’ roepen, spelers en trainers die middels de media tegenstanders onteren en ambeteren. Het respect verdwijnt, het geld en egoïsme regeert en de vreugde is passé. Het overlijden van de sport is dichterbij dan men denkt, gelukkig zijn er nog enkele clubs, trainers en spelers die zich hard vastklampen aan eeuwenoude kernwaarden van de sport; respect, plezier en vreugde. Er zijn niet veel clubs meer die volgens deze waarden hun organisatie hebben ingedeeld of spelen volgens deze waarden, toch is er een club in Spanje en een club in Engeland die dit nog altijd doen. Chapeau, de trots van elk klassiek voetballiefhebber mag worden aangenomen?

Allereerst het is volgens mij niet iets van de laatste weken, maar jaren of toch zeker maanden. Maar goed dat is niet het belangrijkste. Ik vind vooral de zin: het overlijden van de sport is dichterbij dan men denkt, raar. Want je legt niet echt uit waarom het overlijden dichterbij is. Is dat enkel vanwege dat agressievere gedrag? Of iets anders? Sowieso maakt agressief gedrag de sport niet per se dood. Zoals je zelf al aangeeft, evalueert een sport (voetbal) zich en kan dat ook door mindere fase gaan, maar als blijkt dat het agressieve gedag niet goed is in/voor de sport zal dit er weer uit evalueren. Want voetbal is nog lang geen uitontwikkelde sport.
4 sterren

14 december 2010 om 10:34

Volgens mij heb jij gelijk over de titel, wat hierboven ook al is aangegeven door Willem86. Stomme fout van mij!

Het klopt de agressieve reacties en opgefockte spelers zijn al maanden zo niet enkele jaren aanwezig in de voetballerij. Dat is ook een fout. Had ik moeten veranderen in 'maanden'.
De reden vanwege het mogelijkheid overlijden van de sport ligt in mijn ogen in een combinatie tussen het verliezen van vreugde in het spelletje, maar daarnaast ook de regerende oncapabele directeuren binnen de voetbalclubs. Er wordt maar geld uitgegeven, zoals ik aangeef worden er miljaarden aan diverse valuta (en niet omgerekend in Yen of Roebel, want dan komen we uit op Biljaarden ofsoiets) uitgegeven binnen de sport om maar de een middelmatige speler aan te schaffen. Het spelletje gaat kapot hierdoor. Er moet een andere manier zijn om een goed beleid uit te voeren, zoals maar enkele clubs in Europa doen.

Lichte feedback aan jou, ik neem aan dat je evolueren bedoeld en niet evalueren. Zijn twee zwaar verschillende dingen.

14 december 2010 om 10:55

Blijft een rotwoord

Ik vind het een heel informatief stuk. Daardoor word het in mijn ogen erg saai. Tevens gebruik je ontzettend veel ingewikkelde woorden. Dit hoeft in principe geen probleem te zijn maar mij bemoeilijkt het te lezen van de column. Het is ook nog eens een lang en groot verhaal wat wat mij betreft had het korter mogen zijn. Sorry maar ik het vind het maar niet zo briljant als de rest hier.

14 december 2010 om 12:25

Het is jouw volste recht om deze mening te hebben, al wil ik wel even mededelen dat het bij deze clubexpert totaal niet de bedoeling was er een informerend stuk van te maken. Veel gebruik van moeilijke woorden? Dat valt wel mee toch en ook de lengte van het stuk valt reuze mee. Nogmaals, het is jouw mening en die respecteer ik maar ik ben het niet eens met je kritiek.

14 december 2010 om 15:05

Ik vind het erg langdradig en daardoor het woordgebruik niet prettig. Je leest er dan minder makkelijk doorheen waardoor het erg saai word. Telkens probeer je met mooie woorden het te omschrijven. Op zich is het niet verkeerd als je 'dure woorden' gebruikt maar ik vind het hier wel storend worden. Ik vind het daarom niet een geweldig stuk en vind dat je betere stukken hebt geschreven.

Ik wil nu niet vervelend doen door nog meer kritiek te geven maar kijk naar je inleiding. Deze bestaat uit 2 zinnen. 2 enorm lange zingen met allemaal overbodige woorden om het stuk op te leuken. Nou heb ik in mijn vorige reactie ingewikkelde woorden genoemt, dit neem ik terug, maar in mijn ogen zijn ze zeker overbodig.

Hulde, hulde, hulde. Wat een enorm gafe en leuke column. Super.

Mooie stuk Dutchmen !

De passie die bij een sport hoort is er helaas niet meer, een huilende Casillas van geluk op het moment dat ik heel spanje vervloekte, een Robinho die bijna ontploft voor van Bommels gezicht. Ik vind het schitterend. Het is misschien iets wat erg verschilt per persoon maar ik kan me altijd zo irriteren aan spelers die van die arrogante danspasjes of wat dan ook hebben als ze scoren. Spelers die niet aangeraakt willen worden en naar een materiaalman aan de kant lopen of spelers die een provocerende reactie van het publiek vragen. Bah ! Ik krijg kippenvel van een speler die na een belangrijk doelpunt het gehele veld oversteekt om vervolgens alles passie eruit te gooien met een power slide voor het eigen publiek. Dat is passie !

Jij hebt het in je stukje vaak over vreugde, ik gebruik het woord passie maar ik denk dat we hetzelfde bedoelen.

Beoordeling:
Idee :5
Taalgebruik : 5
Grammaticaal : 5
Lay out : 5

5 sterren.

14 december 2010 om 19:21

Ik heb het inderdaad over vreugde, die directe vertaling van het woord joy. Dat is het belangrijkste woord dat bij binnenkwam toen ik hieraan begon. Passie is inderdaad waar ik het ook over had, is bijna hetzelfde ook in mijn ogen. Maar joy= vreugde, plezier in het spel is volgens mij net iets anders als passie. Maar dat doet er niks aan af, want heb het woord passie zelf ook gebruikt. We snappen in ieder geval wat we bedoelen .

Waar ik kippenvel van kreeg, het doelpunt van Sneijder. Hij slaat op zijn hoofd en ik roep het thuis uit: ''pannetje, pannetje!''. Rent hij in de armen van Frank de Boer en de bank. Heerlijk. Kippenvel staat op mijn armen nu ik dit beschrijf. Verder ook hoe ik reageerde na het laatste fluitsignaal, je iedereen een kant van het veld opstuiven en ik rende in mijn boxer de straat op om te vieren dat we doorgingen. Gekkenhuis. In ieder geval, genoeg over het WK. Het begrip passie, vreugde en dergelijke is nu nader verklaard.

Bedankt voor je beoordeling Soulsister!

Een beetje langdradig stuk, verder wel goed geschreven.

2 foutjes in de tekst:

South-afica
(schuin gedrukt)

Als jij mij nu kort weet te overtuigen 5 sterren te geven, dan doe ik dat. Het zijn er nu 4.

14 december 2010 om 19:48

Haha.

Ten eerste Goedemorgen. Lol.
Jij hebt volkomen gelijk met die fout over South-africa. Dat is gewoon slordig.

Bij het tweede punt kon ik er niet veel aan doen. Ik geef altijd in mijn tekst aan hoe voetbalzone deze moet opmaken, qua dikgedrukte, schuingedrukte en onderstreepte tekst, maar nu hebben zij eroverheen gekeken, waardoor dit zo blijft staan. Beetje jammer, maar kan er niks aan doen.

Ik hou zelf wel van een lange tekst, omdat ik dan minder snel het gevoel heb er doorheen te zijn. Vandaar dat ik zelf ook altijd lange teksten schrijf, zodat ik mijn lezers toch extra lang kan vasthouden in mijn stuk. Dan over het stuk zelf. Ik werd afgelopen seizoen een beetje voetbalmoe en daardoor zat dit stuk al een tijd in mijn hoofd. Ik wil terug naar het voetbal van weleer, met eerlijkheid en passie. Als ik een spits nu zie juichen in zijn eentje, terwijl zijn team de hele aanval heeft opgezet schaam ik mij ter pletter. Ik wil terug naar het oude juichen, de ware emotie en de sfeer in het stadion. De beleving moet terug naar het voetbal, in plaats van dat het voetbal wordt overgenomen door de kapitalistische landen en als bedrijven wordt aangezien. Dat is hoe ik de huidige ontwikkeling aanschouw. Hoop dat ik je heb weten te overtuigen. In ieder geval sper bedankt dat je het mijn clubexpert gelezen heb.

Hoe sta je zelf trouwens over de boodschap die ik probeer aan te geven in de clubexpert?

16 december 2010 om 14:56

@ Dutchmen

Goed dat je even uitlegt dat je aan het tweede punt niks kan doen. Weer een slordigheidsfout van Voetbalzone, overigens niet de eerste.

Ik sta positief tegenover de boodschap die jij meegeeft in deze Clubexpert! Goed dat er eindelijk iemand over begint.

Bedankt nog voor de korte reactie ;-)

Netjes geschreven

5 voor jou

Aaargh, waarom? Zo een goede column, echt een leuk en origineel idee en dan doe je dit;

''toch is er een club in Spanje en een club in Engeland die dit nog altijd doen. Chapeau, de trots van elk klassiek voetballiefhebber mag worden aangenomen?''

Hoe kun je nu zeggen dat Barcelona een schoolvoorbeeld is van het voetbal terwijl deze club een half miljard schuld heeft, aan voetballers trekt, sjort er alles aan doet zodat ze hun club verlaten en naar Barca komen. Een club waarvan de voetballers dan misschien wel briljant zijn maar wel vreselijk arrogant. Een club die het altijd maagdelijke shirt gaat verkopen aan oliestaat Qatar. Als je het nou gewoon bij Arsenal had gehouden.. Dit heeft overigens niet te maken met mijn haat tegen Barca maar puur met het feit dat je een totaal verkeerd voorbeeld geeft. Het team van Barca is de personificatie van voetbal, de club Barca is echter de teneergang van het voetbal.

Nouja, hopelijk zie je dit nu zelf ook in Verder echt een hele goede column, heel origineel, met gevoel geschreven. Je compleet verkeerde voorbeeld doet een beetje insueren dat je er misschien niet goed genoeg over hebt nagedacht maar vooruit. Toch 5 sterren..

Jup deze is een stuk beter dan de mijne. Je kunt zien dat je er veel tijd in hebt gestoken en het resultaat mag er wezen! Heb persoonlijk een bloedhekel aan muziekquotes maar dat is een ding van mij denk ik dan maar .

Uiteraard 5 sterren. Topstuk

Reageer

Je moet inloggen om te reageren. Heb je nog geen account? Dan kun je je gratis registreren. Inloggen

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren