Update: Real Mallorca stapt naar CAS om uitsluiting aan te vechten

Vrijdag, 30 juli 2010 om 19:06

De Europese voetbalbond UEFA heeft bepaald dat Real Mallorca het komende seizoen niet mag deelnemen aan de Europese competities. Dit heeft de UEFA vrijdag op de officiële website naar buiten gebracht. De beslissing werd al eerder genomen, maar Mallorca ging tegen de uitspraak in beroep.

/

De poging om de voetbalbond op andere gedachten te brengen blijkt nu tevergeefs, waardoor de vorig seizoen als vijfde geëindigde ploeg in Spanje dit jaar definitief verstoken zal blijven van Europees voetbal. Omdat Mallorca de financiën niet op orde heeft, laat de UEFA de club niet toe tot de Europa League. Nummer zeven Villareal neemt het Europese ticket over.

De Spaanse club kan zichzelf niet verwijten niet genoeg te hebben gedaan om de straf te ontlopen. Naast het hoger beroep werd er in een open brief ook een beroep gedaan op UEFA-voorzitter Michel Platini. ''Onze club heeft problemen, maar wie heeft dat dezer dagen niet?'', stelde Mallorca retorisch. De Fransman en zijn organisatie bleken echter onvermurwbaar.

Update 19:06 - Real Mallorca stapt naar CAS om uitsluiting aan te vechten
Real Mallorca stapt naar het sporttribunaal CAS om haar uitsluiting van de Europa League aan te vechten. De Europese voetbalbond (UEFA) sloot de Spaanse club uit van deelname aan het toernooi omdat men niet aan de gestelde licentie-eisen voldoet. De eilandbewoners eindigden afgelopen seizoen verrassend als vijfde, maar verkeren al enige tijd in grote financiële problemen.

Live wedden op voorbereidings wedstrijden

Poll

De straf voor Real Mallorca is niet consequent van de UEFA

Welke Ajacied is getransfereerd naar Real Sociedad? Speel de Transfer Quiz!

30 juli 2010 om 16:56
#1

Aan de ene kant is het terecht. Als club hoor je je zaakjes op orde te hebben. Aan de andere kant vind ik het schandalig dat andere clubs met schulden wél mee mogen doen. En dan heb ik het niet over Barcelona of Manchester United, die kunnen het zich veroorloven (al vind ik wel dat hier stappen tegen genomen moeten worden).

30 juli 2010 om 17:14
#12

Welke clubs bedoel jij dan, die wel schulden hebben en ze niet kunnen betalen? Feyenoord ofzo? Volgens mij kan Feyenoord netjes de salarissen en rente betalen dus daar is niets aan de hand. Vertel mij maar welke club wel mee mag doen die zelf surseance van betaling heeft aangevraagd...

30 juli 2010 om 17:15
#13

Ik zie hier allemaal onwetende mensen weer van alles roepen.
Een klein schoolvoorbeeldje voor de mensen die niet (willen) snappen waarom een club als Barcelona wel mag deelnemen aan de Europese competities:

Meneer A heeft een lening van 1 miljoen bij een bank en is verplicht maandelijks 10 duizend euro af te lossen.
Meneer B heeft een lening van 100 duizend bij de bank en is verplicht maandelijks duizend euro af te lossen.
Meneer A lost netjes elke maand 10 duizend euro af.
Wanneer meneer B niet genoeg geld heeft en dus niet meer af kan lossen, neemt de bank sancties. (in dit geval de uefa)

Het gaat er niet om hoe groot een schuld is. Het gaat erom of de club in staat is haar schuld af te lossen. Het klopt dat clubs als Real en Barcelona grotere bedragen aan schulden hebben, maar wanneer zij periodiek netjes aflossen is er niks aan de hand.

Hopende dat het zo duidelijk is voor een stel mensen die.....

Aangepast op Vrijdag, 30 juli om 17:16 door Turk0ow.

30 juli 2010 om 17:23
#20

Nee daarom zei ik ook al dat ik niet Barcelona bedoelde. Die komen heus niet in de problemen, al wordt daar nog zo'n wanbeleid gevoerd. Barcelona en United redden zich heus wel.

@forzafcut
Ik weet niet precies van iedere Europese club hoe het zit met de boekhouding, dus voorbeelden moet ik je schuldig blijven. Echter, bijna elke club heeft schulden. Ook de kleinere clubs. En het is echt niet zo dat ze het allemaal kunnen afbetalen. Er zullen een hoop clubs zijn die ditzelfde lot verdienen.

30 juli 2010 om 17:24
#22

Prima uitleg en ook helemaal waar. De vraag is echter wel nog steeds of Mallorca de enige club is die problemen heeft met aflossen. Je hoort vaak genoeg verhalen over clubs die achterstand hebben met het betalen van salarissen, en als die clubs het salaris van spelers moeten gebruiken om schulden af te lossen verdienen die het net zo hard om geweerd te worden.

30 juli 2010 om 17:41
#24

Kevin, deze club heeft surseance aangevraagd en zodoende haar eigen Europese doodvonnis getekend. Dit konden ze weten toen ze het deden. Portsmouth heeft ook niet mee mogen doen door de financiele problemen. Als morgen Barca surseance aanvraagd zullen ze ook niet mee mogen doen...

30 juli 2010 om 18:05
#27

@turkoow

boeiend die uitleg!
Dan nog horen clubs als Real Madrid geen schulden van ergens in de miljard te hebben! ze horen gewoon het max aantal schulden aan banden leggen,
ipv kijken of het af te lossen is.

Mallorca heeft helemaal geen hoge schulden en kan dat waarschijnlijk over niet al te lange tijd wel gewoon regelen, dat zo'n club na een heel goed seizoen zo erg benadeeld moet worden is gewoon een naaistreek

30 juli 2010 om 18:16
#29

Leuke uitleg, maar het ligt net eventjes anders Turk0ow..
Ook Barcelona en Real Madrid gebruiken andere leningen om hun leningen af te lossen. Banken wachten gerust langer op hun leningen, want als ze hun leningen opeisen zou de club failliet kunnen gaan. Dan verpest je je naam voor eeuwig. Verder klopt het dat ze maandelijks aflossen, alleen als je leningen met leningen aflost kom je dieper in de shit En dat zie je nu bij de grote clubs gebeuren.. Dus terecht? Niet echt nee..

30 juli 2010 om 18:16
#30

Juve-knoal, Mallorca kon dat waarschijnlijk niet regelen omdat ze uitstel van betaling aanvroegen. Real Madrid heeft minder als 500 miljoen schuld, dus niet meer als een miljard...

30 juli 2010 om 19:22
#37

Heeft het ook niet iets te maken dat grote clubs een bepaald onderpand hebben qua velden, trainingsaccomodaties. Manchester United, Real Madrid, Barcelona kunnen wel schulden hebben, maar die kunnen ze dan overleggen met het kapitaal wat ze bezitten (spelers, velden, etc) maar wat jij zegt klopt ook helemaal.

30 juli 2010 om 19:30
#38

@forzafcut
Oh oke, als dat zo is heb je natuurlijk gelijk. Dat had best in het artikel vermeld kunnen worden, maar goed..

Beetje dom van Mallorca. Eerst surseance aanvragen en daarna beroep aantekenen.

30 juli 2010 om 16:57
#2

Ok, fair enough, maar hoe zit het dan met de andere clubs die een schuld hebben, het is wel leuk en aardig om Mallorca aan te pakken, maar pak dan ook een grotere club aan, ik geloof er niks van dat alle andere clubs die gekwalificeerd zijn voor Europees voetbal financieel helemaal gezond zijn.

Aangepast op Vrijdag, 30 juli om 16:58 door rohkis.

30 juli 2010 om 17:15
#14

Hebben die Surseance van betaling aangevraagd, oftewel zijn ze bijna failliet geweest. Hoevaak moet er hier nog uitgelegd worden dat er een verschil is tussen schulden hebben en schulden niet kunnen betalen?

30 juli 2010 om 17:00
#3

Jammer dat men andere clubs niet heeft aangepakt. Dit maakt het zo oneerlijk.

30 juli 2010 om 17:01
#4

Haha nou hier is dan je Europa League avontuur de Guzman. Had die beter bij Feyenoord kunnen blijven met die ambitie.

30 juli 2010 om 17:04
#5

En terecht ik vind dat iedere club met schulden niet meer europees moet mogen spelen.

Zo wordt de europese competities ook weer wat eerlijker.

Ik dacht dat Fifa vanaf seizoen 2013/2014 deze regel wil gaan in voeren dus dat zou goede zaak zijn voor nederlands voetbal.

30 juli 2010 om 17:06
#8

Haha als dat ingevoerd zou worden wat wou jij dan in de Europa League? Heracles Almelo???

30 juli 2010 om 21:32
#46

Ajax, Twente en AZ?

31 juli 2010 om 16:36
#48

Ja misschien valt het in Nederland nog wel mee. Maar wat ik probeer te zeggen is dat als je alle clubs zou uitsluiten die in de schulden zitten. Dat er wel hele matige ploegen in de Europa League gaan spelen. Maar dit zal nooit gebeuren. Want de Uefa is doodsbang voor de grote ploegen. Want als ze grote clubs als Real Madrid, Barca en Man united gaan uitsluiten verliezen ze ook hun macht.

30 juli 2010 om 17:06
#6

Wordt tijd dat er hierover duidelijke richtlijnen voor komen.
Als je waarde van je bezit lager is dan je schuld dan gelijk maatregelen.
Heb je schulden dan geen nieuwe spelers kopen , tenzij je een andere speler verkoopt ,
En bijv de helft van de opbrengst de schuld aflossen.
Kan je de salarissen en premies niet betalen dan gelijk uit competitie.
weet dat he hard klinkt maar het wordt dan misschien een s duidelijk dat je niet ongestraft maar kan kopen.

30 juli 2010 om 17:06
#7

als de uefa het dan zo wil spelen moeten clubs als barca,real,man united enzo ook uitgesloten worden,die hebben veel meer schuld

30 juli 2010 om 17:16
#15

Het gaat er ook om of je de schuld die je heb kan betalen. Stel ik verdien de helft van wat jij verdiend, mag jij dan niet een dubbel zo hoge hypotheek hebben?

30 juli 2010 om 17:07
#9

jongens jongens, het gaat er niet om dat Mallorca schulden heeft, het gaat er om dat Mallorca zoveel schulden heeft dat het niet meer kan betalen (aflossingen). Dus als een club als Barcelona of Manchester United met 10x zoveel schuld kampt maar wel netjes elke maand het kan aflossen, dan mag je gewoon meedoen. Helaas Mallorca, juist Europese gelden zouden de club financieel omhoog kunnen helpen zou je denken toch?

30 juli 2010 om 17:18
#17

In het eerste heb je gelijk, in het 2e is het wel zo dat Mallorca door te veel geld uit tegeven gewoon vals gespeeld heeft om zodoende een hoge positie in de ranglijst te behalen...

30 juli 2010 om 17:07
#10

Barcelona of Real mag zich diep in de schulden steken, maar wordt toch nooit de toegang tot een Europees toernooi ontzegd. Net als bij Portsmouth kon Europees voetbal hun club redden, maar de Uefa meet met twee maten, clubs als Liverpool wordt toch altijd met rust gelaten.

30 juli 2010 om 17:13
#11

In seizoen 2013/2014 wil de Fifa dus wel alle clubs met schulde gaan weren uit het europese voebal dus ook de grote clubs die netje alles kunnen blijven betalen zullen dan hun schuld afgelost moeten hebben .

Zo niet zal het dus echt europees voetbal worden zonder Barce, Real, Manu, Chel. enz

Maar heb al begrepen dat de clubs er mee bezig zijn om schulden lasten te gaan oplossen want ze willen natuurlijk niet europees voetbal mis lopen.

30 juli 2010 om 17:17
#16

Nee, vanaf dan mag je geen geld meer lenen voor andere dingen als investeringen in de jeugd en je sportcomplexen en stadion. Dat is wat anders als geen schuld mogen hebben. Je mag gewoon niet meer uitgeven als er in komt waardoor op den duur uiteraard wel de schulden zullen verdwijnen

30 juli 2010 om 17:23
#19

waar haal je deze info vandaan dan als ik vragen mag?

30 juli 2010 om 17:28
#23

Eerdere berichten in kranten, op internet en op de televisie. Zal vast wel ergens te vinden zijn, probeer VI is of voetbalzone zelf ofzo. Heb nu ff geen zin om het op te zoeken want ik gaat ff eten koken

30 juli 2010 om 17:21
#18

Aan de ene kant denk ik; zo, goed gedaan, financial fair play!

Maar aan de andere kant denk je weer, sinds wanneer is deze regel dan van kracht? Ja als een club 'failliet' werd verklaard.

Overigens vind ik het bijzonder dat mensen zeggen dat Man U of barca ook eruit moet, ten eerste een groot deel van de schuld van MU komt door de glazers, terwijl barca dit jaar zeker een monsterwinst gaan boeken, op de lange termijn met een goed beleid en de selectie niet aanvullen met een fabrègas van alwéér 40 miljoen (+?), zullen ze een monsterwinst gaan boeken

30 juli 2010 om 17:23
#21

Er wordt wel vaker met twee maten en twee gewichten gewogen, helaas ook in de voetbalwereld. Als ze één team op basis van schulden uit een tornooi halen dan moeten ze dat met alle ploegen doen. Ook al is de omzet groter waardoor ze het makkelijker kunnen terug betalen. Dat verandert niets aan het feit dat de huidige toestand min of meer dezelfde blijft, schulden.

30 juli 2010 om 17:42
#25

Dag dag Juventus, jullie hebben ook schulden...

30 juli 2010 om 17:55
#26

Dag Dag vrijwel iederen club in Europa dan hoor. En de schulden van Juventus zijn in vergelijking met alle clubs in Europa een muggepis. Amper dertig miljoen euro schulden die ze al een deel zijn aan het afbetalen via de nieuwe sponsor Betclick. Ik snap ook niet waarom je Juventus erbij haalt, reageer gewoon op het artikel.

Het is spijtig voor Real Mallorca, op een haar na de Champions League gemist door oa de nederlaag tegen Real Madrid en dan nu ook nog niet eens een Europa League mogen spelen.

30 juli 2010 om 18:15
#28

Het was maar een geintje Sa2juve, ik ben zelf ook een grote Juventus fan. Ik vind alleen dat schulden wel mogen, zolang je ervoor betaald. En als al die grote clubs zonder grote schulden zouden leven, dat zou voor andere clubs weinig veranderen omdat ze dan simpelweg net zoveel kunnen blijven uitgeven. De inkomsten zullen niet dalen, de omzet van Barcelona is 400 miljoen met of zonder schuld. Sterker nog, Barcelona zal nog meer kunnen uitgeven omdat ze geen rentelasten hebben. Het voetbal blijft net zo eerlijk, meer geld is beter spelers en dus meer prijzen.

30 juli 2010 om 18:32
#31

Barcelona lost schulden af met andere leningen.. En maken 70 miljoen verlies. Bij Real is het zelfs nog erger. Eerlijk? Nee.. Clubs als Oss en Veendam kunnen failliet gaan. Die hebben geen sterke naam. Maar Real of Barcelona? Als ze hun leningen op het precieze moment willen hebben, redden zij het ook niet. Maar een maandje langer is ook niet erg. Het is tenslotte Barcelona. En leningen worden daarop aangepast.. Het is niet fair dus

30 juli 2010 om 18:40
#32

Het is misschien niet fair, maar ja het is nou eenmaal niet de perfecte eerlijke marxistische wereld vriendelijke vriend. Sterke merken blijven, zwakke vallen om. Zo was het vroeger, zo is het nu en zo zal het altijd blijven. Ik ben een liberaar waardoor ik ook vind dat een ieder mag doen wat hij wil en hoe hij het wil maar dat hij dus ook verantwoordelijk is voor zijn of haar daden. Dit betekend dat een club van mij miljoenen schuld mag hebben maar als de club zijn gat brand moeten ze ook op de blaren zitten zoals Mallorca nu moet. Nu moeten ze daar grote jongens zijn en werken aan een nieuwe toekomst.

30 juli 2010 om 21:33
#47

Ach man, iedereen heeft schulden. Als jij een eigen huis hebt, dan heb je een hypotheek en dus heb je dan een schuld. Maar jij kan toch ook gewoon elke week de nodige boodschappen doen?

30 juli 2010 om 18:46
#33

Een domper voor Mallorca, draaien ze een keer een goed seizoen en dan krijg je dit..
Maar uiteindelijk is het wel de eigen schuld.

@ VZ: Villarreal schrijf je met dubbel r.

30 juli 2010 om 18:58
#34

Ik vind het jammer, mooie prestatie geleverd 5de in spanje , ik zag liever dat ze gelijk hun inkomste van de europa leauge konden inleveren..

30 juli 2010 om 19:16
#35

Dat is zonde voor De Guzman, kan hij hem niet eens bewijzen tussen de echte toppers alhoewel dat ook wel in de Premier league kan. Ik zou ze wel graag in de Uefa cup zien spelen maar dat word hem niet denk ik.

30 juli 2010 om 19:20
#36

Tuurlijk en Real Madrid mag wel een schuld hebben van 800miljoen dat maakt ook helemaal niet uit he. Of barca 1tje van 400miljoen. Jezus zeg ze moeten zich schamen.

30 juli 2010 om 19:34
#40

Als je je schuld optijd aflost is er niets aan de hand daarintegen heeft Real Mallorca dat niet gedaan en dan onstaan er problemen.

30 juli 2010 om 20:03
#41

Ze zitten alle 2 die ik op noem dik in de schuld. En ze mogen gwn CL spelen dikke onzin dus.

30 juli 2010 om 20:12
#42

Maar ze lossen hun schuld optijd af. Weet je wel de lening die je maandelijks moet betalen? Dat heeft Real Mallorca niet gedaan daarom dus...

30 juli 2010 om 19:33
#39

Haha en De Guzman ging naar Real Mallorca voor Europa League succes daaro!

30 juli 2010 om 20:20
#43

Oei, denkt Villareal een 'feestje' te vieren nu ze te horen hebben gekregen alsnog EL te mogen spelen.. En dan héél misschien wordt het dan toch Mallorca.

Haha die De Guzman, dacht dat hij Europa League had. Had hij beter bij Feyenoord kunnen blijven.

30 juli 2010 om 21:21
#44

Het CAS handhaaft 9 van de 10 door bonden opgelegde straffen, dus veel kans dat Mallorca gelijk krijgt is er als je het zo bekijkt niet. Verder zal De Guzman daar hoe dan ook beter worden doordat hij ook 2 keer per jaar tegen clubs als Barca en Real speelt.

30 juli 2010 om 21:26
#45

Ja, natuurlijk wel. Het was ook gewoon min of meer een melige reactie. Ik snap zelf ook wel dat je liever naar de Primera Division ga dan naar de Eredivisie.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

Real Mallorca

Vorm Pos. Team Punten
winst
gelijk
laatste 6
winst
gelijk
laatste 6

Shop

Feyenoord Rotterdam
Bestel NU
Nu € 19.95

Voetbalreizen

'Alles wat je hier ziet is tot stand gekomen door Scheringa'

"AZ is momenteel geen topclub, maar we hebben wel de ambitie om op de lange termijn weer terug in de top te keren. Er moet nu na het Scheringa-tijdperk anders gedacht gaan worden. Dat brengt een cultuuromslag met zich mee. De club is nu van de club zelf, en niet meer van een eigenaar." Lees verder

Pagina gegenereerd in 1.46875 seconden.